PauseBreak: BYD Sealion 7 Excellence AWD (2025) - Renault Twingo TCe90 Dynamique Sport (2017)

Met alles dat er privé is gebeurd de afgelopen .... zes, zeven maanden heb ik die tijd niet gespendeerd met heel actief solliciteren. Inmiddels gaat het hier thuis gelukkig weer goed met iedereen, dus ingeschreven bij de post-hbo opleiding voor dit vakgebied en lekker aan het netwerken. Als je nog iets hebt, je weet me te vinden (y)

Inmiddels ook de auto weer als nieuw gemaakt! Verse naafdoppen. Wat een verschil zeg :)

Voor:

Na:

Volgende upgrade zal zijn om die verschrikkelijke Klebers eronderuit te trappen. Wat een waardeloze banden zeg. Herrie, hele matige grip. Ik snap niet dat iemand die vrijwillig onder zijn of haar auto laat zetten.

Een tijdje terug eindelijk weer een mannenweekend in de bossen kunnen houden.

Sgattrc.jpg

Dat was weer genieten. Wel geleerd dat CC flink lager ligt en stugger is dan de overige auto’s. Ik heb dat hele zandpad geëgaliseerd zo ongeveer. Zelfs de automaat laten kruipen en voorzichtig rijden was niet altijd fijn. Maar goed, geen schade of problemen dus prima.

Daarnaast ben ik weer aan de slag, dus moet er ook weer een boodschappenautootje komen anders kan mijn vrouw niet naar haar werk (of ik niet). Deze is inmiddels aangekocht en wordt dinsdag geleverd.
Kleine hint: we gaan terug naar het bekende Frankrijk in een echte gezinsauto.

Een gezinsauto als boodschappenauto voor naar het werk, kan alleen maar een MPV zijn, met heimwee teug naar de Avantime……

Gullwing zei:
PauseBreak zei:
Een tijdje terug eindelijk weer een mannenweekend in de bossen kunnen houden. ....

:confused::)

Ik vroeg me al af of het zo zou worden geïnterpreteerd :)

We hebben jaarlijks een vriendenweekend waarbij we vrouwen en kinderen lekker thuis laten en gezamenlijk gaan camperen in de bossen. Fikkie stoken, bier drinken en slap ouwehoeren.

Ja nog geen tijd gehad om echt even fatsoenlijke foto's te maken. Vanmiddag maar even snel een fotootje gemaakt van het hele wagenpark :D

Specificaties, wel zo handig:
Renault Scénic TCe130 Bose
Panoramadak, half-lederen bekleding, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, keyless entry & go

Belangrijkste is de sluitende onderhoudsgeschiedenis en het feit dat de ketting + spanners al zijn vervangen voor een gemodificeerde set.

Edit: Vergeet ik bijna het allerbelangrijkste volgens onze peuter. De naam. De Scénic heet Momo. Alleen de peuter weet waarom :)

Sjieke Scénic! Is 'ie zwart, of metallic donkerbruin zoals je ze ook wel eens ziet?
Momo, da's wel een leuke naam :p Mysterieus ook, ik ben benieuwd of jullie peuter ooit zijn beweegredenen loslaat :D

Mama en oto is verworden tot MoMo.

Wel lekkere auto zo te zien. Panorama dak is ook mijn favoriete optie van de Megane.

Haha, nee, hij weet dondersgoed dat het auto is en niet oto. Ik gok dat het te maken heeft met de Modus. Die heette ook Momo (want Mo herhalen was makkelijker toen hij nog jonger was). Een Scénic lijkt natuurlijk stiekem best veel op een Modus. Alleen wat groter allemaal. En beter in elkaar gezet.

Ik zal binnenkort eens kijken of ik tijd kan maken om wat fatsoenlijke foto's te trekken. Maar eerst de banden van de Mercedes laten vervangen. Die zijn rondom allemaal in zoverre op dat er nog wel profiel op zit maar je voelt de auto gewoon glijden in lange doordraaiers en op rotondes, zelfs als je er echt langzaam overheen gaat als een opa. Dat is niet meer veilig, dus er komen 4 nieuwe banden onder. Allen GoodYear Vector4Season Gen-3.
Ik overweeg sterk om hetzelfde maar gewoon te doen met de Scénic. Die heeft nu op de vooras nog winterbanden liggen zag ik o_O Ik dacht dat het all-seasons waren maar ContiWinterContact laat weinig aan de verbeelding over....

De banden van de Mercedes zijn inmiddels vervangen. Het idee was om dat bij de vaste garage van mijn ouders te laten doen, want daar waren we in de buurt. Die bleek echter uiteraard net op vakantie te zijn gegaan. Dus uitgeweken naar Profile.

Dat begon al top met een monteur die de auto vol gas achteruit de bosjes in reed. Ik zag het gebeuren maar ze hebben er niks over gezegd. Niet echt heel netjes eigenlijk.
Enfin, hij vond uiteindelijk toch de D van DRIVE en een 45 minuten later en €80 lichter was ik weer onderweg. Ik moest nog even ergens langs dus niet ter plekke de velgen gecontroleerd. Bij thuiskomst bleek dat de onbeschadigde velgen nu allemaal schade hebben. Ofwel op de plek waar de staaf ertussen is gezet om de oude band te lichten ofwel krassen op verschillende spaken.

Nu goed, ik heb geen zin om er verder tijd en energie aan te spenderen. In het vervolg kom ik er gewoon niet meer, dat lost het ook op.

Wel erg fijn, de nieuwe Goodyear rijden echt veel beter dan de Kleber. Veel beter stuurgevoel, veel stiller en ook daadwerkelijk zuiniger - de afgelopen twee tankbeurten waren 0,4 en 0,7l/100km zuiniger dan voorheen.

Ik zou toch zeker de toko (of Profile zelf) aanschrijven. Het levert vast niks op, maar met zulk gedrag mogen ze niet wegkomen.

Heel vervelend, zijn de beschadingen heel erg opvallend? Dan kun je nog wel een kans maken. Zeker als je op de socials dat deelt.

Ik had dat toch niet geaccepteerd...ik ben zuinig op dat soort dingen dus als iemand anders het beschadigt mogen ze dat ook zelf oplossen.

Ik snap het sentiment heren, maar ik heb echt geen zin om hier tijd en energie in te stoppen. Even ventileren en weer door. Misschien als deze banden op zijn over een jaar (voor de rekenwonders: nu rond de 1100km per week, dat gaat naar 14-1500km per week) een mooi excuus om er andere velgen onder te leggen. 17" zou hem best goed staan denk ik zo. Al verlies je dan wel wat comfort, dus ook maar de schokdempers meenemen dan.

Ik zit op dit moment in het operationele deel van het werkveld, dus maar heel beperkt thuiswerken mogelijk.

K2PZlMj.jpg

Zo. Die is nagekeken door de vaste garagist. De achterkant kreeg wat meer aandacht want iemand heeft die helaas van te dichtbij bekeken terwijl de auto geparkeerd stond. Uiteraard geen briefje achtergelaten maar er snel vandoor gegaan.
Gelukkig is de auto recht. Geen gekke dingen behalve wat ingedeukte plastic onderdelen die weer min of meer terug zijn geklikt.

Verder even vier nieuwe banden eronder (Vredestein Quatrac Pro), nieuwe lampen in het dimlicht (Philips WhiteVision) en verse remblokken achter. Die konden nog wel mee maar als je toch bezig bent…..

Jep, een van de nadelen van een garage in een omgebouwde woning :T
Dit is 1 van de 6 bruggen trouwens. De rest is 'gewoon' overdekt.

Het was alweer zover. C.C. vroeg aandacht. Specifiek “Service B Extra”. Dus een hele grote beurt en de automaatbak nieuwe olie, filter en pakkingen.

Dat zou al prijzig worden, ook bij een universele garage, want je bent nu eenmaal wel even bezig. Helaas bleken ook de remschijven echt wel op en niet alleen de blokken zoals gedacht, dus het viel nog iets prijziger uit dan verwacht.

Een naakte 7G-Tronic Plus (NSFW)

Flushen en weer vullen.

Remmerij:

En na afloop:

Totale schade? Iets meer dan €1250,-. Maar nu rijdt, remt en schakelt het ding weer zoals een Mercedes hoort te doen.

Altijd zuur geld maar op zich valt het wel mee voor al dat werk. En je hebt er wat voor terug door in een heerlijke auto te rijden.

Als je veel rijdt weet je dat je ook regelmatig onderhoud moet laten plegen. Ik heb er dus ook geen problemen mee. En inderdaad, hij rijdt weer als bij aanschaf.

Vergeet ik toch bijna om de moddervette upgrades te showen.

Ik werd een tijd terug door een verkeersregelaar aangesproken dat het wel zo netjes is om als vertegenwoordiger van de wegbeheerder het goede voorbeeld te geven bij wegwerkzaamheden. Normaal liggen de juiste spullen wel op het stadhuis, maar die dag natuurlijk net niet. Dus dat betekent twee dingen.

1) Een fatsoenlijk zwaailicht. Dit is eentje van 30W, 1800 ledjes, 80+ verschillende manieren om dat ding te laten zwaaien, en een hele prettige magneet waarmee je het ding op je dak kan laten staan t/m snelheden van 100km/u.

2) Een bordje werkverkeer. Uiteraard eentje die netjes voldoet aan de richtlijn.

Dat type C is een auto dat ik ook nog weleens zou willen rijden!(y) Lijkt me een heel fijne auto en niet te patserig zoals nieuwere BMW's en Mercedessen. Gewoon een degelijke auto.

Goed, bijna een jaar in bezit, dus weer tijd voor een APK'tje.

Één klein detail dat geen apk-afkeurpunt of zelfs maar adviespunt was, maar wel is hersteld. Het subframe achter had beginnende roestplekken. Bekend punt (blijkbaar), dus om erger te voorkomen meteen laten lassen en de hele boel helemaal doorgeblazen en opnieuw in de tectyl laten zetten.
We kunnen er weer een ruim jaar veilig tegenaan met C.C. (y)

Zeker, dat was toch weer prettig. Ik werd er op een ander forum op gewezen dat er een coulanceregeling is voor dat subframe op de achteras. Daar wou ik in het nieuwe jaar achteraan gaan, maar helaas, onze oudste heeft op de laatste dagen van het oude jaar corona gekregen. Sindsdien zitten we dus in quarantaine als gezin. Aangezien hij nog niet symptoomvrij is zal dit nog wel even zo blijven ook. Gelukkig is hij tot nu toe de enige die positief heeft getest. Wij doen om de dag een zelftest, tot zover zijn die allen negatief geweest gelukkig.

Wat minder gelukkig was, was eerste kerstdag. Ik had tijdens het inhalen al iemand in de berm zien staan aan de 'verkeerde' kant langs de N-weg waar je 80 mag. Dat was al verdacht, dus afgeremd na het inhalen. Naar nu objectief vastgesteld, onvoldoende afgeremd.

vPq3NVh.jpg

Ach ja, €55,- gedeeld door ongeveer 55.000km/jaar is een verwaarloosbaar bedrag natuurlijk, dus het bedrag staat alweer bijgeschreven op de Staatsrekening.

Hoe dan ook, iedereen een fijn nieuw jaar gewenst.

Nou dat was het dan. Sinds die post zit ik zelf in isolatie vanwege een positieve coronatest. Gelukkig valt het mee dankzij de vaccinaties maar prettig is anders. Wel een mooi moment om eens te kijken wat C.C. nu heeft gekost afgelopen jaar.

Beginstand kilometers: 245.500
Eindstand kilometers: 282.375
Jaarkilometrage: 36.875

Gemiddeld verbruik: 5.6L/100km
Getankte diesel: 2.064,67 liter
Gemiddelde literprijs: 1,679/L
Kosten diesel: € 3.466,58

Onderhoud:
Reguliere beurten: €1.250,-
Ruitenwissers: €83,-
Banden: € 320,-
Sonniboys: € 185,-
Zwaailamp + magneetbord: € 250,-

Subtotaal: € 5.554,58
Subtotaal per kilometer: € 0,151

Motorrijtuigenbelasting: € 1772,-
Verzekering: € 400,-

Totaal: € 7726,58
Totaal per kilometer: € 0,21

PauseBreak zei:
dus afgeremd na het inhalen. Naar nu objectief vastgesteld, onvoldoende afgeremd.

Paar jaar geleden binnen de (administratieve) bebouwde kom maar wel op een weg waar geen huizen staan en geen fietsers/voetgangers etc komen (die hebben een parallelweg) achter een brommobiel. Wetende dat er ietsie verderop een doorgaande weg ligt waar ik heel lang achter zo'n verkeerophouder zou moeten rijden goed gekeken: geen tegemoetkomend verkeer dus ingehaald. Meteen na passeren snelheid weer teruggebracht. Staat er een motoragent voor m'n neus die me net op dat moment gelaserd heeft....dus zijweg ingeloodst. Gecorrigeerd bleek ik 68 te hebben gereden, hij had inderdaad gezien dat ik netjes had ingehaald en meteen snelheid weer teruggebracht had maar ja, tijdens het inhalen....
Wel gezegd dat dit mijn 1e bekeuring zou worden in 16 jaar, en m'n 5e ooit (in toen 34 jaar en > 2 miljoen km's). Rijbewijs laten zien en al mijn gegevens genoteerd, bekeuring zou per post komen.
Bekeuring zou toen iets van €170 euro zijn, en is nooit gekomen......... :)

PauseBreak zei:

Getankte diesel: 6.584 liter
Ik vond het al zo duur (met zo'n diesel moet je volgens mij toch rond de 10ct/km aan brandstofkosten zitten), maar hier gaat iets mis. 5.6L/100km is geen 1 op 6 zoals uit de km-liter-verhouding blijkt. ;)

Op naar de 3 ton!

MWH zei:
PauseBreak zei:

Getankte diesel: 6.584 liter
Ik vond het al zo duur (met zo'n diesel moet je volgens mij toch rond de 10ct/km aan brandstofkosten zitten), maar hier gaat iets mis. 5.6L/100km is geen 1 op 6 zoals uit de km-liter-verhouding blijkt. ;)

Op naar de 3 ton!

Je hebt helemaal gelijk, daar heb ik even een dikke tikfout gemaakt op de rekenmachine :eek:
Ik wijt het aan de covid-brainfog ;)

21ct/km is een heel nette score, zeker gezien je iets met een ster rijdt. Ookal is afschrijving niet meegenomen.

Afschrijving is ook niet te voorspellen. Deze modelserie is on waarde gestegen sinds de aanschaf. Ik kan het ding nu inruilen tegen een hogere prijs dan ik ervoor heb betaald. Dat is dus niet realistisch mee te nemen.

Een tijd terug reed ik over het bekendste knooppunt rondom Utrecht, toen er iets gebeurde met een vrachtwagen en personenauto tijdens het invoegen. Hoe dat precies gebeurd is, geen idee. Wel dat de personenauto van rijstrook 6 naar rijstrook 1 werd geslingerd, daar werd geschept door een werkbus, en toen weer terugkaatste naar rijstrook 3. Gelukkig werd de geraakte personenauto daar niet nog een keer geraakt maar dat scheelde weinig.

Omdat RWS nog niet ter plaatse was ben ik achter die geraakte auto gaan staan (bestuurder kon niet uit de auto). Dit kon beter (afstand en fend off) maar het was improviseren en zo werd in ieder geval de geraakte auto met bestuurder beveiligd.

Foto's van toen RWS wel ter plaatse was en een corridor maakte voor de truck om verplaatst te worden.

^^ Aha, was jij dat tóch. (y). Het leek er idd wel op alsof je de vooruitgeschoven post van de IM was. :p

Ik kon er, via rijstrook 6, voorbij toen de stenentrailer nog op rijstrook 1 stond.. Officieus dan.. want er werd nog wel wat 'geschoven' met de kruizen op de matrixen.
Maar ja.. vanaf knp. Lunetten (A12 oostzijde over de toerit naar de 27 reed ik) zit er een vrij groot stuk zonder raay / matrix borden (setje aan het spoorviaduct monteren zal al helpen, denk ik) dus de volgende rode kruisen werden NA het incident getoond...

Jep, mooi flitslampje hè :)

Die rode kruizen waren uiteindelijk wel nodig trouwens. Opstelruimte voor de bergers (x3), politie en ambulance. Het was vrij fors afgekruisd maar de benodigde ruimte werd ook wel goed gebruikt.

Eigenlijk verbaasde het me wel dat het niet volledig werd dichtgezet. Er lag enorm veel troep over de hele rijbaan.

Terug
Bovenaan