Opel-Omega: 3x Omega, 2x Corsa en 3x Yamaha: In Autoweek nummer 4!

Mechanix zei:
Wow! Ga je de koppakking zelf doen, of laat je het doen? Het lijkt me nogal een ingreep bij zo'n V6.

Aan de andere kant, als je er heel weinig voor betaald hebt is zo'n auto zelfs na een dure reparatie nog een koopje.

Ik denk dat ik het ga laten doen. Het hele systeem moet gespoeld worden en met 24 kleppen en 4 nokkenassen is dat wel weer wat veel van het goede. Komende tijd even zien hoe moeilijk het is maar denk laten doen.

Brent zei:
Gave aankoop, ook grappig dat de auto eerst zich op kon gaan maken voor iets wat op zijn laatste ritje zou kunnen zijn leek en nu "gered" wordt en dus een heel gunstig leven tegemoet zal gaan. Vroeger zag je die auto's overal rijden, ik kan me nu niet meer heugen wanneer ik er eentje voor het laatst gezien heb. Moet een heerlijke tourer zijn met deze motor. Veel plezier en succes ermee, ik ga het volgen! :T

Klopt! Dat vind ik zelf ook een hele mooie gedachte. Ben de redder der Omega's :) Je ziet ze inderdaad nauwelijks nog. Wat ik zelf eigenlijk bizar vind is dat de Omega op plek 6 staat in Opel zijn verkoopcijfers in Nederland. Dit bereikt tussen 1986 en 2004. Er zijn 79.334 Omega's verkocht in Nederland. Verkoopcijfers Als je dan ziet hoe snel ze verdwijnen.....

speedtouch zei:
@opel omega, als je nog wat spaarcenten over hebt;):
https://www.autowereld.nl/opel/senator/b-3-0i-cd-automaat-nl-auto-1e-eigenaar-33229104/details.html

Haha nee.... niet doen... foei :) Wel een prachtige bak. Die beginnen ook heeeeeeel erg zeldzaam te worden!

AsconaGT zei:
speedtouch zei:
@opel omega, als je nog wat spaarcenten over hebt;):
https://www.autowereld.nl/opel/senator/b-3-0i-cd-automaat-nl-auto-1e-eigenaar-33229104/details.html

hier word ik ook wel hebberig van! :) Maar goed dat ik geen grote schuur heb met genoeg ruimte :T of nouja juist wel. Als zoiets in minder goede handen komt dan takelen ze snel af.

Haha hier het zelfde!

Nico GTR zei:
Das heel gaaf! Ziet er echt keurig uit inderdaad.

Dat is wel van een afstandje hoor. Voor een auto van 23 jaar nog erg netjes maar wel wat roestplekjes op de dorpels enz. Echter niks wat niet verholpen kan worden (y)

opelfreak zei:
Ontzettend leuke Omega en hulde dat je deze gered hebt!

Dank je! Hij gaat vanaf nu enkel mooier worden :)
 
Als je dan ziet hoe snel ze verdwijnen.....

ik meende dat ze in de export ook best gewild waren, zeker de diesels. De 4 cilinder benzines wil ik niet gelijk slecht noemen maar was ook zeker niet opel's beste. 6 cilinders waren wel stuk beter maar hebben wel het nodige onderhoud nodig. Riem moet relatief vaak vervangen worden, sommigen laten het er dan op aan komen, enz.
 
AsconaGT zei:
Als je dan ziet hoe snel ze verdwijnen.....

ik meende dat ze in de export ook best gewild waren, zeker de diesels. De 4 cilinder benzines wil ik niet gelijk slecht noemen maar was ook zeker niet opel's beste. 6 cilinders waren wel stuk beter maar hebben wel het nodige onderhoud nodig. Riem moet relatief vaak vervangen worden, sommigen laten het er dan op aan komen, enz.

Klopt inderdaad. Daarnaast roesten ze in de dorpels snel en zijn het grote, zware en dure auto's om op de weg te houden dus zijn er veel gesloopt. Een giga hoeveelheid is inderdaad geëxporteerd. Van de vier Omega's die wij als gezinsauto's gehad hebben is er maar 1 in Nederland gebleven en de rest was binnen week de grens over. Landen als Polen en Rusland waren er gek op. Ernaast was Afrika ook een gewilde bestemming
 
Vandaag even met de TDM gereden. Corsa staat nu al een tijdje stil door het coronavirus. Even afwachten wat ze dinsdag over het onderwijs zeggen en anders schors ik hem denk ik even. Die paar ritjes die overblijven kunnen prima op de fiets of per TDM. realistisch gezien rij ik dan enkel naar mijn ouders (10km verderop en dat is dan toch fijn met de TDM)

Vandaag ook even een stukje gereden en met een omweg naar mijn ouders geweest (anders ook maar zo alleen in mijn appartementje). Meteen even bij de Omega en crossmotor gekeken. Beide staan nu veel langer stil dan normaal (en langer dan ik wil) maar is zonde om ze nu op de weg te hebben. Wegenbelasting is dan te hoog als je toch nergens heen kan en niks open is. De crossmotor even flink ingespoten met vet over de verschillende metalen delen voor extra bescherming. De Omega even gekeken of er vocht in het interieur bleef hangen of dat alles fris was. Uiteindelijk bleek alles zich prima te redden want alles was mooi schoon, droog en fris. De stalling is daar ook wel goed mee trouwens. Het blauwe zeil dat je ziet schermt een overkappingsdeel van de stal af (met nog een soort schutting ertussen) met een open kant. De stalling zelf is dus heel erg droog maar er komt wel een klein beetje wind doorheen. Er blijft dus ventilatie bestaan.

90767529_2607565842681751_1802754441653256192_o.jpg
 
Momenteel maakt de Corsa vooral zijn kilometer zo vol:
97074593_2716271185144549_7928636557584498688_o.jpg

Ik rol lekker naar de verschillende mountainbike routes in de omgeving en daar is deze combinatie wel heel erg geschikt voor. Verder weinig nieuws. Zoals op de foto's te zien is de auto even gewassen en zomer klaar gemaakt. Verder rolt hij zijn kilometers en doet hij het perfect.
97039254_2704553159649685_8842128895458148352_o.jpg

Ik stap nog elke keer met een glimlach achter het stuur van de Corsa dus dat komt allemaal wel goed. Wat de zomer dit jaar brengt weet ik nog niet. Door corona liggen natuurlijk al mijn plannen stil en moeten we maar kijken wat er kan. Ondertussen maar ik er in elk geval het beste van zo
 
Blijft een sympathiek ding die Corsa B.
Heb er destijds ook 1 gehad, een hele dikke zelfs ( 1.4 Sport ).
Aangepast met de zijskirts van de Corsa GSI en alles in kleur gespoten ( handgrepen, spatbordranden en randen over de bumpers )
Heb hem Total Loss gekocht toen hij bijna 1 jaar oud was.
Slechte foto's maar je ziet hem glimmen. :)

97766127_10217560648316900_7896364353710981120_n.jpg


97997756_10217560648396902_4062332548485742592_n.jpg
 
Carkiller zei:
Trouw werkpaardje.

En gelukkig goed fietsweer, of met de motor op stap.
Je hebt keus genoeg.:T

Precies. Ik rol lekker rond in de omgeving. Genoeg te doen en te zien.

Dat is ook een hele gave Total loss! Ziet er wel heel mooi uit zo met meegespoten delen! Hij glimt inderdaad geweldig.
 
Hier de laatste tijd vooral heel veel gelopen en gefietst na werk. De Omega staat nog netjes in de stalling. Met de TDM vooral veel met mijn vader gereden. Mijn vader heeft nu een half jaar zijn rijbewijs en samen genieten we er veel van. Op vaderdag bijvoorbeeld samen 300km gedaan. De Corsa rolt prima door. Teller staat nu 288.000km. Komende tijd nog wat leuke projecties afronden en heb nog wat leuke ideeën en dan kunnen we weer verder.

Volgende week gaat overleg plaatsvinden over het tijdsplan voor de MV6.
 
109306632_2868759503229049_328320369385338933_o.jpg

1999. Mijn vader maakt trots een foto van de gezinsauto. Het is een Omega A met de 2,6 liter 6 cilinder. Op de achterbank een 7 jarige Lennart die helemaal gek is van de auto. Elke week helpen poetsen (vooral die prachtige .... velgen) en elke detail ervan weten. Op de achterbank droom ik van een eigen Omega en het rijden ermee door de bergen.....

109166534_2868759679895698_9143145112668552698_o.jpg

2020. Dit keer maak ik zelf de foto en dit keer is het mijn eigen Omega die ik op de foto zet. Dromen zijn er om waar te maken en dat is zeker gelukt (meer nog dan de meeste mensen in mijn omgeving weten wat de MV6 hou ik nog even geheim.). 21 jaar na de eerste foto ben ik nog altijd even gek van de Omega's en geniet ik van elk moment.

De Omega had ongeveer 10 maanden stil gestaan toen ik 3 weken terug mijn ouders hielp hun caravan naar voren te halen. Ik zou zelf de week erna weg want ik moest nog werken. Door het hele Corona gebeuren waren mijn oorspronkelijke plannen in het water gevallen. Ik wilde eigenlijk naar Engeland, Schotland en Ierland met de Corsa om daar rond te trekken, musea te bezoeken en een aantal lange wandeltochten te maken met tentje. Toen Europa weer een beetje open ging nagedacht wat ik wilde doen. Ik wilde wel kunnen ontspannen en veilig zijn. De keuze viel uiteindelijk op Liechtenstein. In dit mini vorstenstaatje heb ik ruim 1,5 jaar "gewoond". Toen ik 3 maanden was kwam ik er als eerste 5 weken en totdat ik ongeveer 12 was elke zomer 5 weken op de camping. Verder nog wat andere losse vakanties. De eigenaar dus gebeld en eigenlijk zaten ze vol maar voor mij hadden ze natuurlijk een plekje. Toen ik de dag nadat ik mijn ouders hielp de Corsa naliep bedacht ik dat ik ook eigenlijk weg gek was. Naar Liechtenstein en terug is niet extreem ver en ik ken er alles.... Normaal rij in in een jaar aan meetings en leuke ritjes 2500/3000km dan waarom nu niet dat ook doen qua afstand. Snel dus alles weer uit de Corsa gegooid en de Omega gehaald. De accu was dood dus een nieuwe maar verder niks. Banden gepompt, vloeistoffen gecontroleerd en alles erin gegooid. (wat normaal in de achterbak, voetengaten en achterbank van de Corsa ging paste nu met ruimte over in enkel de achterbak :) ). Erna vertrokken.... Tijdens de eerste dag zonder te stoppen de tank leeg gereden tot de Zwitserse grens. Net over de grens bij een vriend geslapen (en gespeeld met zijn 2015 V60 Polestar met 385pk.... damn wat een beest is dat die wagen. 0/100 in 4,5 seconde....). Volgende dag het laatste stukje naar Liechtenstein. Hier heerlijk gewandeld, dingen bezocht en gelezen. Had de racefiets op het fietsenrek meegenomen dus daar ook lekker mee gereden. De Omega hield zich perfect. Door de bergen was geen enkel probleem (116pk op 1245kg is natuurlijk ook geen ramp. De Corsa van mijn broertje zijn vriendin heeft er 75 op 1163.... In Duitsland nog bij ze geweest en dat was niks qua auto). Na 12 nachten daar gestaan te hebben naar Duitsland om samen met mijn broertje en zijn vriendin mijn moeder te verrassen die gisteren jarig was. Daar 3 nachten gedaan en vandaag naar huis gegaan. Al met al een heerlijke vakantie gehad.

De oplettende kijker heeft ook nog een modificatie gezien in de plaatsing van meegespoten spiegelkappen wat veel mooier lijkt (en op luxere versies standaard was). De Omega heeft het verder perfect gedaan. Na 10 maanden stilstand had ik toch wel wat dingen verwacht dus voordat ik ging nog wel even de auto goed aan de tand gevoeld en een bak gereedschap achterin gezet. Voor de komende tijd staan er nog een paar dingen op de planning die ik gemerkt heb tijdens de rit maar zijn allemaal geen dingen die haast hebben. In het onderstel zijn een paar rubberbussen wat slap, banden zijn oud en de auto houd nog in. Als de tank meer dan half leeg is begint hij in te houden als je bijvoorbeeld op de snelweg wil inhalen. Bergop geen enkel probleem. Zal dus ergens een sensor zijn ofzo. We dachten de pomp in de tank met een slangetje die dubbel lag (bekend probleem met deze uitwerking) maar dat was het niet. Onder de kap zijn er verder wat slangetjes aan het poreus worden en is de kleppendekselkering keihard dus moet ook even nieuw. Allemaal dingetjes voor "de perfect" maar niks wat nu perse moet want hij heeft het zoals ik zei geweldig gedaan. Meer foto's volgen de komende tijd
 
Echt helemaal geweldig dat je zo eenzelfde foto hebt kunnen maken! (y)

Dit is waar je dergelijke auto's voor hebt, lange roadtrips maken. Mooi man.
 
Bedankt voor de leuke reacties! Was een geweldig gevoel om zo rond te touren. Ondertussen wat onderdeeltjes besteld. Ik ga later in de week dus even hem een wat klein onderhoud uitvoeren.

116218676_2901753876596278_6764726969387263107_o.jpg
 
Over de Omega wat goed en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat de Omega zonder enig probleem door de apk gegaan is. Alles was prima gegaan en had ook niet anders verwacht.

Het slechte nieuws is wat lastiger. Zoals ik eerder al wel verteld heb heeft de auto een storing. Als is versnel of het gaspedaal dieper intrap houd de auto in. Hij gaat dan in een soort noodloop en dan een paar tellen weer vol er vandoor, weer noodloop enz. De afgelopen jaren heb ik er omheen gereden maar wilde het wel verholpen hebben. De reactie is erg heftig qua schokken. (Terwijl hij in de bergen prima trok). We hebben de benzine kant van het geheel al nagelopen en ook de luchtkant is in orde. Ik had dus al een boel bekeken maar kwam er niet goed uit. De garagehouder had een aantal andere ideeën wat het kon zijn. De garagehouder had wel testritten gemaakt maar kon het maar lastig vinden soms. Hij reed natuurlijk erg voorzichtig. Van de week na de apk heb ik gereden met hem ernaast. De Omega toen flink op zijn staart getrapt zodat de storing duidelijk te merken was. De garagehouder schrok wel wat van hoe heftig de auto inhoud. Het vervelende is alleen dat de garagehouder geen idee heeft wat het zou kunnen zijn nu.... hij kan normaal een diagnose stellen aan de hand van drie woorden per telefoon maar nu snapt hij het niet. In elk geval gaat hij nadenken en een aantal dingen testen. De auto blijft dus even bij hem. Het vreemde is dat de auto elke keer terug gaat naar het zelfde monotone gebrom qua toerental en erna ook meteen weer vol aanzet. We dachten eerst brandstofdruk of een slang die vacuüm trok maar de reactie is zo heftig dat de druk nooit op tijd weer opgebouwd zou zijn in die gevallen. Uiteindelijk komen we er wel uit. Een gigantisch probleem zal het ook niet zijn maar het is lastig te vinden zo. Ik had hem op vakantie nog even doorgedrukt zodat de computer een storing aangaf (normaal met inhouden doet hij dat niet) maar helaas was er in de computer niks van terug te vinden.

Verder een doos met onderhoudsonderdelen binnen gekregen maar of ik dat nog voor de herfst enz doe weet ik nog niet.

Met de rest van het wagenpark gebeurd weinig speciaals. Veel met mijn pa onderweg met de TDM en die rolt wel prima verder. De crosser staat op een testrondje na al stil sinds december en de ritten van de komende tijd zijn ook nog afgelast. De Corsa maakt weinig kilometers maar doet het verder prima.

De MV6 is niks mee gedaan want die staat in een stalling waar ik niet bij kan. Staat in de planning dat hij begin februari eruit gaat en dan aangepakt gaat worden. Het precieze plan weet ik nog niet. Eerst gaan we kijken of het blok te redden is (gok die ik bij aanschaf al wist) en erna gaan we de dorpels doen. Ik ga dan bepalen of ik hem 90% netjes wil zoals de A of dat ik hem verder wat polijst en gewoon als pretauto gebruik.

Al met al dus weinig echt extreems en gaat alles gewoon zijn gangetje.
 
Lastige storing als zelfs de garage nog geen oplossing weet. In 1992 stond 't uitlezen nog in de kinderschoenen, dat zal niet veel helpen, vermoed ik.
Een soortgelijk iets had ik een aantal jaar terug met een Polo van 2000: rustig rijden (gaspedaal aaien) was geen probleem, maar bij een beetje leuk optrekken een flinke hik / inhouden, bij sportief doortrekken minstens 2 van die hikken en eenmaal daar voorbij trok ie wel goed. Hoewel deze auto al wel fatsoenlijk uit te lezen is, kwam ik er niet uit: mede omdat ie meerdere storingen had. Uiteindelijk toch op de gok beide lambdasondes vervangen en 't probleem was opgelost.
 
Sjon77 zei:
Lastige storing als zelfs de garage nog geen oplossing weet. In 1992 stond 't uitlezen nog in de kinderschoenen, dat zal niet veel helpen, vermoed ik.
Een soortgelijk iets had ik een aantal jaar terug met een Polo van 2000: rustig rijden (gaspedaal aaien) was geen probleem, maar bij een beetje leuk optrekken een flinke hik / inhouden, bij sportief doortrekken minstens 2 van die hikken en eenmaal daar voorbij trok ie wel goed. Hoewel deze auto al wel fatsoenlijk uit te lezen is, kwam ik er niet uit: mede omdat ie meerdere storingen had. Uiteindelijk toch op de gok beide lambdasondes vervangen en 't probleem was opgelost.

Precies, het maakt het erg lastig. De Omega was 1 van de eerste auto's met een volledig diagnose systeem (sommigen zeggen de aller eerste in een serie productie maar zal vast iets anders eerder zijn). Helaas dus in dit geval nog niet goed genoeg. Na nog wat vragen op wat fora rond het C20NE blok zijn er nog wat opties. Sommige zijn nog simpel te testen en anderen zijn erg lastig. Komende tijd dus stapje voor stapje kijken en nu nog afwachten wat de garage nog kan vinden.
 
Mijn eerste ingeving is "ontstekingsprobleem". Bij stevig accelereren vindt er een zwaardere belasting op de ontsteking plaats. Doorslaande bougies, kabels, verdeelkap (? aanwezig) en/of bobine(s) openbaren zich dan. Overslag tussen de bougiekabels onderling geeft helemaal een feest!
 
Leuk die "nagemaakte" foto, prachtig om die herinnering zo naar nu te halen! (y) Jammer van de lastige problemen.
 
Kan dus inderdaad in ontsteking, luchttoevoer of zelfs in het brandstofsysteem kunnen zitten.

Hoe is jouw inspuitsysteem geregeld?
 
Nico GTR zei:
Kan dus inderdaad in ontsteking, luchttoevoer of zelfs in het brandstofsysteem kunnen zitten.

Hoe is jouw inspuitsysteem geregeld?

Is een injectie.

Ondertussen de Omega geschorst voor de winter. Het probleem is nog niet verholpen maar begin al wel een beter idee ervan te krijgen. Doordat de komende tijd slecht weer blijft hem opgehaald bij de garage en in de stalling gezet. Rest komt in het voorjaar wel weer. Ondanks Corona is het dus met de Omega wel een mooi jaar geweest door hem mee te nemen op vakantie.
 
Laatste tijd vooral heerlijk bezig op twee wielen. Lekker door de bossen aan het rollen en trainen.

118870105_3016444251793906_8401999380105347205_o.jpg


Verder veel hier net buiten de wijk de heide op.
118703161_3001948493243482_8864104398982679891_o.jpg


De Corsa rolt dan meestal prima met de fiets op de bak rond. Ik rij momenteel erg weinig maar wat ik doe gaat gewoon heerlijk met de Corsa. Zo met de fiets achterop blijft ook gewoon perfect.
118888757_3016445328460465_363524770174431448_o.jpg
 
119461364_3040942789344052_5338124636760474225_o.jpg


De TDM is natuurlijk ook nog volop in beweging. Vandaag met pa weer 325km gedaan naar de Posbank. Heeeeeerlijk
 
Het doel was de koppeling vervangen maar helaas werkten een paar bouten niet mee ondanks zwaar geweld. Dan is er op assteunen niet veilig verder mee te gaan. Onder de kap had ik alles los en was alles gesteund. Moest nog een paar bouten van de bak zelf (zaten al los) en de bouten van de veerpoten zodat de assen eruit konden. Helaas bleken de 4 bouten van de veerpoten muurvast te zitten. Een grote hefboom, een moerslagsleutel en kruipolie liet ze niet van gedachte veranderen..... Uiteindelijk is het gebleven bij een grote beurt en moet de garage de rest op de brug maar oplossen.

Frustrerend gevoel maar soms moet jij je gewonnen geven met de middelen die je hebt

121463755_3126274327477564_4559320565559991160_o.jpg
 
Je hebt het in ieder geval geprobeerd en dan kan er wel eens een moment komen, dat je het toch uit handen moet geven. Niks mis mee.
 
Ja die bouten kunnen ontzettend vastzitten. En op een gegeven moment moet je dan inderdaad gewoon het uitbesteden. Op een keer is de grens bereikt wat je met je gereedschap kan bereiken (als het gereedschap veel duurder gaat worden dan de klus uitbesteden moet je gaan heroverwegen) en dan is uitbesteden geen schande.

Over jouw Omega; behalve de ontsteking goed voor elkaar hebben ook eens goed kijken of er eventueel transistoren of versterkers in de ontsteking zitten. Die willen ook weleens van ouderdom stuk gaan en vertonen dan dit soort gedrag. Maar ik twijfel een beetje of dat wel in jouw Omega zit.

Verder heb je volgens mij een luchthoeveelheidsmeter ipv een luchtmassa meter of luchtdruk regeling. Aan/op/bij het luchtfilter zit de sensor en die bestaat uit een klep in de inlaat. Een vrij simpel en goed werkend systeem. Nu is het echter zo dat de stand van die klep door middel van een sleepcontactje gemeten wordt (een beetje als een ouderwetse variabele (kachel)weerstand) en dat slijt op den duur. De motor krijgt dan in een bepaald gebied een totale andere luchthoeveelheid waarde waardoor aansturing van injectie en ontsteking er even goed naast zit. Meestal is het ook maar net een bepaald punt zodat het echt een heel plots iets is.
Het diagnosesysteem kon dat niet detecteren. Volgens mij zit er een Bosch systeem op en die hadden dat nog niet. In de GM eigen software zat al vanaf 1982 en vooral 1984 best wel wat diagnose software ontwikkeld door GM in de USA. Die software kwam ook naar de Europese modellen maar de amerikanen gebruikte geen luchthoeveelheidsmeter dus er was ook geen software voor gemaakt.
Lang verhaal kort: ga eens zoeken of je een vervangende kan vinden. Zorg wel dat je echt precies de juiste versie hebt.
 
Dat is een goede tip over de Omega. Daar ga ik eens even goed naar kijken. Je hebt inderdaad gelijk over het diagnose systeem en dergelijke.

Op een gegeven moment is het inderdaad even over wat je zelf kan doen. Ik heb een boel spul maar als er dan op een gegeven moment bouten afgeslepen zouden moeten worden enz dan is het wel even klaar. Mocht ik ooit later zelf een klusplek hebben dan is zoiets een ander punt maar nu is het even klaar. De garage pakt hem de 28ste aan en dan kan ik weer door. Motorblokje zingt het wel weer prima uit met nieuwe vloeistoffen, filters en bougies.

Me vandaag nog wel laten verleiden tot het bekijken van een andere Corsa.
75534100

Er stond bij een dealer vlakbij een erg mooie Corsa qua uitvoering maar bleek ter plaatse overal wel schade te hebben. Op de foto's zag je alleen de achterklep en dat zou ik wel goedkoop kunnen laten maken. Echter bleek bij de auto ook de beide deuren, bumper, velg en andere plekken wel schade te hebben. De "zo meenemen" prijs lag een stuk lager dan de websiteprijs maar dat vond ik het nut niet. Vond het een gave uitvoering maar dan moet hij wel redelijk netjes zijn. Was een 1,2 16v met 80pk en 193.000 gelopen. Kleurtje, driedeurs en de velgen stonden me wel aan met airco.
 
Vanmorgen de Corsa bij de garage neergezet en met een Karl naar werk gereden. Toen ik een uurtje of 4 later weer terug kwam kon ik gelukkig de Karl weer achterlaten en mijn Corsa meenemen. De nieuwe koppeling voelt heerlijk en ik kan weer los. Wel weer even opnieuw leren schakelen nu het pedaal niet meer tussen de zekeringen aangrijpt :) Wat ik zelf erg grappig vond om te zien dat de koppelingsplaat zelf eigenlijk nog ruim in het wrijvingsmateriaal zat. Het was vooral de drukgroep en interne veren die het opgegeven hadden en voor de problemen zorgde. Nu alles weer fris en klaar voor nieuw geweld. Met het huidige tempo staan we over een maand of 2 op 3 ton en kunnen we een feestje vieren. Ik heb nu eigenlijk precies 100.000km zelf met de Corsa gereden.
 
Leuk hoor dat je oude Corsa gewoon weer opgeknapt is!(y) De meesten zouden voor zo'n reparatie op de sloop zijn beland.

Zou die rode Corsa die je hebt bekeken bedoeld zijn als opvolger van de groene?
 
Mechanix zei:
Leuk hoor dat je oude Corsa gewoon weer opgeknapt is!(y) De meesten zouden voor zo'n reparatie op de sloop zijn beland.

Zou die rode Corsa die je hebt bekeken bedoeld zijn als opvolger van de groene?

Ja precies. Eigenlijk was dit natuurlijk economisch total los qua reparatie maar wel dolblij dat ik het gedaan heb. Wagentje rijd verder nog prima en ben er erg blij mee dus dan is het me zeker waard.

De rode was inderdaad bekeken als opvolger mocht ik de groene niet willen repareren. Maar uiteindelijk dus niet gedaan en blij dat ik de groene gemaakt is.
 
Ik heb destijds ook de koppeling van mijn oude '02 Fiesta laten vervangen (en helaas nog heel wat meer zaken). Was die auto eigenlijk ook niet meer waard, maar daardoor staat hij er nu nog wel best goed bij en kan mijn zusje ermee rijden. Dus m.i. geen weggegooid geld geweest.
 
Lijkt op de foto wel een nette auto maar dat vertekend dus een beetje.

Jammer dat het niet zelf is gelukt, maar inderdaad zo gek veel werk is een koppeling ook niet bij een simpele auto. Op naar weer veel fijne kilometers.
 
Nico GTR zei:
Lijkt op de foto wel een nette auto maar dat vertekend dus een beetje.

Jammer dat het niet zelf is gelukt, maar inderdaad zo gek veel werk is een koppeling ook niet bij een simpele auto. Op naar weer veel fijne kilometers.

Dat vertekende inderdaad heel erg :) Precies! Kunnen nu weer prima rijden

Mechanix zei:
Ik heb destijds ook de koppeling van mijn oude '02 Fiesta laten vervangen (en helaas nog heel wat meer zaken). Was die auto eigenlijk ook niet meer waard, maar daardoor staat hij er nu nog wel best goed bij en kan mijn zusje ermee rijden. Dus m.i. geen weggegooid geld geweest.

Precies! Heb je helemaal gelijk in. Kosten waren uiteindelijk 330 euro. Als ik zie hoeveel plezier ik alweer ermee gehad heb dan is het dat mij wel waard.

IMGP1546.jpg


Vandaag even naar de MV6 geweest. Voor de garage even wat foto's gemaakt zodat ik kan aangeven welke punten ik gedaan wil hebben enz. Hij stond mooi droog en veilig dus erg tevreden. Wel was het in de loods blijkbaar erg stoffig want het leek alsof het een schuurvondst was na 15 jaar stilstand :) Hij was mooi vooraan geplaatst zodat hij er als eerste uit kon komend jaar. Eind januari/ begin februari gaat hij er namelijk uit. We halen hem dan op met de trailer vanwege de koppakking (de eigenaar van de loods moest ook al lachen want het ding was nauwelijks te duwen vond hij met de ruim 1650kg). Eerst gaat de koppakking eruit en gaat gekeken worden of het blok nog te redden is. Daarna gaan de dorpels kaal en gelast worden. Rondom zitten wat krasjes en een paneel welke minder gespoten is dus dan gaat hij gepolijst worden en de delen die minder zijn gespoten. Hij was in elk geval in goed gezelschap :)
 
Mooi man dat je dit project ook aan gaat, ondanks dat het financieel misschien niet rendabel is. Het lijken me heerlijke auto's!
 
Micha D zei:
Mooi man dat je dit project ook aan gaat, ondanks dat het financieel misschien niet rendabel is. Het lijken me heerlijke auto's!

Dank je! Rendabel zal het inderdaad niet zijn maar dat is niet erg. Ik leef verder niet luxe of uitbundig dus mogen de voertuigen best wat kosten. Het mooie aan dit soort auto's is ook dat de prijzen meevallen. Voor een BMW of Mercedes zijn sommige onderdelen al even duur als wat ik in een heel project steek. Het is niet de bedoeling de auto weer met winst te verkopen dus dan komt het wel goed.
 
Koppakking MV6? Volgens mij ontbreekt er hier een deel van dat verhaal of lees ik eroverheen? Die diagnose is gedaan door de garage?
 
opel omega zei:
(..) Kosten waren uiteindelijk 330 euro. Als ik zie hoeveel plezier ik alweer ermee gehad heb dan is het dat mij wel waard.

(..)

Okay, prijs is voor een complete set (koppeling en drukgroep) inclusief montage? Bij de Opel dealer? (als ik de leenauto goed begrijp).
Koopje dan. (y)

Hier in de regio heb ik een tijd terug een offerte voor meer dan het dubbele ontvangen, voor een Agila A. 1.2. :confused: bij het Opel servicepunt.
 
Sjon77 zei:
Koppakking MV6? Volgens mij ontbreekt er hier een deel van dat verhaal of lees ik eroverheen? Die diagnose is gedaan door de garage?

Waarschijnlijk lees je er overheen. Bij aankoop zag ik al dat de koppakking lek was. Er zit milkshake in de olie. Bij dit blok is dat bij deze stand nogal standaard. De V6 ligt bijna helemaal achter de vooras waardoor de cilinders 5 en 6 onder het voorraam liggen. Deze twee cilinders krijgen dus minder koeling en drukken er na 1,6/ 1,7 ton de pakking uit.

Durashift zei:
opel omega zei:
(..) Kosten waren uiteindelijk 330 euro. Als ik zie hoeveel plezier ik alweer ermee gehad heb dan is het dat mij wel waard.

(..)

Okay, prijs is voor een complete set (koppeling en drukgroep) inclusief montage? Bij de Opel dealer? (als ik de leenauto goed begrijp).
Koopje dan. (y)

Hier in de regio heb ik een tijd terug een offerte voor meer dan het dubbele ontvangen, voor een Agila A. 1.2. :confused: bij het Opel servicepunt.

De prijs is voor: koppeling, drukgroep, druklager, transmissieolie en montage. Was zoals altijd bij de lokale dorpsgarage die gespecialiseerd is in Opel. De leenauto was service (ze hebben altijd 1/2 auto's uit de voorraad waar nog wat werk aan zit (poetsen, cosmetisch enz) in de verzekering lopen en op naam staan voor klanten).
 
De oplettende kijker had een missende chromestrip op de MV6 gezien (achterbumper). Vandaag na veel zoeken er 1 gevonden. Nog een beetje strakker maken en dan is dat ook weer klaar. Voordeel is dat het volledig rvs is dus je dan deukjes er gewoon uit tikken. Haalde er wel heerlijk mijn vinger mee open :) bloeden als een rund natuurlijk en hele hand meteen onder het bloed (snee van maar 1 cm.... ). De vriendin van de marktplaatsverkoper waar ik het bij van de auto kon halen schrok er wel van :)
 
Ah, ik had niet verder teruggelezen dan m'n eigen bericht van 19-08-2020. Koppakking was dus al bekend... helaas.
 
Sjon77 zei:
Ah, ik had niet verder teruggelezen dan m'n eigen bericht van 19-08-2020. Koppakking was dus al bekend... helaas.

Geeft helemaal niks. Ach voor de aankoopprijs vind ik het niet zo'n probleem ;) we gaan er wat moois van maken
 
opel omega zei:
Durashift zei:
opel omega zei:
(..) Kosten waren uiteindelijk 330 euro. Als ik zie hoeveel plezier ik alweer ermee gehad heb dan is het dat mij wel waard.

(..)

Okay, prijs is voor een complete set (koppeling en drukgroep) inclusief montage? Bij de Opel dealer? (als ik de leenauto goed begrijp).
(..)

De prijs is voor: koppeling, drukgroep, druklager, transmissieolie en montage. Was zoals altijd bij de lokale dorpsgarage die gespecialiseerd is in Opel. (..).

(y). Mooi als je zo'n adres in de buurt hebt.
 
Durashift zei:
opel omega zei:
Durashift zei:
opel omega zei:
(..) Kosten waren uiteindelijk 330 euro. Als ik zie hoeveel plezier ik alweer ermee gehad heb dan is het dat mij wel waard.

(..)

Okay, prijs is voor een complete set (koppeling en drukgroep) inclusief montage? Bij de Opel dealer? (als ik de leenauto goed begrijp).
(..)

De prijs is voor: koppeling, drukgroep, druklager, transmissieolie en montage. Was zoals altijd bij de lokale dorpsgarage die gespecialiseerd is in Opel. (..).

(y). Mooi als je zo'n adres in de buurt hebt.

Precies. Ze doen al het werk wat ik zelf niet doe (spuitwerk dus ook enz) en bevalt altijd goed. Ze zijn mijn Omegaprojecten nog niet zat dus helemaal mooi :) Vandaag nog even een leuke aankoop gedaan maar dat vertel ik dit weekend even meer over :LOL:
 
Tijdens het hele corona tijdperk is één hobby enorm groot geworden... Dat is puzzelen. Nu wil ik best meegaan in dat soort hippe dingen maar zo'n legpuzzel is saaaaaaaaai :)

Nu heb ik zo mijn contacten en ben ik ook een behoorlijke speurneus met een neus voor koopjes :T
Ik was dus weer eens wat online aan het kijken en zie een advertentie voorbij komen.... zoals jullie weten heb ik nu van de drie generaties Omega de eerste en de tweede. De Omega begon in 1986 met de A generatie. In 1994 werd deze vervangen door de B1 en de B2 kwam in 1999 tevoorschijn. Mijn Omega A is uit 1992 en de MV6 een B1 uit 1997. In begin 2003 was het dan uiteindelijk over voor de Omega. De tweede generatie (De MV6) gaat 6 februari op de trailer en gaat dan dus opgeknapt worden. De eerste generatie is op wat kleine details na klaar. Dat is dus puur genieten. De A zal gebruikt blijven worden als klassieker en de MV6 zal vooral gebruikt worden als toerwagen als ik de natuur in ga, met vrienden op weg ga of andere leuke dingen ga doen. Lekker comfortabel langere afstanden toeren terwijl de Corsa de kilometers vreet. (Still going strong)

Maar nu terug naar dat puzzelen en de advertentie.... op marktplaats kwam er een advertentie voorbij van een puzzel die meer voor mij was. Deze puzzel komt uit maart 2002, heeft een 3,2 V6, alle opties en ligt in 100.000 stukken uit elkaar :) Het gaat hier dus om een B2 sedan :rolleyes: De advertentie sprak van een opknapper en toonde een compleet gestripte auto. Met de eigenaar gesproken en daar bleek veel liefde uit. De man had vroeger Omega's gehad en wilde er één opknappen. De auto stond in zijn bedrijfshal en was helemaal gestript. Beetje wezen spreken over prijs en opties en heen gegaan om te kijken. De auto stond dus geschuurd en uit elkaar klaar. Het is twee jaar geleden dat hij op de weg geweest is. Rond de auto alle onderdelen netjes gelabeld en verzameld in kasten. Voor roest controleren was natuurlijk super simpel en bleken de dorpels te zijn (ik val in herhaling... herkennen jullie de zwakke punten al?). Het interieur was splinternieuw qua gevoel en lagen nieuwe matten en andere delen al voor klaar. In de afgelopen twee jaar had de auto al ruim tien liter gedronken aan af en toe starten dus nu startte hij ook meteen en liep meteen soepel. Verder mechanisch leek alles prima. De man wilde hem nu kwijt omdat zijn spuiter niet verder kon (coronabesmetting die erg zwaar viel) en het bedrijfspand verbouwd werd en de plek dus leeg moest. Na wat onderhandelen zijn we uitgekomen op een prijs van.... 600 euro :T In de komende dagen gaat de man alle onderdelen in de auto leggen en de losse schermen weer even hand vast op de wagen hangen en gaat de wagen vervoert worden naar de stalling. Hier gaat hij eerst naar binnen (oppervlakte licht insmeren met olie en dan hoes erom). Het plan is om hem dan eerst een jaartje te laten staan en voorjaar 2022 hem te laten spuiten. Voordeel is dus dat het bodywork al voor 80% gedaan is en dat vrij snel afgerond moet kunnen worden. Grappige is wel dat hij ook groen is.... drie groene generaties dus. Hoewel ik groen een prachtige kleur vind is het nu wel toeval dat al mijn auto's groen zijn. Waar voor veel mensen 2020 in herinnert zal worden als het rot coronajaar is het voor mij vooral het jaar van de coronakoopjes geweest.

Maar één Omega is leuk, twee is een verzameling en drie is een obsessie toch? :)

IMG-20201210-WA0019.jpg

IMG-20201210-WA0005.jpg

IMG-20201210-WA0018.jpg
 
Zadelsnuiver zei:
Dat is inderdaad een leuke puzzel! Wel een zwaar project lijkt me, maar moet goed komen (y) veel plezier ermee!

Dank je! Het zal inderdaad flink wat werk worden maar niet extreem lastig gelukkig. Meeste energie gaat zitten in alles netjes bij elkaar leggen en als het gespoten is weer vastzetten.
 
Leuk leuk!! En ik vind alles wel meevallen, eigenlijk. Deze auto is toch 80% gemonteerd?? Of meer? Interieur, motor, bak, aandrijflijn, onderstel, ruiten, deuren, alles zit erin en aan. Paar stripjes, klinkjes, motorkap, paar schermpjes en wat klein grut. Mooi te overzien, in ieder geval. Kortom, leuk projectje!

Vraagje, niet om sneu te doen, maar een rijdende Omega 3,2, is die nu zoveel duurder dan deze?? Zijn voor mijn gevoel allemaal 1.000euro auto's... Of vergis ik me en lopen prijzen op? Gewoon benieuwd.
 
Ik dacht waar begin je in vredesnaam aan, tot ik de prijs zag! Leuke koop!
Behalve een goede kleur heeft hij op zeker de allerbeste velgen voor dit model.
Veel plezier ermee. (y)
 
Terug
Bovenaan