Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

@Joost, ik zou het denk ik ook zo doen, zelf controle houden en overzicht. Kost meer inspanning, maar dan wordt het waarschijnlijk beter gedaan dan met een aannemer. Ik zou hier ook voor kiezen mocht dit ooit aan de orde komen.

Hier loopt de rekening ook lekker leeg. Net nieuwe plinten besteld voor het hele huis, de kunstof kozijnen komen eind volgende maand en daarna is het toilet aan de beurt.
De stucadoor om de keuken af te werken komt in week 8.
Dan moet ik nog een timmerman/bedrijf vinden die voor ons 2 nieuwe boogkozijnen kan maken en plaatsen voor op zolder.
De kozijnen en trappen binnen moeten ook nog opnieuw geschilderd worden.

Ach, houdt je bezig he ;)

Hier loopt de rekening ook lekker leeg. Net nieuwe plinten besteld voor het hele huis, de kunstof kozijnen komen eind volgende maand en daarna is het toilet aan de beurt.
Je investeert het wel slim, in zaken waar je dagelijks gebruik van maakt/geniet/een aanvulling is op je leefgenot. Dan is het ook niet erg dat een rekening leeg loopt, daarvoor spaar je uiteindelijk ook.

Ik rij nog maar 3 jaar met de S90 en heb pas deze week ontdekt dat die een stand heeft voor "automatisch groot licht".
Heb die ontdekt toen ik op zoek was naar de mistlichten; ik gebruik die (op z'n Hollands en dus atypisch voor een Belg) quasi nooit, maar die ene keer had ik ze in de erwtensoep echt wel nodig.
Reuze handige feature in deze tijd van het jaar voor het overbruggen van de afstand van de grens tot thuis (of concreet van Veccies dorpje tot mijn dorpje); daar is het echt stikdonker.
Maar daar moeten nogal wat sensoren voor in de auto zitten?
Zodra er een tegenligger in de verte opduikt, gaat het groot licht uit, zodra de weg weer vrij is gaan de lichten weer op.
Idem zodra ergens in de verte achterlichten worden gespot.
Of er helemaal in de verte een kruispunt of rotonde mét verlichting wordt gespot.
Nu ja, de wagen blijft me aangenaam verrassen (nu al bijna 80.000 km).

Jullie verbouwplannen zijn wel aanstekelijk. We gaan hier ook onderzoeken om de achterkamer uit te bouwen, een bijkeuken te plaatsen en dan ook direct de keuken eruit te roppen.
Verhuizen gaan we met deze belachelijke markt voorlopig toch niet.

Ik rij nog maar 3 jaar met de S90 en heb pas deze week ontdekt dat die een stand heeft voor "automatisch groot licht".

Super fijn en grappig dat je het nu ontdekt hebt! Moet je voorstellen als je er ook nog eens adaptief matrix led bij hebt. Ik heb de auto meer dan een jaar en Ik geniet er elke keer nog van hoe fijn dit wel niet is. By far de fijnste optie die ik ooit gehad heb. Echt een zaligheid omdat ik s avonds ook minder zie. Maar cameras en sensoren valt mee hoor. Volgens mij zit er een dikke camera onder de binnenspiegel en die regelt alles.

Al die verbouwverhalen, pff moet er niet aan denken.
In totaal nu 3x verhuisd en alle keren soort van iets verbouwd etc. ( in mindere mate in mijn 1e huurhuis uiteraard ) maar echt even geen zin in al dat gedoe hoor. :)

Moet je voorstellen als je er ook nog eens adaptief matrix led bij hebt. Ik heb de auto meer dan een jaar en Ik geniet er elke keer nog van hoe fijn dit wel niet is. By far de fijnste optie die ik ooit gehad heb. Echt een zaligheid omdat ik s avonds ook minder zie.
Dat blijft ook een geweldig systeem. Haalde opweg naar het werk deze week een Audi in die 95 reed waar je 100 mag. Ik passeerde hem met 105, voegde voor hem in.....waarbij je heel goed zag hoe het led-matrix mijn auto "afschermde" maar de weg/berm naast mij nog prachtig verlichte. Hoewel meer merken met dit systeem komen/hebben, heb ik wel het idee dat Opel er nog wel net een stapje meer mee voorop loopt in zijn klasse. Matrix-Led gaat bij de volgende auto wel een bepalende factor zijn of ik voor een bepaald model kies of niet.

Astra F zei:
Moet je voorstellen als je er ook nog eens adaptief matrix led bij hebt. Ik heb de auto meer dan een jaar en Ik geniet er elke keer nog van hoe fijn dit wel niet is. By far de fijnste optie die ik ooit gehad heb. Echt een zaligheid omdat ik s avonds ook minder zie.
Dat blijft ook een geweldig systeem. Haalde opweg naar het werk deze week een Audi in die 95 reed waar je 100 mag. Ik passeerde hem met 105, voegde voor hem in.....waarbij je heel goed zag hoe het led-matrix mijn auto "afschermde" maar de weg/berm naast mij nog prachtig verlichte. Hoewel meer merken met dit systeem komen/hebben, heb ik wel het idee dat Opel er nog wel net een stapje meer mee voorop loopt in zijn klasse. Matrix-Led gaat bij de volgende auto wel een bepalende factor zijn of ik voor een bepaald model kies of niet.
Absoluut mee eens, het werkt echt goed. Ook een reden om toch de Insignia nog maar niet in het kanaal te rijden...Een vergelijkbare auto is nog best prijzig.

Ik mocht hem gisteren op halen. Garage had netjes de onderdelen bewaard. Op zich vond ik de koppeling nog niet heel erg versleten, nu lang niet tot op de klinknagels. De chef werkplaats gaf dat niet direct toe maar gaf wel aan dat hij wel erger gezien had. Ook de drukgroep zag er niet verkeerd uit, net als het vliegwiel. Ik vond wel dat het vliegwiel aardig wat speling had, maar dat schijnt normaal te zijn. Je kon hem zo'n 20 graden draaien tussen de aanslagen. De koppeling voelt wel zwaarder aan, dus misschien is dat dat een verbetering is, dat de drukgroep zwaarder gemaakt is. De rekening heb ik nog niet, die wordt vandaag klaar gemaakt. Nouja, hopen dat dit het laatste probleem was en ik een keer een jaar zonder problemen kan rijden...

Total Loss zei:
Al die verbouwverhalen, pff moet er niet aan denken.
In totaal nu 3x verhuisd en alle keren soort van iets verbouwd etc. ( in mindere mate in mijn 1e huurhuis uiteraard ) maar echt even geen zin in al dat gedoe hoor. :)

Ohh heerlijk! denk als dit achter de rug is dat het na een jaartje al weer begint te kriebelen om een ander project aan te pakken. Kost alleen zoveel geld :} Mag ook graag bij anderen kijken. niet zozeer om welke tegeltjes of iets ze gebruikt hebben maar meer hoe bepaalde dingen gemaakt zijn, de keuzes die gemaakt zijn, etc.

zeker een top systeem! Moet wel zeggen dat in mijn geval de omstandigheden dat het werkt niet vaak is. Het werkt alleen met hogere snelheden buiten de bebouwde kom. als ik daar rij is het vrijwel altijd druk op de weg met veel auto's waardoor het systeem niet werkt. Als ik overwerk en om 21 uur naar huis ga dan is het wel even genieten. Net als die enkele keer dat de kinderen met mijn auto worden weggebracht buitenaf stukje springt het systeem aan. Wat een belachelijk hoeveelheid licht.

Of het opel systeem zoveel beter werkt dan de ander weet ik niet, het is uiteindelijk niet opel die het technisch maakt/ontworpen heeft. maar vaak bosch of continental. Die laatste heeft dacht ik matrix led van opel ge-engineered. En dat doen ze ook voor andere merken. Kan mij niet voorstellen dat ze dan het wiel opnieuw gaan uitvinden.

grootste verschil is wel het aantal ledjes in de koplamp (meer ledjes = nog beter afgetekend beeld).

Mijn auto heet er 84 per koplamp, in 2014 redelijk wat volgens mij, maar dat zal tegenwoordig wel veel meer/beter zijn bij alle merken. maar geen idee wat opel heeft
D221424.jpg

plaatje is wel mooi hoe het werkt. Je hebt dus 3 verte afstanden en een aanzienlijke spreiding. Die vierkantjes zijn de 84 ledjes (tu)

zeker een top systeem! Moet wel zeggen dat in mijn geval de omstandigheden dat het werkt niet vaak is. Het werkt alleen met hogere snelheden buiten de bebouwde kom. als ik daar rij is het vrijwel altijd druk op de weg met veel auto's waardoor het systeem niet werkt. Als ik overwerk en om 21 uur naar huis ga dan is het wel even genieten. Net als die enkele keer dat de kinderen met mijn auto worden weggebracht buitenaf stukje springt het systeem aan. Wat een belachelijk hoeveelheid licht.

Juist het sneller aanspringen van adaptief licht ten opzichte van de normale groot licht assistent vind ik juist een dikke pre van het systeem. In mijn Astra moet je minimaal 70 km/u rijden voordat het aanspringt maar juist op 80 wegen met verkeer werkt het al heel mooi. Het belicht dan de bermen extra waardoor je een mooi breed zicht hebt en als er iemand aankomt gaat het weer even uit. Een normale groot licht assistent doet het alleen als er echt niemand voor je rijdt. Deze geeft altijd wel wat extra licht; als je maar minimaal 70 rijdt.

Zal vandaag proberen de claxon proberen te vervangen. Heb een tweedehandsje uit een Astra J voor een tientje op de kop getikt.

Juist het sneller aanspringen van adaptief licht ten opzichte van de normale groot licht assistent vind ik juist een dikke pre van het systeem. In mijn Astra moet je minimaal 70 km/u rijden voordat het aanspringt maar juist op 80 wegen met verkeer werkt het al heel mooi. Het belicht dan de bermen extra waardoor je een mooi breed zicht hebt en als er iemand aankomt gaat het weer even uit. Een normale groot licht assistent doet het alleen als er echt niemand voor je rijdt. Deze geeft altijd wel wat extra licht; als je maar minimaal 70 rijdt.

Ja het systeem werkt veel beter dan gewoon grootlicht assistent. Bij mijn werkt het al boven de 60 km/h. Maar als ik 's ochtends rij met continu een stroom van tegenliggers en verkeer voor mij dan werkt het systeem niet. (zal dan ook weinig toevoegen). Alleen als het verkeersbeeld wat rustiger is. En dat is het bij mij in de praktijk niet zo vaak helaas.

maar als het iets rustiger is op de weg met weinig verkeerd is het super! Blijft bizar :}. Het was een perfecte aanvulling als ik bijvoorbeeld 'om 5 uur in de morgen van schiphol teurg naar huis rij. Helaas is dat er nooit van gekomen en met mijn nieuwe toekomstige functie ook vrijwel niet.

Maar kan mij voorstellen voor mensen die in het westen van het land wonen waar overal alles licht is, ook de snelwegen, met meer drukte in het verkeer dat het systeem niet veel toevoegt, zeker gezien de meerprijs wat je er voor moet betalen en dat men dat liever in andere opties steekt.

Ik vind het ook bloedirritant als tegenligger, want je krijgt hoe dan ook die flits van fel licht in je gezicht omdat je altijd nét te laat geregistreerd wordt.
Gisteravond ook nog last gehad van de koplampen van een V40. Hij reed achter ons, maar hij scheen vol in de binnenspiegel; de hele hemel werd zelfs verlicht. Onbegrijpelijk dat zoiets goedgekeurd is. Als ik achter een auto rij kan ik een op de achterklep gemonteerde kentekenplaat niet lezen omdat het lichtbeeld eronder al wordt afgesneden.

AsconaGT zei:
Ohh heerlijk! denk als dit achter de rug is dat het na een jaartje al weer begint te kriebelen om een ander project aan te pakken. Kost alleen zoveel geld :} Mag ook graag bij anderen kijken. niet zozeer om welke tegeltjes of iets ze gebruikt hebben maar meer hoe bepaalde dingen gemaakt zijn, de keuzes die gemaakt zijn, etc.

Dat doe ik dus ook, ik lees ook best wat verhalen over hoe ze dingen hebben aangepakt en wat ze hebben gedaan en waarmee.
Zo kom je vaak toch ook tot oplossingen voor jezelf.

AsconaGT zei:

Ja het systeem werkt veel beter dan gewoon grootlicht assistent. Bij mijn werkt het al boven de 60 km/h. Maar als ik 's ochtends rij met continu een stroom van tegenliggers en verkeer voor mij dan werkt het systeem niet. (zal dan ook weinig toevoegen). Alleen als het verkeersbeeld wat rustiger is. En dat is het bij mij in de praktijk niet zo vaak helaas.

maar als het iets rustiger is op de weg met weinig verkeerd is het super! Blijft bizar :}. Het was een perfecte aanvulling als ik bijvoorbeeld 'om 5 uur in de morgen van schiphol teurg naar huis rij. Helaas is dat er nooit van gekomen en met mijn nieuwe toekomstige functie ook vrijwel niet.

Maar kan mij voorstellen voor mensen die in het westen van het land wonen waar overal alles licht is, ook de snelwegen, met meer drukte in het verkeer dat het systeem niet veel toevoegt, zeker gezien de meerprijs wat je er voor moet betalen en dat men dat liever in andere opties steekt.
Bij mij gaat die ook net boven de 50 aan, op zich ook wel logisch want normaal is 50 bebouwde kom en verlicht. Het is inderdaad erg prettig dat hij de tegenligger/voorligger uit het licht houd maar de rest wel extra verlicht. Mijn Insignia heeft "maar" 32 LEDs dacht ik, dus niet zo uitgebreid als Mercedes, maar werkt nog steeds goed genoeg.
Maar inderdaad, als je alleen maar in het westen rijdt waar het nooit donker is, voegt het systeem minder toe dan in de duistere achterlanden.

Mogguh!

@ EVV: mooi dat de Insignia weer terug is. Ben benieuwd wat de financiële schade uiteindelijk is. Als het probleem maar is opgelost natuurlijk ;)

@ Verbouwingen; gisteren de offerte binnen gekregen. Alleen de uitbouw (1,6 x 3,8 meter) en het uitbreken van de muur tussen de keuken en eetkamer met het plaatsen van een metalen draagconstructie zit al tegen de 20.000 :T Alle kozijnen/deuren vervangen voor kunststof is nog een slag duurder.
Ach, mooi wat om over na te denken!

Gisteravond ook nog last gehad van de koplampen van een V40.
Dat was niet mijn generatie V40; die heeft zo'n ontzettend beroerde verlichting.
Gisteren kwam mij zo'n MG-SUV tegemoet. Ik dacht eerst ook dat ie groot licht nog aan had, maar begon te twijfelen: elke keer werd het licht net wat anders. Zal ook wel van dat dynamische licht hebben.

Mag ook graag bij anderen kijken. niet zozeer om welke tegeltjes of iets ze gebruikt hebben maar meer hoe bepaalde dingen gemaakt zijn, de keuzes die gemaakt zijn, etc.
Ik vind het leuk om op het Tweakers-forum rond te neuzen. Af en toe de meest tegenstrijdige adviezen, maar ook soms gewoon hele goede punten.

Bij mij gaat die ook net boven de 50 aan, op zich ook wel logisch want normaal is 50 bebouwde kom en verlicht.

Oh zie net dat die van mij ook eerder aan slaat..leek me namelijk gek dat het bij Astra en Insignia verschillend zou zijn..maar hij past het vanaf 40 km/u al aan maar kijkt dan naar de omgeving (stad breed, landelijk smal en lang, snelweg verder en smaller, enz..bochtverlichting, afbuigverlichting enz...) maar merk dat het verre en grootlicht iets later aangaat.

En ik moet zeggen dat het allemaal feilloos werkt tot nu toe en heb ook niet idee dat ik tegenliggers tot last ben.

Wat ik nog vreselijk irritant vindt is de afbuigverlichting van VAG en Fiat op rotondes...als er een de rotonde op komt rijden dan gaat de rechter mistpit al branden terwijl ze geen richting aan geven en in een vlugge blik dan heb je vaak het idee dat ze gaan afslaan terwijl ze dan juist rechtdoor gaan.

Bij mij gaat het grootlicht vanaf 60/h pas aan. Eenmaal aan dan blijft hij ook wel aan als ik langzame ga rijden

dynamische verlichting werkt gewoon altijd. dus bochten verlichten. Op snelweg iets verder vooruit. Met mist en stapvoets rijden schijnt hij ook wat breder gevoelsmatig. Top!

Die mistlampen die mee branden vind ik ook irritant, gewoon beetje een budget oplossing voor iets waar merken als opel al sinds jaar en dag een mooi alternatief voor hebben. Ook met xenon of halogeen.

Pfoh ik kom nu toch weer een gaaf huis tegen zeg. Tussen Deventer en Zwolle, maar we zouden 1-op-1 over kunnen. En dan heb je een relatief nieuwe 2-onder-1-kap met 3179m2 grond en een grote schuur, lekker buitenaf in het weiland!

@ EVV: Inderdaad hopen dat je er nu meer plezier en minder ongemak van hebt.

De Leaf heeft automatisch groot licht. Het is aan of uit, dus lekker simpel. Opzich prima, maar heb ook bijna elke rit wel een keer een "misser" van het systeem.
Zeker wanneer je een voorligger inhaalt. Als ik naast degene rijdt gaat dan al het grootlicht aan, terwijl er soms in de verte al een auto aan komt. Dan moet hij net ff schakelen en krijgt de tegenligger toch ff een lichtsignaal. Dus kan me voorstellen dat ze mij soms best irritant vinden :}
En zeker als de radar vuil is, of er wat aangevroren dauw op de radar zit kun je het systeem vergeten :} Noujah, het is ook een hulpmiddel.

Barri zei:
Pfoh ik kom nu toch weer een gaaf huis tegen zeg. Tussen Deventer en Zwolle, maar we zouden 1-op-1 over kunnen. En dan heb je een relatief nieuwe 2-onder-1-kap met 3179m2 grond en een grote schuur, lekker buitenaf in het weiland!

kan ik ook wat makkelijker een keer een bakkie komen doen :} ik zeg, doen

Net de isolatiemensen gehad. dit keer wel een fatsoenlijk persoon met goed verhaal. Isoleren kan, maar omdat ons huis zo apart is met schuine oprit, afdakjes, trappetjes moet op de voorkant na het hele huis in de steigers worden gezet om veilig te kunnen werken. + 1x hoogwerker. Dat word toch ineens wel een heel prijzig grapje :( en dat terwijl ons huis er juist zo goed voor leent toen ze met de camera er in keken (en ik heb kunnen meekijken)

geeft weer stof tot overdenken

Even een berichtje over onze isolatie:

Wij zitten met het hele gezin in isolatie. We hebben alle 5 een positieve test bij de GGD gescoord. Dus we hoeven niet onderling in isolatie maar gewoon het hele huis is nu geïsoleerd. Althans, figuurlijke dan :}

Wel zo efficiënt, allemaal tegelijk! Sterkte ermee.

Ik was vandaag op zolder met de isolatie bezig, met dit windje was het goed testen: het waaide gewoon op zolder! Heb dat zo goed mogelijk dicht gemaakt. Het hoekje van het dak zeg maar, dat was gewoon niet geïsoleerd. Nu heb ik er wat spul tussen gepropt en het verticale randje van 30cm ook geïsoleerd met PIR platen.
Ging ik een balk vastschroeven, knalt de stroom eruit. Ik dacht dus dat ik een draad raakte. Stuk vloer open gesloopt, geen draad te doen. Het stonk ook een beetje op zolder. Heb dus het sterke vermoeden dan de losse tl bak die ik gebruikte ineens sluiting maakte. Heb die dus weggedaan. Maar hij stond al even aan, waarom moet ie precies klappen op het moment dat ik een schroef door de vloer draai... :D

Doe je voorzichtig, berri...:)

Beterschap famie Hotdog! Mijn zus met haar familie treft hetzelfde lot. Hier allemaal wel glink verkouden en snotterig maar al negatives.

Iemand de accudegradatietest van de Leaf gezien? 8% weg bij nog maar 66k op de teller. Ben heel benieuwd hoe dat zich de komende jaren ontwikkeld. Ik neem altijd als referentie mijn mobiels en laptops en daarvan zijn de accus na een paar jaar echt op...als ik daar nog geen zekerheid over heb koop ik echt geen gebruikte EV.

Dat doe je toch al niet :}

Ik vond het overigens ook wel fors. Maar ligt misschien ook wel omdat deze niet vloeistof gekoeld is

Ben benieuwd naar andere degradatie testen die ze gaan doen

Het verschilt ook hoe ie geladen wordt denk ik. De Citigo hangt bijna altijd alleen maar de 230V, heeft pas één keer heel even een snellader gezien.

8% vind ik wel meevallen. Bij een laptop is het nog veel meer.
En mbt kosten: je hebt bij een EV bijna geen onderhoud, die kun je dus opsparen voor een nieuwe accu elke 10 jaar.

Denk dat mijn accu nog wel mee gedegradeerd is inderdaad. Maar die word soms wel 3x per dag volledig op geladen en leeg getrokken. En dat in 185.000 km en 7 jaar

Mogguh!

En mbt kosten: je hebt bij een EV bijna geen onderhoud, die kun je dus opsparen voor een nieuwe accu elke 10 jaar.

En dat vraag ik me na verloop van tijd ook echt wel af. Motorisch heb je inderdaad bijna geen onderhoud maar een EV heeft toch ook genoeg slijtage onderdelen zoals remmen, schokbrekers, banden, electronica..kan allemaal kapot en slijten...enz.. Vaak zijn ze fors zwaarder en alles krijgt dus flink meer op zijn donder... en als er iets met de accu's is ben je flink aan de beurt..ook daar wacht ik de eerste bevindingen/ervaringen wel even rustig af.

8% vind ik wel meevallen. Bij een laptop is het nog veel meer.

Daar betaal je nieuw 600 euro voor en geen 40k euro ..;)

Een normale ICE motor slijt natuurlijk ook en heeft niet het eeuwige leven. (sommige merken/types zijn zelfs berucht) Het accu-huur-pakket zoals Renault het heeft geeft dan weer meer zekerheid, maar ook wat meer kosten.

Wij zitten wel eens te denken om over 3 jaar de Citigo over te nemen. Maarja, dan heb je nog maar 3 jaar garantie op het accupakket. Een beetje onderhoudskosten is niet erg, maar met zo'n accupakket is het bijna Russisch roulette: als ie komt dan hakt het er direct goed in.
Ik denk dat we de komende tijd goed inzicht krijgen in de degradatie van accu's en of bepaald gebruik daar invloed op heeft (hoe vaak en hoe wordt er geladen).

Sterkte Fer, hopelijk vallen de klachten mee!

Hier is het nu ook flink aan de gang, wij hebben deze ochtend alle 3 een zelftest gedaan, negatief, maar het vriendinnetje van L. Die hier gisteren was is positief getest deze ochtend, dus kwestie van tijd lijkt het me nu...

Iemand de accudegradatietest van de Leaf gezien? 8% weg bij nog maar 66k op de teller. Ben heel benieuwd hoe dat zich de komende jaren ontwikkeld. Ik neem altijd als referentie mijn mobiels en laptops en daarvan zijn de accus na een paar jaar echt op...als ik daar nog geen zekerheid over heb koop ik echt geen gebruikte EV.
Jeps, denk een redelijk realistisch beeld. Bij EV's is bekend dat ze in het begin relatief snel capaciteit verliezen, waarna het daarna redelijk stabiliseert. Het is ook erg afhankelijk van aantal (snellaad) cyclussen. Volgende maand zal mijn Leaf ook voor de beurt gaan, ben benieuwd naar zijn accu-rapport. B)

Zag ik dit weekend toch ineens de zo'n beetje perfecte Cascada voorbij komen. Donkergrijs, beige interieur, 1.6T motor, automaat, trekhaak en de stuurwielverwarming/stoelventilatie. :O Staat in Friesland te koop. Heb er nog wel even over getwijfeld om toch een x een droom waar te maken en niet met het verstand te kiezen. Maar zie ons vanaf het voorjaar niet veel met de cabrio rijden (om een pasgeborene nu in de toch achterin een cabrio te leggen....), en volgend jaar komt er wellicht een nieuwe lease-auto met meer bijtelling...... dus toch verstand maar weer laten winnen.

Barri zei:
Wij zitten wel eens te denken om over 3 jaar de Citigo over te nemen. Maarja, dan heb je nog maar 3 jaar garantie op het accupakket. Een beetje onderhoudskosten is niet erg, maar met zo'n accupakket is het bijna Russisch roulette: als ie komt dan hakt het er direct goed in.
Ik denk dat we de komende tijd goed inzicht krijgen in de degradatie van accu's en of bepaald gebruik daar invloed op heeft (hoe vaak en hoe wordt er geladen).

Denk dat het Russisch roulette nog wel mee valt toch. Ja de accu's worden wel iets minder maar dat ze echt defect gaan komt praktisch nooit voor. En zelfs dan nog is het bij veel auto's relatief eenvoudig om het accupack te wisselen voor een gerbuikt exemplaar

En ook de eerste bedrijven die accu's refurbished zijn al op de markt en voor 90-95& weer hun oude capaciteit terug kunnen geven

Zag ik dit weekend toch ineens de zo'n beetje perfecte Cascada voorbij komen. Donkergrijs, beige interieur, 1.6T motor, automaat, trekhaak en de stuurwielverwarming/stoelventilatie. eye popping smiley Staat in Friesland te koop. Heb er nog wel even over getwijfeld om toch een x een droom waar te maken en niet met het verstand te kiezen. Maar zie ons vanaf het voorjaar niet veel met de cabrio rijden (om een pasgeborene nu in de toch achterin een cabrio te leggen....), en volgend jaar komt er wellicht een nieuwe lease-auto met meer bijtelling...... dus toch verstand maar weer laten winnen.

Blijft een plaatje van een auto. Zag hem vant weekend toevallig nog voorbij komen op onze trouwfoto's.
Maar past een maxicosi achterin zo'n Cascada? Als ik zie wat voor ruimte die maxi cosi bij onze auto's al insnoept qua diepte. Je moet best wel wat ruimte tussen achterbank en leuning voorstoelen hebben om het spul kwijt te kunnen.

Denk dat het wel past hoor. Sowieso valt het bij elke auto tegen.

Bij de Up kon het net. maar in de mercedes is het niet veel ruimer. in de laguna ook niet. Blijven gewoon ondingen. Maar sou niet met het dak er af rijden met kind daar op die plek. :}

En na een jaar zijn ze er wel uit. maar begrijp nog steeds niet of ruud een cascada nu wil als 2e auto (waar ze prima geschikt voor zijn) of als 3e fun auto. Voor dat laatste is het toch wel een hele dure zware jongen vol compromissen. Juist vol compromissen om als dagelijkse auto geschikt te maken.

Als B een grote leasebak had, ipv de kleine up zou ik er prima als 2e auto mee uit de voeten kunnen. Misschien wel op de shortlist

Dan nog blijft de wegenbelasting wel slikken, en zelfs met 200pk moet hij er flink aan trekken met bijna 10 seconden naar de 100 en zal het de langzaamste auto zijn die ik de afgelopen 10 jaar heb gehad. En zal ook wel zwaarlijvig rijden net als veel opels in die tijd. Maar mooi vind ik hem absoluut! (tu) Jammer dat ze geen cascada op basis van de Astra K hebben gemaakt.

nog geen 16.000 voor een leuk aangekleed Duits exemplaar met niet al te veel kilometers valt ook nog mee.

Bij de Up kon het net.

En dan kon er ook nog iemand voor zitten? Of had je dan de stoel helemaal naar voren..bij de Astra paste het hier makkelijk omdat die veel beenruimte achterin heeft..bij de c3 moesten we toch de voorstoel een paar tikkies naar voren zetten en paste hij sowieso niet achter de bestuurder. Terwijl de c3 een hele ruime auto is; ook achterin.

Maar die tijd hebben we ook gehad..we hebben alle maxicosi-rommel en isofix bases alweer verkocht voor meer centen dan dat we het gekocht hadden..(tu)

Ja, kon gewoon iemand zitten. sterker nog; als hij achter mij zat in de Up en ik was aan het rijden hoefde ik net niet de stoel naar voren te zetten. Kon precies. de Up is gewoon echt wel ruim karretje. De zit in de Up is ook veel meer rechtop, daar zit het hem in denk ik. De stoelen in de laguna en mercedes zijn veel schuiner en misschien ook wel dikker en daardoor heb je meer dan genoeg beenruimte bij de voeten en zo achterin maar komt de maxicosi ook bijna tegen de stoel aan net als de Up.

kan geen goed plaatje vinden maar dit lijkt also de bijrijderstoel normaal staat terwijl dit ding best wel plomp is. Onze maxicosi was wel iets compacter volgens mij. Als je geen base gebruikt scheelt ook zomaar een paar centimeter dacht ik.
Fertig-zur-Abfahrt-behutsam-umgebettet-mit-der-Transfer.jpg

Kinderwagen past er ook gewoon in
img_8052-jpg.46815

B rijd gewoon liever in de Up dan in mijn auto. En hoewel ik altijd blijf zeggen; een station blijft zoveel handiger red je je met de Up ook best wel behoorlijk en in de praktijk kom je met 95% van de ritjes prima mee weg, zeker de kortere ritjes in een straal van 20 km.

Weet zo niet welke auto dit is, maar dit is wat ik bedoel. deze auto heeft beenruimte zat. maar toch past de maxicosie maar net

$_59.JPG

zo is dat bij de benz net zo, bij de laguna was dat ook zo. Maar nu zitten ze allemaal in de kinderstoeltjes. Klimmen ze er zelf in en de oudste doet ook zelf de gordel gewoon om. zoveel makkelijker nu :D

Aan de visnetbekledig te zien lijkt dat een Bimmer 3-serie..;) Maar dat laat het wel goed zien..de bovenkant van de stoel komt vaak tegen het hoofddeel van de maxi Cosi. Wij hadden een iets luxere variant MC en die was nog wat groter. En zo'n base maakte het allemaal nog wat krapper.

B rijd gewoon liever in de Up dan in mijn auto. En hoewel ik altijd blijf zeggen; een station blijft zoveel handiger red je je met de Up ook best wel behoorlijk en in de praktijk kom je met 95% van de ritjes prima mee weg, zeker de kortere ritjes in een straal van 20 km.

Het hangt er ook vanaf wát je gaat doen en wat je mee moet nemen. Als we wat langer naar vrienden of familie gaan moet de jongste toch slapen en moet het campingbedje wel mee. En wij houden ook erg van wandelen en dan moet de kinderwagen ook mee en dan gaat het hard..;)

Maar wij doen ook 1 keer in de week boodschappen en dan ben ik toch ook wel blij met de kofferbak van de ST want die zit dan ook tjokvol.

Jah klopt..viel me ook al op..kijk maar eens hoever de middenconsole uitsteekt en hoever de rails zichtbaar zijn.

Lijkt me niet echt lekker rijden..;)

inderdaad, nou is er niets mis met de stoel rechtop. zoals je ziet staat bij de Up de stoel ook rechtop. maar zo is de hele auto/zithouding ook bedoeld.

Als dit inderdaad een 3 serie is, dan hoort dat niet zo rechtop :} en staat de stoel ook redelijk ver naar voren. Bij de laguna en nu met de mercedes heb ik dat allemaal niet, maar ook daar stond de stoel op mijn stand wel praktisch er tegen aan.
Het hangt er ook vanaf wát je gaat doen en wat je mee moet nemen. Als we wat langer naar vrienden of familie gaan moet de jongste toch slapen en moet het campingbedje wel mee. En wij houden ook erg van wandelen en dan moet de kinderwagen ook mee en dan gaat het hard..

kinderwagen gaat hier ook niet meer mee. Zijn vooral 2 loopfietjes. Maar als we met ons vieren weg gaan, gaan we gewoon wel met de benz hoor (tu) en met weekendjes weg / dagjes uit ook.

Boodschappen gaan gewoon met de up,

maar begrijp nog steeds niet of ruud een cascada nu wil als 2e auto (waar ze prima geschikt voor zijn) of als 3e fun auto. Voor dat laatste is het toch wel een hele dure zware jongen vol compromissen. Juist vol compromissen om als dagelijkse auto geschikt te maken.
Hij is wel echt als 3e auto bedoelt. En ja, hij is vrij groot, zwaar........maar dat streep ik graag weg tegen zijn looks. Ik vind het echt een prachtige auto.
In de Astra kan ik niet echt een fijne zitpositie vinden, terwijl ik in de AGR stoelen uren kan zitten. De 1.6T mag dan geen snelheidsmonster zijn, maar dat hoeft voor mij ook niet.

Dat hij er een x gaat komen staat al wel zo'n beetje vast.
Tot die tijd moet de Astra zich nog maar schrap zetten :}

@ Maxicosi: Niet gepast in de Leaf, ga er vanuit dat het past 8-)

De 1.6 T met 170 pk vond ik precies goed voor de Cascada ; zeker icm automaat. Voor strepentrekkers moet je niet bij de Astra J generatie zijn.. daar zijn ze gewoon te zwaar en te loom voor. Maar mooi blijven ze zeker!

Man.. Stipt heeft die J GTC OPC ook zo mooi gemaakt!

Astra F zei:
@ Maxicosi: Niet gepast in de Leaf, ga er vanuit dat het past 8-)
Had een vriend van me met zijn V70. Rijdt ie met z'n net geboren tweeling naar huis, blijken de gordels te kort te zijn en de stoeltjes dus niet vast te kunnen...

Zo'n cascada hoeft idd geen strepentrekker te zijn. Maar lekker soepel en lekker rijden vind ik idd een groot nadeel van de Astra J / cascada. Ook als je rustig rijd voelt het allemaal moeizaam en log. Misschien als automaat dat het wat verbloemd. Mocht hier ooit een cascada komen, dan wel de 200PK versie en eventueel chippen :} niet om zoveel sneller te zijn maar wel mooi oppakken.

Met de insignia A met 1.6T vond ik het ook een groot nadeel, onderin gebeurd er niks. Er zit een joekel van een turbo op voor 180PK dus je moet hem flink op toeren jagen om vlot te rijden. Maar soepel word het nooit. De 2.0T heeft daar veel minder last van omdat die flink wat meer koppel onderin heeft.

@Ruud, maar waarom niet een cascada als 2e auto? Daar zijn ze juist helemaal voor gemaakt, als dagelijkse auto. Kun je de kosten van de 2e auto wegstrepen. Ook in een cascada kun je prima je kind in kwijt, booschappen mee doen, etc. Nee niet zo handig als een astra station, maar dat is een polo of andere kleine auto ook niet. + dat je hem dan ook snel even open kunt rijden.

Ik wist het wel, als 2e auto prima hier (tu) als 3e auto vind ik hem te zwaar/duur/log en te vol compromissen (om als dagelijkse auto te fungeren)

Terug
Bovenaan