PauseBreak: BYD Sealion 7 Excellence AWD (2025) - Renault Twingo TCe90 Dynamique Sport (2017)

Hoe bevalt de bouw je eigen dromen auto? Bereik zomer / winter goed en in de buurt van WLTP?

In de zomermaanden was het bereik rond de 480km. Nu in de winter is het rijbereik aanzienlijk minder. Veel meer dan 460km hoef je niet te verwachten en daar moet je wel je best voor doen. Rij je gewoon rond alsof het zomer is of rij je veel snelweg dan haal je de 400km net. Nu is dat laatste vooral vervelend omdat er nog geen eigen laadunit is (de installateur die alles bij ons thuis deed is helaas niet meer onder ons), dus het laden doe ik nu volledig bij openbare laadpalen en heel af en toe bij een snellader, maar dat probeer ik zoveel mogelijk te beperken. Inmiddels hebben we een offerte uitgevraagd bij een andere installateur voor een laadunit en load balancing in de meterkast, maar dat zal nog wel even duren voordat ie er staat.

Verder nu zo'n 10.000km ermee gereden, dus misschien is een kort overzichtje dan wel op zijn plek.

Pluspunten:
- De aandrijflijn is echt heel goed. Altijd ruim vermogen beschikbaar, goede reacties op het stroompedaal (zolang je maar niet de eco modus gebruikt). Het AWD systeem is heel erg goed. Ook nu met de sneeuw en ijs hier in het buitengebied en Duitsland geen centje pijn. Gewoon rijden alsof het er niet ligt, ook waar andere auto's het moeilijk kregen. Indrukwekkend.
- Met enige regelmaat OTA updates die ook daadwerkelijk zaken verbeteren.
- Goede stoelen, goede instelmogelijkheden en de zetelverlenging is erg fijn. Had wel nog ietsjes langer gemogen misschien maar dat is wat mierenneuken. De zitpositie is in ieder geval erg goed, ook op langere ritten.
- Zéér ruim interieur. Dat is handig omdat de kinderen achterin tussen de bank en voorstoelen kunnen lopen. Zo kunnen ze altijd aan de stoepkant in- en uitstappen.
- Alle opties werken prettig en intuïtief. Gebruiksvriendelijkheid van wat aan boord is vind ik erg goed gedaan. Goede mix van "oude" autowereld en de "nieuwe" autowereld.
- Integratie van Google Maps met de HUD werkt erg prettig. De AR-pijlen zijn stiekem best handig als er meerdere kruisingen kort achter elkaar zijn.
- EV-routeplanning (ingebouwd) werkt goed, maar kent nog niet alle snelladers en maakt daardoor soms niet de optimale keuze. Gelukkig kan je ook via Google Maps/ABRP/FastNed rijden. En sinds de laatste update (3.1.0) werkt de HUD ook met Google Maps via Android Auto/Apple Carplay.
- Bijzonder stille auto, je hebt pas cabinegeluid vanaf 130km/h en zelfs dat is weinig geluid maar het valt op omdat het er dan ineens wel is.
- Goede audio maar vergeet niet om het systeem op 'dynamisch' te zetten in de audio-opties.

Minpunten:
- Op heel slecht wegdek kan de adaptieve demping wat gaan achterlopen. Dat komt het comfort niet ten goede maar we hebben het dan echt wel over erg slecht wegdek. Op een snelweg of autoweg zal je dit niet merken.
- Het zicht naar achteren bestaat vrijwel niet nu ook de kinderstoelen erin staan. Een camerabinnenspiegel was wel handig geweest. Dit merk je niet echt tijdens een proefrit want je hebt dan uiteraard geen grote lompe kinderstoelen in de auto staan.
- De maximale laadsnelheid die ik heb gezien is tot nu toe 175kW geweest. Zou 230kW moeten zijn maar dat haalt ie nergens, niet in NL en niet in DE. Dat gezegd hebbende houdt ie die 175kW dan wel zo ongeveer de hele tijd vast dus misschien een vestzak-broekzak verhaal. In de praktijk duurt het snelladen eigenlijk altijd net zo lang als even naar de wc gaan en een kop koffie opdrinken.
- De ACC/ICC gebruikt voor NL spitsverkeer echt te veilige volgafstanden. Dat dwingt je ook om bij vrachtwagens bijv. 100m van tevoren naar links te gaan óf met het stroompedaal de auto te dwingen op de ingestelde snelheid door te blijven rijden. Je krijgt dan wel vrij snel een "Houdt een veilige afstand" waarschuwing te zien.
- Wanneer de radar wordt geblokkeerd ziet de auto logischerwijs het verkeer ervoor niet meer. Pas vanaf update 3.1.0 krijg je hier een waarschuwing van, maar daarvoor kon je dus de situatie ervaren dat je auto gas bij gaf terwijl het verkeer voor je een file in reed. Dat was niet top. Is maar 1x gebeurd, maar dat vind ik eigenlijk wel 1x te vaak.
- Tijdens de sneeuwperiode hier uiteraard de melding gekregen dat ADAS-werking uitgeschakeld was. Dat betekent uiteraard dat ICC (Intelligent Cruise Control, dus ACC + Active Lane Keeping) en ACC niet meer werken en je kunt ACC niet zelf omschakelen naar domme CC. Dus weer ouderwets zelf gas geven #eerstewereldproblemen.
- IICC raakt soms op de provinciale wegen hier de weg kwijt in een bocht. Dan moet je ook zelf sturen en hiervan krijg je geen waarschuwing. De auto schakelt ICC gewoon uit in de bocht. Nu heb ik mijn handen gewoon aan het stuur maar veilig is anders. Op de snelweg werkt ICC echter feilloos in mijn ervaring en met iedere OTA update verbetert de werking van ICC, ook op de provinciale - en boerenwegen hier.

Spijkers op laag water:
- De LED-verlichting is echt meer dan prima. Geen klagen over. De automatische grootlicht functie is een drama. Dimt véél te laat bij tegenliggers. Die functie heb ik dan ook uitgeschakeld.
- Actieve bochtverlichting op hogere snelheid was mooi geweest om te hebben. Maar hier ben ik wat verwend geraakt want op de C-klasse zat meesturend bi-xenon en dat werkte echt briljant.

Al met al, de Zeeleeuw heeft voor- en nadelen. Alles bij elkaar vind ik het nog steeds een fijn rijdende auto. Zeker meer gericht op comfort in plaats van sportiviteit en je krijgt erg veel waar voor je geld. Zeker vergeleken met de Europese concurrentie die op dat moment op de markt was (bestelling geplaatst in Q1 '25, proefritten Q4 '24-Q1 '25).

Als ik nu zie wat er recent op de markt is gekomen of binnenkort komt dan denk ik dat de BYD in zijn huidige vorm lager op mijn te leasen auto's lijst zou staan. Dat gezegd hebbende geen spijt van deze auto nu te leasen en ik gok zomaar dat het de komende 3,5 jaar prima blijft bevallen. Daarna kijken we wel weer verder wat de volgende BEV zal worden, want het elektrisch rijden is ons zeker goed bevallen.

Ah, nieuwe pagina. Meteen maar beginnen met de sneeuwfoto dan :)

RdGzOdJ.jpeg

Terug
Bovenaan