Peugeot 308 (SW p. 26)

Verrek ja, dat klopt. Had hiervoor een Renault, daar mankeerde 'nog wel eens wat aan', echter de elektronische handrem was perfect!(y)

Totdat bij een Scenic of Megane de melding 'handrem defect' in het display komt te staan. Er hangt je dan een serieus (euro's) reparatie boven het familie budget.
Ik heb bij de elektrische handrem van mijn 308 nog geen enkele vertraging gemerkt tijdens het wegrijden. Wat wel idioot is, is het geluid wat klinkt als je een portier open doet terwijl de handrem er niet op staat.

da's maar goed ook.. dat had een vrachtwagenchauffeur en omstanders vandaag een hoop ellende kunnen besparen..

vraagje voor de 308-bezitters.

Heb sinds woensdag de mijne en heb de automatische verlichting aanstaan. En als ik dan kijk welke lampjes er branden op mijn boordcomputer dan staat het symbool van de lichten aan + symbool van de parkeerlichten. Is dat laatste normaal?

Er jammer dat Peugeot voor de 308 reeks de kleur blauw en ik bedoel niet donker blauw nog niet in het m.i. saaie kleuren assortiment (behalve Rouge Rubi dan) heeft opgenomen want zo op de bijgaande foto’s oogt deze zeker niet slecht. Natuurlijk kleur is iets persoonlijks maar de donker en de meerdere grijs getinte kleuren hebben inmiddels wel de overhand bij alle autofabrikanten. En ja ook wij zijn met de laatste drie auto’s in de grijze massa opgegaan, simpelweg omdat er altijd maar een zeer beperkt kleurenpalet beschikbaar is voor een bepaald type model. Het zou toch wel mooi zijn als de heren fabrikanten elke gewenste kleur konden leveren, met de huidige techniek moet dat niet zo moeilijk zijn, uiteindelijk komt er op het eindbedrag meestal toch altijd zo’n 600 á 800 euro minimaal bij voor een kleurtje. In ieder geval zou het er op de weg weer een stuk vrolijker van worden.

308 blauw

308 SW blauw

dmp61 zei:
Er jammer dat Peugeot voor de 308 reeks de kleur blauw en ik bedoel niet donker blauw nog niet in het m.i. saaie kleuren assortiment (behalve Rouge Rubi dan) heeft opgenomen want zo op de bijgaande foto’s oogt deze zeker niet slecht. Natuurlijk kleur is iets persoonlijks maar de donker en de meerdere grijs getinte kleuren hebben inmiddels wel de overhand bij alle autofabrikanten. En ja ook wij zijn met de laatste drie auto’s in de grijze massa opgegaan, simpelweg omdat er altijd maar een zeer beperkt kleurenpalet beschikbaar is voor een bepaald type model. Het zou toch wel mooi zijn als de heren fabrikanten elke gewenste kleur konden leveren, met de huidige techniek moet dat niet zo moeilijk zijn, uiteindelijk komt er op het eindbedrag meestal toch altijd zo’n 600 á 800 euro minimaal bij voor een kleurtje. In ieder geval zou het er op de weg weer een stuk vrolijker van worden.

Ben het helemaal met je eens dat er best wat meer vrolijkere kleuren beschikbaar zouden mogen zijn.
Maar mensen kopen het gewoon niet. Ook een chique donkergroen of donkerrood zijn al niet populair.

Er is overigens wel een donkerblauw beschikbaar maar dan had je zelf vast ook al wel gezien.

dmp61 zei:
Er jammer dat Peugeot voor de 308 reeks de kleur blauw en ik bedoel niet donker blauw nog niet in het m.i. saaie kleuren assortiment (behalve Rouge Rubi dan) heeft opgenomen
308 blauw

308 SW blauw

Volgens mij zijn die foto's die jij link gewoon gerenderde kleuren en is het geen officiële communicatie van peugeot. Een kleurtje is natuurlijk zo aangepast:

full.jpg

Vaak komen er gedurende de levenscyclus van een model wel fraaiere kleuren beschikbaar. Dat zag je bij de 307 en 406 bijvoorbeeld.

M.i. erg jammer dat het mooie lichtblauwe niet leverbaar is op de nieuwe 308. Dat had is destijds ook op de 406.
Daarom maar weer voor tijdloos zwart gekozen:cool: Niet spannend, maar wel fraai icm de chromen omlijsting denk ik.

Mcsluis zei:
Volgens mij zijn die foto's die jij link gewoon gerenderde kleuren en is het geen officiële communicatie van peugeot. Een kleurtje is natuurlijk zo aangepast:

[/quote]

[b]Wie heeft het over "een officiële communicatie van peugeot" gehad! Ik gaf de kleur blauw alleen als een voorbeeld aan![/b]

ENTE zei:
Vaak komen er gedurende de levenscyclus van een model wel fraaiere kleuren beschikbaar. Dat zag je bij de 307 en 406 bijvoorbeeld.

M.i. erg jammer dat het mooie lichtblauwe niet leverbaar is op de nieuwe 308. Dat had is destijds ook op de 406.
Daarom maar weer voor tijdloos zwart gekozen:cool: Niet spannend, maar wel fraai icm de chromen omlijsting denk ik.

Klopt idd, ongetwijfeld zal er t.z.t wel weer wat bijkomen, dat zie je bij velen, brengt de één een nieuwe kleur op de markt prompt volgt de ''concurrent" met bijna net hetzelfde.

Welke handig forumlid kan en wil een render maken van een zwarte sw?
De sw is op internet en het forum in veelvoud te vinden. Maar een zwarte heb ik nog niet gezien.
En omdat ik hier al een aantal kekke kleurtjes voorbij heb zien komen dacht ik... Ik stel gewoon de vraag....

D308 zei:
Welke handig forumlid kan en wil een render maken van een zwarte sw?
De sw is op internet en het forum in veelvoud te vinden. Maar een zwarte heb ik nog niet gezien.
En omdat ik hier al een aantal kekke kleurtjes voorbij heb zien komen dacht ik... Ik stel gewoon de vraag....

Enkele pagina's geleden stond deze:

30810.jpg

ENTE zei:

Het valt mij juist op dat tegenwoordig bij auto's bij de introductie een aantal leuke kleuren leverbaar zijn, maar zodra het model ouder wordt vervallen de opvallende kleuren en blijven de verschillende grijstinten over :(

Poekoek zei:
ENTE zei:

Het valt mij juist op dat tegenwoordig bij auto's bij de introductie een aantal leuke kleuren leverbaar zijn, maar zodra het model ouder wordt vervallen de opvallende kleuren en blijven de verschillende grijstinten over :(

Tja, een gevolg van de demotivatie van gewaagde kleuren door leasemaatschappijen. Bij gewaagde kleuren stijgt de leaseprijs helaas vaak....

Het 1ste weekend met de nieuwe 308 zit er bijna op , we zijn het kleine stuurwiel en zich op tellers nu wel gewoon :). Enorm vooruitgang voor Peugeot deze wagen wel. kwa afwerking niet echt wat we van Peugeot gewend zijn me dunkt(heb hiervoor een 207 en 308 gehad) en de afwerking van deze 308 ligt toch een paar niveau's hoger.

Wat me vooral opvalt is hoe stil het eigenlijk is in de 308. Het geluid van de motor hoor je nauwelijks en ook de geluiden rondom zijn nauwelijks merkbaar. Als men de lat van elke Peugeot zo hoog gaat leggen, dan ziet de toekomst er goed uit. Ook enorm blij dat deze 308 terug wat lager zit. Ben niet zo'n fan van die hoge zitposities(zoals in de vorige 308, of zoals in de 2008/3008).

Van de 3Peugeot's die ik tot nu toe in mijn bezit had, is dit degene waarvan ik het meest onder de indruk ben na enkele dagen rijden. Hopelijk bewijst deze Peugeot ook dat hij betrouwbaar is en dan ben ik zeker dat ik een super aankoop heb gedaan.

Hoe ervaren jullie (ook de nu nog in een ander merk rijdenden) over het algemeen de positie van Snelheidsregelaar/Snelheidsbegrenzer aan de stuurkolom bij Peugeot? Zowel mijn vrouw als ik hadden gelijk bij het bedienen van de richtingaanwijzer zoiets van "krijg nou wat, we grijpen mis" ofwel je komt de Snelheidsregelaar/Snelheidsbegrenzer ook tegen. Voor ons was dat wel een iets mindere handige handeling bij de proefrit.

Nu had ik begrepen dat Peugeot deze positie al zo’n 15 jaar gebruikt, we ga er dan voorlopig maar vanuit dat er over is nagedacht.
Natuurlijk zal het in begin sowieso moeten wennen de toekomst zal dat gaan uitwijzen en hopen dat het op termijn geen ergernis gaat worden.

ps. misschien is de term misgrijpen ook niet helemaal goed gekozen het was meer iets van de Snelheidsregelaar/Snelheidsbegrenzer zit te dicht onder de richtingaanwijzer, maar goed dat zal een kwestie van wennen zijn vooralsnog vinden we de bediening op een stuurwiel prettiger (daar konden we de laatste 12 jaar prima mee leven).

dmp61 zei:
Hoe ervaren jullie (ook de nu nog in een ander merk rijdenden) over het algemeen de positie van Snelheidsregelaar/Snelheidsbegrenzer aan de stuurkolom? Zowel mijn vrouw als ik hadden gelijk bij het bedienen van de richtingaanwijzer zoiets van "krijg nou wat, we grijpen mis" ofwel eerst kom je de Snelheidsregelaar/Snelheidsbegrenzer tegen. Voor ons was dat wel even een onhandige handeling bij de proefrit.

Nu had ik begrepen dat Peugeot deze positie al zo’n 15 jaar gebruikt, we ga er dan voorlopig maar vanuit dat er over is nagedacht.
Natuurlijk zal het in begin sowieso moeten wennen de toekomst zal dat gaan uitwijzen en hopen dat het op termijn geen ergernis gaat worden.

De hendel voor de verlichting/knipperlichten zit op dezelfde hoogte als bij ieder ander merk, terwijl de CC-hendel helemaal onderaan zit. Is mij dan ook nog nooit gebeurd, die verwarring. Ik vind het prima, m'n eigen auto heeft het ook. Ik kan me niet voorstellen dat het niet zou 'wennen'. Wel vind ik de bediening van de CC-hendel zelf niet altijd even logisch. Die van mijn auto (en die van Audi bijv.) zijn blindelings te bedienen, terwijl die van PSA van te voren wat studie benodigd, omdat er zoveel knopjes opzitten.

Begin de 308 overigens nu steeds vaker te zien. Mooi!

CC ding van Peugeot werkt m.i. prima en intuïtief. Nu al vele Peugeots gehad met deze handle.
Heb hem eigenlijk altijd op de cruise control stand staan en daardoor heb je eigenlijk maar drie knoppen nodig; hoger, lager en stop/resume.
Nog nooit verward met de richtingaanwijzer. Het werkt volledig op de tast en is daardoor handiger dan op het stuur (vind ik).

Zó Speedtouch :eek: da's bijna 20% van wat je in totaal in 2 jaar bij elkaar hebt gereden..

.. en het is nog wel mooi fietsweer vandaag;)

Durashift zei:
Zó Speedtouch :eek: da's bijna 20% van wat je in totaal in 2 jaar bij elkaar hebt gereden..

.. en het is nog wel mooi fietsweer vandaag;)

Ja, maar verjaardagen aan de andere kant van het land doe ik toch liever met de auto! Vanmorgen vroeg om 8u. zat ik overigens al op de fiets, maar er stond een forse wind, later op de dag overigens ook, dus m'n streefgetal kon ik vandaag wel vergeten, maak ik overigens geen punt van.;)

dmp61 zei:
Hoe ervaren jullie (ook de nu nog in een ander merk rijdenden) over het algemeen de positie van Snelheidsregelaar/Snelheidsbegrenzer aan de stuurkolom bij Peugeot? Zowel mijn vrouw als ik hadden gelijk bij het bedienen van de richtingaanwijzer zoiets van "krijg nou wat, we grijpen mis" ofwel je komt de Snelheidsregelaar/Snelheidsbegrenzer ook tegen. Voor ons was dat wel een iets mindere handige handeling bij de proefrit.

Dit is mijn tweede Peugeot met dit systeem. Heb nog nooit de verkeerde hendel gepakt.
Ik vind het veel handiger dan knopjes op het stuur. Dit kun je echt blindelings bedienen en het leert heel snel. Geldt ook voor de radio trouwens in mijn auto. Volgens mij heeft de 308 de knoppen daarvoor wel op het stuur.

Mijn vrouw en ik hebben ook de cc handle wel eens geraakt in het begin als we de RAW handle wilde hebben. Dat was met een paar keer over.

Lancia Lover zei:

Klopt! Ik heb er gister en vandaag eentje zien rijden en ik veerde meteen op. Hij beviel me nog steeds. Nog een 4 a 5 weken en dan moet mijn 14% dieseltje binnenkomen :p

E-One zei:
Lancia Lover zei:

Klopt! Ik heb er gister en vandaag eentje zien rijden en ik veerde meteen op. Hij beviel me nog steeds. Nog een 4 a 5 weken en dan moet mijn 14% dieseltje binnenkomen :p

Ja, die van mij ook! In de week van 7 april is er geroepen. Dus deze maand wordt ie geproduceerd!
Ik heb de laatste details al met de dealer doorgenomen...

Zelf heb ik een 207 met van die sattelietjes achter het stuur en ik vindt het ook fijn werken.

Als je bij bijv. kia ziet hoeveel knoppen die op het stuur hebben.
Is gewoon een kwestie van wennen, alleen kanb de autopers dat niet echt, daar beginnen ze altijd weer over de opstelling..

Wat mij opvalt in dat filmpje over de SW is trouwens dat de beenruimte achterin niet bijzonder ruim is.

Hans406 zei:
E-One zei:
Lancia Lover zei:

Ja, die van mij ook! In de week van 7 april is er geroepen. Dus deze maand wordt ie geproduceerd!
Ik heb de laatste details al met de dealer doorgenomen...

Dus na die details bespreken werd je nog ongeduldiger :LOL: Ik ben jaloers op de aandacht en 'exacte' leverdatum vanuit jouw dealer. Die van mij laat het een beetje afweten vwb statusupdates (vanuit zichzelf)

https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovhjaar/22348175/__Peugeot_308_is_Auto_van_het_Jaar_2014__.html

Auto vh Jaar. Lekker zo'n sticker op je achterraam. Draag hem met trots!

De Peugeot 308 heeft met ruime voorsprong de titel Auto van het Jaar 2014 binnengesleept. De Franse hatchback scoorde 307 punten en bleef daarmee de BMW i3 (223 punten) en de Tesla Model S (216 punten) ver voor.

E-One zei:
https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovhjaar/22348175/__Peugeot_308_is_Auto_van_het_Jaar_2014__.html

Auto vh Jaar. Lekker zo'n sticker op je achterraam. Draag hem met trots!

De Peugeot 308 heeft met ruime voorsprong de titel Auto van het Jaar 2014 binnengesleept. De Franse hatchback scoorde 307 punten en bleef daarmee de BMW i3 (223 punten) en de Tesla Model S (216 punten) ver voor.

Moet zeggen dat het me wel verrast. Jammer dat het niet nét een puntje meer was. :T
Niet uitgesproken innovatief of vernieuwend maar overall biedt de 308 natuurlijk gewoon veel waar voor z'n geld en een hoop (betaalbare) redelijk nieuwe features in een "gewone" C-segmenter.

Kijk aan! Rij je (binnenkort) toch mooi in 'de auto van het jaar' rond.
Op de een of andere manier geeft het een gevoel dat je de juiste keuze hebt gemaakt:D

Had overigens gedacht dat BMW of Tesla zou winnen.

Edit: nieuwsgierig hoe ze bij AutoVisie (initiator AvhJ) deze overwinning gaan uitleggen aan de lezers. Test -met de onwaarschijnlijke uitkomst- onlangs nog eens gelezen, heeft in dit topic ook al aandacht gehad. Vreemd stukje 'autojournalistiek'.

ENTE zei:
Edit: nieuwsgierig hoe ze bij AutoVisie (initiator AvhJ) deze overwinning gaan uitleggen aan de lezers. Test -met de onwaarschijnlijke uitkomst- onlangs nog eens gelezen, heeft in dit topic ook al aandacht gehad. Vreemd stukje 'autojournalistiek'.

Begin zo langzamerhand ook steeds meer te denken om het abonnement op AV (al 34 jaar) op te gaan zeggen. De laatste jaren is de objectiviteit flink afgenomen, tevens worden er ook naar mijn mening meer exclusievere '' boven het budget auto’s'' behandeld dan voorheen. Maar ja welk blad is nog wel objectief?

Goedendag. Ook maar 's ingelogd na 4 jaar.......... Mijn 308 SW blue lease executive is ook besteld. Kreeg vandaag te horen dat ik reëel rekening mee moest houden dat het wel Juli/Augustus kon worden dat de auto geleverd werd. Was benieuwd of één van jullie al een leverdatum is toegezegd ?

roy1975 zei:
Goedendag. Ook maar 's ingelogd na 4 jaar.......... Mijn 308 SW blue lease executive is ook besteld. Kreeg vandaag te horen dat ik reëel rekening mee moest houden dat het wel Juli/Augustus kon worden dat de auto geleverd werd. Was benieuwd of één van jullie al een leverdatum is toegezegd ?

Mijn 308 SW BLE is +/- 3 weken geleden besteld levering verwacht 25 juni.

Okay Motorhead, bedankt voor je reactie. Door wie is je die levertijd toegezegd ? De Lease maatschappij of de garage ?

Als je kijkt naar de argumenten die worden aangedragen en de verschillen tussen de autojournalisten ga je wel bedenkingen bij de verkiezing krijgen. Wat een verschillen in inzichten of argumenten.

https://www.caroftheyear.org/voting-grid/2014_1/coty

Gefeliciteerd aan alle 308 rijders.

Ben ik nu de enige die de uitslag 'laat in het jaar' vind?
Voorheen was het toch voor kerst van het voorgaande jaar al geregeld?

roy1975 zei:
Okay Motorhead, bedankt voor je reactie. Door wie is je die levertijd toegezegd ? De Lease maatschappij of de garage ?

De lever datum is door de dealer aangegeven. de Lease maatschappij heeft een week later opgenomen in het contract.
Gr. Marc

Mijn 308 SW BLE is begin februari besteld met leverdatum eind mei, hij komt uit order van de dealer-groep die al reeds veel eerder is gedaan.

Durashift zei:
Gefeliciteerd aan alle 308 rijders.

Ben ik nu de enige die de uitslag 'laat in het jaar' vind?
Voorheen was het toch voor kerst van het voorgaande jaar al geregeld?

Is een paar jaar geleden verhuisd naar de vooravond van "Genève".

Kietje zei:
Als je kijkt naar de argumenten die worden aangedragen en de verschillen tussen de autojournalisten ga je wel bedenkingen bij de verkiezing krijgen. Wat een verschillen in inzichten of argumenten.

Ook grappig om te kijken naar wat de Duitse en Franse journalisten geven aan resp. Peugeot 308 en de BMW i3. En de Spanjaarden zijn ook allemaal gek op de 308.

Sommige juryleden stemmen wellicht voor een auto die vernieuwend of vooruitstrevend (whatever) is; andere voor een auto die gewoon bruikbaar is voor een breed publiek. Ik denk dat dat laatste toch belangrijker is (dus Peug een verdiende winnaar), want wat heb je nu aan een auto van het jaar die nauwelijks wordt (kan worden) verkocht?

Idd vindt ik ook.
Alhoewel de porsche 928 ook niet echt voor iedereen was weggelegd.

Kietje zei:

Zie dat ene Gert Wisse - wie kent hem niet - de i3 10 punten gaf.
De rest kreeg bijna niets.

Ik zeg: HTF is Wisse? Krankjorum als je dat doet.

Na de Zoe, Volt en Leaf komt BMW met een monsterlijk lelijk ding.
Dat lelijke ding is onderhuids op zijn BMW's, dus picobello 'ge-engineerd'
Maar het ugly karretje is voor een beperkt publiek.
Voor kopers die, als er een BMW logo op een brievenbus geplakt zou worden, al weke knieen krijgen / een luier nodig hebben.

Had je een EV statement willen maken wwisecrack Wisse, koos dan de Tesla.
Die auto is 'disruptive' nieuw. Rijdt 400 tot 500 km zonder refill. Trekt de keien uit de grond. Je kan er met een half elftal in, etc.

Dan de 308 II:
Da's imo een gouwe interpretatie van een C segmenter die alles goed doet, met net die extra moderne details die 'm boven het maaiveld doen uitsteken. Hele goede keus.

Enfin, 't is maar goed dat veel landen meedoen met de C o/t Y verkiezing.
Dat middelt de ultra chauvinistische puntverdeling.

rickm zei:

G.W. komt van die vernieuwende club genaamd ANWB.

Behalve dat hij een soort gerecycled dashboard heeft, vind ik de i3 niet vernieuwender dan de Leaf van een paar jaar geleden.
Dus die 10 punten zijn in mijn ogen ook volledig onterecht. Maar misschien beter deze discussie in het COTY topic voeren.

On topic:
De 308 heeft gewonnen, hoezee! :)

Gilletti zei:
rickm zei:

G.W. komt van die vernieuwende club genaamd ANWB.

Behalve dat hij een soort gerecycled dashboard heeft, vind ik de i3 niet vernieuwender dan de Leaf van een paar jaar geleden.
Dus die 10 punten zijn in mijn ogen ook volledig onterecht. Maar misschien beter deze discussie in het COTY topic voeren.

On topic:
De 308 heeft gewonnen, hoezee! :)

Sure, discussie in het CotY topic.
Maarrrrr ..... ik bouwde mijn betoog op naar een (relevante) climax: Waarom de 308 een zeer goede winnaar is.

Over climax gesproken: Neem aan dat deze ANWB-er Wisse met zijn ADAC collega een wilde nacht heeft gehad met een BMW hostess.

Terug
Bovenaan