Peugeot 308 (SW p. 26)

Hij staat bij mij inmiddels op 11500 km.

Met aanhangwagen en dakkoffer naar Spanje geweest. De auto heeft fijn gereden.
Erg zuinig. 6 liter per 100 km gemiddeld.
Krachtige rustige motor. Wel even wennen dat je regelmatig moet terug schakelen. Maar dat stoort niet
omdat ook dan de toeren normaal blijven en de motor niet gaat gieren.

Minpuntjes :
- rechterbeen is beurs. De stoel drukt in mijn dijbeen. ( te dikke kont? )
- de auto ligt (:p) licht achterover. Onbeladen passen er drie vingers tussen de band en de wielkast aan de voorkant.
achter maar 1,5 vinger.
Daardoor raakt de trekhaak bij een vluchtheuvel de grond. Ook onbeladen !
Krijg de trekhaak er zelfs niet meer af. :-(
- Navigatie ziet er niet uit. Werkt niet gemakkelijk. Al die omleiding meldingen. Regelmatig gewoon doorgereden
was er gewoon niets. (rij altijd met tomtom op de brodit houder... stukken beter)

- "de auto licht achterover".

Echt?
Ik lig, mijn auto ligt, wij liggen :p

Tof dat de SW bevalt.
Eigenaren vertellen het echte verhaal, niet de autojournalisten.

@rickm
ohh wat erg. Daar baal ik nou van. Drie keer na gelezen en dan nog fout.
Heb het met jouw permissie gewijzigd in "ligt licht achterover" ;-)

ffocus08 zei:
Leuke uitgebreide review / informatief gericht op de 'lifestyle rating' ( Australische review)

Link naar Caradvise

8,5 uit 10.
Zeer happy met de SW, ondanks de bescheiden motor (85 kW) en terwijl het niet de meest luxueuze versie was.
5500 km door Europa met gezin aan boord.

Everything the Peugeot did, it did well. It wasn’t the most powerful car, it wasn’t the most exciting car, but it was a tremendous all rounder.
By the end, everything felt second nature and natural. Total immersion had worked.

driel24 zei:
de auto ligt (:p) licht achterover. Onbeladen passen er drie vingers tussen de band en de wielkast aan de voorkant.
achter maar 1,5 vinger.
Daardoor raakt de trekhaak bij een vluchtheuvel de grond. Ook onbeladen !
Zware trekhaak ;)
De grond raken ligt ook aan de overhang die bij een SW groter is.

Geschatte levertijd nu al week 51 (!) :eek:
Dan mag er ook echt niets meer tegenzitten als ie nog dit jaar op kenteken moet...
Dat is potverdorie spannender dan ik gehoopt had :(

Megane1981 zei:
Geschatte levertijd nu al week 51 (!) :eek:
Dan mag er ook echt niets meer tegenzitten als ie nog dit jaar op kenteken moet...
Dat is potverdorie spannender dan ik gehoopt had :(
Wees blij dat je een levertijd weet. Ik heb bij bestellen gehoord oktober, maar de dealer weet nog steeds geen datum/week. En dat voor een bestelling uit juli.

Ligt dat dan aan Peugeot zelf of aan je dealer?
Overal in deze topic zijn mensen die netjes een levertijd te horen hebben gekregen.
Vreemd dat jij dan niets te horen hebt gekregen. Of heb je een exotisch model besteld?

Ik zit toch wel erg in dubio over week 51... iets zegt mij dat ze dat nooit gaan halen, juist omdat er nu zoveel besteld wordt...
Hoop dat ik er geen spijt van krijg op de valreep te hebben besteld.

driel24 zei:
@rickm
ohh wat erg. Daar baal ik nou van. Drie keer na gelezen en dan nog fout.
Heb het met jouw permissie gewijzigd in "ligt licht achterover" ;-)

No worries, vond het zelfs een 'begreipeleike verschreifing'.

Want een auto die naar achter 'licht' (ligt), daarvan schijnt het ligt (licht) in de ogen van een tegenligger. :eek:;):eek:

Megane1981 zei:
Ligt dat dan aan Peugeot zelf of aan je dealer?
Overal in deze topic zijn mensen die netjes een levertijd te horen hebben gekregen.
Vreemd dat jij dan niets te horen hebt gekregen. Of heb je een exotisch model besteld?
Dat vraag ik me zo langzaamaan ook af. Het is een 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 met enkel de cd-speler erbij. Lijkt me niet heel moeilijk. Heb tot nu toe nooit problemen gehad met Visscher Rivierenland, dus ga er vanuit dat dit nu ook niet zal gebeuren.

Leveranciers kunnen gewoon inloggen en de levertijd (week) nakijken.

Is weliswaar altijd onder voorbehoud, maar je hebt wel een richt datum.
Bij mij was het bestelling eind mei;
1e leverweek 33
Toen is de wagen ook geleverd.
Eind week 34 heb ik hem kunnen halen.
Geen enkel probleem.

Volgens mij geldt bij veel leveranciers dat je klant bent totdat je de handtekening hebt gezet.
Daarna ben je alleen maar lastig.

Ik heb in ieder geval tot nu toe geen enkel probleem met mijn leverancier.

IhB zei:
Leveranciers kunnen gewoon inloggen en de levertijd (week) nakijken.
Dank voor de informatie @IhB
Zoals ik het begreep stond er bij hun in het systeem nog geen datum. Geen idee welk systeem dat is dan natuurlijk.

Hallo iedereen,

Ook hier een 308 SW BLE (1.6) besteld.
voor de nieuwsgierigen onder ons:
extra's:
- de luxe stoelen
- De saphir velgen in 17" (niet origineel Peugeot/ wel het model, niet de schokken) voor zowel de zomer als de winterbanden.
- Kofferbakmat met opstaande rand.

Ook ik heb nog geen leverdatum van mijn garage mogen ontvangen.
Ik heb nu een aantal keer verzocht om informatie. waarop ik nog geen "wenselijk" antwoord heb gekregen.
De auto is eind Juli besteld en vooralsnog is er geen leverdatum bekend.
(systeem geeft 99999 aan, dit houd in dat de productiedatum nog niet toegewezen is)

Aangezien ik binnen dit bedrijf mijn eerste lease auto krijg, is zo snel mogelijk leveren de voorkeur.
Met het oog hierop is 1 september opgeschreven maar hiervan wist ik dat dit waarschijnlijk niet haalbaar zou zijn.
Nu hoor ik berichten van week 50 op de fora voorbij komen. dat is 14 weken :eek: na de opgeschreven datum.
De garage informeerde me dat Peugeot druk bezig is om de auto ook in 2015 14% te maken (aanpassingen)

Laat ik voorop stellen dat ik wel tevreden ben over mijn garage, ze staan me fijn te woord.

PS: Ik heb niet de zelfde garage als Jarno-tm
PS2: Is er iemand die een 1.6 diesel 308SW heeft besteld (de 14% rakker) in augustus en al een levertijd ontvangen?

Heb vernomen dat er in 2015 een 100pk HDi in het vooronder komt. Plus de nodige aanpassingen aan front en dat soort ingrepen.

Hier ondertussen al behoorlijk wat kilometers gereden met de SW BLE bHDi 1.6.
Het is een fijne (reis)wagen(y)

Zal me eens even wagen aan een negatief/positief lijstje.

-/- stoel zou nog ietsje lager mogen voor mijn gevoel
-/- (reeds bij meerdere forummers gelezen) navigatie geeft splitsingen weer wat gewoon afslagen zijn. Aanwijzingen soms vreemd, inderdaad volgende afslag is vaak niet de eerste. Vandaag was het bijvoorbeeld bij Sneek drie afslagen verder.....Ook is de versie niet up-to-date.
-/- kraakjes in de deurpanelen, die zien er ook het meest 'Frans' uit, dus dat klopt dan wel weer;) Ze lijken krek op de oude panelen van m'n oude C4 Berline, maar daar kraakten ze dan weer nieto_O
-/- soms ondefinieerbare 'klonk-geluidjes' in onderstel (nabij achteras)
-/- pairen met iPhone soms niet mogelijk. Je zou toch denken dat iCockpit en iPhone een goed huwelijk moet zijn, maar er zijn soms strubbelingen...
-/- trekkracht in z'n eerste versnelling niet optimaal. In z'n 2 optrekken is soms een betere optie.

+/+ Soepel torretje
+/+ Prettig comfortabel, ook met 17". Het geheel voelt als een D segmenter, dat is een groot compliment.
+/+ Blijkt toch erg zuinig ( tussen 1:17 en 1:20) ondanks:
+/+ Zeer geruisloos, ook op hogere snelheden (rij vaak erg te hard, je hebt het niet in de peiling)
+/+ sjieke verschijning!
+/+ prettige leefomgeving door het grote doorzichtige dak. Fijn uitzicht op het cleane dashboard, een juweeltje qua design.

Vandaag nogmaals contact gehad met de dealer. Ook bij mijn bestelling staat in de systemen van Peugeot dat er nog geen leverweek bekend is (de 99999). Wel een verwachte productiedatum (volgens mij) van 31 oktober. Dus ik zal nog even geduld moeten hebben.

Een aantal bekenden van mij hebben nu ook een SW BLE bHDi 1.6 in bestelling staan (had ze aangestoken...) volgens de dealer is het orderboek ondertussen aan de zoveelste druk toe. Of ze dit jaar allemaal nog geleverd kunnen worden is maar de vraag, het gaat een enorme klus worden om dat voor elkaar te krijgen.

Wellicht passen ze dezelfde truc toe als Volvo? Het intekenen en verhandelen van productieplaatsen? Of wellicht worden de bestelde wagens omgezet naar specificatie 2015?

Blijft gissen, de tijd zal het leren:T

ENTE zei:
Een aantal bekenden van mij hebben nu ook een SW BLE bHDi 1.6 in bestelling staan (had ze aangestoken...) volgens de dealer is het orderboek ondertussen aan de zoveelste druk toe. Of ze dit jaar allemaal nog geleverd kunnen worden is maar de vraag, het gaat een enorme klus worden om dat voor elkaar te krijgen.

Wellicht passen ze dezelfde truc toe als Volvo? Het intekenen en verhandelen van productieplaatsen? Of wellicht worden de bestelde wagens omgezet naar specificatie 2015?

ENTE zei:
Heb vernomen dat er in 2015 een 100pk HDi in het vooronder komt. Plus de nodige aanpassingen aan front en dat soort ingrepen.

Nou, als ze het niet gaan halen (terwijl dealer aangaf week 51 momenteel als uiterste levertermijn te zien) dan hoop ik niet dat ze zonder toestemming overstappen van 120pk naar 100pk. Ik neem aan dat zulke aanpassingen eerst met de besteller besproken moeten worden, met daarbij de optie tot kosteloos annuleren aangezien het in de kern afwijkt van hetgeen besteld is?

Het zal er inderdaad om spannen voor hen die in augustus besteld hebben, komt ie of komt ie niet in 2014. Ze geven nu natuurlijk nog graag aan dat levering in 2014 nog net mogelijk is, anders lopen ze orders mis. Uiteindelijk zullen er toch een paar over de grens naar 2015 vallen vermoed ik, dat zal dan "onvoorzien" zijn en niets aan te doen ben ik bang. Hopelijk krijgt de dealer gelijk, en is het een uiterste leverdatum en zal die ruimschoots gehaald worden. Peugeot zal flink meters (moeten) maken voor al die specifieke BL(E) versies die naar NL moeten, want alleen hier geldt die < 85gr co2 regeling toch?

Megane1981 zei:
ENTE zei:

ENTE zei:

Nou, als ze het niet gaan halen (terwijl dealer aangaf week 51 momenteel als uiterste levertermijn te zien) dan hoop ik niet dat ze zonder toestemming overstappen van 120pk naar 100pk. Ik neem aan dat zulke aanpassingen eerst met de besteller besproken moeten worden, met daarbij de optie tot kosteloos annuleren aangezien het in de kern afwijkt van hetgeen besteld is?

Joh, je hebt toch geen pk's 'besteld' maar juist 14% bijtelling, toch?;)
Dan maken die 20 paarden weinig uit, niet dan?

Niet als daardoor het rijgedrag niet beïnvloed wordt nee ;)
Maar 100 ipv 120 lijkt me nogal uit te maken, ook voor het koppel e.a.

Koppel zal wel meevallen, motorinhoud is hetzelfde en koppel kan je iets beter 'programmeren' dan een piekvermogen.

Arw. zei:
Hallo iedereen,

Ook hier een 308 SW BLE (1.6) besteld.
voor de nieuwsgierigen onder ons:
extra's:
- de luxe stoelen
- De saphir velgen in 17" (niet origineel Peugeot/ wel het model, niet de schokken) voor zowel de zomer als de winterbanden.
- Kofferbakmat met opstaande rand.

Ook ik heb nog geen leverdatum van mijn garage mogen ontvangen.
Ik heb nu een aantal keer verzocht om informatie. waarop ik nog geen "wenselijk" antwoord heb gekregen.
De auto is eind Juli besteld en vooralsnog is er geen leverdatum bekend.
(systeem geeft 99999 aan, dit houd in dat de productiedatum nog niet toegewezen is)

Aangezien ik binnen dit bedrijf mijn eerste lease auto krijg, is zo snel mogelijk leveren de voorkeur.
Met het oog hierop is 1 september opgeschreven maar hiervan wist ik dat dit waarschijnlijk niet haalbaar zou zijn.
Nu hoor ik berichten van week 50 op de fora voorbij komen. dat is 14 weken :eek: na de opgeschreven datum.
De garage informeerde me dat Peugeot druk bezig is om de auto ook in 2015 14% te maken (aanpassingen)

Laat ik voorop stellen dat ik wel tevreden ben over mijn garage, ze staan me fijn te woord.

PS: Ik heb niet de zelfde garage als Jarno-tm
PS2: Is er iemand die een 1.6 diesel 308SW heeft besteld (de 14% rakker) in augustus en al een levertijd ontvangen?

Ik heb de auto ook eind juli besteld. Via lm heb ik 15 november doorgekregen. De dealer heb ik ondertussen al een aantal keer gebeld. De werkelijke leverdatum is nog onbekend (ook de bekende 99999 code). De dealer heeft peugeot NL gebeld en eind van de week hoopt de dealer meer duidelijkheid te geven. De leverdatum van de andere forumgebruikers (besteldatum juli/augustus) is waarschijnlijk gebaseerd op een schatting van de dealer en niet op basis van fabrieksgegevens. Kwestie van afwachten dus!

Durashift zei:
Koppel zal wel meevallen, motorinhoud is hetzelfde en koppel kan je iets beter 'programmeren' dan een piekvermogen.
Als het 300Nm blijft, maar dan met 190km/u top ipv 200km/u, dan zou ik het geen probleem vinden.
Andere verdere afwijkingen bespreken ze hopelijk toch echt eerst met de klant.

Grappig. Vandaag kwam ik er na 6500km achter dat van de weinige knoppen op het dashboard er eentje wel handig is. :p Het gaat om de voorruit ontwasemings-KNOP. Dus niet in het touschscreen zoeken en drukken, maar 1 knop. Dat is waar VW in uitblinkt (simpele knoppen), maar deze is ook wel ten behoeve van veiligheid een goede zet.

Wheel Critic zei:
Durashift zei:
Joh, je hebt toch geen pk's 'besteld' maar juist 14% bijtelling, toch?;)
Idd . Ik denk dat er harder gepiept wordt als er ineens 20% ipv de verwachte 14% wordt belast.
Opzich mee eens hoor, maar ik heb het "hele pakket" gekozen, juist deze mooie goede combi.
Ik zeg ook niet dat ik een wijziging niet accepteer, maar ik hoop er ten eerste niet op, en ten tweede verwacht ik wel dat grote wijzigingen vooraf worden besproken. Dat geldt immers voor alle aankopen die je doet, dus dan zeker van dit formaat, that's it ;) Maar hoe dan ook, zover is het allemaal nog lang niet. We gaat het zien.

Wat dat betreft is de autowereld behoorlijk arrogant. Besteld is afnemen. Heb verhalen genoeg hierover gelezen. Opties veranderen ook nog al eens tijdens de levertijd. Denk alleen dat met een extra bepaling dat elke afwijking van het bestelde tot ontbinding van de koop leidt je er gemakkelijk vanaf komt.

Er wordt hier wel erg vooruitgelopen op bepaalde zaken.

En mocht het al zo zijn dat ze in 2015 enkel de 100 PK versie geschikt krijgen voor 14%, dan zal Peugeot dat heus niet onaangekondigd en ongevraagd doen. Ik kan mij zelfs voorstellen dat je de auto dan niet hoeft te accepteren, aangezien je niet het product geleverd krijgt zoals je besteld hebt en behoorlijk verschilt van de originele specificatie (en niet bepaald een verbetering).

Service lampje brand sinds gisterenavond bij mijn 308HB.
Volgens de handleiding is dat geen goed teken :), maar mijn onderhouds-teller stond ingesteld op 6800km heb ik gezien en aangezien ik er nu 6900 heb gok ik dat dit lampje daarom brand. Kan dit kloppen?

Sowieso had ik deze week een afspraak voor een onderhoud.

ENTE, don't try this at home:

https://www.youtube.com/watch?v=H4RIMxC5-e8

Uit de film Lucy
https://europe.autonews.com/article/20140826/BLOG15/140829933/1311/ANE?cciid=internal-aneinside-mostright

Megane1981 zei:
Durashift zei:
Als het 300Nm blijft, maar dan met 190km/u top ipv 200km/u, dan zou ik het geen probleem vinden.
Andere verdere afwijkingen bespreken ze hopelijk toch echt eerst met de klant.

Nou, lees de disclaimer op de prijslijst maar ff na.. Prijs en specificatiewijzigingen voorbehouden ;)

Als de auto bij afleveren tussentijds 2 mille duurder is geworden, bespreken ze dat ook niet vooraf of dat u wel of niet 'blieft'. Andersom trouwens ook niet, maar da's niet zo pijnlijk. [size=x-small]tenzij er elementaire zaken uit de uitrusting zijn gehaald [/size]

Ik "krijg" binnenkort mijn 308 SW. Nu ben ik op zoek naar een stel dakdragers. Weet iemand welke dakdragers ik nodig heb voor deze auto?
Vast bedankt

Cawabonga zei:
Ik "krijg" binnenkort mijn 308 SW. Nu ben ik op zoek naar een stel dakdragers. Weet iemand welke dakdragers ik nodig heb voor deze auto?
Vast bedankt

Beste Cawabonga, hier al eens gekeken ?

https://services.peugeot.nl/accessoires-prijslijsten/ :p

Klaaf zei:
Cawabonga zei:
Vast bedankt

Beste Cawabonga, hier al eens gekeken ?

https://services.peugeot.nl/accessoires-prijslijsten/ :p
Daar heb ik inderdaad gekeken, maar dan weet ik nog niet welke dakdragers het zijn. Ik neeaadat er ook andere dakdragers compatible zijn voor de Peugeot 308 sw.
Ik zie wel dat mijn dealer een hogere prijs vraagt, dat dat hier in de lijst staat.
Groet

Voor iedereen die wacht ,er is hoop. Mijn 308swBLE is ruim een maand EERDER dan bevestigd afgeleverd. (besteld eind mei)

De eerste bevindingen:
+ Motor trekt redelijk en is lekker schakellui te rijden.
+ trekt caravan prima
+ verbruik is hoger dan verwacht (1:18)
+ touchscreen went snel
+ toch een reservewiel
- hangt enorm achterover, met de afneembare trekhaak eronder raak je onbeladen de drempels. Beladen is een drama.
- drie stoeltjes op de achterbank is toch wel krap
- wegligging op snelweg onrustig (rolt erg over de lengte as)
- voorruit vertekend op de randen

Ik wacht een tijdje op een reactie van de dealer hoe ze de klachten (multimedia systeem werkt niet, doorhangen, voorruit) gaan oplossen. Ben benieuwd of ze ooit gaan reageren.

@Cawabonga, ik heb de P dakdragers, ik zou nu kiezen voor de Thule Aluminum versie. Lichter sterker en zelfde prijs.

P308SW 2014 zei:
Voor iedereen die wacht ,er is hoop. Mijn 308swBLE is ruim een maand EERDER dan bevestigd afgeleverd. (besteld eind mei)

De eerste bevindingen:
+ trekt caravan prima
+ touchscreen went snel
+ toch een reservewiel
- hangt enorm achterover, met de afneembare trekhaak eronder raak je onbeladen de drempels. Beladen is een drama.

Ik wacht een tijdje op een reactie van de dealer hoe ze de klachten (multimedia systeem werkt niet, doorhangen, voorruit) gaan oplossen. Ben benieuwd of ze ooit gaan reageren.

@Cawabonga, ik heb de P dakdragers, ik zou nu kiezen voor de Thule Aluminum versie. Lichter sterker en zelfde prijs.

Verkeerde keus gemaakt? Je komt niet echt tevreden over?:rolleyes:

Wat reed je hiervoor?

P308SW 2014 zei:
Het zal wel aan mij liggen, maar "P dakdragers"??

P308SW 2014 zei:

De eerste bevindingen:
+ trekt caravan prima
+ touchscreen went snel
+ toch een reservewiel

Wat verwacht je dat een dealer gaat doen aan een voorruit die vertekend op de randen?

Een oplossing voor het multimediasysteem en doorhangen (hulpveren?) kan ik mij nog wel bedenken trouwens. Het valt mij bij meer 308SW's op dat ze behoorlijk diep liggen achter, heeft ook een beste kont natuurlijk.

Poekoek zei:
Een oplossing voor het multimediasysteem en doorhangen (hulpveren?) kan ik mij nog wel bedenken trouwens. Het valt mij bij meer 308SW's op dat ze behoorlijk diep liggen achter, heeft ook een beste kont natuurlijk.

Wordt het rijgedrag niet behoorlijk beïnvloed door hulpveren? Het lijkt me dat als je dit daadwerkelijk wilt oplossen, je actieve vering nodig hebt die zich aanpast aan de lading.

Sorry voor de verwaring.

Ik ben niet blij met het hogere verbruik het tegen deel, en P dragers zijn idd Peugeot dragers.

@Ami, nee wel de goede keus gemaakt, 14% was de hoofd reden. Wel vindt ik het jammer dat er veel dingen net niet kloppen.

Voor de lange termijn is alleen het achterover hangen een probleem. Als ik met iets op de trekhaak ga rijden dan gaat dit een keer fout. Ik hoop dat Peugeot met een oplossing komt. Weet iemand of er hulpveren bestaan voor de SW?

Wat mij stoort is dat ik al 4x terug gebeld zou worden door de dealer en dat is nog niet 1x gebeurd. Het nadeel is dat mijn werkgever de auto heeft laten leveren door de goedkoopste dealer en die zit in een uithoek waar ik nooit kom.

Jarno™ zei:
Poekoek zei:

Wordt het rijgedrag niet behoorlijk beïnvloed door hulpveren? Het lijkt me dat als je dit daadwerkelijk wilt oplossen, je actieve vering nodig hebt die zich aanpast aan de lading.

Was hier eigenlijk al bang voor. Ik heb zelf half juli een Peugeot 308 SW 2.0HDI Allure besteld. Gaf toen bij de dealer aan dat ik er ook hulpveren onder wilde laten zetten ivm het trekken van een caravan en mijn eerdere ervaringen met een Peugeot 307 die erg doorhing...
De dealer gaf echter aan dat hulpveren bij deze auto echt niet nodig waren....o_O
Toch maar even bij de bestelling laten opnemen, als deze tenminste al leverbaar zijn ?!

Overigens word het rijgedrag in mijn ervaring niet tot nauwelijks beinvloed door hulpveren. Ik heb nu een VW Passat variant met hulpveren, maar afgezien van het feit dat de achterkant iets hoger staat ( ongeveer 1,5 cm ) merk ik geen verschil.

Klaar zei:
Overigens word het rijgedrag in mijn ervaring niet tot nauwelijks beinvloed door hulpveren. Ik heb nu een VW Passat variant met hulpveren, maar afgezien van het feit dat de achterkant iets hoger staat ( ongeveer 1,5 cm ) merk ik geen verschil.
Ik zou er heel erg mee uitkijken. Een VW Passat met hulpveren heb ik nooit gehad, maar ik weet wel, ook uit eigen ervaring, dat hulpveren grote gevolgen heeft voor weggedrag, met name dan dus onbeladen. Ik zou het nooit meer doen. Het comfort lijdt eronder. Voor die paar weken per jaar rijd ik dan liever wat 'doorgezakt'.

Is er overigens al iemand die hulpveren heeft laten monteren, of in ieder geval weet waar dat kan en wat zoiets kost ? Mijn dealer had hier nl nog niet van gehoord.

Bij mijn Passat kostte een setje 249 EUR incl montage...

Over het doorhangen is op de site caravantrekker.nl een nuttig stukje geschreven. Ik zal daar een vraag stellen hoe de schrijver het gaat oplossen.

Bron: https://www.caravantrekker.nl/review/gebruikservaring.php?merk=Peugeot&serie=308
De ervaring van Vos met een Peugeot 308 II SW - 1.6 BlueHDi (88 Kw/120 pk bouwperiode: mei 2014 - heden) en een Knaus Sudwind 450 TK van 1150 kg geplaatst op 19-08-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:

gewicht verhouding = 72% snelheid index = 92 km/u maximum helling = 19% Meer >>>>

Eind juli naar het zuiden van Frankrijk gereden. De auto bleek dermate door z'n achterveren te zakken dat ik heb gekozen voor een kogeldruk van 60 kg. Dat was noodzakelijk omdat de stekkerdoos van de vaste trekhaak schuin naar beneden steekt. Als je dus iets raakt op een drempel is het de stekker van de caravan. Ik heb er al een moeten vervangen..... Ontwerpfout dus. Naar mijn mening is daardoor rijden met caravan zonder hulpveren sterk af te raden. Die laat ik dan ook binnenkort monteren. De auto heeft geen enkele moeite met het trekken van de caravan en is nog redelijk zuinig ook (1:13). Maar..... de auto is ondermeer zuinig a.g.v erg lange schakelverhoudingen en dat is als je een caravan trekt minder handig. In Frankrijk de 6e versnelling niet en de 5e nauwelijks gebruikt en in de bergen eerder terugschakelen dan je zou verwachten. Maar ja, bij 95 km p/uur draait de motor 1900 toeren in de 4e versnelling in alle rust, en in de juiste versnelling gaat het super bergop. Kwestie van wennen. De auto heeft wel moeite met optrekken op een helling vanuit stilstand. Het lijkt wel of de motor even aarzelt als je gas geeft. Motor een paar keer afgeslagen en de koppelingsplaten hebben het zwaar gehad. Een dot gas geven en koppeling snel laten opkomen kan helaas niet altijd.

Volgens mij zijn er maar weinig stationwagons die niet door hangen als er een caravan achter hangt. Ik rij dagelijks bij Maastricht over de A2 en als je op auto's met caravan let, dan zijn het voornamelijk Audi's die erg door hangen, Passats ook behoorlijk. Mondeo's, Vectra's en 407ens ook behoorlijk. Eigenlijk alleen Volvo V70's hangen achter niet zo veel door.

Heeft het allemaal niet meer te maken dat we te veel mee willen nemen?

Of het compleet verkeerd inpakken van de combinatie auto + caravan.

Overigens zie ik weinig doorhangende Citroëns rijden :T

Wat zit er eigenlijk onder de kofferbakplank van een BLP HB? Is dit direct het reservewiel? Of zit hier nog een soort 'opbergvak' ?

Terug
Bovenaan