Peugeot 308 (SW p. 26)

Is de EAT6 dan wel te vergelijken qua snelheid etc met bijv een DSG bak of de ZF automaat in BMW 1-serie?

De EGT6 is DE REDEN om nooit een Peu met automaat te kopen, wat een rampending (dik 600km mee gereden, snelweg en binnenwegen).

danielauto zei:
Is de EAT6 dan wel te vergelijken qua snelheid etc met bijv een DSG bak of de ZF automaat in BMW 1-serie?

De EGT6 is DE REDEN om nooit een Peu met automaat te kopen, wat een rampending (dik 600km mee gereden, snelweg en binnenwegen).

de EAT6 is een klassieke automaat. Erg prettig. Niet te vergelijken met de EGT.
Jammer dat je verkeerde input kreeg op de RAI. Blijft altijd lastig om standbemanning de goede dingen te laten zeggen....

De EGT6 is inderdaad waardeloos. Dik 120.000km mee gereden...

Volgende week, de 12e, mag ik eindelijk na lang wachten mijn 308 sw 1.6 blue hdi EAT6 bluelease premium op gaan halen bij de dealer. Op dit moment rij ik nog de verschrikkelijke Seat Ibiza 1.2 tdi dus ik heb hoge verwachtingen van mijn nieuwe bak. Als ik hem eenmaal gereden heb zal ik laten weten hoe de EAT6 bak mij bevalt. Ik lees er hier in ieder geval (mondjesmaat steeds meer) positieve dingen over, dus ik ben zeer benieuwd..!

danielauto zei:

De handgeschakelde ETG6 is idd niet te vergelijken met de EAT6. Is de eerste een langzame en twijfelende bak die altijd net te laat zijn werk gaat doen bij gas geven, wat soms voor vervelende situaties kan leiden (bv optrekken op drukke weg) De EAT6 is een normale 6 traps volautomaat van Aisin en doet zijn werk snel en soepel. Helemaal te vergelijken met de DSG van VW is hij niet omdat de Peugeot een conventionele automaat is en de VW een met dubbele koppeling. Wat je leest in de diverse tests is DSG soms wat abrupt is met schakelen terwijl de EAT6 dat vloeiender doet.

Ikzelf zou nooit voor een ETG gaan, destijds ook privé een 5008 THP gekocht omdat de C4 picasso enkel de THP met ETG had.. En dat was voor mij als Citrofiel best een stap.

Zelf trouwens vandaag doorgekregen dat mijn lease-auto (308GTSW180) in de week van 3 juni zal komen, en dat is wel een Peugeot (bij gebrek aan Citroen op de autolijst van mn werkgever :-)

De 308 stond weer hoog in April - op nummer 3, achter Das Golf (2) en La Clio op 1.

Peugeot%20-%20Europe%20Large.png

Voor wie uit is op nieuwe kaarten, de nieuwe Europakaart is vrijgegeven. Dit was de enige kaart die nog niet vernieuwd was. Alle Q1 2015 deelkaarten waren al eerder aan te schaffen.

Voor wie hoopt dat hier echt de laatste wijzigingen in zitten, sorry. Voor deze release worden de HERE kaarten van Q2 2014 gebruikt.

Thanks voor de update, ik zal even kijken of de dealer mijn wagen kan uitleveren icm deze laatste versie van de kaarten! Lijkt mij geen probleem is immers een nieuwe auto :)

Ben Goossen zei:
De 308 stond weer hoog in April - op nummer 3, achter Das Golf (2) en La Clio op 1.

Zeker Ben, da's hoog.

Hier een hele positieve lange duurtest van AW's concerngenoot AE:

("er was wat gedoe met de adblue, maar dat deed niets af a/d hele toffe ervaring met deze extreem fraaie, ruime, verfijnde en kostenbesparende familiekar") .

Verdict

Over the past six months, the 308 SW has delivered plenty of proof that Peugeot is once again a force to be reckoned with. Our issues with the car’s AdBlue technology has proven a touch frustrating, but it’s failed to take the shine off this extremely stylish, spacious, refined and cost-effective family estate.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de versie nrs van de navigatie kaart kan zien? Wil zelf kunnen zien of de laatste versies geleverd worden.

Deze week heeft mijn 308 BLP een software update smeg 5.2.c.r1 08-01-2015 gekregen (en microfoon calibratie?) vanwege de echo problemen. Probleem lijkt nu opgelost te zijn, mits ik het volume niet hoger dan 13 zet tijdens het bellen. Helaas kan ik de afstand van de adative cc nog steeds niet opslaan, volgens de dealer zou dit ook niet mogen. Toch raar dat sommige het wel kunnen configureren in de instellingen.

Hier iets meer info: https://www.forum-peugeot.com/Forum/forum-peugeot/Electronique-embarquee/smeg/nouvelle-smeg-sujet_38310_1.htm

SkyBuMp zei:
Kan iemand mij vertellen hoe ik de versie nrs van de navigatie kaart kan zien? Wil zelf kunnen zien of de laatste versies geleverd worden.

de twee tandwieltjes rechts boven 4 of 5 sec indrukken

Hermann zei:
de twee tandwieltjes rechts boven 4 of 5 sec indrukken
Dat was ik inderdaad al tegen gekomen, thanks. Je kunt aan de "kaart versie" tab niet direct zien om welke versie het gaat, vandaar mijn vraag..

Edit: de kaarten uit de update 2014-2 hebben versie 1.04. De update 2015-1 zal dus een hogere versie nr. hebben ;)

De kaartversie kun je zo uit m'n hoofd vinden onder de configuratie optie in de navigatie modus.

Vraagje aan mede 308SW BLE rijders. Bij normaal/langzaam optrekken, dus niet zo hard dat je alleen de motor hoort, horen jullie een andere zacht geluid uit de motor komen? Het is lastig te omschrijven, maar het klinkt ongeveer het zelfde als wanneer de auto stationair draait (raam open)r. Dat hoor ik dan tijdens het optrekken ook. Als ik te hard optrek, hoor ik het niet want dan hoor ik voornamelijk de motor, als je te zacht optrek ook niet overigens... ja vreemd i know... En het is een heel zacht geluidje, nauwelijks hoorbaar, maar als je het eenmaal weet...

Kan me niet herinneren dat ik het eerder had gehoord.

Overigens, heb ik een Blue lease Limited, dus de versie zonder dakrailing, zou dat nog achteraf te monteren zijn? Ze hadden vorig jaar eind 2014 nog een stel Limits gelanceerd omdat men een tekort had aan dakrailings, dus hebben ze toch 1 uitgebracht en het als Limited gedoopt om toch nog de 308sw's te verkopen :)

En heren,

Hoe bevallen de GT's en GT lines die voor het weekend allemaal zijn afgeleverd?

Ik heb inmiddels doorgekregen dat mijn SWGT afgelopen woensdag is gemaakt in Sochaux en deze staat te wachten op transport. Zodra dat in orde is moet ie binnen 5 dagen bij de dealer aankomen. Dan nog ff klaar maken en afleveren.... Het rijden komt langzaam in zicht :)

Pettersson zei:
Afgelopen week mijn Peugeot 308 hatchback 1.6 executive in dark blue geleverd gekregen door Nefkens Eindhoven. Prima aflevering, prachtige auto! Nu ruim 1000 kilometer mee gereden en daarbij de volgende zaken tegen gekomen.

Minpunten

- 2 Keer langs de weg gestaan met de melding "motorproblemen. Laat repareren" inclusief het oranje lampje van motorblok dat brand. Twee keer is auto uitgelezen en gereset en het lijkt om een brandstofdruksensor te gaan. Morgen meteen langs de dealer. Is vast niet ernstig, maar bij een gloednieuwe auto mag dit echt niet. Overigens wel 2x binnen een half uur geholpen door Peugeot Assistance).
- Had moeite om een goede zitpositie te vinden, met name ivm de binnenspiegel die het zicht naar rechts (bijv. fietsers) behoorlijk belemmert. Gaat nu beter;
- Gisteren voor het eerst in het donker op de snelweg gereden...ik zag bijzonder weinig door het achteruit ivm de geblindeerde ramen
- Touchscreen is mooi, maar gewoon niet echt handig bij bijv. zoeken naar radiozender of bellen

Positief

- Nogmaals: auto rijdt heerlijk! Licht als een blok op de weg
- Stoelen (premium) zitten heerlijk!
- Totaal geen last van veelgenoemde klachten (achteruitrijcamera is prima, geen echo in carkit en navigatie werkt bij mij prima!)
- Panoramadak is écht mooi!

Over het algemeen overheerst de tevredenheid, al zijn de problemen met de motor / brandstofdruksensor een behoorlijke smet op het enthousiasme. Hopelijk wordt dit aankomende week opgelost.

Helaas, bovenstaand issue heeft toch een vervolg gekregen. Ivm de continue melding van de motorstoring vanmorgen mijn auto naar Nefkens in Hilversum gebracht. In de middag nog geen telefoontje gekregen, dus toch maar even achteraan gebeld. Kreeg te horen dat er een nieuw probleem was ontstaan, namelijk dat de motor steeds afslaat onder de 10 km per uur. Vreemd, want dat probleem was er nog niet. Nefkens kent dit probleem niet en heeft het probleem neergelegd bij Peugeot na een lange proefrit met uitlezing via de laptop. Peugeot heeft nog niet gereageerd, dus moet het voorlopig doen met de 508 als vervangende auto. Leuke auto, maar het is zeker geen 308....

Erg balen en dit geeft natuurlijk geen goed gevoel. Auto is nog geen 2 weken in bezit en tot nu toe behoorlijk wat problemen, waarbij deze nu echt serieus lijkt te zijn...ik ben benieuwd wat de oplossing zal zijn....

Hoe lang duurde het bij jullie voordat de productiedatum bekend was? 23 april besteld en nog geen datum bekend in t systeem das toch bijna drie weken...tja ik weet dat ik ongeduldig ben...

De mijne was 12 maart in bestelling gezet bij fabriek. Uiteindelijk twee weken geleden de melding gekregen dat in productieweek 21 de auto gemaakt zou worden. Daar zat dus al 6 weken tussen! Zaterdag uiteindelijk via de dealer doorgekregen dat de auto op 6 mei is geproduceerd en wacht op transport. Das dus al productie in week 19… De data die ze doorkrijgen kloppen dus niet altijd met de werkelijkheid.

Vrijdag is mijn gt line afgeleverd heb er nu al 800 km mee gereden zonder problemen
Vind het inhalen op de snelweg wel erg lang duren
Ben een 406 coupe 3.0 automaat gewend die heeft bijna 100 pk meer daar Zal het wel aan ligen

De bediening van radio Navi en alles wat er maar achter dat scherm zit werkt tot nu toe erg goed en vind het zelfs makkelijk werken heb het boekje er nog niet bij gehad
Is een top auto

PvanMegen zei:
Hoe lang duurde het bij jullie voordat de productiedatum bekend was? 23 april besteld en nog geen datum bekend in t systeem das toch bijna drie weken...tja ik weet dat ik ongeduldig ben...

Ik kon na 5 weken contact opnemen met de dealer om te zien of er al een datum beschikbaar was. Geschatte leverdatum is begin juli, hoop dat het inderdaad lukt voor 14 juli anders wordt het vanwege de zomersluiting van de fabriek pas levering in september.

fietsbel zei:
PvanMegen zei:

Ik kon na 5 weken contact opnemen met de dealer om te zien of er al een datum beschikbaar was. Geschatte leverdatum is begin juli, hoop dat het inderdaad lukt voor 14 juli anders wordt het vanwege de zomersluiting van de fabriek pas levering in september.

Wanneer is die van jouw besteld?

PvanMegen zei:
fietsbel zei:
PvanMegen zei:

Wanneer is die van jouw besteld?

Op 24 april heb ik bevestiging van de dealer gehad dat hij was besteld.

Duub zei:
En heren,

Hoe bevallen de GT's en GT lines die voor het weekend allemaal zijn afgeleverd?

Ik heb inmiddels doorgekregen dat mijn SWGT afgelopen woensdag is gemaakt in Sochaux en deze staat te wachten op transport. Zodra dat in orde is moet ie binnen 5 dagen bij de dealer aankomen. Dan nog ff klaar maken en afleveren.... Het rijden komt langzaam in zicht :)

Heb mijn GT afgelopen zaterdag opgehaald. Topwagen. Motor trekt zeer goed. Bak schakelt supersnel (vooral in sport) en hij stuurt superstrak.
Heb er nu 400km mee gereden en dat was een groot feest :)
Hiervoor heb ik 4 mnd in een 308 SW bluehdi 1.6 gereden. Dit was een superfijne auto met een geweldige motor. De Gt is de overtreffende trap.

Ik heb de lange antenne op mijn auto zitten. Heeft dit te maken met het feit dat ik DAB+ als optie heb? Weet iemand dit?

idPUpY5aj

pam4IsWFj

idbSh6Bpj

idK8NQE9j

PvanMegen zei:
Dan zitten we in hetzelfde schuitje... Wat voor 308 gaat het worden?

Ik weet dat je voor 18" velgen 2-4 weken langer moet wachten, maar dan zou het nog steeds voor 14 juli moeten lukken. Ik heb de diesel SW GT besteld, ongeveer in dezelfde uitvoering als jij maar dan nog met leren bekleding erbij.

"mijn" zakelijke 308 SW is vandaag besteld

Het word een 308 SW Executive Pack 1.6
Kleur: Artic Grey
Extra's: 17 inch Macon velgen & Dakdragers

Ik ben zeer benieuwd wanneer de auto geleverd word :)

21jq82t.jpg

Terugroepactie brief in de bus gekregen. Gedateerd op 6 april...
Zou ie een maand hebben gelegen bij de leasemaatschappij?

Vandaag maar even een afspraak maken. Kunnen ze gelijk voor de tweede keer het blauwe goedje bijvullen en 50K beurt doen.

Ik heb 'm ook gekregen. Ik rij m'n 308sw particulier, en mijn brief is gedateerd op 11 mei. Zal ook maar een afspraak gaan maken.

Toevallig bracht ik m'n 308sw gister weg voor onderhoud en wat modificaties.Ze zouden het gelijk meenemen vandaag,bij thuiskomst lag die brief ook op de mat

Vanmorgen heb ik de 2015-1 kaart update geïnstalleerd (heb je nog iets aan je file). Alle kaarten in 1x installeren lukte niet bij mij, dan krijg ik een waarschuwing over comptabiliteit. Wellicht is 1 van de oostblok landen niet ondersteund op NL uitvoering. BeNeLux, Duitsland en midden Europa gingen iig goed toen ik ze los van elkaar installeerde.

Van wanneer zijn jullie Peugeot's? Mijn is van december vorig jaar en ik heb geen bericht gekregen.

Gisteren na tanken kort even last gehad van dat er geen turbo was, zoals eerder omschreven in dit topic. Optrekken ging erg langzaam, maar na een halve km werkte alles weer goed. Erg vreemd inderdaad. Ik heb overigens nog maar 11500km op de teller.

Was daar vanuit Peugeot nog een oplossing voor gekomen?

Sephi zei:
Van wanneer zijn jullie Peugeot's? Mijn is van december vorig jaar en ik heb geen bericht gekregen.

Gisteren na tanken kort even last gehad van dat er geen turbo was, zoals eerder omschreven in dit topic. Optrekken ging erg langzaam, maar na een halve km werkte alles weer goed. Erg vreemd inderdaad. Ik heb overigens nog maar 11500km op de teller.

Was daar vanuit Peugeot nog een oplossing voor gekomen?

Die van mij is op 1 augustus op kenteken gezet. Productie zal van juni/juli 2014 zijn.

Turbo probleem zal ik vandaag op de 'to do' lijst zetten.
Inclusief het aanpakken van de echo-echo-echo, GPS/navigatie storingen, achteruitrijcamera geen zicht in donker en trage opstart touch-screen.

Gisteren als particulier ook die brief ontvangen. Datering eveneens 11 mei.

Ik ben overigens zo tevreden dat ik binnenkort mijn tweede 308 ga bestellen. :T Het wordt waarschijnlijk een berline GT 180HDI EAT6.
De kleur ben ik nog niet helemaal over uit maar aangezien ik rood al een paar keer heb gereden en de rest dodelijk saai is, neig ik naar Bleu Magnetik.

Mijn dealer wilde vorige week ook eea aanpassen nav de terugroepactie. Helaas waren niet alle benodigde onderdelen aanwezig, waardoor er niets gedaan is. Binnenkort wordt er een nieuwe afspraak gemaakt, dan wordt ook direct een nieuw type achteruitrijcamera geinstalleerd. Die was vorige week namelijk ook nog niet geleverd.

Gilletti zei:

Ik ben overigens zo tevreden dat ik binnenkort mijn tweede 308 ga bestellen. :T Het wordt waarschijnlijk een berline GT 180HDI EAT6.
De kleur ben ik nog niet helemaal over uit maar aangezien ik rood al een paar keer heb gereden en de rest dodelijk saai is, neig ik naar Bleu Magnetik.

Voor je partner? Waarom niet 1 grotere en 1 kleine auto?

Ik ga vrijdag een proefrit maken in een 308 sw lease executive pack. Lage bijtelling is voor mij een enorme pré. Ik zit nog wel met een aantal vragen over het uitrustingsniveau. Hij lijkt in eerste instantie vrij compleet maar de uitbreidingsmogelijkheden zijn vrij beperkt. Ik lees overal dat de full-led koplampen niet leverbaar zijn op deze uitvoering, klopt dat? En zo ja, is het mogelijk om de originele lichtunit te vervangen door een full-led unit? Ik kom namelijk van een Espace met xenon verlichting en dat is me uitermate goed bevallen. Daarnaast vraag ik me af of de 14% uitvoeringen zijn gelimiteerd tot 16" wat velgen betreft, die 18" saphire geven de auto een veel sportiever voorkomen. Weet iemand het antwoord op deze vragen?

Fismeister zei:
Ik ga vrijdag een proefrit maken in een 308 sw lease executive pack. Lage bijtelling is voor mij een enorme pré. Ik zit nog wel met een aantal vragen over het uitrustingsniveau. Hij lijkt in eerste instantie vrij compleet maar de uitbreidingsmogelijkheden zijn vrij beperkt. Ik lees overal dat de full-led koplampen niet leverbaar zijn op deze uitvoering, klopt dat? En zo ja, is het mogelijk om de originele lichtunit te vervangen door een full-led unit? Ik kom namelijk van een Espace met xenon verlichting en dat is me uitermate goed bevallen. Daarnaast vraag ik me af of de 14% uitvoeringen zijn gelimiteerd tot 16" wat velgen betreft, die 18" saphire geven de auto een veel sportiever voorkomen. Weet iemand het antwoord op deze vragen?
Alles kan, maar lampunit vervangen dit is niet eenvoudig. (lees niet mogelijk zonder zware aanpassingen)
Grotere velgen kan.
Overigens lees ajb eerst topic even, vragen zijn meermalig beantwoord.

J_P_P zei:
Gilletti zei:

Voor je partner? Waarom niet 1 grotere en 1 kleine auto?

Huidige 308 wordt ingeruild.
Partner is nog gelukkig met haar Corsa en die wordt later dit jaar wellicht inegruild op een nieuwe of een 208.

J_P_P zei:
Vanmorgen heb ik de 2015-1 kaart update geïnstalleerd (heb je nog iets aan je file). Alle kaarten in 1x installeren lukte niet bij mij, dan krijg ik een waarschuwing over comptabiliteit. Wellicht is 1 van de oostblok landen niet ondersteund op NL uitvoering. BeNeLux, Duitsland en midden Europa gingen iig goed toen ik ze los van elkaar installeerde.

Waar heb je die kaart vandaan? (ik heb je een PB gestuurd)

Hoi iedereen,

Ik ga heel binnenkort ook mijn nieuwe 308 SW bestellen :?

Ik ga er waarschijnlijk ook een trekhaak bij nemen. Weet iemand of dit een afneembare moet zijn mbt de parkeersensoren achteraan? Of mag het gewoon een vaste zijn en maken de achterste parkeersensoren hier geen problem van?

RedC zei:
Hoi iedereen,

Ik ga heel binnenkort ook mijn nieuwe 308 SW bestellen :?

Ik ga er waarschijnlijk ook een trekhaak bij nemen. Weet iemand of dit een afneembare moet zijn mbt de parkeersensoren achteraan? Of mag het gewoon een vaste zijn en maken de achterste parkeersensoren hier geen problem van?

Je kunt hem met vast en afneembaar bestellen. Beiden zit de sensors niet in de weg.
Als ik mijn afneembare haak erop laat zitten dan werken de parkeersensors nog steeds.

Dit kreeg ik zojuist terug van de dealer n.a.v. mijn 'to do list'

Turbo verhaal: weten ze tot nu toe niets van bij Peugeot, geen meldingen. Ze gaan 'm uitlezen.

Touch-screen, echo en navigatie: schijnt alles bij elkaar een bekende storing te zijn, update met nieuwe software moet het geheel oplossen.

Achteruitrijcamera: is een bekende melding en ze doen het af als een producteigenschap.
Opvallend, de nieuwe Yaris heeft exact zo'n camera en die doet het perfect in het donker.

Terugroepactie: gaan ze uitvoeren.

De camera issues kunnen ze oplossen door een nieuwe camera erop te schroeven... (geleverd op de B2 modellen).

ENTE zei:
Dit kreeg ik zojuist terug van de dealer n.a.v. mijn 'to do list'

Achteruitrijcamera: is een bekende melding en ze doen het af als een producteigenschap.
Opvallend, de nieuwe Yaris heeft exact zo'n camera en die doet het perfect in het donker.

Een paar opmerkingen:
1. Je bedoelt denk ik de 108/Aygo/C1 ipv de nieuwe Toyota Yaris?
2. Ook al heeft het probleem, dan betekent het niet dat Peugeot zich kan schuilen achter "producteigenschap". Het is een optie waarvoor een extra bedrag (EU 250) betaald moest worden. Was het een gratis accessoire geweest, dan had ik volgens onze spreekwoord "de gegeven paard niet in de mond gekeken". Als ik had geweten dat de camera niet functioneerde dan had ik de optie niet genomen en zodoende mij het bedrag van EU 250 bespaard. Immers de achteruitrijsensoren zouden voldoende moeten zijn om mij te attenderen en was het betalen van EU 250 voor een ondeugdelijk product overbodig geweest.
3. PSA heeft voor de Citroën C4 Cactus en voor de Peugeot 308 op een gegeven moment (voor 308 na November 2014) de achteruitrijcamera vervangen door een model die een betere prestaties levert. Het is dus wel degelijk mogelijk om een Peugeot 308 te voorzien van een achteruitrijcamera die wel functioneert.

Ik ga mijn klacht indienen bij de Geschillencommissie voertuigen. Wie volgt?

zeilbood zei:
.....dan wordt ook direct een nieuw type achteruitrijcamera geinstalleerd. Die was vorige week namelijk ook nog niet geleverd.

Heerlijk zo'n dealerorganisatie die met 1 mond spreekt:D
Laat even weten of die nieuwe camera helpt(tu)

@Gilletti: mooie wagen. Hopelijk treft je net zo'n probleemloos exemplaar als je nu hebt:p

@AE69: nee, ik bedoel de Yaris. Ken 3 personen met een Yaris en die camera geeft perfect beeld in het donker. De Auris overigens ook.

Geschillencommissie is ook een optie. Eerst even de reacties afwachten van mensen met de vernieuwde camera.
Ik zal doorgeven dat ze de B2 (drommels, is dat van die clown en die acrobaat?!) moeten bestellen! Stelletje gehaktballen!!

Vorige week een keer een stukje gereden met zo'n achteruitrijcamera. Ik heb nog nooit zo scheef geparkeerd...:T
Nee, ik zie er de toegevoegde waarde niet van en zal hem daarom nooit apart bijbestellen.

@ENTE, tegen die tijd echt maar eens afspreken. Mag je meteen even luisteren hoe een carkit echt hoort te klinken.

Overdag super handig. Er lopen hier beestjes op het erf en die zie je perfect staan!

@Gilletti: goed plan. Tzt heb ik hopelijk wel een perfect ge-up-date 308...*-) of een perfect up to date dealer, dat zou ook helpen....

Kan je de camera ook nog achteraf laten monteren?
Niet als optie maar eenmaal auto geleverd zonder de camera al op kenteken etc en dan nog monteren?

Ik heb btw net de BLP besteld Blanc Nacre met GT Line achterkant... :)

Terug
Bovenaan