Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

"Ik wil wel apple carplay, stoelverwarming en adaptive cruisecontrol"

Wat mij betreft een opsomming van zo'n beetje de meest onzinnige en overbodige opties.
Als je nu een miljoenmiljard kilometer per jaar rijd wellicht maar voor de gemiddelde automobilist is dat toch allemaal niet nodig. voor dat half uurtje/uurtje autorijden per dag ;)

Ik vind Carplay/AA toch wel een optie die op den duur net zo vanzelfsprekend is als elektrische ramen of airco. Noodzakelijk niet, maar toch ontzettend handig/prettig.
Af fabriek navigatie systemen zijn vaak al achterhaalt zodra de auto de fabriek uitrolt. Bij een nieuwe auto krijg je dan de eerste jaren nog wel updates en kun je ze later voor eigen rekening alsnog updaten.

Koop je echter een auto van 10 jaar oud dan is het maar de vraag of je het systeem nog kunt updaten en dan werk je nog steeds met een oud systeem. Dan liever een scherm waarvoor Carplay/AA de input van je smartphone toont. Daarmee heb je soms in vergelijking met nieuwe auto's al een beter systeem, laat staan als de auto al 10 jaar oud is.

Kan uiteraard ook met een telefoonhouder aan je voorruit, maar dat is ongeveer hetzelfde als je ruiten openen dmw een zwengel ipv een elektrisch knopje :)

Android auto is een geweldige optie en bovendien veel veiliger dan het geklooi met een losse telefoon. Was voor mij echt een must in de nieuwe auto. Google maps en spotify zijn zo reuze fijn om via het scherm te bedienen!

En zojuist waarschuwde me het weer fantastisch voor de flitsers op het viaduct boven de a7..:)

Stoelverwarming en adaptive cruise vind ik veel minder noodzakelijk.

Ik vind Carplay/AA toch wel een optie die op den duur net zo vanzelfsprekend is als elektrische ramen of airco. Noodzakelijk niet, maar toch ontzettend handig/prettig.
Af fabriek navigatie systemen zijn vaak al achterhaalt zodra de auto de fabriek uitrolt. Bij een nieuwe auto krijg je dan de eerste jaren nog wel updates en kun je ze later voor eigen rekening alsnog updaten.

Volledig mee eens. Wel grappig dat juist jij dit zegt terwijl je juist heel positief over het bmw systeem bent....:T

Heb Carplay in de Merc A van mijn vriend maar hoe het allemaal in de Tesla is geintegreerd in de auto is toch nog een stapje beter. MAar ja, die ontvangt dan ook nog steeds updates, OTA.

Ik wil binnenkort Android Auto laten activeren, maar de telefoon in een houder werkt ook uitstekend moet ik zeggen.

Audi A2 is zeker een bijzonder model, maar ik zou niet snel kiezen voor een 23 jaar oude auto.

Maar het budget moet het wel toelaten natuurlijk. :) Liefst had ik hier ook een leuke vrijwel nieuwe voor de deur staan, maar die zijn niet te betalen. Zeker die kleintjes. Bovendien moet er (als alles door gaat) zo'n 10.000 per jaar mee gereden worden dus het valt allemaal reuze mee.

Zo'n A2 van 23 jaar oud is overigens net zo luxe (al dan niet luxer) als haar huidige Up. En wat meer vermogen, en iets meer ruimte. DUs ze gaat er op meerdere fronten op vooruit

Carplay is leuk maar B heeft android, en dat ga je bijna niet vinden in een 2e boodschappenautootje. Gewoon telefoonhouder gebruikt ze nu ook altijd met maps

rjthefrisian zei:
Android auto is een geweldige optie en bovendien veel veiliger dan het geklooi met een losse telefoon. Was voor mij echt een must in de nieuwe auto. Google maps en spotify zijn zo reuze fijn om via het scherm te bedienen!

En zojuist waarschuwde me het weer fantastisch voor de flitsers op het viaduct boven de a7..:)

Stoelverwarming en adaptive cruise vind ik veel minder noodzakelijk.

Volledig mee eens. Wel grappig dat juist jij dit zegt terwijl je juist heel positief over het bmw systeem bent....:T

Ik vind het systeem van BMW ook erg goed en erg prettig. Ik krijg 4x per jaar een update. Volledig automatisch over the air. De Europese kaarten kan ik handmatig downloaden en via een USB stick (plug&play) er op zetten omdat deze te groot zijn. Kost dan wel 80eu per jaar.
Real time verkeers info file/drukte info is nagenoeg exact hetzelfde als Google Maps en de alternatieve routes desgewenst ook

Dan mis ik alleen de flitsers :)
[size=small]Waze/Flitsmeister kan ik op de achtergrond dan nog steeds actief hebben via Carplay uiteraard[/size]

Als ik kijk naar mijn voorgaande auto's dan waren de systemen een minder prettig qua gebruik (maar zeker niet slecht), dat zal dan misschien het stukje premium van BMW zijn. Stuk voor stuk waren de kaarten verouderd en was updaten duur. Bij Opel 180eu via de dealer en had ik nog steeds kaarten van een jaar oud....
De Focus had automatische updates (OTA), maar dat ging tergend traag. Heeft echt weken geduurd voordat ik ze binnen had *-) Downloaden via de laptop kon ook, maar daar kwamen de kaarten pas een dik half jaar later beschikbaar *-)

Dat zijn echter allemaal recente auto's, kijken we naar de toekomst en wil je een occassion kopen van 10 jaar oud, dan is Carplay/AA wel ontzettend handig. Dat het systeem oud is maakt dan niet uit, als het scherm maar gewoon de info van je telefoon toont.
Google Maps/Waze zijn super goed én is nog gratis ook!

Ik vind het ook echt top werken in de Opel, wel jammer dat ik nog met een kabel moet aansluiten. Bij de skoda van mijn collega is het gewoon draadloos.

moet zeggen dat Navipro ook heel goed werkt, (nog) niet verouderd, real traffic en dan heb je het nog in de voorruit. de aanwijzingen Maar gebruik meestal gewoon maps

Maar B zoekt een auto met een beperkt budget, lees 2500 euro. Dan hoeven we uberhaupt niet na te denken over carplay/android auto. Maar is ze al blij met airco en cruisecontrol :)

Ik vind wel dat er een leven voor en een leven na Apple CarPlay is.
Wat een uitkomst!
Via Opdrachten heb ik ingesteld dat Flitsmeister start zodra m’n telefoon aangesloten wordt. Google Maps is altijd up to date, m’n podcast app draait overuren en als ik appjes binnen krijg kan ik ze laten voorlezen en beantwoorden. Perfect, had ik met m’n oudere auto’s met diverse carkits nog niet zo goed gehad.

Zelfde zal gelden voor Android Auto, dat vond ik ook perfect werken (maar heb nu alleen Apple)

Mogguh

Wat een lekker weertje nog zo in het laatste weekend van oktober. Wij hebben er heerlijk van genoten.
Na wat wikken en wegen hebben we besloten dat we de Leaf komend jaar zakelijk aanhouden en daarmee geen directe opvolger daarvoor kiezen. Reden daarvoor zijn de toch hoge maandkosten en de lange levertijd van de auto's. Bij de Astra ST komt daarbij dat ik dan nog niet de Matrix-verlichting heb....iets waar ik eigenlijk altijd naar uit heb gekeken.

Ik moet me er ff in verdiepen, maar volgens mij moet je de bijtelling dan al per 1-jan-23 stopzetten. Ik had ff gedacht dat je die 60 maand vol mocht maken, en pas daarna naar 22% ging of geen zakelijk gebruik.

@ Apple Carplay: Ik vind het mooi werken voor de navi via google. Voor de rest vind ik het weinig toegevoegde waarde.

Volgens mij mag je 1x in het jaar omzetten van de belastingdienst. Begrijpelijke keuze ruud. Nieuwe auto's zijn gewoon belachelijk duur. Occasions ook overigens.

Idd lekker weer, heerlijk de tuin gesnoeid en alles klaar gemaakt en schoongemaakt. Kelderpomp schoongemaakt, dakgoten. En uiteraard er even op uit geweest.

Mogguh!

Het was echt heerlijk; lekker op een terrasje gezeten, stuk gefietst, dakgoten van de garage en tuinhuis leeg gehaald... relaxed en nuttig weekend zo :D

@ Ruud: begrijpelijk hoor! Ik hoorde van een kennis dat hij de lease-auto had geannuleerd en nu zelf een auto gaat kopen. Levering duurde steeds langer, auto werd ondertussen duurder (ik wist niet dat dat zomaar kon) dus hij vond het het maandbedrag niet meer waard.

@ Andere auto:
Ik heb ook nog even gekeken naar een andere auto omdat de verhouding benzine/diesel steeds schever loopt. Maar als ik alleen brandstof/wegenbelasting met elkaar vergelijk dan zit er op jaarbasis niet zo'n groot verschil in. (verschil van verbruik van 1l op 4km aangehouden.)
Dan moet ik echt wel een hybride kopen die rond de 1 op 20 verbruikt; dan tikt het aan met ongeveer 700 euro per jaar verschil in wegenbelasting (en minder afschrijving waarschijnlijk) maarja, moeten we wel weer eerst 5000 steken in een andere auto ;)

Keus voor wel of niet bijtellen is inderdaad per kalenderjaar.
Wordt de Leaf dit jaar 5 jaar oud? En wat wordt de bijtelling dan? 16% over de eerste 30k, en 22% over de rest toch? En volgend jaar nog hetzelfde. In 2025 17% over de eerste 30k, en in 2026 22% over alles.

@ Ruud, logische en verstandige keuze. Dat betekend dus dat er privé een Astra K bij komt?

@ Gerwin, zelfde rekensommetje dit weekend ook gemaakt met mijn broertje. Zij hebben o.a. een **** TDI. We kwamen echter tot de conclusie dat ook met de huidige brandstofprijzen het in hun geval goedkoper is om hem aan te houden, omslagpunt ligt alleen wel veel hoger. Echter zijn die TDI's zo verschrikkelijk zuinig dat het nog best rap gaat aangezien ook de nodige km's maken.

Heerlijk weertje inderdaad dit weekend. Uiteraard van genoten, maar niet in het bijzonder opgezocht. We hebben weer het een en ander verhuist naar het andere huis. Dat is het voordeel van de tijd hebben en hemelsbreed maar een klein stukje verhuizen, je kunt het kleinere spul op je gemak in gedeeltes verhuizen.

Mijn autowasspullen waren ook al verhuist en ik vond het gisteren toch wel erg lekker weer om even de auto te wassen. Was ook wel nodig, want de auto was na de vakantie nog niet weer gewassen :?
Dat heb ik dus gedaan bij de nieuwe woning, voelde toch wat gek aangezien we er nog niet wonen :D
Beviel in elk geval goed. Bij het nieuwe huis heb ik alles spullen bij elkaar in de garage en in het oude huis grotendeels in de schuur achter in de tuin, luxe probleem ik weet het maar toch prettig om alles voor het grijpen te hebben. In de nieuwe woning zit ook een water ontharder en ik kon gelijk merken dat dat voor minder kalkvlekken zorgde op de auto, het zonnetje scheen lekker dus de auto droogde vlot op.

Wordt de Leaf dit jaar 5 jaar oud? En wat wordt de bijtelling dan? 16% over de eerste 30k, en 22% over de rest toch? En volgend jaar nog hetzelfde.
De Leaf wordt in maart-23 5 jaar oud en gaat dan volledig naar 22%. Dus 22% over 34,5k. .

@ Ruud, logische en verstandige keuze. Dat betekend dus dat er privé een Astra K bij komt?
Jeps. De ** Polo van B gaan we verkopen/inruilen op een Astra K 1.4T . Al is er ook nog een kleine kans dat het een Insignia B 1.5T 165pk zou worden.
Echter, de Insignia biedt nauwelijks meer kofferruimte en is wel 200kg zwaarder. Daarnaast zal B het meest met de auto rijden.... die parkeert denk ik liever een Astra in de parkeervakken als de toch wel grote Insignia.

Nee, de Leaf heeft nog steeds 0% CO2 dus 16% over 30k en 22% over 4,5k.
De initiële korting op de bijtelling staat 60mnd vast en daarna wordt die opnieuw bepaald. En voor een auto met 0 gram uitstoot geldt nog steeds een verlaagd tarief (6% korting) over de eerste 30k (dan heb ik het even over 2023). Op 01-01-2024 gaat vervolgens weer een nieuw bijtellingsregime in en wordt de actuele bijtelling weer opnieuw bepaald, maar waarschijnlijk blijft die dan gelijk aan 2023.

Mogguh!

Inderdaad heerlijk weertje. Hier ook de hele tuin winterklaar gemaakt. Tuinset onder het zeil, trampo opgeruimd, konijnen verplaatst, garage opgeruimd.
Gisteren met gezin gewoon heerlijk wezen fietsen. Leek wel voorjaar!
Vrouwlief heeft echter nog steeds klachten van de Corona icm met de hormoontherapie die ze volgt dus het is allemaal wat behelpen.

Jeps. De ** Polo van B gaan we verkopen/inruilen op een Astra K 1.4T . Al is er ook nog een kleine kans dat het een Insignia B 1.5T 165pk zou worden.
Echter, de Insignia biedt nauwelijks meer kofferruimte en is wel 200kg zwaarder. Daarnaast zal B het meest met de auto rijden.... die parkeert denk ik liever een Astra in de parkeervakken als de toch wel grote Insignia.

De astra is al lastig genoeg want die is ook al best groot en steekt vaak al een flink stuk uit in de parkeervakken.

Lekker dat jullie er ff op uit konden Rob, na de grieperige weken toch ff frisse lucht, frisse zin en vitamine D.
konijnen verplaatst,
Iets dichter richting de keuken? (:P)

Ik meende dat het meteen de volle mep 22% bijtelling was na vijf jaar, maar Berry zijn berekening klopt idd.
Dat scheelt in het plaatje toch nog wel weer wat, maar denk niet dat we ons besluit aanpassen. Hoe dan ook, de Astra moet er toch komen dus die zoektocht blijft.
Ik zag 2 best leuke opties, maar dan beiden wel meteen aan de uiteinden van het land. Ik kijk dus nog heel ff of er ook iets in de buurt komt.

rjthefrisian zei:

De astra is al lastig genoeg want die is ook al best groot en steekt vaak al een flink stuk uit in de parkeervakken.
Ligt ook een beetje er aan waar je normaal rijdt met de auto. Ik heb nog niet gehad dat ik mijn auto niet fatsoenlijk kwijt kon, hoewel die op mijn werk ook net past. Misschien dat i het in de Randstad of andere grote stad lastiger is om fatsoenlijk de auto kwijt te kunnen, daar ben ik nog niet met de auto geweest.

Wij zijn net terug van een vakantie in Italië, de Insignia heeft het weer prima gedaan. De stoelen zijn toch wel erg prettig, ondanks mijn rugpijn zonder problemen gereden. Eigenlijk was het enige moment dat in fatsoenlijk kon zitten de keren dat ik in de auto zat. Binnenkomt maar eens wat aan laten kijken.
Dit keer alle tol vooraf geregeld dus kon overal zo door rijden, inclusief de Brenner. De 2 liter diesel blijft toch wel een sterke motor, gewoon in de zesde versnelling met 130km/u de Brenner op, maar goed dat het grotendeels drie baans is :)

Ik ben ook via de Brenner gereden, maar is dat zo steil dan? Of neem je met de doorgaande snelweg een andere route? Ik heb weinig serieuze hoogteverschillen opgemerkt, of zegt dat meer iets over de G***? ;)

Overigens vind ik mijn G*** ook groot zat. Hoeft niet veel langer te zijn om nog een beetje comfortabel te kunnen parkeren. Mijn vrouw heeft 'm nog nooit mee gehad, die vind de Citigo perfect en de G*** (en destijds ook de Focus) echt veel te groot.

Zo'n astra is ook groot zat, net als een golf. Het is dat ik gewoon van grote auto's hou en ook eerder een passat zou kiezen dan een golf station.

Een insignia is wat exclusiever om te zien en je hebt gewoon wat sneller wat completere uitvoeringen icm fatsoenlijke motor. (vind de station ook iets mooier van de insignia)

Qua grootte kom ik overal wel mee weg. laatst 1x met indraaien merkte ik wel dat de draaicirkel fors is, groter dan de mercedes. maar komt ook omdat de wielen van de mercedes heel scherp kunnen draaien door de in lengte geplaatste motor.

Bij de insignia scheelt naast de parkeersensoren de 360 graden camera wel, je kunt hem op de centimeter na strak parkeren. Zag ook dat ik blijkbaar rear traffic cross allert heb. de auto markeerd op eht scherm al of er een voetganger of auto aan komt rijden van links of rechts die je zelf nog niet (goed) ziet.

B wil het liefst een A segment auto. corsa/polo/clio vind ze al eigenlijk te groot. en ze zegt zelf (terecht) dat het alleen maar duurder is in brandstof, verzekering, belasting en onderhoud. Terwijl ze met de Up nooit ruimte te kort komt. zelfs grote boodschappen en op pad met 2 kinderen en buggy. Gaat altijd zonder iets te kort te komen. mocht de Up weg gaan dan wil ze dus ook vooral een hele kleine auto terug. (of in haar ogen,; geen bakbeest)

Haha...alle vrouwen zijn ook hetzelfde..alleen wil mijn vrouw wel graag een b segmenter omdat ze net wat extra ruimte wil en dat ze wat meer auto om haar heen wil ivm veiligheid. Al is ze nu ook steeds heel laaiend over de Opel Karl. Maar de drieling, 500 of een Up wil ze maar niet aan..

Herkenbaar ;) mijn vrouw boeit auto's vrij weinig.
Ik weet dat ze de Adam leuk vindt, maar de Infiniti FX dan ook weer. Kortom; brede smaak! Vraag me wel af of ze de grootte wel zo leuk vindt, maar goed :p

@ Richard; per welke datum is de verhuizing definitief?

Ohja;
Moet eind november op pad naar Duitsland en Zwitserland voor het werk; bij huurauto de keuze uit een G*** automaat of een handgeschakelde A-klasse.
Denk dat het de G**** wordt met 1400km voor de boeg, net zo prettig

rjthefrisian zei:
Haha...alle vrouwen zijn ook hetzelfde..alleen wil mijn vrouw wel graag een b segmenter omdat ze net wat extra ruimte wil en dat ze wat meer auto om haar heen wil ivm veiligheid. Al is ze nu ook steeds heel laaiend over de Opel Karl. Maar de drieling, 500 of een Up wil ze maar niet aan..

Ik vind de Karl ook nog altijd een hele leuke auto. In een leuke uitvoering ziet hij er best vlot uit, en met een beetje zoeken heb je ook nog apple carplay ed.
Dan heb je er echt een leuke auto aan. Meen zelfs ook nog vrij snel met zaken als stoelverwarming. Nu is dat wellicht geen vereiste, maar voor de koukleumen die de vrouwen meestal ook zijn wel lekker. '

Wij zijn net terug van een vakantie in Italië, de Insignia heeft het weer prima gedaan. De stoelen zijn toch wel erg prettig, ondanks mijn rugpijn zonder problemen gereden
Daar kijk ik dan ook enorm naar uit. Een vakantie-trip zonder rugpijn. B)

Ps. Ik vind dat Renault ook lekker bezig is.
De Captur, nieuwe Megane en ook de Austral....echt lekker "dikke" en chique auto's om te zien. Wat dat betreft is het bij Opel al een hele tijd rustig.
Naast de nieuwe Astra, die je nog nauwelijks op de weg ziet, is het ook al een tijd niks nieuws gekomen. Ik ben dan ook benieuwd wanneer de opvolgers van de Crossland / Grandland komen. Ik heb het idee dat ze bij PSA wachten tot het nieuwe elektrische platform klaar is.

Renault is inderdaad goed bezig, moet ook zeggen dat ik ze best nog wel veel zie, de recente modellen

gefacelifte grandland x en crossland x zie ik echt bijna nooit. Laatst een grandland x facelift hier op de parkeerplaats maar dat zag er ook echt niet uit. Het visor front past echt niet bij het oorspronkelijke model, die veel mooier is.

Corsa zie ik nu wel steeds vaker rijden

Astra L zie ik ook nooit maar is ook logisch, de beeste bestellingen moeten nog een beetje op gang komen. over een jaar zul je er vast wel regelmatig wat zien rijden.

Volgens mijis de eerst volgende de nieuwe Insignia, ben wel benieuwd want het zou een soort citroen C5x achtig model worden. Hoewel ik dat model niet mooi vind, vind ik de carrosserievariant wel mooi. Hopelijk maken ze er wat fraais van.

Het is dat 123inkt bij ons in de buurt zit, want die rijden nagenoeg alleen maar Opels. Oja, en m'n overburen hebben een Crossland X. Zijn echte Opel rijders: Corsa -> Meriva -> Crossland -> Crossland X. Al was die laatste stap gedwongen omdat de Crossland een reparatie moest hebben maar het onderdeel niet geleverd kon worden. Toen stelde de dealer voor de auto te ruilen...

gefacelifte grandland x en crossland x zie ik echt bijna nooit. Laatst een grandland x facelift hier op de parkeerplaats maar dat zag er ook echt niet uit. Het visor front past echt niet bij het oorspronkelijke model, die veel mooier is.
Hij stond laatst in het rood bij de dealer, daar vond ik het nog wel okay op. Maar ben het verder met je eens dat het front er niet op vooruit is gegaan met de facelift. Het interieur heeft wel een nodige ingreep gekregen.

Opel rijders: Corsa -> Meriva -> Crossland -> Crossland X.
Zal dan Crossland X --> Crossland zijn ;)

Dit weekend mijn motor trouwens ook verhuist. Iedereen verklaard mij voor gek, maar ik denk dat ik hem tzt ga verkopen. Leuk extra zakcentje om eventueel bij een andere auto te doen.

Waarom?
Ik heb nooit veel gereden en de afgelopen drie jaar niet of in elk geval maar een paar keer. Vind het zeker nog wel leuk, maar ik neem er de moeite niet voor. En nee, dat heeft niets met het vader/ouder worden te maken, ik heb nooit veel motor gereden.
Nog wel gedacht om een andere motor te kopen, geen supersport maar een sport tour. Wellicht dat ik die iets makkelijker/eerder zou pakken. Dan moet er echter ook weer geld bij en aangezien ik nooit veel gereden heb denk ik niet dat ik dan ineens wel veel ga rijden.

Mijn schoonvader gaf aan dat hij een paar jaar terug eens een motor gehuurd heeft voor een toertocht. Even Googlen leerde mij dat dat met 200 á 250eu voor een weekend ook een prima betaalbare optie is.

Overigens blijkt maar weer dat Japanse motoren qua techniek gewoon super zijn. Na tijden stilstaan, wel netjes aan de druppellader, startte het ding alsof het gisteren de laatste keer was. Even de bandjes op spanning gezet en de barre tocht van een kilometer naar de andere woning gedaan. Heb zelfs geen omweg genomen :o

@ Richard; per welke datum is de verhuizing definitief?

Begin december moeten we uit ons oude huis, dus we hebben de tijd. Hopelijk slapen we dit weekend in de nieuwe woning. We willen nog wel een paar muren laten schilderen, maar dat kan prima met de meubels erin.
Gordijnen zijn er hopelijk met een paar weken, maar we moeten nog even goed de kleur checken voordat we ze bestellen. Vriendinlief en ik verschillen van mening over wat we uitgezocht hebben en of dat matched icm de kleur die op de muren komt :D
Nieuwe vloer komt pas in januari, dus daar op wachten kan ook niet. Tzt alles maar versjouwen naar de garage.
Nieuwe keuken moeten we nog uitzoeken, als die er eind volgend jaar in zit dan doe ik het er voor.

En verder? Niets, woning is af, tiptop onderhouden en de vorige bewoners waren bijzonder pietje precies :)
Vloer en keuken vervangen is puur een kwestie van smaak, want het kan nog prima jaren mee.

Ben wel benieuwd of ik nu met twee huizen en dus twee energieaansluitingen en dus twee energiecontracten ook 4x 190eu terug krijg ipv 2x 190 :T:}

Motor verkopen..tsja...ik snap het wel. Ik was altijd fervent mtber / racefietser maar sinds we twee kids hebben kom ik er gewoon niet meer aan toe. Werken, bestuurslid ehbo, bestuurslid badminton en beoefenaar ervan en een vrouw die weekends moet werken, af en toe nog wat sociaals doen en dan nog de kids en gezin.
Kansloos...maar ze hangen nog steeds in de garage stof te happen..(:B

Renault is inderdaad goed bezig, moet ook zeggen dat ik ze best nog wel veel zie, de recente modellen

Je ziet ze veel maaarrrr...ik zie renaults ook héél vaak met panne langs de weg. Ik zie geregeld autos langs de kant met panne en ik denk dat 80% daarvan Renaults zijn. Valt me echt op. Vanmorgen stond er zelfs een splinternieuwe captur langs de A7 met panne die werd afgesleept.

Naast de nieuwe Astra, die je nog nauwelijks op de weg ziet, is het ook al een tijd niks nieuws gekomen. Ik ben dan ook benieuwd wanneer de opvolgers van de Crossland / Grandland komen. Ik heb het idee dat ze bij PSA wachten tot het nieuwe elektrische platform klaar is.

Corsa en Mokka zie ik wel geregeld. Astra nog niet gezien. Grandland wel maar neus past daar minder op dan Astra en Mokka.

Ik zie uberhaupt weinig mensen langs de kant staan en als ik al iets zie is het doorgaans vrij wisselend, van jong duur duits spul tot oude barrels. Familielid die bij renault in de garage werkt zegt dat er eigenlijk maar weinig problemen zijn de laatste 10 jaar in de zin van problemen. Meer klachten ove rmultimedia die wel eens op zwart gaat of een bak die een software update nodig heeft. Nu werkt hij bij de dealer waar doorgaans na 6 jaar het meeste onderhoud / reparatie elders laat doen maar toch. ook in de pech statistieken doet renault het tegenwoordig heel goed.

@motor, ja ik heb hem ook verkocht om eigenlijk precies de zelfde reden. Ik reed vrijwel alleen op zondag omdat ik 's door de weeks 's avonds geen zin had. Zaterdag ook vaak al vol met andere dingen en dan is het met name zondag. Ik vind alleen rijden niet leuk dus vaak zocht ik wel een maatje om mee te toeren. De kans dat je dan een middagje kunt toeren en beide ook kunt was echt sporadisch (en het moet ook een beetje fatsoenlijk weer zijn). En als het mooi weer is wil ik ook liever gewoon andere dingen doen met B (en nu ook met kinderen) dus toen de motor maar verkocht.
Ik zou er wel graag een leuke hobby auto bij willen hebben zoals een BMW Z4 / Opel speedster / oudere porsche boxter maar ook een Porsche 968 of 944 vind ik mooi. Maar er is 1 nadeel; ik heb geen onderdak. Ik mis gewoon een garage om zoiets binnen te zetten. Ik wil zoiets gewoon niet altijd maar buiten hebben staan, zeker in de wintermaanden. Ook tevens het enige wat ik echt mis in dit huis.

Astra F zei:
(..)

Ik zag een tijdje terug een Crossland X aan de stekker staan bij een huis. Vond ik apart, moest toch even nazoeken dat die generatie inderdaad als PHEV geleverd is.

Durashift zei:
Astra F zei:
(..)

Ik zag een tijdje terug een Crossland X aan de stekker staan bij een huis. Vond ik apart, moest toch even nazoeken dat die generatie inderdaad als PHEV geleverd is.

Dat moet dan toch echt de Grandland geweest zijn, de Crossland is nooit geleverd met een stekker ;)

Ik weet dat ze er zijn maar nog nooit gezien. ze hebben ook heel dik vermogen maar zijn ook heel erg stevig aan de prijs volgens mij. Met geen zakelijk voordeel meer en einde van MRB voordeel vraag je je toch af wie zoiets koopt / leased. maar dat geld wel voor meer hele dikke (dure) plugins

@Richard, een motor is zo weer gekocht he... Ik reed ook erg weinig destijds, na een tijdje kriebelde het weer.. Nu rijd ik nog steeds weinig, maar vind het wel lekker om af en toe gewoon alleen lekker een stuk te gaan rijden.

Succes met de verhuizing!

rjthefrisian zei:
Motor verkopen..tsja...ik snap het wel. Ik was altijd fervent mtber / racefietser maar sinds we twee kids hebben kom ik er gewoon niet meer aan toe. Werken, bestuurslid ehbo, bestuurslid badminton en beoefenaar ervan en een vrouw die weekends moet werken, af en toe nog wat sociaals doen en dan nog de kids en gezin.
Kansloos...maar ze hangen nog steeds in de garage stof te happen..(:B
.
De 2 fietsen zou ik dan ook wel verkopen, je doet al aan sport en voorlopig is het ook geen weer om de bikes te pakken.
Uit ervaring weet ik dat als je er echt weer voor wil gaan, je vanzelf er budget voor vrijmaakt en er tzt een koopt.

Na wat wikken en wegen hebben we een short-list opgesteld.
De Insignia was nog een leuke outsider, maar wel groot en in de vaste lasten ook duurder als de Astra.
Daarvoor is de Grandland X er wel bij gekomen, die hoge instap en dus ook de kleine mooi op hoogte in de auto zetten is voor onze rug wel fijn.
Ik heb alleen wat mijn vraagtekens hoe die 1.2T zich gaat houden.

Astra groen
De beste prijs en minder km. De kleur ben ik in het echt toch wat minder enthousiast van en er moet nog een trekhaak onder.

Bruine astra
Jullie tip. Inderdaad een mooi lage km stand, alle luxe. Maar die kleur......

Astra bruingrijs
De hoogste km.stand. Maar wel lekker luxe met oa automaat en adaptive Cruise.
Ook met andere velgen een mooie kleur.

Astra bruin/grijs
Ook jullie tip. Echt een plaatje om te zien, mede door de mooie velgen. Met leder, memory-seats en stoelventilatie ook erg leuk aangekleed. En weinig km.
Daarintegen mist een trekhaak en geen adaptive cruise. Ook bouwjaar 2016, dus nog met oudere infotainmentsysteem volgens rob (of hardware)

Grandland!
Leuke outsider. Wij zijn nog altijd fan van de Grandland, vinden het een mooie chique en stoere auto. Hier in een mooie kleurencombi en goed luxe uitgevoerd. Vraag: 1. Is dit Intelli-lux net zo modern als in de Astra. 2. Hoe houdt die 1.2T zich

Al met al een leuk lijstje, met verschil tussen kopen met verstand (groene of donker bruine astra) of toch ook met wat emotie (bruin/grijze astra;s).
En kies je dan voor de mooiste met leder, weinig km, maar al wel 6 jaar oud......of ga je voor die luxe die 2 jaar jonger is met wat meer km. Want velgen kun je er altijd nog eens onder kopen. Of nemen we toch de grandland.

Ben benieuwd naar jullie mening

Die groene vind ik ook wel chique.
Een kilometerstand van 105dkm zou me niet tegenhouden: vaak zie je dat de prijs daalt als ie de psychologische grens van 100dkm gepasseerd is. Tegelijkertijd is de kans groter dat ie al nieuwe blokken+schijven heeft. Dat kleurtje is wat nietszeggend, maar de uitvoering is top.
Die uit 2016 is ook mooi! Automaat+ACC is echter wel heerlijk. Dus dan is de vraag is die lage kilometerstand die €1000 waard? En dan mis je ACC, automaat en de trekhaak. Ik zou dus voor die andere gaan. Hoeveel verwachten jullie ermee te gaan rijden?
De Grandland ben ik geen fan van, ik ben sowieso geen SUV fan. En is ook weer duurder. Niet alleen in aanschaf, maar ook in gebruik (gewicht, verbruik).

Ik vind die groene kleur ook heel apart, ik ken het ook op de cascada icm beige leden en dan is het echt een super mooie kleur. We hebben gisteren hier in de buurt ook een groene bekeken, die stond er niet gewassen bij.....maar dan komt de kleur veel minder tot zijn recht. Ik denk dat ik dat groene dus mooi hou voor als er ooit nog eens een cascada komt.

We verwachten rond de 12.000km per jaar te gaan rijden met de astra. Misschien nog iets minder, als we besluiten de Leaf toch prive te houden. Dat is nu iets aantrekkelijker omdat die bijna helemaal binnen de 16% valt. Ik had gedacht dat ik in het nieuwe jaar 22% moest gaan betalen, maar dat klopte niet.

Die groene zou ik nooit doen, niet alleen is hij ingevoerd maar heeft zelfs nog nooit op naam gestaan hier in NL, dus die is letterlijk nu net uit het buitenland gehaald om hier even snel geld aan te verdienen. Zou voor mij een no go zijn daardoor.

De poepbruine lijkt mij de meest verstandige wat betreft historie, prijs, uitrusting etc, maar idd wel poepbruin.

Automaat zou ik nooit doen, onnodig onzuinig en onnodig duur wanneer er problemen ontstaan.

De 2016 auto is verreweg de mooiste en meest luxe van het stel, wel wat duurder en ouder maar ook minder kilometers.
Ik geef echt niet om een verouderd/ander multimedia ding, daar zou ik echt nooit het wel of niet kopen van een auto laten afhangen, lekker boeiend, je hebt toch muziek, je kan toch bellen, je hebt toch navigatie? Prima. Moet dan wel nog trekhaak onder en dan maakt hem wel vrij duur dan.

Grandland bevalt mij ook wel alleen vraag ik me af of je daar wel wegkomt met bagageruimte, lijkt me kleiner/minder praktisch dan bij de station. Wel hogere zit en op langere termijn ook wellicht wat meer restwaarde.

Dus ik zeg of de poepbruine of de 2016 auto.

Succes Ruud (tu);)

De 125pk heeft ook al een prima 245Nm koppel.
Zou ie echt al vanaf maart bij het bedrijf staan? Ben wel benieuwd waarom.

Dit zal Ruud niet snel gaan rijden, maar ik wil 'm toch even delen. Stond op m'n werk te koop. Je snapt dat ik 'm helemaal goed vind!
<https://www.autowereld.nl/volkswagen/golf-variant/1-5-tsi-highline-37270347/details.html>

Grandland vind ik persoonlijk niks. Liever sportiever en dicht bij de grond. Het 2016 model is luxe maar idd wat ouder en heeft oudere knoppies op stuur, traag ladende usb poorten, infotainment systeem wat sneller kapot gaat. De 18 inch bicolors zijn prachtig maar weet dat ze heel schadegevoelig zijn. Op het forum rijden heel veel mensen ze snel kapot.
Ik wil ook tzt wat groters eronder maar ben nu wel huiverig voor de bicolors.

En met bruin moet je wat hebben, ik vind het wel wat hebben.
Dat bruingrijze juist wat minder. De twijfel bij groen snap ik. Er is ook nog een soort blauw. Ook mooi.

Tsja..en de keuze is net wat je wilt. Ik ben voor een bijna nieuwe gegaan met weinig kms en heb dat laten prefaleren boven een bommetjevolle versie die ouder was en meer kms.
Maar dat is persoonlijk.

Waarom zouden de 18" bi-colors schadegevoeliger zijn dan andere velgen? Met elke velg moet je wegblijven bij stoepranden en andere ongein. Ik heb er in 150.000km geen krasje op gereden. Wel een paar corrosie plekken, maar dat ligt niet zozeer aan de bi-colors lijkt mij.

@ Ruud, ik vind het een lastige keuze hoor. Heb zelf vorig jaar in de zoektocht gezeten, ik dacht net als jij aardig te weten wat ik wilde maar het viel niet mee. Ik wilde sowieso een facelift model, veel luxe en daarnaast enkele specifieke opties. Voorkeur voor kleur had ik niet, wel een voorkeur voor kleur die ik niet wilde :D
Uiteindelijk gewoon goed het aanbod in de gaten gehouden en dan komt de perfecte kandidaat vanzelf voorbij, doe dus niet te snel concessies ;) (tu)

Bedankt voor de reacties :)
Het is bij de Astra's vooral kiezen tussen meer luxe of een lagere km.stand. Ik verbaas me er wel over dat een auto van 4 jaar oud en een ton op de klok nog 18.000 euro kost.
Maargoed, heb dan ook wel de luxere varianten.

Ik ben vooral benieuwd naar hoe de Grandland kwalitatief is. Ik lees bij reviews toch wel wat over elektronica problemen. En ik vraag me af hoe lang de 1.2T het volhoudt.
Misschien dat we komende week een ronde gaan maken en de Grandland en de lichtbruine 2018 astra gaan bekijken. Want eens, die bicolour velgen maken die 2016 heel mooi....maar velgen kun je wisselen, dan ziet de 2018 versie er hetzelfde uit. En denk dat je met 17 inch een betere balans hebt tussen comfort, styling en kosten bij aanschaf nieuw schoeisel.

De voorkeur gaat nu uit voor de 2018 astra lichtbruin of de Grandland. Die laatste vooral vanwege de hoge instap.
Ik zag wel dat het ledlicht op de Grandland veel minder uitgebreid is als op de Astra. Wel adaptief led, maar geen led-matrix.

Heel stiekem ook nog wel ff naar een mooie Astra J station gekeken als budget-alternatief.
Die heb je ook met Xenon, leder AGR en stoelverwarming....alleen dan geen Apple Carplay. Maarjah, voor die paar x dat je het echt nodig hebt.......
Maar daar zijn de km.standen allemaal erg hoog, dus dat doen we dan maar niet.

Mogguh..goed weekend gehad? Hier dikke prima. Vrijdag weer eens even met wat vrienden de kroeg in geweest. Werd wel weer eens tijd. Kwam een kennis tegen en had een van de eerste leafs van de 1e generatie gekocht. Was er superblij mee. Hij had al wel de accu's moeten laten vervangen voor 8k...
Gisteren dagje Drenthe gedaan en nu weer hard aan de bak om de begroting af te ronden.

2019 - wel nieuwe import, erg lage kilometerstand, wel de 125 pk versie van de 1.4 Turbo al zal dat geen drama hoeven zijn.

Das geen echte innovation. Kleiner scherm met spriet op het dak, andere bekleding, geen kleurenscherm tussen de tellers, geen keyless entry en startknop De 125 pk is geen punt..zo te tunen naar 180 pk....

Dit zal Ruud niet snel gaan rijden, maar ik wil 'm toch even delen. Stond op m'n werk te koop. Je snapt dat ik 'm helemaal goed vind!
[www.autowereld.nl]

Oef..ik vind persoonlijk dat gele toch wel heel heftig hoor...zou mij tzt tegen gaan staan.

Waarom zouden de 18" bi-colors schadegevoeliger zijn dan andere velgen? Met elke velg moet je wegblijven bij stoepranden en andere ongein. Ik heb er in 150.000km geen krasje op gereden. Wel een paar corrosie plekken, maar dat ligt niet zozeer aan de bi-colors lijkt mij.

I dont no know maar ik baseer me alleen maar op het k-forum en daar rijden veel mensen ze verhoudingsgewijs vaker kapot dan andere 18-inch of nog grotere velgen.

Grandland heb ik niet zoveel mee, maar dat komt dat ik bij de meeste auto's in dat segment een nogal 65+ gevoel bij heb.

Een van mijn beste vrienden was er ook niet heel erg over te spreken, maar dat kwam omdat hij zich stoortde aan, hoe goed ook, dat het een 3 cilinder was. Ook het vermogen was net aan. Bovendien in het segment is de ruimte matig. Hij is uiteindelijk voor een Skoda Karoq 1.5 TSI gegaan. In mijn ogen ook geen hele spraakmakende auto maar dus wel met meer vermogen, 4-cilinder, stiller en een stuk meer ruimte.
Andere collega heeft er destijds kort na de intro ook naar gekekn, maar is uiteindelijk voor een 3008 gegaan, simpelweg omdat hij die mooier vond.

@astra, ja het is consessies doen. Geduld is daarbij wel het beste

Terug
Bovenaan