Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Fantastisch uitje, Joost. Wat een contrast..wij gaan een dagje Groningen doen met allerlei activiteiten. Maar het kan nog minder..in de zorg moet mijn vrouw het met 25 euro p.p. doen..

Moet zeggen dat ik het bij de Golf nog niet nodig vind. Ik verbaas me over hoe de 125pk aanvoelt.
Maar meer is altijd wel lekker, dat zal je wel met me eens zijn smiling smiley

Het is nu met 150pk ook absoluut niet behelpen. Bovengemiddeld snel. Maar na tuning pakt ie nog lekkerder op en rijdt ie nog fijner. Alle astra forum leden rijden met een enorme smile naar huis en zijn unaniem enthousiast.
Moet dus wel een goede investering zijn...😃

Leuk! Wat gaat de vermogenswinst ook alweer worden?

Van 150 naar 180 pk en van 235 naar 290 nm...

@Joost: wauw wat gaaf! Eigenlijk vind ik zoiets leuker dan de bonus in euro's die wij kregen hoewel dat ook lekker is.
Met de pv gaan we trouwens in september wel naar Disneyland :)

@Rob: ja dat zijn wel lekkere cijfers. Mijn Golf kan ook naar 170pk/300Nm lees ik. Nu 125/200. Niet omdat het moet, maar omdat het kan! Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Zeker mooie cijfers Rob! Zal je vast gaan merken. Fijn ook dat er zoveel goede reviews van zijn.

De Clubman kan van: 136 PK en 220 NM naar 165 PK en 300 NM. Dat zal ook vast te merken zijn maar kost 540,- bij een bekende Mini/BMW tuner. Dat vind ik dan weer wat teveel.|Hij bevalt zo ook uitstekend!

Jah das is nog een flink bedrag..ik ben via het forum maar 200 euro kwijt en samen met de 50 euro die ik gewonnen had, hoef ik nog maar 150 bij te leggen.

200 euro is tegenwoordig inderdaad niets, maar zeker een bedrag waarvoor ik het ook zou doen.

Mbt. auto's heb ik geen wensen eigenlijk, tuurlijk setje 18 inch op de Clubman ipv 17 inch is wel dik, maar gezien de hoge kosten hiervan.. laat ik het lekker zo :).

Welk motortype heeft de Mini Jimmy? B48?

Dan zou je eens kunnen kijken naar MG Flasher. Kost 360eu, is betrouwbaar, levert hetzelfde vermogen als een chip op maat, je krijgt gratis updates en hebt daarnaast ook meerdere mogelijkheden zoals verschillende programma’s/vermogens per rijmodus (als je dat hebt) etc

@Joost: wauw wat gaaf! Eigenlijk vind ik zoiets leuker dan de bonus in euro's die wij kregen hoewel dat ook lekker is.

Klopt, maar niet iedereen vind F1 even gaaf. Nu moet ik zeggen dat vrijwel iedereen heel enthousiast was, ook de mensen die niets met F1 hadden vonden het mooi om mee te maken. maar als het ten koste gaat van een Bonus dan krijg je niet de handen op elkaar bij iedereen :) Is ook 40 jarig bestaan dus daarom ook groots uitgepakt. Normaal zijn onze uitjes ook heel gaaf, maar niet van deze omvang.

Heb het al eens gezegd volgens mij, maar met een chiptje ga ik naar 330PK en 660Nm *-) belachelijk natuurlijk, en ga dat ook zeker niet doen. Maar zoals bij rob kan ik het mij nog wel voorstellen. En bij Berri ook zeker.

kwam gisteren nog op mobile een mooie insignia tegen, alleen nog veel te veel geld wat ik ooit aan een auto ga uitgeven

KLIK

zwarte wielen er af en hij is helemaal compleet. Automaat, fijne benzinemotor, luxe, lekkere kleuren combi. Vermoed dat dit nog enorm gaat afschrijven met de run op (PH)EV modellen en de aversie van niet al te zuinige benzine modellen de komende jaren

@Richard,

Ik heb de B38. 3 cilinder van Mini/BMW. de B48 zit in de S versie volgens mij.
29 PK winst is er te behalen zonder verdere aanpassingen, maar daarvoor vind ik 500,- teveel geld. Hij rijdt zo ook heerlijk, vlot en scherp, zeker in sportstand.

@Joost, in jouw geval zou ik het ook niet doen.

@JFR, die zie je inderdaad niet veel meer.

Moggul!

das een fraaie Opel; doe Commodore Voyage.

Zaterdag dan eindelijk de Astra laten chippen en kan zeggen dat ik erg content ben. De motor loopt veel rustiger, het is veel prettiger filerijden en hij pakt beter op.
Qua power dacht ik eerst niet zo heel veel te merken. Als je normaal en rustig rijdt merk je eigenlijk alleen de soepelheid. Omdat het allemaal zo makkelijk en soepeltjes gaat valt het haast niet eens op. Totdat je het gaspedaal flink gaat vloeren. Dan merk je echt dat ie een stuk meer reserves heeft.
Vooral op de snelweg wegtrekken in de 6 is nu verslavend....het is nu een heerlijk vlotte auto en power zat. Meer heb ik ook echt niet nodig want het is spelen met je rijbewijs. Ze staan hier momenteel overal zo te flitsen. Niet normaal. Elke dag kom ik op mijn route wel een tegen. Gisteren waren we even met de kids weg en ook toen stonden ze weer heerlijk op de A7.

En qua verbruik..op de heenweg de cruise de hele tijd op 110-114 en kwam op een gemiddelde van 4,8l/100km (!) en terug kwam ik, met wat meer trappen/testen en een dikke file als gevolg van een ongeval op 5,2l/100km. Echt supernetjes en waarom nog een diesel of hybride zou je haast denken.

20220528_121229 by Rob de Vries, on Flickr

20220528_121005 by Rob de Vries, on Flickr

Klinkt goed Rob! lFijn dat hij soepeler loopt en net dat beetje extra geeft wanneer je erom vraagt! voor 200,- had ik het ook gedaan.

Fijn Rob! Klinkt alsof het precies goed is, dat chippen.
Een hybride is leuk, maar al snel een paar honderd kilo zwaarder. Dan gaat een deel van het voordeel weer verloren.
Gisteren de Golf getankt, ook 1:18,6!

Goed om te horen Rob dat je zoveel plezier van deze stap hebt.
Qua power dacht ik eerst niet zo heel veel te merken.
Kan het zijn dat ie zich ook nog deels moet "inleren"? Kan me dat nog herinneren van de tuning bij de GTS destijds, daar had de computer bepaalde tijd nodig om zich nieuw in te leren.

B haar Polo is voor een snelle check bij de garage geweest. Daar gaven ze haar aan dat de vloeistof eruit is. Er moet dan een lekkage zijn, maar om die te vinden moet de hele bumper gedemonteerd worden. Daar hadden ze voorlopig geen tijd voor.
Ik zit te denken om hem gewoon eens te laten vullen, en kijken hoe lang 't goed gaat. Ze gebruikt de auto nu nauwelijks, en met de vakantietijd in het vooruitzicht wordt dat ook niet snel anders.
Gezien de polo er eind dit jaar/begin volgend jaar uit gaat vind ik het jammer om nog dure reparaties te laten uitvoeren.

Nog wel een beetje aan het oriënteren naar een Astra K, station maar dat valt nog niet mee. We willen er in ieder geval de AGR stoelen, stuurwielverwarming en stoelverwarming in hebben. Plus dat ik de business uitvoeringen niet mooi vind, met de grijze middenconsole.
Matrix intellilux had ik graag gehad, maar dat gaan we voor ons budget niet vinden.

Nog wel een beetje aan het oriënteren naar een Astra K, station maar dat valt nog niet mee. We willen er in ieder geval de AGR stoelen, stuurwielverwarming en stoelverwarming in hebben. Plus dat ik de business uitvoeringen niet mooi vind, met de grijze middenconsole.
Matrix intellilux had ik graag gehad, maar dat gaan we voor ons budget niet vinden.

Ik zou sowieso voor de Innovation gaan..heeft gewoon verreweg de mooiste uitstraling van binnen en van buiten. Daarnaast heb je net even wat meer luxe dan de rest (electrische achterklep met voetbediening, beter multimedia/audiosysteem met betere boxen, led achterlichten, keyless entry, meer veiligheidssystemen, electronische handrem,enz..

Vind dat grijs in de business ook niks.
Stuur en stoelverwarming is leuk maar mis het totaal niet. Maar een Astra met Intellilux is toch niet zoveel duurder? Dat zat er vanaf het begin al op; je zult alleen goed moeten zoeken om er een te vinden.
Maar ook de prijzen van de Astra zijn stevig en nauwelijks gedaald. Het is gewoon een waardeloze tijd om iets anders aan te schaffen.

Kan het zijn dat ie zich ook nog deels moet "inleren"? Kan me dat nog herinneren van de tuning bij de GTS destijds, daar had de computer bepaalde tijd nodig om zich nieuw in te leren.

Misschien..maar misschien verwacht je er eerst ook teveel van. Na tunen denk je natuurlijk dat je opeens een kanon hebt maar het zijn tenslotte ook maar 30 pk's extra en 40 nm extra..dat is niet wereldschokkend. Daarnaast gaat het allemaal heel smooth en gemakkelijk zonder dat de auto opeens onrustig of opgefokt is.

Wat voor vloeistof lekt er Ruud?

Vwb de Astra: ook een Edition of Business is goed uitgerust viel me op. Zo'n middenconsole kan je toch wel vervangen of wrappen?

Mooie uitvoering zeg! Lekker kleurtje ook.

@Ruud, wat lekt er? koelvloeistof, of ruitensproeiervloeistof.. dat is wel een belangrijk verschil :)

Prachtige uitvoering...die kleur vind ik machtig maar is erg zeldzaam.
Wel wat veel kilometers..het dubbele waar ik nu op zit.

Alleen zit er geen Intellilux op terwijl de advertentie dat wel beweert..en ook geen 16-inch maar 18-inch..:)

Ja Peter, ik ruil m er ook niet voor in :)
Rob, ik begrijp dat B niet zoveel rijdt. Dan is een iets hogere kilometerstand wel gunstig. Als je veel rijdt kan je idd beter eentje met een lage kmstand kopen. Zo kocht m'n neef zijn Octavia van 2017 met een kmstand van 41dkm! Met 30k per jaar kan ie daarmee wel even vooruit. Voor hetzelfde geld had ie ook eenzelfde van 2019 kunnen hebben met 110dkm maar dat was in zijn geval dus niet gunstig.

I know..ben zelf ook voor een bijna nieuwe gegaan met een recent bouwjaar en weinig kilometers met de hoop om voorlopig even geen grote onderhoudsposten tegen te komen.
Maar ik vind zelf 133k wel vrij hoog om mee te beginnen.. ongeacht hoeveel je rijdt.

@Rob, 133K met 5-10K per jaar is geen probleem lijkt me, dan kan je er nog steeds lang van genieten.. De prijs vind ik wel hoog voor deze km stand. Maar dat zijn tegenwoordig de prijzen zo te zien.

De Clubman had er 37K op staan bij aankoop, ook bewust zoals Rob zegt, laag en relatief nieuw, wij rijden maar 12-15K per jaar, dus hopelijk kunnen we er nog even mee vooruit.

@Berry Die blauw/groenige Astra had ik jou toch al voorgesteld nadat de Focus afgefikt was? Heb hem hier ergens sowieso al eerder geplaatst in ieder geval. Dik ding in die uitvoering en kleur.

Vond het ook al verrassend dat die suggestie van Berry en niet van Marc kwam...
leek me ook meteen een typische Marc-suggestie, de krent uit de pap (tu)

rjthefrisian zei:
I know..ben zelf ook voor een bijna nieuwe gegaan met een recent bouwjaar en weinig kilometers met de hoop om voorlopig even geen grote onderhoudsposten tegen te komen.
Maar ik vind zelf 133k wel vrij hoog om mee te beginnen.. ongeacht hoeveel je rijdt.

Als de prijs er ook naar is. Eigenlijk verwacht ik van een fatsoenlijk gebouwde auto de eerste 10 jaar of 200.000 geen gekke dure kosten. Natuurlijk kan een airco condensor stuk gaan of iets maar meer dan gewoon onderhoud eigenlijk niet. Ik rij met de Benz zo'n 10.000 per jaar. Ik zou met zo'n astra met 137.000 km na 6 jaar nog onder die 200.000 km blijven.

Mijn volgende auto wil ik ook het liefst rond de 120.000 hebben en liefst wel vrij recent bouwjaar, waarbij die kilometers veelal over de snelweg zijn gemaakt met warmte motor en weinig slijtage van onderstel, pakkingen en eigenlijk alles van de auto. Maar dan wel het gunstige bedrag van 'meer dan 100.000' gelopen'

Vind die astra ook heel fraai, gevoelsmatig met de huidige schandalige occasionprijzen nog niet eens zo heel gek geprijsd, maar het feit dat hij nog steeds te koop staat zegt ook al wel iets. Toch wat te duur dus :)

@Ruud, wat lekt er? koelvloeistof, of ruitensproeiervloeistof.. dat is wel een belangrijk verschil smiling smiley
Oeps, vergeten in het verhaal 8-) Gaat om de airco die niet meer werkt. Koudemiddel is eraf, dus moet idd een lekkage zijn.
Had het bij mijn Astra afgelopen jaar ook, maar na een refill heeft hij het nog weer maanden goed gedaan. Donderdag/vrijdag haal ik hem weer op, ga uiteraard testen of hij het nog doet/nog koud is.

Kilometers valt nog best mee wat B er mee rijdt. Strax 2x per week naar het werk, wat incl. kleine naar oma brengen zo'n 120 km per week zal zijn.
Dan de kleine ritjes.... en afhankelijk van wat mijn volgende auto wordt dan wel/niet de vakantie. Reken op zo'n 8.000-10.000km per jaar. Dan is een iets hogere km. stand opzich niet erg. Al vind ik 120/130 wel net zo'n stand waarbij je weer tegen veel dingen aanloopt.

Ach jah het is altijd wat geluk hebben qua onderhoud maar merkt gewoon wel dat als een auto ouder wordt/meer gereden hebt je toch meer niet reguliere kwaaltjes krijgt. Dan gaat er wat vaker iets kapot door leeftijd en/of slijtage.

Bij mijn vorige Astra stond ie toen over de 1,5 ton liep toch tegen wat meer zaken aan (aandrijfassen, ophanging uitlaat, condensor lek, elektronische handrem defect, diverse sensoren, rubbers/stangen, enz). Ook bij de c3 die nu bijna op 2 ton staat begint de tand des tijds wel wat te knagen.

ja bij 2 ton beginnen vaak wel de rubbers en andere componenten te slijten. Beetje olie lekkage hier en daar. Maar met een fatsoenlijke auto moet de 2 ton echt wel probleemloos halen, uitzonderingen daargelaten. Veel zaken buiten onderhoud om zijn ook eerder leeftijd gerelateerd dan kilometer gerelateerd gevoelsmatig.

De Benz heeft nu 183.000 km. Er is een keer de compressor van de luchtvering vervangen onder garantie bij de vorige eigenaar. De auto ziet, voelt en ruikt zelfs nog als nieuw. Uiteraard wel gewoon goed onderhoud gehad. Verwacht eerlijk gezegd dat de 3 ton ook zonder gekke slijtage dingen haalbaar moet zijn. maar de kans is nu wel eenmaal groter na de 2 ton.

Volgend jaar zit ik ergens in de 190.000. Dan zit er nog een 1,5 jaar belastingvoordeel op. Hopelijk nog iets op de spaarrekening en een fijne restwaarde. Dus dan tijd voor weer iets anders. (tu) geen idee alleen nog wat. Ook klein beetje afhankelijk wat ze met de Up gaan doen die in april volgend jaar 5 jaar word.

Wel sterke voorkeur voor een (luxe) station

Gisteren deze zeldzame Opel gezien, een Commodore Voyage van 1982:

Is inderdaad heel zeldzaam, ook in die tijd al. De meeste gezinnen gingen voor de vrijwel identieke maar goedkopere Record Station. Dikke luxe stations met wat extra luxe en vermogen waren in die tijd nog lastig aan de man te brengen. Ook BMW en mercedes en audi probeerde het met wisselend succes.

Ik ben er van overtuigd dat de meeste thans rondrijdende wagens de 300.00 km halen, weliswaar mits het nodige onderhoud en enkele slijtageherstellingen.

Voor aankoop hou ik echter echt wel rekening met de kilometerstand.
De C70 die komt heeft amper 80.000 km op de teller, dat zijn er zelfs minder dan wat intussen op de teller van mijn S90 staat.
Nu staan er ook C70's te koop met 150.000 km, 200.000 km, ja zelfs tot 300.000 km; maar geen haar op mijn hoofd dat er zou aan denken een wagen met dergelijke kilometerstand te kopen als tweede wagen.
De Audi had twee jaar geleden bij aankoop 115.000 km ervaring, maar die kwam dan ook pas als 3e wagen; daar moesten de voorbije 2 jaar dan ook banden en bougies vervangen worden.
Aangezien de C70 zowel de S60 als de A5 moet vervangen, gold het criterium 2e wagen (d.w.z. ruim beneden de 100.000 km ervaring).
Mevrouw rijdt zo'n 8.000 km per jaar, dus die is nog een hele tijd goed.

Ik ben er van overtuigd dat de meeste thans rondrijdende wagens de 300.00 km halen, weliswaar mits het nodige onderhoud en enkele slijtageherstellingen.

ja bij 2 ton beginnen vaak wel de rubbers en andere componenten te slijten. Beetje olie lekkage hier en daar. Maar met een fatsoenlijke auto moet de 2 ton echt wel probleemloos halen, uitzonderingen daargelaten. Veel zaken buiten onderhoud om zijn ook eerder leeftijd gerelateerd dan kilometer gerelateerd gevoelsmatig.

Oh daar twijfel ik ook niet aan. Als je auto's goed onderhoud kunnen ze lang mee. Maar dat is mijn punt niet. Het gaat mij erom dat als je elke keer pittige rekeningen krijgt (los van het reguliere onderhoud wat al duur zat is met twee auto's) met extra vervangingen/defecten/slijtageonderdelen die komen door leeftijd/km stand dan ben ik er wel eens klaar mee...:) De Astra heb ik daarom bewust van een heel recent bouwjaar en lage kilometerstand gekocht met de hoop dat het voorlopig alleen regulier onderhoud is.

Mijn Insignia heb ik bij 357.000 km ingeruild. Ondanks dat de auto echt nog heel goed reed en van binnen er eigenlijk nog als nieuw uit zag, was ik wel bang voor groot onderhoud. Veel slijtage delen zoals schokdempers etc waren nog niet vervangen. Ik denk wel dat de auto nog zeker 100.000 km erbij kon rijden. Olieverbruik was nul, automaat schakelde ook nog perfect.
Ik ben nog steeds van plan mijn huidige Insignia ook minstens zoveel kilometers op te krijgen, daarom ook gekocht met relatief weinig kilometers. Groot onderhoud hoort er dan ook wel bij natuurlijk. Hoewel distributie en koppeling natuurlijk al gedaan zijn.

Mogguh,

Las ik vanochtend dat Hans met de Astra Hybrid gaat rijden vandaag?
Ben erg benieuwd naar de ervaring, gezien hij ook op mijn lijstje staat (als ST). Viel me deze week op dat Intelli-lux niet meer configureerbaar is :,(
Zowel op de Business Elegance als op duurdere modellen. Zou zomaar met de materiaalproblematiek te maken kunnen hebben.

Zowel op de Business Elegance als op duurdere modellen. Zou zomaar met de materiaalproblematiek te maken kunnen hebben.

Zou inderdaad heel goed kunnen. Beter gewoon niet aanbieden dan gewoon verkopen en hopen dat het probleem snel word opgelost.

met de astra GTC met panoramaruit destijds hadden ze ook problemen maar wel gewoon stug doorverkopen. Nadat mensen al een jaar uitloop hadden heeft dat alleen maar tot complete annuleringen geleid destijds. (en ontevreden mensen)

Ik ben vooral benieuwd naar het hybride gedeelte. Over mijn auto waren ze destijds heel positief over hoe soepel en goed het is. De beste PHEV van toen zeiden ze. En het werkt gewoon echt feilloos en je merkt het in en uitschakelen van de motor niet. Maar je merkt aan andere zaken wel dat het een hybride is. Irritatie is een groot woord maar daar wat ik het begin helemaal niet storend vond vind het nu wel eens een smet op de rij ervaring

Als voorbeeld;

Een elektromotor heeft een andere vermogensafgifte dan de benzinemotor. Heel veel koppel en weinig PK's. Als je gas geeft met de auto dan verwacht je onbewust exact hoe de auto reageert. Het in en uitschakelen van de motor gaat zó soepel dat je je soms vergist in de mate van acceleratie omdat je niet altijd merkt of je EV rijd of op benzine. Geef je dan wat meer gas omdat de elektromotor alleen niet voldoende vermogen heeft dan springt de benzine motor bij en gaat het net weer wat sneller dan dat je aanvankelijk wil.

Met remmen een beetje het zelfde. Als je gelijk stevig remt gaat het super. Maar als je eerst heel licht remt (regenereren) en dan forser en de remmen er bij gaan voelt remt hij soms ineens een stuk vlotter dan dat je verwacht/wil.

Meeste C350e rijders storen zich er niet aan. enkelen kennen het gevoel niet eens wat ik ervaar. Ben dan misschien een pietleut ;) Maar ben wel benieuwd of dat bij moderne hybride auto's anders is. Verwacht van niet eerlijk gezegd. Een van de redenen dat ik niet per se hierna weer een PHEV wil.

Mogguh!

Afgelopen vrijdag de Astra opgehaald, deze stond tijdelijk bij de ouders gestald. Wat meeviel is dat hij liep als een zonnetje en de airco (na de refill vorig jaar) weer koud werd. Nadeel, op het linker achterscherm had de blanke laklaag een deel losgelaten. Dit probleem had ik vorig jaar ook al bij een ander onderdeel aan de achterkant, wat toen is gespoten.

Gisteren ff geprobeerd. De maxi-cosi past net achter B haar stoel, onderstel kinderwagen past in de kofferruimte....alleen is de vraag of we de bak voor de kinderwagen in de auto mee krijgen. Nu kan die onderweg wel in de caravan, maar je wilt op de camping ook een dagje weg.
We kijken het ff aan. We hebben gelukkig nog de escape om de Mokka X van mijn ouders in de zomervakantie te lenen...... maar ik vraag me wel af wat ik met de astra ga doen.

Volgend jaar staat er of een bruikbare nieuwe leaser voor mij als caravantrekker klaar, of hebben we voor B een astra gevonden. Dus hoeft de cabrio niet meer mee als caravantrekker. Daarnaast, willen we voor L in de toekomst nog een broertje/zusje..... dus gebruik je de cabrio ook niet. Wellicht dat ik toch eerder als gedacht afscheid neem van de astra. En dan tzt als de kids wat groter zijn uitkijk naar een leuke Cascada, die zijn tegen die tijd ook een stuk betaalbaarder als funauto.

Balen van de blanke lak Ruud, hoe zou dit kunnen komen? je hebt er neit mee gereden, toch vocht eronder gekropen?
Bij de Megane hadden we dit ook, maar was een niet zo goed gespoten stukje op de sideskirt dat was gaan afbladderen.

@Ruimte in de Cabrio, ja dat was te verwachten, maar de kinderwagenbak (weet niet wat je hebt) maar kan die niet op de achterbank naast de MaxiCosi.
Je hebt meestal dat hele gevaarte maar 1 jaar nodig, want het jaar erop heb je een reisbuggy/inklap buggy. Dat is vele malen handiger.
Wij hadden als optie een inklapbare bak geleend van vrienden destijds, die met dapters op ons onderstel pastte.

Balen van de blanke lak Ruud, hoe zou dit kunnen komen? je hebt er neit mee gereden, toch vocht eronder gekropen?
Geen idee wat het kan zijn, nu 2 panelen het hebben aan de achterkant zou ik haast denken dat er ergens ooit eens iets op de lak is gekomen..... wat nu toch zijn uitwerking heeft. Want ook na 19 jaar hoeft lak niet zomaar af te bladeren. Nu kan ik het voor 200 euro wel laten spuiten, maar vraag is waar je dan eindigt.

En ja, die bak voor de kinderwagen gebruik je niet zo lang. Maar wanneer gebruik je de cabrio dan nog? Ik hoop dat de bak rechtop staand nog in de auto past, naast de maxi-cosi. Dan zouden we voor dit jaar nog een oplossing hebben.

Zo'n kinderwagen bak is echt een onding. Voor de vakantierit kun je hem nog wel vol stoppen met spullen, maar handig is het allemaal niet. Gelukkig gebruik je die maar tijdelijk, zodra ze goed kunnen zitten kun je over op zo'n kinderzitje (even kwijt hoe je dat noemt) en dat scheelt een hoop ruimte. Al met al blijven het ondingen.
Wij hebben vorig jaar voor de vakantie een buggy er bij gekocht. Dat scheelt iets, maar is door zijn afmetingen ook onhandig. We hadden hem op de heen/terugweg trouwens achter de voorstoelen liggen. Zo konden we de kofferbak mooi volbouwen met spullen en konden we bij een stop toch makkelijk de buggy pakken (tu)

Overigens hebben wij een goedkope buggy, je hebt ook hele compacte exemplaren voor een veel hogere prijs ;)

Jullie timing is wat "onhandig", (al valt er weinig te timen natuurlijk :D) de kleine meid zal tijdens de vakantie gok ik nog gewoon in die bak liggen en dus is bovenstaande geen oplossing.

Ik zou wat passen en meten om te zien of deze in een lege auto past. Tijdens de heen/terugrit is in de caravan natuurlijk prima en tijdens een dagje weg heb je toch niet zoveel spullen bij je en is het geen ramp als de kofferbak alleen vol zit met een kinderwagen.

Een elektromotor heeft een andere vermogensafgifte dan de benzinemotor. Heel veel koppel en weinig PK's. Als je gas geeft met de auto dan verwacht je onbewust exact hoe de auto reageert. Het in en uitschakelen van de motor gaat zó soepel dat je je soms vergist in de mate van acceleratie omdat je niet altijd merkt of je EV rijd of op benzine. Geef je dan wat meer gas omdat de elektromotor alleen niet voldoende vermogen heeft dan springt de benzine motor bij en gaat het net weer wat sneller dan dat je aanvankelijk wil.

Met remmen een beetje het zelfde. Als je gelijk stevig remt gaat het super. Maar als je eerst heel licht remt (regenereren) en dan forser en de remmen er bij gaan voelt remt hij soms ineens een stuk vlotter dan dat je verwacht/wil.

Meeste C350e rijders storen zich er niet aan. enkelen kennen het gevoel niet eens wat ik ervaar. Ben dan misschien een pietleut winking smiley Maar ben wel benieuwd of dat bij moderne hybride auto's anders is. Verwacht van niet eerlijk gezegd. Een van de redenen dat ik niet per se hierna weer een PHEV wil.

Oh ik kan mij exact voorstellen waar je je aan ergert, dat zou ik ook hebben!
Uiteindelijk ken je de auto zo goed dat je het automatisch wel goed doet, maar zo af en toe gaat het toch mis.

Zo schakelt mijn automaat soms ook nog wel eens een extra zetje terug dan dat ik wil omdat ik net teveel gas geef bij een inhaalactie. Of gaat het gasgeven met een schok omdat ik nog net even voor langs wil schieten, bijvoorbeeld bij het oprijden van een rotonde.

Oh ik kan mij exact voorstellen waar je je aan ergert, dat zou ik ook hebben!
Uiteindelijk ken je de auto zo goed dat je het automatisch wel goed doet, maar zo af en toe gaat het toch mis.

Ik ken de auto inderdaad wel goed, maar ik weet niet altijd of hij op de elektromotor rijd of op de benzinemotor. Juist omdat het zo soepel en onmerkbaar samenwerkt. Maar het gasrespons is dan niet altijd wat je verwacht. Met remmen net zo. Ik hoor er vrijwel geen C350e rijders over maar ik vind het soms irritant. En ik denk dat het niet zozeer aan de auto ligt maar meer aan het feit dat het een hybride is.
Bij rij testen hoor je er ook nooit iets over bij andere modellen maar vermoed als ik er in rij dat ik ook hier dit fenomeen merk. Je hebt gewoon een elektromotor met een totaal andere vermogensafgifte dan een benzinemotor.

Pietzoveel zei:
Regenererend remmen werkt alleen goed met een niet volle accu... (Systeem moet wel zijn stroom ergens kwijt kunnen)

Ook met lege accu heb ik het zelfde. Rem je licht dan word er geregenereerd. Rem ik heel iets harder dan springen de echte remmen bij en remt hij gelijk vrij fors.

Het is dus met name als je eerst heel licht remt en da langzaam wat forser dat het ineens vrij bruusk gaat. Als je gelijk wat harder remt dan heb je er geen last van en gaat het wel gewoon soepel. Bij een volledig EV auto heb ik dat nog niet mee gemaakt. Kan mij wel voorstellen dat nieuwre Hybrides dat minder hebben. Maar met gas geven in EV mode of op benzine dat kan ik mij niet voorstellen dat dit bij nieuwere modellen beter werkt dan de mijne.

Ik rij dus ook, óf EV, óf op lauter benzine als ik maar da 15 km moet rijden. zodat het tijdens het rijden niet wisselt en ik weet wat de auto doet (en is ook beter voor de motor)

maar ik ben ook gewoon een pietleut *-)

rjthefrisian zei:
Reteknap TL.... kunnen onze auto's nog wat van leren..:}

maaruh..hoeveel km's per jaar rijd jij?

Uhm, stuk of 1000 ofzo? De laatste paar jaar dan, daarvoor normaal gesproken iets van 8000 per jaar. Kocht de Astra in 2013 met 81k op de teller, staat nu op 131k. Dus 50k in krap 9 jaar.

Nee goedkoper kan echt niet. In 2013 de auto gekocht voor 750 Euro en in die bijna 9 jaar hooguit iets van 600-700 Euro aan reparaties/vervanging bij elkaar uitgegeven. Nieuwe accu en pompje ruitenwisservloeistof zelf vervangen, net als 2x liter olie bijgegooid, en dan via garages de remblokken, ruitenwissers, 2 banden, stukje uitlaat en afmelden/APK keuren.

Kreeg nu wel dringende verzoek van garage om op korte termijn oliebeurt en motorflush te doen, zit bijna geen olie meer in en alles is zeer ernstig vervuild. Niet zo heel raar natuurlijk zonder onderhoud, olie en filters zitten er natuurlijk al in vanaf minimaal 2013 ( en wie weet al van hoe lang daarvoor nog )

Destijds de auto ook voor "tijdelijk" aangeschaft toch? :D
Tijdelijk is een rekbaar begrip blijkt maar weer :}

Nou.... of door de motorflush gaan diverse oliekanaaltjes dichtzitten met residu wat loskomt... Draait alles in de soep.

Terug
Bovenaan