Peugeot 308 (SW p. 26)

Lijkt nog het meeste op een 307 phase 1, in mijn ogen:

- koplampen
- vorm zijraam achter
- plaatsing grille

Ben benieuwd naar de kleuren en uitvoeringen. Iemand een idee wanneer dit beschikbaar zal komen?
Neem aan dat dat wel voor Frankfurt is, aangezien hij in oktober al in de showroom zou staan.

Filmpje:
https://www.automobile-magazine.fr/actualites/peugeot/video_nouvelle_peugeot_308

weer een panoramadak dat niet open kan (td)

HZXgVBW.jpg

Peugeot was mooi een van de pioneers met de pano daken.
Maar ze lopen nu toch een beetje achter vind ik. Heb liever dat het dak ook open kan.

voetveeg zei:
Elaste zei:
Het gaat niet zozeer om details of om één lijn, maar eerder het totaal aan lijnenspel en vormverhoudingen. Dan zie je duidelijk dat het familie is, als een soort 'neven' van elkaar. Misschien komt het omdat hetzelfde designteam er aan gewerkt heeft, of hetzelfde platform gebruikt is, etc.

(tu) maar volgens mij kunnen we dat tig keer zeggen maar dan wordt het nog niet gesnapt

Wat een kansloos gelxl VV.

Dan zie ik een duidelijke overeenkomst tussen een Up! en een Touareg. Je moet wel ff je best doen ..... maar dan zie jij ook overduidelijk "de VW designtaal gevangen in een geometrisch lijnenspel dat resulteert in een pseudo sculptuur dat beide modellen verbindt". 'Neven van elkaar' zeg maar.
Ja, ik kan ook voor de vuist weg lxllen.

Get real. Los van mooi / niet mooi:
* Cit en Peu hebben ieder een eigen design afdeling.
* De 308 staat op een nieuw platform waardoor een lagere voorzijde en eenn ruimere achterzijde mogelijk is.
* De C4 - toffe auto verder op de knik in de C stijl na, die is wat .... slapjes - is eerder als de Astra, gerekt. De 308 als de Golf, minder aflopend/meer hatchback na de B stijl.

JP2010 zei:

No hard feelings trouwens, VV en ik zijn buddy's. ;-)

Mei 2013, de C4 stond nog nooit zo hoog in Frankrijk.
Nu nummer 3. En dat zonder een break / estate!

https://bestsellingcarsblog.com/2013/06/03/france-1-27-may-2013-citroen-c3-and-dacia-sandero-up/#more-31362

rickm zei:

Dan zie ik een duidelijke overeenkomst tussen een Up! en een Touareg. Je moet wel ff je best doen ..... maar dan zie jij ook overduidelijk "de VW designtaal gevangen in een geometrisch lijnenspel dat resulteert in een pseudo sculptuur die beide modellen verbindt". 'Neven van elkaar' zeg maar.

* De 308 staat op een nieuw platform waardoor een lagere voorzijde en eenn ruimere achterzijde mogelijk is.
* De C4 - toffe auto verder op de knik in de C stijl na, die is wat .... slapjes - is eerder als de Astra, gerekt. De 308 als de Golf, minder aflopend/meer hatchback na de B stijl.

En toch zijn er meerderen die een zekere verwantschap tussen de C4 en 308.2 waarnemen.

De designafdelingen (strikt!) zij inderdaad gescheiden hebben ze bij PSA ooit geroepen. Toch blijf je altijd vage overeenkomsten zien tussen de zustermodellen, met name waar het vormverhoudingen betreft.

Eerst beweer je het volgende, foutieve, in je bericht.

Elaste zei:
Misschien komt het omdat hetzelfde designteam er aan gewerkt heeft.

En nadat je er op gewezen wordt is het ineens:

Elaste zei:
De designafdelingen (strikt!) zij inderdaad gescheiden hebben ze bij PSA ooit geroepen.

Je komt zo heel betrouwbaar en geloofwaardig over8-)...

Is zo'n panorama dak wel ontworepn om open te kunnen. Waar wil je zo'n grote glasoppervlakte laten zonder het glas te onderbreken.
Volgens mij gat het panoramadak bij de golf ook niet open.

A110-50 zei:

Elaste zei:

Elaste zei:
De designafdelingen (strikt!) zij inderdaad gescheiden hebben ze bij PSA ooit geroepen.

Mee eens. 't Wordt zo een discussie zonder eind.
Zal mij met de vermeende overeenkomst van de C4 met de 308 niet meer bemoeien.

omdat ze op een ander platform staan en een eigen design afdeling hebben kunnen ze volgens mij en nog wat anderen toch wel iets van elkaar weg hebben qua designstijl? nogmaals; mijn mening. hoef je echt niet mee eens te zijn en daar oeverloos op door te blijven gaan. niemand waardeert dat behalve jp2010/passchier2007 zelf

voetveeg zei:
omdat ze op een ander platform staan en een eigen design afdeling hebben kunnen ze volgens mij en nog wat anderen toch wel iets van elkaar weg hebben qua designstijl? nogmaals; mijn mening. hoef je echt niet mee eens te zijn en daar oeverloos op door te blijven gaan.

Niet alleen Elaste is tegenstrijdig bezig, onze vrolijke vrind (vv) met kapotte SHIFT-toets kan er ookmwat van. Hier roep je dat t jouw mening is en we er niet over door hoeven te gaan, een paar reacties terug wil je graag begrepen worden :
voetveeg zei:
(tu) maar volgens mij kunnen we dat tig keer zeggen maar dan wordt het nog niet gesnapt

niemand waardeert dat behalve jp2010/passchier2007 zelf

Lekker kinderachtig ook; wel op een forum rondlopen, maar niet van een discussie houden. (tu)

Het is niet alleen mijn mening, maar het is ook nog een feit: de C4 heeft qua uiterlijk 0,0 met de 308 gemeen. :)

Hier ook alweer lekker aan het zeuren JP? Gezellige gozer.... Not :T

Ja JP, je hebt weer een topic gevonden die je kunt verzieken met je dominante en superieure gedrag. Waarom niet gewoon accepteren dat sommigen deze auto's op elkaar vinden lijken? Ik vind de Astra en vorige Leon ook sprekend op elkaar lijken, vooral van de zijkant. Dit terwijl zij geen enkel onderdeel delen.

Serieus, steeds vaker verziek jij (en je vaste discussievriendjes) topics over nieuwe auto's door eindeloze, kinderachtige discussies over andermans mening. Stop daar gewoon mee, het is zeer irritant. Het is ook niet voor niets dat je al genoeg waarschuwingen hebt gekregen.

:S
En ontopic maar weer.
Had ik deze link naar een filmpje van de 308 al gepost? :)

https://www.automobile-magazine.fr/actualites/peugeot/video_nouvelle_peugeot_308

Elaste zei:
rickm zei:

Dan zie ik een duidelijke overeenkomst tussen een Up! en een Touareg. Je moet wel ff je best doen ..... maar dan zie jij ook overduidelijk "de VW designtaal gevangen in een geometrisch lijnenspel dat resulteert in een pseudo sculptuur die beide modellen verbindt". 'Neven van elkaar' zeg maar.

En toch zijn er meerderen die een zekere verwantschap tussen de C4 en 308.2 waarnemen.

De designafdelingen (strikt!) zij inderdaad gescheiden hebben ze bij PSA ooit geroepen. Toch blijf je altijd vage overeenkomsten zien tussen de zustermodellen, met name waar het vormverhoudingen betreft.

Vergezocht en zichzelf tegensprekend. Gescheiden designafdelingen, géén gemeenschappelijk platform en het zouden zustermodellen zijn.
Wél op een gemeenschappelijk platform: C5 II en 508: de vormgelijkenis???? De ronde wielen veronderstel ik.

Het principe 'agree to disagree' lijkt toch wat lastig voor sommigen ;) Mij doet deze auto óók nog steeds aan de C4 denken. Waarom? Gedrongen postuur, nondescripte hoofdvorm met veel lijntjes om de boel op te leuken, hij lijkt wat hoog tov z'n lengte, achterkant staat onder een vergelijkbare hoek, 4 wielen, rond stuurwiel...

JP2010 zei:

En dan ziet 'ie er weer ongemeen goed uit als je het mij vraagt. Ben reuzebenieuwd hoe de auto IRL overkomt.

De 308 heeft juist geen lijnen om de boel op te leuken. Hij wordt niet voor niets met de Golf vergeleken, qua uiterlijk...

Die heeft 'ie wel. Kijk maar naar het gedoe op de flanken, en de happen uit de koplampen bijvoorbeeld.

rickm zei:

Elaste zei:

Elaste zei:

Ik snap de verwarring, maar zal het toelichten. Wat ik beweer is niet foutief. Het eerste zou je namelijk oppervlakkig kunnen concluderen als je niet beter wist. Het tweede is de - blijkbaar wat cynische - praktijk. Ofwel: Op papier zijn de designafdelingen gescheiden, maar als je niet beter zou wisten...

Het is niet voor niets dat PSA worstelt beide merken een aparte identiteit te geven. Recent is een nieuwe strategie gekozen, waarbij:
Autokopen.nl zei:
Peugeots wat chiquer worden en Citroëns wat vrolijker en eenvoudiger.
Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2013/maart/33029-nieuwe-strategie-voor-peugeot-en-citroen-wat-gaat-er-gebeuren

Bedankt voor alle stempels die je me geeft verder ;) . Je doet net voorkomen alsof ik me ergens onderuit probeer te praten. Het hóeft niet zo persoonlijk...

Ben benieuwd naar je mening over de 308/graag inhoudelijk.

iDS zei:
Vergezocht en zichzelf tegensprekend. Gescheiden designafdelingen, géén gemeenschappelijk platform en het zouden zustermodellen zijn.
Wél op een gemeenschappelijk platform: C5 II en 508: de vormgelijkenis???? De ronde wielen veronderstel ik.

Kijk, dat jij het niet ziet, betekent niet dat anderen gek zijn ;) . Er is een groepje mensen dat enige gelijkenis in de vormverhoudingen ziet. Mensen kijken nu eenmaal op verschillende manieren; het oog van de een wordt meer getrokken door details, dat van een ander door de grote lijn. Laten we elkaar niet voor gek uitmaken daarom.

Inderdaad leuk de 308 naast een oude 307 te zien, ook mooi dat de 308 staat afgebeeld met de mooie vijfspaaks velgen staat de nieuwe 308 goed. Hoewel de foto een en ander kan vertekenen lijkt de 308 ook weer behoorlijk 'hoog', altijd makkelijk. Ik vind het vooral een erg fraaie verschijning, ook het interieur, hopelijk wordt de 308 voor Peugeot een succesnummer.

Ben net een zwarte in het wild tegengekomen hier op vakantie in de Provence. Helaas was hij tegenligger op een bergweg dus heb ik niet heel goed kunnen kijken.
Voorkant is wel heel herkenbaar als nieuwe 308. Achterkant leek in mijn spiegel heel dik.
Voor zover ik in die paar seconden heb kunnen beoordelen vond ik hem erg mooi.

peugeot gek zei:
Is zo'n panorama dak wel ontworepn om open te kunnen. Waar wil je zo'n grote glasoppervlakte laten zonder het glas te onderbreken.

onzin. als de concurrentie een fatsoenlijk open dak kan leveren zou een peugeot dat ook moeten kunnen.

Carfanatic zei:
peugeot gek zei:

onzin. als de concurrentie een fatsoenlijk open dak kan leveren zou een peugeot dat ook moeten kunnen.

Lijkt mij ook. Een panoramadak heeft geopend ook niet zo'n groot gat als je zou verwachten. Je kunt iets vergelijkbaars ook achteraf laten inbouwen, bijvoorbeeld bijhttps://opendaken.webasto.nl/producten/open-daken/hollandia-500.html

Heb dat vroeger ook eens bij een (nieuwe) Audi 100 Avant laten doen. Werkte prima, geen problemen en geen lekkage. Het open dak bij onze Audi A1 is ook niet of nauwelijks groter. (in verhouding)

speedtouch zei:
Carfanatic zei:
als de concurrentie een fatsoenlijk open dak kan leveren zou een peugeot dat ook moeten kunnen.

Helemaal mee eens!

Ik vind het ontbreken van open daken (Citroën idem dito!) een van de gebreken van PSA. Merkwaardig genoeg zijn de Chinese modellen wél allemaal met open dak leverbaar.
Bij Renault (Scénic) kan het panoramadak trouwens wel open, net als bij BMW, Mini.
Alleen: dan bestaat zo'n dak uit 2 delen, geen idee wat het 'panorama'effect binnenin dan nog is en wat het in open toestand voorstelt. Ik heb het nog nooit IRL gezien.
Op 'panoramisch' vlak scoort het verdwenen lamellendak van Mercedes-Benz (ML, A- en B-klasse) trouwens nog het beste.

M'n broer heeft in z'n Megane Estate zo'n dubbel dakraam. Tja... ik vind er niks bijzonders aan.

Ik snap ook niet waarom iedereen per se een dakraam wilt. Ik heb er liever geen dan wel een. Een panoramisch dak zou bij mij eerder de voorkeur krijgen, dan zie ik de verkeerslichten als ik vooraan sta tenminste en hoef ik niet te bukken...

Joep83 zei:
M'n broer heeft in z'n Megane Estate zo'n dubbel dakraam. Tja... ik vind er niks bijzonders aan.

Ik snap ook niet waarom iedereen per se een dakraam wilt. Ik heb er liever geen dan wel een. Een panoramisch dak zou bij mij eerder de voorkeur krijgen, dan zie ik de verkeerslichten als ik vooraan sta tenminste en hoef ik niet te bukken...

Zo zie je maar weer.... Smaken verschillen. Persoonlijk zou ik ook voor een groot dicht raam gaan.

Joep83 zei:

Als jij een panoramisch dak nodig hebt om verkeerslichten te kunnen zien dan gaat er toch iets behoorlijk fout.

Rob076 zei:
Joep83 zei:

Als jij een panoramisch dak nodig hebt om verkeerslichten te kunnen zien dan gaat er toch iets behoorlijk fout.

Hoeft niet per se. In mijn woonplaats bijv. staat een stoplicht vlak bij een in/afrit van een tankstation. Als je dan half de weg op draait sta je schuin onder het stoplicht. Voorheen was het stoplicht bijna niet te zien, maar dankzij het lamellendak in mijn Stilo zie 'ik m nu gewoon zonder een rare houding aan te nemen.
Ik ben overigens van mening dat een panoramadak wel open moet kunnen. Anders zorgt het er in de zomer alleen maar voor dat het interieur sneller opwarmt en vind ik het ook een stuk minder nuttig om zo'n dak te hebben. Mijn lamellendak krijgt nog altijd de voorkeur.

Carfanatic zei:
peugeot gek zei:

Kijk maar eens goed naar de concurrentie dan.
Die prachtige zwarte glas-oppervlaktes bij VW, Audi etc. En als je dan het dak opendoet blijft er een schamel standaard openingetje over.
Da's meer looks dan functie.

Ik heb ook vier ramen die open kunnen, maar die heb ik ook bijna nooit open. Met de automatische airco hoef er wat mij betreft niets open. De lichtinval van de PSA-daken is echter wel grandioos.

speedtouch zei:
Rembrandt zei:
De lichtinval van de PSA-daken is echter wel grandioos.

Maar binnen in de auto is het wel érg warm met dit weer!

Valt wel mee, toch?
En anders kun je altijd nog het scherm dicht doen.
Dat laatste moet je je zeker aanleren om te doen bij parkeren. Dat scheelt een stuk.

Rob076 zei:
Joep83 zei:

Nee hoor, ik ben lang, zit op de laagste positie en dan nog zie ik die krengen niet als ik vooraan sta.

De peugeot heeft idd een groter glas oppervlak. Volgens mij begint deze veel eerder bij de A-stijl dan de concurentie. Dit is erg mooi en ruim

308qb.jpg

De octavia (en de golf en ook de megane denk ik) hebben minder glas oppervlak.
octae.jpg

Maar ik vind het laatste toch fijner. Het "fijne" van een open dak is de frisse lucht die je kunt krijgen.
Een traditioneel dak heeft dan vaak een hele kleine opening.
De nieuwe panodaken bieden wel een mooi en ruime gevoel maar ook de mogelijkheid om lekker open te kunnen rijden.
En volgens mij is het bij de skoda ook nog steeds een ruimte voor een zonnenbril houder aan het plafond (iets wat ik persoonlijk ook erg fijn vind)

Re Darkside:

Is het niet zo dat bij de Peugeot er gewoon een zwart (niet doorzichtig) paneel op de voorrand van het glasdak zit, dus alleen visueel? En bij de Octavia een normale carrosserie-afwerking dus.

Bij onze A1 zie je aan de buitenzijde ook veel meer glas dan binnen. Een groot deel is dus niet doorzichtig.

My 0,5 cent:

We hebben veel plezier beleefd aan een 307 SW met een mega P dak.

Geen moment een open dak gemist.
Geen moment werd het te heet.

Meeuw zei:
Is het niet zo dat bij de Peugeot er gewoon een zwart (niet doorzichtig) paneel op de voorrand van het glasdak zit, dus alleen visueel? En bij de Octavia een normale carrosserie-afwerking dus.

Inmiddels al wat Peugeots met panoramadak gehad. Het glasdak loopt door tot aan de voorruit, dus geen zwart paneel.
Echter aan de binnenkant zit wel een frame (o.a. voor het rolgordijn) waardoor er aan de voorkant aan de binnenzijde een deel kunststof zit van ongeveer 10 centimeter. Hier zitten o.a. ook de zonnekleppen en het paneel van de binnenverlichting aan/in gemonteerd.

Volgens mij zijn de C4 Picasso en de Astra H GTC (optioneel) de enige auto's waarbij het glas geheel, zonder onderbreking doorloopt voorbij de A-stijl.

Terugkomend op de stelling of het lekker is als het dak open kan zou ik zeggen "ja". Geeft naar mijn idee nog meer een "licht" gevoel dan een normaal panoramadak.
Echter dan moet dat te openen deel wel windgebulder-vrij geconstrueerd zijn.

Ik heb zelf een panoramadak in mijn Renault Scénic en ik moet zeggen dat ik het af en toe best lekker vind om het open te zetten, je waait lekker uit en tot 80 km/h valt het geluid mee(open). Op de snelweg ietsje meer windgeruis in vergelijking met mijn vorige Grand Scénic zonder panoramadak. Ik denk dat het glasoppervlak een stuk kleiner is dan in deze 308, maar persoonlijk vind ik dat niet erg omdat het open kan, een panoramadak dat niet open kan is mooi, maar ik niets van, als het dak bij mij dicht is en ik zit voorin, dan merk ik geen verschil in vergelijking met de Grand Scénic die er geen had, je hebt alleen iets minder licht! Gezien het feit ik geen nieuwe auto's koop maar een gebruikte van +-3 jaar oud heb ik niets te kiezen, maar een panoramadak staat voor de volgende auto zeker niet op het wensenlijstje, dat is anders dan met Climate Control, cruise control, navigatie en parkeersensoren, die daar wel opstaan, als het er wel opzit vind ik het uiteraard ook prima!

Achja zoveel mensen, zoveel wensen. Hieronder twee foto's van het dak in de Scénic:
359d4e1c-5429-4cb5-a3e3-764a1bb3a46c_zpsb23fba31.jpg

3c571f25-ca18-4746-9fc5-b718b695a9d3_zps0ffc9a5f.jpg

Terug
Bovenaan