Peugeot 308 (SW p. 26)

peugeot gek zei:
Wel zijn de ruitenwissers weer normaal ipv die ruitenwissers die allebei vanuit het midden naar de zijkanten draaien.

Huh? Ik dacht juist dat die vanuit de A-stijl naar binnen wiste. Nooit geweten dat je in het midden van de voorruit dan zo'n streep met water hebt.

Hmm, als ik de foto's zie vind ik de binnenkant eigenlijk wel tegenvallen.
Het dashboard is mij te kaal en "gigantisch"!
De tellers zijn dan misschien nu wel te lezen maar heeft wel weer een groot kaal vlak dashboard ervoor tot gevolg.

Misschien moet ik er even aan wennen maar eerste irl indruk valt tegen (van binnen dan, van buiten erg strak vooral in zilver)

Op de foto's vind ik het model bijzonder geslaagd.

Voor de binnenkant lijkt het mij belangrijker dat er niet van die goedkope kartonachtige materialen als in de 307 zijn toegepast. Uit persberichten (Telegraaf) heb ik vernomen dat er veel aandacht aan de afwerkkwaliteit binnen is besteed, dus maar hopen op verbetering. Ben benieuwd naar de prijzen (of heb ik dat ergens gemist?).

Prijzen zijn nog niet bekend. Ben ook benieuwd naar het gewicht en de prestaties, ergo: naar de eerste rij-impressie :D

Man, wat hoop ik dat deze Peus de Duitsers een poepie gaat laten ruiken. Vind 'm steeds gaver worden. Wel ben ik het ermee eens dat Peugeot beter het logo in de grill had kunnen stoppen, i.p.v. erboven. Het is nu wat kaal.

Ik vind de nieuwe 308 gewoonweg schitterend, met name ook het interieur dat ziet er gewoon goed en strak uit, weg al die knoppen, strak en zakelijk maar toch heel 'Frans'. Ik ben benieuwd naar de prijzen en de motoren, en laten we hopen dat de Peugeot goed in elkaar geschroefd is ik heb daar heel wisselende ervaring mee met de 307 (rampzalig!) en de 407 (heel goede Peugeot, tenminste die van mij). In de laatste Autobild komt de Peugeot 5008 er erg slecht uit aan het eind van de duurtest, dat is zo jammer. Maar goed ik denk dat de nieuwe 308 maar weer het voordeel van de twijfel moet krijgen de wagen en Peugeot verdienen het gewoon.

speedtouch zei:
rickm zei:
Las net een berichtje over de autoverkopen in Frankrijk in de eerste 12 Meidagen.
De 3-0-0-8 staat op 3!

En dan nog te bedenken, dat er achter staat -/- 21%!

Zeker! 2 dingen:
* Vermeldt dan ook de context of de hele post (hele markt staat veel lager)
* de 3008 STIJGT naar 3 ONDANKS -21%. Knap toch? ;-)
E.e.a. betekent ook dat als een fransoos dan toch per se een auto wil/moet de 3008 een hogere voorkeur heeft ontwikkelt dan eerder het geval was.

Terug naar de inmiddels onvolprezen 308 II: Die gaat de PSA verkopen een aardige boost geven.
Tenzij we met zijn allen alsnog in een economisch ravijn lazeren wat gezien de bubble op de beurzen en de megadebt van Japan/US zo maar kan gebeuren.

Zo niet: En avant 308!

Rob076 zei:
peugeot gek zei:
Wel zijn de ruitenwissers weer normaal ipv die ruitenwissers die allebei vanuit het midden naar de zijkanten draaien.

Huh? Ik dacht juist dat die vanuit de A-stijl naar binnen wiste. Nooit geweten dat je in het midden van de voorruit dan zo'n streep met water hebt.

De ruitenwissers zitten bevestigd bij de A stijlen, maar liggen als je ze niet gebruikt plat onder aan de vooruit.
Dat bedoel met vanuit het midden naar de zijkanten (a stijl) draaien
Bij een leon staan de ruitenwissers langs de A stijlen op als je ze niet gebruikt.

Die 140 kg lichter zal idd wel zijn bij de 3 cilinder, al zal die 82 pk versie niet overhouden in de 308.
Dan moet je al wachten op de 1.2 THP die er (zoals het er nu voorstaat) volgend jaar aankomen

Ik neem aan dat de versie met 1.6 THP ook een heel stuk lichter wordt dan de 308-I; misschien geen 140, maar we zullen zien....

Lancia Lover zei:
Man, wat hoop ik dat deze Peus de Duitsers een poepie gaat laten ruiken. Vind 'm steeds gaver worden. Wel ben ik het ermee eens dat Peugeot beter het logo in de grill had kunnen stoppen, i.p.v. erboven. Het is nu wat kaal.

Als je de Duitse test ziet waarin de V40 het niet redt tegen de Duitsers (duurder, zwaarder, dorstiger, kleiner, harde cijfers dus) ben ik benieuwd of de 308 beter uit de bus kan komen. Qua design vind ik dat de 308 op de goede weg is, maar of dat ook voor de prijs en rij-eigenschappen geldt? De oude 308 ken ik niet, maar ik heb de 307 in bezit gehad naast de A3. De aanschaf van de 307 was wel lager, maar uiteindelijk waren de kosten hoger (reparaties + inruil) en de afwerking + rij-eigenschappen waren een stuk minder.

Meeuw zei:
Lancia Lover zei:

Als je de Duitse test ziet waarin de V40 het niet redt tegen de Duitsers (duurder, zwaarder, dorstiger, kleiner, harde cijfers dus) ben ik benieuwd of de 308 beter uit de bus kan komen.

Autotest lees ik altijd met een korreltje zout. Duitse tests met een hele hoop. Maar we gaan het afwachten.

Meeuw zei:
Qua design vind ik dat de 308 op de goede weg is, maar of dat ook voor de prijs en rij-eigenschappen geldt? De oude 308 ken ik niet, maar ik heb de 307 in bezit gehad naast de A3. De aanschaf van de 307 was wel lager, maar uiteindelijk waren de kosten hoger (reparaties + inruil) en de afwerking + rij-eigenschappen waren een stuk minder.
Betere afwerking okee, daar heb je dan ook voor betaald. Betere rij-eigenschappen? Heel subjectief natuurlijk. Ik heb in zowel een A3 en een 307 gereden. Vind ze qua rij-eigenschappen niet voor elkaar onderdoen. Het is maar waar je de voorkeur aan geeft. De een vind de harde stoelen van de A3 heerlijk, ik niet. Ik geef de voorkeur aan de zachtere stoelen die bijv. de 307 heeft.
Betrouwbaarheid is weer een ander issue inderdaad. Daar heeft de 307 geen beste reputatie, al hoor je soms ook het een en ander over de A3.

En ik ben nu juist geen fan van harde stoelen, dus geen probleem met de 307-stoelen (hoewel de bestuurdersstoel bij 50.000 km ernstig doorgezakt was). Maar ik vond bijv. dat er veel verschil was tussen de windgevoeligheid en rechtuitstabiliteit. En met de 4 A3's die ik heb gehad had ik waarschijnlijk geluk. Helemaal geen reparaties, alleen beurten. Kan ik helaas niet zeggen van mijn huidige A4 cabrio waar stomme dingen stuk gaan, zoals de raambediening en dashboardkastje (2x).

De 307 Phase 1 was aller lamlendigst afgewerkt.
Blikkerige achterdeuren, strips op de deuren die bij 30% van de 307's van de auto flikkerden, elektronica issues.

Toch, de SW had wel wat:
Toen mijn vriendin kon leasen bestelde zij een SW Phase II (met de nieuwe neus)

Wat bleek? Goeie kar! 1x een elektronica reset nodig (na verlies sleutel), en een pook waarvan het folieetje met het schakelpatroon losliet.
Was ruim, praktisch, goede vering, besturing, wegligging, remmen. Minder: niet zuinig, en schakelde niet soepel.
Na de 307 bestelden we een 4007. Nog zo'n blikkerig ding, maar er gaat niets aan kapot - dank Mits! ;-)

De eerste 307's waren uit een tijd dat PSA op het vlak van betrouwbaarheid geen beste naam had.
Las interviews met PSA chiefs die beaamden dat ze de verkeerde prioriteiten hadden gelegd bij de keuze van sommige leveranciers
(goedkoopste i.p.v van beste). Dat is nu anders - zie de 'rock solid' 508. Neem aan dat de 308 II in die lijn verder gaat.

Op elke 'irl' foto lijkt hij meer op 'gewoon' een Franse VW Golf. Niet bepaald een bijzonder model lijkt het...

A110-50 zei:
Op elke 'irl' foto lijkt hij meer op 'gewoon' een Franse VW Golf. Niet bepaald een bijzonder model lijkt het...

Ga er maar van uit dat dat precies de bedoeling is!

Meeuw zei:
En ik ben nu juist geen fan van harde stoelen, dus geen probleem met de 307-stoelen (hoewel de bestuurdersstoel bij 50.000 km ernstig doorgezakt was). Maar ik vond bijv. dat er veel verschil was tussen de windgevoeligheid en rechtuitstabiliteit.

Eens. Ik had een 307 als lesauto, en met name op (hogere) bruggen en snelwegen merkte je wel dat de auto zijwindgevoelig was. Gelukkig hoef je echter niet heel vaak te corrigeren, omdat de besturing niet zo heel direct is (reed vandaag in het huidige model Fiesta en daar vond ik het vermoeiend worden op den duur door de directe besturing!). Overigens is een A3 Sportback een kleine 9 centimeter lager dan een vijfdeurs 307, heeft de Fransman zowel voor als achter kleinere spoorbreedtes en is een A3 zo'n 90 kg zwaarder, waarmee het verschil met de A3 wel verklaard is.

Kan iemand mij uitleggen hoe het ook alweer zit met de opvolger van de 308 (en 207) CC? Worden die beiden door een 308 CC/Cabrio opgevolgd? Meen zoiets een keer gelezen te hebben.

@ Lancia Lover: "Kan iemand mij uitleggen hoe het ook alweer zit met de opvolger van de 308 (en 207) CC? Worden die beiden door een 308 CC/Cabrio opgevolgd? Meen zoiets een keer gelezen te hebben."

Ik hoop dat de opvolger een stoffen dak krijgt en geen stalen klapdak. De 206cc vond ik geweldig leuk er uit zien, de 307 en 308 cc waren/zijn ok, maar halen niet de elegantie van bv een 306 cabrio. Hoewel een stalen dak zeker voordelen heeft, heeft het ook nadelen: een stoffen dak heeft meer flair, is lichter en compacter waardoor de verhoudingen beter zijn.

Ik heb inderdaad ook al gelezen dat er één opvolger komt voor beide wagens.
Ik heb wel niet gelezen dat dit een 308 variante wordt, dacht eerder dat het een zelfstandig model wordt (mss. op basis van de opvolger van de RCZ)

Een jaar geleden ofzo heb ik eens gelzen op een franse site dat de Nieuwe RCZ een stalen klapdak ging krijgen.
Maar qua budget komt die bij lange na niet in de buurt va de 207 CC die toch een heel stuk goedkoper als de nu nog dichte RCZ.

Heb er daarna ook nooit meer iets over gelezen.

peugeot gek zei:
Een jaar geleden ofzo heb ik eens gelzen op een franse site dat de Nieuwe RCZ een stalen klapdak ging krijgen.
Maar qua budget komt die bij lange na niet in de buurt va de 207 CC die toch een heel stuk goedkoper als de nu nog dichte RCZ.

Heb er daarna ook nooit meer iets over gelezen.

Er is ooit iets geschreven dat er geen 208 CC en geen 308 CC komt, maar een model dat beiden vervangt.

Zo te zien (openingspagina AW) kom er naast de strakke 308 II nog een sterke concurrent bij: de Mazda 3.
Mazda scoops tonen een net iets te 'wild' design. M.i. erg aantrekkelijk.
De 308 zit meer op de klassieke lijn van de Golf.

Die -imo- erg fraaie Mazda3 (althans de tekening) is veel flamboyanter dan deze 308. Althans, op dit moment zie ik er een haast perfecte mix van V40 en Giulietta in. Volgens mij trekt dat een heel ander soort koper. Uitgaande van de in het wild geschoten plaatjes van de 308 mikt die auto qua design en uitstraling meer op het Golf-kopende publiek. Oftewel een auto "die je niet voor de buurman koopt", die het puur moet hebben van intrinsieke kwaliteiten. In mijn opinie, dat is.

HVP zei:
Die -imo- erg fraaie Mazda3 (althans de tekening) is veel flamboyanter dan deze 308. Althans, op dit moment zie ik er een haast perfecte mix van V40 en Giulietta in. Volgens mij trekt dat een heel ander soort koper. Uitgaande van de in het wild geschoten plaatjes van de 308 mikt die auto qua design en uitstraling meer op het Golf-kopende publiek. Oftewel een auto "die je niet voor de buurman koopt", die het puur moet hebben van intrinsieke kwaliteiten. In mijn opinie, dat is.

Zijn er dan mensen die een auto voor de buurman kopen?!

Ik vind een dik aangeklede golf overigens wel mooi en een stuk tijdlozer dan bijvoorbeeld de nieuwe mazda3 (over een jaar alweer achterhaald, net als de huidige mazda6).

Overigens vind ik de 308 meer een citroen c4 kloon.

Ik ken genoeg mensen die op goedkeuring van de buurman zitten te wachten.

Het probleem van de Golf is dat deze best saai gestyleerd is. En dat is dan ook weer zijn voordeel. Want over 4 jaar ziet hij er nog goed uit.
Het voordeel van een gestyleerde auto (mazda 3 bv) is dat hij anders is dan gemiddeld en lekker opvalt. Het nadeel is dat dit vaak minder lang houdbaar is.
Zelf vind ik tot nu de de 308 er een beetje tussen zitten. Er zitten leuke design elementen in waardoor hij niet 100% grijs is. Maar hij is ook niet te ver door gedesigned waardoor je na een jaar hem al zat bent (denk ik)
Ik wacht nog even op de break versie. Maar ga hem wel in de gaten houden als mogelijke opvolger van de huidige auto

daviee zei:
HVP zei:

Ik vind een dik aangeklede golf overigens wel mooi en een stuk tijdlozer dan bijvoorbeeld de nieuwe mazda3 (over een jaar alweer achterhaald, net als de huidige mazda6).

Overigens vind ik de 308 meer een citroen c4 kloon.

Een 308 II kloon is het dus zeker niet. De C4 II staat op oude C4/307/308 I platform. De 308II is zoals al vaker aangeven een geheel nieuwe auto.

Het platform van de C4 is al het oudje, werd geïntroduceerd in de ZX. ZX, Xsara, ook Picasso , Berlingo I en Partner I zijn technisch bijna identiek. De 2 e generatie staat op hetzelfde onderstel en platform, maar wel veel modificaties: C4, 307, Picasso II, 308/408/3008/5008, DS4
/5.
Tevens is het huidige c4 platform ook de basis voor de huidige B segmenter: begon met 206 (eigenlijk een kleine 306), later 207/208, C2/3, 301/c-elysee.
Het 308 II platform is echt nieuw. Veel lichter, andere wielpositie, Ivm overhang voor en meer interieurruimte. Nieuwe onderstelmogelijkheden door multilink voor en achter en gefluisterd wordt een complete nieuwe hydraulische veersysteem ( maar misschien wil ik daar nog teveel in geloven ;-) )

daviee zei:

Geen idee, maar zo letterlijk moet je mijn opmerking ook niet nemen. Waar het om gaat is dat het gewoon niet een heel opvallende auto is in mijn optiek.

Ziet er leuk uit de nieuwe 308, alleen aan het interieur moet ik wennen. het is alleen te hopen dat Peueot de ongeblazen benine motoren in deze bak vaarwel zegt en alleen nog maar turbomotoren levert. want 1.4 VTI met 80 pk is niet meer van deze tijd in het C segment. En wat naruurlijk ook belangrijk is geen auto's meer bouwen met de franse slag.

Puyol zei:
het is alleen te hopen dat Peueot de ongeblazen benine motoren in deze bak vaarwel zegt en alleen nog maar turbomotoren levert. want 1.4 VTI met 80 pk is niet meer van deze tijd in het C segment.

De 1.6 VTi 120 vind ik een prima motor.

Davidoff zei:
Puyol zei:
het is alleen te hopen dat Peueot de ongeblazen benine motoren in deze bak vaarwel zegt en alleen nog maar turbomotoren levert. want 1.4 VTI met 80 pk is niet meer van deze tijd in het C segment.

De 1.6 VTi 120 vind ik een prima motor.

Het zal ongetwijfeld een goede motor zijn, maar ik heb in het verleden een Peugeot 207 XS 1.4 VTI 90 PK gehad, de auto was best wel vlot, maar het is een hoog toerige motor. Op de snelweg zit je met 130 km rond 4000 toeren en dat is best wel rumoerig. En nu rijdt ik een Golf VI 1.4 TSI 122 PK en die is met 2600 toeren een stuk rustiger met 130 kilometer op de snelweg.

Het is geen hoogtoerige motor, maar de 5e versnelling had wel wat langer mogen zijn bij peugeot.
De 1.6 vti in de 308 van mijn ouders maakt ook 3500 toeren bij 120 km/h in 5.
Terwijl hij bij 2800-2900 toeren ook al aardig vooruit komt als je gas geeft.

Of peugeot moet eens een 6 bak gaan introduceren op de minder sterke motoren.
Nu zitten ie alleen op de THP en verschillende diesels.

20130522120429.jpg

96994045061350169979818.jpg

20130511.jpg

:)

Mooie auto, vind de zwarte verticale vlakken op de achterruit en de 'stippetjes' LEDs inde koplampen niet mooi.

Prachtig zo in het rood!

Die zwarte vlakken storen gelukkig niet te erg.

Leds mogen ze vervangen voor iets waarin de afzonderlijke lampjes minder goed zichtbaar zijn.

Zeer geslaagd in het rood. (tu)
Ik twijfel of ik moet wachten tot er leuke tweedehands exemplaren zijn maar deze auto is wel erg aantrekkelijk om misschien toch een nieuwe te bestellen.

Alleen die chroomstrip rond de zijruiten lijkt bij de C-stijl wat te wijken. Net alsof het rubber daar te dik is ofzo.
Misschien dat het exemplarisch is bij de voorserie exemplaren of wellicht valt het in het echt niet op.

peugeot gek zei:
Het is geen hoogtoerige motor, maar de 5e versnelling had wel wat langer mogen zijn bij peugeot.
De 1.6 vti in de 308 van mijn ouders maakt ook 3500 toeren bij 120 km/h in 5.
Terwijl hij bij 2800-2900 toeren ook al aardig vooruit komt als je gas geeft.

Of peugeot moet eens een 6 bak gaan introduceren op de minder sterke motoren.
Nu zitten ie alleen op de THP en verschillende diesels.

Ik snap dat ook echt niet van PSA. Die 1.6 VTI is echt een heel mooi machientje. Maar de handbak gooit echt roet in het eten. En dan heb ik het niet over de schakelwegen, want die zijn, vind ik, juist wel heel smooth. Nee de bak is veel tekort, met name de 5e versnelling. Dus graag de nieuwe 6 bak erin of gewoon een lange 5-bak. Graag niet meer dan 3000 toeren bij 120 km/h in die 5. De motor is soepel zat en dit is ook nog eens goed voor verbruik, lees CO2 uitstoot, dus BPM en bijtellingspercentage.

Doet me op die foto's wat aan de Lexus ct200h denken. En da's geen compliment. :)

De weerspiegeling van die lijnen van het parkeervak mistekenen ook, maar het is inderdaad geen flatteuze foto.

@ JP2010: dat schoot ook even door mij heen, en dat zou ik ook geen compliment vinden. Maar het komt volgens mij door een vreemde spiegeling waardoor de lijnen vertekenen.

Op autovisie staat ook een schets van de SW, die een (nog) grotere wielbasis gaat krijgen dan de hatchback!

Terug
Bovenaan