Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
rickm zei:Kortom alsof de doorsnee Golf rijder met iets zit, zich moet bewijzen.
Mooie auto trouwens.
speedtouch zei:Het zou leuk zijn als Autoweek, Autovisie of buitenlandse tijdschriften eens een 100.000 km test met beide deed en de ervaringen met ons als lezers deelden. Ben benieuwd naar het resultaat.
voiture zei:Leuk om dit enthousiaste topic te volgen.
Ik zie nu steeds meer 308's op de weg en vind de SW veel fraaier ogen dan de berline.
Mooie auto's worden hier ook gepost. Gefeliciteerd ieder.
ENTE, jouw zeteltjes lijken wel op die in mijn MiTo. Al ga ik ervan uit dat die van de 308 stukken beter zitten.
Overigens: ik heb net een Autoweek gekocht en gelezen. De uitslag van de 'test' met de 308 SW is bizar. Heb spijt van de € 2,60 die ik moest betalen; dit is toch niet serieus te nemen.
Vandaag proefrit gemaakt, maar de navi is me toch best meegevallen. Plek van het scherm is even wennen, maar toch wel vrij duidelijk allemaal. Goede stem, snelle herberekening bij afwijking van route, duidelijke kaart. Hier kan ik wel aan wennen denk ik. Touchscreen is wel irritant, zeker om te bedienen tijdens het rijden, maarja, het is niet anders. Dat met parallelweg heb ik niet gemerkt, maar dat kon ook bijna niet, klein half uurtje in de stad gereden.roy1975 zei:Nog even over de navigatie. Ik heb ook aangegeven (oude megane rijder) dat de tomtom een stuk makkelijker was in bediening, en ook in aflezen. Minder gedetailleerd, maar daardoor een stuk overichtelijker.
Maar ik constateer nu nog een probleem. De GPS is gewoon een stuk minder. Hij geeft regelmatig aan dat ik op de parallelweg zit, van de daadwerkelijke weg die ik rijd.
Goed om te weten! Ik wil em uiteraard z.s.m. bestellen en vòòr 01-01-2015 op kenteken gezet hebben i.v.m. de bijtelling. 12 weken levertijd voor de jouwe geeft mij de hoop dat het mij ook zal lukken nog dit jaarCoolN zei:Zojuist heb ik de bevestiging gekregen van de vorige week bestelde Peugeot 308 SW.
Uitvoering: Blue Lease Executive + premium stoelen
Kleur: gris moka
Verwachte afleverdatum, week 44
ENTE zei:rickm zei:Kortom alsof de doorsnee Golf rijder met iets zit, zich moet bewijzen.
Mooie auto trouwens.
Dat zie je verkeerd. Heb vaak genoeg een Golf meegehad als leenauto (als mij Franse meuk mij weer in de steek liet).
Het ligt gewoon aan de auto. Du moment dat je instapt veranderd je geestelijke gesteldheid en kan je niet anders dan opdrukken, doortrekken en afraggen.
Het fijne is dat medeweggebruikers het ook van je verwachten. Het schept dus een verplichting .
Hetzelfde had ik bij een Leen Leon.
ENTE zei:Dat is wel erg frapPONt:T
rickm zei:ENTE zei:rickm zei:Kortom alsof de doorsnee Golf rijder met iets zit, zich moet bewijzen.
Mooie auto trouwens.
Dat zie je verkeerd. Heb vaak genoeg een Golf meegehad als leenauto (als mij Franse meuk mij weer in de steek liet).
Het ligt gewoon aan de auto. Du moment dat je instapt veranderd je geestelijke gesteldheid en kan je niet anders dan opdrukken, doortrekken en afraggen.
Het fijne is dat medeweggebruikers het ook van je verwachten. Het schept dus een verplichting .
Hetzelfde had ik bij een Leen Leon.
Tamelijk onnavolgbaar relaas, sorry beste Eend.
rickm zei:ENTE zei:Dat is wel erg frapPONt:T
Mee eens.
Er was nog een item (geloof rijden / weggedrag, maar ik stond tegelijk naar een diep blauwe 308 SW te kijken die net langs kwam zoeven) waar de Peugeot qua sterren werd afgestraft terwijl in de tekst de auto prima reed.
Thanks, dan ga ik het gewoon aan de leasemij voorleggen.ENTE zei:@Megane1981: prijs van wielen verschilt enorm per dealer. Geen zinnig woord over te zeggen. Beetje 'vangst van de dag' verhaal.
ffocus08 zei:Binnenkort verwacht ik mijn nieuwe leaseauto BLE SW bleuhdi 1.6
Ik ben nu gewend aan Live TomTom die ik dus los in auto heb. (focus sw 1.6 diesel, geniet nog dagelijks van deze auto overigens... ;-)
Graag zou ik willen weten of het navigatiesysteem van de peugeot ook Live verkeersinformatie gebruikt voor routeplanning?
Kan iemand uitleggen of de standaard navigatie in de ble rekening houdt met live verkeerssituatie?
Wat zou ik anders nog extra moeten aanschaffen ?
( Ik lees op forum ook over extra aanschaf van een aparte usb dongle met peugeot connect apps ).
revolution-nl zei:Dat doet VWweek niet want dan valt het resultaat verkeerd uit. Daarom zet men ook Golf van 42k tegen een 308 van 30k. Als ze een Golfje van 30k naast een 308 van 30k had gezet dan had de 308 ruimschoots gewonnen.
J_P_P zei:@BikerML
Weer eens wat anders qua velgen! Mooi!
BikerML zei:J_P_P zei:@BikerML
Weer eens wat anders qua velgen! Mooi!
Dank je! Misschien dat ik de versnellingspook ook nog mee laat nemen als ik het bovenstaande lees![]()
BiBBeN zei:Na 2000km SW 14% bak rijplezier:
Minpuntjes:
- Wanneer de temperaturen buiten wat hoger zijn is de auto van binnen echt extreem warm (glazen dak, zwart!). De versnellingspook is niet aan te raken, tot het gevaarlijke aan toe!
- Navigatie zit er regelmatig langs (omg Eindhoven) en instinctief kloppen de aanwijzingen niet. Vooral rijbanen en afritten van snelwegen worden enorm slecht/laat aangegeven. Hij krijgt het zelfs voor elkaar om op de randweg van Eindhoven je de verkeerde kant op te sturen, terwijl de route op de kaart juist is.
- De parkeersensoren geven regelmatig aan dat de bumper er af ligt, terwijl er nog ruimte genoeg over is (~20cm), dit mag wel iets soepeler worden aangegeven.
- Inmiddels een nieuwe stuurkolom mogen ontvangen, de oude maakte een piepend geluid (kan gebeuren).
- In de tweede versnelling kan je niet rustig rijden in 30km zone, hij gaat vanzelf harder zonder gas te geven, alsof je controle verliest (kan ook aan mijn rij kwaliteiten liggen).
puntjes tav oude Megane (ook deels gewenning natuurlijk, niet over zeiken...)
- Tankdop die je ineens zelf moet open maken met de sleutel, grrrr.
- Cruise control + - werkt wat minder soepel, vaak meerdere keren drukken voor een KM-tje erbij.
- Koplampen die niet automatisch in hoogte verstellen
- Ik mis keyless entry
En nu de pluspunten
- Geweldige rijervaring, soepel, voelt snel, relaxt, heerlijk!
- Geluid, mp3, cd echt prima! Standaard geluid gaat hard genoeg, touchscreen reageert snel, goede feedback. Heel soms wat moeite met USB stick wanneer er wat andere bestanden op staan, maar dat is goed te verklaren. De bediening is even wennen, maar na een tijdje weet je ook de snelle manier om bv van radio zender te wisselen.
- Iets waar je niet snel op let is de climate control. Itt de megane werkt deze perfect.
- Mijn vishengels passen er gewoon in! Dus niet meer met een hengeltop boven je hoofd naar je favoriete karperstek rijden.
- Waarom hebben alle auto's niet gewoon een klein stuurtje? Ik verschiet telkens als ik in een andere auto stap!
308 ipv 207cc zei:Een deel van de kritiek is dus het gevolg van geen meerprijs willen betalen voor opties.
Darkside zei:Ik vind beide auto's mooi. En beide auto's hebben hun plussen en minnen.
Zelf zou ik voor een alure gaan. En dan ben ik ook iets van 31k kwijt.
De golf die straks voor de deur komt te staan is duurder (33k) en dan heb ik idd ook minder PK's. Maar grotendeels zijn de opties vergelijkbaar.
Het komt dus neer op smaak. En ik vind de werking van het navi en de boordcomputer fijner in de golf.
Vind de stoelen ook lekkerder zitten. En ben blij dat het panodak open kan.
Dit geeft voor mij de doorslag om straks een golf voor de deur te hebben.
Overigens kon ik de tellers wel goed zien. Ik zit dan ook graag laag en heb het stuur ook graag laag.
Mijn wederhelft zit anders in de auto. En die moest het stuur voor haar "te laag" zetten om de tellers te zien. Voor haar was dat dus geen prettige manier van rijden geweest.
Zelf vind ik de 308 goed rijden. Goed comfortable en mooie demping.
Uiteindelijk moeten we zelf gewoon bepalen welke auto er het beste voldoet aan de wensen en eisen.
HarrieD zei:Na alle reakties die ik hierboven heb gelezen over de test in Autoweek besloot ik vanmorgen de Autoweek op te halen bij de Primera (en niet alleen vanwege deze triotest)
Ik kan best meegaan met de redactie dat de Golf de beste allrounder is. De prestaties waren met afstand het beste, het was ook nog eens de zuinigste, het weggedrag was voortreffelijk en de remweg ook nog eens aanmerkelijk korter. Daarbij werden de pluspunten van de 308 en de C'eed ook nog eens goed benadrukt door de autoweekredacteur.
En dan mag iedereen vinden dat de 308 er het beste uitziet. Of de Kia C'eed het meeste biedt voor het geld.
Zelf zou ik de Kia kiezen vanwege de lagere aanschafprijs, de lange garantietermijn, de interieurruimte en een aantal zeer praktische details als achteruitrijcamera en zeer goed infotainmentsysteem.
its_me_leon zei:ffocus08 zei:Binnenkort verwacht ik mijn nieuwe leaseauto BLE SW bleuhdi 1.6
Ik ben nu gewend aan Live TomTom die ik dus los in auto heb. (focus sw 1.6 diesel, geniet nog dagelijks van deze auto overigens... ;-)
Graag zou ik willen weten of het navigatiesysteem van de peugeot ook Live verkeersinformatie gebruikt voor routeplanning?
Kan iemand uitleggen of de standaard navigatie in de ble rekening houdt met live verkeerssituatie?
Wat zou ik anders nog extra moeten aanschaffen ?
( Ik lees op forum ook over extra aanschaf van een aparte usb dongle met peugeot connect apps ).
De standaard navigatie houdt idd rekening met files etc. De vraag is wel hoe accuraat de info is die gebruikt wordt.
Darkside zei:En ook over het instrumentarium wordt vermeld dat in sommige gevallen het zicht op de klokken belemmerd word.
Dat is ook mijn ervaring. En dat is dus, vind ik, een terechte opmerking. Er wordt niet gezegd dat de opbouw per definitie slecht is.
Darkside zei:Toch maar even de test gelezen.
De 308 scoort 2 sterren voor interieur omdat deze niet altijd even handig is en een beperkt zitcomfort biedt.
De golf scoort hier 5 sterren omdat deze comfortabel en op alle fronten slim is.
Ik ben het hier deels mee eens. Voor mij is de klassieke opzet net wat fijner en makkelijker te bedienen. Maar de 2 sterren die de 308 krijgt zijn wel te weinig.
Over de kwaliteit is er geen klagen. En ook over het instrumentarium wordt vermeld dat in sommige gevallen het zicht op de klokken belemmerd word.
Dat is ook mijn ervaring. En dat is dus, vind ik, een terechte opmerking. Er wordt niet gezegd dat de opbouw per definitie slecht is.
Dat een VW duur is, dat weten dat wordt ook "afgestraft" met 1 ster.
Maar de 1.4 TSI met DSG is natuurlijk niet de enige 20% auto.
Een 1.2 TSI met/zonder DSG is dat ook.
Mijn golf is straks op de 18" wielen na gelijk uitgerust met de test golf. En is dan 33,5k. Scheelt toch.
Dan moet je wel PK's opofferen. Maar de golf dan nog wel sneller naar de 100.
Ik vind dat er een grotere nuance in het artikel staat dan ik had verwacht. Maar het blijkt wel dat een auto iets heel persoonlijks is.
Voor mij is het mosterd na de maaltijd. De golf is immers al besteld. Maar was dit artikel een half jaar geleden geschreven dan nog had ik een bezoek naar de peugeot dealer gemaakt om te kijken hoe de 308 bevalt.
En ik weet zeker dat als ik straks rond rij in de golf ik toch met een schuin oog kijk naar mooi uitgevoerde 308 sw's.
Ik rij inmiddels als zo'n 20 jaar auto. En heb dat in verschillende modellen, merken gedaan. En ik heb nooit een probleem gehad met de tellers, het zicht en de stuur positie zoals ik die wens te hebben.308 ipv 207cc zei:Darkside zei:En ook over het instrumentarium wordt vermeld dat in sommige gevallen het zicht op de klokken belemmerd word.
Daar zit nou juist het onredelijke. Bij de traditionele opstelling waarbij je door het stuur naar de klokken kijkt is er voor menigeen bij de ideale zit ook een zichtbeperking en moet je de stuurpositie omwille van het zicht aanpassen. Ik heb AW al eens een test voorgesteld om een aantal bestuurders in alle formaten geblinddoekt in 10 auto's de ideale zitpositie in te stellen. Ik garandeer dat in 50% van alle gevallen het stuur voor de klokken zit. En daar worden in een test géén sterren voor in mindering gebracht. Dan of bij beide, of bij geen.
Je snapt natuurlijk wel dat zo'n test er in AW nooit gaat komen, want ja, dan zou dat nieuwe Franse snufje er wel eens verrassend goed uit kunnen komen.
speedtouch zei:Ik heb zelf ook zo'n klein stuurwiel in mijn 208 en heb inmiddels al in meerdere 308's (SW) mogen rijden en als er iets is wat me niet stoort, is het het zicht op het instrumentarium. Het is gewoon een kwestie van instellen.
rickm zei:speedtouch zei:Ik heb zelf ook zo'n klein stuurwiel in mijn 208 en heb inmiddels al in meerdere 308's (SW) mogen rijden en als er iets is wat me niet stoort, is het het zicht op het instrumentarium. Het is gewoon een kwestie van instellen.
Bovenstaande wordt hieronder andermaal bevestigd door de enigen met echt-recht-van-spreken, zij die dagelijks in een 308 rijden.
Hier de eigenaar van 2 308's, "308 ipv 207 CC":
"De stoelen zitten uitstekend. Ik ben 1,72m. Mijn vrouw is 1,60m. De man van mijn dochter is 1,85m. En we kunnen allemaal een instelling vinden waarbij we prima zitten, alles goed kunnen bedienen, lekker kunnen sturen en alle klokken goed kunnen aflezen".
Je vraagt je af wat die AW gast uitspookte dat hij er niet geheel tevreden over was.
Mr Relax zei:Sinds enkele maanden kom ik hier regelmatig 'gluren' voor extra informatie en 'tips & tricks'.
Inmiddels is ook mijn 308 SW BLE afgeleverd (wachttijd van 5 maanden).
Geen verassingen voor mij, aangezien ik een uitgebreide proefrit heb mogen maken in een HB versie (op basis hiervan de bestelling geplaatst) en in de demo SW van de dealer.
Ik schrok wel even van de reacties hier m.b.t. de standaard audio aangezien het meeviel tijdens de proefritten (misschien hadden de demo auto's dus een geupgrade installatie?). Gelukkig valt het allemaal mee. Je wint er geen prijzen mee, maar voor mij is het goed genoeg.
Wellicht komt er in de toekomst een subwoofer bij, maar dat is geen must.
Minpunten:
- Geen fatsoenlijke bekerhouders
- Achteruitrijcamera is waardeloos in het donker
![]()
Ami zei:Mr Relax zei:Sinds enkele maanden kom ik hier regelmatig 'gluren' voor extra informatie en 'tips & tricks'.
Inmiddels is ook mijn 308 SW BLE afgeleverd (wachttijd van 5 maanden).
Geen verassingen voor mij, aangezien ik een uitgebreide proefrit heb mogen maken in een HB versie (op basis hiervan de bestelling geplaatst) en in de demo SW van de dealer.
Ik schrok wel even van de reacties hier m.b.t. de standaard audio aangezien het meeviel tijdens de proefritten (misschien hadden de demo auto's dus een geupgrade installatie?). Gelukkig valt het allemaal mee. Je wint er geen prijzen mee, maar voor mij is het goed genoeg.
Wellicht komt er in de toekomst een subwoofer bij, maar dat is geen must.
Minpunten:
- Geen fatsoenlijke bekerhouders
- Achteruitrijcamera is waardeloos in het donker
![]()
Ik vind de 308 SW een prachtige auto, maar er is toch iets wat mij stoort. En op deze foto komt dat heel duidelijk. Ik weet de foto is ook iets scheef genomen maar ik vind de neus van de 308 te 'compact' tov de rest van de koets. De motorkappartij had wat langer mogen zijn van mij. Dat kan door de overhang voor de wielen wat langer te maken, maar liever de ruimte tussen voorwiel en voorportier verlengen. Ik weet, bij RWD is dat normaal ivm positionering motor, maar ook bij FWD is dat goed mogelijk.
revolution-nl zei:speedtouch zei:Het zou leuk zijn als Autoweek, Autovisie of buitenlandse tijdschriften eens een 100.000 km test met beide deed en de ervaringen met ons als lezers deelden. Ben benieuwd naar het resultaat.
Dat doet VWweek niet want dan valt het resultaat verkeerd uit. Daarom zet men ook Golf van 42k tegen een 308 van 30k. Als ze een Golfje van 30k naast een 308 van 30k had gezet dan had de 308 ruimschoots gewonnen.
golfdiesel zei:Ik hoop alleen dat Peugeot nog wel de missers in het navigatiesysteem gaat oplossen binnen niet al te lange tijd.
kiekkiek zei:revolution-nl zei:speedtouch zei:Het zou leuk zijn als Autoweek, Autovisie of buitenlandse tijdschriften eens een 100.000 km test met beide deed en de ervaringen met ons als lezers deelden. Ben benieuwd naar het resultaat.
Dat doet VWweek niet want dan valt het resultaat verkeerd uit. Daarom zet men ook Golf van 42k tegen een 308 van 30k. Als ze een Golfje van 30k naast een 308 van 30k had gezet dan had de 308 ruimschoots gewonnen.
De punten al vergeleken zonder budget vretende opties? Wint de Golf nog! Aandrijving: 1 ster meer. Rijden: 2 sterren meer. Interieur: 3 sterren meer. Veiligheid: 1 ster meer.
Ik heb in beide hokken gereden, de Golf is gewoon de betere auto. 't Is niet anders. TSI: top. DSG: geweldig. Ergonomie: kan weinig beter. Peugeot wint op vormgeving, binnen en buiten. Maar dat is rap over ben ik bang. De Golf is houdbaarder. Kijk naar de 508, eerste 2 jaar goede verkopen, en nu? Mager hoor.
ENTE zei:Volgens mij kies je een Peugeot omdat er Peugeot op staat en een Volkswagen omdat er Volkswagen opstaat. Zo simpel is het.