Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

. Zou me niets verbazen als er veel mensen een gedeelte aflossing vrij gekozen hebben.

Hier is 1/3 ook aflossingsvrij. Ik ga er van uit dat dat geld bedrag over 20 jaar een ander bedrag vertegenwoordigd dan dat het 10 jaar geleden was. Rest word wel afgelost. Ik knijp echt in de handen met onze lage woonlasten. Met bovenop het geluk dat wij precies een jaar geleden het voor 20 jaar hebben vast gezet op het laagste punt. Wat wij voor het huis betalen is net zo veel als mijn zwager voor een huur appartementje in de zelfde woonplaats. En dan los ik grotendeels nog af ook. Heb medelijden met de starters nu die nog geen koophuis hebben met overwaarde, is gewoon echt geen doen. zelfs niet met een redelijk salaris.

Oef, nu zie je pas echt goed hoe die BMW verkloot is zeg. Maar mooi dat je de auto nu op de inrit hebt staan.
Ga je nu op een NL eendagskenteken naar de RDW?

Denk als je een middagje bezig bent dat je hem gewoon weer in originele staat hebt, dus dat scheelt wel weer. Hij is verder wel netjes en goed onderhouden door de dealer. Maar zo is het ook niet mijn smaak :) Morgen inderdaad met dagkenteken naar RDW.

1 grote zwarte vlek. Mooi contrast met de Insignia achterop.

Was ook met tegenlicht genomen, de Insignia lijkt hier ook zwart :T

Lijkt inderdaad wel darkmoon blue. Heb ik destijds ook op een astra bekeken maar vond het daar wat minder. Vond het te donker en had dan liever echt zwart. Alleen met flinke zon zag je hem echt blauw worden. Maar lijkt zo op dd Ibsignia beter te staan.

Ik had liever een exclusive kleur gehad, in een iets lichtere blauw soort, zoiets wat volvo ook heeft op de V60. Maar dat ga je echt niet vinden. Donker groen of donkerblauw vind je heel soms nog eens. Overgrote deel is zwart, wit of grijs.

Aflossingsvrij was de laatste tijd erg in trek vanwege de lage rente, dan maakt de hypotheekrenteaftrek ook niet meer uit.
Ik heb een derde aflossingsvrij maar daar is al wat op afgelost. Heb nog 18 jaar te gaan, dan zit de dertig jaar erop. Heb enkele delen vijf jaar langer lopen. Maar de hypotheek lasten liggen 200 onder de grens voor huursubsidie:}

Nice...hij lijkt haast wel zwart nu..is de kleur soms darkmoon blue? Die kleur heb je ook op de Astra..het is heel donker blauw maar indien de zon niet schijnt is het vrijwel zwart.

Toevallig alle papieren hier bij mij, het is geen darkmoon blue maar tiefsee blue

Tiefsee blue
GDX_1.jpg

Royal blue was ook leverbaar op de insignia maar is een uni kleur en donkerder
GEK_1.jpg

Nautic blue zat op de facelift
G4B_1.jpg

Darkmoon blue kan ik zo niet vinden

Ah...nou wees blij...tiefsee lijkt wat blauwer...darkmoon lijkt vrijwel zwart..vond het verwaarloosbaar anders tov zwart.

Royal blue zit ook op de astra en is niet metallic en oogt wat goedkoop.

AsconaGT zei:
Nice...hij lijkt haast wel zwart nu..is de kleur soms darkmoon blue? Die kleur heb je ook op de Astra..het is heel donker blauw maar indien de zon niet schijnt is het vrijwel zwart.

Toevallig alle papieren hier bij mij, het is geen darkmoon blue maar tiefsee blue

Tiefsee blue
GDX_1.jpg

GEK_1.jpg

G4B_1.jpg

Hier staan als het goed is alle kleuren. De kleurcode staat als het goed is op het typeplaatje.

EVV zei:
AsconaGT zei:

Tiefsee blue
GDX_1.jpg

GEK_1.jpg

G4B_1.jpg

Hier staan als het goed is alle kleuren. De kleurcode staat als het goed is op het typeplaatje.

Hele complete en waardevolle database zeg! (tu)

Zo, terug van de RDW. man man het zijn ook wel ambtenaren hoor.

aanmelding was soepel en vriendelijk. Eenmaal voor de juiste straat (deur staat open) zat ik te wachten maar ze stonden in een groepje keurmeesters luidruchtig grapjes te maken voor mijn auto totdat het exact mijn tijdstip was dus heb nog zeker 10 minuten voor hun neus zitten wachten. Afijn, misschien hadden ze net koffie pauze (wel vroeg om 9 uur en ik zou dat dan op een andere plek doen, niet naast klanten).

Vervolgens controleren ze de auto met 2 personen, tussendoor werden allerlei vakantieverhalen gedeeld met elkaar. Nu ving ik toevallig op dat de ene zwart zei. Dus ik zei als het om de kleur gaat, hij is blauw. Dat werd dus al foutief genoteerd, wel gelijk aangepast gelukkig. Verder een formaliteit, kreeg de papieren mee en naar huis.

Tegenwoordig kun je via Digid aangifte doen en kun je gelijk betalen en krijg je dus ook snel te platen. Maar bij thuiskomst blijkt dat de gegevens die in het systeem staan ook niet kloppen mbt onder andere Co2 uitstoot. Met andere woorden, nu moet ik handmatig aangifte doen. Kost weer wat dagen extra, maar het is niet anders.

Auto reed wel erg fijn. Zag al wel dat je super veel kunt instellen, spiegel naar beneden bij achteruit, bestuurder, bijrijder, allebei of niet. automatisch inklappen ja of nee bij vergrendelen en zo kun je echt alles lekker naar wens instellen.

Binnenkort ook eens de sleutel aan de bestuurder koppelen zodat als ik de auto start mijn stoel instellingen en spiegelinstellingen kloppen en de juiste radiozender en dashboard weergave bij mij klopt en juiste HUD hoogte. Vrouwlief die een heel stuk kleiner is kan het dan op haar instellen. Spielerei voor later

Nu is het wel zo als de zon niet schijnt zoals vanmorgen lijkt hij wel zwart inderdaad
52340643373_e76962e3f4_b.jpg

Mogguh!

Gisteren de bouwer op de koffie gehad; ze kunnen eventueel al snel beginnen. (hadden we niet verwacht) Maar goed; eerst zelf even een rondje voor keuken/badkamer/verduurzaming om te kijken wanneer spul leverbaar is ;)

We kregen nog de tip om onze houten vloer in de woonkamer te vervangen door schuimbeton met vloerverwarming: iemand daar ervaring mee?

Lees op het web veel goede ervaringen maar (logischerwijs) ook wat meer kritiek. Grootste nadeel is dat je geen kruipruimte meer hebt, maar ja; dat ding is nu ook zo klein dat er net een kind kan kruipen en we kunnen gewoon wat loze leidingen leggen.

Auto reed wel erg fijn. Zag al wel dat je super veel kunt instellen, spiegel naar beneden bij achteruit, bestuurder, bijrijder, allebei of niet. automatisch inklappen ja of nee bij vergrendelen en zo kun je echt alles lekker naar wens instellen.
Binnenkort ook eens de sleutel aan de bestuurder koppelen zodat als ik de auto start mijn stoel instellingen en spiegelinstellingen kloppen en de juiste radiozender en dashboard weergave bij mij klopt en juiste HUD hoogte. Vrouwlief die een heel stuk kleiner is kan het dan op haar instellen. Spielerei voor later
Had je dat soort dingen niet bij de Mercedes dan? Ik heb dat volgens mij ook allemaal op de V40 zitten (meeste gebruik ik niet ;))

Mooie wagel hoor..maar heb je nu dan een tijdelijk kenteken?

Snufjes heb ik allemaal niet maar ook niet nodig..mijn vrouw rijdt maar in haar eigen auto..;)
En spiegels verstellen heb ik een keer gedaan toen ik hem kocht en nooit meer aangezeten..;)

Had je dat soort dingen niet bij de Mercedes dan? Ik heb dat volgens mij ook allemaal op de V40 zitten (meeste gebruik ik niet winking smiley)

Nee is op de mercedes allemaal niet. Je kunt echt super veel configureren. Natuur als je het eenmaal hebt ingesteld zit je er niet meer aan, maar vind het wel fijn dat het allemaal kan. Moet er maar eens een keer goed voor zitten. Vind het overigens ook irritant dat je telkens cruise control aan moet zetten / activeren. Heb nog geen instelling gevonden waar dat niet hoeft. Bij de Mercedes werkt dat gewoon altijd. En start/stop stoor ik mij nu ook al aan. zal eens kijken wat daar aan te doen valt behalve elke keer aan denken met starten om hem weer uit te zetten

52341010945_737f5f983e_b.jpg

Ben ook blij dat het dashboard ook gewoon meters heeft en slechts deels digitaal is en je ook gewoon lekker wat knoppen hebt nog

We kregen nog de tip om onze houten vloer in de woonkamer te vervangen door schuimbeton met vloerverwarming: iemand daar ervaring mee?

Ik ken het wel inderdaad, maar geen ervaring.

zijn zoveel huizen zonder kruipruimte. gewoon goed nadenken voor eventuele leidingen / buizen voor internet en stroom. Loze buis vanuit meterkast naar voortuin en achtertuin voor laadpaal of andere stroombehoeftes en dan gewoon vol storten

Mooie wagel hoor..maar heb je nu dan een tijdelijk kenteken?

Ja alleen voor vandaag voor naar keuring en weer terug. Mag er verder nog niet mee rijden totdat ik kenteken heb. Hij staat nu weer bij mijn ouders op de oprit geparkeerd Heb wel even een klein ommetje gemaakt. Even tussenstop onderweg, beetje pielen met wat dingen. Apple carplay geactiveerd en dashboard geconfigureerd en zo

Ik zie wel dat je nu de vernieuwde intellilink hebt; dat had die groene Insignia nog niet.

Tellers moet je van houden. Ik had dan toch liever volledig digitaal gehad. Deze half digitale tellerbak kan je ook in astra k (preactelift; facelift zit ie al in) inbouwen maar is erg geliefd, zeldzaam en betaal je de hoofdprijs voor.

Vind het overigens ook irritant dat je telkens cruise control aan moet zetten / activeren. Heb nog geen instelling gevonden waar dat niet hoeft.

Ik moest even goed nadenken hoe het werk maar dat wordt hem niet. Moet ook zeggen dat ik dat totaal niet mis. Je moet toch de snelheid opnieuw instellen en is in fluitje gepiept.

AsconaGT zei:
Nee is op de mercedes allemaal niet. Je kunt echt super veel configureren. Natuur als je het eenmaal hebt ingesteld zit je er niet meer aan, maar vind het wel fijn dat het allemaal kan. Moet er maar eens een keer goed voor zitten. Vind het overigens ook irritant dat je telkens cruise control aan moet zetten / activeren. Heb nog geen instelling gevonden waar dat niet hoeft. Bij de Mercedes werkt dat gewoon altijd. En start/stop stoor ik mij nu ook al aan. zal eens kijken wat daar aan te doen valt behalve elke keer aan denken met starten om hem weer uit te zetten

52341010945_737f5f983e_b.jpg

Cruise Control aan zou gewoon standaard moeten zijn, die van mij is altijd actief. Gewoon de set knop indrukken en hij werkt, ik hoef geen niet eerst aan te zetten. Maar is dat een foto van jouw auto, heb je nu geen automatische cruisecontrol?

Cruise Control aan zou gewoon standaard moeten zijn, die van mij is altijd actief.

Nu begin ik toch et twijfelen..je bedoelt dat na opnieuw starten het cruise icoontje nog in je scherm staat en dat je alleen de snelheid weer moet instellen?

Ik zie wel dat je nu de vernieuwde intellilink hebt; dat had die groene Insignia nog niet.

Ik wist niet dat er verschillende soorten intellilink systemen waren? De groene was wel iets meer dan een jaar ouder dus dat zou kunnen.

Zover ik nu kan beoordelen werkt het wel fijn. gewoon snel, heel duidelijk. Ben nog steeds geen fan van touchscreen maar als het dan goed werkt en fatsoenlijke pictogrammen kan ik er wel mee leven

Ik vind de tellerbak zo wel mooi, Ook hier kun je alles instellen wat je waar wil zien. Ook zo'n ding waar je in het begin beetje mee speelt en later niet meer. Maar wel leuk. Hier zie je echt wel verschil tussen de Benz die in de basis stukje ouder is.

Moet met drempels wel wat rustiger doen dan de mercedes. Die was super comfortabel maar op drempels kon je snoeihard overheen als je wil en lag gelijk daarna super strak op de weg. De Insignia veert echt nog wel iets na

Morgen naar Italië :voor een paar dagen -D zin in

Nice Joost, echt een strakke auto....en een lel van een wagen. :}
Maargoed, voor de boodschappen neemt B haar Up! wel mee, dus zit ze niet met een grote auto in krappe parkeervakken. Ik ben wel benieuwd naar het verschil in rij-ervaring tussen een Astra K en deze Insignia. Ik vond het zwakste punt van de Insignia dat de beleving wat tegen valt tov het interieur van de Astra, maar hoe ze zich in rij-eigenschappen verhouden....geen ID.

@ Sleutel op persoon gericht: Zou het ideaal vinden. Bij mijn B en ikzelf zit er ook een fors lengteverschil, zelfde situatie als dat Joost heeft.
Dus altijd spiegels, autostoel (en radiozender) verstellen. Gelukkig heb ik B zover dat ze na gebruik van mijn auto de stoel weer naar achteren zet.
Als klein persoon in een stoel stappen die naar achteren staat is minder problematisch als als lang persoon in een krappe stoel plaatsnemen. ....zeker als de pieper gaat. :}

AsconaGT zei:

Ik wist niet dat er verschillende soorten intellilink systemen waren? De groene was wel iets meer dan een jaar ouder dus dat zou kunnen.

Zover ik nu kan beoordelen werkt het wel fijn. gewoon snel, heel duidelijk. Ben nog steeds geen fan van touchscreen maar als het dan goed werkt en fatsoenlijke pictogrammen kan ik er wel mee leven

Ik vind de tellerbak zo wel mooi, Ook hier kun je alles instellen wat je waar wil zien. Ook zo'n ding waar je in het begin beetje mee speelt en later niet meer. Maar wel leuk. Hier zie je echt wel verschil tussen de Benz die in de basis stukje ouder is.

Moet met drempels wel wat rustiger doen dan de mercedes. Die was super comfortabel maar op drempels kon je snoeihard overheen als je wil en lag gelijk daarna super strak op de weg. De Insignia veert echt nog wel iets na

Morgen naar Italië :voor een paar dagen -D zin in
Je hebt ook een nieuwere tellerbak, de oudere had rode wijzers en minder instel mogelijkheden.

Owja, weer naar F1 toch? Weer met zijn allen met werk of alleen met klein groepje nu ofzo?

Weer F1, net nadat ik dit had afgesproken met een goede vriend van mij hoorde ik van mij werk. zo ga je nooit en zo ga je 2x

grappig, wist niet dat binnen de pre-facelift ook nog verschillen zaten in multimedia en tellerbakken.

Maargoed, voor de boodschappen neemt B haar Up! wel mee, dus zit ze niet met een grote auto in krappe parkeervakken.

Ik doe meestal de boodschappen ;) maar dan pak ik nog steeds de up inderdaad. parkeert makkelijker en ik weet hoe anderen om gaan met andermans auto's op drukke parkeerplaatsen bij de super markt. Bovendien is voor de boodschappen de up ruim genoeg . Daarom is het ook een boodschappenauto :}

Heb de ruimte van de Insignia niet per se nodig ook. Astra was ook prima qua ruimte. maar vind een Insignia gewoon iets exclusiever/mooier om te zien

Hoe de rij-eigenschappen verschillen weet ik zo niet, dan zal ik ze echt gelijk na elkaar moeten rijden.

CC moet ik ook elke keer activeren als de auto opnieuw wordt gestart. Echt ontzettend stom dat zoiets niet standaard aan staat.

En nog zo'n nadeel bij de V40: de deuren gaan niet automatisch van slot als je de bestuurdersdeur opent. Dus als je dan de auto met draaiende motor neerzet en even snel wat uit de kofferbak of achterbank wil halen, dan moet je eerst het ontgrendelknopje aanklikken. Zoiets went ook niet; mijn andere auto's gingen allemaal van slot zodra je de bestuurdersdeur opende.
Vooral de maanden dat vrouwlief zich moest redden met rollator en rolstoel heb ik de V40 vele malen vervloekt :D

rjthefrisian zei:
Cruise Control aan zou gewoon standaard moeten zijn, die van mij is altijd actief.

Nu begin ik toch et twijfelen..je bedoelt dat na opnieuw starten het cruise icoontje nog in je scherm staat en dat je alleen de snelheid weer moet instellen?
Ja, precies dat. Bij mijn Volvo en onze Mini moest/moet je eerst een knop drukken om de cruisecontrol actief te maken waarna je de snelheid kan zetten. Bij mijn Insignia kan je gelijk de snelheid zetten.

En nog zo'n nadeel bij de V40: de deuren gaan niet automatisch van slot als je de bestuurdersdeur opent. Dus als je dan de auto met draaiende motor neerzet en even snel wat uit de kofferbak of achterbank wil halen, dan moet je eerst het ontgrendelknopje aanklikken. Zoiets went ook niet; mijn andere auto's gingen allemaal van slot zodra je de bestuurdersdeur opende.

Dat kun je niet ergens instellen? Bij de Astra heb ik juist bewust voor gekozen dat alleen de bestuurdersdeur open gaat. maar kan ook andere opties selecteren.

Mijn vrouw vervloekt de keyless entry nog wel eens omdat als ik de sleutel in de broek heb zij er niet in komt als ze eerder bij de auto is..:)
maar verder vind ik het een heerlijke optie en door het gemak vergeet ik de C3 steeds op slot te doen..:)

Ik vond het zwakste punt van de Insignia dat de beleving wat tegen valt tov het interieur van de Astra, maar hoe ze zich in rij-eigenschappen verhouden....geen ID.

Zal in details verschillen. Ik heb juist nog nooit in een Insignia gereden; wel in gezeten. Maar als je een Astra gewend bent valt het dash van de Insignia je inderdaad wat tegen omdat er veel elementen overeen komen. Vind bijvoorbeeld de klimaatregeling in de astra er juist wat mooier uitzien met de graden in de knopjes en net wat mooiere knopjes.. Maar het zal in de Insignia allemaal wel net wat luxer zijn afgewerkt. Het prijsverschil moet toch ergens vandaan komen..:) Meende ook een net in de rolhoes te zien en chromen strip in de kofferbak, dempertje onder de klep, enz.. dat heeft de Astar niet. En er zijn wat meer opties verkrijgbaar al zie je veel daarvan ook alweer terug bij de facelift Astra K.
Maar het mooiste van de Insignia is dat je hem vrijwel nooit ziet en echt iets exclusiefs rijdt.

Sfeerverlichting in de deuren. USB aansluitingen bij achterbank en allemaal van zulke kleine details

Dat heb ik juist ook op de Astra zitten..:)

Maar bijvoorbeeld het panodak., volgens mij net weer iets verder doorontwikkeld matrix led, wat luxer afgewerkte kofferbak, enz..misschien ook wat meer geluidsisolatie want dat vind ik van de astra niet het sterkste punt.

Ahh kijk, ja zo goed ken ik de astra dus niet. 1000km leenauto ervaring van vorig jaar in een vrij basic versie :) was ik overigens ook wel positief over. En het is ook heel erg uitvoering afhankelijk. Denk als je een vrij luxe astra een luxe insignia naast elkaar zet de verschillen niet heel schokkend zijn inderdaad.

Maar een luxe golf en een luxe passat zal dat gevoelsmatig ook net zo zijn aangezien die ook het zelfde platform delen en sterk aan elkaar verwant zijn

Een Arteon heeft in de middenconsole precies dezelfde knopjes als ik in mijn ****.
Bij de Focus moest ik de cruise control ook telkens activeren, wens snel. Bij Volvo's moet je de regensensor activeren, dat vind ik slim. Hoe vaak ik al niet bijna een mep van de ruitenwisser heb gekregen bij het krabben van de ruit...
Keyless entry heb ik niet, ik moet nu zelfs weer starten met de sleutel. Dat laatste is wel weer even wennen. Ga ik zitten, zit de sleutel nog in mn zak. Maarja, ook dat ouderwetse principe werkt prima!
Tellers horen wat mij betreft ook analoog al heb ik de snelheid digitaal weergegeven er tussenin. En ik kijk ook vaak naar de GPS snelheid. Eerst had ik nog een dashcam, toen keek ik daarop voor de snelheid (stond groot in beeld).

Ik vind de tellers analoog ook het mooiste. Ik heb vanmiddag alles op analoog gezet (welliswaar digitaal weergeven) met daarbij ook volt meter, olietemperatuur etc.

Nodig? Nee, merk al snel dat je de basis info uit de HUD haalt, maar de 'analoge' klokjes vind ik vooral mooier :}

Beetje zoiets nu. Alleen in het midden geen snelheid digitaal want dat zie ik al op de HUD. Daar heb ik nu de verbruikcijfers in staan.

opel_insignia_grand_sport_turbo_4_4_18.jpeg

Keyless entry zou ik wel kunnen missen. Zeker gezien de diefstalgevoelligheid.

Hoe zit dat nu met on-star, volgens mij heb ik daar nog wel een knopje voor. Dat het gestopt is weet ik, maar werkt de noodoproep nog wel in geval van nood?

Nou keyless wil ik echt nooit anders meer! Niet dat geklooi met sleutels meer. Moet elke keer weer wennen in de C3. En de electrische achterklep blijf ik ook bijzonder handig vinden. Vanmiddag moest ik even wat boodschapjes doen, sta je met je handen vol, effe voet langs de bumper en gooit alles zo achterin. Het zijn maar kleine dingetjes maar maken alles zoveel handiger.

Bij Volvo's moet je de regensensor activeren, dat vind ik slim. Hoe vaak ik al niet bijna een mep van de ruitenwisser heb gekregen bij het krabben van de ruit...

Dat is inderdaad wel super! Snap je niet waarom andere fabrikanten dat niet overnemen.

Ahh kijk, ja zo goed ken ik de astra dus niet. 1000km leenauto ervaring van vorig jaar in een vrij basic versie smiling smiley was ik overigens ook wel positief over. En het is ook heel erg uitvoering afhankelijk.

Scheelt bij de Astra zeker. Je moet eigenljk gewoon de innovation hebben. Mooier aangekleed en veel dingetjes die deze versie veel specialer maken dan de andere versies.

On star is dood. De nek omgedraaid door Stellantis. In mijn astra zat het al niet eens meer. Komt tzt wel iets nieuws voor terug.

Beetje gek dan dat mijn MY2019 insignia nog wel die knopjes heeft. Ik hoef ook geen 'persoonlijke assistent' of iets. Maar er is dus ook geen app meer mogelijk, geen SOS in geval van nood of iets? In boekje stond ook dat er gratis navi updates zijn, maar zal misschien dan ook verlopen zijn onder PSA vlag

Bij de astra was het vanaf de luxere modellen standaard maar in die van mij (2018) zit het al niet meer. Met de facelift is het helemaal geschrapt en toen kwam ook de navi pro.
Die navigatie schijn je eenvoudig te kunnen updaten en volgens mij werkt dat wel als ik de berichten op het astra forum kan herinneren.

AsconaGT zei:
Beetje gek dan dat mijn MY2019 insignia nog wel die knopjes heeft. Ik hoef ook geen 'persoonlijke assistent' of iets. Maar er is dus ook geen app meer mogelijk, geen SOS in geval van nood of iets? In boekje stond ook dat er gratis navi updates zijn, maar zal misschien dan ook verlopen zijn onder PSA vlag
De navigatie updated kan je als het goed is hier terug vinden. Je hebt geluk dat je de nieuwe unit hebt, voor die van mij is alleen een update naar 2019 mogelijk. Ook dank zij PSA waarschijnlijk.
Maar heb je nu wel active cruisecontrol? Ik mis het auto symbool op je stuur bij de cruisecontrolschakelaar...

Maar heb je nu wel active cruisecontrol? Ik mis het auto symbool op je stuur bij de cruisecontrolschakelaar...

Ja zit er wel op, heb er gisteren even wat mee geprobeerd. Eerste indrukken zijn goed. Ik weet ook hoe het op de Insignia A werkt en dat was duidelijk nog in de beginfase, want dat werkte toen niet echt top waardoor het meer ergenis opleverde dan voordeel. Vooralsnog werkt dit veel beter / soepeler met remmen en gasgeven. Heb wel de afstand inmiddels verkleind.
Die navigatie schijn je eenvoudig te kunnen updaten en volgens mij werkt dat wel als ik de berichten op het astra forum kan herinneren.

mooi! Al vraag ik mij af hoe vaak ik het ga gebruiken als je ook google maps hebt via apple carplay / android auto
De navigatie updated kan je als het goed is hier terug vinden. Je hebt geluk dat je de nieuwe unit hebt, voor die van mij is alleen een update naar 2019 mogelijk. Ook dank zij PSA waarschijnlijk.

thnx (tu)

mooi! Al vraag ik mij af hoe vaak ik het ga gebruiken als je ook google maps hebt via apple carplay / android auto

Niet..:) Google maps werkt zo perfect. Vanmorgen nog ervaren met een dik ongeluk op de A7..het hielp me perfect!

Helaas wordt Google maps alleen op het grote scherm getoond terwijl de ingebouwde navigatie ook tussen de meters en in de HUD aanwijzingen geeft. En dat is toch wel erg prettig. Ik gebruik voornamelijk de ingebouwde navigatie ook die reden. Hooguit van te voren even kijken of de route overeen komt met Google.

Dat snap ik! Hud heb ik geen last van en centrale display mis ik de aanwijzingen ook maar mis ik niet.

Maar kan je de navi wel makkelijk updaten in de Insig? En is de kaart dan ook wat actueel?

rjthefrisian zei:
Dat snap ik! Hud heb ik geen last van en centrale display mis ik de aanwijzingen ook maar mis ik niet.

Maar kan je de navi wel makkelijk updaten in de Insig? En is de kaart dan ook wat actueel?
Update kost 100€ en gaat het via een USB stick. Alleen kan ik voor dus van mijn, model jaar 2018, alleen updaten naar 2019. Dat zet niet veel zoden aan de dijk. Die van Ascona zou naar kaarten van 2020 kunnen.

De Mini heeft de HUD inderdaad op een apart schermpje bovenop het dash, dat weg kan klappen. Maar ik moet zeggen dat ik me daar totaal niet aan stoor, het is duidelijk, je hoeft je zicht niet van de weg te halen, de navigatie van Mini, (niet via Carplay) wordt weergegeven en de snelheid, verkeersborden, als je te dicht op een voorganger komt etc.
Ik begrijp dat op de ruit, zoals Joost mooier is.

Hier zit de 1e werkweek er weer bijna op, de nieuwe tarieven voor gas en stroom zijn binnen, en de vliegtickets worden een pak duurder, boodschappen *-)

Kort gezegd:

na de 1e werkweek ben ik al weer toe aan vakantie, maar dat gaat niet want #onbetaalbaar, zeker als je er van de winter een beetje comfortabel bij wilt zitten en nog wat voedzaams en gezonds wilt eten.

Vorig jaar van 125,- naar 245,- (groter huis) nu per 1-10 naar 579,- Die zijn toch niet lekker meer. Ik heb hem op 350,- gezet en ga echt heel erg letten op verbruik en douchen.
We hebben het prima, maar zo gaat dat ook niet lang meer duren. :,( . We wilden de badkamer gaan doen in 2023, maar ik voorzie dat dit zo niet zal gaan.

Ik voorzien dat er heel veel faiiliet, gesloten wordt en problemen komen.

Ongelooflijk wat een bedragen. Ik heb hem in december nog voor drie jaar vast kunnen zetten voor 1.18 euro per m3 dus heel veel geluk mee. En daarnaast 14 zonnepanelen die dit jaar al bijna 4000kW hebben opgewekt. Desondanks ook wel aan het bezuinigen want ook hier gaan we het vast nog wel merken.
Boodschappen steeds duurder en met de rentestijging van de ECB gaat de inflatie wellicht omlaag, maar komt de recessie er wel aan. Pas op de plaats dus komende jaren.

Ja mijn contract was ook voor 3 jaar, en nu dus afgelopen. Zonnepanelen doen hier ook hun werk gelukkig, maar die gasprijs is echt belachelijk.

Jah...ik zei het vorige week al maar ook hier vliegt het geld eruit en merk ik dat we elke maand weinig meer overhouden.
Mijn vrouw werkt door haar burnout effe wat minder en we laten haar loon ook altijd zonder heffingskorting uitbetalen waardoor we in bij de aangifte wat meer terug krijgen en lekker spaarpotje hebben maar maandelijk er natuurlijk meer wordt ingehouden.

Twee weken terug naar festivalletje geweest met vrienden..met reis, muntjes en entree gewoon bijna 250 euro kwijt voor ons tweeen, nog een keer naar de dierentuin met het gezin nog wat kleding voor de kids en de maand is te lang voor het salaris.....:D

En dan moet ik in januari ook mijn contract weer verlengen...ik kon vorig jaar nieteens meer kiezen uit langer dan een jaar...

580 is wel belahelijk veel geld..en dan hebben jullie ook nog zonnepanelen?

Ja kosten zijn belachelijk, energie, boodschappen, kleding, terrasje, uit eten, bioscoop.... niet te doen.

Volgend weekend gaan we naar de Streamers in Amsterdam, is natuurlijk al voro de zomer geboekt. Ik had ook een hotel geboekt en parking etc. in Amsterdam. Maar dat hotel heb ik geannuleerd en die parkeerplaats verplaatst naar een P+R net buiten de ring. scheelt op hotel en parking bijna 250,-! dan rijd ik na het concert wel weer terug naar huis, hou ik in iedergeval wat meer in mijn zak, om nog wat te kunnen eten en drinken daar :D.

Zonnepanelen hier zijn al wat ouder (8 jaar), en hebben dit jaar 1200 kw opgewekt, niet superveel, maar toch. Verder een zonnecollector die de zonneboiler warm houdt. als dat water op is, gaat de cv ketel pas draaien bij douchen.. Dat werkt prima van april tot september, daarna springt de cv ketel bij. Ik dnek dat ze verwachten dat wij de kachel op 25 gaan zetten ofzo..

Ik zei deze week al tegen de collega’s op kantoor, afgelopen jaren was het verplicht thuiswerken, dit jaar trek ik met het hele gezin in op kantoor. Kan thuis de kachel uit.
Hopelijk zorgen de maatregelen ervoor dat de energieprijzen omlaag gaan komende maanden en horen we op Prinsjesdag wat kabinet nog in petto heeft om de pijn war te verzachten. Sancties tegen Poetin treffen Europa ook gewoon keihard. We zijn veel te afhankelijk van dat land van dieven en moordenaars.

Net afgelopen week mijn verhoging ook gehad van Vattenfal: we gaan naar 400 euro per maand. Collega van mij (uit de productie) gaat naar 800 per maand; die gaan echt problemen krijgen :(

Heb dit jaar geen vakantie gehad maar ik heb er op deze manier ook niet echt zin in; alles wordt zo ontzettend duur. Heb ik op de oprit ook nog een diesel staan die niet meer uit kan... maar ja, inruilen op wat anders? *katsjing*
En dan hebben we de verbouwing nog voor de boeg.... dus we gaan extra letten op duurzaamheid; onze bouwer zei wel dat dit jaar de prijzen vrij stabiel waren gebleven dus we hopen dat de nieuwe offerte mee gaat vallen.
Maar we hebben nu er al wel voor gekozen om toch maar goed aandacht te besteden aan de vloer en ons best te doen om vloerverwarming te krijgen; in combinatie met warmtepomp/zonneboiler/zonnepanelen zou dat moeten helpen om de energierekening wat lager te houden.

En dan mogen wij eigenlijk nog niet eens echt klagen met ons inkomen (en geen kosten aan kinderen) maar begin me wel enigszins zorgen te maken.

Dan komt er volgend jaar nog de maatregel dat de minimumlonen 10% omhoog gaan, dus kosten voor werkgevers stijgen flink en daar zitten al problemen: gaat er niet beter op worden. Wel hoger minimumloon maar geen banen.
Nee, al met al gaan we een lastige tijd tegemoet ben ik bang...

Mijn moeder met alleen een AOW'tje gaat ook naar rond de 800 Euro per maand.
Had even bekeken op site van Eneco, schatting/voorspelling/berekening is dat ze in een gemiddelde maand December tussen de 40 en 50 Euro per dag kwijt is aan alleen al gas. Per dag!!!!
Er gaan echt hele slechte jaren aankomen.

Dat is toch niet meer op te brengen. Ik besef me steeds meer hoeveel mensen er in de problemen gaan komen. Dit gaat heel ver. Rusland zorgt er bewust voor dat deze toenemende onvrede tot grote protesten gaat en verdeeldheid gaat leiden.
Kon weleens een hele vervelende winter aan gaan komen.

Energieprijzen gaan nergens meer over inderdaad. Je betaald letterlijk het drie dubbele, voor exact hetzelfde als anders. De verwarming een graadje lager zetten zal bij velen wel kunnen, maar is voor velen niet voldoende.
Ik ben heel benieuwd wat voor ellende dit gaat veroorzaken, want er zijn maar weinig die dit wél kunnen trekken.

Ook benieuwd wat de overheid hier aan gaat doen, want met alleen de minima helpen is niet voldoende. Jan Modaal trekt enkele honderden euro’s extra per maand ook niet. Want alle andere lasten stijgen ook vrolijk door.

Gelukkig gisteren getankt voor 1,39 de liter, dat maakt de vakantie weer een stukje goedkoper. Heb nog teveel betaald ook, want onderweg ook nog 1,37 zien staan :D
Het verbruik is hier (Côte d’Azure) wel om te janken. Ik houd het niet bij, maar het kan niet anders met alleen maar langzaamrijdend/file langs de kust. Is in het hoogseizoen echt niet grappig volgens mij. De adaptieve cruise control en automaat zijn wel weer een verademing in elk geval :)

@ Joost, proficiat met de nieuwe wielen. Erg mooi exemplaar, moet genieten zijn zo’n auto bomvol met luxe en een lekkere motor (tu)

Tsjah, dat we gaan inleveren is bekend. Ik verbaas me er dan ook nog over dat de terrassen nog zo vol zitten en er nog veel vliegreizen worden geboekt.
Ik denk dat veel mensen weten dat alles duurder gaat worden, maar het nog niet omrekenen naar maandelijkse euro's. Dit klap zal nog wel komen :(

Porterenee had er ook al een filmpje over om volgers te waarschuwen. Maar weinig mensen zien het lijkt het. Terrassen zitten vaak erg vol, dat viel me ook al op. Oja, groeten vanaf Mallorca! :p

2 koffie en 2 belegde broodjes, 37 euro. Welkom in Zwitserland *-) en het zat ramvol. Zelfs voor Zwitserland begrippen prijzig. Maar we zitten er wel (en ja, ik ook)

Terug
Bovenaan