Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Dat klopt Joost. Naar mijn idee een maatregel die weer in Den Haag is verzonnen, om het de kinderen zo genaamd beter te maken. Maar wat dermate andere beperkingen tot gevolg heeft dat het zijn doel mist. Waarom kun je het risico bij een gastouderopvang wel lopen, bij een kinderdagverblijf niet?

zover mij bekend is er sindsdien geen dergelijke dingen meer voorgekomen, dus in die zin heeft het wel geholpen. het zorgt er alleen wel voor dat een kinderopvang totaal niet flexibel meer is. Dat nekt ze nu ook nu de druk enorm toe neemt.

En dat het bij een gastouder wel kan en mag is wel opmerkelijk inderdaad maar anders is het voor hun geen doen natuurlijk.

maar wat ik wilde zeggen; het ligt niet gelijk aan het beleid van de opvang locaties waar jij bent geweest dat ze zo handelen. Dat is wettelijk zo geregeld.

@winter; vorig jaar half februari sloeg het weer ook zo ineens om met enorm veel sneeuwval. vond het wel een lekkere afsluiter van de winter (y)

Mogguh!

Gisteren (mee)gereden in een Tesla Model3: wat een absurde belevenis. 0-100 in 4,9 seconden, in 1 klap gelanceerd worden, instant power.
Wauw, wat indrukwekkend en wat gaat het allemaal soepel.
De spelletjes, scheetkussen en Netflix op groot scherm zijn natuurlijk grappige gadgets maar dat is wel wat je bij een Tesla verwacht en het blijkt prima entertainment voor zowel kinderen als volwassenen. (mannen :p)

Momenteel zijn de voorpspellingen t/m begin begin Februari heel stabiel, dan zou het echt net daarna al moeten plaatsvinden.
Maart roert z'n staart, april doet wat ie wil :D

En dat het bij een gastouder wel kan en mag is wel opmerkelijk inderdaad maar anders is het voor hun geen doen natuurlijk.
Misschien bij een gastouder wat kleinschaliger en contact tussen ouder/gastouder wat beter
Als ik hier op het plein zie heeft de gastouder 4 kindertjes en de opvang heeft er misschien wel 40 + zooi aan van die toezichthouders.

zover mij bekend is er sindsdien geen dergelijke dingen meer voorgekomen, dus in die zin heeft het wel geholpen.
En dat is net waar we allemaal aan kapot gaan, éénzijdig kijken naar het bedoelde effect van een maatregel. Maar niet kijken wat de andere gevolgen zijn.

Heb echt het idee dat we met zijn allen doorslaan in het creëren van de perfecte samenleving.
Er komen steeds meer certificaten/labels waaraan we willen voldoen, maar kijken niet of het nog werkbaar en betaalbaar blijft.
De regeldrift slaat compleet door, met alle bureaucratie tot gevolg. De voorbeelden bij oa belastingdienst zijn er zat.
Merk het ook in mijn eigen vak, hoeveel werk we hebben met certificeringen.....en zie het bij de BRW ook terug.
We creëren zo een indekcultuur, die eigen inzicht en "boeren verstand" geen ruimte meer geeft omdat het niet binnen de regels past.

Zo lees ik net dat in nieuwe auto's een "Intelligent Speed Assistant" komt. Een zwarte doos die precies bijhoudt hoe je rijdt.
Allemaal vast nuttig, maar wat kost dat weer? Door alle "assistent-systemen" die de laatste jaren verplicht zijn, is het autorijden al fors duurder geworden..... dit maakt het geheel weer een klap duurder.

Deels snap ik je "frustratie" wel, Ruud. Op sommige zaken vind ik het doorslaan. Al die systemen op auto's; iedereen klaagt er steen en been over en iedereen zet ze standaard uit maar toch komen er steeds meer.

Maar m.b.t. kinderopvang ben ik blij dat er goed toezicht op is en dat er goede regelgeving is. Mijn kindertjes zijn mijn meest waardevolle bezit en ik vertrouw ze aan anderen toe en dan wil ik gewoon dat de veiligheid gewaarborgd is. Daar mogen ze van mij niet streng genoeg op zijn...!!

Gisteren (mee)gereden in een Tesla Model3: wat een absurde belevenis. 0-100 in 4,9 seconden, in 1 klap gelanceerd worden, instant power.
Wauw, wat indrukwekkend en wat gaat het allemaal soepel.
Ja, dat geloof ik graag. Dat is echt leuk om te ervaren, zeker omdat het zo geruisloos en constant gaat.

Al die systemen op auto's; iedereen klaagt er steen en been over en iedereen zet ze standaard uit maar toch komen er steeds meer.
Zo gaat het idd. Op onze nieuwe brw-auto zit ook side-lane-assistent. Die corrigeert je wanneer je tegen/over de wegmarkering rijdt. Een mooi systeem, ware het niet dat wij opgeleid worden om bij Prio 1 ritten juist tegen/over de markering te rijden om zodoende beter zichtbaar te zijn. Op die manier geef je aan mede-weggebruikers duidelijk aan waar wij de ruimte willen hebben (op de middenas van de weg). Dat systeem willen ze niet uitschakelen.....want voorschriften o_O

Maar m.b.t. kinderopvang ben ik blij dat er goed toezicht op is en dat er goede regelgeving is. Mijn kindertjes zijn mijn meest waardevolle bezit en ik vertrouw ze aan anderen toe en dan wil ik gewoon dat de veiligheid gewaarborgd is. Daar mogen ze van mij niet streng genoeg op zijn...!!
Tuurlijk wil je dat je kroost op een goede plek terecht komt. Dat een begeleidster een opleiding moet hebben gehad, bewijs van goed gedrag moet hebben, de inrichting aan regels moet voldoen als je er beroepsmatig kinderen houdt......allemaal eens.
Maar we leggen de lat wel hoog. Als je met de kleine naar het ziekenhuis gaat is er ook niet continu een 2e persoon bij om te checken of persoon 1 niet iets onwettigs doet.

Ik heb wat dat betreft wel redelijk vertrouwen in mensen. Komt wellicht ook omdat ik ben opgegroeid in een klein dorpje en hier de sociale controle nog relatief groot is.

Maar we leggen de lat wel hoog. Als je met de kleine naar het ziekenhuis gaat is er ook niet continu een 2e persoon bij om te checken of persoon 1 niet iets onwettigs doet.

Als ik naar het ziekenhuis ga met de kleine ben ik daar altijd zelf ook nog bij. En als ze bijvoorbeeld OK in gaan dan ben ik mee gegaan in de operatiekamer tot de narcose dat ik bij ze blijf en tot die tijd staan er ook meerdere mensen omheen. Dus ook in het ziekenhuis zijn mijn kinderen nooit alleen met 1 volwassene.

Ik heb ook wel vertrouwen in de mensheid, maar wil ook niet naïef zijn dat zoiets bij mij niet gebeurd, of alleen in de grote steden. Lopen helaas genoeg gekken rond. Overal. Ook in ons dorpje. En het zijn dan vaak de mensen waar je het totaal niet van verwacht.

Gisteren schoof ik weer op een rotonde heel iets over de voorwielen weg, ging wel vlot en was iets van 3 graden en vochtig. Weer met vlotjes een bocht naar links. Maar dat was eerder niet zo. vanmiddag nogmaals een zien of er iets is met de bandjes.

Ruud zei:
Op onze nieuwe brw-auto zit ook side-lane-assistent. Die corrigeert je wanneer je tegen/over de wegmarkering rijdt. Een mooi systeem, ware het niet dat wij opgeleid worden om bij Prio 1 ritten juist tegen/over de markering te rijden om zodoende beter zichtbaar te zijn. Op die manier geef je aan mede-weggebruikers duidelijk aan waar wij de ruimte willen hebben (op de middenas van de weg). Dat systeem willen ze niet uitschakelen.....want voorschriften
Haha wauw, dit is wel bizar :D

In duitsland al gewoon te bestellen voor 8000 euro, beetje brommobiel is duurder, :)

Fahrbericht-Opel-Rocks-e-169Gallery-8f1af0e0-1848311.jpg

Fahrbericht-Opel-Rocks-e-169Gallery-42501b39-1848454.jpg

Heb 'm in Gent eens bekeken. Leuk dingetje hoor! Maar als ie geen 105kmu haalt, vind ik zoiets al gelijk vrij onbruikbaar.

Met de Twizzy kon je 85 , en daar zat je ook nog relatief vlot op. Dat zou voor zo'n type auto voor mij ook al prima zijn. :) Hij is mooi van lelijkheid en stiekem zou ik er heel wat van mijn kilometers mee kunnen maken.

Maar met 45 km/h is het echt wel te behelpen voor velen en wat zo'n twizzy wel meer bruikbaar, maar voor de brommobiel gebruikers een leuk alternatief om goedkoop te rijden. een beetje Spartaanse brommobiel gaat al snel boven de 10.000 euro. En een luxere naar de 15.000. Dan is zo'n rocks wel grappig

Ja eens, als vervanger van zo'n brommobiel met een tweecilinder diesel kan dit niet snel genoeg komen.

Met 85kmu red je je al op de provinciale wegen inderdaad. Voor grote delen van het land is dat voldoende en wij kunnen ook heel wat ritjes daarmee 'afvinken'.
Maar voor naar het werk pak ik toch een stukje snelweg (15km), en M ook als ze op één van de twee locaties zit. En ook voor Amsterdam of Utrecht bijvoorbeeld moeten wij even de snelweg pakken.

Iets anders: ze zijn net geweest voor de zonnepanelen. Er liggen nu 7 stuks 360Wp panelen op het dak (y)

Hopen dat de zon wat mee werkt, als ik afgelopen maand afhankelijk was van mijn panelen had er misschien 1 ledlampje in het huis kunnen branden :)

Hier liggen er 14 op dacht ik. Maar geen idee hoeveel vermogen. Hebben vorige bewoners laten doen. Zijn ook al iets van 10 jaar oud dus zal allicht niet meer te vergelijken zijn met de huidige vermogens.

Waar wij eerder best goed weg kwamen met opwekken / verbruik (praktisch tegen elkaar weg te strepen en dus 0 euro aan stroomverbruik-kosten) verbruiken we nu wel stuk meer in een jaar dan dat ze opwekken. Komt met name door veel meer thuiswerken en door mijn auto

Kon jij niet meer panelen kwijt? Wat met de skoda lijkt mij dat het verbruik toch ook behoorlijk moet zijn en loont het wel om wat panelen meer te nemen.

Het wordt inderdaad wel weer eens tijd voor de zon..jemig zeg wat is het steeds somber weer. Bleh...niks aan.

Tsja..heb laat ook eens naar zonnepanelen gekeken maar ben bij onze huidige woning nog niet over de streep. Onze energienota is wel verdubbeld als gevolg van de exploderende tarieven maar kom voor grootste deel agv gasverbruik en relatief gezien valt onze rekening reuze mee omdat we een heel energiezuinig huis hebben en luchtverwarming.
Daarnaast blijven we nu wel even zitten totdat de huizenmarkt wat relaxter is maar dat zal ook geen jaren meer zijn.
Als we het gaan doen gaat het onderdeel uitmaken van een groter verbouwingsplan.

Iedereen verder goed weekend gehad? Hier wel. Zowel vrijdag, zaterdag als zondag op visite geweest. Gisteren bij mij schoonzus en boer-zoekt-vrouw-vriend op de boerderij op visite geweest. Geweldig voor de kids natuurlijk.
Maar ben bang dat we hier zeer binnenkort weer met de kids thuis zitten. C. gaat als een malle rond op school en de opvang en het is wachten totdat de klas van onze dochter thuis mag blijven of dat wij de sjaak zijn.

Hier net zo, vanmorgen terwijl de kinderen net 5 minuten in de klas waren alle ouders al gebeld om ze weer op te halen en werden kinderen gelijk weer naar huis werden gestuurd ivm positieve corona testen. Ik heb al weer 2 vrije dagen dit jaar al weer kwijt o_O ik moet er maar om lachen. Mijn werkgever moet ik ook nog mee praten want ik heb nu nog 6 vrije dagen over voor het hele jaar o_O ik begon namelijk vet in de min. En ook dit jaar gaan er heel veel dagen weer verloren door kinderen die naar huis gestuurd worden of een kuchje hebben. hoewel ik ook vind dat mijn werkgever niet de dupe mag worden door mijn kinderen is het nu toch wel uitzonderlijk en heeft een werkgever ook geen belang bij als iemand het hele jaar weer geen vrij kan krijgen. maar hadden ze ook al aangegeven iets mee te gaan doen... Maar echt vakantie zal er dit jaar wel weer niet in zitten voor de 3e jaar op een rij :rolleyes:

mijn moeder heeft inmiddels ook corona. maar ze is er wel gelaten onder. Ze gaat ook gewoon 's middags wel even rondje lopen om een frisse neus te halen en blijft echt niet de hele dag thuis opgesloten zitten. Mijn zusje heeft het nu ook. Wie niet zou je haast denken. Nou ik. :) wat mij wel verbaast als het zo besmettelijk is.

boer-zoekt-vrouw-vriend? Huh? :D

@Joost: dat schiet echt niet op met al die in te leveren vakantiedagen zeg! :(

Kon jij niet meer panelen kwijt? Wat met de skoda lijkt mij dat het verbruik toch ook behoorlijk moet zijn en loont het wel om wat panelen meer te nemen.
Ons huis is van 1957 en heeft dus een best kort dak met een kleine dakhelling. En dan zitten er ook nog twee dakkapellen op, dus dan blijft er weinig dak over. Opvallend genoeg passen ze nét verticaal onder de dakkapel; op basis van satellietbeelden zei men dat het niet kan (maar had men een plan gemaakt wat helemáál niet paste). Dus dit betekent dat er aan de OZO kant ook nog wel vijf panelen onder de dakkapel passen. En op een eventuele uitbouw aan de zuidkant kunnen er dan ook wel een paar. Moet er wel weer een andere, of een extra, omvormer komen.
Nu zouden de panelen, liggend op WNW, zo'n 40% van het verbruik dekken dacht ik. En we verbruiken zo'n 4900 per jaar (ik dacht dat de auto op krap 1300 kwam: 10.000kmpj, 13kwh/100km).

mijn moeder heeft inmiddels ook corona. maar ze is er wel gelaten onder. Ze gaat ook gewoon 's middags wel even rondje lopen om een frisse neus te halen en blijft echt niet de hele dag thuis opgesloten zitten. Mijn zusje heeft het nu ook. Wie niet zou je haast denken. Nou ik. grinning smiley wat mij wel verbaast als het zo besmettelijk is.

tsja hier ook..mijn hele familie heeft het nog niet gehad..terwijl mijn zus en mijn vrouw allebei in de zorg werken.
Maar is nu echt wel kwestie van tijd.. het verspreidt zich razendsnel op scholen en opvang. Dan maar hopen dat het echt voorbij is.

Binnenkort weer eens lekker hapje eten en weer naar het voetbal zoals het nu lijkt...(y)

Maar echt vakantie zal er dit jaar wel weer niet in zitten voor de 3e jaar op een rij eye rolling smiley

Wij zijn van het weekend even aan het oriënteren geweest..huisje op een park in Nederland wordt het sowieso niet..lieve Sara...bij Landal betaal je zo 1500-1700 (!) euro all inn voor slechts een weekje weg. Echt belachelijk. Proberen toch in het buitenland een leuk huisje te boeken. of misschien wel caravan huren om eens te proberen. Dan zoeken we zelf het zwembad en dergelijke wel op.

Ohh jullie moeten in het hoogseizoen. WIj kunnen in Juni nog net :) Misschien gaan we wel weer weekje in ergens in de BeNuLux. Die prijzen in het hoogseizoen zijn inderdaad echt absurd.

Denk dat het voor ons ook wel even slikken word volgend jaar. Maar ga echt geen 1700 euro betalen voor een huisje in NL, al is het buitenland ook fors aan de prijs.

Maar inderdaad wel lekker dat het weer open gaat. (y)

Ik ga ook echt geen 1700 euro betalen voor een weekje vakantie in Nederland. Maar was puur even om te kijken wat je nu kwijt zou zijn.
Ik heb ook gekeken wat en caravan huren ongeveer kost..das zo'n 450 per week en dan komen er nog campingkosten bij natuurlijk maar dat is al een stuk vriendelijker.. :)

Maar jah of ik het al zie zitten om met een kind van 5, een dreumes van ruim 1,5 en een hond in een caravan te zitten..:)

Afgelopen weekend gewinkeld in Duitsland, welkome afwisseling. Aan het eind even getankt, scheelde 31 cent per liter :eek:
Ging maar 20 liter in helaas, maar de kilometers waren qua brandstof op deze manier gratis.

Vakantieplannen zijn wij ook voorzichtig aan het maken. We willen in mei een weekje naar de zon en in augustus boeken we waarschijnlijk weer hetzelfde als vorig jaar in Zuid Frankrijk. Beviel erg goed en we hebben daar nog lang niet alles gezien.

Corona is hier nog op afstand, maar is een kwestie van tijd. Het gaat erg snel nu, maar schijnt ook erg mild te zijn. Laten we hopen dat voorzichtig het einde in zicht komt.

Hopen dat de zon wat mee werkt, als ik afgelopen maand afhankelijk was van mijn panelen had er misschien 1 ledlampje in het huis kunnen branden
Nou inderdaad, wat valt dat tegen he? Nu heb ik begin & eind van het jaar toch weinig opbrengst, gezien de zon nauwelijks over het dak van de buren heen komt in die tijd zodat er geen licht op mijn panelen komt.

Ik zit deze maand nu op 34,1 kwh. In het slechtste jaar (2020) kwam ik op 47,1 kwh.
Als we zo door gaan mag ik blij zijn dat ik deze maand op 40 kwh uur uit kom, kan ik net 1x de Leaf mee laden :)
In de slechtste Februarimaand had ik al 115kwh, de beste 174 kwh. Laat het dit jaar gemiddeld op 150 kwh uitkomen....dan is het 3x zoveel als deze maand.
Oftewel.....nu we Januari bijna door zijn gaat het ook weer hard met daglicht. Waar je nu al merkt dat het 's avonds langer licht is, komt in Februari de verandering ook merkbaar in de ochtend.

Tsja..heb laat ook eens naar zonnepanelen gekeken maar ben bij onze huidige woning nog niet over de streep.
Ik vindt zonnepanelen juist een interessante investering. In 5-8 jaar heb je de investering eruit, daarna begint het "verdienen".
Ookal zou je de woning verkopen, dan hebben die panelen ook waarde. Daarnaast heeft het een positieve invloed op je milieulabel.

En leuke bijkomstigheid, ik vind het zelf ook een fijne gedachte om op deze manier bij de dragen aan verduurzaming.
Opzich is het rendement op de investering best goed. :)

@ Vakantie: Die prijzen voor vakantiehuisjes exploderen net zo hard als de gewone huizenprijzen.
Heb gisteren nog met B besproken, dat als we dit zomer geen bouwgrond kunnen kopen we wel een plan B/C/D moeten hebben. Variërend van blijven wonen in de huidige woning en daar wat aanpassingen doen, naar toch een ouder huis kopen en dat grondig verbouwen.

Ik vindt zonnepanelen juist een interessante investering. In 5-8 jaar heb je de investering eruit, daarna begint het "verdienen".
Ookal zou je de woning verkopen, dan hebben die panelen ook waarde. Daarnaast heeft het een positieve invloed op je milieulabel.

En leuke bijkomstigheid, ik vind het zelf ook een fijne gedachte om op deze manier bij de dragen aan verduurzaming.
Opzich is het rendement op de investering best goed. smiling smiley

Ookal zou je de woning verkopen, dan hebben die panelen ook waarde.

En dat vind ik dus een wassen neus..je krijgt echt niet opeens duizenden euro's meer voor je huis vanwege een setje zonnepanelen..zeker in deze tijd niet.
En terugverdientijd is leuk maar zo lang blijven wij hier toch niet meer wonen. Maar jah..ben het wel met je eens dat je je spaargeld beter op die panelen kunt stukslaan dan op de spaarrekening kunt zetten.

@Rob,

Huisjes zijn erg duur.. Wij huren nu al 3 jaar op rij een stacaravan (alle gemakken voorzien) voor 820,- per week op een camping in Limburg met alle voorzieningen voor kids tussen 2 en 14 jaar. Ideaal, speeltuinen, zwemvijver, zwembad overdekt vlakbij Roermond, Maastricht, mooie wandelgebieden en Duitsland.

Maar al in November geboekt want nu zijn de prijzen weer aan het stijgen, als er al nog iets is.

Hier is het ook een kwestie van tijd voordat C hier toeslaat, bij L in de klas zijn nu 3 kids thuis met C, en 3 in Quarantaine omdat iemand thuis het heeft. de juffrouw van dinsdag was ook afwezig ivm. C. Zo dichtbij ons is het og niet eerder geweest terwijl mijn vrouw in het speciaal onderwijs werkt, waar afstand houden tot de kids 912-17) onmogelijk is.

Hier ook zonnepanelen, 1e kant van dak is voro stroom andere kant verwarmt water in een boiler die zorgt dat we van april tot september zelden de CV hoeven aan te spreken voor warm water. Liggen er ook al 8 jaar op, doro de vorige bewoners en wat het rendement verder nog is weet ik niet, ik weet wat ze opwekken, dat zie ik in de app. maar de modernere panelen zullen het vast een stuk beter doen.

@Ruud, je woont nu toch ook al in een vrije grote woning of ik heb dat verkeerd? of is er een andere reden voor verhuizing?

@: C, ik reken erop dat bijna iedereen die het nog niet heeft gehad het de komende maand wel krijgt.
Zeker degene met kinderen, kunnen er bijna cker van uitgaan. Dat gaat daar zo hard rond.

@Ruud, je woont nu toch ook al in een vrije grote woning of ik heb dat verkeerd? of is er een andere reden voor verhuizing?
Ik mag niet klagen met de woning, maar nu er kinderen op komst zijn is iets ruimers wel fijn. We hebben op de 1e verdieping 3 (slaap)kamers, de zolder is een bergzolder te bereiken via een vliso. Daardoor ben je wel beperkter in gebruik van de woning.

Ik vind het wel fijn minimaal één opslag/rommel/was kamer te hebben, is nu ook de werkkamer van B.
Dan een eigen slaapkamer, blijft er nog 1 kinderkamer over. Dat is me voor de toekomst wel te krap.

En voor B is het wel het gevoel dat ze in "mijn" huis woont, ipv iets van ons samen. Dat kan ik me ook wel voorstellen.
En met midden 30 is het nu ook wel een mooie tijd om dat wat anders te hebben, met ook wat meer tuin ed.

@Ruud, Ja dat begrijp ik, zeker met een vliso, dat vind ik zo onhandig.
Dat was echt een voorwaarde bij onze zoektocht destijds.

Nu is op zolder was/stirjk ruimte en de andere kamer is kantoor/werk/chill kamer

Ik zou toch graag zo'n huis als Ruud hebben hoor... :)
Wij hebben boven twee kamers, waarvan ik er eentje gebruik als werkkamer. Op zolder is ook nog een kamer. Daar staat een slaapbank, maar ook wel wat zooi :D
Ik weet ook niet hoe lang we hier blijven, maar heb toch maar besloten die zonnepanelen te doen. Terugverdientijd is 4,3 jaar volgens de berekening. En wellicht wordt het huis meer waard, maar zo'n investering staat natuurlijk in geen verhouding tot de waarde van het huis: 3k versus 500k, dat is nog niet eens één procent. Toch gooi je dat geld echt niet weg als je bijvoorbeeld na een jaar verhuist. Ook de volgende eigenaar scheelt het maandelijks de helft aan kosten voor stroom dus daar mag je wel iets van terug zien in de opbrengst bij verkoop van het huis.

Kan je die vlisotrap niet vervangen door een vaste trap, Ruud? Dan ga je zo'n zolder echt meer gebruiken. Of is er geen stahoogte daar?

Hier ook zonnepanelen, 1e kant van dak is voro stroom andere kant verwarmt water in een boiler die zorgt dat we van april tot september zelden de CV hoeven aan te spreken voor warm water.
Dat is mijn plan ook voor in de toekomst! Of vijf panelen erbij voor een warmtepomp, of idd een grote boiler.

En dat vind ik dus een wassen neus..je krijgt echt niet opeens duizenden euro's meer voor je huis vanwege een setje zonnepanelen..zeker in deze tijd niet.
En terugverdientijd is leuk maar zo lang blijven wij hier toch niet meer wonen. Maar jah..ben het wel met je eens dat je je spaargeld beter op die panelen kunt stukslaan dan op de spaarrekening kunt zetten.

zo is het, als het op de spaarrekening staat levert het niets op. zo moet je het denk ik ook zien.

Toen wij het huis kochten lagen ze er al op. Maar het was een leuke bonus maar ga er geen euro meer voor betalen. Ik heb destijds ook gezegd dat ze ze er wel vanaf mogen halen (bewoners wilde ze aanvankelijk meenemen naar hun nieuwe huis). maar ze hebben ze er uiteindelijk op laten liggen. Het spul schrijft ook relatief snel af. Huidige nieuwe panelen hebben heel veel meer rendement. Als wij ook aan een nieuw dak toe zijn (dakshingles) gaan de panelen er af. Isolatie op het dak en dan komen er misschien wel weer nieuwe panelen op. Maar deze verkopen levert dan ook bijna niets op zag ik al.

Over de duurzaamheid; ivm mijn werk in met veel klanten in de energiesector kijk ik iets anders er tegenaan hoe duurzaam het is. Als in nederland vollop zon is, dan hebben we veel te veel stroom en hebben er best wel problemen op het net. We kunnen het niet goed opslaan nog in zulke grote gertale.
In deze maanden met weinig wind en zon (zoals deze maand) hebben we de stroom heel hard nodig (door o.a. warmtepompen, verlichting, etc.) maar dan doen ze juist niets en worden de kolencentrales vollop gestookt om nederland te voorzien van voldoende energie, al dan niet uit het buitenland. Het idee is mooi en het draagt zeker bij, maar we hebben door al die zonnepanelen in nederland nu ook wel een probleem. Zolang we de stroom niet goed kunnen opslaan hebben we nu simpelweg te veel panelen in nederland en zitten we met enorme pieken en dalen, wat niet duurzaam is.

Voor de energiecentrales ook heel lastig omdat die niet snel die pieken en dalen kunnen bijbenen. Het is net als een groot schip wat je maar langzaam kunt bijsturen en bijsturen ook veel extra energie kost. Kost veel geld wat uiteindelijk ook gewoon weer word doorbelast aan de klant, al dan niet via het vastrecht of andere kosten buitenom de Kw/h prijs.

Wij zijn bezig om een cartport te laten bouwen voorzien van een dak van zonnepanelen. Zo slaan we 3 vliegen in 1 klap. Mijn auto staat beschut, we wekken energie op en we hebben een extra ruimte in de tuin zodat ons tuinhuisje weg kan, waar we dan een terras willen maken. Best wel een investering, maar als het goed is verdient het zich zelf inderdaad terug.

Mijn Insignia gaat vanavond naar de garage waar ze komende twee dagen de koppeling (plus de rest er om heen) gaan wisselen. Ik ga wel vragen of ik het oude exemplaar mag zien, ik ben toch wel erg benieuwd hoe versleten die nu is. Ik heb het idee dat het heel snel achteruit gaat, bij steeds minder gas gaat die al slippen. Blijft een boel geld en voelt nog steeds niet goed, maar goed, soms heb je blijkbaar pech met auto's. Hopelijk blijft de auto nu heel...

AsconaGT zei:
Over de duurzaamheid; ivm mijn werk in de energiesector kijk ik iets anders er tegenaan hoe duurzaam het is. Als in nederland vollop zon is, dan hebben we veel te veel stroom en hebben er best wel problemen op het net. We kunnen het niet goed opslaan nog in zulke grote gertale.
In deze maanden met weinig wind en zon (zoals deze maand) hebben we de stroom heel hard nodig (door o.a. warmtepompen, verlichting, etc.) maar dan doen ze juist niets en worden de kolencentrales vollop gestookt om nederland te voorzien van voldoende energie, al dan niet uit het buitenland. Het idee is mooi en het draagt zeker bij, maar we hebben door al die zonnepanelen in nederland nu ook wel een probleem. Zolang we de stroom niet goed kunnen opslaan hebben we nu simpelweg te veel panelen in nederland en zitten we met enorme pieken en dalen, wat niet duurzaam is.

Voor de energiecentrales ook heel lastig omdat die niet snel die pieken en dalen kunnen bijbenen. Het is net als een groot schip wat je maar langzaam kunt bijsturen en bijsturen ook veel extra energie kost. Kost veel geld wat uiteindelijk ook gewoon weer word doorbelast aan de klant, al dan niet via het vastrecht of andere kosten buitenom de Kw/h prijs.
Helemaal eens! Ik verwacht ook dat het salderen er snel af gaat.
Wat is vooral interessant vind is dat we op zonnige dagen zelf energie opwekken die we direct kunnen gebruiken: vaatwasser overdag aan ipv 's nachts, auto overdag opladen ipv 's nachts.
En op termijn hopelijk een kleine accu bij elk huis, dat zal pas echt verschil gaan maken.
Verbruik is zo'n 13kWh per dag, dus met zo'n accu vang je verschillen met de nacht op. Dan heb je het issue van de winters uiteraard nog niet opgevangen.

@EVV: ik ben ook wel benieuwd hoe die koppeling er aan toe is.
Panelen op een carport kan ook wel, maar dan wordt het wel wat donker he.

@ Joost, ik denk er in de basis net zo over. Leuk al die zonnepanelen in een land als NL, maar de momenten van veel opwekken zijn niet gelijk aan de moment dat er veel verbruikt wordt. Zonnepanelen zijn juist in handig in zonnige landen waar veel energie wordt verbruikt als de zon schijnt, bijv door het gebruik van airco's.

Toch is het voor de individuele particulier in dit land wel lucratief om ze aan te schaffen, zeker met de regelingen/subsidies die er zijn.

Wij hebben ze ook nog niet overigens. Zou het wel willen combineren met wat andere energiebesparende maatregelen, maar kan mij er slecht toe zetten om het uit te gaan zoeken én een betrouwbaar bedrijf te vinden die het kan uitvoeren.
Ook vind ik onze elektra kosten wel meevallen, heb dan ook geen zin in een terugverdientijd van 5 jaar of meer. Echter als Berry tussen neus en lippen door zegt dat het maar 3000eu kost dan is dat wel een stuk lager dan ik had verwacht........

Onze pelletkachel werkt wel weer sinds vorige week, duurden eeuwen voordat de onderdelen binnen waren. Ding hebben we gekocht als extra verwarming/gezelligheid in de zithoek, maar in de praktijk doet hij met gemak de hele benedenverdieping en dat scheelt serieus gas in deze periode van het jaar. Fijne bijkomstigheid, want met dat idee hebben we hem destijds niet gekocht.
Als man van cijfertjes houd ik al een paar jaar het maandverbruik bij in een Excel incl grafiekjes en daar kun je erg goed het effect zien van de pelletkachel

@Ruud, Ja dat begrijp ik, zeker met een vliso, dat vind ik zo onhandig.
Dat was echt een voorwaarde bij onze zoektocht destijds.

Yep, heb ik mij ook in vergist. We hebben nu bergruimte genoeg (één grote en één kleine zolder en een grote schuur), maar de vaste trap naar een 3e verdieping mis ik wel. Zoveel makkelijker om daar wat spullen neer te zetten dan met een vliso.

Ook eens met Ruud qua hoeveelheid kamers. Aantal kids + één kamer is wat mij betreft wel het minimum. Maargoed, ik snap ook wel dat ik makkelijk praten heb want dat soort huizen zijn hier nog te betalen :)

Tsja ons huis is niet groot maar we hebben wel een heerlijk zolder met en vast trap..ook niet heel groot maar wel in te richten als slaapkamer / werkkamer en daar ben ik nu toch wel heel blij mee met het thuis werken. Ik heb collega's met kasten van huizen maar moeten op de kamer van hun kinderen zitten te werken.

Als man van cijfertjes houd ik al een paar jaar het maandverbruik bij in een Excel incl grafiekjes en daar kun je erg goed het effect zien van de pelletkachel

Mijn energieleverancier biedt mij, sinds we een slimme meter hebben, keurige allemaal staatjes en grafiekjes aan waar ik nu zelfs per dag het gas- en elektriciteitsverbruik kan bekijken. Ik krijg elke maand een keurig rapport en adviezen mbt bijstellen termijnbedrag e.d. en kan het nu dagelijks inzien via de app/internet. Ik zou laatst zo'n homewizard aanschaffen maar is nu eigenlijk niet meer nodig.

Ik ben nu op zoek naar een gebruikte dubbeltonige claxon voor mijn Astra. GM vond het nodig om in de Astra K een enkel tonige te zetten. Ik ben zo klaar met dat Franse toetertje en ben nu op zoek naar een gebruikte uit een Astra J, H of Insignia A

Mogguh!

Vandaag en morgen bezichtigingen; voelt raar, ben zenuwachtig. Heel apart ;)

@ Zonnepanelen: jaar nadat we in het huis kwamen hebben we ze er op gelegd, en dus nu ongeveer net terugverdiend :D huis wordt er geen cent meer waard door, maar het is een mooie plus op het lijstje. Net als een ketel die net is vervangen; wordt het huis niks meer waard van, maar het is lekker dat ie recent vervangen is.

Yep, heb ik mij ook in vergist. We hebben nu bergruimte genoeg (één grote en één kleine zolder en een grote schuur), maar de vaste trap naar een 3e verdieping mis ik wel. Zoveel makkelijker om daar wat spullen neer te zetten dan met een vliso.
Dat wordt bij ons straks nog lachen. We hebben geen zolder meer. Wel een garage met zolder, maar die is niet helemaal dicht :LOL:
Dus we moeten nog even kijken hoe we gaan uitkomen met bergruimte.

Onze pelletkachel werkt wel weer sinds vorige week, duurden eeuwen voordat de onderdelen binnen waren. Ding hebben we gekocht als extra verwarming/gezelligheid in de zithoek, maar in de praktijk doet hij met gemak de hele benedenverdieping en dat scheelt serieus gas in deze periode van het jaar. Fijne bijkomstigheid, want met dat idee hebben we hem destijds niet gekocht.
Zo'n pelletkachel staat ook op ons wensenlijstje; maar bij Landal hadden we een keer zo'n kachel die een enorm kabaal maakte. (ventilatie ofzo) dan kon je niet eens fatsoenlijk een gesprek voeren... dus daarom twijfels.

Verder willen we het 'gasgebruik' zoveel mogelijk verlagen: dus pelletkachel, hybride warmtepomp, goede isolatie (HR+++, nieuwe kozijnen, vloerisolatie), koken op elektrisch en in de toekomst zonnepanelen en airco.

Mijn energieleverancier biedt mij, sinds we een slimme meter hebben, keurige allemaal staatjes en grafiekjes aan waar ik nu zelfs per dag het gas- en elektriciteitsverbruik kan bekijken. Ik krijg elke maand een keurig rapport en adviezen mbt bijstellen termijnbedrag e.d. en kan het nu dagelijks inzien via de app/internet.

Heb ik ook, maar doordat ik elk jaar overstap heb ik geen vergelijk met voorgaande jaren.
Nu dus maandelijks even een paar getallen invullen in het Excelletje en ik heb dat vergelijk wel. Niet nodig, ik vind het wel geinig :)

Ik ben nu op zoek naar een gebruikte dubbeltonige claxon voor mijn Astra. GM vond het nodig om in de Astra K een enkel tonige te zetten. Ik ben zo klaar met dat Franse toetertje en ben nu op zoek naar een gebruikte uit een Astra J, H of Insignia A

Dat is wel een fenomeen van de laatste jaren, alle claxons klinken ontzettend zielig vind ik.

Zo'n pelletkachel staat ook op ons wensenlijstje; maar bij Landal hadden we een keer zo'n kachel die een enorm kabaal maakte. (ventilatie ofzo) dan kon je niet eens fatsoenlijk een gesprek voeren... dus daarom twijfels.

Zoals gewoonlijk heeft het voor- en nadelen.
Ja het maakt iets meer lawaai als deze vol staat te blazen, hij blaast de warme lucht de kamer in en dat hoor je. Is het eenmaal op temperatuur dan hoor je hem een stuk minder, je hoort het altijd iets maar is ook heel sterk afhankelijk van het merk/model (en dus €€€'s).
Voordeel is wel dat ik geen hout hoef te regelen, hout hoef te kloven, stapelen, drogen, van buiten naar binnen sjouwen, kachel aanmaken etc.
Af en toe en paar zakken korrels halen en de kachel bijvullen, knop indrukken en hij regelt het allemaal vanzelf. Wel weer eens in de zoveel dagen, afhankelijk van het gebruik, de kachel schoonmaken (10 minuutjes werk).

@ Zonne-energie: Ik zie het wel als een bijdrage aan een beter milieu. Dat ze nog niet optimaal kunnen worden gebruikt ben ik met jullie eens, al kunnen we zoals er al is aangegeven er zelf ook veel aan doen die stroom wel goed te gebruiken. Een thuisaccu zou veel toevoegen.....maar zijn financieel nog niet interessant.
En zeker nu het thuiswerken zijn intrede heeft gedaan, kun je de zonnestroom ook beter benutten.

Kan je die vlisotrap niet vervangen door een vaste trap, Ruud? Dan ga je zo'n zolder echt meer gebruiken. Of is er geen stahoogte daar?
Die is er inderdaad niet. De ruimte voor een trap is er wel, maar dan zou de kap eraf moeten, muren worden opgetrokken en dan de kap terug plaatsen. Hoewel het kostentechnisch wellicht nog niet zo heel duur hoeft te zijn, denk ik niet dat de welstandscommissie daarin mee gaat. :)
Voordeel zou wel zijn, dat mijn dak dan boven die van de buurman uit komt en ik de winterdag bij zon dan ook meer opbrengst heb :cool:

Mijn broer bouwt ook een vaste trap naar zolder dit jaar. kap word 2 meter hoger, is geen enkel probleem. wel zitten er haken en ogen aan hoe het er uit gaat zien. Maar zo realiseert hij 2 kamers. Het is een vrijstaand jaren 30 huis met oorspronkelijk 3 slaapkamers op de eerste verdieping. maar nu een mooie badkamer op de bovenverdieping gemaakt die eerder beneden zat, waardoor er maar 2 over blijven. Straks dus 4 in totaal. Kosten vielen reuze mee (rond de 30.000) inclusief dakisolatie en uiteraard een enorme meerwaarde voor de woning. sterker nog; de waarde van zijn huis word meer dan 30k

Tjah wij hebben een soort van rijtjes huis, maar hebben 7 slaapkamers. Iets kleiner had ik ook niet erg gevonden. :) Maar je went er snel aan. Weet nog wel toen we er net gingen wonen. Allemaal lege kamers. maar dat vult snel. Nu gewoon een logeerkamer, werkkamer, was/strijk/kasten kamer, 2 kamers voor kinderen, onze kamer en nog een grote ruimte speelkamer met televisie en bank waar de jongens hun treinbanen kunnen uitstallen zonder telkens op te ruimen o_O

Oorspronkelijk had ons huis ook een vlizotrap naar zolder. Maar in 1995 hebben de vorige bewoners er een vaste trap in gemaakt met dakkapel en 2 grote slaapkamers en aparte installatieruimte voor cv ketel en zooi. op 1 huis na hebben alle huizen dat ook gedaan inmiddels. Je vraagt je af waarom ze dat met de bouw niet gelijk hebben gedaan.

Toch is het voor de individuele particulier in dit land wel lucratief om ze aan te schaffen, zeker met de regelingen/subsidies die er zijn.

zeker! En nu salderen nog kan helemaal. Maar begrijp wel dat de energiecentrales er niet vrolijk van worden. Die zijn totaal niet duurzaam bezig als gevolg van al die zonnepanelen. Het is net alsof je een groot schip enorm aan het versnellen bent en vervolgend weer vol op de rem moet stappen. Kost heel veel geld, energie, kosten. De producten die wij maken hebben er ook enorm onder de lijden. Maar daar hebben zonnepaneel eigenaren niet direct last van. Die besparen gelijk zodra de zon schijnt.

Energie inzicht: hier op het forum werd ik gewezen op de Homewizard P1 meter, met app. Dat is echt top! (y)
Zeker ook omdat mijn vrouw nog wel eens alles tegelijk aan wil zetten: wasdroger, oven, waterkoker, auto laden. Dus dan hou ik dat even in de gaten en probeer ik haar bewust te maken dat dat niet altijd zomaar kan.

@Ruud: zonder stahoogte is een vlizotrap inderdaad prima, want je hebt er dan toch niet heel veel aan dan alleen opslag. Je mist dan idd wel wat leefruimte.
@Joost: 7 kamers! o_O Een huis waar wij vorig jaar waren wezen kijken had dat ook. Teveel voor ons, maar ik zou me er niet door laten tegenhouden. Was een gaaf huis.

Energie inzicht: hier op het forum werd ik gewezen op de Homewizard P1 meter, met app. Dat is echt top! thumbs up
Zeker ook omdat mijn vrouw nog wel eens alles tegelijk aan wil zetten: wasdroger, oven, waterkoker, auto laden. Dus dan hou ik dat even in de gaten en probeer ik haar bewust te maken dat dat niet altijd zomaar kan

klopt, ik heb dat (y) voor het geld een prima apparaatje. Ik kijk er ook wel eens op. Alleen hebben wi een 3-fase aansluiting, ik zou ook wel willen zien hoeveel er per fase word belast. Ik heb getracht het met de groepen zo goed mogelijk te verdelen over de fases maar geen idee hoe het in de praktijk is. Misschien als je een abonnement er bij neemt je met de meer functionaliteiten dat wel kan zien. maar dat heb ik er dan weer niet voor over.

@Joost: 7 kamers! nut smiley Een huis waar wij vorig jaar waren wezen kijken had dat ook. Teveel voor ons, maar ik zou me er niet door laten tegenhouden. Was een gaaf huis.

je vult het zo hoor :) En we hebben ook allemaal bruikbare kamers, de 2 kleinsten zijn beide 3.00m x 3,50. rest is fors groter. Mensen zijn dan ook vaal heel verbaast als ze binnen komen bij ons door de niet-standaard indeling, trappetjes, en ruimte.

Morgen komt er een bedrijf voor isoleren. 2 weken geleden kwam een ander bedrijf, wat een rare kwibus was dat o_O Hij kwam al binnen en zei dat hij onze noorse leistenen vloer zo mooi vond. Mijn vrouw zij gelijk dat ze hem persoonlijk heel lelijk vond en dat die er over 2 maand uit gebroken ging worden. Die man werd gewoon een beetje boos o_O Hij wilde ons huis ook niet isoleren. Ons huis zou niet geschikt zijn. had er een heel naar gevoel bij terwijl het wel een grote gerenommeerde partij was. Een zien wat de andere partij gaat zeggen

Bijzonder...graag of niet..;)

Zit hier weer met een ziek kind thuis..je wordt er niet goed van.
Vrouwlief aan het werk en ik heb allemaal teams meeting. Zal wel gezellig worden..;)

klopt, ik heb dat thumbs up voor het geld een prima apparaatje.

Zou er ook een aanschaffen maar toen kwam mijn leverancier met de optie om dagelijks de meterstanden te bekijken. Werkt prima!
Alleen kun je dan niet zien welk apparaat wat verbruikt maar dat geloof ik ook wel een beetje..:)

Ik heb een 18e eeuws huis met maar één verdieping, en omgeven door bomen. Dus zou je denken, zonnepanelen hebben geen zin. Gelukkig kon ik er vier kwijt op het achter dakvlak en 5 op mijn pergola, en aangezien het tweedehands panelen zijn was de investering niet zo groot. Maar qua opbrengst valt het tegen. In een goed jaar kwam ik op 750 kWh. Nu gebruik ik ook niet zo veel elektriciteit gezien ik er alleen woon (Ampera-e gaat aan een publieke laadpaal). Maar alle beetjes helpen zeg maar.
Wel leuk om te lezen hoeveel ruimte iedereen heeft. Kom ik aan met 50 m2 :).

Mogguh,

Eerste 7 gehad, vandaag nog 12 te gaan: makelaar was enthousiast, de kijkers ook dus dat geeft een prettig gevoel.

@ verbruik inzien:
Ik heb nu een Toon hangen maar daar heb je een abonnement voor nodig om 'm 'smart' te maken; dus die laten we gewoon achter.
Via de app van de huidige leverancier kan ik ook de boel prima bekijken.

de 2 kleinsten zijn beide 3.00m x 3,50. rest is fors groter.
:) :) Onze 2 grootste kamers zijn 3,75 bij 3,75 en dan hebben we nog een kleinere kamer van 2,60 bij 2,50 en dat was het :T

Ons huis zou niet geschikt zijn. had er een heel naar gevoel bij terwijl het wel een grote gerenommeerde partij was.
Dan moet je vooral ook lekker doorzoeken; zijn meer dan zat aanbieders dus de keuze is reuze. 's Ochtends zie ik busjes van allerlei merken rijden, dus ze zullen het druk hebben ;)

Zit bij onze nieuwe woning er ook aan te denken om de houten vloer op de begane grond te vervangen/isoleren. Werd door iemand gewezen op schuimbeton; toch eens verder uitzoeken.

Kom ik aan met 50 m2
Das knus! Maar als het voldoende is, is dat prima toch? En zo te lezen met een tuin erbij dus heb je in elk geval nog wat buitenruimte ipv een appartement van 50m2 met een balkon van 2m2 ;)

Hoe ligt de houten vloer bij jullie, Gerwin? Bij mij zit er een wat natte kruipruimte onder en is het huis onderheid. Als je gewoon op zandgrond zit dan kan je er best een betonvloertje in leggen, en daar dan vloerverwarming in.
Bij mij ligt er een houten vloer met daarop zo'n 5cm beton en daarop een marmeren vloer. Dat wil ik allemaal weghalen (boven het hout) en dan een pak isolatie op het hout en daarop een dunne laag met vloerverwarming.

Er zijn idd genoeg isolatiebedrijven, maar weet dat er ook genoeg cowboys zijn die in de markt zijn gesprongen en zomaar wat doen. Dus het is wel even het kaf van het koren scheiden.

bij mijn ouders de buren ook lang geleden gedaan. houten vloer er uit. Grote betonwagen in de straat. En die pompten zo de hele benedenverdieping vol beton. Mag niet super veel kosten. maarja dan wil je ook gelijk goede isolatie aanbrengen. vloerverwarming is dan ook wel handig als je toch bezig bent.. Dan tikt het toch stiekem wel weer aan.

Toen ik op mijzelf woonde had ik ook een klein huisje. Was blij dat hij niet groter was want meer had ik ook echt niet nodig. Was heerlijk!

Ben benieuwd gerwin. In ons dorp staan ook wel wat van zulke identieke huizen, die gaan echt als warme broodjes.

Sanoma zei:
Kom ik aan met 50 m2
Das knus! Maar als het voldoende is, is dat prima toch? En zo te lezen met een tuin erbij dus heb je in elk geval nog wat buitenruimte ipv een appartement van 50m2 met een balkon van 2m2 ;)

exact! En in de Randstad zijn huizen natuurlijk al helemaal niet te betalen. Dus heb ik 7 jaar geleden gewoon mazzel gehad. Met de huidige hypothecaire maandlasten etc huur je nog geen bezemkast :).

Regio en leefsituatie maakt wel een verschil inderdaad. Niet te vergelijken.

Ik had ook nu nog prima in mijn eerste woning kunnen wonen. Tussenwoning, relatief jong, gemoderniseerd, vier slaapkamers, oprit waar beide auto's konden staan, jonge buurt, alle faciliteiten in de buurt. De vorige bewoners (samengesteld gezin) hebben er een tijdje gewoond met vier kinderen, de buren hadden ook drie kinderen. Destijds alleen gekocht op mijn starterssalaris, woonlasten zouden nu helemaal een lachertje zijn met het huidige salaris plus dat van mijn vriendin.
Heel soms mis ik het nog wel, was toch wel "mijn huisje" meer was ik ook echt niet nodig.

Maarja, de vrouw had ook wensen/eisen en dus zijn we verhuisd :D Het is hier allemaal wat groter en dat is toch ook wel prettig.

Eerste 7 gehad, vandaag nog 12 te gaan: makelaar was enthousiast, de kijkers ook dus dat geeft een prettig gevoel.

12 op een dag, das een hoop! Die komen elkaar tegen bij de voordeur gok ik? Is een pluspunt volgens mij makelaar. Ondanks dat ik destijds maar vier kijkers had, heeft hij ze ook vlak achter elkaar gepland. Zonder iets te zeggen hebben ze dan al het idee dat er veel animo is :)
Tussen die 19 bezichtigingen zit ongetwijfeld iemand die een mooi bod neer gaat leggen (y)

Wat een verschil met aantal jaar geleden. Mijn huisje stond voor 135k te koop wat al behoorlijk scherp was. Na 1 week 1 kijker. Na 4 maand kwam pas de 2e. :eek: Die heeft het ook gekocht. Nu staan ze er voor in de rij voor het zelfde huis voor 200k. Woningmarkt blijft bizar.

Wij hebben droge zandgrond (zover we konden zien), dan ± 50cm aan spinnenwebben en dan dwarsbalken met houtvloer. Dus ik denk dat zoiets moet kunnen!
Nadeel is wel dat er dan geen kruipruimte meer is... maar die is nu ook al minimaal. Maar wel een punt van aandacht natuurlijk.

Ben benieuwd gerwin. In ons dorp staan ook wel wat van zulke identieke huizen, die gaan echt als warme broodjes.
Ja, het is hier iets geluwd maar er is natuurlijk nog voldoende animo en de reacties positief dus dat is fijn (y)

Dus heb ik 7 jaar geleden gewoon mazzel gehad. Met de huidige hypothecaire maandlasten etc huur je nog geen bezemkast
Zo is het zeker! Als ik zie wat die arme starters bij ons in de buurt nu al moeten betalen...

12 op een dag, das een hoop! Die komen elkaar tegen bij de voordeur gok ik? Is een pluspunt volgens mij makelaar.
Elk half uur een nieuwe, dus ze komen elkaar inderdaad zo'n beetje tegen :D
Dit aantal was ook meer dan vooraf afgesproken ('8 per dag') maar ik zie nu dat er voor vandaag nog 10 zijn: vanmorgen een 'no show' en vanmiddag een annulering.
Dus wat dat betreft valt dat voor de makelaar nog iets mee.

Wat een verschil met aantal jaar geleden. Mijn huisje stond voor 135k te koop wat al behoorlijk scherp was. Na 1 week 1 kijker. Na 4 maand kwam pas de 2e. eye popping smiley Die heeft het ook gekocht. Nu staan ze er voor in de rij voor het zelfde huis voor 200k. Woningmarkt blijft bizar.
Ja joh, niet te vergelijken!
5 jaar geleden waren wij de eerste kijkers in 2 jaar bij ons huidige huis o_O en verder was er toen onder de 180.000 euro een ruime keuze.

Lijkt me wel irritant dat je steeds voor een enkele kijker het huis weer op order moet hebben: ik vond deze 2 dagen al een uitdaging :D

AsconaGT zei:
Wat een verschil met aantal jaar geleden. Mijn huisje stond voor 135k te koop wat al behoorlijk scherp was. Na 1 week 1 kijker. Na 4 maand kwam pas de 2e. :eek: Die heeft het ook gekocht. Nu staan ze er voor in de rij voor het zelfde huis voor 200k. Woningmarkt blijft bizar.

Gaat ook nergens meer over. Denk dat velen strax ook nog voor negatieve verrassingen komen te staan, als ze t leven en daarmee uitgavenpatroon van voor Corona willen doorzetten. Kosten zijn dermate gestegen, dat je ergens moet inleveren....

Klopt, maar dat word bij mij voor een deel wel weer opgevangen omdat de lonen van mij jaarlijks worden geïndexeerd. Per 1 januari heb ik er weer 2,4% bij gekregen dacht ik omdat de kosten zijn gestegen. Denk dat iedereen die onder een CAO valt wel ten dele daar weer in gecompenseerd worden.

Het is nu met name voorstarters echt heel lastig en heb echt wel met ze te doen. Doordat de studiebeurs is afgeschaft zitten ze met hoge studieleningen welke tegenwoordig ook fors mee telt met hypotheek. Huizen zijn onbetaalbaar, je moet ook nog flink wat eigen vermogen mee brengen. Ze hebben allee het geluk nu dat de arbeidsmarkt voor hen gunstig is.

Gisteren nog alles doorgenomen met verbouwing, zin in! Ook wel spannend want wij werken zonder aannemer. Dat betekend dus veel regelwerk en plannen. Maar heb dan ook met alle vaklui persoonlijk gesproken die het werk daadwerkelijk gaan uitvoeren. kozijnenzaak, timmerman voor afwerking, stukadoor, frezer en loodgieter, mijn broer die helpt met elektronica, keukenzaak, bedrijf wat de vloer er uit gaat slopen, behanger, etc. Aantal ken ik al langer en persoonlijk en de stukadoor is een familielid.
Weet precies wie ik in huis haal, ze hebben ook hun kijk en mening gegeven en goede tips en ideeën. Vinden ze zelf ook prettig ipv een aannemer die zegt wat ze moeten doen en klaar. Nu denken ze zelf ook mee. En scheelt ook nog een bult kosten. Het grootste risico nu is dat als er iemand ziek word. Als bijvoorbeeld de vloerverwarmingsman ziek is, dan kan er ook geen vloer gelegd worden die een paar dagen daarna begint. maar kan de behanger ook niet komen die kort daarop komt. En ook de keuken niet worden geplaatst die weer kort daarop komt. Moet alleen nog even een container bestellen en nog wat keuzes maken mbt stopcontacten en zo. Maar duurt nog 2 maandjes, dus we hebben nog tijd. Maar qua planning moesten we nu echt wel dingen concreet maken.

Moet ook paar keer een kar trekken in die week voor afvoer van radiatoren/ijzer en houtafval. Ik kan gewoon de meriva van mijn ouders pakken of de auto van mijn schoonvader,, beide hebben een trekhaak. Maar blijft gek dat ik een dikke auto voor de deur heb staan die eigenlijk 1600kg mag trekken (met 2 vingers in de neus), ik heb een trekhaak, maar op papier staat 0 kg. En ik dus een auto van een ander moet lenen o_O

Het is nu met name voorstarters echt heel lastig en heb echt wel met ze te doen.
Als ik nu ook heb gehoord wat voor mensen er allemaal zijn langs geweest die op zoek zijn naar een 'starterswoning' zoals de onze, dan begrijp ik nog beter waar de schaarste vandaan komt.
Het zijn oudere mensen die nu een huurhuis hebben of ie hun huidige huis te groot vinden en kleiner willen wonen, vrijgezelle kinderen die uit huis willen (met een flinke zak spaargeld), jonge gezinnen die huren en een volgende stap willen maken, gescheiden mensen... en dat zoekt allemaal in hetzelfde kleine vijvertje.
De ene is net begonnen met zoeken, de ander is al 3 jaar bezig.

Het kan natuurlijk heel positief voor ons uitpakken, maar ik vind het allemaal ook wel erg sneu hoor...

Gisteren nog alles doorgenomen met verbouwing, zin in!
Leuk man! Erg intensief zonder aannemer, maar ja: als een aannemer met ziekte zit, is dat ook niet zomaar opgelost in deze tijd met een tekort aan 'handjes'.
Ik zou het toch ook wel prettig vinden om alles in eigen hand te hebben en mee te kunnen/moeten denken in elke stap.

Ja ik ben een beetje control freak dus voor mij is dit veel beter :)

En idd, als de aannemer iemand ziek heeft zit hij ook met problemen. en kan hij ook niet snel bijschakelen. Mijn schoonzus had een badkamer via een aannemer. ivm ziekte liep het al wat uit en daar kwam op een gegeven moment een niet nederland sprekende Bulgaar die binnen kwam en vroeg wat hij precies moest doen o_O toen zag hij een tekening en is bij begonnen met de elektra. En ook nog allemaal verprutst en mis geboord. Kon de tegelzetter weer komen. Die heeft ook bagger werk geleverd vind ik zelf, .Uiteindelijk wel goed gekomen, maar al met al hebben ze ipv de afgesproken 2 weken maar liefst 6 weken zonder badkamer gezeten.

Maar zelf regelen kost wel veel tijd, liefst wil je met sommige zaken zoals kozijnen, keuken en vloer ook nog 2 offertes opvragen. En bouwvakkers zijn goed in wat ze doen, maar communiceren en afspraken maken is bij sommige ook erg lastig. o_O zeker in deze drukke tijd

Barri zei:
@EVV: ik ben ook wel benieuwd hoe die koppeling er aan toe is.
Panelen op een carport kan ook wel, maar dan wordt het wel wat donker he.
Ik heb ook gevraagd of ik de onderdelen mag zien als de auto klaar is. Helaas is de auto nog niet klaar. Er bleek een dichtring niet helemaal dicht meer te zijn. Niet zo ver heen dat die daadwerkelijk aan het lekken was, maar niet meer zo goed dat die helemaal droog was. Die vervangen ze nu ook, maar moest besteld worden en komt als het goed is vanmorgen binnen.

Het wordt inderdaad wel wat donkerder, maar men claimt dat er nog steeds genoeg licht doorheen komt. We hebben ze ook in het echt gezien, en dat ziet er eigenlijk prima uit. Maar goed, dat wordt wel een project van enkele maanden ben ik bang.

We hebben de afgelopen maanden flink in ons huis geinvesteerd. Een flinke coniverenhaag eruit gehaald en vervangen door schutting, aangezien ik nooit toe kom aan snoeien. Vlonderplanken gekocht om het terras te vervangen en vergroten. En de bijkeuken moet nog getegeld worden. En dan straks de carport met zonnepanelen.

Terug
Bovenaan