Peugeot 308 (SW p. 26)

Nu de 308 een tijdje op de weg is moet ik toch concluderen dat ik er niet kapot van ben. De hatchback wil teveel op een Golf lijken en in SW zie ik van opzij gezien teveel Ford Focus. Al met al te saai dus, niet wat we de laatste jaren van Peugeot gewend waren.
 
Vandaag weer een brief van de LM mogen inzien. Het betreft de leverdatum van mijn 308 HB 14%-er BLP....bestelling stamt uit Nov 2013.

Van begin April, naar 1 Mei, gaan we nu onze pijlen richten op 23 Mei...Dus het wordt concreter...joehoe...:)
 
sfs zei:
Mijn dealer melde me vrijdag dat mijn 14% BLE een prognose van levering heeft voor week 18: Eind april dus toch! Al 3 van de 4 maanden wachttijd is voorbij.

Afgelopen week is er dus meer bekend gemaakt omtrent leveringen vanuit de fabriek lijkt het, want ook vrijdags ontving ik een brief van de LM. Echter 23 Mei is wat anders Eind April.

Wat voor standaard bestelling heb je dan gedaan, want die van mij staat voor nog een maand later. Ik heb als extra Opties: met lak, achteruitrijcamera, extra getinte achterramen en Pack Securite.

Ik word gek van de uitgestelde leverdatum sowieso, maar nu ook de grote verschillen!
 
R W D zei:
Nu de 308 een tijdje op de weg is moet ik toch concluderen dat ik er niet kapot van ben. De hatchback wil teveel op een Golf lijken en in SW zie ik van opzij gezien teveel Ford Focus. Al met al te saai dus, niet wat we de laatste jaren van Peugeot gewend waren.

Heb je de SW al zo veel op de weg kunnen spotten?
 
@ Poekoek: Nee, de SW uiteraard nog niet. Maar dit......

23kt6w0.jpg


....doet mij net iets teveel hier aan denken:

m1cyj6obiiw6_800.jpg


Wel heeft de 308 fraaie en herkenbare achterlichtunits, dat dan weer wel.
 
en de binnenkant...maar dan niet de kale-van-de-kale versie. Nee, een Allure of BLP (bij H:cool: en de BLE bij de SW.
 
@R W D: heb beide dus in het echt gezien; de overeenkomst tussen een oude Focus en de nieuwe 308 SW is mij volledig ontgaan...:T werkelijk geen spoor van overeenkomst.
Qua ontwerp doet de SW in het echt zeker wel denken aan de huidige Focus en Mondeo. Ook zag ik een sterke gelijkenis met de achterlichten (onder-rand) van een Audi A4.

Tevens doet de SW op de foto geen eer aan welke vergelijking dan ook. Je mist de chromen rand rond de raampartij en zeker ook de dakrails. Dit was echt een crisis uitvoering zoals wij ze in NL waarschijnlijk niet vaak gaan tegenkomen (gelukkig!).
 
Er308 zei:
Heb ik een week of drie geleden ontvangen van de belastingdienst. Geen probleem dus, als de auto eerst maar op kenteken staat met de kleinere velgen...

Kan je die hier plaatsen? Uiteraard met uitzondering van privacy gevoelige info.
Zou erg welkom zijn!
 
R W D zei:
@ Poekoek: Nee, de SW uiteraard nog niet. Maar dit......
....doet mij net iets teveel hier aan denken:
Wel heeft de 308 fraaie en herkenbare achterlichtunits, dat dan weer wel.

Heb je wel de goede foto's gepost, want ik zie werkelijk geen overeenkomst :confused:
 
Wouter82 zei:
R W D zei:
@ Poekoek: Nee, de SW uiteraard nog niet. Maar dit......
....doet mij net iets teveel hier aan denken:
Wel heeft de 308 fraaie en herkenbare achterlichtunits, dat dan weer wel.

Heb je wel de goede foto's gepost, want ik zie werkelijk geen overeenkomst :confused:

Vooral de achterlichten hebben veel overeenkomsten.... o_O:T
 
Binnenkort de eerste test verslagen: De pers begint vanaf vandaag met testen:
https://www.lavoixdunord.fr/region/le-touquet-pret-a-accueillir-la-308-sw-et-son-cortege-ia36b49168n2026194
 
its_me_leon zei:
Binnenkort de eerste test verslagen: De pers begint vanaf vandaag met testen:
https://www.lavoixdunord.fr/region/le-touquet-pret-a-accueillir-la-308-sw-et-son-cortege-ia36b49168n2026194

Voor 900 man staan de SW's klaar - neem aan dat de AW crew ook langs gaat.
De intro vindt niet plaats in Spanje of Portugal maar in Noord-Frankrijk.
Gebeurde ook bij de 208 GTI, 2008 en 208.

Dit om het motto "Made in France" kracht bij te zetten.
 
E-One zei:
sfs zei:
Mijn dealer melde me vrijdag dat mijn 14% BLE een prognose van levering heeft voor week 18: Eind april dus toch! Al 3 van de 4 maanden wachttijd is voorbij.

Afgelopen week is er dus meer bekend gemaakt omtrent leveringen vanuit de fabriek lijkt het, want ook vrijdags ontving ik een brief van de LM. Echter 23 Mei is wat anders Eind April.

Wat voor standaard bestelling heb je dan gedaan, want die van mij staat voor nog een maand later. Ik heb als extra Opties: met lak, achteruitrijcamera, extra getinte achterramen en Pack Securite.

Ik word gek van de uitgestelde leverdatum sowieso, maar nu ook de grote verschillen!

Alles behalve standaard :) Echt alles er op en er aan, behalve de kleur: Spierwit.
 
Zou best kunnen dat de 'POUW' orders even een week of wat opgeschoven worden (als dat nog lukt in de planning), in afwachting van de slagingskans van doorstart.

Wordt er geen doorstart gerealiseerd, kan de importeur beter de verdeling maken in het netwerk mbt uitlevering. Dit lukt makkelijker als transport vanaf de fabriek in één keer goed gaat naar de juiste dealer ipv dat auto's in afwachting staan op een GEFCO terrein..
 
Zojuist mailtje gehad van de LM: levertijd behoorlijk ingekort, levering SW BLE laatste week april!
Kan ik toch met de nieuwe wagen op vakantie. Me happy:D
 
ENTE zei:
Zojuist mailtje gehad van de LM: levertijd behoorlijk ingekort, levering SW BLE laatste week april!
Kan ik toch met de nieuwe wagen op vakantie. Me happy:D

Geen 1 april grap? De SW is toch pas van eind mei te bewonderen in de showroom??
 
Enthousiaste rij-impressie, en dat van de Engelsen:

https://www.autocar.co.uk/car-review/peugeot/308/first-drives/2014-peugeot-308-sw-e-thp-130-first-drive-review
 
Rogier Kuin zei:
Enthousiaste rij-impressie, en dat van de Engelsen:

https://www.autocar.co.uk/car-review/peugeot/308/first-drives/2014-peugeot-308-sw-e-thp-130-first-drive-review

Inderdaad enthousiast.
Motor top, weggedrag top, ruimte top, uiterlijk sjiek etc.

Nu nog in de Nederlandse top 10.
Stond er in Maart (nog) niet in.
 
ENTE zei:
Mark S. zei:
Mijn idee: als je de grote kofferruimte niet echt nodig hebt, kies dan voor de 308 hatchback met 14%, maar dan wel als Allure/BLP. Vrijwel net zo weinig ruimte op de achterbank, maar interieur wel mooier afgewerkt. Als je 14% bijtelling wilt en de stationcar-ruimte wel nodig hebt én meer ruimte op de achterbank wilt, kies dan voor alternatieven als de Leon ST (vind ik zelf erg mooi, is ruimer dan de 308 op de achterbank (kofferbak iets kleiner), er kunnen sportstoelen in en de Full-LED is wél leverbaar op 14%) of de Octavia Combi natuurlijk (is vooral erg groot).

Als ik de kofferbakruimte niet nodig had, dan had ik de V40 gekozen! Die nieuwe D4 motor maakt de keuze wel erg makkelijk.
Seat of Skoda moet je van houden. Het imago van beide spreekt mij minder aan dan dat van een Peugeot.

De Seat ST 14% opgehaald door Autovisie: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_tests/22432211/__Barcelona-Amsterdam__ultieme_testrit_met_Seat_spaardiesel__.html

Werner vergeet echter de 308 SW 14% te noemen...o_O
 
rickm zei:
Rogier Kuin zei:
Enthousiaste rij-impressie, en dat van de Engelsen:

https://www.autocar.co.uk/car-review/peugeot/308/first-drives/2014-peugeot-308-sw-e-thp-130-first-drive-review

Inderdaad enthousiast.
Motor top, weggedrag top, ruimte top, uiterlijk sjiek etc.

Nu nog in de Nederlandse top 10.
Stond er in Maart (nog) niet in.

En: de beenruimte achterin wordt geprezen! Daar zit/zat mijn grootste aarzeling.
 
Rogier Kuin zei:
Enthousiaste rij-impressie, en dat van de Engelsen:

https://www.autocar.co.uk/car-review/peugeot/308/first-drives/2014-peugeot-308-sw-e-thp-130-first-drive-review


Hierbij de Deutsche Bild.

https://www.autobild.de/artikel/peugeot-308-sw-130-e-thp-fahrbericht-5048095.html
 
E-One zei:
sfs zei:
Mijn dealer melde me vrijdag dat mijn 14% BLE een prognose van levering heeft voor week 18: Eind april dus toch! Al 3 van de 4 maanden wachttijd is voorbij.

Afgelopen week is er dus meer bekend gemaakt omtrent leveringen vanuit de fabriek lijkt het, want ook vrijdags ontving ik een brief van de LM. Echter 23 Mei is wat anders Eind April.

Wat voor standaard bestelling heb je dan gedaan, want die van mij staat voor nog een maand later. Ik heb als extra Opties: met lak, achteruitrijcamera, extra getinte achterramen en Pack Securite.

Ik word gek van de uitgestelde leverdatum sowieso, maar nu ook de grote verschillen!
Ik ben benieuwd waardoor ze bij mij dan juni noemen als datum.
Ik heb dezelfde opties als jij minus de achteruitrijcamera en als extra de lederen bekleding.

We wachten rustig af.. maar stiekem hoop ik dat mijn bestelling ook positief naar voren is geschoven ;)
 
Ik had ook even navraag gedaan wat betreft mijn levering die nog steeds op 1 mei staat.

M'n dealer gaf expres geen datum volgens hem is Peugeot de achterstanden aan het inhalen. Dus het kan zo zijn dat het voor vele positief kan uitvallen.
 
Dat is hoopgevend nieuws. Stel me in op 23 mei anders maak je mij misschien blij met een dooie mus. Kom maar op, maar niet afraffelen he peugeot!
 
Rogier Kuin zei:
rickm zei:
Rogier Kuin zei:
Enthousiaste rij-impressie, en dat van de Engelsen:

https://www.autocar.co.uk/car-review/peugeot/308/first-drives/2014-peugeot-308-sw-e-thp-130-first-drive-review

Inderdaad enthousiast.
Motor top, weggedrag top, ruimte top, uiterlijk sjiek etc.

Nu nog in de Nederlandse top 10.
Stond er in Maart (nog) niet in.

En: de beenruimte achterin wordt geprezen! Daar zit/zat mijn grootste aarzeling.

Zit waarschijnlijk nog steeds...
De Engelsen hebben waarschijnlijk testrijder formaat Jacques d'Ancona gehad en de Duitsers een standaard Duitser:

"That extra wheelbase is good news for rear passengers, who have plenty of legroom"

"....im Fond fragt man sich jedoch, wo die elf zusätzlichen Zentimeter alle geblieben sind....."
 
Er308 zei:
Heb ik een week of drie geleden ontvangen van de belastingdienst. Geen probleem dus, als de auto eerst maar op kenteken staat met de kleinere velgen...

Hoe lang heb je op een reactie moeten wachten?

Wagenparkbeheer deed trouwens lastig over de homologatie en merkte op dat de leasemaatschappij ook wel eens moeilijk zou kunnen doen. Maar de kneep zit hem er dus in om de wagen op kenteken te laten zetten met de kleinere velgen, of feitelijk de grotere velgen te plaatsen na de tenaamstelling?
 
Vergelijk VW Golf Variant 2.0 TDI DSG en 308 SW 2.0 Automaat:
https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-comparatif-peugeot-308-sw-vs-volkswagen-golf-sw-2014-3892388.html#hmpg_ctlt_nglt
 
Joehannus zei:
Er308 zei:
Heb ik een week of drie geleden ontvangen van de belastingdienst. Geen probleem dus, als de auto eerst maar op kenteken staat met de kleinere velgen...

Hoe lang heb je op een reactie moeten wachten?

Wagenparkbeheer deed trouwens lastig over de homologatie en merkte op dat de leasemaatschappij ook wel eens moeilijk zou kunnen doen. Maar de kneep zit hem er dus in om de wagen op kenteken te laten zetten met de kleinere velgen, of feitelijk de grotere velgen te plaatsen na de tenaamstelling?

Formeel betreft het de kentekenaanvraag..
Vervolgens komt er, na betaling auto & BPM, een kentekentoekenning.
Hierna kan (formeel gezien) de velgen verwisseld worden met die 'onder het kopje accessoires op de offerte'.
Uiteindelijk wordt de auto op dag van aflevering te-naam gesteld.

Voor dit hele traject zit goedkeuring van de bestelling, waarop die velgen vermeldt zullen staan.
Inderdaad is nu de trend om dit soort wissels uit te bannen, want het kan bijdragen aan een grotere afwijking op het werkelijke brandstofverbruik..
Is niet leuk voor de CO2 uitstoot (prestatieladder) van het gehele bedrijf.;)
 
its_me_leon zei:
Vergelijk VW Golf Variant 2.0 TDI DSG en 308 SW 2.0 Automaat:
https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-comparatif-peugeot-308-sw-vs-volkswagen-golf-sw-2014-3892388.html#hmpg_ctlt_nglt

Rouge Ruby voor de SW is ook weer een prima combinatie, het zou mijn voorkeur genieten tussen al het zakelijk verkeer.
 
Das Platzangebot auf der Rückbank ist dank des größeren Radstands (plus elf Zentimeter) spürbar besser als beim Schrägheckmodell. Dank der größeren Türen und der nach hinten gerückten Sitzbank kann man auch leichter einsteigen. Dazu profitiert die Kopffreiheit von der neuen Dachlinie.
 
https://www.spiegel.de/auto/fahrberichte/peugeot-308-sw-neue-kombi-variante-des-franzoesischen-kompaktwagens-a-961850.html

Een andere Deutsche test. Zie ook bemerkung oben.
 
Wer also in der Lage ist, in einem Auto nicht nur einen rollenden und hässlichen Tresor aus Ingolstadt oder dergleichen zu sehen, für deren nationalistische Ausrichtung er bereit ist, ungerechtfertigte Überpreise zu zahlen, der kann sich leicht mit der Marke: Peugeot anfreunden, weil das wirklich ganz gute Autos sind. Ein VW Golf Variant wäre ja als Alternative denkbar, nur hat man damit kaum Freude, weil nahezu alle deutschen Hersteller in ihren Läden nur noch von dümmlicher Arroganz vertreten sind. Daher kann man sich das bereits sparen. Auch hier gilt: der deutsche Verkäufer lebt seinen so empfundenen Minderwert gegenüber dem Kunden aus, und dafür noch Überpreise zahlen, während ausländische Produkte zumindest günstiger, nicht aber schlechter sind. Schließlich kann ein Peugeot 308 SW gar nicht so laaaaaaangweilig sein, wie die Verkäufer deutscher Produkte doof sind.

Hierboven een leuke reactie van een Deutsche PKW-Fahrer op bovengenoemde test.
 
Nog een leuke reactie:

Als der neue 308 Auto des Jahres 2014 auf dem Genfer Autosalon wurde, hat man hier nichts darüber gelesen. Stattdessen belanglose Vorstellungen von Autos / Studien, die niemand braucht . Immer wieder wird hier die BMW/Porsche/VW/Audi Fahne hochgehalten. Da frage ich mich, ob Peugeot zu wenig Werbung im Spiegel schaltet um "beachtet" zu werden. Am besten Sie benennen diesen Redaktionsteil in ADAC light um. Alles was nicht in Deutscland produziert wird ist schlecht. Alles muss so sein wie VW. Wenn es anders im Design ist (alter 308 oder 307) dann ist es zu mutig oder zu hässlich. Ist es dann "braver", so ist es langweilig. Gut ist es nur, wenn Golf draufsteht. Toller, unabhängiger Journalismus hier!
 
Durashift zei:
Joehannus zei:
Er308 zei:
Heb ik een week of drie geleden ontvangen van de belastingdienst. Geen probleem dus, als de auto eerst maar op kenteken staat met de kleinere velgen...

Hoe lang heb je op een reactie moeten wachten?

Wagenparkbeheer deed trouwens lastig over de homologatie en merkte op dat de leasemaatschappij ook wel eens moeilijk zou kunnen doen. Maar de kneep zit hem er dus in om de wagen op kenteken te laten zetten met de kleinere velgen, of feitelijk de grotere velgen te plaatsen na de tenaamstelling?

Formeel betreft het de kentekenaanvraag..
Vervolgens komt er, na betaling auto & BPM, een kentekentoekenning.
Hierna kan (formeel gezien) de velgen verwisseld worden met die 'onder het kopje accessoires op de offerte'.
Uiteindelijk wordt de auto op dag van aflevering te-naam gesteld.

Voor dit hele traject zit goedkeuring van de bestelling, waarop die velgen vermeldt zullen staan.
Inderdaad is nu de trend om dit soort wissels uit te bannen, want het kan bijdragen aan een grotere afwijking op het werkelijke brandstofverbruik..
Is niet leuk voor de CO2 uitstoot (prestatieladder) van het gehele bedrijf.;)

Reactie termijn is dus ongeveer twee maanden.

Klopt, de auto moet op kenteken worden gezet met de 16" velgen. Daarna ben je vrij om er grotere velgen onder te laten zetten. Zo heeft de belastingdienst bevestigd.
 
https://www.topgear.com/uk/car-news/first-drive-peugeot-308-sw-2014-03-31

TopGear test 308SW
 
Doubleyou308SW zei:
https://www.topgear.com/uk/car-news/first-drive-peugeot-308-sw-2014-03-31

TopGear test 308SW

Leuk, want ze hebben het ook over de 120pk 14%-er Blue e-HDi.

Also new is a greatly revised 1.6-litre 120bhp diesel, labelled BlueHDi. This one comes in an eco-special 308. It takes maximum advantage of the new car's 140kg weight cut versus the predecessor, and it has a long gearbox and active grille shutters and low rolling resistance tyres and whatnot. All of which gets it down to just 82g/m, a figure better than the equivalent Toyota Auris hybrid.

The best thing about the BlueHDi is it doesn't feel like a parsimony peddler. The special tyres still manage to get a grip, the ride isn't fidgety, the engine doesn't have flat spots. The better for your company car tax and children's health, it even meets Euro 6 regulations.


Geen armoedige venter...

En deze test van de 308 HB door 'zwitserse' precisie is ook nice.
https://www.blick.ch/auto/peugeot-308-id2452278.html
 
Doubleyou308SW zei:
https://www.topgear.com/uk/car-news/first-drive-peugeot-308-sw-2014-03-31

TopGear test 308SW


Als Peu-O-Fiel kan ik wel janken van de laatste alinea:

None of these things will change the world in themselves, but they do show that the French have now got their wits about them [size=large]and can comfortably compete on bodies and powertrains with the best out there.[/size]

Kortom. move over Bimmer, VAG, FMC, GM, alle Japanners en Koreanen....
 
https://www.carmagazine.co.uk/Drives/Search-Results/First-drives/Peugeot-308-SW-PureTech-12-e-THP-130-2014-CAR-review/

Nog een Engelse review.
 
Verdict

The mid-sized estate market is occupied by some pretty stellar products at the moment – there’s the predictably excellent VW Golf Estate, the not quite as roomy but cheaper Seat Leon ST and the longer wheelbase Skoda Octavia Estate, arguably the most practical of the lot. Outside the VW MQB-platform triumvirate there’s also the surprisingly versatile (but surprisingly expensive) Honda Civic Tourer plus the usual Focus and Astra suspects… the list goes on.

The 308 SW can compete with the best of them. Cheaper and nicer to look at and sit in than the Civic, less vanilla than the Octavia and a credible alternative for those who’d rather not drive a Golf – it’s a very competent bit of kit. Another step in the right direction for Peugeot then.


Een Quote uit bovengenoemde review.
 
E-One zei:
Doubleyou308SW zei:
https://www.topgear.com/uk/car-news/first-drive-peugeot-308-sw-2014-03-31

TopGear test 308SW

En deze test van de 308 HB door 'zwitserse' precisie is ook nice.
https://www.blick.ch/auto/peugeot-308-id2452278.html

Op 16 sec . gaat er een bescherming open die voor het panorama dak zit.
Zit dit ook op de sw ?
 
Kietje zei:
@ rickm
Waar haal je die info?

Die 60k staat in persberichten.
De 65.705 en 69.118 zijn imaginaire getallen ;))

Gezien de publicatietijd v/die 60K - rond de Co/tY verkiezing - mag je aannemen dat de stand inmiddels >70k zal zijn.
 
Terug
Bovenaan