Peugeot 308 (SW p. 26)

rickm zei:
Kortom alsof de doorsnee Golf rijder met iets zit, zich moet bewijzen. :p;)
Mooie auto trouwens.

Dat zie je verkeerd. Heb vaak genoeg een Golf meegehad als leenauto (als mij Franse meuk mij weer in de steek liet).
Het ligt gewoon aan de auto. Du moment dat je instapt veranderd je geestelijke gesteldheid en kan je niet anders dan opdrukken, doortrekken en afraggen.
Het fijne is dat medeweggebruikers het ook van je verwachten. Het schept dus een verplichting .

Hetzelfde had ik bij een Leen Leon.
 
Dan mag de Golf ook van binnen en buiten wel meer 'uitstraling' hebben, bij een prijsverschil van rond de 12.000 EUR mag je dat dan toch ook wel verwachten?
Bovendien wat is er subjectiever dan 'uitstraling'!
Het zou leuk zijn als Autoweek, Autovisie of buitenlandse tijdschriften eens een 100.000 km test met beide deed en de ervaringen met ons als lezers deelden. Ben benieuwd naar het resultaat.
 
speedtouch zei:
Het zou leuk zijn als Autoweek, Autovisie of buitenlandse tijdschriften eens een 100.000 km test met beide deed en de ervaringen met ons als lezers deelden. Ben benieuwd naar het resultaat.

Dat doet VWweek niet want dan valt het resultaat verkeerd uit. Daarom zet men ook Golf van 42k tegen een 308 van 30k. Als ze een Golfje van 30k naast een 308 van 30k had gezet dan had de 308 ruimschoots gewonnen.
 
voiture zei:
Leuk om dit enthousiaste topic te volgen.
Ik zie nu steeds meer 308's op de weg en vind de SW veel fraaier ogen dan de berline.

Mooie auto's worden hier ook gepost. Gefeliciteerd ieder.
ENTE, jouw zeteltjes lijken wel op die in mijn MiTo. Al ga ik ervan uit dat die van de 308 stukken beter zitten.

Overigens: ik heb net een Autoweek gekocht en gelezen. De uitslag van de 'test' met de 308 SW is bizar. Heb spijt van de € 2,60 die ik moest betalen; dit is toch niet serieus te nemen.

De 308SW is evenwichtiger dan de HB. Alleen zie je in Nederland vaak de SW met de Active voorkant en dan vindt ik de een HB met Allure front toch echt een stuk fraaier.
 
Binnenkort verwacht ik mijn nieuwe leaseauto BLE SW bleuhdi 1.6


Ik ben nu gewend aan Live TomTom die ik dus los in auto heb. (focus sw 1.6 diesel, geniet nog dagelijks van deze auto overigens... ;-)

Graag zou ik willen weten of het navigatiesysteem van de peugeot ook Live verkeersinformatie gebruikt voor routeplanning?

Kan iemand uitleggen of de standaard navigatie in de ble rekening houdt met live verkeerssituatie?

Wat zou ik anders nog extra moeten aanschaffen ?

( Ik lees op forum ook over extra aanschaf van een aparte usb dongle met peugeot connect apps ).
 
Waar de 308 ook punten laat liggen zijn de stoelen en de interieur ruimte.

Het interieur vind ik nog wel het verrassendst:
Iedereen looft de 308 om het prachtige interieur, terwijl dat van de golf maar saai word bevonden.
Daar kunnen dus nooit 3 sterren verschil inzitten

Nou, ik heb in de 308 SW gereden met alcantara stoelen, die zaten heerlijk, beter als die harde exemplaren in een iets goedkopere( lees: geen 42000 euro kostende) Golf.

En met mijn 1.84 m kon ik goed achter mijzelf zitten met genoeg been en hoofdruimte.
Dat lukt mij in de HB niet.
Enige echte minpunt bij de 308 vindt ik dat scherm waar alle bedieningen zitten.

Verder vind ik dat ze testen eens moeten uitvoeren met gelijk geprijsde modellen.
12000 euro verschil tussen de golf en 308 is enorm veel voor een auto uit het c segment, daar koop nog een leuke bijn nieuwe (demo) b-segenter voor.
 
roy1975 zei:
Nog even over de navigatie. Ik heb ook aangegeven (oude megane rijder) dat de tomtom een stuk makkelijker was in bediening, en ook in aflezen. Minder gedetailleerd, maar daardoor een stuk overichtelijker.

Maar ik constateer nu nog een probleem. De GPS is gewoon een stuk minder. Hij geeft regelmatig aan dat ik op de parallelweg zit, van de daadwerkelijke weg die ik rijd.
Vandaag proefrit gemaakt, maar de navi is me toch best meegevallen. Plek van het scherm is even wennen, maar toch wel vrij duidelijk allemaal. Goede stem, snelle herberekening bij afwijking van route, duidelijke kaart. Hier kan ik wel aan wennen denk ik. Touchscreen is wel irritant, zeker om te bedienen tijdens het rijden, maarja, het is niet anders. Dat met parallelweg heb ik niet gemerkt, maar dat kon ook bijna niet, klein half uurtje in de stad gereden.

CoolN zei:
Zojuist heb ik de bevestiging gekregen van de vorige week bestelde Peugeot 308 SW.
Uitvoering: Blue Lease Executive + premium stoelen
Kleur: gris moka

Verwachte afleverdatum, week 44
Goed om te weten! Ik wil em uiteraard z.s.m. bestellen en vòòr 01-01-2015 op kenteken gezet hebben i.v.m. de bijtelling. 12 weken levertijd voor de jouwe geeft mij de hoop dat het mij ook zal lukken nog dit jaar :D Qua uitvoering ook nog eens nagenoeg hetzelfde als wat ik wil, BLE gris moka met Premium stoelen en wat kleine accessoires.

Weet iemand overigens wat het zal kosten om 16 inch Ligne S eronder te laten zetten? Als het goed is passen ze op dezelfde banden als de standaard 16" Quartz, dus qua kosten gaat het dan enkel om de velgen. Zou sowieso goedkoper moeten zijn dan een upgrade naar 17 inch, toch? De dealer wist zo snel de meerprijs niet, vandaar dat ik het hier bij de kenners vraag ;)
 
ENTE zei:
rickm zei:
Kortom alsof de doorsnee Golf rijder met iets zit, zich moet bewijzen. :p;)
Mooie auto trouwens.

Dat zie je verkeerd. Heb vaak genoeg een Golf meegehad als leenauto (als mij Franse meuk mij weer in de steek liet).
Het ligt gewoon aan de auto. Du moment dat je instapt veranderd je geestelijke gesteldheid en kan je niet anders dan opdrukken, doortrekken en afraggen.
Het fijne is dat medeweggebruikers het ook van je verwachten. Het schept dus een verplichting .

Hetzelfde had ik bij een Leen Leon.

Tamelijk onnavolgbaar relaas, sorry beste Eend.
 
ENTE zei:
Dat is wel erg frapPONt:T

Mee eens.

Er was nog een item (geloof rijden / weggedrag, maar ik stond tegelijk naar een diep blauwe 308 SW te kijken die net langs kwam zoeven) waar de Peugeot qua sterren werd afgestraft terwijl in de tekst de auto prima reed.
 
rickm zei:
ENTE zei:
rickm zei:
Kortom alsof de doorsnee Golf rijder met iets zit, zich moet bewijzen. :p;)
Mooie auto trouwens.

Dat zie je verkeerd. Heb vaak genoeg een Golf meegehad als leenauto (als mij Franse meuk mij weer in de steek liet).
Het ligt gewoon aan de auto. Du moment dat je instapt veranderd je geestelijke gesteldheid en kan je niet anders dan opdrukken, doortrekken en afraggen.
Het fijne is dat medeweggebruikers het ook van je verwachten. Het schept dus een verplichting .

Hetzelfde had ik bij een Leen Leon.

Tamelijk onnavolgbaar relaas, sorry beste Eend.

Onnavolgbaar of onvolgbaar?

Wellicht dat ik er een kilometer smileys bij had moeten plaatsen Rickie;)
 
Een collega van mij rijd een.golf 7 station. We hebben hetzelfde leasebudget maar wat een verschil in uitvoering. Ik heb een SW BLE en hij een kale golf moest zelfs uit eigen geld neerleggen voor een cruisecontrole omdat het niet.in budget paste.

Als auto week die golf 7 tegen over een SW BLE zet dan is de golf in mijn ogen nergens. Wieldoppen, handmatige airco, dashbord van "knetter" plastic et etc
 
rickm zei:
ENTE zei:
Dat is wel erg frapPONt:T

Mee eens.

Er was nog een item (geloof rijden / weggedrag, maar ik stond tegelijk naar een diep blauwe 308 SW te kijken die net langs kwam zoeven) waar de Peugeot qua sterren werd afgestraft terwijl in de tekst de auto prima reed.

Aha, het AutoVisie effect!


@Megane1981: prijs van wielen verschilt enorm per dealer. Geen zinnig woord over te zeggen. Beetje 'vangst van de dag' verhaal.
 
ENTE zei:
@Megane1981: prijs van wielen verschilt enorm per dealer. Geen zinnig woord over te zeggen. Beetje 'vangst van de dag' verhaal.
Thanks, dan ga ik het gewoon aan de leasemij voorleggen.
Als het me niet aanstaat dan schaf ik ze persoonlijk aan in Deutschland.
Mits de maten exact hetzelfde zijn als de Quartz. Dan kan de bandenboer ze vast wel overzetten.
 
Na 2000km SW 14% bak rijplezier:

Minpuntjes:
- Wanneer de temperaturen buiten wat hoger zijn is de auto van binnen echt extreem warm (glazen dak, zwart!). De versnellingspook is niet aan te raken, tot het gevaarlijke aan toe!
- Navigatie zit er regelmatig langs (omg Eindhoven) en instinctief kloppen de aanwijzingen niet. Vooral rijbanen en afritten van snelwegen worden enorm slecht/laat aangegeven. Hij krijgt het zelfs voor elkaar om op de randweg van Eindhoven je de verkeerde kant op te sturen, terwijl de route op de kaart juist is.
- De parkeersensoren geven regelmatig aan dat de bumper er af ligt, terwijl er nog ruimte genoeg over is (~20cm), dit mag wel iets soepeler worden aangegeven.
- Inmiddels een nieuwe stuurkolom mogen ontvangen, de oude maakte een piepend geluid (kan gebeuren).
- In de tweede versnelling kan je niet rustig rijden in 30km zone, hij gaat vanzelf harder zonder gas te geven, alsof je controle verliest (kan ook aan mijn rij kwaliteiten liggen).

puntjes tav oude Megane (ook deels gewenning natuurlijk, niet over zeiken...)
- Tankdop die je ineens zelf moet open maken met de sleutel, grrrr.
- Cruise control + - werkt wat minder soepel, vaak meerdere keren drukken voor een KM-tje erbij.
- Koplampen die niet automatisch in hoogte verstellen
- Ik mis keyless entry :)

En nu de pluspunten
- Geweldige rijervaring, soepel, voelt snel, relaxt, heerlijk!
- Geluid, mp3, cd echt prima! Standaard geluid gaat hard genoeg, touchscreen reageert snel, goede feedback. Heel soms wat moeite met USB stick wanneer er wat andere bestanden op staan, maar dat is goed te verklaren. De bediening is even wennen, maar na een tijdje weet je ook de snelle manier om bv van radio zender te wisselen.
- Iets waar je niet snel op let is de climate control. Itt de megane werkt deze perfect.
- Mijn vishengels passen er gewoon in! Dus niet meer met een hengeltop boven je hoofd naar je favoriete karperstek rijden.
- Waarom hebben alle auto's niet gewoon een klein stuurtje? Ik verschiet telkens als ik in een andere auto stap!
 
ffocus08 zei:
Binnenkort verwacht ik mijn nieuwe leaseauto BLE SW bleuhdi 1.6


Ik ben nu gewend aan Live TomTom die ik dus los in auto heb. (focus sw 1.6 diesel, geniet nog dagelijks van deze auto overigens... ;-)

Graag zou ik willen weten of het navigatiesysteem van de peugeot ook Live verkeersinformatie gebruikt voor routeplanning?

Kan iemand uitleggen of de standaard navigatie in de ble rekening houdt met live verkeerssituatie?

Wat zou ik anders nog extra moeten aanschaffen ?

( Ik lees op forum ook over extra aanschaf van een aparte usb dongle met peugeot connect apps ).

De standaard navigatie houdt idd rekening met files etc. De vraag is wel hoe accuraat de info is die gebruikt wordt.
 
in de zomer handschoenen aan voor de zeer hete knop
en in de winter voor de bevroren knop
zodra er een volledig lederen knop is gaat deze er op
tom tom is veel beter en goedkoper , maar misschien komt er ooit een update
 
revolution-nl zei:
Dat doet VWweek niet want dan valt het resultaat verkeerd uit. Daarom zet men ook Golf van 42k tegen een 308 van 30k. Als ze een Golfje van 30k naast een 308 van 30k had gezet dan had de 308 ruimschoots gewonnen.

De auteur van AW heeft i.d.d. steken laten vallen zeg, wat een blamage. Zeuren over bediening via touch screen en dan als voorbeeld recirculatie noemen, terwijl juist dáár WEL een fysieke knop voor is. Hoe kan je die nou missen? Zeuren over zichtbaarheid van de meters door het kleine stuur. Dan heb je dus niet de moeite genomen om stoel en stuur goed af te stellen op je postuur! Rijgedrag met slechts 3 sterren beoordelen, hoe verzint hij het? Interieur maar 2 sterren? Ga je huiswerk overdoen Niek Schenk!
 
Ik vind beide auto's mooi. En beide auto's hebben hun plussen en minnen.

Zelf zou ik voor een alure gaan. En dan ben ik ook iets van 31k kwijt.
De golf die straks voor de deur komt te staan is duurder (33k) en dan heb ik idd ook minder PK's. Maar grotendeels zijn de opties vergelijkbaar.
Het komt dus neer op smaak. En ik vind de werking van het navi en de boordcomputer fijner in de golf.
Vind de stoelen ook lekkerder zitten. En ben blij dat het panodak open kan.

Dit geeft voor mij de doorslag om straks een golf voor de deur te hebben.

Overigens kon ik de tellers wel goed zien. Ik zit dan ook graag laag en heb het stuur ook graag laag.
Mijn wederhelft zit anders in de auto. En die moest het stuur voor haar "te laag" zetten om de tellers te zien. Voor haar was dat dus geen prettige manier van rijden geweest.
Zelf vind ik de 308 goed rijden. Goed comfortable en mooie demping.

Uiteindelijk moeten we zelf gewoon bepalen welke auto er het beste voldoet aan de wensen en eisen.
 
Hallo, ik lees al een tijdje mee. Voor mij wordt komende week een nieuwe Peus besteld. Onderstaand mijn bestellijstje :D

Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120pk (5d)

Opties:
• Kleur: Gris Moka metaallak
• Achteruitrijcamera
• Premium stoelen
• CD-speler

Accessoires
• geborsteld RVS dorpelinstaplijsten
• 3D-dorpelinstaplijst geborsteld RVS achterklep
• Verchroomde stootlijsten zijkanten
• 3D mattenset
• Allesdragers op het dak
• Aluminium fietsdrager
• Dakkoffer
• Lederen bekleding met stoelverwarming, NAPA leder kleur cognac, plus zijpanelen en middenconsole
• Velgen 18” (model MAK Wolf BM)
• Winterbanden
Momenteel rijd ik een 508 sw die in december aan zijn km's zit. Hele fijne auto maar het nieuwe model is mij te duur en het aanbod 14% auto's is de laatste jaren uitgebreid
 
BikerML zei:
J_P_P zei:
@BikerML
Weer eens wat anders qua velgen! Mooi!

Dank je! Misschien dat ik de versnellingspook ook nog mee laat nemen als ik het bovenstaande lees:p

Nee, trek gewoon zoiets er over heen:

penismutsje%2540overgangstergirls.nl.gif


In dat zakje kan je mooi je parkeer geld stoppen of je potje kauwgompjes
 
BiBBeN zei:
Na 2000km SW 14% bak rijplezier:

Minpuntjes:
- Wanneer de temperaturen buiten wat hoger zijn is de auto van binnen echt extreem warm (glazen dak, zwart!). De versnellingspook is niet aan te raken, tot het gevaarlijke aan toe!
- Navigatie zit er regelmatig langs (omg Eindhoven) en instinctief kloppen de aanwijzingen niet. Vooral rijbanen en afritten van snelwegen worden enorm slecht/laat aangegeven. Hij krijgt het zelfs voor elkaar om op de randweg van Eindhoven je de verkeerde kant op te sturen, terwijl de route op de kaart juist is.
- De parkeersensoren geven regelmatig aan dat de bumper er af ligt, terwijl er nog ruimte genoeg over is (~20cm), dit mag wel iets soepeler worden aangegeven.
- Inmiddels een nieuwe stuurkolom mogen ontvangen, de oude maakte een piepend geluid (kan gebeuren).
- In de tweede versnelling kan je niet rustig rijden in 30km zone, hij gaat vanzelf harder zonder gas te geven, alsof je controle verliest (kan ook aan mijn rij kwaliteiten liggen).

puntjes tav oude Megane (ook deels gewenning natuurlijk, niet over zeiken...)
- Tankdop die je ineens zelf moet open maken met de sleutel, grrrr.
- Cruise control + - werkt wat minder soepel, vaak meerdere keren drukken voor een KM-tje erbij.
- Koplampen die niet automatisch in hoogte verstellen
- Ik mis keyless entry :)

En nu de pluspunten
- Geweldige rijervaring, soepel, voelt snel, relaxt, heerlijk!
- Geluid, mp3, cd echt prima! Standaard geluid gaat hard genoeg, touchscreen reageert snel, goede feedback. Heel soms wat moeite met USB stick wanneer er wat andere bestanden op staan, maar dat is goed te verklaren. De bediening is even wennen, maar na een tijdje weet je ook de snelle manier om bv van radio zender te wisselen.
- Iets waar je niet snel op let is de climate control. Itt de megane werkt deze perfect.
- Mijn vishengels passen er gewoon in! Dus niet meer met een hengeltop boven je hoofd naar je favoriete karperstek rijden.
- Waarom hebben alle auto's niet gewoon een klein stuurtje? Ik verschiet telkens als ik in een andere auto stap!

- Als het warm is doe ik het scherm dicht als ik parkeer. Scheelt echt veel, vooral op de pook.
- Ik herken je kritiek op de navigatie rond Eindhoven. Om van uit Limburg bij het vliegveld te komen 17km omgereden. De instructies en kaarten van TomTom zijn beter en actueler.
- Ik heb keyless entry en dan heb je de sleutel niet nodig voor de tankdop.
- CC + - werkt bij mij prima. Wel goed indrukken.
- De full LED koplampen stellen zich wel automatisch.

Een deel van de kritiek is dus het gevolg van geen meerprijs willen betalen voor opties.
 
308 ipv 207cc zei:
Een deel van de kritiek is dus het gevolg van geen meerprijs willen betalen voor opties.

Of het niet mogen selecteren van opties... Helaas komt dat ook voor...
Neem de handmatige airco... Als je dan een VW had gehad zonder klimaatregeling dan had je in ieder geval nog wel een thermostaat voor de temperatuur. Nu zit ik tijdens een rit van 2 uur een keer of 8 met de airco te kloten om de temperatuur een beetje aangenaam te krijgen.
 
Darkside zei:
Ik vind beide auto's mooi. En beide auto's hebben hun plussen en minnen.

Zelf zou ik voor een alure gaan. En dan ben ik ook iets van 31k kwijt.
De golf die straks voor de deur komt te staan is duurder (33k) en dan heb ik idd ook minder PK's. Maar grotendeels zijn de opties vergelijkbaar.
Het komt dus neer op smaak. En ik vind de werking van het navi en de boordcomputer fijner in de golf.
Vind de stoelen ook lekkerder zitten. En ben blij dat het panodak open kan.

Dit geeft voor mij de doorslag om straks een golf voor de deur te hebben.

Overigens kon ik de tellers wel goed zien. Ik zit dan ook graag laag en heb het stuur ook graag laag.
Mijn wederhelft zit anders in de auto. En die moest het stuur voor haar "te laag" zetten om de tellers te zien. Voor haar was dat dus geen prettige manier van rijden geweest.
Zelf vind ik de 308 goed rijden. Goed comfortable en mooie demping.

Uiteindelijk moeten we zelf gewoon bepalen welke auto er het beste voldoet aan de wensen en eisen.

Goede redenering, vooral met je laatste zin ben ik het helemaal eens. Laat die redacteuren maar zwammen, gewoon lekker zelf je oordeel vellen of een auto bij je past.
 
Ik vind het altijd leuk om reviews te lezen. Maar ga er nooit en te nimmer vanuit dat het aantal sterren dat een auto of onderdeel ook overeenkomt met het aantal sterren die ik zou geven.
En hoewel het natuurlijk leuk is om je eigen auto te zien "winnen" wil dat nog niet zeggen dat dan meteen "de beste auto op de markt is".

Bijna iedereen is lyrisch over de fantastische rijeigenschappen van een focus. Maar die komt vanwege z'n looks en interieur echt nooit bij mij voor de deur te staan. Hoeveel prijzen en engine of the year awards hij ook mag krijgen.

Ieder moet gewoon zijn/haar punten uit een review halen en dan zelf lekker proefritjes maken. Leef en laat leven.
 
Na alle reakties die ik hierboven heb gelezen over de test in Autoweek besloot ik vanmorgen de Autoweek op te halen bij de Primera (en niet alleen vanwege deze triotest)
Ik kan best meegaan met de redactie dat de Golf de beste allrounder is. De prestaties waren met afstand het beste, het was ook nog eens de zuinigste, het weggedrag was voortreffelijk en de remweg ook nog eens aanmerkelijk korter. Daarbij werden de pluspunten van de 308 en de C'eed ook nog eens goed benadrukt door de autoweekredacteur.
En dan mag iedereen vinden dat de 308 er het beste uitziet. Of de Kia C'eed het meeste biedt voor het geld.
Zelf zou ik de Kia kiezen vanwege de lagere aanschafprijs, de lange garantietermijn, de interieurruimte en een aantal zeer praktische details als achteruitrijcamera en zeer goed infotainmentsysteem.
 
HarrieD zei:
Na alle reakties die ik hierboven heb gelezen over de test in Autoweek besloot ik vanmorgen de Autoweek op te halen bij de Primera (en niet alleen vanwege deze triotest)
Ik kan best meegaan met de redactie dat de Golf de beste allrounder is. De prestaties waren met afstand het beste, het was ook nog eens de zuinigste, het weggedrag was voortreffelijk en de remweg ook nog eens aanmerkelijk korter. Daarbij werden de pluspunten van de 308 en de C'eed ook nog eens goed benadrukt door de autoweekredacteur.
En dan mag iedereen vinden dat de 308 er het beste uitziet. Of de Kia C'eed het meeste biedt voor het geld.
Zelf zou ik de Kia kiezen vanwege de lagere aanschafprijs, de lange garantietermijn, de interieurruimte en een aantal zeer praktische details als achteruitrijcamera en zeer goed infotainmentsysteem.

Klopt.
Golf is een goede allrounder, waarbij je je de vraag kan stellen wat dat is.

Maar de vraag was, hoe reëel is een interieurbeoordeling waarbij de 308 ** scoort versus de Golf *****.
 
its_me_leon zei:
ffocus08 zei:
Binnenkort verwacht ik mijn nieuwe leaseauto BLE SW bleuhdi 1.6


Ik ben nu gewend aan Live TomTom die ik dus los in auto heb. (focus sw 1.6 diesel, geniet nog dagelijks van deze auto overigens... ;-)

Graag zou ik willen weten of het navigatiesysteem van de peugeot ook Live verkeersinformatie gebruikt voor routeplanning?

Kan iemand uitleggen of de standaard navigatie in de ble rekening houdt met live verkeerssituatie?

Wat zou ik anders nog extra moeten aanschaffen ?

( Ik lees op forum ook over extra aanschaf van een aparte usb dongle met peugeot connect apps ).

De standaard navigatie houdt idd rekening met files etc. De vraag is wel hoe accuraat de info is die gebruikt wordt.


Bedankt voor de info !!
 
Kan iemand mij vertellen hoeveel ampere de usb aansluitingen (dashboard / bij versnellingspook) geven ?
Ik wil hier eventueel mijn telefoon mee gaan opladen, maar ben benieuwd hoeveel output deze geven, alvast bedankt !
 
Toch maar even de test gelezen.
De 308 scoort 2 sterren voor interieur omdat deze niet altijd even handig is en een beperkt zitcomfort biedt.
De golf scoort hier 5 sterren omdat deze comfortabel en op alle fronten slim is.

Ik ben het hier deels mee eens. Voor mij is de klassieke opzet net wat fijner en makkelijker te bedienen. Maar de 2 sterren die de 308 krijgt zijn wel te weinig.
Over de kwaliteit is er geen klagen. En ook over het instrumentarium wordt vermeld dat in sommige gevallen het zicht op de klokken belemmerd word.
Dat is ook mijn ervaring. En dat is dus, vind ik, een terechte opmerking. Er wordt niet gezegd dat de opbouw per definitie slecht is.

Dat een VW duur is, dat weten dat wordt ook "afgestraft" met 1 ster.
Maar de 1.4 TSI met DSG is natuurlijk niet de enige 20% auto.
Een 1.2 TSI met/zonder DSG is dat ook.
Mijn golf is straks op de 18" wielen na gelijk uitgerust met de test golf. En is dan 33,5k. Scheelt toch.

Dan moet je wel PK's opofferen. Maar de golf dan nog wel sneller naar de 100.

Ik vind dat er een grotere nuance in het artikel staat dan ik had verwacht. Maar het blijkt wel dat een auto iets heel persoonlijks is.
Voor mij is het mosterd na de maaltijd. De golf is immers al besteld. Maar was dit artikel een half jaar geleden geschreven dan nog had ik een bezoek naar de peugeot dealer gemaakt om te kijken hoe de 308 bevalt.
En ik weet zeker dat als ik straks rond rij in de golf ik toch met een schuin oog kijk naar mooi uitgevoerde 308 sw's.
 
Darkside zei:
En ook over het instrumentarium wordt vermeld dat in sommige gevallen het zicht op de klokken belemmerd word.
Dat is ook mijn ervaring. En dat is dus, vind ik, een terechte opmerking. Er wordt niet gezegd dat de opbouw per definitie slecht is.

Daar zit nou juist het onredelijke. Bij de traditionele opstelling waarbij je door het stuur naar de klokken kijkt is er voor menigeen bij de ideale zit ook een zichtbeperking en moet je de stuurpositie omwille van het zicht aanpassen. Ik heb AW al eens een test voorgesteld om een aantal bestuurders in alle formaten geblinddoekt in 10 auto's de ideale zitpositie in te stellen. Ik garandeer dat in 50% van alle gevallen het stuur voor de klokken zit. En daar worden in een test géén sterren voor in mindering gebracht. Dan of bij beide, of bij geen.
Je snapt natuurlijk wel dat zo'n test er in AW nooit gaat komen, want ja, dan zou dat nieuwe Franse snufje er wel eens verrassend goed uit kunnen komen.
 
Ik heb zelf ook zo'n klein stuurwiel in mijn 208 en heb inmiddels al in meerdere 308's (SW) mogen rijden en als er iets is wat me niet stoort, is het het zicht op het instrumentarium. Het is gewoon een kwestie van instellen.
 
Darkside zei:
Toch maar even de test gelezen.
De 308 scoort 2 sterren voor interieur omdat deze niet altijd even handig is en een beperkt zitcomfort biedt.
De golf scoort hier 5 sterren omdat deze comfortabel en op alle fronten slim is.

Ik ben het hier deels mee eens. Voor mij is de klassieke opzet net wat fijner en makkelijker te bedienen. Maar de 2 sterren die de 308 krijgt zijn wel te weinig.
Over de kwaliteit is er geen klagen. En ook over het instrumentarium wordt vermeld dat in sommige gevallen het zicht op de klokken belemmerd word.
Dat is ook mijn ervaring. En dat is dus, vind ik, een terechte opmerking. Er wordt niet gezegd dat de opbouw per definitie slecht is.

Dat een VW duur is, dat weten dat wordt ook "afgestraft" met 1 ster.
Maar de 1.4 TSI met DSG is natuurlijk niet de enige 20% auto.
Een 1.2 TSI met/zonder DSG is dat ook.
Mijn golf is straks op de 18" wielen na gelijk uitgerust met de test golf. En is dan 33,5k. Scheelt toch.

Dan moet je wel PK's opofferen. Maar de golf dan nog wel sneller naar de 100.

Ik vind dat er een grotere nuance in het artikel staat dan ik had verwacht. Maar het blijkt wel dat een auto iets heel persoonlijks is.
Voor mij is het mosterd na de maaltijd. De golf is immers al besteld. Maar was dit artikel een half jaar geleden geschreven dan nog had ik een bezoek naar de peugeot dealer gemaakt om te kijken hoe de 308 bevalt.
En ik weet zeker dat als ik straks rond rij in de golf ik toch met een schuin oog kijk naar mooi uitgevoerde 308 sw's.


Amen to that bro!
Da's wat je noemt een genuanceerde bijdrage.
(niet verwacht van iemand met de 'nick' Darkside en een VAG product voor de deur - lol)

De 2 versus 5 sterren werd in het testverslag nergens duidelijk.
Daar leken de verschillen veel minder groot, want ook de Peu SW werd overall als goed beschreven.

Om nog wat voer aan de terugkerende discussie over autotesten / autotesters te geven dit:
Autoexpress (of was het Autocar?) vond het interieur v/d SW prima de luxe en rock solid - 'wellicht alleen overtroffen door n Audi A3".

Dan hebben we het dus over Britten, notoire dwepers met Teutoons blik. Massale kopers van Duitse 'edel'merken.
Waar Golf en Polo in de top 10 staan en Audi het 5de (!!!) merk van het land is. DIE Britten vinden dus een Gallic poduct kei-goed!
 
308 ipv 207cc zei:
Darkside zei:
En ook over het instrumentarium wordt vermeld dat in sommige gevallen het zicht op de klokken belemmerd word.
Dat is ook mijn ervaring. En dat is dus, vind ik, een terechte opmerking. Er wordt niet gezegd dat de opbouw per definitie slecht is.

Daar zit nou juist het onredelijke. Bij de traditionele opstelling waarbij je door het stuur naar de klokken kijkt is er voor menigeen bij de ideale zit ook een zichtbeperking en moet je de stuurpositie omwille van het zicht aanpassen. Ik heb AW al eens een test voorgesteld om een aantal bestuurders in alle formaten geblinddoekt in 10 auto's de ideale zitpositie in te stellen. Ik garandeer dat in 50% van alle gevallen het stuur voor de klokken zit. En daar worden in een test géén sterren voor in mindering gebracht. Dan of bij beide, of bij geen.
Je snapt natuurlijk wel dat zo'n test er in AW nooit gaat komen, want ja, dan zou dat nieuwe Franse snufje er wel eens verrassend goed uit kunnen komen.
Ik rij inmiddels als zo'n 20 jaar auto. En heb dat in verschillende modellen, merken gedaan. En ik heb nooit een probleem gehad met de tellers, het zicht en de stuur positie zoals ik die wens te hebben.
Wil niet zeggen dat het niet voor kan komen. Door de opzet van peugeot is de kans volgens mij groter dat het wel voorkomt.
Ik zelf heb er geen last van. Maar ik ken mensen die er wel last van hebben.
Maar toen ik een Citigo meekreeg had ik daar wel een probleem mee (en ik neem dus aan dat dat ook geld voor de UP)
Deze hebben een traditionele indeling. Maar de snelheidsmeter is een grote schijf. Als ik zit zoals ik graag zit. Met stoel laag en stuur laag en naar me toe.
Dan zie ik mijn snelheid van 80 tot 140 km/u niet in de citygo omdat het stuur er voor zit.
Ik moet mijn stuur dus "onnatuurlijk" hoog zetten om dit probleem op te lossen.

Dus ja het kan op elke auto voorkomen. Ik heb er in het verleden nooit last van gehad. En ik denk dat de opzet van peugeot een is die mooi is, maar de kans vergroot op dit probleem.
Moet je daar punten voor aftrekken. Nee. Maar het is wel een opmerking waard om er rekening mee te houden.
 
speedtouch zei:
Ik heb zelf ook zo'n klein stuurwiel in mijn 208 en heb inmiddels al in meerdere 308's (SW) mogen rijden en als er iets is wat me niet stoort, is het het zicht op het instrumentarium. Het is gewoon een kwestie van instellen.


Bovenstaande wordt hieronder andermaal bevestigd door de enigen met echt-recht-van-spreken, zij die dagelijks in een 308 rijden.
Hier de eigenaar van 2 308's, "308 ipv 207 CC":

"De stoelen zitten uitstekend. Ik ben 1,72m. Mijn vrouw is 1,60m. De man van mijn dochter is 1,85m. En we kunnen allemaal een instelling vinden waarbij we prima zitten, alles goed kunnen bedienen, lekker kunnen sturen en alle klokken goed kunnen aflezen".

Je vraagt je af wat die AW gast uitspookte dat hij er niet geheel tevreden over was.
 
Weet iemand hoe je zelf POI kan toevoegen.
Zie wel POI via usb lezen, maar wel bestandstype heb je nodg en waar haal je het vandaag.
Diverse site gezien, maar weet ook niet welke navigatie Peugeot gebruikt.

Graag hulp!!!
 
rickm zei:
speedtouch zei:
Ik heb zelf ook zo'n klein stuurwiel in mijn 208 en heb inmiddels al in meerdere 308's (SW) mogen rijden en als er iets is wat me niet stoort, is het het zicht op het instrumentarium. Het is gewoon een kwestie van instellen.


Bovenstaande wordt hieronder andermaal bevestigd door de enigen met echt-recht-van-spreken, zij die dagelijks in een 308 rijden.
Hier de eigenaar van 2 308's, "308 ipv 207 CC":

"De stoelen zitten uitstekend. Ik ben 1,72m. Mijn vrouw is 1,60m. De man van mijn dochter is 1,85m. En we kunnen allemaal een instelling vinden waarbij we prima zitten, alles goed kunnen bedienen, lekker kunnen sturen en alle klokken goed kunnen aflezen".

Je vraagt je af wat die AW gast uitspookte dat hij er niet geheel tevreden over was.

Voeg er maar aan toe: Mevr ENTE 1,76m en mijzelf 1,96m. Beide uistekende zit en beter zicht op de klokken dan in alle andere wagentjes...
Een prima idee om de klokjes te verhogen en het stuur te verkleinen.

(Hetzelfde had ik trouwens bij Citroens met het stuur met de vaste kern; top idee en altijd de knopjes op dezelfde plek. Vond Autoweek ook niets.. Anders dan anders dus niets. Afijn, dat weten we ondertussen toch van Autoweek. Het moet vooral niet anders zijn:p )
 
Sinds enkele maanden kom ik hier regelmatig 'gluren' voor extra informatie en 'tips & tricks'.
Inmiddels is ook mijn 308 SW BLE afgeleverd (wachttijd van 5 maanden).

Geen verassingen voor mij, aangezien ik een uitgebreide proefrit heb mogen maken in een HB versie (op basis hiervan de bestelling geplaatst) en in de demo SW van de dealer.

Ik schrok wel even van de reacties hier m.b.t. de standaard audio aangezien het meeviel tijdens de proefritten (misschien hadden de demo auto's dus een geupgrade installatie?). Gelukkig valt het allemaal mee. Je wint er geen prijzen mee, maar voor mij is het goed genoeg.
Wellicht komt er in de toekomst een subwoofer bij, maar dat is geen must.

Minpunten:
- Geen fatsoenlijke bekerhouders
- Achteruitrijcamera is waardeloos in het donker


2ig5c.jpg
 
Mr Relax zei:
Sinds enkele maanden kom ik hier regelmatig 'gluren' voor extra informatie en 'tips & tricks'.
Inmiddels is ook mijn 308 SW BLE afgeleverd (wachttijd van 5 maanden).

Geen verassingen voor mij, aangezien ik een uitgebreide proefrit heb mogen maken in een HB versie (op basis hiervan de bestelling geplaatst) en in de demo SW van de dealer.

Ik schrok wel even van de reacties hier m.b.t. de standaard audio aangezien het meeviel tijdens de proefritten (misschien hadden de demo auto's dus een geupgrade installatie?). Gelukkig valt het allemaal mee. Je wint er geen prijzen mee, maar voor mij is het goed genoeg.
Wellicht komt er in de toekomst een subwoofer bij, maar dat is geen must.

Minpunten:
- Geen fatsoenlijke bekerhouders
- Achteruitrijcamera is waardeloos in het donker


2ig5c.jpg

Ik vind de 308 SW een prachtige auto, maar er is toch iets wat mij stoort. En op deze foto komt dat heel duidelijk. Ik weet de foto is ook iets scheef genomen maar ik vind de neus van de 308 te 'compact' tov de rest van de koets. De motorkappartij had wat langer mogen zijn van mij. Dat kan door de overhang voor de wielen wat langer te maken, maar liever de ruimte tussen voorwiel en voorportier verlengen. Ik weet, bij RWD is dat normaal ivm positionering motor, maar ook bij FWD is dat goed mogelijk.
 
Ami zei:
Mr Relax zei:
Sinds enkele maanden kom ik hier regelmatig 'gluren' voor extra informatie en 'tips & tricks'.
Inmiddels is ook mijn 308 SW BLE afgeleverd (wachttijd van 5 maanden).

Geen verassingen voor mij, aangezien ik een uitgebreide proefrit heb mogen maken in een HB versie (op basis hiervan de bestelling geplaatst) en in de demo SW van de dealer.

Ik schrok wel even van de reacties hier m.b.t. de standaard audio aangezien het meeviel tijdens de proefritten (misschien hadden de demo auto's dus een geupgrade installatie?). Gelukkig valt het allemaal mee. Je wint er geen prijzen mee, maar voor mij is het goed genoeg.
Wellicht komt er in de toekomst een subwoofer bij, maar dat is geen must.

Minpunten:
- Geen fatsoenlijke bekerhouders
- Achteruitrijcamera is waardeloos in het donker


2ig5c.jpg

Ik vind de 308 SW een prachtige auto, maar er is toch iets wat mij stoort. En op deze foto komt dat heel duidelijk. Ik weet de foto is ook iets scheef genomen maar ik vind de neus van de 308 te 'compact' tov de rest van de koets. De motorkappartij had wat langer mogen zijn van mij. Dat kan door de overhang voor de wielen wat langer te maken, maar liever de ruimte tussen voorwiel en voorportier verlengen. Ik weet, bij RWD is dat normaal ivm positionering motor, maar ook bij FWD is dat goed mogelijk.


Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik kon dus 'neus' van de 508 sw goed zien, maar bij de 308 is de 'neus' gewoon te kort. Zoals je beschrijft kloppen de verhoudingen niet helemaal.
Maar, we zullen het ermee moeten doen :)

Iemand al antwoord op mijn vraag over de POI importeren.
@Ente misschien
 
In 2 weken bijna 3000km met de 308 gereden.

De auto is echt zuinig, op dit moment is het verbruik rond de 4,5 l/100km en dat is toch best netjes voor een auto van dit formaat.
Over de klokkenwinkel is al veel geschreven maar voor mij is dit tot nu toe de enige auto waarbij ik bij een goede zitpositie de volledige klokkenwinkel kan zien.
De rust in de auto is ook erg fijn als je veel lange afstanden moet rijden.

Ik hoop alleen dat Peugeot nog wel de missers in het navigatiesysteem gaat oplossen binnen niet al te lange tijd.
De grootste problemen zijn:
1) postcode navigatie werkt maar half (geen huisnummer mogelijk)
2) onmogelijk om een gedeelte van de route te blokkeren (je kan alleen de komende x km blokkeren)
3) spraakbesturing zou toch wel erg prettig zijn. Bij mijn losse Garmin werkt dat perfect en scheelt een hoop gedoe met invoeren.
4) op heel veel wegen mist de weergave van de maximum snelheid
 
revolution-nl zei:
speedtouch zei:
Het zou leuk zijn als Autoweek, Autovisie of buitenlandse tijdschriften eens een 100.000 km test met beide deed en de ervaringen met ons als lezers deelden. Ben benieuwd naar het resultaat.

Dat doet VWweek niet want dan valt het resultaat verkeerd uit. Daarom zet men ook Golf van 42k tegen een 308 van 30k. Als ze een Golfje van 30k naast een 308 van 30k had gezet dan had de 308 ruimschoots gewonnen.

De punten al vergeleken zonder budget vretende opties? Wint de Golf nog! Aandrijving: 1 ster meer. Rijden: 2 sterren meer. Interieur: 3 sterren meer. Veiligheid: 1 ster meer.

Ik heb in beide hokken gereden, de Golf is gewoon de betere auto. 't Is niet anders. TSI: top. DSG: geweldig. Ergonomie: kan weinig beter. Peugeot wint op vormgeving, binnen en buiten. Maar dat is rap over ben ik bang. De Golf is houdbaarder. Kijk naar de 508, eerste 2 jaar goede verkopen, en nu? Mager hoor.
 
kiekkiek zei:
revolution-nl zei:
speedtouch zei:
Het zou leuk zijn als Autoweek, Autovisie of buitenlandse tijdschriften eens een 100.000 km test met beide deed en de ervaringen met ons als lezers deelden. Ben benieuwd naar het resultaat.

Dat doet VWweek niet want dan valt het resultaat verkeerd uit. Daarom zet men ook Golf van 42k tegen een 308 van 30k. Als ze een Golfje van 30k naast een 308 van 30k had gezet dan had de 308 ruimschoots gewonnen.

De punten al vergeleken zonder budget vretende opties? Wint de Golf nog! Aandrijving: 1 ster meer. Rijden: 2 sterren meer. Interieur: 3 sterren meer. Veiligheid: 1 ster meer.

Ik heb in beide hokken gereden, de Golf is gewoon de betere auto. 't Is niet anders. TSI: top. DSG: geweldig. Ergonomie: kan weinig beter. Peugeot wint op vormgeving, binnen en buiten. Maar dat is rap over ben ik bang. De Golf is houdbaarder. Kijk naar de 508, eerste 2 jaar goede verkopen, en nu? Mager hoor.

Koekoek .... wat is dit voor een overspannen figuur?

Ik lees: "Ik heb in beide hokken gereden, de Golf is gewoon de betere auto".

'Hokken'?: Worden hier auto's bedoeld?
'Gewoon'?: Heerlijk nietszeggend opvulwoord.
'De betere'?: Aha! Volgens Kwekkwekman!

2 conclusies:
Heel Engeland vind de Focus gewoon 'de beste'.
KK gaat maandag weer zinnige dingen doen.
 
Ik denk dat het soms moeilijk is om te relativeren.
Daarbij denk ik dat de Golf een supergroot voordeel heeft t.o.v alle andere merken/modellen. En dat is dat er GOLF op staat.
Laten we eerlijk zijn. Als VW morgen een zeepkist met wielen en een stuur uitbrengt en daar GOLF VIII op plakt staat die in de top 10 van beste (lease) auto's.

Sinds ik aan de omgeving verteld heb dat er een nieuwe auto aan komt en dat dat een Golf is heb ik meer complimenten ontvangen dan in de 4 jaar dat ik Skoda rij. Want dat is toch dat b-merk uit het oostblok?. En dat is toch raar. Niet waar? Zonder inhoud of opties gewoon omdat het een Golf is geworden.

Op deze manier scoor je algauw 4 of 5 sterren extra denk ik.

Buiten dit vooroordeel denk ik wel (en dat is mijn mening) dat de Golf de net wat betere auto is. Maar realistischer zou ik het extra geld er niet voor over hebben als je in een grotendeels vergelijkbare Octavia 3 (voor mij dan het eerste alternatief) voor minder kan rijden.
En ook de 308 is gewoon een hele goede c-segmenter geworden. Waarop je ten opzichte van de Golf ook behoorlijk wat kunt sparen. Zonder dat je daar te veel voor inlevert.
 
Volgens mij kies je een Peugeot omdat er Peugeot op staat en een Volkswagen omdat er Volkswagen opstaat. Zo simpel is het.
 
ENTE zei:
Volgens mij kies je een Peugeot omdat er Peugeot op staat en een Volkswagen omdat er Volkswagen opstaat. Zo simpel is het.

zo simpel hoort het te zijn. Maar is het, voor vele, toch vaak niet.
 
Terug
Bovenaan