Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

van QC naar aftersales. Ik ga garantiezaken in goede banen coördineren en service op touw zetten op plekken waar onze producten geïnstalleerd zijn en waar onderhoud/reparatie nodig is. Defecten analyseren. Verbeter proces intern doorvoeren als problemen vaak voorkomen. Dat gebeurd over de hele wereld. Is een heel complex geheel en een aparte wereld waar belachelijk veel geld in om gaat. Daar ligt de eerste focus om dat goed te leren en verbeteren.

Een van de langer termijn doelen is uiteindelijk een wereldwijde dekking met gecertificeerde bedrijven opzetten die namens ons onderhoud/reparaties uitvoeren. Maar moet dus worden gekeken waar ze aan moeten voldoen, trainingen geven misschien, assisteren. Oppassen dat ze niet rechtstreekst met onze klanten dealtjes gaan sluiten ;) misschien dat sommige partijen ook wel voorraad veel voorkomende reserveonderdelen op voorraad willen leggen om snel te kunnen leveren, maar dan moeten daar weer bepaalde garanties tegenover staan natuurlijk. En zo staan er nog wel heel wat zaken op stapel waar ons bedrijf eigenlijk nooit eerder mee bezig is geweest maar waar potentie ligt.

Maar als je dan vanuit heel routinematig en veel ervaring werken ineens in het diepe word gegooid is toch even wennen :} zeker binnen het zelfde bedrijf

Leuk Joost! Is inderdaad onwennig als je een nieuwe functie in stapt, dat kost ook veel energie. Hopen dat het je nu ook energie oplevert :)

Ga ik wel van uit, maar nu kost het nog veel energie.

Lekker weertje trouwens hé! Vanmiddag vrij, dus lekker even met de kinderen naar buiten B) Hoor hier binnen de vogels al fluiten buiten, die hebben er ook zin in

Zondagnacht ingevolge de storm een aangename ervaring gehad met de Nederlandse brandweer (standplaats Breskens).
Helemaal op het einde van storm Franklin werden we wellicht getroffen door een valwind.
Dak van het tuinhuis nog maar eens weggewaaid en - wat erger was - zo'n 40 dakpannen gaan vliegen.
Omstreeks middernacht, zo'n anderhalf uur na de oproep, is de brandweer met een ploeg van 6 man ter plaatse gekomen en die hebben - met de reservedakpannen die we nog hadden - het dak volledig opnieuw dichtgelegd.
Hielp natuurlijk dat tussen de 6 er 1 professionele dakwerker bij was die desgevraagd door de commandant groen licht gaf dat veilig op het dak kon gegaan worden.
Hoedanook, een dikke pluim voor zoveel hulpvaardigheid (tu)

Moet dus wel iets bijzonders geweest zijn, huis staat er meer dan 100 jaar en nu is er stormschade.

Wat een gedoe Peter. Mooi dat ze het snel hebben kunnen repareren!
Eigenlijk moet je even opzoeken wat hun oefenavond is, en ze dan een kratje bier brengen. Kunnen ze wel waarderen denk ik :)

zo dat is wel een beste wind geweest dan :O wel bijzonder dat ze zo goed hebben geholpen, wetende dat ze al vrij druk waren met veel ander meldingen is dit wel echt top gedaan. (en in/na een storm ook niet vanzelfsprekend denk ik)

Dat het dak stuk is, is 1, maar als vervolgens water de woning in regent is nog wel vervelender wat tot enorme schade kan leiden.

Tuinhuis is nog wel te herstellen?

AsconaGT zei:
Dat het dak stuk is, is 1, maar als vervolgens water de woning in regent is nog wel vervelender wat tot enorme schade kan leiden.

Tuinhuis is nog wel te herstellen?

Een klein beetje water in de gang maar amper het vermelden waard, was niet echt meer aan het regenen toen het gebeurde.
En tuinhuis gaat wellicht volledig tegen de vlakte.
Twee jaar geleden is het dak al eens gaan vliegen, dak werd hersteld en vorig najaar werd het nogmaals verstevigd, en toch ging het weer de lucht in. Dus daar gaan we geen energie en geld meer insteken.

Wel heftig als je ineens een dak voorbij ziet waaien *-)

Wind is maar een bijzonder fenomeen. Net de verkeerde hoek en alles gaat eraan, zeker als de wind eenmaal ergens vat op heeft. Net de juiste hoek en het gaat wel goed.
Hier waren een aantal (halfvolle) containers wél omgewaaid, en een klein en licht vogelhuisje achterin de tuin die niet eens erg beschut stond heeft niet bewogen *-)

@ Joost, flinke uitdaging voor de boeg dus (tu)
Zal de komende tijd nog wel flink wat energie vragen, maar hopelijk ook genoeg energie geven.

Gisteren voor het eerst een dag meegelopen in mijn nieuwe afdeling waar ik de kar ga trekken. Pff, dat is wel even slikken zoveel informatie waarbij niets routinematig gaat en ik nu al weet dat ik het komende half jaar veel moet vragen. Terwijl ik eerder 50 meter verderop zat op een andere afdeling en alles tot in detail kende en mensen vaak bij mij kwamen. Echt helemaal uit de comfortzone. Wel heel leuk, maar was een intensief dagje. Morgen weer zo'n dagje. vanaf de 14e van maart fulltime beginnen
Dat is altijd een ommezwaai Joost. Geluk is dat je nog binnen hetzelfde bedrijf zit, men je kent en ze dus ook vertrouwen in je hebben. Dat houdt mij wel eens tegen om een nieuwe stap te gaan maken extern, je komt ergens binnen zonder specifieke kennis en moet je alles eigen gaan maken.....cker als je dan maar een jaarcontract krijgt is het een gok.
Anderzijds.....dat zal waarschijnlijk bij iedereen zo zijn.

@ Peter: Dat is altijd fijn dat je in zo'n situatie op de hulp kunt rekenen. Je merkt met dit soort dagen ook echt het verschil tussen de steden en platteland, en dus beroeps of vrijwilligers. Je merkt dat vrijwilligers vaak net een stapje meer willen doen, ookal valt het niet onder hun takenpakket. Enerzijds ook logisch, ze hebben veelal minder meldingen als de beroepskorpsen.....

Eigenlijk moet je even opzoeken wat hun oefenavond is, en ze dan een kratje bier brengen. Kunnen ze wel waarderen denk ik
Hoewel het niet nodig is, wordt dat altijd wel erg gewaardeerd. (tu) En het scheelt, dat onthouden ze direct.....mocht je ze nog eens nodig hebben, komt het wel van pas.

Leaf heeft zijn 4-jaars beurt gehad (2 weken tevroeg) en heeft 96.000km op de teller. APK en onderhoudsbeurtje voor 230 euro :-D
Kwam op het werk de vervanging ff aan bod....maar directie houdt nog stellig vast dat alle nieuwe bedrijfsauto's full-electric moeten zijn. :(
Als ze daarin niet willen bewegen, dan is de kans groot dat ik de vervanger niet meer privé ga gebruiken.

Dat is altijd een ommezwaai Joost. Geluk is dat je nog binnen hetzelfde bedrijf zit, men je kent en ze dus ook vertrouwen in je hebben. Dat houdt mij wel eens tegen om een nieuwe stap te gaan maken extern, je komt ergens binnen zonder specifieke kennis en moet je alles eigen gaan maken.....cker als je dan maar een jaarcontract krijgt is het een gok.
Anderzijds.....dat zal waarschijnlijk bij iedereen zo zijn.

Bang voor het onbekende Ruud! :)
Je weet toch wat je kunt, waar je goed in bent en hoeveel ervaring je hebt. Dat kun je toch ook in een andere organisatie gebruiken?
Andere organisatie is uiteraard een sprong in het diepe, maar met de kennis en kunde die je hebt red je je daar snel genoeg mee. Veel vragen, veel praten, fouten maken, van je fouten leren en je voelt je in no-time als een vis in het water in een andere organisatie. Daarmee is het dan wellicht nog steeds niet zo vertrouwd als je huidige werkgever waar je al tig jaar zit of misschien zelfs wel wat vast geroest zit en het werk veel meer routine is maar daarmee is het niet slecht(er).

Ik ben wat vaker geswitcht als jou, blijft telkens weer spannend maar ook altijd een mooie uitdaging en ook elke keer weer valt het achteraf gezien best wel weer mee. Waar ik nu zit, zit ik echt prima maar een mooie kans laat ik niet lopen.

Enne, vast contract is gewoon onderdeel van de onderhandelingen natuurlijk net als de rest van je arbeidsvoorwaarden. Het totaalplaatje zowel financieel als secundair moet gewoon kloppen. Oh, en doorgaans maak je de grootste sprongen in arbeidsvoorwaarden door te wisselen van werkgever ;)

Toch spannend Joost, Al zul je gezien je er al enige tijd werkt alle ondersteuning krijgen, dat is wel fijn, je kent het bedrif en de mensen al. Maar toch, een mooie uitdaging!

@Peter, dat is minde,r maar wle fijn dat ze zo behulpzaam waren! gelukkgi geen erge schade.

@Ruud, Als het Fullelectric moet zijn, zoals je nu ook hebt is dat toch geen probleem, hou je er toch een iets grotere auto naast.. of je haalt hem uit de bijtelling en koopt die Cascada :D

Als enigste waarschijnlijk hier, maar mannen.. het is bijna carnaval :D eindelijk :D. Wij hebben net Corona gehad, ons kan niks gebeuren, op een kater na dan :D :-D

Als enigste waarschijnlijk hier, maar mannen.. het is bijna carnaval big smile smiley eindelijk big smile smiley. Wij hebben net Corona gehad, ons kan niks gebeuren, op een kater na dan big smile smiley smileys with beer
Oe jaaa.... een paar dagen feest zou echt welkom zijn. En we zouden er ook nog mooi weer bij hebben gehad.
B & ik hebben besloten dit jaar niet mee te doen. Met zoveel mensen in de cafés kan het niet anders dan dat er een corona-uitbraak volgt (schoonzusje heeft nu 2e keer corona binnen 4 maand). Normaal gesproken zou ik er niet bang voor zijn, maar met B in haar 32e week willen we het nu niet opzoeken.

@baanwissel: bang voor het onbekende is het idd vaak. Ik heb bij de stap naar mijn huidige werkgever ook een vast contract ingewisseld voor een jaarcontract. Misschien een beetje spannend (en vrij rottig omdat ik net een ander huis kocht), maar na een jaar werd ie gewoon omgezet in een vast contract.

@Ruud: verstandige beslissing om wat voorzichtiger te zijn idd! (tu)
Zelf denk ik soms wel: misschien moet ik het virus ook maar even krijgen, dan kan ik 'm afvinken :D

@Joost Inderdaad wel iets heel anders dan, wel een gevalletje even flink uit je comfortzone stappen, bedrijf is dan wel bekend maar toch compleet andere tak van sport. Veel succes, gaat goed komen! (tu)

cker als je dan maar een jaarcontract krijgt is het een gok.

Je weet wat je kan, dus ik denk niet dat je een job ambieert die fenomenaal boven je mogelijkheden ligt.

En met de huidige stand van de arbeidsmarkt lijkt het me van de kant van de werkgever onverstandig slechts een jaarcontract aan te bieden; werkt immers in 2 richtingen, ook de werknemer kan naar het einde van dat jaarcontract andere horizonten opzoeken!
Het moet al heel erg fout lopen als een jaarcontract niet gevolgd wordt door een aanbod va de werkgever voor een vast contract.

Die contracten zegt ook allemaal weinig

bij ons krijgt iedereen tegenwoordig vaak gelijk een vast contract omdat men dit zo graag wil. maar ze zeggen er gelijk bij; als het ons niet bevalt lig je er binnen een jaar ook gewoon uit hoor :}

Ik heb destijds ook mijn vaste contract bij de Opel opgezegd in een jaarcontract bij mijn huidige werkgever. En dat met een koophuis als alleen verdiener. Het is een gokje maar uiteindelijk een hele goede keus gebleken achteraf (tu)

Nu maak ik weer een gokje, maar als het niet zo is, ben nooit zo bang om geen werk te hebben, dan vind ik ook we weer wat. zeker nu. Ik wil in ieder geval geen werk doen wat mij echt tegen gaat staan of te weinig uitdaging gaat bieden

Uiteindelijk heeft een vast contract meestal een opzegtermijn van één of twee maanden. Transitievergoeding er bij en ze kunnen sneller en goedkoper van je af dan met een jaarcontract.

Bij ons een luxe 4 maanden. Maarja, wat is dat waard hè. Als de werkgever je kwijt wil dan lukt ze dat wel.

Nu maak ik weer een gokje, maar als het niet zo is, ben nooit zo bang om geen werk te hebben, dan vind ik ook we weer wat. zeker nu. Ik wil in ieder geval geen werk doen wat mij echt tegen gaat staan of te weinig uitdaging gaat bieden
Precies dat! (tu)

Wat een brandstofprijzen :O wetende dat er nog makkelijk een 20 cent bovenop kan komen op korte termijn

Ben wel bij met een leaseup en de benz die korte stukjes elektrisch doet, maar voor de vele mensen die dat niet hebben maar well afhankelijk zijn van de auto is dat toch echt een serieuze kostenpost. Bovenop het gas wat ook al bizar is

Uiteindelijk heeft een vast contract meestal een opzegtermijn van één of twee maanden. Transitievergoeding er bij en ze kunnen sneller en goedkoper van je af dan met een jaarcontract.
Ik blijf het maar een vreemd iets vinden, uitgaande van een vast contract. De werkgever moet als hij het contract wil beëindigen in de buidel tasten (transitievergoeding), een medewerker daarintegen kan kosteloos opzeggen. *-)

Wat een brandstofprijzen eye popping smiley wetende dat er nog makkelijk een 20 cent bovenop kan komen op korte termijn
Jeps, dat zal nog wel stijgen. Ik had een beetje de hoop dat de gasprijzen dit zomer zouden zakken.....maar dat kunnen we nu wel vergeten.
Maar het blijft wel vreemd, we pakken Rusland nu financieel hard aan.....maar betalen ze dagelijks nog miljoenen voor hun gas *-)

Als we echt ballen hebben, boycotten we (EU, VS, Japan, UK) Rusland compleet. Geen import en export meer van/naar Rusland.
Dat zal ons economisch zelf ook raken, maar verwacht dat het de enige manier is om de beste man op de knieën te krijgen. Als zijn machtige politieke vrienden op hem inpraten en hem zeggen dat ie nu te ver gaat. Of wanneer de Russische bevolking zich massaal tegen hem keert.

Jeps, dat zal nog wel stijgen. Ik had een beetje de hoop dat de gasprijzen dit zomer zouden zakken.....maar dat kunnen we nu wel vergeten.
Maar het blijft wel vreemd, we pakken Rusland nu financieel hard aan.....maar betalen ze dagelijks nog miljoenen voor hun gas

Inderdaad vervelend pakket. We pakken ze 'hard' aan maar vervolgens zijn wij afhankelijk van hun grootste inkomstenbron die we niet zomaar even kunnen stoppen. Denk dat hij niet heel erg onder de indruk is van de sancties tot dusverre

Denk dat dit ook het e.e.a. in Nederland nog meer versnelling gaat om minder afhankelijk van hen te worden. Maar tot die tijd blijft het flink betalen om je huis warm te houden en auto te rijden op brandstof.

Mogguh!
Brandstof begint wel knetterduur te worden ja. Volgens mij zit ik al op 13,5ct/km. Schiet lekker op met 19ct/km reiskostenvergoeding. Gelukkig hoef ik niet zo vaak naar kantoor, ik ga nu één keer per week.

Rusland boycotten is een mooi idee, maar helaas zijn we nog veel te afhankelijk van hen. Jullie bedrijf kan bijvoorbeeld wel stoppen als we geen gas meer krijgen, Ruud. :)
Ik ben wel blij dat er in Rusland zelf ook protesten zijn. Dat betekent dat de media daar ook laat doorsijpelen wat de werkelijke situatie is. Eerder schetste men vooral het beeld dat Europa provoceerde.

Pietzoveel zei:
Bij veel pompen kan je maximaal voor € 125 tanken.... Is'ie net volgetankt...

Ik ga vanmiddag de benz voltanken. toevallig nog 1 streepje over sinds gisteren. Ben benieuwd. Al kom ik niet op die 125 euro omdat ik de standaard (kleine) tank heb.

Vond het wel opmerkelijk dat ik overal las dat men niet hoefde te hamsteren omdat er echt genoeg is. Dat geloof ik gelijk, maar als je in een nieuwsartikel daaronder leest dat het volgende week zomaar 20 cent duurder kan zijn begrijp ik de reacties van mensen wel

Rusland boycotten is een mooi idee, maar helaas zijn we nog veel te afhankelijk van hen. Jullie bedrijf kan bijvoorbeeld wel stoppen als we geen gas meer krijgen, Ruud.

bedrijf van ruud is zo groot dat ze een eigen biomassa energiecentrale hebben om vele huizen van stroom te voorzien :} de restwarmte gebruiken ze om de kassen te verwarmen. Weet niet in hoeverre de capaciteit voldoende is, maar ze zijn niet alleen afhankelijk (of misschien wel helemaal niet) van rusland.

Ach..rustig blijven jongens...ik ga echt niet als een idioot nu naar de tank rijden...voor die paar euro op een tank....als ik dan weer al die rijen voor de tankstations zie staan...met dat wachten en omrijden ben je een groot deel van die paar euro alweer kwijt..

Maar over de langere termijn is het natuurlijk niet leuk.. ben wel blij dat ik ook veel blijf thuiswerken.

Maar alles is of wordt schreeuwend duur...

Het is vanaf midden Nederland al haast goedkoper om naar België te rijden :D
118km enkele reis voor 45ct verschil per liter. Met dit prijsverschil loont het omrijden vanaf 3,3km per liter. Dus heen en weer wordt m niet. Ik tank meestal 40 liter, dan zou het net lonen als het heen en terug max 130km is. Mocht ik een keer in de buurt van de grens zijn, gooi ik 'm zeker even vol.

Heb geen idee over prijzen, maar de stijgen zijn toch ook gewoon in het buitenland? Is wereldwijd. Las dat ze in USA ook al klagen over dure brandstof. Dus het verschil blijft ondanks de stijgen toch gelijk? Of heb ik het nu mis? Ik bedoel, het is niet meer (of minder) lonend om in buurlanden te tanken dan een half jaar geleden

Als ik nu kijk, 1.799 hier vlak over de grens. Hier in het dorp was het eergisteren 2,02. Scheelt dus 0,221 cent per liter = met 40 liter zo'n 8,84 = gelijk aan 4,4 liter brandstof waar je met 1 op 13 zo'n 56 km voor kunt rijden. Ik woon zo'n 30 km van de grens. Met andere woorden; het kan niet uit puur en alleen om de brandstof, zeker als je de overige autokosten ook mee rekent.

Voor mij is het 7km enkele rit, en er zijn hie rnet over de grens een aantal benzinepompen dus in de rij sta je nauwelijks. :) Wordt ook daar duurder, zeker maar voro mij dus zeker de moeite. beide auto;s waren ook zo goed als leeg dus moest toch tanken.

Maar door het hoge aandeel belasting/accijns wordt het verschil toch groter? Of is de accijns geen percentage over de 'basis' prijs?
edit: accijnzen zijn een vast bedrag, dus als het BTW tarief overeenkomt zal het verschil redelijk gelijk blijven inderdaad.

Accijns groeit elk jaar met 1 cent.
Dus wat je nu ziet is dat het verschil met over de grens al uiteen gegroeid is in de laatste 20 jaar met.. 20 cent.

De prijs in USA is ongeveer gelijk aan die van onze brandstoffen. Alleen tikken zij dat af in Gallons :D

Over boycot Rusland: beter is het om grote ellende in Belarus te veroorzaken. Dus finaal kapot hacken, Swift afsluiten, compleet isoleren, dat soort dingen. Hoe dieper die in de put raken, hoe sterker ze hun bondgenoot Rusland meetrekken.
En direct daarop de exclave Kaliningrad annexeren bij Polen/EU. Dan wordt de aandacht daar naartoe verlegd en heeft Oekraïne lucht om terug te slaan.

Heb een beetje veel Risk gespeeld denk ik :)

Heb een beetje veel Risk gespeeld denk ik smiling smiley

:}

Vrijdag getankt, maar nergens rijden gezien. sterker nog; ik was de enige bij een groot tankstation. Of misschien was ik wel te laat :} Maar zondag reed ik er weer langs en was al weer 4 cent duurder dan vrijdag.

Haha Fer :}

@Ruud: dat is bijzonder, want ik hoorde over files bij de tankstations...
Bij ons zit de Focus nog vol, en daarnaast: die rijdt nu niet. Zaterdag de distributieriem vervangen, maar nu start ie niet meer. We vermoeden dat de BDP sensor kapot gegaan is.
Gisteren dus een paar keer elektrisch op pad geweest. Heerlijk :) En een goed zonnetje om 'm goedkoop te laden.

Hotdog zei:
Accijns groeit elk jaar met 1 cent.
Dus wat je nu ziet is dat het verschil met over de grens al uiteen gegroeid is in de laatste 20 jaar met.. 20 cent.

De prijs in USA is ongeveer gelijk aan die van onze brandstoffen. Alleen tikken zij dat af in Gallons :D

Over boycot Rusland: beter is het om grote ellende in Belarus te veroorzaken. Dus finaal kapot hacken, Swift afsluiten, compleet isoleren, dat soort dingen. Hoe dieper die in de put raken, hoe sterker ze hun bondgenoot Rusland meetrekken.
En direct daarop de exclave Kaliningrad annexeren bij Polen/EU. Dan wordt de aandacht daar naartoe verlegd en heeft Oekraïne lucht om terug te slaan.

Heb een beetje veel Risk gespeeld denk ik :)
Sancties klinken nuttig in theorie, maar werkt alleen als er ook vrije media is. Anders wordt het keihard gebruikt om de bevolking alsnog tegen de ander op te zetten. Waarom zou immers de bevolking gestraft worden omdat Rusland/Belarus juist goed wil doen? Ze willen immers een neonazi bestrijden, dat kan toch nooit verkeerd zijn.... Waarom worden ze daar voor gestraft. Misschien moeten dan de bondgenoten van de neonazi ook maar aangepakt worden...

Hoe erg ik de oorlog in de Oekraine ook vind, het feit dat het Rusland niet lukt om 1 dag veel te bereiken vind ik nog veel zorgwekkende. Op deze manier gaat het Russische leger af, waardoor er misschien nog zwaardere wapens in gezet gaan worden. Gezichtsverlies kan Rusland natuurlijk niet oplopen...

Eigenlijk had de VN al veel eerder een vredesmacht naar Oost Oekraine moeten sturen om daar de rust te bewaren.

Bij ons zit de Focus nog vol, en daarnaast: die rijdt nu niet. Zaterdag de distributieriem vervangen, maar nu start ie niet meer. We vermoeden dat de BDP sensor kapot gegaan is.

Het is niet zo dat met starten de startmotor geen weerstand meer heeft van de druk in de cilinders? :} want dan is er iets meer aan de hand dan de sensor.

Heb je dat zelf gedaan? Dat zijn van die klusjes waar ik mij niet aan waag

Sancties klinken nuttig in theorie, maar werkt alleen als er ook vrije media is. Anders wordt het keihard gebruikt om de bevolking alsnog tegen de ander op te zetten. Waarom zou immers de bevolking gestraft worden omdat Rusland/Belarus juist goed wil doen? Ze willen immers een neonazi bestrijden, dat kan toch nooit verkeerd zijn.... Waarom worden ze daar voor gestraft. Misschien moeten dan de bondgenoten van de neonazi ook maar aangepakt worden...

Inderdaad, maar je hoopt natuurlijk de leiders te pakken die wel degelijk weten hoe het zit. Maar als je als zo gek bent om het zo ver te laten komen dan zijn ze ook vast niet onder de indruk van wat sancties. Een groot deel van de russen is natuurlijk ook wel degelijk op de hoogte dat de staatstelevisie eenzijdige informatie geeft. Maar in zo'n land denk je wel 2x na voordat je je onvrede gaat uiten

AsconaGT zei:

Het is niet zo dat met starten de startmotor geen weerstand meer heeft van de druk in de cilinders? :} want dan is er iets meer aan de hand dan de sensor.

Heb je dat zelf gedaan? Dat zijn van die klusjes waar ik mij niet aan waag
Samen met een monteur met héél veel ervaring. Distributieriem loopt in de olie, dus het is een beste klus.
Waarschijnlijk heeft ie het gevonden: de krukaspoelie heeft ergens een miniklein puntje, en dat betekent dat ie op een bepaalde positie erop moet. Dat hadden we niet gedaan. Ik vond het al gek, omdat de BDP sensor alleen maar naar die poelie kijkt en ik vroeg me al af hoe die iets kan meten op een poelie die je op alle manieren erop kan draaien.
edit: ik krijg net een appje, hij doet het weer (tu) Eigenlijk is motortechniek helemaal niet zo ingewikkeld...

@nieuws: net als begin corona laat ik het maar over aan de mensen die er verstand van hebben en volg ik het nieuws zelf iets minder op de voet. Beter voor m'n gemoedstoestand denk ik!

Ik probeer het ook niet de hele dag door te volgen. Maar ook te genieten van de kleine dingen

zoals dat het zo mooi weer is dit weekend en vandaag. zaterdag alvast de screens gedemonteerd en wat andere buitenklusjes. En 's middag bij mijn ouders badkamer geisoleerd. Daar ga ik vd week nieuwe gipsplaten op maken en elektra aanleggen.

Gisteren met de kinderen heerlijk er op uit geweest B) Heb ook zin om de auto even een keer goed te wassen en schoon te maken. Krijg merkbaar meer energie van de zon

Ik ga vanmiddag de benz voltanken. toevallig nog 1 streepje over sinds gisteren. Ben benieuwd. Al kom ik niet op die 125 euro omdat ik de standaard (kleine) tank heb.
Vooral veel in de elektrische stand rijden dus :}

Het is triest om te zien dat niemand Putin tot bedaren weet te brengen. Als ik lees dat er een konfooi van 60km aan zwaar materieel bijna in Kiev is..... *-)
Waar de russen frisse krachten aanvoeren en in eigen land veilig hun rustplekken kunnen aanleggen (volgens mij vecht Oekraine alleen binnen de eigen landsgrenzen), moeten de militairen in Oekraine massaal door. Wel knap om te zien hoe veerkrachtig de bevolking daar is en mee strijdt. Ik denk dat Poetin zich daarin wel heeft vergist.

Vooral veel in de elektrische stand rijden dus grinning smiley

Zeker! Elke keer als ik de stekker er in steek levert dat geld op. En rijd ook super soepel en stil. Je kunt het wel beamen. Elke eerste 15-20 km kosten alleen wat stroom uit de zonnepanelen. Wegenbelasting is ook heel laag. Ik heb nog nooit zo'n goedkope auto gehad qua kosten. *afkloppen*

Maar soms 'baal' ik wel dat ik zo'n kleine accu heb, zeker als je dan hoort dat veel nieuwere PHEV voertuigen 40 km halen in de praktijk. Veel van mijn ritjes zijn juist net 15-20 km. Komt dan vaak net wel/ net niet uit.

Omdat ik het zonde/vervelend vind dat voor die laatste 1 a 2 km de benzinemotor gaan gaat en dus koude motor, gelijk aan de bak, en niet fatsoenlijk kan opwarmen, wat niet goed is wil ik nog wel eens de verwarming op het eind uit zetten de laatste paar km of alles in eco zetten om mijn ritje volledig EV te kunnen voltooien en de benzinemotor te sparen. Met name in de winter, in de zomer haal ik de 20 km wel. Het is de verwarming wat echt veel stroom kost.

Vanmorgen was het al koud en moest krabben dus wat stroom gebruikt om de auto op te warmen/ontdooien toen ik aan ontbijt zat, eerst een kind naar de opvang brengen buitenaf, dan moest ik nog een boodschap doen ergens, en pakketje afgeven bij distributiecentrum van DHL hier vlakbij, en toen door naar het werk. Dat was 25 km. Dat ga ik sowieso niet halen op stroom. Dus zet dan alles gelijk al op de benzinemotor, dus niet op stroom gereden zodat de motor goed warm word.

Maar eigenlijk wil je gewoon daar helemaal niet over nadenken, en het hoeft ook helemaal niet per se. meeste C350e rijders denken nergens over na en rijden gewoon. Die hebben dan ook vaak een tankpas en hoeven niet voor het onderhoud te betalen. Maar onbewust doe ik dat toch... als ik dan toch een nadeel moet noemen, dan is het dat wel.

Ik hoef hierna dus ook niet per se een PHEV auto weer, als maakt het een auto met lekker wat vermogen wel wat betaalbaarder.

Goedemorgen, Na een paar dagen carnaval met iets teveel bier en Schrobbeler ben ik weer @work.
Was erg gezellig, vooral buiten alleen druk... zo druk. Maargoed, net Corona gehad Dus het zal wel goedkomen.

@Berry, autotechniek is zeker niet moeilijk, als je de volgorde en stappen maar juist hebt :D

Mogguh!

Hoe voelde dat Jimmy? Weer effe wennen he zoveel drukte? Dat had ik vorig weekend bij het voetbal. Weer volle bak.

Moest even zoeken wat Schobbeler was maar dat is de Tilburgse Berenburg..:)

Gisteren met het Astra forum via een mooie inkoopdeal een GFB DV+ dumpvalve besteld. Schijnt veel beter om te gaan met je turbodruk waardoor je auto scherper op het gas reageert en sneller op druk is na het schakelen dan de orginele dumpvalve die veel fabrikanten inbouwen.
Zeker als je hem laat tunen wat ik rond de zomer nog even moet laten doen.

@Rob,

Ik moest wel ff wennen ja, vol cafe, maar dan ook echt vol.. Soms ook wat te, dus konden we mooi buiten verder gaan :D

Ja Schrobbeler is zo een kruidenlikeur.. Hoort standaard echt bij Carnaval net als Flugels :D

Tof dat je zo via de Astra club wat voordeeltjes kan meepakken ! Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Van 150 naar 180 pk en van 245 naar 290 Nm. Hij is nu al heerlijk vlot omdat ie zo licht is (1212 kg) en dan is ie helemaal dikke prima. Maar hij schijnt er vooral nog soepeler van te rijden en daar is het me meer om te doen..daarnaast loopt er een actie vanuit het forum met een huistuner en ben ik voor 229 euro klaar.

Moet alleen "even" naar Rotterdam:) daarom is het ook nog niet gebeurd..

Ik heb ook weer iets nieuws gevonden qua tuning :)
Had mijn zinnen tzt gezet op een chip op maat van BR Performance of Mosselman, dat kost +/- 700eu.
Aangevuld met xHP software voor de automaat, kost ook iets van 300eu.

Nu vond ik echter software van MG Flasher. Die hebben specifiek software ontwikkelt voor het B48 blok (welke ik heb) en het B58 blok (de heerlijke 6-in-lijn). Deze haalt dezelfde vermogenswaardes, echter kun je er veel meer mee.
Je kunt verschillende maps instellen voor verschillende soorten brandstof en dus ook op origineel vermogen rijden, maar ook het instellen van de plopjes/plofjes uit de uitlaat qua intensiteit of helemaal uit, maximale cooling aanzetten etc etc.

Het mooiste is dat je zelf kunt switchen tussen de maps met de knoppen op je stuur LINK
Uiteindelijk met 380eu ook nog eens een stuk goedkoper en gewoon levenslang updates indien nodig.

Echter daarvoor moet ik ook naar Den Bosch en alles bij elkaar kost het toch ook wel weer geld :)
Maarja, 290pk en 420Nm blijft toch verleidelijk klinken :)

Wel leuk speelgoed, moet wel zeggen dat ik al het vermogen maar zelden aanspreek. 100% eigenlijk nooit.

Van rob zou ik ook zeker overwegen van 150 naar 180. Zeker als je een soepel rijdende auto voor terug krijgt en 30PK meer voor relatief weinig geld. De rest is ook gaaf, niet nodig maar wel geinig natuurlijk B)

Volgende auto moet ook rond de 180-220 PK hebben als het geen zware hybride of iets is. En een blok wat soepel loopt. Meer is leuk, maar absoluut geen vereiste.

Zou wel graag nog eens een 6-cilinder nog 1x willen hebben, maar meer om de techniek/loop. Maar dan zit je tegenwoordig aan diiie M-performance of C43 AMG achtige modellen vast. Bij andere merken niet meer te koop.

Gezien de ervaringen die ik nu heb met Opel koppelingen zou ik daar toch een beetje huiverig voor zijn. Maar goed, die van mij zit ook precies tegen de grens aan van wat toegestaan is, met 290 Nm zou je nog 30 Nm onder wat jouw koppeling en bak aan kan moeten zitten.
Aan de andere kant is er nu op de Engelse Insignia forum iemand met een 1.5 benzine die hetzelfde probleem heeft, dus blijkbaar treed het niet alleen met de diesels op.

Van rob zou ik ook zeker overwegen van 150 naar 180. Zeker als je een soepel rijdende auto voor terug krijgt en 30PK meer voor relatief weinig geld. De rest is ook gaaf, niet nodig maar wel geinig natuurlijk
Dat is wel een interessante upgrade idd, die je in dagelijks gebruik beslist gaat merken.

Over dat de oorlog verschrikkelijk is zijn we t allemaal wel eens. Maar we gaan nu ook de gevolgen merken van de maatregelen, waar ik nog steeds 100% achter sta.
Autoproducent NEDcar legt complete productie stil. Een scheepswerf heeft een schip liggen, maar mag niet leveren.....
En dan alle financiele stromen die stil liggen.......ik denk dat menig bedrijf hierdoor snel omkiept.

Van rob zou ik ook zeker overwegen van 150 naar 180. Zeker als je een soepel rijdende auto voor terug krijgt en 30PK meer voor relatief weinig geld. De rest is ook gaaf, niet nodig maar wel geinig natuurlijk

Ik vind dit ook meer dan zat; eigenlijk is de 150 pk al meer dan zat. Ik houd van stevig doorrijden en dat kan met 150 pk al dikke prima. De 180 pk is al helemaal zat maar het gaat met name om de loopcultuur. De motor schijnt minder in te houden en lekkerder op te pakken. Meer vermogen zal best leuk zijn maar voor mij is nog meer echt niet nodig en dat gaat me dan alleen maar mijn roze pasje kosten.

Gezien de ervaringen die ik nu heb met Opel koppelingen zou ik daar toch een beetje huiverig voor zijn. Maar goed, die van mij zit ook precies tegen de grens aan van wat toegestaan is, met 290 Nm zou je nog 30 Nm onder wat jouw koppeling en bak aan kan moeten zitten.
Aan de andere kant is er nu op de Engelse Insignia forum iemand met een 1.5 benzine die hetzelfde probleem heeft, dus blijkbaar treed het niet alleen met de diesels op.

nee, mijn bak kan minder aan (ivm o.a. start/stop). Ik weet zo even niet meer hoeveel. Maar met tuning ga je er wel overheen. Maar vrijwel het hele forum heeft het al gedaan en niemand problemen. Een hele groep is laatst naar de rollenbank geweest en dat maximum van 290 haal je zelden. Alleen bij hele extreme belasting.

Maak je er toch een dagje uit van big smile smiley ook leuk, dierentuin met de kids of beetje shoppen. smiling smiley

Jah leuk joh...eerst de rit erheen van minstens 2,75 uur; dan daar nog uurtje blijven, dan nog ergens heen en dan nog minstens 2,75 uur terug..zal mijn zoon van 1 leuk vinden..:}:}

Terug
Bovenaan