Peugeot 308 (SW p. 26)

dmp61 zei:
Zuiver een hypothetische vraag voor de zakelijke rijders. Stel dat in dit land de 14% regel niet bestond en je mag van je werkgever gaan tot rond de € 30.000,=.

Wat doen we met het leasebedrag in deze hypothese? Bedoel je dat je helemaal geen bijtelling hoeft te betalen, of dat we enkel een 20% variant hebben?

Of is de vraag welke auto zou je graag willen tot aan de 30k.?

Ikzelf heb gekeken naar de octavia 1.4TSI 140PK en de Leon FR 1.4TSI 140PK. Beiden Stonden hoog op mijn lijst totdat bleek dat beiden in 2014 in de 25% bijtelling zou vallen. Helaas wordt de variant met de cilinder on demand niet aangeboden bij beide merken, want dat hadden ze nog 20% gehad.
Mijn opties werden dus steeds minder, totdat de 308 voorbij kwam. Mooi model, dik aan te kleden, 120PK en 14%.
Lease nu een Opel Astra, maar heb in de afgelopen 4 jaar ruim 33x bij de dealer gestaan met problemen. Er is ontzettend veel aan vervangen.
Nooit weer een Opel voor mij, want ondanks het feit dat problemen wel worden opgelost is het toch wel erg vervelend om zo vaak bij de dealer te staan. De auto is zelfs meerdere malen drie weken weggeweest omdat onderdelen besteld moesten worden.

Keus is dan snel gemaakt.

Mcsluis zei:
dmp61 zei:
Zuiver een hypothetische vraag voor de zakelijke rijders. Stel dat in dit land de 14% regel niet bestond en je mag van je werkgever gaan tot rond de € 30.000,=.

Wat doen we met het leasebedrag in deze hypothese? Bedoel je dat je helemaal geen bijtelling hoeft te betalen, of dat we enkel een 20% variant hebben?

Ja met helemaal geen bijtelling wordt de discussie natuurlijk nog interessanter tot 30k!

Zojuist een reactie gehad van mijn dealer.
Op de 308SW BLE zijn volgens hem geen andere stoelen te bestellen. Hij heeft ook nog een pdf van het laatste bestelboek bijgevoegd. Zal proberen of ik deze binnenkort hier kan posten.

En een Duitse review: https://www.autobild.de/videos/video-peugeot-308-sw-2014--5060655.html

Hierbij een recente Nederlandse review van een 308 HB Active versie 115pk. Love at First Drive: https://www.youtube.com/watch?v=fv1NOT4IjEI

Mcsluis zei:
dmp61 zei:

Ikzelf heb gekeken naar de octavia 1.4TSI 140PK en de Leon FR 1.4TSI 140PK. Beiden Stonden hoog op mijn lijst totdat bleek dat beiden in 2014 in de 25% bijtelling zou vallen. Helaas wordt de variant met de cilinder on demand niet aangeboden bij beide merken, want dat hadden ze nog 20% gehad.
Mijn opties werden dus steeds minder, totdat de 308 voorbij kwam. Mooi model, dik aan te kleden, 120PK en 14%.
Lease nu een Opel Astra, maar heb in de afgelopen 4 jaar ruim 33x bij de dealer gestaan met problemen. Er is ontzettend veel aan vervangen.
Nooit weer een Opel voor mij, want ondanks het feit dat problemen wel worden opgelost is het toch wel erg vervelend om zo vaak bij de dealer te staan. De auto is zelfs meerdere malen drie weken weggeweest omdat onderdelen besteld moesten worden.

Keus is dan snel gemaakt.
Grappig ik heb nu een Astra 1.4 uit 2011 150.000 op de teller er mee gemaakt en alleen voor onderhoud bij de dealer geweest.
Hiervoor een Peugeot 207 waarmee ik steeds naar de dealer moest voor electronica problemen.

dmp61 zei:
maar dat ligt denk ik net even iets anders als je hem zelf moet bekostigen.

Bullshit...

In alle leasewagens welke ik zelf heb mogen uitzoeken zit dezelfde emotie als de wagens welke wij privé hebben gekocht.

dmp61 zei:

Gaan we massaal (enkele autofrancofielen uitgezonderd natuurlijk).

Wat dan grappig is; als Fransrijder had ik tot het moment van uitkomen van de 308 al mijn keuze gemaakt...en die was niet Frans! De Mazda6 was nummer 1 van de shortlist. Uiteindelijk hebben het interieur, Franse imago en zeker ook de 14% icm 120pk en de nette standaard uitrusting en accessoires achteraf de doorslag gegeven:p

ENTE zei:
dmp61 zei:

Bullshit...

In alle leasewagens welke ik zelf heb mogen uitzoeken zit dezelfde emotie als de wagens welke wij privé hebben gekocht.

Dat is heel persoonlijk Ente. Ik vind er wel altijd een heel verschil tussen zitten. Vooral als het gaat om een (relatief) nieuwe auto. Dan zijn er, voor mij althans, echt wel verschillende emoties bij betrokken.

Ik zag vandaag al 'VAN MOSSEL' op de muur hangen waar voorheen nog POUW stond bij de A2 A'dam ZO. Gaat hard. Nu nog de leveringen en status updates daarvan.:S

https://cars.uk.msn.com/reviews/peugeot-308-sw-review-2014-onwards

Over de langverwachte 1.6 BlueHDi 120 diesel zegt men:

This is one of the smoothest diesel engines we’ve experienced recently and proves that maximum efficiency doesn’t have to mean compromised performance.

The 2.0-litre BlueHDi 150 diesel is even stronger and allows a supremely relaxed driving style, but it’s a touch noisier than the 1.6 and adds unnecessary extra expense.

ENTE zei:
dmp61 zei:

Bullshit...

Denk dat hier eerder bedoeld wordt dat leaserijders zich voor een groot deel door de bijtellingscategorie laten leiden.
Je kunt immers flink besparen in de portemonnee. En zelf geef je aan dat je daar eigenlijk ook wel rekening mee houdt.

Vroeger, toen alles nog één tarief was, wilde men altijd tot het gaatje en liefst nog iets daarboven. CO2? Boeien!
Nu toch maar die meest luxe of vermogende wagen, als ie maar in een lage-bijtellingklasse valt.
99% van die Outlanders zijn alleen alleen met emotie voor de portemonnee gekozen.

Als privé rijder heb je geen "last" van bijtelling, dus is een CO2 klasse meer of minder niet zo'n ramp.
Waarschijnlijk kies je geen brandstofslurper maar je hoeft niet bepaalde merken of typen af te laten vallen in je keuze omdat die honderden euro's per maand duurder uitvallen.

Auto's die veel Co2 uitstoot kunnen net zo goed oninteressant zijn voor de consument. De aanschafprijs wordt namelijk hoger door flinke belastingheffing per extra gram Co2. Dus ook voor de consument die 'm zelf betaald is het interessanter om een zuinige auto te rijden.

Bij privé een leaseauto rijden komt daar nog wel om de hoek kijken dat de Co2-klasses zo afgebakend zijn.

Poekoek zei:
Auto's die veel Co2 uitstoot kunnen net zo goed oninteressant zijn voor de consument. De aanschafprijs wordt namelijk hoger door flinke belastingheffing per extra gram Co2. Dus ook voor de consument die 'm zelf betaald is het interessanter om een zuinige auto te rijden.

Bij privé een leaseauto rijden komt daar nog wel om de hoek kijken dat de Co2-klasses zo afgebakend zijn.

Daarom schrijf ik ook "een klasse meer of minder".
Mijn THP is een 25% auto in de lease maar privé niet extreem duur ofzo.

ENTE zei:
dmp61 zei:

Bullshit...

@ Ente -- Wat dan grappig is; als Fransrijder had ik tot het moment van uitkomen van de 308 al mijn keuze gemaakt...en die was niet Frans! De Mazda6 was nummer 1 van de shortlist. Uiteindelijk hebben het interieur, Franse imago en zeker ook de 14% icm 120pk en de nette standaard uitrusting en accessoires achteraf de doorslag:p

De hypothese ging ook zuiver om de 14% (A-label). Als gevoel/emotie belangrijk is moet het B of C labeltje ook geen probleem meer zijn voor de echte autoliefhebber!!

https://www.welt.de/motor/news/article126743325/Fahrbericht-Peugeot-308-SW.html

Volgens mij is deze nog niet genoemd, bij deze een goede review van Die Welt.

Even een paar citaten (meer was er ook niet) uit de laatste AV nr.8 van het reisverslag met de (Active) 308 n.a.v. coty. Ik heb in de afgelopen jaren zelden zo’n summier verslag over de auto zelf gelezen, kon je ook eigenlijk wel te voorspellen nu! Was vorig jaar toch een tikkie anders geloof ik met de Golf!

Autovisienr82014_zpsb8f99435.jpg
[/URL][/img]

Jammer, gemiste kans.

Gelukkig maakte het verhaal met de Peugeot 205 T16 weer veel goed, ik heb ooit vroeger zo'n mooie metallic donkergroene 205 GTi 1.9 een week te leen gehad (tu)

Positief nieuws vanuit aflever-datum-land. De dealer kwam met een update, en waar de LM aangaf dat het 23 mei zou worden, geeft de dealer nu 9 mei door. Het betreft een 308 14%-er diesel HB zwart BLP (voorheen Executive) met paar opties en de rest accessoires. We wachten gewoon weer af...tot de boel wordt aangepast. Het lijkt wel een Windows download progress bar :-D

E-One zei:
Positief nieuws vanuit aflever-datum-land. De dealer kwam met een update, en waar de LM aangaf dat het 23 mei zou worden, geeft de dealer nu 9 mei door. Het betreft een 308 14%-er diesel HB zwart BLP (voorheen Executive) met paar opties en de rest accessoires. We wachten gewoon weer af...tot de boel wordt aangepast. Het lijkt wel een Windows download progress bar :-D
Top man :) ik snap dan niet dat mijn dealer als verwachte leverdatum nu 10 juni noemt voor mij als afleverdatum.
Leren bekleding kost toch geen maand om er in te zetten? ;)

Welke dealer heb jij? ga ik even bellen met broekhuis morgen :)

HanTheMan zei:
E-One zei:
Top man :) ik snap dan niet dat mijn dealer als verwachte leverdatum nu 10 juni noemt voor mij als afleverdatum.

POUW (eehhh) ..ik bedoel van Mossel Hoofddorp. Bestelling stamt uit eind nov 2013. Bron was de interne fabriek/bestel applicatie.

E-One zei:
HanTheMan zei:
E-One zei:

POUW (eehhh) ..ik bedoel van Mossel Hoofddorp. Bestelling stamt uit eind nov 2013. Bron was de interne fabriek/bestel applicatie.

Nou net toch nog een telefoontje er aan gewaagd maar het leek hun zeer onwaarschijnlijk dus ik ga maar uit van eerste week juni. :)
Waarschijnlijk heeft iemand een order gecanceld waar jij dan tussen wordt geschoven (oid).

@HanTheMan laat je leer af fabriek inbouwen? Dit geldt voor mij ook. In mijn geval zou die in de week van 12 mei moeten binnenkomen. Staat in ieder geval gepland voor productie die week.

dmp61 zei:
E-One zei:
Hierbij een recente Nederlandse review van een 308 HB Active versie 115pk. Love at First Drive: https://www.youtube.com/watch?v=fv1NOT4IjEI

verbruik? vrij stevig doorgereden 8-)

speedtouch zei:
Dat zegt mij Inderdaad toch veel over hun rijstijl!;)

Nee hoor, we raggen geen auto's af. We trekken misschien wel wat vaker op vanuit stilstand, omdat we bezig zijn met filmen en fotografie. Maar juist daarom is het goed getest. Tuurlijk kunnen we op de snelweg/lange afstanden een stuk zuiniger rijden, maar is het dan wel bruikbaar? De ene rijdt meer in de stad en de andere meer op de snelweg. Doordat wij de auto gemixt gebruiken hopen we op een verbruik wat dichtbij de praktijk van de meeste mensen komt.

Vragen en opmerkingen (of als je ergens aan twijfelt) kun je ook op onze site in een reactie plaatsen, dan kunnen we makkelijker reageren :) Op facebook kun je ook makkelijk je vragen stellen.

Lohran zei:
dmp61 zei:
E-One zei:

speedtouch zei:

Nee hoor, we raggen geen auto's af. We trekken misschien wel wat vaker op vanuit stilstand, omdat we bezig zijn met filmen en fotografie. Maar juist daarom is het goed getest. Tuurlijk kunnen we op de snelweg/lange afstanden een stuk zuiniger rijden, maar is het dan wel bruikbaar? De ene rijdt meer in de stad en de andere meer op de snelweg. Doordat wij de auto gemixt gebruiken hopen we op een verbruik wat dichtbij de praktijk van de meeste mensen komt.

Vragen en opmerkingen (of als je ergens aan twijfelt) kun je ook op onze site in een reactie plaatsen, dan kunnen we makkelijker reageren :) Op facebook kun je ook makkelijk je vragen stellen.

Yoh Laurens (en Wouter)!
Kende jullie initiatief niet.
Daarom inmiddels een half dozijn rijtesten bekeken.
Leuk privé initiatief.
En de sluimerende voorkeur voor 'het één of andere merk' deel ik volkomen. ;-))

Lohran zei:
dmp61 zei:
E-One zei:

speedtouch zei:

Het klinkt zo net of jullie wat 'wilder' (meer optrekken/afremmen) hebben gereden omdat dat 'dichter bij de praktijk van de meeste mensen komt'.

Lohran zei:

We weten natuurlijk allemaal dat fabrieks cijfers een utopie is, maar bijna 40% verschil minder in de praktijk?

Het toeval wil dat wij net een kleine week zo’n vers dieseltje hebben en er nu bijna 1000 km mee hebben gereden. Bij een normale rijstijl alle combinaties van wegverkeer meegemaakt (snel-, 80km wegen, stad, files etc.) + de airco altijd aan. De boordcomputer geeft nog steeds een gemiddelde op van 4.4/100 (of die moet zo afwijken!) m.a.w. ruim boven de 1:20. Auto staat niet op energy zuinige banden. Er is weliswaar nog niet getankt maar moet me toch erg sterk vergissen dat het nog veel anders wordt. In alle afgelopen jaren dat we in een nieuwe auto zijn begonnen is het gem. verbruik meestal zo’n 20% ongunstiger als fabrieksopgave dus neem aan dat de 308 daarop geen uitzondering zal zijn.

Verder een leuk filmpje en verslag.

Dat het ook zuiniger kan heb ik uit eigen ervaring met mijn eigen e-HDi. Je hoeft er niet eens veel moeite voor te doen.

20140403_122136.jpg

En nog een van een aantal weken geleden. Dit ging over provinciale wegen met de nodige verkeerslichten en rotondes.

20140325_1006541.jpg

rickm zei:
Yoh Laurens (en Wouter)!
Kende jullie initiatief niet.
Daarom inmiddels een half dozijn rijtesten bekeken.
Leuk privé initiatief.
En de sluimerende voorkeur voor 'het één of andere merk' deel ik volkomen. ;-))

Thanks Rick! Tja, voorkeuren hebben we allemaal ;)

der Magistrat zei:
Het klinkt zo net of jullie wat 'wilder' (meer optrekken/afremmen) hebben gereden omdat dat 'dichter bij de praktijk van de meeste mensen komt'.

Nu in ik het zo terug lees kan ik me dat best voorstellen :) maar dat is uiteraard niet the case. Door de filmopnames rijden we veel binnendoor en zijn er veel optrek momenten. Dat is nooit ideaal. Het blijft een lastig punt dat verbruik: iedereen rijdt anders en de inzet verschilt ook per auto. Met alleen snelweg kilometers waren we vast en zeker veel hoger uitgekomen. Dat is echter niet onze (test)praktijk. Al verschilt die ook per type auto ;)

dmp61 zei:
We weten natuurlijk allemaal dat fabrieks cijfers een utopie is, maar bijna 40% verschil minder in de praktijk?

Het toeval wil dat wij net een kleine week zo’n vers dieseltje hebben en er nu bijna 1000 km mee hebben gereden. Bij een normale rijstijl alle combinaties van wegverkeer meegemaakt (snel-, 80km wegen, stad, files etc.) + de airco altijd aan. De boordcomputer geeft nog steeds een gemiddelde op van 4.4/100 (of die moet zo afwijken!) m.a.w. ruim boven de 1:20. Auto staat niet op energy zuinige banden. Er is weliswaar nog niet getankt maar moet me toch erg sterk vergissen dat het nog veel anders wordt. In alle afgelopen jaren dat we in een nieuwe auto zijn begonnen is het gem. verbruik meestal zo’n 20% ongunstiger als fabrieksopgave dus neem aan dat de 308 daarop geen uitzondering zal zijn.

Verder een leuk filmpje en verslag.

Hmm, dat zijn zeker nette waardes! Maar ik kan het niet mooier maken dan dat het is. Zoals eerder gezegd, wij doen veel stop en go. En dat is natuurlijk wel het slechtste voor gebruik. Onze tests zijn natuurlijk ook een momentopname, daar is weinig aan te doen. Wij hebben de wagen maar een paar dagen en gebruiken 'm voor alles, waaronder de korte ritjes.

Dank voor het compliment :)

Kietje zei:
Dat het ook zuiniger kan heb ik uit eigen ervaring met mijn eigen e-HDi. Je hoeft er niet eens veel moeite voor te doen.

Dat is zeker netjes! Maar daar zitten niet veel stadskilometers bij gok ik? ;)

PS. Erg leuk om onze test hier terug te vinden! Dank voor het posten.

Voor het posten geen dank.

Trouwens leuk dat je het verbruik in ouderwets 1op .. Kms kan aflezen op de boordcomputer ipv dat zoveel liter voor 100km.

P.s. Je had het zeker koud met je 22,5 graden die A/C :(

@Lohran

Bij die tweede foto zaten best veel stads kilometers bij. Zuinig rijden is ook best te leren. Ik kan met de T5 van mijn werkgever ook 1:14,6 halen wat een uitzondering schijnt te zijn.

@E-One

Je kunt de aanduiding voor het verbruik wijzigen van km/liter naar liter/km. Daar waar je nu afleest wat de ingestelde temperatuur is, is tevens een aanraakplaats om een snel menu te krijgen waar je alleen de temperatuur kunt wijzigen met hele grote "knoppen".

Kietje zei:
Bij die tweede foto zaten best veel stads kilometers bij. Zuinig rijden is ook best te leren. Ik kan met de T5 van mijn werkgever ook 1:14,6 halen wat een uitzondering schijnt te zijn.

Ok netjes! Zuinig rijden lukt mij ook wel. Ik vind het zelf ook wel een sport hoor. Tuurlijk ook wel een paar keer gewoon even lekker doorgetrokken met de 308 (we moeten ook goed testen!). Ik rijd zelf een Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro uit 2003. En af en toe doe ik ook lekker m'n best om zuinig te rijden. Recordje over 120km is 1 op 20,4, toen bleef ik wel achter een vrachtwagen hangen :P Meestal zit ik op de 1 op 16/17. Afgelopen zomervakantie heb ik 1 op 16,7 gehaald (veel bergpassen en airco > hittegolf met 40 graden). Niet slecht voor een auto met 4x4 en hoog gewicht (1515kg op kenteken).

@Lohran

Dat is ook een van de redenen waarom de 308 lekker zuinig te rijden is, zijn lagere gewicht. Ik had hiervoor een 208 met dezelfde motor/bak combinatie. Ook daar was heel zuinig mee te rijden.
Natuurlijk heb ik ook wel van die dagen dat ik lekker op wil schieten maar dan blijf ik nog steeds rond de 1:25.

Leuke video 3-luik test met de 308 hb, mazda 3 en de skoda rapid vanuit de UK.
https://youtu.be/BIHuFz83KEg

Kosj zei:
@HanTheMan laat je leer af fabriek inbouwen? Dit geldt voor mij ook. In mijn geval zou die in de week van 12 mei moeten binnenkomen. Staat in ieder geval gepland voor productie die week.

Ja ik ook!

@Lohran: Leuk jullie filmpjes! Lekker vanavond kijken

Kietje zei:
@Lohran

Dat is ook een van de redenen waarom de 308 lekker zuinig te rijden is, zijn lagere gewicht. Ik had hiervoor een 208 met dezelfde motor/bak combinatie. Ook daar was heel zuinig mee te rijden.
Natuurlijk heb ik ook wel van die dagen dat ik lekker op wil schieten maar dan blijf ik nog steeds rond de 1:25.

Als we onze best had gedaan hadden we ook zeker wel een beter verbruik gehaald. Overigens reden wij wel in de winter en met winterbanden, ook dat scheelt weer wat. Maar ook de vele kilometers binnendoor zijn daar gewoon debet aan waarschijnlijk.

HanTheMan zei:
@Lohran: Leuk jullie filmpjes! Lekker vanavond kijken

Thanks! Enjoy :)

Kietje zei:

Dat is heel keurig zeg!
En dan te bedenken dat er legio auto's zijn die aan diverse kanten dik gesponsord worden en in de praktijk veel meer verbruiken.
Mijn THP zit al een tijdje op 1:14,7. Ben ik ook wel tevreden over eigenlijk.

https://www.n-tv.de/auto/Peugeot-308-SW-Der-Loewe-macht-sich-lang-article12639291.html

Wederom een mooie en goed beargumenteerde review van onze oosterburen, veel leesplezier.

Doubleyou308SW zei:
https://www.n-tv.de/auto/Peugeot-308-SW-Der-Loewe-macht-sich-lang-article12639291.html

Wederom een mooie en goed beargumenteerde review van onze oosterburen, veel leesplezier.

En een fraai plaatje! Donker staat 'm goed(tu)

DSC-0597.jpg

Inderdaad, deze diep blauwe kleur, en die zilveren uit de persdocumentatie, staat bijzonder goed.

Deze 'klasbak' lijkt uit een hoger segment te komen.

Doubleyou308SW zei:

Erg goede review.
De review op zich (Duits, gedetailleerd, genuanceerd) EN qua 308 SW.

Doet alles erg goed.
De 3 pitter draait beter dan zijn 3-pitter concurrenten.
Andere motoren en automaat prima-de-luxe.
Weggedrag en comfort zijn goed op elkaar afgestemd.
En .... neem vooral de duurste versie (doen de Duitsers sowieso), de Allure.
Dan rijdt je - voor zijn klasse - in iets bijzonders.

ENTE zei:
Doubleyou308SW zei:

En een fraai plaatje! Donker staat 'm goed(tu)

Yep, de mijne staat voor levering eind mei, echter met 16" TOPAZE velgen.

Terug
Bovenaan