Peugeot 308 (SW p. 26)

Darkside zei:
Ik denk dat het soms moeilijk is om te relativeren.
Daarbij denk ik dat de Golf een supergroot voordeel heeft t.o.v alle andere merken/modellen. En dat is dat er GOLF op staat.
Laten we eerlijk zijn.

Klopt helemaal en bovendien, de Fransen hebben slechte jaren gekend van 2001/2004, kwalitatief (o.a. electronica) en daar heeft o.a. Volkswagen garen mee gespind. Kwalitatief komen ze inmiddels wel in de buurt van de Fransen maar het kost een lange tijd eer dat je imago weer ''gezuiverd" is.

Erik1967 zei:
Weet iemand hoe je zelf POI kan toevoegen.
Zie wel POI via usb lezen, maar wel bestandstype heb je nodg en waar haal je het vandaag.
Diverse site gezien, maar weet ook niet welke navigatie Peugeot gebruikt.

Graag hulp!!!

Geen idee, ik zie zo niet een mogelijkheid in het systeem. Ook niet via die My Peugeot app.
Persoonlijk vind ik dat er meer dan voldoende POi oproepbaar zijn via de submenu's, maar kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld flitspalen zou willen toevoegen.

Wellicht dat een handige Peugeot dealer je kan helpen?

ENTE zei:
Beide zijn goeie auto's. Dan geeft imago en gevoel de doorslag, toch?

Zo bedoel ik dat. Ondanks enkele problemen met motoren en DSG versnellingsbakken is het imago overeind gebleven, vooral in Duitsland (maar ook hier) en dan speelt chauvinisme wellicht ook wel weer een rol. Zowat heel Wolfsburg rijdt VW. Bij de Fransen hebben de problemen wat te lang geduurd en verder waren ze ook niet zo gelukkig met nieuw gelanceerde producten (207, 407, 308 I) en dan is het ook nog logisch dat de fabriek in aanzienlijke liquiditeitsproblemen komt.

ENTE zei:
Erik1967 zei:
Zie wel POI via usb lezen, maar wel bestandstype heb je nodg en waar haal je het vandaag.

Graag hulp!!!

Geen idee, ik zie zo niet een mogelijkheid in het systeem. Ook niet via die My Peugeot app.
Persoonlijk vind ik dat er meer dan voldoende POi oproepbaar zijn via de submenu's, maar kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld flitspalen zou willen toevoegen.

POIplaza.com vind ik een fijne site. Als je kunt achterhalen welk systeem Peugeot gebruikt is het vrij eenvoudig om ze te downloaden. Ik denk dat de dealer en/of Google die info wel voor je heeft.

Poekoek zei:
ENTE zei:
Erik1967 zei:

Graag hulp!!!

POIplaza.com vind ik een fijne site. Als je kunt achterhalen welk systeem Peugeot gebruikt is het vrij eenvoudig om ze te downloaden. Ik denk dat de dealer en/of Google die info wel voor je heeft.

@Poekoek: denk hetzelfde systeem als jouw toekomstige Cactus. Dus dat weet jij vast al wel:p

Mijn laatste duit in de 308 / Golf discussie
(en ik heb nogal wat duiten over door de Peu te verkiezen.) ;):

Beiden zijn super goede auto's. Vind ik.
Ben een Golf IV en VIII fan.

Beiden zijn 'de besten', want:
Ik laat iedere 308 staan voor een Golf die exact aan mijn criteria voldoet.
Ik laat iedere Golf staan voor een 308 als die aan mijn criteria voldoet.

Amen to that.

Het vervelende aan een golf is dat de gemiddelde Nederlander het verschil tussen de ene en de andere golf niet kan zien. Als ik 30.000 euro uitgeef aan een auto wil ik dat hij herkend kan worden als nieuw model en niet verward wordt met een occaisons van 5 jaar oud en 20.000 euro minder.

Ik weet dat dit misschien oppervlakkig klinkt, maar ik wil als ik een nieuwe auto koop toch ook wel een beetje het "kijk mij eens rijden" gevoel hebben. Als je nu in een 308 sw stapt dan is het voor iedereen onmiskenbaar een nieuwe auto, maar bij een golf niet.

ENTE zei:

snelheidcontroles heb ik gisteren toegevoegd via GPS Underground.
(laatste van maand augustus voor 7" touchscreen, werkt fantastisch), maar hier staan geen POI.
ik rijd veel naar supermarkten en er staan alleen veel Franse :) supermarkten in het systeem een geen Nederlandse (bijv. de Lidl).

Ga nog even zoeken op POIPlaza.

Thanks

Megane1981 zei:
ENTE zei:
@Megane1981: prijs van wielen verschilt enorm per dealer. Geen zinnig woord over te zeggen. Beetje 'vangst van de dag' verhaal.
Thanks, dan ga ik het gewoon aan de leasemij voorleggen.
Als het me niet aanstaat dan schaf ik ze persoonlijk aan in Deutschland.
Mits de maten exact hetzelfde zijn als de Quartz. Dan kan de bandenboer ze vast wel overzetten.
Helaas... de leasemij heeft ze niet op de accessoirelijst, dus geen prijzen bekend en niet meegerekend in het maandbedrag.
Maandbedrag zit nu overigens ook wel aan mijn max, dus voorlopig laat ik het even zo.
Ik zat hierover nog wel wat verder na te denken, misschien heeft iemand hier hetzelfde al eens doorgedacht en/of uitgevoerd: wat nou als je zelf achteraf andere velgen in dezelfde maat besteld. Op eigen kosten (koopje zoeken), maar dus ook eigendom. Laat je die mooie rakkers erop zetten op de zomerbandjes, en die standaard meegeleverde velg dan bijv overzetten op de winterbanden. Na 4 jaar lever je standaards weer mee in en heb je die 4 anderen voor jezelf of de verkoop. Lijkt mij een stuk voordeliger dan de volle mep in het leasebedrag laten opnemen (meestal betaal je dan het volledige bedrag alsnog in 48 maand af), of gaat die vlieger niet op? Let wel: voorwaarde is dan wel exact dezelfde maat, omdat je dan met dezelfde banden uit kunt.

Megane1981 zei:
Megane1981 zei:
ENTE zei:
@Megane1981: prijs van wielen verschilt enorm per dealer. Geen zinnig woord over te zeggen. Beetje 'vangst van de dag' verhaal.
Mits de maten exact hetzelfde zijn als de Quartz. Dan kan de bandenboer ze vast wel overzetten.
Helaas... de leasemij heeft ze niet op de accessoirelijst, dus geen prijzen bekend en niet meegerekend in het maandbedrag.
Maandbedrag zit nu overigens ook wel aan mijn max, dus voorlopig laat ik het even zo.
Ik zat hierover nog wel wat verder na te denken, misschien heeft iemand hier hetzelfde al eens doorgedacht en/of uitgevoerd: wat nou als je zelf achteraf andere velgen in dezelfde maat besteld. Op eigen kosten (koopje zoeken), maar dus ook eigendom. Laat je die mooie rakkers erop zetten op de zomerbandjes, en die standaard meegeleverde velg dan bijv overzetten op de winterbanden. Na 4 jaar lever je standaards weer mee in en heb je die 4 anderen voor jezelf of de verkoop. Lijkt mij een stuk voordeliger dan de volle mep in het leasebedrag laten opnemen (meestal betaal je dan het volledige bedrag alsnog in 48 maand af), of gaat die vlieger niet op? Let wel: voorwaarde is dan wel exact dezelfde maat, omdat je dan met dezelfde banden uit kunt.

Klopt, ik ben net zo gevaren. Overigens zat ik al aan m'n limiet qua leasebedrag met een Allure 1.6 BlueHDi met metallic lak, Pack Securité en CD-speler.
Ik heb eerst nog het idee gehad om 'm af te laten leveren op 17" met inruil van de Topaze velgen en 16" banden, maar daar werd zo belachelijk veel geld voor gevraagd (incl. banden Michelin: Ligne S 17" ca. 1500 euri, en Rubis ca. 2000 euri) dat ik het maar even zo heb gelaten.
Ik speel ook met de gedachte om bij de eerstvolgende bandenwissel de Topazes te laten voorzien van winterbanden en dan een setje Rubissen of Emeraudes met zomerbanden op te scharrelen. Ik heb al Emeralds gezien voor GBP 660 per vier, moeten er nog wel banden op. Maar wellicht heb ik over 2 jaar wel zoiets van: het zal allemaal wel. De ervaring leert dat als je niet gelijk die wielen regelt het er ook niet meer van komt...

Hans406 zei:
Megane1981 zei:
Megane1981 zei:
ENTE zei:

Klopt, ik ben net zo gevaren. Overigens zat ik al aan m'n limiet qua leasebedrag met een Allure 1.6 BlueHDi met metallic lak, Pack Securité en CD-speler.
Ik heb eerst nog het idee gehad om 'm af te laten leveren op 17" met inruil van de Topaze velgen en 16" banden, maar daar werd zo belachelijk veel geld voor gevraagd (incl. banden Michelin: Ligne S 17" ca. 1500 euri, en Rubis ca. 2000 euri) dat ik het maar even zo heb gelaten.
Ik speel ook met de gedachte om bij de eerstvolgende bandenwissel de Topazes te laten voorzien van winterbanden en dan een setje Rubissen of Emeraudes met zomerbanden op te scharrelen. Ik heb al Emeralds gezien voor GBP 660 per vier, moeten er nog wel banden op. Maar wellicht heb ik over 2 jaar wel zoiets van: het zal allemaal wel. De ervaring leert dat als je niet gelijk die wielen regelt het er ook niet meer van komt...

Ik vond de Peugeot velgen ook prijzig. De dealer kwam zelf met het idee om 'after market' velgen te monteren. Vervolgens heeft hij zelf enkele velgen voor mij geselecteerd (a.d.h.v. mijn criteria). Hieruit heb ik uiteindelijk een keuze gemaakt (Brock velgen).
Op de offerte was er een bedrag van 1000 euro als kostenpost opgegeven.

De 17' velgen (incl. Michelin banden) hebben me dus 16' Quartz velgen en banden + 1000 euro gekost.

Ik heb een bericht van de dealer waar ik wel vrolijk van wordt!!!

Op 26-6 een 308 HB BLP besteld en deze komt al in week 37 binnen bij dealer!
Dat zijn maar 11 weken!!
:LOL::LOL:

Obitorium zei:
Erik1967 zei:

Welk systeem gebruikt de 308SW en hoe kan ik deze updaten?

SMEG+
Zoek op GPS Underground, zoeken naar SMEG+ en je ziet de SMEG+ flitspalen augustus.
Map met UPG naar lege usb stick en in auto laden, pakt deze automatisch op, werkt super:p

Mr Relax zei:
Hans406 zei:

Ik vond de Peugeot velgen ook prijzig. De dealer kwam zelf met het idee om 'after market' velgen te monteren. Vervolgens heeft hij zelf enkele velgen voor mij geselecteerd (a.d.h.v. mijn criteria). Hieruit heb ik uiteindelijk een keuze gemaakt (Brock velgen).

De 17' velgen (incl. Michelin banden) hebben me dus 16' Quartz velgen en banden + 1000 euro gekost.

Een duur feestje zo te lezen. Ben er voor mezelf wel uit dat andere velgen daarom absoluut niet via de leasemij gaan.
Eerst maar eens de auto zelf zien te bestellen en na aflevering dan eens kijken hoe erg nieuwe velgen dan nog gewenst zijn.
Heb bekenden bij een lokaal autobedrijf, dus misschien is er voor relatief weinig geld t.z.t. wel een setje velgen, en misschien zelfs + banden, te regelen. 1000 tot 2000 Euro gaat me echt te ver, zeker als je gloednieuwe 16 inch erop inlevert.

Megane1981 zei:
Megane1981 zei:
ENTE zei:

Het leasebedrag gaat inderdaad omhoog, maar als berijder merk je daar in veel gevallen toch niets van (mist je niet aan je plafond zit)?
Bijtelling is namelijk over de catalogus waarde incl opties af fabriek. De achteraf gemonteerde velgen/banden tellen daarin voor de belasting niet mee.

Aftermarket velgen kan ik je afraden. Ik heb dat ooit een keer gedaan bij een van de voorgaande leasewagens. Vervolgens manifesteerde zich een euvel aan de auto. De autoimporteur gaf toen de schuld aan de aftermarket velgen (terwijl dat niet aantoonbaar was). Gevolg was dat het euvel (onbalans in onderstel) niet onder garantie viel. Hoop gezeur om gehad.

Tevens moet je rekening houden met het bandenspannings systeem, vaak zit dat niet standaard in je aftermarket velgen. Hou dus rekening met een extra kostenpost.
Was destijds bij Renault zo'n €40,- per velg...

Beste is om origineel spul te laten plaatsen. Zeker bij een nieuwe (lease)wagen.

Buiten dat staat het vaak ook beter dan aftermarket velgen, hoe fraai ze soms ook kunnen zijn,

Megane1981 zei:
Mr Relax zei:
Hans406 zei:

Een duur feestje zo te lezen. Ben er voor mezelf wel uit dat andere velgen daarom absoluut niet via de leasemij gaan.
Eerst maar eens de auto zelf zien te bestellen en na aflevering dan eens kijken hoe erg nieuwe velgen dan nog gewenst zijn.
Heb bekenden bij een lokaal autobedrijf, dus misschien is er voor relatief weinig geld t.z.t. wel een setje velgen, en misschien zelfs + banden, te regelen. 1000 tot 2000 Euro gaat me echt te ver, zeker als je gloednieuwe 16 inch erop inlevert.

Een beetje dealen en zoeken kan ontzettend veel besparen.
Mijn setje 'standaard' 16" Quartz met 205/55/16 Michelin ecoprut achtergelaten bij de dealer en de nieuwe originele Peugeot Emeraude velgen 17" erop laten zetten inclusief gloednieuw goed Goodyear rubber in de maat 225/45/17 kwam op €750,-...

Goedenavond,

Sinds vandaag kan ik mijn elektrisch verstelbare bestuurderstoel niet meer omhoog doen, als ik het achterste stukje van het platte knopje omhoog beweeg hoor je een tik en vervolgens gebeurt er niks. Het voorste deel van het zitvlak omhoog doen werkt nog wel, als ik mij niet vergis was hier iemand op het forum die dit probleem ook heeft/had. Voor de geen die hier helaas al ervaring mee heeft, hoe is dit probleem opgelost? Ik ben bang dat ik morgen al weer langs de dealer kan....

Dit is namelijk niet de eerste keer dat ik een probleem heb met mijn auto, turbo niet goed bevestigd in fabriek, olie lekkage rondom de turbo, pomp van de Add Blue tank kapot, verkeerde armsteun gemonteerd in de fabriek, rammeltjes in de deurpanelen, auto schokt bij koude motor lichtjes. Zijn er mensen die deze problemen herkennen? Ik heb er nu 20.000 km op staan op mijn Peugeot 308 1.6 Blue HDI hatchback, maar deze problemen zijn toch wel een smet op deze verder heerlijke auto!

Even over de velgen trouwens, ik heb voor een extra set Emeraude velgen plus Michelin primacy 3 banden (225/45/r17) 1350 euro betaald. En op de originele Topaze velgen heeft mijn dealer Michelin winterbanden gemonteerd voor 100 euro extra.

Alias81 zei:
Ik heb een bericht van de dealer waar ik wel vrolijk van wordt!!!

Op 26-6 een 308 HB BLP besteld en deze komt al in week 37 binnen bij dealer!
Dat zijn maar 11 weken!!
:LOL::LOL:

Dat klinkt veelbelovend. De mijne is half juli besteld, maar de dealer kan (vandaag nagevraagd) nog geen informatie geven. De informatie is in hun systeem nog niet beschikbaar :-(

Als ik me niet vergis (zelfde kenteken), is de 308 SW uit bijgaand Carblogger artikel precies dezelfde auto als de 308 SW die in de Autoweek test beschreven staat:

Er is al veel gezegd en geschreven over het Autoweek artikel, dus daar wil ik eigenlijk niet aan mee doen, alleen wel frappant dat dezelfde auto door een andere testredacteur op een andere manier voor het voetlicht gebracht wordt. ( Misschien komt dat wel omdat er geen Golf in buurt is.... )

Link naar Carblogger (artikel 10-8-2014)

Erik1967 zei:
Obitorium zei:
Erik1967 zei:

SMEG+
Zoek op GPS Underground, zoeken naar SMEG+ en je ziet de SMEG+ flitspalen augustus.
Map met UPG naar lege usb stick en in auto laden, pakt deze automatisch op, werkt super:p

Thanks! Het is gelukt.
(Bij de eerste twee pogingen werd de update geweigerd)

Mr Relax zei:
Erik1967 zei:
Obitorium zei:
Erik1967 zei:

SMEG+

Thanks! Het is gelukt.

Relaxed :T

Erik1967 zei:
Mr Relax zei:
Erik1967 zei:
Obitorium zei:
Erik1967 zei:

SMEG+

Thanks! Het is gelukt.

Klaar. Gelukt in 1x.

Kilometervreter2014 zei:
Goedenavond,

Sinds vandaag kan ik mijn elektrisch verstelbare bestuurderstoel niet meer omhoog doen, als ik het achterste stukje van het platte knopje omhoog beweeg hoor je een tik en vervolgens gebeurt er niks. Het voorste deel van het zitvlak omhoog doen werkt nog wel, als ik mij niet vergis was hier iemand op het forum die dit probleem ook heeft/had. Voor de geen die hier helaas al ervaring mee heeft, hoe is dit probleem opgelost? Ik ben bang dat ik morgen al weer langs de dealer .....

Ik was degene met het probleem. Ik heb dit gemeld bij de dealer, op het moment van probleem toelichten werkte alles weer ok.. Erg vervelend dus.
Dealer heeft ernaar gekeken en stoel gereset. Twee dagen later weer het zelfde probleem. Na veel met de knop spelen(lang vasthouden) deed ie het opeens weer. Sindsdien geen problemen meer. Wellicht even mee spelen?

Over de velgen.. Saphire noir 18" inclusief michelin's hebben mij €1000 gekost.

Hier wel wat rammeltjes, maar die heb ik zelf opgelost door panelen los te halen. Ervaring leert dat dealer oorzaak toch niet vindt. Auto nu 7 week in bezit, 10000 op de teller en verder geen problemen. Behalve onbruikbare carkit door echo. Dit heb ik opgelost door oortje te kopen.. ;-)

Erik1967 zei:
Mr Relax zei:
Erik1967 zei:
Obitorium zei:
Erik1967 zei:

SMEG+

Thanks! Het is gelukt.

Oei, ik krijg het niet voor elkaar. Systeem geeft iets aan in de trent van "kan muziek niet afspelen". Ik heb letterlijk de download op een lege usb stick gezet (1 map DATA en 3 filetjes). Iemand een ideetje?

Op een lege USB Stick de MAP met UPG zetten, niet de DATA map met de bestanden, maar de map voor de DATA dus die eindigt op UPG

Op de "gewone" Blue lease versie zit de handmatige "coming home" functie. Is deze ook naderhand nog zo te manipuleren/aan te passen dat deze altijd aangaat bij het afzetten van de motor/ openen van de auto, zoals standaard het geval is op de BLE?

Groeten Jos

Erik1967 zei:
SMEG+
Update gelukt. Actualiteit van de flitspalen laat wel te wensen over. Kom op sommige plekken (eindhoven) waarvan ik me niet meer kan herinneren dat er 1 gestaan heeft. Maarja, ze zijn dan ook gratis ;)

Kilometervreter2014 zei:
Hier wel wat rammeltjes, maar die heb ik zelf opgelost door panelen los te halen. Ervaring leert dat dealer oorzaak toch niet vindt. Auto nu 7 week in bezit, 10000 op de teller en verder geen problemen. Behalve onbruikbare carkit door echo. Dit heb ik opgelost door oortje te kopen.. ;-)

Hier geen rammeltjes na ca. 10.000 km in 10 weken inclusief vakantie naar Italië over onder andere de meest afgrijselijke binnenwegen.
Ook geen klachten over de carkit. Ik had een Sony Xperia Arc. Die ging kapot tijdens de vakantie :( Tussendoor nog een ouwe Samsung S5230 uit de la getrokken, nu een BlackBerry Z10. Geen echo waargenomen op alle 3 toestellen :)

JosJ84 zei:
Op de "gewone" Blue lease versie zit de handmatige "coming home" functie. Is deze ook naderhand nog zo te manipuleren/aan te passen dat deze altijd aangaat bij het afzetten van de motor/ openen van de auto, zoals standaard het geval is op de BLE?

Groeten Jos

Nog niets kunnen vinden, het is gewoon een simpele software functie maar die zal dan als het kan door de dealer aangezet moeten worden.
Wat overigens nog wel mee kan spelen is dat de blue lease geen lichtsensor heeft en de BLE wel.

golfdiesel zei:
JosJ84 zei:

Groeten Jos

Nog niets kunnen vinden, het is gewoon een simpele software functie maar die zal dan als het kan door de dealer aangezet moeten worden.
Wat overigens nog wel mee kan spelen is dat de blue lease geen lichtsensor heeft en de BLE wel.

Ja precies, gaan deze lampen wel aan wanneer je de wagen ontgrendeld ?

JosJ84 zei:
golfdiesel zei:
JosJ84 zei:

Groeten Jos

Als je in het donker de auto keyless opent gaan de lampen niet aan, als je dat doet met de afstandsbediening wel.

JosJ84 zei:
golfdiesel zei:
JosJ84 zei:

Groeten Jos

Als ik de deuren open met de afstandsbediening gaat de verlichting niet aan. Alleen als ik op het middelste knopje op de AB druk gaan de lampen aan.

Gvr_ zei:
Erik1967 zei:
SMEG+
Update gelukt. Actualiteit van de flitspalen laat wel te wensen over. Kom op sommige plekken (eindhoven) waarvan ik me niet meer kan herinneren dat er 1 gestaan heeft. Maarja, ze zijn dan ook gratis ;)

Same hier. De flitspaal op a10 afslag s117 is al 2 jaar weg.

Net een update via de lease maatschappij dat het oktober wordt. (BLP, besteld in eerste week van juni. Eerder bericht was half september)

Hans406 zei:
Geen echo waargenomen op alle 3 toestellen :)

Echo is ook enkel aanwezig (kans op) wanneer er een extra versterker voor audio is ingebouwd achter gewone versterker. Bij afgekoppelde versterker geen echo.

Nog even over het probleem met de elektrische verstelbare bestuurdersstoel.

Ik ben even langs de garage geweest, die hebben de stoel verstelling weer snel kunnen maken. Het probleem was dat de stoel in zijn laagste stand komt te rusten op 2 pinnetjes, nu is mijn stoel door onbekende reden net iets over die pinnetjes heen geschoten. Hierdoor ging de stoel door de weerstand niet meer omhoog uit veiligheid om schade aan de motor te voorkomen, mocht dit vaker gaan gebeuren dan zal het mechanisme voor garantie vervangen worden.

Dus als je stoel vast zit door dit probleem, lift hem dan ligt op met de ene hand en beweeg het knopje ophoog met de andere hand. Dit zetje was al genoeg om hem los te krijgen bij mijn stoel zei de monteur.

J_P_P zei:
Net een update via de lease maatschappij dat het oktober wordt. (BLP, besteld in eerste week van juni. Eerder bericht was half september)

Bij mij BLE, besteld begin juni, verwachtte levering was eind augustus, is nu half/eind september.

Maar 't wordt wel steeds mooier op de weg nu er meer 308's verschijnen... :cool:

Ben benieuwd.

BLE 1.6 diesel SW nu zo'n 6 weken en 5500 kmmetjes, in de vakantie heeft ie weinig gereden.
Heerlijk karretje! Meissie moest eerst even wennen maar zweert er nu ook bij.
Touchscreen ben ik ook geen fan van, knoppen vind je blindelings.
Enig kritiekpuntje.

Terug
Bovenaan