Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Mensen die op Mallorca of in Italie zitten kunnen zo'n reis ook al betalen dus dan is zo'n terrasje of broodje ook peanuts..:}
Niet echt representatief denk ik..:)

Maar de klappen gaan nog wel komen. Wij zien het bij onze huurders ook. De huurachterstanden of schulden zijn (nog) verbazingwekkend laag...waarschijnlijk nog gunstige energiecontracten, vakantiegeld en kortingen/premies vanuit de overheid. Maar dat houdt straks ook op en als de winter begint zijn we heel benieuwd hoe het zich dan ontwikkelt.

Mogguh,

Nou....de info over de e-308 en daarmee ook de Astra-e is bekend. 54kwh groot accupakket, netto 51kwh.
En max. laadsnelheid van 100 kwh.

Voor een auto in dit segment vind ik dit een bedroevende waarde :( Hoelang is het geleden dat PSA de e-208 introduceerde, inmiddels 3 jaar?
Dan hebben ze al 3 jaar de tijd gehad om de pijlen te richten op een groter accupakket voor de grotere modellen, dan vraag ik me af wat ze in die tijd hebben gedaan.
Volkswagengroup, Renault....die komen wel met bruikbaar grote accupakketten in hun modellen.

Ik had nog een beetje de hoop dat in de ST het 70 kwh accupakket zou komen, maar dat blijkt dit een utopie.
Erg jammer, want zo blijft Stellantis achter lopen in elektrisch aangedreven auto's. Het is maar te hopen dat ze snel hun nieuwe platformen kunnen lanceren met daarin wel grotere accupakketten.

Mensen die op Mallorca of in Italie zitten kunnen zo'n reis ook al betalen dus dan is zo'n terrasje of broodje ook peanuts..grinning smiley

Dit was gewoon bij een lokaal tentje in zwitersland waar ook de zwiters naar toe gaan. Nadat we onder de indruk waren van het prachtige land werden voorzichtige vakantieplannen daar naartoe snel teniet gedaan omwille van de bizar hoge kosten daar.

Voor een auto in dit segment vind ik dit een bedroevende waarde

Heel slecht is het niet, maar als je hem af zet tegen de modellen van de volkswagengroep en ook de nieuwe megane-e dan is het wel erg mager inderdaad. Met name de grootte is niet echt lekker. zo'n astra had gewoon 70Kw moeten hebben inderdaad om fatsoenlijk kilometers te maken. Nu is het allemaal net niet. En dat voor een nieuw model wat nog heel wat jaren mee moet.

Kenteken Insignia is ook bekend, nu nog wachten op de papieren. ik verwacht vandaag of morgen.

Nou....de info over de e-308 en daarmee ook de Astra-e is bekend. 54kwh groot accupakket, netto 51kwh.
En max. laadsnelheid van 100 kwh.

Voor een auto in dit segment vind ik dit een bedroevende waarde sad smiley Hoelang is het geleden dat PSA de e-208 introduceerde, inmiddels 3 jaar?
Dan hebben ze al 3 jaar de tijd gehad om de pijlen te richten op een groter accupakket voor de grotere modellen, dan vraag ik me af wat ze in die tijd hebben gedaan.
Volkswagengroup, Renault....die komen wel met bruikbaar grote accupakketten in hun modellen.

Het is inderdaad niet denderend maar wel verfrissend dat we nu eens normale hatchback/sw waarbij je naast de conventionele motoren nu ook gewoon kunt kiezen voor electropower ipv al die opgehoogde gevallen.

Kenteken Insignia is ook bekend, nu nog wachten op de papieren. ik verwacht vandaag of morgen.

Het begint sowieso met een R en dat is altijd goed...:)

Het begint sowieso met een R en dat is altijd goed...:)

Klopt, R - vijfhonderdtweeenzeventig - JG

Had al gebeld maar met alleen een kenteken mag mijn oom geen platen maken. Hij moet meer info hebben, wat op het pasje staat

Ik vind de nieuwe Niro overigens wel een goed ding.

uiterlijk moet je liggen maar qua geld en accu/laden is het gewoon een goede aanbieding en schijnt ook gewoon goed te rijden. In zwitersland ook veel EV's en veel laadplekken. in italie vrijwel niet :}

Ik weet dat je niet zomaar platen mag maken, maar ik dacht dat het wel kon. Had het bij mijn auto ook, platen zijn gemaakt zonder dat ik mn pasje had meegegeven dacht ik. Maar bij mij was het vervanging dus ik moest wel de 'oude' platen inleveren. Misschien dat dat het verschil is.
Bij het overschrijven van de Smart zag ik later dat ik het verkeerde tenaamstellingsbewijs mee had gekregen. Maar de dame achter de balie was niet ervaren met de papieren kentekenbewijzen en vroeg mij gewoon de gegevens op te noemen (kenteken, meldcode, duplicaatcode, controleletter).

Hij kan die platen wel maken, zo'n apparaat heeft geen pasje nodig :} maar hij wil gewoon de papieren zien voordat ze drukken. Het kleine nummer in de platen worden dan in een systeem gekoppeld aan het kenteken en andere gegevens. Exact weet ik het niet. Maar ik moet dus gewoon geduld hebben. Als ik vanmiddag thuis kom is het al laat.

Morgenmiddag op mijn 'pappamiddag' moeten de kinderen maar verplicht mee een rondje fietsen langs de autozaak in een naburig dorp. :}

Zie trouwens ook dat het gewocht op 1452 kg staat. Ongustig dus voor de MRB. wel gek want in alle nederlandse en duitse autopapieren staat 1387 kg 8-)

Maar op de duitse papieren staat blijkbaar 1552 en daar trekken ze dan 100kg vanaf. Moet nog uitzoeken hoe het exact zit maar wel gek

Ook dat mijn auto 1400kg mag trekken in nederland. Ook in de duitse brochures staat 1400kg, maar op mijn papieren staat 1450 8-)

Zie trouwens ook dat het gewocht op 1452 kg staat. Ongustig dus voor de MRB. wel gek want in alle nederlandse en duitse autopapieren staat 1387 kg eye rolling smiley

Had ik toch al eerder gezegd, alle vergelijkbare Insignia's die ik tegenkwam stonden allemaal op die 1452 kilo.
Idd vervelend van de MRB maar lijkt wel te kloppen in ieder geval.

Nog heel eventjes geduld nu Joost ;)

Geen relaas van weging bij de RDW laten doen? (Kan je een reservewiel vervangen door een thuiskomer of reparatiesetje etc etc)

Pietzoveel zei:
Geen relaas van weging bij de RDW laten doen? (Kan je een reservewiel vervangen door een thuiskomer of reparatiesetje etc etc)
Zou zomaar kunnen dat je dan juist nog zwaarder uit komt door alle opties die er op zitten. Ik zou hem dan eerst zelf ergens laten wegen voordat dit definitief vastgelegd wordt.

EVV zei:
Pietzoveel zei:
Zou zomaar kunnen dat je dan juist nog zwaarder uit komt door alle opties die er op zitten. Ik zou hem dan eerst zelf ergens laten wegen voordat dit definitief vastgelegd wordt.

Precies dit. Die 1452 klopt gewoon met alle vergelijkbare uitvoeringen / motortypes die je tegenkomt.
De auto van Joost heeft daarnaast zowat alle extra opties aangevinkt gekregen, grote kans dat je dan dus nog hoger uitkomt.

Het gewichtsverschil tussen de 1452 en de 1387 is simpeler dan jullie denken....de automaat is 1452 kg en de handbak 1387 kg...:}
Check maar eens op bv Autotrack...

Trekgewicht valt me wel wat tegen..vrijwel hetzelfde als mijn astra 1.4. Maar goed..meer dan voldoende..;)

Men neemt voor de gewichten toch gewoon die van de typegoedkeuring over? Die zouden gelijk moeten zij naam die op de Duitse papieren.

Rob zei:
Het gewichtsverschil tussen de 1452 en de 1387 is simpeler dan jullie denken....de automaat is 1452 kg en de handbak 1387 kg...grinning smiley

Met handbak is 1437 kilo ( of denk je echt dat een automaatbak 65 kilo zwaarder is dan een handbak? ;) )

Tjez*s..wat zit ik nou te bazelen inderdaad..krijg je als je vlug even iets opzoekt tijdens je werk..;)
Maar goed..feit is dat de automaat 1.6T STin Nederland altijd 1452 kg is dus dat klopt wel..

En de 1387 heb ik nu wel gevonden..dat is het gewicht van de ST 1.5 handbak.....

link

Jullie hebben gelijk! Ik keek niet goed :) 1452 klopt. Nog vrij licht voor het formaat auto, maar jammer dat hij net niet 3 kilo lichter was ivm MRB :T

HIER op pagina 17 staat ook dat mijn insignia 1600kg mag trekken met ****

kijk ik bij **** staat er onderaan; * Alleen i..m. optiecode "verhoogd aanhangwagengewicht" of accessoire "verhoogd aanhangwagengewicht"

maar nergens op het internet staat wat dit is, ook niet in de brochure. Maar zonder die optie verhoogf aanhangergewocht ; 1450kg klopt ook. Is inderaad niet super veel, zeker in vergelijking van een megane die zo 1800 mag trekken of een 3-serie die 1800 mag trekken. Maar in prencipe voor mij voldoende.

Franse auto's mogen altijd opvallend veel trekken. De CE 1.2 vti die mn moeder had mocht 1200kg trekken. Erg veel voor een turboloos driecilindertje in een auto van net 1000kg.
Maar 1400kg mag ik met mn **** ook dacht ik, dus in dat licht is het idd niet zoveel bij je Insignia.

Toch is het wel apart dat de 2 liter diesel zoveel meer mag trekken. Uiteindelijk heeft die minder vermogen, maar wel natuurlijk meer koppel. En een hoger eigen gewicht. Maar 500kg is wel veel.
Kan zijn dat het verhogen van het trek gewicht iets met koeling te maken heeft. Overigens heeft de Duitse prijslijst het niet over de mogelijkheid om het trek gewicht te verhogen, daar is het altijd 1450 kg.

Pietzoveel zei:
Kan nogal wat verschil in de koeling zitten en eventuele automaatkoeling

ik vermoed ook dat het hem daar ergens zit. PK/koppel heeft maar een beperkte invloed op het trekgewicht. Er zjin auto's met 100pk die 2000kg mogen trekken.

Maar wel opmerkelijk is dat op de duitse brochures en prijslijsten niets op terug te vinden is. Ik vind er ook niets van terug op internet.

nog 1 nachtje slapen

opel_insignia_sports_tourer_4_4_5.jpg

Die 1,450 kilo trekgewicht is toch best prima, zelfs als je aan de caravan zou willen over een paar jaar is dat meer dan genoeg.

Prachtige caravan, mooi stapelbed voor de kinderen, hoeft toch niet groter! ;)

zoiets

Nee voorlopig geen caravan. Ik vind het erg duur (aanschaf, onderhoud en opslag) . dan moet je echt wel zeer regelmatig er op uit. Ik huur wel een stacaravan of zo ;) Kost ook serieus geld maar heb er ook geen onderhoud aan, geen hoog brandstofgebruik, kun je beetje doorrijden, geen opslag nodig en tegenwoordig hebben veel sta caravans gewoon 2 slaapkamers, eigen badkamer en airco. Wel fijn met de huidige Europese zomers.

Buren van mijn ouders waren zelfs eerder terug gekomen van vakantie. na 1,5 week 38 graden in frankrijk vol in de zon met de caravan waren ze er helemaal klaar mee :}

Maar 1450kg is inderdaad prima

Ik denk ook dat je wel gewend/bekend moet zijn met een caravan, als je dat vroeger nooit zelf gedaan hebt ( als kind ) dan doe je dat later zelf ook niet zo heel snel denk ik. Bij de meeste mensen die je hier op forum met caravans ziet is dat volgens mij ook zo.

Ja idd dat is ook wel zo denk ik. Bij ons thuis gingen we überhaupt nooit op vakantie vroeger omdat er geen geld voor was :} dagje dierentuin in de zomervakantie en een keer een dagje naar zee, dan had je het wel gehad.

De upgrade naar 1600kg schijnt overigens meer een administratief ding te zijn wat opel aanbied indien men gekozen heeft voor een af fabriek trekhaak. Kost iets van 200 euro, maar met name om de administratieve rompslomp die er mee gemoeid is.
Franse auto's mogen altijd opvallend veel trekken

Klopt, valt mij ook altijd op.

Vrienden van ons waren recent met de caravan en hun V50 1.6d naar Duitsland..net over de grens begaf de Volvo het... Weggesleept met het hele spul en diagnose was verbrande zuiger..oftewel einde oefening voor de Volvo.

Nu zijn ze op zoek naar een Kuga 1.5 Ecoboost. Die schijnt ook bijna 2.000kg te mogen trekken.

Vant weekend de hele Astra twee keer gepolijst, gesealed en in de wax gezet. Glom als de kale kop van Gaston Starreveld. Jammer alleen dat na één rit naar het werk de velgen gelijk al weer vies zijn en er ook alweer veel stof en viezigheid op zit...

20220910_200607 by Rob de Vries, on Flickr

20220910_200549 by Rob de Vries, on Flickr

20220910_200900 by Rob de Vries, on Flickr

20220910_200648 by Rob de Vries, on Flickr

Succes en veel plezier vandaag Joost!

Ik hoor ook net dat de 4-serie van mijn zusje in de soep is gelopen. :O

ze heeft dat ding net een paar maand, bij de BMW dealer gekocht. ze heeft nu tijdelijk een mini als leenauto maar het ziet er naar uit dat de motor het niet heeft overleefd. Exacte details weet ik niet maar op de snelweg ging de hele kermis aan lampjes branden , koelvloeistof was er uit gelopen. Ze heeft 2 jaar garantie er op dus word vast netjes opgelost, maar het zal je maar gebeuren. Ding is nog maar 4 jaar oud.

Vrienden van ons waren recent met de caravan en hun V50 1.6d naar Duitsland..net over de grens begaf de Volvo het... Weggesleept met het hele spul en diagnose was verbrande zuiger..oftewel einde oefening voor de Volvo.

Die heeft een PSA blokje nog, volgens mij waren die specifieke blokjes ook niet heel best meende ik mij te herinneren. Wel heel zuur

Die heeft een PSA blokje nog, volgens mij waren die specifieke blokjes ook niet heel best meende ik mij te herinneren. Wel heel zuur

Moet ook zeggen dat deze al de nodige km had gedraaid en niet een hele dure aankoop was. Soort van tussenauto. Maar de eerste keer weg met hun nieuwe caravan verliep dus niet echt soepel.

Snap nog niet waar precies het verschil zit maar in de c3 zit ook een 1.6 hdi en die is juist erg betrouwbaar.

Sowieso zijn de diesels van Peugeot (en franzosen in het algemeen) gewoon betrouwbaar, zuinig en relatief stil. Maar er is een vrij specifieke serie die niet zo best was. je moest de e-HDI niet hebben (of juist wel). Er zijn vrij veel versies van geweest in ieder geval waarvan de meesten gewoon top zijn. Collega rijd al zeker 10 jaar een berlingo (misschien nog wel langer) met een 1.6 HDI blokje. Ding ziet er niet meer uit maar heeft al iets van 5 ton op de blok. Maar volgens mijn collega is het blokje het enige wat nog prima is, zonder dat er flink aan gesleuteld is.

Ben wel benieuwd hoe de steeds modernere auto's zich houden met alle milieu aanbouw zaken, alles steeds lichter maken, niets overengineren, cilinder uitschakeling, coating op de cilinderwanden, 48V accu's aan boord, allerlei regeleenheden voor milieu.

De insignia heeft het allemaal niet, wel heeft deze blijkbaar een Benzine Partikelfilter 8-)

Bij de Astra K hoor ik over de 1.0, 1.4 en 1.6 van voor de facelift eigenlijk vrijwel geen problemen.
Over de 1.2 driepitter van na de facelift veel meer. Daar hebben diversen al een nieuwe motor in hun jonge Astra gekregen. Ook schijnen er wat structurele problemen te zijn met wegvallen vermogen als gevolg van te strak afgestelde emissiebeperkingen.

Ik maak me meer ongerust over de beschikbaarheid van onderdelen. Van m'n 13 jaar oude Laguna waren al heel wat specifiek Laguna onderdelen niet meer leverbaar. 10 jaar dient een fabrikant onderdelen te kunnen leveren...... Oplossingen worden daarna houtje-touwtje. Dat coatingsverhaal (o.a. Mercedes en BMW) van de cilinders heeft tot gevolg dat revisie (honen) al bijna niet meer kan.

Ja alles is gericht op nieuwverkoop. Max 6 jaar moet alles het goed doen, alles voor het milieu van dat drukt de nieuwprijs. De skoda waar ik mee naar italie wisselde ook vaak tussen 4 cilinder en 2 cilinder. Al die truckjes, ik weet het niet hoor op de langere termijn hoe het voor de techniek is.

Wat zo'n auto na 10 jaar doet, of er nog onderdelen beschikbaar zijn, of al die emissie dingen bijdragen aan de duurzaamheid op de langere termijn, ik heb ook zo mijn twijfels

Ja mooi hoor zo, inderdaad mooi setje 18 of 19" en dan op deze set winterbanden, kost je op langere termijn niet eens zo heel erg veel extra dan.

Klopt..alleen mijn huidigeset is nog te goed terwijl mijn winterbanden eigenlijk wel op zijn (niet qua profiel maar qua leeftijd/droogtescheuren).

Dus zit nog in erge twijfel wat te doen. Of gewoon een set all season op 19-inch en dan de huidige set verpatsen.
Maar ik heb momenteel niet zoveel behoefte om even een flinke smak geld op een set velgen uit te geven terwijl alles al zo duur is en de huidige banden / velgen ook prima zijn.

Maar vind de 19-inch Mokka wel erg fraai:

FB_IMG_1663161466826 by Rob de Vries, on Flickr

Of deze Astra J in 19-inch maar die zijn in de juiste steekmaat vreselijk zeldzaam:

69713345862-11-1.

Vanmiddag met 2 kinderen op de fiets 10 km heen en 10 km terug gefietst om kentekenplaten te laten drukken. Vanavond er op zetten en naar huis rijden. Maar mijn vrouw is hele avond weg dus kan er vanuit de keuken mooi naar kijken *-)

AsconaGT zei:
Vanmiddag met 2 kinderen op de fiets 10 km heen en 10 km terug gefietst om kentekenplaten te laten drukken. Vanavond er op zetten en naar huis rijden. Maar mijn vrouw is hele avond weg dus kan er vanuit de keuken mooi naar kijken *-)

Hop. kinderen in de stoeltjes en hele avond rijden met dat ding! :};)

Hop. kinderen in de stoeltjes en hele avond rijden met dat ding! grinning smileywinking smiley

:}

Klein blokje om gemaakt, oudste heeft even lekker geholpen met de kentekenplaten monteren en is onder de indruk van alle nieuwigheden. Vanavond even de spulletjes er in gelegd, en de eerste accessoire er in gelegd. Een rubber kofferbakmat. Echt ideaal met kinderen. Fietsjes achterin, modderige laarzen, even naar de milieustraat of ander nat spul. Je houd de kofferbak er zoveel netter mee.

52358038663_d4885ffc6d_b.jpg

verder geen foto's nog en ook geen ervaringen nog :)

Ziet er goed uit! Kofferbak lijkt wel wat smaller dan bij mijn k. De zijkanten lijken meer naar binnen te komen. Inhoud even opgezocht en met en zonder bank plat nagenoeg even groot qua liters. En de astra is tussen de wielkasten 2 cm breder dus zal het hdm ook niet echt doen...:)

Maar dat is groot zat..(tu)

Netjes afgewerkt en zon rubber mat is idd een must have!

Ik lijk wel halo in de kofferbak te zien..meende dat EVV zei dat dat er niet meer in zit. Via Ali kun je complete led unit voor prikkie bestellen. Staat much better en ook veel beter lichtbeeld. Kleine tip!

rjthefrisian zei:
Ziet er goed uit! Kofferbak lijkt wel wat smaller dan bij mijn k. De zijkanten lijken meer naar binnen te komen. Inhoud even opgezocht en met en zonder bank plat nagenoeg even groot qua liters. En de astra is tussen de wielkasten 2 cm breder dus zal het hdm ook niet echt doen...:)

Maar dat is groot zat..(tu)

Netjes afgewerkt en zon rubber mat is idd een must have!

Ik lijk wel halo in de kofferbak te zien..meende dat EVV zei dat dat er niet meer in zit. Via Ali kun je complete led unit voor prikkie bestellen. Staat much better en ook veel beter lichtbeeld. Kleine tip!
Je hebt gelijk, het is inderdaad nog geen LED achterin, v ik dacht van wel maar had dat verkeerd.

Die rubber mat is zeker mooi, is dat origineel Opel? Ik heb die van mijn vorige Insignia er in liggen maar dat past natuurlijk minder goed.

Die rubber mat is zeker mooi, is dat origineel Opel? Ik heb die van mijn vorige Insignia er in liggen maar dat past natuurlijk minder goed.

Grappig..ik heb ook de mat van mijn vorige Astra J erin liggen die bijna perfect past.

Mat is niet origineel opel. wel gewoon degelijk zwaar ding. Kost iest van 40 euro.

@rob; Hele interieur is LED inderdaad maar kofferbak niet denk ik nu ook te zien :} heb je een linkje naar een fel genoeg vervangingsunit? zal die het zelfde zijn als een astra?

s. En de astra is tussen de wielkasten 2 cm breder dus zal het hdm ook niet echt doen

aahh daar zit die cm extra issolatie dus in bij mij aan beide kanten :p

ZO een mat is inderdaad ideaal, dat had ik in de Megane ook, in de Clubman niet, die kofferbak is niet zo groot, daar gaan geen fietsen in :D

Ik heb in de G*** ook zo'n mat van dat merk, met een afbeelding van het model erop. Prima mat! Wilde eerst een gestoffeerde mat maar dit is wel netjes en handig. Alleen wat stroef in mn bastuba achterin te schuiven.
Vorige week nog even gebruik gemaakt van het feit dat het een grote auto is: vier tuinstoelen en een set velgen met banden voor de Citigo opgehaald. Heerlijk, die ruimte! Onderweg nog even naar Jimmy zn kantoor gezwaaid ;)

Terug
Bovenaan