Oude meuk: veel nieuwe shops op pagina 19: Datsun 100A hatchback en 5 deurs sw, Nissan Micra mk1 2 drs sedan en 3 drs wagon

Nog één shopje voor ik morgen op vakantie ga.:)

Een station versie van de 2de generatie Mazda 323, want die was er nog niet. Men sloeg telkens een generatie over en leverde het oude (gefacelifte) model.

origineel:
mazda323II.jpg


shop:
mazda323IIstn.jpg
 
De achterste zijruit lijkt wel heel beslagen zo, de achterklep lijkt wel heel schoon in vergelijking met de rest van de auto en de achterlichten zijn vrij duidelijk gekopieërd. Het mag duidelijk zijn dat met zo'n kreng van een origineel zelfs SVF de perfectie niet kan halen. That said, ik vind het zeker geen slechte shop, en al heeft het model wel vrij veel weg van een Ford-estate waarvan ik de naam niet zeker weet dankzij mijn waardeloze kennis van auto's voor 2000, lelijk is 'ie zeker niet.


Robert...
 
Ehm, bestond dat niet al gewoon?

Prettige vakantie overigens, we zullen je missen maar na al het harde werk is het wel een verdiende vakantie ;-)
 
Ooit afgevraagd waarom er geen 5 deurs versie was van de Suzuki Baleno? Ik wel!

origineel:
suzbaleno.jpg


shop 5 deurs:
suzbaleno5drs.jpg


En dan ook maar een 2 deurs sedan / coupé als tegenhanger van de Civic coupé, Mirage coupé, etc.
suzbaleno2drs.jpg
 
SVF zei:
(...) En dan ook maar een 2 deurs sedan / coupé als tegenhanger van de Civic coupé, Mirage coupé, etc.

Jouw tweedeurs Baleno heeft alleen niet echt de uitstraling die past bij zo'n sportief bedoeld model. ;)

Die vijfdeurs ziet er zonder meer goed uit, zeg! Eigenaardige werkwijze overigens: je hebt een sedan gepakt en daar de achterkant van een driedeurs opgeplakt? Ik ben benieuwd naar de reden! Ik had 't andersom gedaan: een driedeurs genomen en daar een extra deur aan toegevoegd.
 
Yellow Cab zei:
Eigenaardige werkwijze overigens: je hebt een sedan gepakt en daar de achterkant van een driedeurs opgeplakt? Ik ben benieuwd naar de reden! Ik had 't andersom gedaan: een driedeurs genomen en daar een extra deur aan toegevoegd.

Klopt inderdaad: ik heb voor beide shops deze donor gebruikt. De reden is dat de sedan een langere wielbasis heeft dan de 3 deurs hatchback, en ik denk dat die bij een eventuele 5 deurs gelijk zal zijn, dus een korter kontje en klaar!
Bij de 2 deurs heb ik de raamlijn van de 3 deurs gebruikt (achterruitje iets aangepast) Hij verschild tov de 4 deurs niet veel meer dan de genoemde Civic en Mirage, maar ben het met je eens dat hij wat sufjes oogt.:)
 
Als we dan toch bezig zijn, dan ook maar even een, toen al helaas uitgestorven variant: de 3 deurs break:

suzbaleno3drsbrk.jpg


Opzich zouden deze varianten door een vlijtige carrosseriebouwer zelf te maken zijn, net zoals de 2 deurs Vento op de vorige pagina. Wat was trouwens de laatste 3 deurs break die hier geleverd is? Was dat niet de laatste Opel Kadett Caravan?
 
Tamelijk onpraktische dingen, die driedeurs stationwagons: je hebt extra bagageruimte, maar die is vervolgens moeilijker te bereiken. :confused:

Los daarvan: nette shop. Alleen de spiegeling op de laatste zijruit klopt niet met de afbeelding.
 
Weer 2 modelletjes voorzien van extra laadruimte.

Vreemd eigenlijk dat er nooit een station variant is geweest van de Lada Samara. In plaats daarvan moesten we het doen met de stokoude 2100 serie. Van alle modellen daarna was er wel een station.

origineel:


station:
ladasamara5-doorwgn.jpg



Van de Chrysler Neon heb ik al eens een 3 en 5 deurs hatchback geshopt, zie het overzicht op pagina 1. Een station zou de serie compleet maken.

origineel:


station:
chrneonwgn.jpg


Ik vraag me trouwens af waar alle Neons gebleven zijn? Een verkooptopper was het niet maar je zag ze toch best regelmatig, maar ze lijken nu bijna van de aardbodem verdwenen... Je zou bijna vergeten dat er ook nog een tweede generatie was.
 
Bij een vriend hebben ze thuis twee Chrysler Neons van de tweede generatie :p Kennelijk tevreden Neon-rijders.
Vooral de Samara stationcar vind ik geslaagd!
 
De Samara ziet er zeker voor een Lada mooi uit. De achterkant van de Neon stationwagon doet me denken aan de eerste Subaru Impreza Plus. Mooi gedaan ook! (y)
 
Die Samara is erg goed gelukt zeg! (y) De Neon zou om hem helemaal af te maken nog een spoiler boven de achterruit moeten krijgen.
 
SVF zei:
....

Ik vraag me trouwens af waar alle Neons gebleven zijn? Een verkooptopper was het niet maar je zag ze toch best regelmatig, maar ze lijken nu bijna van de aardbodem verdwenen... Je zou bijna vergeten dat er ook nog een tweede generatie was.


Roest.

Heb er zelf ook een gehad, dezelfde kleur als jouw shop.
 
Mijn schoonouders hadden een Neon, tweede generatie. Onlangs ingeruild op een PT Cruiser. Die Neons zijn echt niks meer waard nu.

over je shops: vooral die Samara is geweldig, die had zo moeten bestaan! (y)
 
Allereerst iedereen een goed een gezond 2013!:D Ook dit jaar ga ik weer vrolijk verder met mijn oude meuk shops.

Een 5 deurs versie van de Ford Escort mk1 Estate:

origineel:
fordescortmk1estate_zps1ac98da4.jpg


shop Update:
fordescortmk1estate5door2_zps78e96ddb.jpg


oude versie

Van de belangrijkste concurrent, de Opel Kadett B was er destijds overigens een onofficiele 5 deurs Caravan maar die is hier voor zover ik weet nooit geleverd. (en de C-Kadett was er alleen maar als 3 deurs)


Dan de Seat 1200 sport, een beetje een vergeten klassieker maar persoonlijk vind ik het een zeer fraai model (op de voorbumper na) Ik heb er een cabrio versie van geshopt:

origineel:
seat1200sport_zps3ab553e7.jpg


shop:
seat1200sportcabrio_zps49ec4f0d.jpg


Helaas is de kwaliteit van de donor bedenkelijk, maar ik wil hem toch graag met jullie delen...
 
Chapeau voor die Escort, hij is erg leuk van lijn (heeft zo iets weg van de Cortina Mk II Estate) en je hebt er zelfs aan gedacht de dunnere ruitframes van de vierdeurs Escort over te nemen.(y) Als de achterste zijruit ook in zo'n verchroomd frame zat (met ook onderaan en tegen het portierruitframe aan een lijstje) was hij perfect geweest.:)

De Seat vind ik qua idee leuk, qua uitwerking iets minder: de belichting van het cabriogedeelte (van een Ritmo?) ziet er nogal studioachtig uit. Ik denk dat er wel iets van een schaduw over de stoelen zou moeten vallen.

edit: en die 5-deurs Kadett Caravan was gewoon leverbaar in NL, van 1967 tot 1970. Maar net als de vierdeurs sedan werd hij hier nauwelijks verkocht.
 
@ 929V6, bedankt voor je deskundige commentaar!:D

Ik streef naar perfectie in mijn shops dus heb van de Escort een update geplaatst. Ik heb inderdaad goed gekeken naar de 4 deurs:

fordhundeknochencu6-1.jpg


(en die heeft onder ook geen chroom strip)

die 5-deurs Kadett Caravan was gewoon leverbaar in NL, van 1967 tot 1970

Oké, dat wist ik niet en was dus net voor mijn tijd... Ik heb er echter nog nooit een in het wild gezien. Was die 5 deurs zoveel duurder, of waren wij zo zuinig dat we geen stuiver meer wilden betalen en daarbij de ongemakken voor lief namen, of vonden we de 3 deurs gewoon mooier?

Overigens denk ik dat dan de B kadett de absolute kampioen is wat betreft het aantal carressorie varianten: naast een 2 en 4 deurs sedan ook nog een 2 en 4 deurs coach, en dus de 3 en 5 deurs station en nog 2 verschillende coupé versies maken het totaal op 8. Van de E Kadett waren 7 varianten evenals de Escort uit de jaren 80. Van die Escort was er overigens ook nog een coupé (Volkwagen Apollo) maar die is in Europa nooit geleverd.

Voor de Seat cabrio heb ik inderdaad deze Ritmo als donor gebruikt:

cb_zps9100fe66.png


Staat in een vergelijkbare omgeving maar het formaat van de afbeelding is kleiner dan de shop, wat de kwaliteit niet ten goede komt. Als iemand deze afbeelding op een groter formaat heeft dan hoor ik het graag!
 
De Escort is nu perfect! (y)

Ik denk dat bij de Ritmo de lichtval toch op een of andere manier anders is, het ziet er toch een tikkeltje onnatuurlijk uit.

Oké, dat wist ik niet en was dus net voor mijn tijd... Ik heb er echter nog nooit een in het wild gezien. Was die 5 deurs zoveel duurder, of waren wij zo zuinig dat we geen stuiver meer wilden betalen en daarbij de ongemakken voor lief namen, of vonden we de 3 deurs gewoon mooier?

Duurder, en we vonden tweedeurs auto's toen veiliger als gezinsauto omdat er nog geen kindersloten op de achterportieren zaten en gordels achterin ook nog niet waren uitgevonden... Laat staan kinderzitjes...
 
929V6 zei:
Duurder, en we vonden tweedeurs auto's toen veiliger als gezinsauto omdat er nog geen kindersloten op de achterportieren zaten en gordels achterin ook nog niet waren uitgevonden... Laat staan kinderzitjes...

Een met mijn ouders bevriend koppel vond dat ook.
Op vakantie zijn na een ongeval hun 2 kinderen levend verbrand omdat ze niet uit de wagen raakten van op de achterbank... :(
 
De Renault 6 was toch een beetje Renault's volume model want kwa formaat een concurrent van de VW Golf, Kadett, Escort, e.d. Toch was er, net als van zijn opvolger de R14, maar slechts 1 carressorie variant. Misschien de reden voor het magere succes? De R14 heb ik jaren geleden al verrijkt met diverse varianten (zie het overzicht in de openingspost) Vandaag is de R6 aan de beurt...

origineel:
renault6.jpg


shop sedan:
renault6sdn.jpg


shop coupé: (ook wel coach genoemd)
renault6coupe.jpg


De sedan en coupé zijn slechts een fractie langer dan de 5 deurs en dus zou je het origineel als een mix van hatchback en station kunnen zien.

edit: grappig en puur toeval dat bijna tegelijkertijd het topic over de Renault 6 weer tot leven gewekt wordt!:D
 
En dan ook maar een 3 deurs:

renault63drs.jpg


En een 3 deurs hatchback op basis van de R12 die opvallend veel lijkt op de latere R11...

origineel:
renault12gordin.jpg


shop:
renault12gordinshop.jpg
 
Nog een sedan met afgehakte kont, dit keer de Fiat 131. Een hatchback versie daarvan is feitelijk de voorloper van de Ritmo, hoewel deze formeel de 128 opvolgde, maar die zat toch meer aan de onderkant van zijn segment. De Regata was als sedan en station wel de rechtstreekse opvolger van de 131 sedan en station (Weekend)

Fiat 131 5 deurs:
fiat131sdnshop.jpg

origineel

Fiat 131 3 deurs abarth:
fiat131abarth3drs.jpg

origineel
 
Als je van de Fiat 131 een hatchback wilt maken, moet je niet de kont afhakken, maar een langere, horizontaler aflopende achterklep eraan zetten, à la Simca 1307/1308 of de VW Passat, auto's die wel van de klasse van de 131 waren (dat was de Ritmo toch echt niet hoor). Dat geldt eigenlijk voor die Baleno van een paar weken terug ook, wat je nu overhoudt is een auto zonder noemenswaardige bagageruimte (dan heb je ook weinig aan zo'n grote achterklep): gewoon de lengte van de sedan aanhouden, maar met een schuinere achterruit en grote klep.
 
Als je de kont van een 131 af haalt kom je toch op de lengte van de Ritmo (iets minder dan 4 m) uit, dus de verhoudingen lijken me toch wel te kloppen. Het resultaat doet gek genoeg wat aan een Peugeot 104 denken. Misschien dat de achterruit een stukje verder naar beneden moet worden doorgetrokken, het zicht naar achteren zal nu niet zo geweldig zijn.
 
Nog 2 verbouwde Fransosen. Een sedan versie van de Citroen BX die in Europa natuurlijk nooit zou zijn geleverd, want een klassiek gelijnde sedan past niet bij het imago van het merk, maar wel grappig om te zien:

citroenbxsdn.jpg


origineel:


En een coupé versie van de Renault 21:

een 2 deurs voor de Amerikaanse markt:
renault21cpe1.jpg


en een 3 deurs voor Europa als Fuego opvolger:
renault21cpe2.jpg


origineel:
 
Ik zie juist bij de 21 bij nader inzien nog wat storende slordigheidjes dus daarvan komt er morgen zeker een update (en misschien ook een 3 deurs in de stijl van de Fuego)

maar bedankt voor je commentaar!:)
 
Zoals beloofd een update van de 21 coupé, met tevens een 3 deurs versie als opvolger voor de Fuego. De 2 deurs is meer voor de Amerikaanse markt.
 
Volgens mij nooit gereageerd hier dus dat werd eens tijd! Die 21's zijn echt super! Mooie modellen, prima uitgevoerd. Ik vind het zo erg goed staan hoor, maar misschien nog wat originelere velgen en spiegel voor het idee?
 
Na aanleiding van dit topic over de Mazda 1300 ben ik begonnen met mijn eigen virtuele restauratie project en heb er tevens een hatchback versie van gemaakt als directe voorloper van de 323 hatch.

Het origineel:
mazda13001.jpg


shop:
mazda13002hatch.jpg


Ik heb overigens al eens eerder een hatchback versie van de 1300 geshopt op basis van de station maar nog nooit gepubliceerd vanwege de matige kwaliteit:

Mazda1300hatch.jpg


origineel:
 
Ik ben nu vooral benieuwd naar een 'gerestaureerde' shop van Remo's 1300! (y)
 
Nog een Mazda 323, namelijk een liftback versie van de mk II uit 1981 als concurrent van de Corolla liftback:

Mazda323mk2shop.jpg


origineel:



Tijdens het zoeken naar plaatjes kwam ik heel toevallig ook deze Fiat 127 Familiale tegen:

1img-1325555862.jpg


In tegenstelling tot de hier geleverde Van is dit model even lang als een gewone 2 / 3 deurs, vergelijkbaar met de VW Polo steil-eck. Ik heb een 5 deurs Familiale geshopt die wel een iets langere overhang heeft omdat ik die beter in verhouding vind:

Fiat127MK1shop.jpg


origineel:


Zie de openingspost voor het complete overzicht of bezoek mijn website
 
Maar liefst 4 nieuwe shops weer. Een Mazda en 3 Talbots.

Ik heb al station versies geshopt van de 1e en 4e generatie Mazda 626. Alleen de 2e ontbreekt nog. Ik heb de liftback als basis genomen, misschien wel een van de lelijkste Mazda's ooit...

mazda6261983shop.jpg


origineel:


Dan een station van de Talbot 1510 (Antigoon heeft er ook ooit een geshopt op basis van de Solara)

talbot15101980shop.jpg


origineel:


En een 2 deurs Solara:

talbotsolara1980shop.jpg


origineel:


Als laatste een 2 deurs sedan versie van de Talbot Samba:

talbotsambasdn.jpg


origineel:
 
De Samba vind ik niet echt geweldig qua model, maar de andere drie zijn erg geslaagd! Vooral de tweedeurs Solara vind ik sierlijk, je hebt er goed aan gedaan om de C-stijlen wat dikker te maken.
 
Terug
Bovenaan