Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

EDIT; 1 op 9 gemiddeld op de terugweg drinking smiley 1.5 4 cilinder en de carrosserie van een bushokje op hogere snelheden is niet best. Op de wegwerkzaamheden na wel lekker door kunnen rijden. De DSG bak begon overigens ook rare geluiden te maken bij terugschakelen op lagere snelheden na een lange rit en alles goed warm was.
Tell me more, tell me more :}

@ Tickets: Erg frustrerend idd, maar ook wel moeilijk tegen te gaan.

Gisteren nog ff met de Opel dealer gebeld wanneer de Astra ST in de showroom komt, dit zou augustus zijn. Nu geven ze aan dat ze blij zijn als ze hem dit jaar nog ontvangen.
Nu blind bestellen is leveren in Q1-2023. Maar info over wanneer bijv. Intelli-lux weer beschikbaar is kunnen ze niet geven 8-)

Nu blind bestellen is leveren in Q1-2023. Maar info over wanneer bijv. Intelli-lux weer beschikbaar is kunnen ze niet geven eye rolling smiley

Ja verbaast mij niets. Mijn collega kreeg ook steeds latere levertijden te horen bij zijn audi. Op een gegeven moment zeiden ze; levertijd onbekend, je hoort het wel als hij binnen is. *-) Is bij alle merken zo. Niemand wil zich aan levertijden vast pinnen zolang de auto nog niet daadwerklijk geproduceerd is en klaar staat. Ik vind.

Ik vind Q1 zelfs nog relatief snel. Bij een octavia is het gewoon een jaar wachten, of je moet geluk hebben dat een dealer al een voorraadje al even in besteslling heeft staan naar jou smaak die nog niet is verkocht.

Gotver..vanmorgen druk geprobeerd om kaarten voor Coldplay te fixxen..had al weinig hoop maar ik was volkomen kansloos als je door ticketmaster in de rij wordt geplaatst met 150.000 mensen voor je... schandelijk dit systeem. Allemaal handelaren die straks het spul voor driedubbele prijzen op MP zetten...
Lees net dat er in korte tijd 600.000 mensen op de website kwamen *-)

Nog 5 dagen

opel_insignia_342_015b000010870b39.jpg

opel_insignia_sports_tourer_4_4_5.jpg

opel_insignia_sports_tourer_turbo_4_4_1.jpg

opel_insignia_gsi_sports_tourer_4_014100ab0d74090f.jpg

okee, om te rijden zal het nog wel 2 weken duren alvorens hij op NL platen staat.

Blijft wel gek dat je ongeveer 20 minuten hebt gekeken, 20 minuten hebt gereden, en vervolgens 2 uur naar huis rijd, hebt betaald en dat het nu al zo lang wachten is.... Kon hem wel eerder ophalen maar kwam mij heel onhandig uit en bovendien 7 september is de keuring pas, dus kan hij net zo goed daar staan

Niet voor niets dat er geen Astra OPC meer is, geen 308 GTI, geen megane RS of Clio RS, etc.

BPM maakt het allemaal kapot. over een jaar of 8 is er amper nog rest BPM en dan dankbare importauto's die in het buitenland wat meer aftrek hebben gevonden

Alleen de premiummerken komen hier nog mee weg

Bedragen van auto's gaan nergens meer over. Laat staan deze snelle rakkers...die zwarte Focus ST is wel lekker hoor maar dash van die generatie Focus vind ik echt bedroevend saai en kon zo van een oude Hyundai zijn.

Die Yaris is wel erg leuk om iedereen het snot voor de ogen te rijden..maar wat een geld...

BPM maakt het allemaal kapot. over een jaar of 8 is er amper nog rest BPM en dan dankbare importauto's die in het buitenland wat meer aftrek hebben gevonden
Alleen de premiummerken komen hier nog mee weg
Daarom dat Frans ook overgestapt is op een veredelde Golf (:P)

@ Joost: Mooi vooruitzicht hoor, kan me voorstellen dat het wachten lang duurt.

Kwam gisteren nog een zwarte gefacelifte Grandland tegen, maar dan is het echt een donker geheel met die Vizor. Waar de vorige versie nog iets elegants met zich mee droeg, is dat er bij de huidige versie wel vanaf. De Crossland heb ik ook een aantal keer met de Vizor grille gezien, maar ben ik ook niet kapot van. Maakt de auto veel te "zwaar" aan de voorkant.

Mmm, tijdens de laatste 20km van de vakantierit begon het motormanagement lampje van de Astra te branden. Uitlezen leverde 2 code's op:
P1138 O2 sensor brandstofuitschakeling rijk
P0113 Luchtinlaat temperatuur Circuit Hoge Druk

We hebben dit gereset, maar nu brand het lampje weer. Is er iemand van jullie die dit iets zegt?
Op internet kan ik er weinig over vinden.

@Ruud
Beste even naar de garage rijden want dit klinkt niet goed.
We hadden laatst ook problemen met de koeling van de GT bleek de Ventilator niet meer te werken.
Even een nieuwe plaatsen en het probleem was weer verholpen (wat je dan mag aftikken in de garage is niet mee normaal) maar goed autorijden kost nou eenmaal geld!!

Ik lees hier nog heel vaak mee maar het reageren gaat me helaas wat minder af.

De veredelde Golf staat sinds 17 augustus geduldig in onze garage te wachten op zijn XPELL steenslag bescherm folie.
Gelukkig wordt deze a.s. maandag erop gezet. Daarna wordt het genieten van de 5 cilinder.

Kwam gisteren nog een zwarte gefacelifte Grandland tegen, maar dan is het echt een donker geheel met die Vizor. Waar de vorige versie nog iets elegants met zich mee droeg, is dat er bij de huidige versie wel vanaf. De Crossland heb ik ook een aantal keer met de Vizor grille gezien, maar ben ik ook niet kapot van. Maakt de auto veel te "zwaar" aan de voorkant.

De Astra L is het eerste model waar hij echt mee ontworpen is en, wat mij betreft, buitengewoon goed uitziet. Ik heb ook al en Grandland zien rijden en daar ziet ie er gewoon achteraf opgeplakt uit; net als de Crossland.

De Astra L is het eerste model waar hij echt mee ontworpen is en, wat mij betreft, buitengewoon goed uitziet. Ik heb ook al en Grandland zien rijden en daar ziet ie er gewoon achteraf opgeplakt uit; net als de Crossland.

Klopt, bij de grandland zie je gewoon duidelijk dat niet niet bij het oorspronkelijke design hoort. Ik vind het ook niet mooi. Bij de crossland staat het al wel beter. Bij de astra waarbij het gewoon bij het ontwerp hoort staat het gewoon heel goed (tu)

Ik keek net ff in de configurator, blijkt dat de bagageruimte in de Astra K zelfs nog iets ruimer is als in de Insignia (met bank omhoog).

Insignia heeft 560 liter
Astra K heeft 540 liter
Astra L heeft 608 liter, als plugin 548

scheelt allemaal niet schokkend veel. Allemaal meer dan voldoende voor de meeste mensen. Het is met name de achterbank die ook een stuk ruimer is nog bij de Insignia . Ik hoop echt dat ze bij de astra L sports tourer naast een grote kofferbak ook voldoende beenruimte hebben op de achterbank, bij de hatchback is dat gewoon echt heel erg mager (bij peugeot zie je dat ook). Kan mij voorstellen als dat bij de sports tourer zo is dat er mensen op afknappen. Bij de astra K was het ook niet super ruim maar meer dan prima maar bij de L moet ik echt flink inschikken om achter mijzelf te kunnen zitten.

OpelAstraHybrid_AuBi_18-034527d681d2313d.jpg

Ik hoop echt dat ze bij de astra L sports tourer naast een grote kofferbak ook voldoende beenruimte hebben op de achterbank, bij de hatchback is dat gewoon echt heel erg mager (bij peugeot zie je dat ook). Kan mij voorstellen als dat bij de sports tourer zo is dat er mensen op afknappen. Bij de astra K was het ook niet super ruim maar meer dan prima maar bij de L moet ik echt flink inschikken om achter mijzelf te kunnen zitten.

Voor wie heb je die ruimte op de achterbank nodig? Is dat nodig om een kinderzitje goed te kunnen plaatsen, voor de kleine beentjes van de kinderen of voor volwassenen?
Ik zie maar zelden volwassenen achterin een auto zitten. Dan is het veelal voor een korte rit. Dan heb ik liever wat meer ruimte voor de kinderwagen of boodschappen.

Ps. Astra ST Hybrid Business Elegance gaat met enkele simpele opties al over de 45000 euro 8-)

Astra F zei:
Ps. Astra ST Hybrid Business Elegance gaat met enkele simpele opties al over de 45000 euro 8-)
Dat is ook een beetje waarom ik niet rouwig ben dat ik geen leaser heb. Collega heeft een Q4 in bestelling staan, levertijd is weer een paar maanden opgeschoven (juni 2023, in nov 21 besteld...) en de catalogusprijs zit nu op 63k.
Dan is mijn G***, gekocht voor 15k, toch een stuk voordeliger rijden.

De Laguna had 405 liter, daar kon de kinderwagen zo in 1x in. En als ik grote boodschappen deed was er nog wel plek voor het dubbele + een paar kratjes bier.

Sterker nog, de Laguna ben ik naar Zeeland op vakantie geweest met 1 baby van een half jaar oud en eentje van 2 jaar oud. Inclusief kinderwagen, loopfiets en campingbedje en koffers ging er ook gewoon in. (zonder dakkoffer)

50034749631_e8ae29c086_b.jpg

Als je dan maar liefst 608 liter ter beschikking hebt,, wat echt fors is voor het C segment maar de achterbank van formaatje Up, dan kloppen naar mijn inziens de verhoudingen totaal niet. B was er niet zo enthousiast over in ieder geval (hatchback bij opel dealer) Grote auto = meer ruimte. maar dat vond ze tegenvallen (gelukkig hebben wij geen astra L centen) :}

52324149956_9012dd3ed7_c.jpg

Met maxicosie is het wel handig omdat die toch wel wat ruimte vergt op de achterbank, als ze ouder zijn voorkomt het schoenafdrukken op de voorstoelen :} en het is ook wat makkelijker als je ze nog moet vast zetten. En idd als ze wat ouder zijn is het ook wel fijn als je net wat meer leefruimte hebt.

De **** van berri heeft nóg meer baggageruimte dan de astra L, maar daar zit je op de achterbank gewoon echt heel royaal weet ik nog van mijn leenauto vorig jaar. Terwijl de **** 7 niet groter is. Octavia idem. Dus het kan wel in het C segment. En ook de vorige astra was echt een stuk ruimer dan de huidige.

Maar staat mij iets van bij dat de astra station op een langere wielbasis komt te staan, in dat geval kunnen die paar centimeters wel net het verschil maken. Maar zal wel erfenis zijn van peugot. De vorige 308 van mijn zwager was ook echt heel erg krap achterin en de huidige 308 schijnt niet veel beter te zijn

Ps. Astra ST Hybrid Business Elegance gaat met enkele simpele opties al over de 45000 euro

Bizar :O maargoed, dat is bij andere merken niet veel beter volgens mij. Dat icm bizarre levertijden begrijp ik wel dat men grijpt naar jonge occasions.

vanmorgen was trouwens op de radio dat zelfs bij thuisladen met de huidige stroomprijzen het zowel op stroom als benzine 15 euro kost. exact even duur dus. Kreeg niet helemaal de berekeningen mee en details. Maar de strekking was dat dat benzine / EV nu even duur zijn geworden, aldus de radio

De **** van Berry heeft nóg meer bagageruimte dan de astra L, maar daar zit je op de achterbank gewoon echt heel royaal weet ik nog van mijn leenauto vorig jaar. Terwijl de **** 7 niet groter is. Octavia idem. Dus het kan wel in het C segment. En ook de vorige astra was echt een stuk ruimer dan de huidige.
Bij de **** is het valsspelen want die heeft bijna vast een laadbodem, de ruimte eronder wordt ook meegeteld. Nu vind ik dat ideaal, maar het kan zijn dat je daardoor hoogte mist. Bij de Focus was de bagageruimte bijvoorbeeld hoger, en ik dacht zelfs ietsjes breder tussen de wielen. Maar bij de Focus zat je als bestuurder best ver achterin de auto, waardoor er op de achterbank en de kofferbak in de lengte minder ruimte was. Bij de **** heb je het MQB platform en daarbij zit je als bestuurder best dicht op de voorwielen. Ik vergelijk het gekscherend wel eens met een rondvaartboot :D
Rondvaartboot-Amsterdamse-grachten-via-Rondvaartvergelijker.jpg

vanmorgen was trouwens op de radio dat zelfs bij thuisladen met de huidige stroomprijzen het zowel op stroom als benzine 15 euro kost. exact even duur dus. Kreeg niet helemaal de berekeningen mee en details. Maar de strekking was dat dat benzine / EV nu even duur zijn geworden, aldus de radio
Ik las het ook ergens. Maar volgens mij vergelijken ze ook een onzuinige EV met een zuinige benzineauto. En ze rekenden met 77ct/kWh thuisladen. Ik heb een variabel contract en daar zit ik gelukkig (nog) niet aan.

Bij de astra K was het ook niet super ruim maar meer dan prima maar bij de L moet ik echt flink inschikken om achter mijzelf te kunnen zitten.

Ik zat vorige week met mijn dochter achter in de K en daar zit je echt best ruim. Kon er heel makkelijk zitten en veel beenruimte. En veel ruimte om mij heen.
Bij de J was het echt meer naadje.
Maar de enorme dikke stoelen lijken wel weer het probleem. In de J waren de AGR stoelen ook enorm dik en fors; bij de K zijn ze veel dunner geworden. Bij de K zie ik weer hele dikke leuningen van de stoelen.
Bij de K heb ik ook echt het gevoel dat de ST ruimer achter de stoelen is dan de hatch terwijl de wielbasis gelijk is. Misschien toch andere plaatsing van de achterbank?

Zie wel dat de L ST een langere wielbasis heeft dan de hatch (273 cm vs 267 cm) dus dat geeft hoop. Maar vond de hatch ook niet heel ruim maar wel voldoende.

Met maxicosie is het wel handig omdat die toch wel wat ruimte vergt op de achterbank, als ze ouder zijn voorkomt het schoenafdrukken op de voorstoelen grinning smiley en het is ook wat makkelijker als je ze nog moet vast zetten. En idd als ze wat ouder zijn is het ook wel fijn als je net wat meer leefruimte hebt.

Klopt..grotere kindertjes komen toch best snel in de knel met de achterkant van de stoelen. Zeker als je de stoel in de slaapstand zet. Ben blij dat de Astra daar van dat nep-leer heeft en geen stof meer want elke rit is het weer boenen..;)

Ach, kofferruimte is overrated ;). Ik typ dit vanuit midden Frankrijk, op doorreis naar Zuid Frankrijk.

Vier reiskoffers, grote sporttas, krat met wat eten/drinken, campingbedje, matrasje, wat tassen met speelgoed en ander spul. Het gaat er allemaal prima in.
Ik heb zelfs niet meerdere keren hoeven proberen, eerste keer inpakken was gelijk goed. Elektrische kofferklep ging dicht zonder hem aan te hoeven drukken :)

Hebben we ook nog een loopfietsje voor de kleine man mee (in de kofferbak) en wat autowas spullen. De buggy (regelrecht onding qua afmetingen) staat achter de voorstoel, vast gesjort met een gordel.

Kleine man zit achter mij en ik heb mijn stoel niet anders ingesteld dan anders. Z’n beentjes steken naar voren en hij duwt regelmatig tegen de stoel aan, maar hij heeft ruimte zat. Wel altijd zijn schoenen uit, papa heeft geen zin in zand/modder/afdrukken op zijn stoel :)

Een station is vast nog praktischer, maar die stouwde ik in het verleden ook niet vol tot aan het dak. Het liefst altijd het afdekzeil gesloten en dan scheelt het niet zoveel qua ruimte/liters.
Een GranCoupe voldoet dus ook meer dan prima in ons geval.

Tsja..voor één kindje zal het allemaal prima passen. Maar als je er twee hebt en ook nog eens een forse hond van 30kg die vaak mee gaat wil je echt niets anders meer als een ST...:)

Die van ons zit altijd nokkie vol en de dakkoffer is echt wel nodig.

Ik durf te stellen dat twee kindjes ook wel gaat passen. Dan moet de tweede wel uit de kinderwagen zijn en in een buggy kunnen zitten, de buggy kan ik nog wel in de breedte achter de voorstoelen leggen. Een kinderwagen is gewoon echt te lomp/onhandig.

Kinderfietsje wisselen we dan om voor een extra koffer en dan past het wel.

En tsja, een hond van 30kg is een hoop ruimte nodig inderdaad. Die wil je sowieso niet in een afgesloten kofferbak hebben, dus dan kom je automatisch bij een station uit.

Wij hebben helaas geen hondje meer, maar als die er in de toekomst wel weer is gaat deze zeker niet mee op vakantie. Deden we voorheen ook niet namelijk :)

Mogguh!

Laadruimtes zijn voor mij alleen van belang qua muziekinstrument. Qua kinderen/passagiers maakt het mij minder uit.
Al merk ik wel dat de V40 echt klein is; iedere passagier valt de binnenruimte tegen. Ook diegene die voorin zit (en 1.85m+ is); 'kan de stoel niet verder naar achteren'?

Zat laatst nog even te zoeken op de huidige prijzen voor mijn auto: valt me nog niet eens tegen. In de buurt staat zelf een vergelijkbaar exemplaar voor meer geld dan ik de mijne heb gekocht. Zit er bijna over te denken om 'm in te ruilen op een benzine...

Tsja..diesel rijden is momenteel geen pretje..maar inruilen zal ook geen pretje zijn.. kunnen ze nog zulke mooi vraagprijzen hebben..
Gewoon oprijden...doen we ook met de C3.

Al merk ik wel dat de V40 echt klein is; iedere passagier valt de binnenruimte tegen. Ook diegene die voorin zit (en 1.85m+ is); 'kan de stoel niet verder naar achteren'?

Mijn collega had er ook een maar heeft nu drie kids en is nu toch maar in een Picasso gestapt..:)

Blijf het toch wel gek en blijkbaar is ruimte in auto's voor veel mensen van ondergeschikt belang getuige de goede verkopen afgelopen jaren van veel modellen die niet heel ruim zijn (Mini, 500, V40, enz..)

Ik pak mijn auto nooit helemaal vol, afgelopen vakantie kon zelfs de rolhoes nog over de bagage. Ik vind het altijd fijn als ik ook nog door de achterruit heen kan kijken. En dat was met twee kinderen van 6 en 9 jaar plus een 30kg zware hond. Ik pak wel veel los spul onder de vloer, daar gaat ondanks de subwoofer nog best veel klein spul in.

Ik pak mijn auto nooit helemaal vol, afgelopen vakantie kon zelfs de rolhoes nog over de bagage. Ik vind het altijd fijn als ik ook nog door de achterruit heen kan kijken.

Eens..doe ik ook altijd. Er zijn grenzen met volstouwen..;)

Jeps, heb die rekensom hier meen ik vorige week ook gepost. Opzich is het ook een te verwachten gevolg. Door de versnelde energietransitie is de vraag naar elektriciteit fors gestegen. Dat icm met minder productie, zal de prijzen fors opdrijven.

Opzich is het ook niet erg dat EV rijden kwa "brandstof" net zo duur is als een conventioneel aangedreven voertuig, alleen is het voor de mensen die nu net een EV hebben gekocht om er geld mee te besparen wel heel zuur.

Maar staat mij iets van bij dat de astra station op een langere wielbasis komt te staan
Klopt! Uit testen komt wel naar voren dat de ruimte in de ST wel beter is, maar nog zeker niet echt ruim is.

Klopt! Uit testen komt wel naar voren dat de ruimte in de ST wel beter is, maar nog zeker niet echt ruim is.

als die 6 cm volledig ten goede komt aan de beenruimte achterin dan is het verschil best groot tov de hatchback en gewoon prima

Vier reiskoffers, grote sporttas, krat met wat eten/drinken, campingbedje, matrasje, wat tassen met speelgoed en ander spul. Het gaat er allemaal prima in.
Ik heb zelfs niet meerdere keren hoeven proberen, eerste keer inpakken was gelijk goed. Elektrische kofferklep ging dicht zonder hem aan te hoeven drukken smiling smiley

De Laguna had 405 liter. Daar prop je zo een kinderwagen in, campingbedje en koffers en wat andere zooi, maar dan zit hij ook echt wel vol. Met boodschappen en alles meer dan voldoende.

500 liter is wel lekker als je een gezin hebt met 2 kinderen voor mij persoonlijk. Dan kun je ook nog genoeg andere zooi mee nemen. Alles daarboven is mooi meegenomen maar je neemt dan ook snel meer zooi mee op vakantie wat niet per se nodig is. En als dagelijks gebruik ook niet nodig. 640 wat ik straks heb is natuurlijk belachelijk groot. Maar zolang het niet ten koste gaat van het design, achterpassagiers of andere zaken vind ik het allemaal prima.

Sneak peak

52331152541_efbbc500dc_b.jpg

52331445719_3de1ee20b2_b.jpg

Auto staat inmiddels op NL bodem. Mooi stabiel op de aanhanger. geen gekke dingen onderweg. BMW trok het prima.

Nice...hij lijkt haast wel zwart nu..is de kleur soms darkmoon blue? Die kleur heb je ook op de Astra..het is heel donker blauw maar indien de zon niet schijnt is het vrijwel zwart.
Zo zie je ook wat een enorme achteroverhang de Insignia heeft...

Eerst upgrade zie ik al..lettertjes cleanen..;)

Jammer dat die bimmer zo fout is gemaakt...

Nice...hij lijkt haast wel zwart nu..is de kleur soms darkmoon blue? Die kleur heb je ook op de Astra..het is heel donker blauw maar indien de zon niet schijnt is het vrijwel zwart.

Kleurnaam weet ik zo niet, maar het lijkt inderdaad bijna zwart in de schaduw. In de zon is het echt blauw. BMW is overigens ook heel donker blauw

Eerst upgrade zie ik al..lettertjes cleanen..winking smiley
ah de kentekenplaten bedoel je, klopt, worden gewoon blanco's :)

Jammer dat die bimmer zo fout is gemaakt...

zonde hé. Hij kocht de auto met weinig kilometers bij de BMW dealer. Mooi originele nederlandse M-sport. Daarna gelijk chippen. En daarna andere grille, achterlichen en andere zaken. Zo zonde. Gelukkig vrij eenvoudig ook weer relatief eenvoudig weer normaal te krijgen. Hij reed verder wel prima, 2000kg geen probleem. Super stabiel ook.

Eerst upgrade zie ik al..lettertjes cleanen..winking smiley
ah de kentekenplaten bedoel je, klopt, worden gewoon blanco's

Nee, ik bedoel de merk en typeaanduidingen..

zonde hé. Hij kocht de auto met weinig kilometers bij de BMW dealer. Mooi originele nederlandse M-sport. Daarna gelijk chippen. En daarna andere grille, achterlichen en andere zaken. Zo zonde. Gelukkig vrij eenvoudig ook weer relatief eenvoudig weer normaal te krijgen. Hij reed verder wel prima, 2000kg geen probleem. Super stabiel ook.

Jah hij wordt er gelijk zo fout van..

Mogguh!

Impossante wagen die Insignia; lijkt op de foto's als nieuw!
Mooi dat ie 'thuis' is: woensdag naar de RDW toch?

BMW is overigens ook heel donker blauw
Carbon Schwarz vermoed ik ;) mooie kleur is dat! Verder ammer van de rest met die donkere achterlichten en zwarte velgen; geen porum.
Of je moet elk weekend bij de McDonalds op de parkeerplaats staan, dan past het weer prima (tu)

Smaken verschillen zeg maar ;) maar was blij dat ik hem kon lenen. Fijne trekauto! Wel kun je heel duidelijk zien dat dit een auto is die uit de basis uit 2012 komt qua multimedia, knopjes, afwerking en display van climat control en andere zaken. Vond het niet gelijk storend maar je ziet het wel dat hier de jaren beginnen te tellen.

Zuinig was hij overigens niet, 1 op 12 hebben we gereden, terwijl de heenweg gewoon 100km/h was met lege aanhanger. Terug rustig 85 en als het zaakje eenmaal in beweging is lijkt me dat het ook niet mega veel extra kost.

Smaken verschillen zeg maar
Ach, zo is het ook! Ieder moet lekker doen wat ie zelf mooi vindt, anders is het wagenpark ook maar zo saai he? ;)

Vond het niet gelijk storend maar je ziet het wel dat hier de jaren beginnen te tellen.
Ja, das wel lastig als je eenmaal wat verwend bent met een moderner interieur en moderne snufjes.
Het is echt wel een luxeprobleem, maar je krijgt toch al gauw het gevoel dat je er op 'achteruit' gaat bij een oudere generatie auto's. Terwijl het natuurlijk allemaal gewoon prima is...

Heb trouwens vorige week de nieuwe tarieven van de energieleverancier gehad; vaste contract loopt eind september af... ik werd wat onrustig. We moeten de verbouwing nog in + isolatieverbetering en zonnepanelen etc. Maar ik ben bang dat het er allemaal niet positief uit ziet: met die nieuwe tarieven zullen de energiebesparende maatregelen er niet goedkoper op worden ben ik bang :( Als ik nu al zie wat zonnepanelen kosten; niet normaal.

Das balen Gerwin. Die van mij loopt nog tot januari en zijn al verdubbeld tov vorig jaar. Als ik net alweer lees dat de gasprijs alweer 30% omhoog is geschoten.

Nu hebben wij gelukkig een harstikke energiezuinig huis waarbij het zonder zonnepanelen, warmtepompen, enz nog prima te doen is. Maar wel liepen gisteren door Dokkum door een straat met allemaal oudere vrijstaande jaren 30 woningen. Die zijn straks echt aan de beurt.

Maar ik merk wel dat het geld echt iedere maand de deur uit vliegt. Sparen wordt wel steeds lastiger.

Mooi dat het goed gegaan is Joost. Als je het zo op de foto ziet zou je dat niet verwachten (lengte en gewicht insignia achter zo'n vrij compacte auto).
Scheelt wel dat het een tandemasser aanhanger is, dat brengt echt zoveel rust in vergelijking met een enkelasser.

Zuinig was hij overigens niet, 1 op 12 hebben we gereden, terwijl de heenweg gewoon 100km/h was met lege aanhanger. Terug rustig 85 en als het zaakje eenmaal in beweging is lijkt me dat het ook niet mega veel extra kost.
Valt me nog mee. Met de Astra heb ik over 2060km 1:8 gereden. Dat was dan 1800km met caravan. Nu heeft dat ding een beroerde luchtweerstand, maar is met 1200kg wel veel lichter.

Mooi dat het goed gegaan is Joost. Als je het zo op de foto ziet zou je dat niet verwachten (lengte en gewicht insignia achter zo'n vrij compacte auto).
Scheelt wel dat het een tandemasser aanhanger is, dat brengt echt zoveel rust in vergelijking met een enkelasser.

Een 5 serie is niet echt heel compact. hoor :} Bijna net zo groot als een Insignia en een stuk zwaarder ook dan een insignia. En de BMW mag ook 2000 kg trekken, wat ook perfect ging (tu) Denk ook mede door achterwielaandrijving. En zo'n tandemasser ligt veel fijner op de weg inderdaad. Alleen met remmen en optrekken merk je wel dacht het gewicht flink door duwt maar verder nergens iets van gemerkt.

Aanhanger woog 600kg, auto 1380

Valt me nog mee. Met de Astra heb ik over 2060km 1:8 gereden. Dat was dan 1800km met caravan. Nu heeft dat ding een beroerde luchtweerstand, maar is met 1200kg wel veel lichter.

klopt, maar de jij hebt een ongeblazen 4 cilinder met een korte bak met 5 verzetten. Dit is een veel modernere 4-cilinder diesel met 8-traps automaat. Van zo'n diesel had ik toch wel iets zuinigerere waardes verwacht. Maar heb er eigenlijk ook weinig ervaring mee qua verbruik. (hoefde de brandstof ook niet te betalen dus dat scheelt)

Maar ik merk wel dat het geld echt iedere maand de deur uit vliegt. Sparen wordt wel steeds lastiger.

je zou het niet denken met net een nieuwe auto, maar hier merken we het ook echt wel. Brandstof, boodschappen, energie maar ook echt alles is gewoon echt duur. Ik merk gewoon dat sparen echt wel een stuk lager is nu. Begrijp wel dat mensen met een wat lager inkomen die doorgaans al niet in de meest moderne huizen wonen nu echt in de knoei komen. zelfs als je gewoon 40 uur hard werkt en zuinig met alles doet.

je zou het niet denken met net een nieuwe auto, maar hier merken we het ook echt wel. Brandstof, boodschappen, energie maar ook echt alles is gewoon echt duur. Ik merk gewoon dat sparen echt wel een stuk lager is nu. Begrijp wel dat mensen met een wat lager inkomen die doorgaans al niet in de meest moderne huizen wonen nu echt in de knoei komen. zelfs als je gewoon 40 uur hard werkt en zuinig met alles doet.

Eens Joost, en hoe jongeren dan nog gewoon een nieuw huis kunnen bouwen of ff een half ton overbieden op een bestaande woning. Ik vind het allemaal erg bijzonder.
Denk dat menigeen niet realistisch berekend wat ze per maand nog over houden bij aflossing hypotheek, energie, auto en levensonderhoud.

Een 5 serie is niet echt heel compact. hoor
Oeps, ik dacht ff dat het een 3-serie was 8-)

Eens Joost, en hoe jongeren dan nog gewoon een nieuw huis kunnen bouwen of ff een half ton overbieden op een bestaande woning. Ik vind het allemaal erg bijzonder.

Ik hoor het ook wel eens, maar hier op het werk, gewoon mensen met een redelijk beginnend HBO salaris waarvan de partner ook werkt krijgen niet een leuke gezindswoning gefinancierd. Hoogstens een appartementje. Dus die mensen die dik overbieden of nieuw bouwen hebben dan toch wel wat extra financiele hulp van derden. zeker nu de rentes stijgen.

Nu hebben wij gelukkig een harstikke energiezuinig huis waarbij het zonder zonnepanelen, warmtepompen, enz nog prima te doen is. Maar wel liepen gisteren door Dokkum door een straat met allemaal oudere vrijstaande jaren 30 woningen. Die zijn straks echt aan de beurt.
Nou, daar heb ik echt wel een klein beetje medelijden mee. We hebben een jaren 20 2-onder-1-kapper; dat wordt al even billen knijpen.

Morgen zitten we met de bouwer om tafel om wat meer dingen op papier te zetten: werkzaamheden, planning, kosten... ben erg benieuwd!

Dus die mensen die dik overbieden of nieuw bouwen hebben dan toch wel wat extra financiele hulp van derden. zeker nu de rentes stijgen.
Nou, destijds hoorde ik ook mensen die gingen overbieden en dan nog wilden verbouwen en toen twijfelde ik ook: wat doen wij dan fout?
Nu hoor ik dat de verbouwing wordt uitgesteld omdat het financieel toch niet kan en dat ze zuinig aan moeten doen omdat de hypotheek toch wel duur is.

Verkeerde informatie gehad? Zelf verkeerde inschatting gemaakt? Aan de ene kant wel sneu, maar ik heb destijds mijn verbazing wel gedeeld.

Nou, destijds hoorde ik ook mensen die gingen overbieden en dan nog wilden verbouwen en toen twijfelde ik ook: wat doen wij dan fout?
Nu hoor ik dat de verbouwing wordt uitgesteld omdat het financieel toch niet kan en dat ze zuinig aan moeten doen omdat de hypotheek toch wel duur is.

Verkeerde informatie gehad? Zelf verkeerde inschatting gemaakt? Aan de ene kant wel sneu, maar ik heb destijds mijn verbazing wel gedeeld.

Jah jongens...die groep gaat nog heel groot worden. Tot de nek er aan toe in gaan zitten, nu met fors stijgende andere lasten kunnen ze geen kant meer op...
En dan nu gaan klagen over de overheid, Rutte, de EU, enz....

Oeps, ik dacht ff dat het een 3-serie was eye rolling smiley

3 serie mag overigens ook dik 1800 kilo trekken (meer dan een Insignia) en de dikke versies nog meer

Beter perspectief
52336909289_44110126ea_c.jpg

Trekhaak is ook mooi, trek je er zo achterweg met 1x aan de hendel trekken (tu)
52335654372_918b0143d6_c.jpg

Zitten rondom 245 brede banden om, wel best breed
52336608911_410d3ed687_c.jpg

Nee, ik bedoel de merk en typeaanduidingen..

Als er iets van Turbo of andere typeaanduidingen op stonden had ik het wel weggehaald. Vooralsnog laat ik het nu gewoon zoals het is

Die 5 serie lijkt haast een klein autootje.

Lijkt inderdaad wel darkmoon blue. Heb ik destijds ook op een astra bekeken maar vond het daar wat minder. Vond het te donker en had dan liever echt zwart. Alleen met flinke zon zag je hem echt blauw worden. Maar lijkt zo op dd Ibsignia beter te staan.

Die snokbol verstop je ook liever. Das niet moeders mooiste..:)

Verder mooie bak hoor!

Dus die mensen die dik overbieden of nieuw bouwen hebben dan toch wel wat extra financiele hulp van derden. zeker nu de rentes stijgen.
Jeps, en die hulp wordt vanaf 2023 ook nog eens fors ingeperkt...... ik ben benieuwd.

Oef, nu zie je pas echt goed hoe die BMW verkloot is zeg :O Maar mooi dat je de auto nu op de inrit hebt staan.
Ga je nu op een NL eendagskenteken naar de RDW?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel van de huidige huizenkopers ook daadwerkelijk over 30 jaar hun hypotheek afgelost hebben, het is toch haast niet meer te betalen tegenwoordig. Zou me niets verbazen als er veel mensen een gedeelte aflossing vrij gekozen hebben.

Mogguh!

@ Joost: zo van de zijkant gezien is het echt een lel van een wagen. Mooi (tu)

En dan nu gaan klagen over de overheid, Rutte, de EU, enz....
Dat is altijd het makkelijkst, schuld bij een ander leggen ;)
Maar we gaan in elk geval een bijzondere tijd tegemoet...

Oef, nu zie je pas echt goed hoe die BMW verkloot is ze
1 grote zwarte vlek :} Mooi contrast met de Insignia achterop.

Zou me niets verbazen als er veel mensen een gedeelte aflossing vrij gekozen hebben.
Dat zoiets nog bestaat he? We hebben met z'n allen al een keer gezien waar dat toe kan leiden...

Terug
Bovenaan