Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Geinig is dat, die voorkeur voor een vouwwagen. Ligt er volgens mij echt aan waar je mee opgegroeid bent.
Wij hadden altijd een caravan, dus dat vind ik mooier/leuker. Mijn vriendin ging altijd met een vouwwagen op vakantie, das daar gaat haar voorkeur naar uit.

Mijn schoonouders hebben hun oude Holtkamper Flyer nog steeds, inmiddels 30 jaar oud, maar wordt nog steeds gebruikt door met name schoonzus/zwager.
Toen mijn broertje vorig jaar een Hobby caravan kocht en ik daar instapte voelde dat als thuiskomen, mijn ouders hadden op het laatst ook een Hobby :)

Heb je beide niet meegemaakt dan is de kans groot dat je een hekel aan kamperen hebt :LOL:

Mijn ouders hadden een stacaravan (nog steeds trouwens, Dat was ideaal toen wij klein waren en nu voor L ook erg leuk om te logeren en zwemmen enzo. Maar ikzelf moet er niet aan denken, ja leuk voor 2 weken maar verder. Daarbij de kosten om een sta caravan te huren in Zuid Europa zijn niet meer te betalen in de schoolvakantie, mede daarom hebben wij gekozen om nu lekker naar Portugal te gaan in de meivakantie. 4 dagen citytrip Lissabon, daarna huurauto ophalen en naar de Algarve voor een week wat meer chill.

@ruud, maar wat voor kosten komen er aan dan? Zo lang heb he deze caravan toch nog niet?

Tsja..ik zou niet de caravan weg doen vanwege de veranderende omstandigheden....denk dat dat nog heel wat jaren gaat duren.

Wij willen tzt misschien ook eens naar een caravan als het spul wat groter is maar daar zitten vooral de onbetaalbaar wordende vakanties achter. Het is echt idioot wat je betaalt om in de schoolvakanties weg te mogen in een huisje oid.
Daarnaast is kamperen voor kids veel leuker en hebben ze veel meer contacten.
Neem dat ook mee in je overwegingen. Tuurlijk stijgen de kosten voor een caravan/klapcaravan ook maar volgens mij ben je nog altijd beter uit.

Zitten nu naar een weekje weg in de meivakantie te kijken in Nederland. Het gaat wel gebeuren maar het is ook weer even slikken..:)

Ik heb persoonlijk niks met een vouwwagen. Geef mij maar een goede degelijke caravan die je relatief makkelijk neerzet ipv weer een vouwwagen het hele hebben en houden.

Van wat ik er over gehoord heb staat een vouwwagen sneller kant en klaar dan een caravan ;)
Open klappen, haringen erin en klaar. Geen gedoe met een voortent opbouwen, buizenframe neerzetten etc.

Onze planning was eerst om wederom eind augustus op zomervakantie te gaan en dan net als vorig jaar in mei een weekje met z'n tweeën. De zomervakantie gaat nu eind juni al plaatsvinden, dus wellicht in september/oktober nog een weekje.

Stedentrip hebben we ook al naar zitten kijken, maar een lang weekend kost meer dan twee weken zomervakantie in Italië. Dat heb ik echt niet over voor die paar dagen.

Mogguh!

@ carclean: heeft voor mij geen zin om te bestellen... afgelopen week de suzuki in de wasbox gewassen, dag later alweer onder de vogelpoep. Naast ons huis een grote kastanje en veel struiken, de vogels genieten ervan en dus onze auto's constant onder de vogelpoep. Valt niet tegenaan te wassen :(

Heb je beide niet meegemaakt dan is de kans groot dat je een hekel aan kamperen hebt :LOL:
Een hekel is een groot woord, maar het moet wel aan enige eisen voldoen. En een huisje heeft mijn voorkeur inderdaad :cool:

Onze planning was eerst om wederom eind augustus op zomervakantie te gaan en dan net als vorig jaar in mei een weekje met z'n tweeën. De zomervakantie gaat nu eind juni al plaatsvinden, dus wellicht in september/oktober nog een weekje.
Wij gaan eind april 10 dagen en verder nog niks in de planning.
Wel lekker om wat op de agenda te hebben staan; is lekker om ernaar toe te leven!

Van wat ik er over gehoord heb staat een vouwwagen sneller kant en klaar dan een caravan ;)
Open klappen, haringen erin en klaar. Geen gedoe met een voortent opbouwen, buizenframe neerzetten etc.

Mwoah...ik heb een paar keer geholpen met een vouwwagen opzetten en daar komt ook nog heel wat bij kijken.
Die voortent bij een caravan is toch een peuleschilletje? En als het je teveel werk is doe je alleen de luifel..:)

En wat ik van een caravan veel prettiger vind is dat alles lekker gestructureerd is en je alles direct kunt gebruiken. Je kunt alles lekker in kastjes proppen, opruimen en alles zit op een vast gestructureerde plek..je kookspullen, koelkast en toilet kun je direct gebruiken, enz...zeker als je gaat rondtrekken veel prettiger.

Maar jah...er zijn genoeg mensen die zweren bij een klapcaravan!

Laatst bewerkt:
Voorlopig blijven de caravans nog wel hoor. De populariteit van EV's zoals in Nederland geld in veel mindere mate in het buitenland. En zolang je geen EV hebt lekker met je caravan op vakantie als je dat wil. Maar ze verwachten wel een afnemende populariteit.

Wij denken ook wel eens aan een caravan, maar kosten voor onderhoud, extra brandstofverbruik, stalling en ook daar stijgende kosten voor sta plekken vielen mij de kosten ook erg tegen. Als je dan in het voorjaar of najaar ook nog in nederland weg gaat word het misschien een ander verhaal, maar voor 3 weken in de zomervakantie moet je het in ieder geval niet alleen om de kosten doen. Collega gaat naar Frankrijk, luxe camping met zwembad en animatie, etc. Kost wel 78 euro per nacht. Geen idee of daar nog andere kosten bij komen maar dus bijna 600 euro per week aan kale huur, dat is wel fors.

Wij hebben vorige week in het dure denemarken op een groot park een stacaravan geboekt voor 1150 euro. scheelt dus echt wel iets, maar geen aanschaf/afschrijving caravan, geen stalling, geen extra tolkosten/boot kosten, geen extra brandstof. Wel eigen badkamer en toilet, zelfs airco, en beetje doorrijden kan ook nog ;) Maar hoe vaker je weg gaat, hoe groter het verschil word in het voordeel van de caravan natuurlijk.

Misschien ooit als ik met pension ben, dan rij ik naar zuid spanje of portugal in onze winter, en blij ik daar lekker 6 weken met de caravan :giggle:

Er komen bij een caravan (maar ook vouwwagen) wel wat kosten bij inderdaad. Kosten die jij noemt, maar ook elk jaar wel wat ditjes/datjes voor de inboedel lijkt mij.

Ik weet niet wat een fatsoenlijke campingplek kost in het hoogseizoen. Ik weet wel wat exact dezelfde stacaravan op dezelfde camping als de afgelopen twee jaar in het hoogseizoen moet kosten. 4.500eu voor twee weken....
Dat ga ik dus echt niet doen.

Nu hadden we een luxe en grote camping, maar in het voor/naseizoen prima te betalen. In het hoogseizoen, als de camping stamp vol zit zou ik daar sowieso niet willen zitten. Dus een wat minder luxe/grote camping zou dan ook prima zijn.

Anyway, ik ga er toch vanuit dat je voor ruim de helft van dat geld ook wel met je caravan/vouwwagen op een camping staat voor twee weken?
Dan blijft er wel wat over voor de meerkosten van een eigen caravan/vouwwagen.

Plus dat het mij dan ook wel wat lijkt om met Pasen/Pinksteren etc gewoon in de buurt een boerencamping te pakken. In/rondom ons dorp ook genoeg kleine campings, met prima voorzieningen, mooie omgeving, een zwembad/zwemmeertjes in de buurt. Dat kost voor een paar nachten maar een paar euro.

Naja, toekomstmuziek. De aanschaf vind ik nu nog teveel gedoe en een te grote investering :D

Ik weet wel wat exact dezelfde stacaravan op dezelfde camping als de afgelopen twee jaar in het hoogseizoen moet kosten. 4.500eu voor twee weken....

dat zijn echt absurde prijzen inderdaad. In mijn zoektocht kwam ik met name prijzen tussen de 1100 en 1600 per week tegen. niet 2250 :oops: we moeten nog ergens een weekje boeken in denemarken of noord duitsland ergens of zuid zweden.

De frequentie en de duur van de vakanties zijn ook een grote factor. Wij willen altijd minimaal twee weken weg in de zomervakantie en gaan ook geregeld een midweekje/weekendje weg. Dat moet nu allemaal in de schoolvakanties en daar betaal je goud geld voor. Aan een caravan zitten uiteraard ook heel wat kosten maar denk toch dat je dat redelijk snel inloopt. Maar dat moet ik nog eens op een rijtje zetten. Dit jaar zijn we iig eerst weer rond qua vakanties.

dat zijn echt absurde prijzen inderdaad. In mijn zoektocht kwam ik met name prijzen tussen de 1100 en 1600 per week tegen. niet 2250 :oops: we moeten nog ergens een weekje boeken in denemarken of noord duitsland ergens of zuid zweden.

Klopt, ik viel ook van mijn stoel toen ik het opzocht. Wel een gewilde 5 sterren camping aan de Cote d'Azur (Frejus), maar dan nog...
Wij waren eind augustus iets van 1100eu kwijt voor twee weken een zes persoons stacaravan met airco.
Als het dat soort bedragen worden in de zomervakantie, dan slaan wij ook over hoor :D

Zoals gezegd zou ik er in het hoogseizoen niet willen zijn. Camping was nu in het naseizoen gezellig druk, maar de hoofdweg op de camping was toch best druk de hele dag door. In de omgeving was alles nog open, gezellig druk, maar toch ook al veel filerijden langs de kust. Ik wil niet weten hoe dat is als midden in het hoogseizoen is...
Al met al echt prachtig en heerlijk daar, maar niet in het hoogseizoen.

Vakantie uitzoeken is nu (buiten de schoolvakanties) nog redelijk eenvoudig. Hebben voor de derde jaar op rij bij dezelfde aanbieder geboekt, dat geeft een leuke korting. Verder gefilterd op regio/land, 4 of 5 sterren campings, juiste stacaravan aangevinkt, datum ingeven en eigenlijk waren alle opties die naar voren kwamen gewoon dikke prima en betaalbaar.
Dit jaar dus Italië aan de Adriatische kust.

Ik was even benieuwd wat een hoogseizoenplek bij 1 van de topcampings in deze regio zou kosten; alles zit al vol (o_O), dus niet te zien.
Wij betalen voor 10 nachten, 1300 euro in de meivakantie. (luxe 2 persoonsverblijf met sauna en gedeeld zwembad), geen koopje maar ook niet belachelijk duur als ik het vergeleek met huisjes van Landal.

Dat gaat inderdaad nog Gerwin. Wij zijn aan het kijken naar een midweekje in de 2e week meivakantie en zag prijzen bij Landal van zo'n 600 euro voor een midweek met uitschieters naar boven. Maar dan hebben we geen sauna en prive zwembad..;)

@ruud, maar wat voor kosten komen er aan dan? Zo lang heb he deze caravan toch nog niet?
We zijn er nu 2 jaar mee op vakantie geweest. Kosten die er aan komen zijn dakluik vervangen, terugslag oplooprem, remmen, banden, beurt. Daarnaast "zakken" de keukenkastjes al wat, koelt de koelkast niet super en de voortent is ook niet meer de beste.

Daarnaast willen we graag een exemplaar met rondzit (ombouwen naar bed voor L) en dan een frans bed of 2 lengtebedden, waar je één bed van kunt maken. Dan zit je ook aan een iets grotere caravan.

Ik heb persoonlijk niks met een vouwwagen. Geef mij maar een goede degelijke caravan die je relatief makkelijk neerzet ipv weer een vouwwagen het hele hebben en houden.
We hebben altijd een Camplet gehad. Die heb je letterlijk in 5 min staan.
Ik had de Camplet eerder opgebouwd staan als de caravan met voortent & luifel.

aah Ja, dat is wel jammer en zijn toch wel wat belangrijke zaken, maar als je hem verkoopt krijg je er ook minder voor lijkt me.

Wij gaan nu ook naar Portugal in de meivakantie, aanzienlijk goedkoper dan de zomer. Voor de zomer zien we het wel.. Ik ga ook echt geen 1200€ + voor een week caravan uitgeven.

Heerlijk die kampeerwensen ;)

Ik ben grootgebracht met een vouwwagen, m’n ouders werkten op dezelfde basisschool en op de eerste vakantiedag vertrokken we voor 4 á 5 weken naar Frankrijk.
Ik sliep in het begin onder de klep maar toen ik groter werd kreeg ik een eigen tentje (en toen ik puber werd mocht ik en m’n broers een plek uitkiezen aan de andere kant van de camping als we dat wilden).
Daardoor heb ik zelf geen affiniteit met caravans en vouwwagens maar heb de voorkeur voor een tent. Da’s pas echt terug naar de basis!

2 jaar geleden hebben we een opblaastent gekocht, machtig fijn ding!
Enige minpunt is altijd mijn matras. Voor komende zomer ga ik een vet dure kopen, ben ik eindelijk een keer af van gedoe met leeglopen en ‘s nachts weer oppompen. Maar ook dat heeft weer z’n charmes.

Oh, en waarom zou je een 4 of 5 sterren camping willen? De helft van de faciliteiten gebruik je toch niet en de mensen die er komen stellen veel te hoge eisen.
Ik vind 0-3 sterren ook wel prima. Als je maar kunt zwemmen en het sanitair maar een beetje op orde is.

Mogguh,

Na meer als een maand wachten op vervangende led-verlichting voor de Leaf de bestelling maar laten annuleren door de garage. Heb ze gevraagd bij een andere leverancier te bestellen op mijn risico. Dit wilden ze niet, ze hielden vast aan de standaard leverancier omdat die goede kwaliteit zou leveren.

Nou, een setje LED-lampen wat maar 1,5 jaar mee gaat en bijna € 180,- kost vind ik erg tegenvallen. Op het astra-forum heeft iemand de verlichting van topledverlichting besteld, ga die nu ook laten plaatsen bij de lokale garage. Hopelijk met dat setje ook minder storing op de radio.

Dat vervangen van de lampen wil ik combineren met vervangen van de banden. Heb nu altijd Michelin Crossclimate gereden, maar de Goodyears komen ook goed uit de test. Zit dus te overwegen om eens te wisselen.
Waarom?? Geen ID, ik kan moeilijk beoordelen of de huidige Michelins zo goed zijn omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb. Weet alleen dat ze 45.000km mee gaan, wat ik best netjes vind voor een EV. Welk merk zou jullie voorkeur hebben?

45K op een EV is inderdaad erg netjes en bandentesten zijn altijd op 1 maat. Wilt niet zeggen dat jouw afmeting dezelfde resultaten behaalt in de test. Maar beide merken maken goede producten natuurlijk.

Wel slecht van de LED verlichting zeg zeker als het zo snel kapot gaat.

Brr, dat kamperen is niks voor mij! :D

@ruud: wat een gedoe met die lampen. Ik had in de Focus dure LED lampen van Hilox, maar veel goedkope exemplaren van AliExpress doen het ook prima lees ik op verschillende plekken.
45k met banden vind ik trouwens best weinig, ook voor een EV.

Wat een gedoe met die lampen. En gewoon een goed setje halogeen er in? Van die nightbreakers of iets?

45.000 km op een setje allseasons vind ik wel netjes. Ja met de up hebben wij 80K gehaald met 1 en het zelfde setje zomerbanden, maar vermoed dat voor de cross climat banden ze de minimale diepte voor een winterband hanteren?

45k met banden vind ik trouwens best weinig, ook voor een EV.
Voor een EV schijnt het wel netjes te zijn.
- Hoog gewicht (1.600kg)
- Altijd max. koppel met optrekken (en wordt ook veel aangesproken)
- Doch best stevig vertragen door regenereren
- Rij altijd wel pittig, ook door de bochten ed.

Banden zijn meestal wel op bij 45k. Ze voldoen nu bijv. niet meer aan de winterbandeneisen, maar rij er nog wel mee.

Ik sliep in het begin onder de klep maar toen ik groter werd kreeg ik een eigen tentje (en toen ik puber werd mocht ik en m’n broers een plek uitkiezen aan de andere kant van de camping als we dat wilden).
Daardoor heb ik zelf geen affiniteit met caravans en vouwwagens maar heb de voorkeur voor een tent. Da’s pas echt terug naar de basis!
En ik zou juist dat bed missen, fijn van de grond.

Leuk zo'n dag extra vrij, groot deel van de wereld werkt wel door en dus gewoon dubbel zo druk, al dan niet overwerken om het weer in te halen o_O

Spiegel gerepareerd, de scheur onderin kunne herstellen en zie je amper wat van. Alleen de spiegelkap is 1 klipje afgebroken. Er zit heel iets speling op terwijl de andere kant wel mooi strak vast zit. Hij zal er wel niet af waaien... Nieuwe spiegel + kapje + spuitwerk gaat kapitalen kosten

B scheurt mooi rond in de A2. 3 jaar stilstaan en nu gaat ze heel nederland door. De eerste 1000 km zijn er in 1,5 week al door gegaan omdat ze een aantal klanten langs wil voordat ze aan haar nieuwe baan begint. Dan zullen de kilometers niet meer zo hard gaan en echt als boodschappenauto gebruikt worden. Maar nu gaat het hard en ze is er blij mee.

verbruik valt wel iets tegen, 1 op 14 haalt ze.

Kamperen is een dure zaak geworden. Wij wilden een camper huren ( niet in het hoogseizoen ) maar doen het niet. Je bent zo maar 1.200 - 1.500 euro kwijt voor een week. Daar komen nog alle kosten bij: sta-geld, brandstof om de belangrijkste maar te noemen. Wij gaan denk ik voor 2 weken (racefietsen mee ) naar Noord-Frankrijk en gaan overnachten in een B&B gelegenheid. Kan nog kiezen tussen de Astra en de Insignia want beide hebben een trekhaak. Lastige keuze !

Fijn Joost dat het meeviel met de spiegel. Toch wel een wat vervelende start van het Insignia-avontuur.

Campers zijn wel een klasse apart binnen de kampeerwereld. Een beetje VW Transporter Westfalia kost een gruwelijk vermogen!

dan is inderdaad de B&B optie een veel betere.

Campers zijn sowieso duur..maar dat soort bedragen zijn wij in het hoogseizoen ook makkelijk kwijt voor een simpel bungalowtje..:)

Ik vond de vrije dag gisteren wel heerlijk. En er komen nog veel meer van dit soort fijne dagen aan..;)
Merkte bij mezelf en collega's wel dat het vandaag echt effe wennen was en we maar moeilijk op gang kwamen. Maar hadden ontmoetingsdag met collega vakgenoten van andere woningcorporaties in Friesland en was erg leuk om info met elkaar uit te wisselen.
En nog maar twee dagen en dan is het ook alweer weekend..ik klaag niet. :)

Zondag zijn we met de schoonfamilie hele dag heerlijk met een prive afgehuurde boot de weerribben over geweest.
Hele gebied over gevaren en onderweg allerlei hapjes drankjes en een uitgebreide lunch en ook nog eens schitterend weer. Ter nagedachtenis aan overleden schoonopa- en oma wat hun favoriete plekje was. Het was een mooie dag.

Ik vind de vrije dagen ook wel heerlijk, alleen niet dat de rest van de wereld dat niet heeft en dus de dag(en) daarna extra druk ben. Dat zal met die andere dagen die komen gaan zoals hemelvaart en pinksteren niet anders zijn.

Ga binnenkort wel naar Barcelona met mijn vader en broer. Mijn ouders hadden vroeger geen geld voor vakantie dus dat deden we nooit, laat staan vliegen. Ik ben jaren geleden al met mijn moeder naar NY gegaan met de KLM punten, mijn vader wilde niet. Maar vlak voor corona kwam de aap uit de mauw, hij wilde wel heel graag een keer de sagrada familia bezoeken. Dus van de laatste KLM punten die ik heb (zoveel vlieg ik ook niet meer) een luxe ticket geboekt voor ons 3 voor een midweekje barcelona. Word voor hem de eerste keer echt vliegen :cool: En dat op je 72e. Nu is hij nog behoorlijk fit zowel lichamelijk als geestelijk, dus mooi dat het nu kan.

Zomervakantie gaan we naar Denemarken voor 2 weken. 1 week links bij Legoland, 2e week helemaal rechts. Kosten voor overnachtingen vielen mij reuze mee met het ook op 'duur' denemarken. Maar het is goedkoper dan een vakantieparkt in Nederland. Maar met een bezoekje aan legoland en allerlei andere uitjes. zit not een bootovertocht bij, word het toch niet goedkoop.

Laatst bewerkt:
Goed te doen inderdaad zo lang weekend B)
Dat het weer aangenaam is helpt ook erg mee natuurlijk. Maandag het middagslaapje van de kleine man goed benut door het gras te verticuteren. Heerlijk zo'n kleinere tuin, zo'n klusje kost een paar uur ipv voorheen een dag of langer.

Afgelopen vrijdag in Limburg naar een andere auto gekeken voor mijn vader. Vooraf prijs e.d. al afgestemd, met het idee om de auto gelijk mee te nemen als het beviel en dat deed het.
Het is een Fiesta in ST Line uitvoering geworden, met 125pk en automaat. Verder ook de nodige luxe. Exact zoals hij hem wilde hebben. 3 jaar jonger als de vorige Fiesta en nog minder km's. Kleur is het prachtige Desert Island Blue.

Kortom, qua uitvoering eigenlijk nog iets luxer dan mijn Focus en dat voelde weer als thuiskomen. 125pk in zo'n auto'tje is ook echt heerlijk. Automaat is niet gericht op sportief rijden, maar bij normaal rijden echt dikke prima.

125PK in een B segment auto is echt prima inderdaad, en als ST line ziet het er ook leuk uit. Hij zal vast goede redenen hebben om voor de automaat te kiezen maar zo'n auto vraagt wel echt op een handbakje :cool:

B en ik zaten gisteren een beetje te 'dromen' voor dat met haar nieuwe baan mooie toekomstperspectieven heeft zowel qua persoonlijke ontwikkeling als financieel. Ik gok dat de A2 een jaartje of 2 / 3 zeker wel blijft, daarna zou ik eigenlijk hem wel willen vervangen door iets elektrisch om daar alle korte ritjes (waar we er stiekem best veel van maken) mee te doen. Op de wens van kuntstof kozijnen met trippleglas op de bovenverdieping na hebben we weinig wensen meer qua huis waar we de laatste jaren veel in hebben geinvesteerd. Dus blijft er wat ruimte over voor zoiets.
Met een compactere EV kunnen we zwemles, school, woon-werk, grote boodschappen, etc. eigenlijk zoals we de up ook gebruikten. En de Insignia voor de langere ritten houden. Een grote dure EV met grote accu is dus niet nodig en ook onbetaalbaar. Ben wel gecharmeerd van het concept van de nieuwe Renault 5. die over 1,5 jaar komt. Maar geen idee of ze dat rond de 20.000 euro weten te houden zoals ze proberen.

In ieder geval eens beginnen met sparen.

186y4nrb9qge_800.jpg

Mooi Joost dat jullie die reis gaan maken,, voor jouw vader vast een bijzondere ervaring. Erg mooi om hem dit nog te kunnen geven. :)

Het is een Fiesta in ST Line uitvoering geworden, met 125pk en automaat. Verder ook de nodige luxe. Exact zoals hij hem wilde hebben. 3 jaar jonger als de vorige Fiesta en nog minder km's. Kleur is het prachtige Desert Island Blue.
Dat klinkt goed. Vind de Fiesta oprecht een leuke auto en met deze combinatie tussen blok en automaat heb je een mooi vlot bommetje op wielen. Toevallig rijdt mijn schoonzus & zwager er ook één.

Richard, gaaf hoor zo'n Fiesta! Ik heb er eens eentje gereden met de 100pk Ecoboost, maar ik dacht dat ik de 140pk reed zo lekker vlot was ie.
Joost, een EV als tweede auto is top. De eGolf wordt tweedehands al snel goedkoper. Ik mik op precies zo'n Corsa als Harmen heeft, lijkt me heerlijk!

Joost, een EV als tweede auto is top. De eGolf wordt tweedehands al snel goedkoper. Ik mik op precies zo'n Corsa als Harmen heeft, lijkt me heerlijk!

zo'n Corsa E is ook leuk inderdaad, zeker met een fris kleurtje. Maar ik denk dat ze nog behoorlijk waardevast blijven. Zelfs een AmperaE is nog steeds stevig geprijsd. Eigelijk alles wat EV is, is relatief duur, zowel nieuw als occasion. Voordeel is dat het weinig afschrijft. Maar als 2e auto lijkt het mij prima.

Hoe lang moet de citigo nog mee? Kun je die niet voor een gunstig tartief overnemen? Zeker gezien waar je hem leased moet daar toch iets te regelen zijn?

Hebben jullie weleens een storing in de centrale deurvergrendeling gehad bij jullie Opel?

Mijn Adam kampt met een vreemde storing. De auto opent gewoon op de a.b. en pas als ik de deurgreep vastpak om het portier te openen springt die weer op slot, maar dan heb ik het portier ondertussen al opengetrokken, dus ik kan er wel gewoon in en uit. Want bij het uitstappen heeft tie het dus ook.

Dan zet ik de motor af, haal ik de sleutel uit het contact en trek ik aan de deurgreep om het bestuurdersportier te openen en terwijl ik de deur dus open springen alle deuren op het slot.

Het is niet onoverkomelijk ofzo, maar het hoort natuurlijk niet.

zo'n Corsa E is ook leuk inderdaad, zeker met een fris kleurtje. Maar ik denk dat ze nog behoorlijk waardevast blijven. Zelfs een AmperaE is nog steeds stevig geprijsd. Eigelijk alles wat EV is, is relatief duur, zowel nieuw als occasion. Voordeel is dat het weinig afschrijft. Maar als 2e auto lijkt het mij prima.

Hoe lang moet de citigo nog mee? Kun je die niet voor een gunstig tartief overnemen? Zeker gezien waar je hem leased moet daar toch iets te regelen zijn?
Citigo heeft nog twee jaar contract. We krijgen geen speciale overnameprijs, heeft ook met eisen van de Belastingdienst te maken. Dus ik hoop gewoon dat de marktwaarde stevig daalt :) Ben zelf betrokken geweest bij de restwaarde inschatting en ik hoop dat ie daar bij in de buurt gaat komen.

Warempel, het inloggen werkt met een druk op de knop...
Was er zo klaar mee dat ik het de laatste tijd überhaupt niet probeerde.

@ Joost, mooie trip in het vooruitzicht. Gaaf dat je dat met je vader kunt doen (tu)
Een EV als tweede auto is geen gek idee. Als de C1 op de nominatie staat om te vervangen ga ik het ook wel serieus overwegen. Vooral uit kostenoogpunt, maar ik vraag mij dan af of het daadwerkelijk zoveel gaat schelen.

@ AJ, bijzonder probleem. Klinkt voor mij niet herkenbaar. Niet iets van een zwakke batterij in de sleutel die voor dit probleem zorgt?

Richard, gaaf hoor zo'n Fiesta! Ik heb er eens eentje gereden met de 100pk Ecoboost, maar ik dacht dat ik de 140pk reed zo lekker vlot was ie.

Prima vermogen inderdaad. Rijdt ontzettend soepel en vlot, maar een GTI is het echt nog niet. Terugweg zijn we door Duitsland gegaan (domweg snelste/kortste route) en daar komt hij met normaal rijden (wat we grotendeels gedaan hebben) echt heel prima mee. 160/170 staat ook zomaar op de teller.

Maar goed, daar heeft hij hem niet voor. Hij wilde iets wat goed smoelt, vol in de opties zit, een automaat en iets meer vermogen. Lange ritten worden er amper meegemaakt, de auto staat vooral mooi te zijn op de oprit :)

Citigo heeft nog twee jaar contract. We krijgen geen speciale overnameprijs, heeft ook met eisen van de Belastingdienst te maken. Dus ik hoop gewoon dat de marktwaarde stevig daalt :) Ben zelf betrokken geweest bij de restwaarde inschatting en ik hoop dat ie daar bij in de buurt gaat komen.

Hoogste bod geboden door een externe partij + 1eu zal gelden voor het personeel vermoed ik? ;)
Dan ben je nog altijd spekkoper tov dezelfde auto bij een handelaar kopen die er ook nog iets aan wil verdienen.

Komende weken staan er de nodige lange ritten op de planning met de 330i. Waarvan ín elk geval eentje in Duitsland en wellicht nog één dóór Duitsland. Eens zien wat het verschil met de 4GC is op dat terrein :)

Wat ook wel geinig is, is de koude start van de auto. Die is echt een stuk beter hoorbaar dan bij de 4GC, ondanks hetzelfde motorblok. Als de motor warm is en je zet de auto in Sport dan gaat er een klep in de uitlaat open voor nog iets meer geluid en af en toen een klein plofje uit de uitlaat als je met het gas speelt.
Ik word er echt een klein jongetje met een ontzettend brede glimlach van op momenten :cool:

Het is iets meer dan die 1 euro, maar volgens die weg moeten we 'm eerst inleveren. Dan gaat ie het Remarketing proces in. Overname is gewoon de reguliere marktwaarde berekening en die ligt uiteraard boven de handelswaarde. En dan kan je er gewoon in blijven rijden dus omdat ie niet in het inname proces komt.

BMW: Collega hier heeft een 340, die klinkt gaaf bij het starten zeg!!

Een EV als tweede auto is geen gek idee. Als de C1 op de nominatie staat om te vervangen ga ik het ook wel serieus overwegen. Vooral uit kostenoogpunt, maar ik vraag mij dan af of het daadwerkelijk zoveel gaat schelen.

Brandstof zal allicht wat schelen. Maar het is ook gewoon dat je een automaat hebt, lekker soepel en schrijft niet zoveel af. Afgelopen zaterdag met de Insignia naar dordrecht geweest en dan rijd hij 1 op 16. Maar al die korte stukjes zoals zwemles, school, boodchschappen, bouwmarkt, etc. is het gewoon 1 op 10. Ik hoef dan ook geen dure EV te hebben met dure grote accu maar gewoon klein ding is prima. Stiekem rijden we toch best wel vaak die kilometers wat net te ver is om te fietsen. Maar die eenmalige investering is wel hoog.

Ben benieuwd, mocht je geen interesse hebben, laat maar weten tegen die tijd ;) maar gok dat de prijs stevig zal zijn

Wat ook wel geinig is, is de koude start van de auto. Die is echt een stuk beter hoorbaar dan bij de 4GC, ondanks hetzelfde motorblok. Als de motor warm is en je zet de auto in Sport dan gaat er een klep in de uitlaat open voor nog iets meer geluid en af en toen een klein plofje uit de uitlaat als je met het gas speelt.
Ik word er echt een klein jongetje met een ontzettend brede glimlach van op momenten

Ik ken het wel van de 325i, die klonk waanzinnig met de koude start. Er zit een klepje in de uitlaat die dan dicht zit maar is bij mij afgedopt (vaccuum) waardoor hij altijd open stond. echt heerlijk. heb nadien geen auto gehad die zo mooi klonk en zo soepel was. Dat ga ik niet snel meer mee maken bij een 'normaal' niet sportief model.

Als de motor warm is en je zet de auto in Sport dan gaat er een klep in de uitlaat open voor nog iets meer geluid en af en toen een klein plofje uit de uitlaat als je met het gas speelt.
Dat zijn wel de leuke gimmicks die horen bij zo'n auto. Totaal onnodig, maar leuk voor de beleving.

Vandaag is de Astra naar de garage geweest voor de wielenwissel (zomer) en een onderhoudsbeurt. Nog met bevriende eigenaar gesproken over olie, 0W20 tegen 5W30. Op het forum zijn meerderen die 0W20 hebben volgens het actuele advies van Opel, Rob even gevraagd en heeft ook deze olie. Bij de Garage zijn ze geen fan van die dunne olie, volgens hun is het meer een zaak van "uitstoot beperken" als dat het zoveel beter is voor de motor.

Heb de keuze aan hun gelaten, bij afhalen vertelden ze wel er gewoon 5W30 op te hebben gedaan gezien die dat ook altijd bij de Opel-dealer heeft gehad waar de auto is onderhouden. Ik slaap er wel om :)
Tevens ruitenwissers vervangen, verder mee gekregen dat het een hele nette auto was waar verder niks op aan te merken was. Dat is dan wel weer fijn.

Bleek alleen bij bekijken van de banden dat ze van wk. 41 uit 2016 zijn. Oftewel, er liggen nog de originele zomerbanden onder. De banden zagen er volgens de garage nog keurig uit en vertoonden geen enkel ouderdoms-spoor dus konden volgens kun nog goed mee. Maar wel grappig, banden van 6,5 jaar oud met nog super goed profiel. Dat maakt wel dat de km. stand van 60.000 km wel heel aannemelijk klinkt.

@ Joost; rond maart-juli 2025 komen al die Citigo's terug, want ik denk dat de meesten 'm wel 5 jaar rijden. Dus het aanbod neemt dan wat toe op de markt.

Netjes ruud. Dat de originele banden er nog onder zitten is op zich wel logisch als je bedenkt dat de duitsers de helft van de tijd op winterbanden rijden. dan zouden ze 30.000 hebben gelopen, zeker met voor-achter wissel kunnen ze vast nog wel een tijdje mee. (de up stond met 80.000 op de originele zomerbandjes)

De Audi A2 heeft zelfs nog banden uit 2008 met heel goed profiel omdat er heel weinig mee werd gereden en ook nog gewisseld zijn met zomer/winter. Ik heb goed gechecked om droogte scheuretjes maar zijn ook nog prima. Het kan dus wel. terwijl er ook banden zijn die 4 jaar al aardig droog beginnen te worden.

Ik zou ook 5W30 kiezen inderdaad, zeker als dat er altijd op heeft gezeten. Die waterige olie is inderdaad vaak gebruikt om de wrijving weer een fractie te minimaliseren. zie je bij veel merken. Maar wel fijn als de astra gewoon netjes is (had ook niets anders verwacht)

@ Joost; rond maart-juli 2025 komen al die Citigo's terug, want ik denk dat de meesten 'm wel 5 jaar rijden. Dus het aanbod neemt dan wat toe op de markt.

ja je zou gek zijn als je hem korter gaat rijden. Tegen die tijd maar zien wat het aanbod is (en onze eigen financiele situatie). Planning is dat de A2 echt wel 2 a 3 jaar blijft. Ze is er er heel blij mee.

Dat zijn wel de leuke gimmicks die horen bij zo'n auto. Totaal onnodig, maar leuk voor de beleving.

Er zitten wel meer onnodige gimmicks op, maar dat maakt het wel leuk.
Sport stand is trouwens meer dan alleen een giftiger gaspedaal:
- Tellers sportiever/rood van kleur
- HUD anders/sportiever, met een balk voor het toerental
- Klep in de uitlaat gaat open
- Onderstel (agv adaptieve demping) in sportstand en erg stug
- Automaat schakelt later en merkbaar veel vlotter, houdt ook langer een toerental vast
- Automaat schakelt eerder terug, met een toefje tussengas (ik moest werkelijk lachen toen ik het merkte bij de proefrit :D)
- Motor reageert vlotter op beweging van het gaspedaal
- Meer motorgeluid in het interieur door active noise nog dinges/iets via de speakers. Is grotendeels nep, maar klinkt wel goed

Dan is er ook nog Sport+ waarbij traction control/ESP sportiever reageert.
Bovenstaande is overigens allemaal individueel aan te passen naar wens, maar dat geld ook voor de comfort stand.
Je kunt dus in Sport rijden met het onderstel in comfort, of juist in comfort maar de bak in sport etc.

Is het nodig? Nee. Verander je het vaak? Ook niet. Is het leuk dat het er op zit? Soms wel :)

@Olie, dat is tegenwoordig wel erg dun allemaal. Ze zullen er vast over nagedacht hebben, dus ik zou er in doen wat voorgeschreven wordt of wordt geadviseerd wordt 0W of 5W zal ook geen wereld van verschil zijn lijkt mij.

Oh nog even over bovenstaande totaal onnodige gimmicks.

Dit is dus een van de dingen waar ik straks op de Autobahn wel benieuwd naar ben tov de 4GC. Ik ga die ritten echt niet non stop volgas rijden, maar ik ben wel benieuwd naar het verschil tussen met de voorganger.
De 4GC had alleen eco/comfort/sport(+). Zat wel verschil tussen, maar was vooral een zwaarder stuurgevoel, wat giftiger gaspedaal en een sneller schakelende bak. Kon je verder niet heel veel aan instellen.

De 4GC deed het goed op de Autobahn, versneller naar 160 of 180 op de cruise control ging prima. Je merkte echter wel dat de auto op een gegeven moment door had dat je een hoger tempo aan wilde houden, dus schakelde hij gedurende de rit ineens een versnelling extra terug en gaf wat meer gas. Terwijl dat extra terugschakelen juist voor wat meer onrust zorgt wat niet nodig is. Lastig te omschrijven, maar de auto doet niet altijd hetzelfde en past zich echt aan aan je rijstijl.

De auto op dat moment in Eco zetten zou kunnen, dan doet de bak wat ik wil maar accelereert hij te traag. Ik kon dat niet los van elkaar instellen.

Ik ben benieuwd of de 330i dat beter doet. Want dan kan ik de bak handmatig in comfort/eco zetten en de rest aanpassen op hoe ik het wil. Al denk ik dat hij het in zijn algemeenheid net wat verfijnder doet, want dat merk ik nu ook al aan alles.

En ja, allemaal details en totaal niet nodig maar dit zijn dus wel van die dingen waar ik van kan genieten op momenten.

Ik ken het ook van de C-klasse. Daar kwam hij in sport 1cm lager bij de grond en sport+ 2cm lager bij de grond. snel schakelen, rode accenten, directer stuurgevoel, automaat schakelt sneller en de motor blijft meer op toeren. Dat laatste had ik ivm de accu totaal niet nodig en vond het ook erg vervelend dat hij maar niet schakelde bij 3000rpm terwijl je net even een stukje niet aan het planken bent. Daarvoor had ik individual ingesteld met alles op sport behalve de motor niet zo achtelijk hoog in toeren bleef hangen.

De Insignia heeft in mindere mate ook zoiets, bij de mercedes duurde het iets van 15 seconden voordat het onderstel ook daadwerkelijk op sport+ zat ingesteld ivm luchtvering. De Insignia is gelijk echt een heel stuk stugger, alleen daar vind ik weer dat ze het stuur ineens bizar zwaar laten sturen, dat hoeft van mij ook weer niet. Heb geen idee of er eigenlijk een individual mogelijkheid is, dat stugge onderstel is soms best wel fijn namelijk. In tour zet ik hem ook wel eens, afgelopen zaterdag nog met een lange rit, maar bij sliedrecht is de snelweg heel slecht met veel glooingen in het wegdek achter elkaar. Kan mij voorstellen als mensen dan zeeziek worden want het is dan net een vliegend tapijt :LOL: Maar 99% staat hij op normaal wat een compromis is tussen sport en tour en prima voor 99% van de kilometers.

Mogguh!

Laatste daagjes tot de vakantie; gelukkig wat minder hectisch dus kan zelfs een beetje de boel bijwerken. Heerlijk gevoel, geeft al wat rust zo in de voorbereiding (tu)

Verder druk met de verbouwingsplannen: misschien gaan we in mei al van start, maar nog even wachten op de planning van de aannemer. Keuken en badkamer zijn in elk geval uitgezocht... grote geld uitgeven kan beginnen :rolleyes:

@ Richard: Leuk zo'n Fiesta! Hij was dus nog niet op zoek naar een hoge instap? ;)

@ AJ: ik kan me nog iets van jaren terug herinneren bij een Vectra met hetzelfde probleem en ik meende dat het toen te maken had met de batterij van de sleutel of de accu.... de Adam is natuurlijk een heel ander model, maar hopelijk is de oplossing net zo simpel.

@ Elektrisch: Lijkt me ook wel was als tweede auto, maar veel te duur. De Swift hebben we rond de 5000 kunnen kopen (daar krijg je ze op dit moment niet meer voor zag ik laatst) en dat was eigenlijk ook wel de max voor mij.
Mijn ouders rijden nu een plug-in en dat is voor hun echt perfect; kleine afstanden lekker goedkoop (ze kunnen blijkbaar gratis laden onder het Gemeentehuis in onze woonplaats) en de grotere afstanden geen laadstress.

@ Sportstand: de digitale tellers in de v40 hebben alleen een sportstand (achtergrond wordt rood en wat andere gegevens in beeld), verder veranderd er niks... maar het is mij allemaal zwaar/sportief genoeg dus mag wel zo.

Hier ook de laatste dagen tot de vakantie :) Zin in, 2 weken zon, lekker eten, sightseeing en relaxen in Portugal.
Ik ben weinig online omdat ik er geen behoefte aan heb momenteel. Maar verder gaat het goed, heb mijn 40e verjaardag overleefd :)
Vanavond met een paar collega's en klanten naar het darten in de Ahoy, lijkt me ook een leuke ervaring om eens mee te maken, ik ben geen darts fan maar lijkt me wel tof.

@Richard, een Fiesta is inderdaad een leuk model, lekker vlot, modern en ziet er gewoon goed uit. Volgens mij zit het ook nog eens goed in elkaar.
De 3 serie zal wel heerlijk rijden, mijn zwager heeft dezelfde alleen dan sedan en dat is echt een heerlijke auto. De Clubman heeft ook een sportstand, rijdt wat stugger dan, feller op het gas en wat meer roffeltjes uit de uitlaat. Maar dat wordt echt zelden gebruikt, alleen op binnendoor weggetjes.

@Gerwin, toch spannend zo een hele verbouwing, succes. en alvast een hele fijne vakantie!

@EV, daar ben ik niet mee bezig, veel te duur en als een 2e auto op benzine echt te duur wordt om te rijden dan redden we het met 1 auto ook, ik heb ook nog een motor die ik kan gebruiken en als de 7 straks weer up and running is kan die ook gewoon gebruikt worden :cool:

Ik ben gebeld door de garage (een Toyotadealer) en volgens hun is het deurslot van het bestuurdersportier defect en veroorzaakt dat dus de vage klacht met de centrale deurvergrendeling. Ze hebben in ieder geval een nieuw deurslot besteld en morgen kan ik m'n Opeltje weer ophalen.

Ik vind het zelf een beetje a-typisch voor een defect deurslot, maar ik vertrouw op hun expertise.

Meivakantie dus maar even erop uit met het gezin. Weersverwachtingen niet geweldig dus nog even optie van last minute bekeken maar dat is echt vreselijk duur. Ben je met z’n 4en makkelijk 2,5k kwijt voor een weekje zon.
Heb ik er ook niet voor over. Dus de sleurhut uit de stalling gehaald en vertrokken naar Brabant. We vermaken ons komende week vast wel ondanks het wat frisse weer. Paar leuke steden bekijken en als we in de buurt zijn toch even kijken bij Stipt in Best en Rijt auto’s in Uden.

En weer thuis krijgt de BMW onderhoud bij een specialist in Den Ham. Verse olie, remvloeistof en een nieuwe koelslang. Kan ie er weer even tegen. Komende week hebben we hem alweer 3 jaar, ongelooflijk wat gaat de tijd toch snel. doet het tot nu nog uitstekend. Ben benieuwd hoe lang ie nog blijft.

Ik kan het plezier van kamperen nooit zo begrijpen. Of het moet continu 25 graden zijn... :)
Maar wel altijd leuk om even in een andere omgeving te zijn! Veel plezier!
Ik werk dit weekje lekker door. Met dit weer ook geen straf ;)

Ik heb van jongs af aan gekampeerd. Altijd in een (ruime) tent. Ik heb zelf tussen 2007 en 2012 een klein tentje gehad waarmee ik op pad ging, en in 2013 zo'n Karsten opblaastent gekocht. Toch wat meer luxe. Die heb ik echter alleen in 2013 en 2016 gebruikt - in 2014 en 2018 regende het, dus heb ik respectievelijk een stacaravan en een pod gehuurd. Sinds 2018 ben ik niet meer op vakantie geweest, maar de tent wacht geduldig...
En om het dan Opel-topic-waardig te houden:

1994:
DSC-0585.jpg

2016:
IMAGE18.jpg

Terug
Bovenaan