Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Mogguh!

@ Huisdier: Naar mate de omgang met het huisdier kan het gewoon als een gezinslid gaan voelen. Niet gek, je steekt er veel tijd/energie in en deelt er emoties mee.
Ik kan het wel waarderen dat jullie er veel aan doen om de problemen/ongemakken op te lossen. Er zijn zat mensen die, wanneer het geld gaat kosten, heel anders met dieren omgaan.

Dat valt me ook vaak op bij programma's als "dubbeltje op zijn kant". Geen geld voor het normale leven, maar wel Roken, Drank, Abonnementen en Huisdieren. 8-)
Schrap die dingen en de problemen zijn veelal voor een groot gedeelte opgelost. Neem daarbij ook nog een ongezondere levensstijl, wat weer snel tot invloed heeft dat deze mensen jaarlijks hun max. eigen risico voor de zorg kwijt zijn.

Dat laatste doet me denken aan wat ik gisteren meemaakte. Na een lange reis gingen we eten bij de KFC. Daar zaten we binnen heerlijk rustig, want nu je je QR code moet laten zien willen veel vaste bezoekers liever door de Drive.
Buiten stond een getunede Auris en de bestuurder smeet al zijn afval gewoon uit het raam. Ik heb het met verbazing bekeken. Maar M zei toen: "ach, ik denk altijd: wat zielig, zo jong en nu al dement!" Dat helpt wel om er op een iets andere manier naar te kijken :} :}

"ach, ik denk altijd: wat zielig, zo jong en nu al dement!" Dat helpt wel om er op een iets andere manier naar te kijken

Soms is omdenken nog niet zo verkeerd, al kun je dan alles wel bagatelliseren.
We hadden laatst bij een overleg binnen de brw ook wel een grappig overleg, waarbij de type persoonlijkheden van collega's aan bod kwamen. Als je kijkt hoeveel verschillende mensen je hebt. De persoon die overal mee eens is, zelf weinig met voorstellen/ideen komt maar gewoon doet wat je van hem/haar verwacht en nooit problemen oplevert. Tot de mensen die pro-actiever zijn, altijd ergens een mening over hebben.......die actief in commissies zijn. Maar daardoor soms ook lastig als ze het ergens niet mee eens zijn.
Leuk om zo eens over te praten, en zelf tot de conclusie te komen dat zo elk type mens wel wat heeft.

Sterkte aan alle dierenbezitters (tu)
Wij hebben twee weken geleden ons 17 jaar oude beestje laten inslapen. Ze was op. We dachten met de paasdagen dat het al in no-time gebeurt zou zijn, dus we hebben nog best wat bonustijd gehad.
Nu eerst een tijd geen hond. We weten al wat de volgende hond wordt, dat gaat alleen nog enkele jaren duren. De fokker gaat maar voor een beperkt aantal nestjes en dat gaat nog een tijdje duren. We hadden vorig jaar al een kunnen hebben, maar dat leek mijn vriendin geen goed idee. Voor de nieuwe pup niet, maar ook niet voor ons oude hondje.
Ik zie het allemaal wel, heb wat eisen gesteld en die worden 100% ingewilligd volgens mijn vriendin :D

Ik vermoed dat mijn schoonouders wel vrij vlot een andere hond hebben. Onze hond was daar de helft van de tijd al en woonde daar ook voordat mijn vriendin en ik bij elkaar waren, dus het wordt daar ook wel gemist. Die hond zal dan vast ook wel weer veel bij ons te vinden zijn. Soort van co-ouderschap :D

Buiten stond een getunede Auris en de bestuurder smeet al zijn afval gewoon uit het raam. Ik heb het met verbazing bekeken. Maar M zei toen: "ach, ik denk altijd: wat zielig, zo jong en nu al dement!" Dat helpt wel om er op een iets andere manier naar te kijken grinning smiley grinning smiley

Valt vooral op bij de verschillende fastfoodketens, maar in zijn algemeenheid vind ik het bizar hoeveel zooi je op/naast de straat vind in ons land. In geen enkel ander land valt mij dat zo erg op. Of nouja, het valt juist op dat het daar zoveel schoner is. Ik snap het ook werkelijk niet waarom je dat zo uit je raam kiepert.
Overal op de parkeerplaats staan grote vuilnisbakken, waarbij je soms niet eens uit je auto hoeft. Je krijgt alles netjes in een papierenzak die je ook prima thuis in de container kunt gooien. Waarom dan toch alles uit je raam kieperen? :|

@ Berry, lekker zo'n spontaan uitje (tu)
Wij willen eind december er eigenlijk ook nog wel even tussenuit. Als we gaan wordt het iets last minute vermoed ik.

Met de nieuwe auto rijd ik doorgaans best rustig, leent de auto zich er ook heerlijk voor. Het is echter ook de meest sportieve auto die ik tot nu toe heb gehad, dus af en toe zal ik mij daartoe laten verleiden.
Afgelopen zaterdag zat ik alleen in de auto, had ik niets in de auto wat breekbaar was/kon schuiven. Dus even een afritje op de ouderwetse manier gepakt. Er zit een flauwe bocht in, die is niet zo spannend is gevolgd door een recht stukje en eindigt met een haakse bocht waar je (stevig) voor af moet remmen.
Het is de laatste jaren een sport geworden om met elke auto daar het maximale uit de remmen te halen, je merkt dan erg goed het verschil tussen warm/koud/nat/droog maar ook een goed vergelijk tussen de verschillende auto's. Maximale remmen is dus van "iets" boven vMax (100), terug naar +/- 30.
Mocht je onverhoopt de bocht niet halen dan is de schade beperkt tot een gedeukt ego en een auto die je met een beetje pech niet meer zelfstandig uit het gras kunt krijgen, wat dat betreft een veilige plek.

- Astra: deed het erg goed, geholpen door de 225 brede zomer/winterbanden. De auto bleef ook goed stabiel onder het remmen. Remmen waren goed te doseren tegen ABS aan. Met deze auto heb ik het ook veruit het vaakste mee gedaan, dus dan weet je ook exact wat er kan.
- ****: zat vrijwel direct in de ABS, zwabberde alle kanten op door de smalle all-season banden en je moest dus echt flink corrigeren onder het remmen. Eerste keer spannend, later vermakelijk maar in een noodsituatie misschien ook wel erg spannend. De Clio deed het op eenzelfde wijze, al vond ik het in die auto soms te spannend.
- Focus: die stond op 17" all-season banden en zat qua banden dus tussen de **** en Astra in. De ABS kwam er pas laat in, maar wel een stuk eerder als bij de Astra. Op nat wegdek hakte de ABS er veel eerder in. De auto bleef ook lang stabiel, alleen de achterkant wordt op het laatst toch wel wat licht met een lichte onbalans.

Dan de BMW. Deze staat op breed 19" zomerrubber (245 voor en 255 achter) en heeft de optionele M-Performance remmen. Naast de blauwe remklauwen zijn de remmen ook daadwerkelijk een stuk groter en krachtiger. Ik bleef het rempedaal maar verder intrappen en hij bleef maar harder remmen, geen ABS en een volledig neutrale wagen. Wel knipperende alarmlichten, maar dat heeft in deze auto niets met de ABS te maken (bij de Astra en ****).
Nu was dit de eerste keer, dus het ging nog niet zo hard als dat het met de Astra soms ging maar het kan absoluut nog wel wat harder.

Bovenstaand is geen doel op zich, maar soms lenen de omstandigheden zich er voor en laat ik mij er toe verleiden. Verder vorige week een aantal keren naar kantoor geweest en keurige 1:14/1:15 gereden :)

Zo. Ik ben bijna klaar voor vakantie :) Nog een paar uurtjes en dan richting Overloon!

@ Rob: gecondoleerd en veel sterkte met het verlies van oma.

@ Joost: hoe is het nu met het beestje?

Ik vermoed dat mijn schoonouders wel vrij vlot een andere hond hebben. Onze hond was daar de helft van de tijd al en woonde daar ook voordat mijn vriendin en ik bij elkaar waren, dus het wordt daar ook wel gemist. Die hond zal dan vast ook wel weer veel bij ons te vinden zijn. Soort van co-ouderschap big smile smiley
Mijn schoonouders wilden na het overlijden van hun hond eigenlijk geen hond meer. Nu pasten ze af en toe op onze hond en die van mijn schoonzusje dus blijkbaar is het weer gaan kriebelen. Nu hebben ze een hond geadopteerd: een Berner Sennen *-) Wat een bakbeest is dat.

Wij zijn nog hartstikke blij met ons pupke..alweer 5 maand en de tandjes beginnen er nu uit te vallen. Best effe pittig met twee jonge kids maar eigenlijk gaat het harstikke goed en is het een superlief ras met de kids.

Zaterdag zijn we met ons gezin en het gezin van mijn zus heerlijk ergens wezen eten. En gisteren zijn we naar Drenthe/Groningen geweest om afscheid te nemen van oma in het uitvaartcentrum. Dochterlief van 4 hebben we het ook uitgelegd en ze wilde graag even mee om afscheid te nemen van omi en dat pakte ze echt harstikke goed op!
Blijft echt prachtig hoe mensjes zich ontwikkelen en dat is zo leuk aan opgroeiende kids. Prachtig om te zien hoe de jongste van 1 en de oudste van 4 zich door blijven ontwikkelen en elke dag weer nieuwe dingen kunnen. Woensdag de uitvaart.

Helaas dus de Astra K meeting gemist (eigenlijk wel blij om want had geen idee wanneer en hoe ik de Astra moest fatsoeneren) maar dat komt wel weer eens.

Fijne vakantie Gerwin!

En heb zaterdag ook de Kia EV6 gezien..wat een fraai ding zeg..dan stap je toch niet meer in zo'n lelijk hok van **..die zijn echt goed bezig!

De EV6 heb ik vorige week ook even bekeken; bij kantoor om de hoek zit een KIA dealer, daar kwamen we langs met ons lunchrondje. Mooi ding, en niet zo lomp als ik had verwacht.

@huisdieren: onze kat loopt nog steeds niet lekker. Denk toch dat ie z'n poot heeft gebroken. Morgen naar de dierenarts, hopen dat ie er beter mee omgaat dan de vorige keer; toen heeft ie de hele tent op stelten gezet daar.

En heb zaterdag ook de Kia EV6 gezien..wat een fraai ding zeg..dan stap je toch niet meer in zo'n lelijk hok van **..die zijn echt goed bezig!

Inderdaad, ik zag op fb dat een oud collega een brandweer rode had gekocht / geleased. zag er gewoon heel goed uit (tu)

@ Joost: hoe is het nu met het beestje?

Nog niet goed, het is nu er op of er onder. :( Gekke is, hij heeft gewoon niet eens iets heel ergs. geen tumor of andere erge aandoening. Alleen hij eet gewoon niet door ontstoken alvleesklier en daardoor nog verder afgezwakt en daardoor nog meer klachten en nog meer verzwakt. Nu heeft hij sonde via zijn neus in de maag. Om de 3 uur is het 1 ml spoelen met water. Dan 20 ml eten er in en weer naspoelen met 3 ml water. Duurt zo'n 15 minuten, maar heeft hij in ieder geval (speciaal) eten in zijn maag in de hoop dat hij weer snel opknapt. Als het donderdag nog geen stijgende lijn is dan is het helaas klaar en is de kans dat hij er bovenop komt klein.

FIjne vakantie gerwin,

Blijft echt prachtig hoe mensjes zich ontwikkelen en dat is zo leuk aan opgroeiende kids. Prachtig om te zien hoe de jongste van 1 en de oudste van 4 zich door blijven ontwikkelen en elke dag weer nieuwe dingen kunnen.

herkenbaar. de jongste begint nu ook aardig wat woordjes te praten. De oudste legt allerlei verbanden nu en stelt soms hele slimme vragen :} ze zijn nu hier bij de hoofdstraat aan het werk en we gaan bijna elke dag wel even kijken naar de graafmachines en ander materieel. vraag hij; waarom zijn het allemaal jongens die de graafmachines besturen, kunnen meisjes dat niet? tjah, meisjes kunnen dat wel, geen idee waarom ze dat niet doen :}

Wij hebben nog net op het laatste moment een yachtblauwe GT-Line EV6 kunnen vast laten leggen. Geen Mokka-E dus. Heel blij mee. De GT-lines waren alleen dit jaar niet meer leverbaar, dus heel blij dat we er toch nog 1 bij een dealer in het land hebben kunnen vinden. Ow en naast stoel en stuurverwarming is er natuurlijk ook stoelverkoeling aanwezig, al heb je bij een (goede) EV niet zo snel het probleem met ruitjeskrassen en koude of warme interieurs bij instappen.

Die Kia EV6 is inderdaad een mooie auto om te zien. Op gebied van elektrisch rijden doet Hyundai/Kia het erg goed, die geven de concurrentie telkens het nakijken.
Maar je mag van geluk spreken als je er dit jaar nog één kunt krijgen. Volgend jaar is het elektrisch rijden al niet meer zo intertessant.

Komend jaar betaal je 12% over de eerste 35.000k, en 22% over het resterende bedrag.
Zoek je een beetje een leuke uit, ben je snel rond de 60k kwijt. Er maar even van uit gaan

12% over 35k = 4.200k\
22% over 25k = 5.500k
Totaal 9.700k * 0.3735 = 3.622k/12 = 301 euro per maand
Totaal 9.700k * 0,49% = 4.753 k /12 = 396 euro per maand.

Leuke astra ST: 40k
22% over 40k = 8.800 k * 0.3735 = 3.286,8k /12 = 273 euro per maand
22% over 40k = 8.800k * 0.49% = 4.312k /12 = 359 euro per maand.

Wat een geld wat een geld, Bij ons op de zaak worden geen autos van 60K geleased hoor. Volgens mij is 40-45K hier echt de max.

@Joost, wat erg van jullie kat, hopelijk helpt het en knapt ze op.

@Richard, ik ken dat met die bochten,r echte stuk en keihard remmen om de haakse bocht te halen. Met de 7 kan ik dat het snelste hier in de omgeving :}, de 1 serie staat er niet heel veel achter, maar heeft meer moeite om die snelheid te halen. Met de Mini heb ik het nog niet gedaan, die heeft all season banden die prima rijden, maar voor dit soort "spelen"wil ik liever echt goede grip.

@Gerwin, fijne vakantie.

@All, wij zjn afgelopen zaterdag voor kunstof kozijnen gaan kijken. 3 beneden voor, 1 kleine in de keuken en 2 boogkozijnen op zolder.. de 1e offerte is inmiddels binnen.. net geen 10K. Halleee. is toch wel 30% duurder dan ik had verwacht ook. man, wat een geld.

@Ascona: Wij hebben een kat die ook niet meer at, een paar jaar geleden. Naar de dierenarts en die had het over twee mogelijke oorzaken: Kattenaids (100% dodelijk) of een ontstoken altvleesklier.... Ze wilden eerst uitgebreid onderzoek gaan doen, waarop mijn echtgenote stelde dat ze gelijk de behandeling voor ontstoken Altvleesklier moesten starten. (Het beest was een vaatdoek inmiddels) Hij is een week "opgenomen" geweest in de dierenkliniek en kreeg daar via infuus een coctail van o.a. prednison..... En heeft het gelukkig overleefd.

Wat een geld wat een geld, Bij ons op de zaak worden geen autos van 60K geleased hoor. Volgens mij is 40-45K hier echt de max.
Bij een EV heb je dan niet zoveel keuze.....zeker niet als je een beetje range wilt hebben. Een Kia E-niro valt er dan nog net binnen.

Maar ben benieuwd wat de leaseprijs gaat doen van auto's met een brandstofmotor, wat is immer de marktwaarde nog na 3-5 jaar als we steeds dichter tegen het jaartal aan schurken waar we op alternatieve energiebronnen over moeten stappen.

@Ruud, iedereen rijdt hier ice. Er is nu 1 collega die een nieuwe Tucson heeft besteld , een hybride, maar die woont in Belgie.. Andere prijzen/regels.

Gisteren ook in Belgie getankt voor 164,9 Dat was de moeite zeg.

@Astra F Kijk ook even naar de leasetarieven. Daarnaast is een EV6 niet gelijkwaardig aan een Astra hoor. Zeker geen superdeluxe GT-Line. Benzine rijden is/wordt niet meer aantrekkelijker tov EV hoor. Ook niet met de hogere bijtelling. Wegenbelasting, onderhoud, brandstof(?)-kosten, restwaardes, het zit allemaal in de leasebedragen. Daarnaast is ene EV gewoon veel comfortabler dan een ICE, vandaar ook de wens dat het persé een (tweede) EV zou zijn thuis. We doen beide zo'n 30.000 - 40.000 per jaar normaal. Wat wel essentieel is, is dat je thuis kunt opladen en dat de snellaadsnelheid er inderdaad voor kan zorgen dat je van 0-80% gaat in 20 minuten. Met de Mini ben ik trouwens (véél) meer tijd kwijt om te tanken op jaarbasis, het Belgisch tankstation ligt hier zo'n 10 minuten rijden vandaan.

Astra F zei:
Die Kia EV6 is inderdaad een mooie auto om te zien. Op gebied van elektrisch rijden doet Hyundai/Kia het erg goed, die geven de concurrentie telkens het nakijken.
Maar je mag van geluk spreken als je er dit jaar nog één kunt krijgen. Volgend jaar is het elektrisch rijden al niet meer zo intertessant.

Komend jaar betaal je 12% over de eerste 35.000k, en 22% over het resterende bedrag.
Zoek je een beetje een leuke uit, ben je snel rond de 60k kwijt. Er maar even van uit gaan

12% over 35k = 4.200k\
22% over 25k = 5.500k
Totaal 9.700k * 0.3735 = 3.622k/12 = 301 euro per maand
Totaal 9.700k * 0,49% = 4.753 k /12 = 396 euro per maand.

Leuke astra ST: 40k
22% over 40k = 8.800 k * 0.3735 = 3.286,8k /12 = 273 euro per maand
22% over 40k = 8.800k * 0.49% = 4.312k /12 = 359 euro per maand.

Ik kwam deze berekening nog tegen, daar kwam een EV nog relatief gunstig uit voor volgend jaar (niet zo gunstig als nu idd)

KLIK

Bij de KIA dealer nu is het gewoon nu bestellen en dit jaar nog rijden. Hebben waarschijnlijk een grote voorraad ingekocht. je zult wel geen uitgebreide keuze hebben in kleuren / uitvoeringen.

Barri zei:
Sja, een auto van 40k vergelijken met een auto van 65k. Dat is appels en peren :)

Ja en nee. Voor een goede EV met een acceptabele range ben je gewoonweg snel tussen de 45.000 & 60.000 euro kwijt.
De Kia E-Niro is nu nog één van de goedkoopsten, met een prijs van rond de 45k. Een ID4 met 77kw/h en wat opties gaat ook snel richting de 55k.
Wil je dus een beetje range hebben, dan kom je idd. bij een relatief grote auto uit met dito prijskaartje.

Helaas worden er nog weinig modellen van formaat astra aangeboden, met een goede range.
Dan kom je bij de Tesla 3 uit, die ook snel richting de 55k gaat.

Ik ben niet zo in de nummers, maar volgens mijn collega's is het nog steeds aantrekkelijk om een EV te rijden.

1 wacht op alle details van de megane e-tech. Hij verwacht met de 60Kw batterij en wat met wat luxe dat die op 50K komt. Levering voorjaar 2022. En dat is volgens hem in de bijtelling nog altijd een stuk goedkoper dan een golfje van 40K.

maar jij hebt de leaf toch vrijwel gelijk gekregen met onze Up volgens mij. Dan kun je toch nog prima een jaartje doorrijden met de lage bijtelling? Bovendien; als je een jaartje verder bent dan is er ook veel meer aanbod (zoals bijvoorbeeld de helemaal elektrische astra). En ja, de voorwaarden worden misschien steeds minder gunstig, maar de auto's worden ook wel steeds goedkoper. Bovendien profiteer je nu maximlaal van de lage bijtelling van de leaf.

en zelfs met een kleine op komt kan het qua ruimte makkelijk met de leaf.

Vind het toch wel een goede ontwikkeling dat de lease EV's qua bijtellingskosten steeds dichterbij de traditionele ICE auto's komen.

EV's zijn jarenlang gestimuleerd met een korting op de bijtelling. Kun je van vinden wat je wilt, maar dat heeft wel gewerkt ook al waren de EV's toen of niet toereikend en/of nog schreeuwend duur. Inmiddels worden de EV's qua actieradius en betaalbaarheid steeds beter en wordt het verschil in kosten ook steeds kleiner.

Dat een 40k Astra in de bijtelling bijna net zo duur is als een EV van 55k is in dat opzicht ook wel logisch. Die auto's zijn in de basis gewoon duurder door de EV techniek, de korting op de bijtelling compenseert dat.

Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen van een EV weer terug gaan naar een ICE zodra de auto's exact gelijk aan elkaar zijn. Ik denk dat het instant vermogen en de stilte in de auto erg prettig rijdt en dat actieradius voor veel mensen in de dagelijkse praktijk ook geen issue is.

Vriend van mij wil zijn Passat TDI ook graag vervangen voor een EV maar is veel op pad en heeft dus weinig zin/tijd om gepland/ongepland onderweg te laden, dat is wat hem tegenhoudt.

Overigens ben ik denk ik een van de laatsten ter wereld die nog nooit in een volledige EV heeft gereden *-)

maar jij hebt de leaf toch vrijwel gelijk gekregen met onze Up volgens mij. Dan kun je toch nog prima een jaartje doorrijden met de lage bijtelling? Bovendien; als je een jaartje verder bent dan is er ook veel meer aanbod (zoals bijvoorbeeld de helemaal elektrische astra). En ja, de voorwaarden worden misschien steeds minder gunstig, maar de auto's worden ook wel steeds goedkoper. Bovendien profiteer je nu maximlaal van de lage bijtelling van de leaf.
De Leaf rijdt ik ook cker door tot voorjaar 2023, dan gaat hij naar 22% bijtelling en is het niet meer interessant. Maar zou dan een mooie auto zijn om de Polo van B te vervangen.
Voor haar woon-werk verkeer is de Leaf een prima auto, met iig de nodige luxe/comfort opties.

Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen van een EV weer terug gaan naar een ICE zodra de auto's exact gelijk aan elkaar zijn. Ik denk dat het instant vermogen en de stilte in de auto erg prettig rijdt en dat actieradius voor veel mensen in de dagelijkse praktijk ook geen issue is.
Ben ik ook erg benieuwd naar. Het directe vermogen en de rust is idd. erg fijn, daar kun je heel snel aan wennen. Ik vind het heel ontspannen rijden.

zodra de (lease) kosten gelijk liggen zullen veelrijders of mensen die geen eigen laadmogelijkheid hebben misschien nog wel in een benzineauto even blijven rijden maar de rest zal zonder stimulering (los van de exorbitante benzineprijzen) ook eerder overstappen

maar zo ver is het nog lang niet. voor mij nog veel te duur. :) en dat veranderd de komende jaren ook niet.

zou wel mooi zijn als er wat meer kleine EV's komen. als vervanger voor de Up. juist bij die stadsritjes vind ik een EV het best tot zn recht komen. heb je ook geen dure accu nodig voor mega range. Lekker stil, vlot, vliegensvlug tussendoor. Een praktijk actieradius van 150 km zal in principe al genoeg zijn. meer dan dat rijden we nooit op 1 dag met een 2e autootje. (die dan wel vaker ingezet gaat worden)

B Real zei:
Dat een 40k Astra in de bijtelling bijna net zo duur is als een EV van 55k is in dat opzicht ook wel logisch. Die auto's zijn in de basis gewoon duurder door de EV techniek, de korting op de bijtelling compenseert dat.
En dat is krom; het verschil zou in de autoprijs al gecompenseerd moeten worden, zodat het voor de particulier hetzelfde scheelt. Gelijk zou het leasetarief (excl. brandstof) voor een EV hoger moeten zijn omdat de brandstofcomponent kleiner is.

B Real zei:
Overigens ben ik denk ik een van de laatsten ter wereld die nog nooit in een volledige EV heeft gereden *-)
Ow wauw zeg! Het is al heel wat jaren terug dat ik voor het eerst met een EV reed. Zo'n beetje op volgorde: e-up, e-Golf, Ioniq, eTron, Model X, MG ZS, eCitigo.

Overigens ben ik denk ik een van de laatsten ter wereld die nog nooit in een volledige EV heeft gereden 

Zal wel meevallen denk ik. In mijn familie/vrienden/kennissenkring heeft nog helemaal niemand met een EV gereden. Toegegeven dat er weinig autofanaten tussen zitten maar iedereen rijd gewoon op benzine en helemaal niemand overweegt Plug-in of EV.

In mijn familie ook niet, maar we komen dan ook uit een arme familie waar veel geeneens een auto kunnen betalen laat staan een rijbewijs hebben :} Mijn broer en ik voelen ons dan ook wel eens opgelaten als er een dikke BMW en mercedes aan komen met een verjaardag. Daar komen de broers aan ... :}

Bij vrienden hebben er 2 een leaseauto, maar geen EV

Het is met name op mijn werk waar toch wel veel EV's rijden of besproken worden

eerste x volledig elektrisch rijden weet ik overigens goed! Dat was de Opel Ampera, ik gok zo'n 11 jaar geleden :)

Nee he...weer twee paginas vol met EV geleuter...:)

Ik kan er kort over zijn. Ik heb in mijn familie, collega's en vriendenkring echt helemaal niemand die in een EV of zelfs Hybride rijdt. Allemaal particuliere autos en niemand die een EV kan betalen.

Ik houd me er ook totaal nog niet mee bezig. Voor mij nog heel ver weg en zal ook niet zo gauw in een tweedehands EV stappen totdat er meer bekend is over levensduur en restcapaciteit accus.
Ben nog veel te blij met mijn benzineauto en geniet daar elke dag van...:)

rjthefrisian zei:

behalve dat momentje bij de pomp :} kon afgelopen week weer 70 euro aftikken. zaterdag op en neer naar amsterdam en nog wat andere ritjes, dus volgende week sta ik weer bij die pomp. Terwijl mijn auto op benzine gewoon 1 op 14 makkelijk moet haalt, dus dat is het hem ook niet.

rjthefrisian zei:
Nee he...weer twee paginas vol met EV geleuter...:)

Ik kan er kort over zijn. Ik heb in mijn familie, collega's en vriendenkring echt helemaal niemand die in een EV of zelfs Hybride rijdt. Allemaal particuliere autos en niemand die een EV kan betalen.

Ik houd me er ook totaal nog niet mee bezig. Voor mij nog heel ver weg en zal ook niet zo gauw in een tweedehands EV stappen totdat er meer bekend is over levensduur en restcapaciteit accus.

Precies! (tu) Sowieso wordt je er op deze site mee doodgegooid terwijl dat het procentueel gezien echt totaal niet speelt, geneuzel in de marge is het. Natuurlijk snap ik dat het allemaal nieuws is en dat is ook prima maar de verhouding is echt krom.

Ach dat tanken doe ik al sinds ik mijn rijbewijs heb dus weet niet beter...:) ik schrik veel meer van de steeds maar verder stijgende prijzen van boodschappen, goederen, kleding, enz...

Sowiezo tank ik nu veel minder aangezien ik niet alle dagen meer naar kantoor ga. Maar jah..krijg ook minder ww reiskostenvergoeding.

Precies! thumbs up Sowieso wordt je er op deze site mee doodgegooid terwijl dat het procentueel gezien echt totaal niet speelt, geneuzel in de marge is het. Natuurlijk snap ik dat het allemaal nieuws is en dat is ook prima maar de verhouding is echt krom.

Eens. Het lijkt wel nergens anders meer over te gaan. Maar jah...zoals vaker gezegd..de particuliere autonieuwverkoop wordt langzaam de nek omgedraaid. Het is gewoon niet meer op te brengen. Weet niet waar het naartoe gaat.

Precies! thumbs up Sowieso wordt je er op deze site mee doodgegooid terwijl dat het procentueel gezien echt totaal niet speelt, geneuzel in de marge is het. Natuurlijk snap ik dat het allemaal nieuws is en dat is ook prima maar de verhouding is echt krom.

Ik ben bang dat dat geneuzel in de marge in een heel rap tempo in NL gaat veranderen als je de PHEV voertuigen ook gaat meerekenen. De volvo XC40 behoord tot een van de meest populaire modellen van 2021. Een heel groot deel daarvan (misschien wel het grootste deel) is PHEV of EV. Zelfde geld ook voor de KIA Niro. (op plek 3 van best verkopende modellen) Die modellen hebben hun succes in NL voor een groot deel te danken aan hun EV aanbod. Nee de golf of astra staan echt niet meer in de top 5.

Voor een particulier is een auto kopen sowieso al niet meer te doen. Met stijgende brandstofprijzen, duurzaamheid wat bedrijven willen, hoge restwaarde van EV modellen gaat ze dat bij de nieuwverkopenen echt wel snel merken verwacht ik.

Gemiddelde leeftijd van een auto is in NL ruim 11 jaar. In België 6,5 jaar. Dat zegt genoeg :)
Op de parkeerplaats bij kantoor staat het vol met ID.3, ID.4, eTron en nu ook Enyaq en Q4. Leuk, maar voordat ik dat kan betalen zijn we heel wat jaren verder. Ik zet mijn Focus altijd zo centraal mogelijk in het zicht :D En al die leasers weerhoudt mij er zelfs van een Seat te gaan rijden bijvoorbeeld : dan blijf ik liever een ander merk voor de deur zetten.

Logisch, elektrisch rijden is (voorlopig) de toekomst. Daar investeren merken in, dus daar komen ook de nieuws-items weg.

Op dat gebied, Opel zou ontwikkeling van de de nieuwe benzine & dieselmotoren generatie binnen PSA op zich nemen. Ik vraag me af wat daar nog van terecht komt.
Ik kan me een keer een kleine update aan de huidige motorengeneratie voorstellen, maar betwijfel sterk of er nog meer in het vat zit. Als je ziet dat Opel over 6 jaar al geen brandstofmotoren meer brengt.

Op de parkeerplaats bij kantoor staat het vol met ID.3, ID.4, eTron en nu ook Enyaq en Q4. Leuk, maar voordat ik dat kan betalen zijn we heel wat jaren verder. Ik zet mijn Focus altijd zo centraal mogelijk in het zicht big smile smiley En al die leasers weerhoudt mij er zelfs van een Seat te gaan rijden bijvoorbeeld : dan blijf ik liever een ander merk voor de deur zetten.

En toch was je gepast jaloers op een collega die in een ID4 ging rijden....:p dat snap ik dan niet helemaal...:D

Wij gaan vandaag oma naar haar laatste rustplaats brengen...gelukkig hebben we er mooi weer bij.. *-)

Sterkte Rob! :(

Hier 1 vriend met een Tesla 3, van de zaak, iedereen heeft daar een Tesla dus ja. Maar verder iedereen op benzine.

rjthefrisian zei:
Op de parkeerplaats bij kantoor staat het vol met ID.3, ID.4, eTron en nu ook Enyaq en Q4. Leuk, maar voordat ik dat kan betalen zijn we heel wat jaren verder. Ik zet mijn Focus altijd zo centraal mogelijk in het zicht big smile smiley En al die leasers weerhoudt mij er zelfs van een Seat te gaan rijden bijvoorbeeld : dan blijf ik liever een ander merk voor de deur zetten.

En toch was je gepast jaloers op een collega die in een ID4 ging rijden....:p dat snap ik dan niet helemaal...:D
Ik vind het mooi om op LinkedIn dat toch even te benoemen :D
Want als je hier een auto krijgt dan betekent dat niet dat je salaris inlevert, heel krom. Dus geef me dan die auto maar! Tot die tijd rij ik een ander merk :D

Maar waarom krijg jij geen auto dan? Hoort niet bij jou functie?

over dat gesproken;

Ik heb een andere baan! Na 10 jaar veel te hebben gezien is mijn functie veranderd. Alles is veel theoretisch geworden en ik ken het 'spelletje' nu wel. Ik heb een geweldig team, fijne werkgever dus heb het nog vrij lang aangekeken, maar ik ga dit niet de rest van mijn leven doen.

Ik ben begin dit jaar voor mijzelf aan het kijken wat ik leuk vind, waar ben ik goed in, waar krijg ik goede energie van. Hier en daar bij andere bedrijven in de keuken gekeken maar ook bij mijn eigen werkgever. Ik weet dat ze heel tevreden met mij zijn maar er moet natuurlijk wel iets zijn wat past. Nu wilde het toeval dat er een nieuwe functie bij komt in de aftersales als service coördinator. Vacature is ook extern uitgezet. aantal mensen hebben gereageerd en ik ook. Persoonlijkheidstesten en diverse gesprekken of wat ik wil en verwacht en ook wat zij verwachten.

Uiteindelijk bleek ik de beste keus. salaris is prima, ik ken het bedrijf natuurlijk heel goed, de klanten en producten ook. Er word wel wat van mij verwacht, maar dat doe ik ook van mijzelf. Duurt nog wel even voordat ik kan beginnen omdat de timing voor het vertrek op mijn huidige afdeling heel beroerd komt qua werkdruk. En liefst willen ze eerst een vervanger regelen (maar die dat maar eens te krijgen in deze markt). Dus verwacht medio februari / maart dat ik intern verhuis. Zin in!

(maar er zit geen auto bij, maar vind ik ook niet zo belangrijk)

Sterkte Rob!

Barri zei:
Zondag getankt in Luxemburg, dat was wel fijn. 1,55 voor euro98 E5!

Ik wilde reageren met "wat duur", ik tankte daar vorige maand voor 1,37 langs de snelweg. Dat was echter Euro95 :D

behalve dat momentje bij de pomp grinning smiley kon afgelopen week weer 70 euro aftikken. zaterdag op en neer naar amsterdam en nog wat andere ritjes, dus volgende week sta ik weer bij die pomp. Terwijl mijn auto op benzine gewoon 1 op 14 makkelijk moet haalt, dus dat is het hem ook niet.

Ja dat is voor mij ook wel even wennen na jaren leasen. 70eu was geen volle tank neem ik aan?
Benzineprijs doet er wat mij betreft in mindere mate toe. Ik heb vooraf een berekening gemaakt en wilde maximaal een x bedrag per maand kwijt zijn aan de auto. Verzekering en verbruik vallen met de kennis van nu gunstiger uit, de benzineprijs valt een beetje tegen maar is vooral afhankelijk van de gereden km's.
Hoeveel km we in een jaar gaan rijden blijf lastig in te schatten en de vakantie km's (+/- 4.000) geven ook een vertekend beeld.

Ik zet mijn Focus altijd zo centraal mogelijk in het zicht

Die van mij staat altijd onopvallend in de parkeergarage welke ook voor niet medewerkers beschikbaar is. Vaak het plekje pontificaal voor de deur naar het trappenhuis, soms ergens anders en soms ook op de specifieke vrouwenparkeerplaats. (niet gelogen, hangt een speciaal bordje :D)

En toch was je gepast jaloers op een collega die in een ID4 ging rijden....tongue sticking out smiley dat snap ik dan niet helemaal...big smile smiley

Nouja, als ik hem als leaser kreeg zou ik ook geen nee zeggen. Dat heeft niks met ** of de ID4 te maken. Je krijgt gewoon een hagelnieuwe auto met een prima actieradius voor een EV, daar lijkt mij weinig mis mee.

Ik heb een andere baan!

Proficiat Joost!
Mooi dat de organisatie groot genoeg is én de kans bied om na al die jaren ook eens wat anders te kunnen doen (tu)
Betekend dit ook minder vlieguren en minder werkdruk?

En liefst willen ze eerst een vervanger regelen (maar die dat maar eens te krijgen in deze markt).

Herkenbaar probleem, wij kunnen ze ook erg moeilijk vinden.

Gefeliciteerd Joost! (tu)

@vrouwenparkeerplaats: in Triberg, Duitsland, heb ik de enige 'mannenparkeerplaats' ter wereld gezien :} :}

En idd: bij mijn functie hoort geen auto. Al heeft een collega met exact dezelfde functie wel een auto (en dezelfde salarisschaal...). Rechten uit het verleden. Dat is echt super krom bij ons en zorgt voor best wat frustratie onder de medewerkers.
Ik hoef ook geen leaser, maar het gaat erom dat het beleid gewoon super krom is. Geef elke medewerker een X bedrag voor mobiliteit en laat 'm zelf kiezen. Nu is mijn directe collega zo'n €800 duurder per maand voor het bedrijf omdat hij een auto heeft, en ik alleen een magere reiskostenvergoeding voor die paar dagen op kantoor (19ct voor max 25km).

Geef elke medewerker een X bedrag voor mobiliteit en laat 'm zelf kiezen.

ja ik denk dat zo de toekomst ook zal zijn. Bij mijn vorige werk waren ook wat mensen die de leaseauto weigerden (in ruil voor extra salaris). Onderling verschil is inderdaad niet goed voor de collegialiteit. Gelukkig kennen wij dat niet, vrij strak georganiseerd.

Proficiat Joost!
Mooi dat de organisatie groot genoeg is én de kans bied om na al die jaren ook eens wat anders te kunnen doen thumbs up
Betekend dit ook minder vlieguren en minder werkdruk?

De werkdruk zal wat meer fluctueren. Als er problemen zijn op locaties in de wereld waar onze producten liggen kan het goed zijn dat ik 's avonds een keer wat extra moet doen om wat in gang te zetten, maar dat werkt natuurlijk ook andersom. Je krijgt veel meer ad hoc werk en ze willen dan ook een pragmatische oplossing ipv eindeloos technisch geneuzel wat ik nu wel vaak heb.

Vliegen zal minder worden (meer kan ook haast niet). Dat ga ik eigenlijk wel missen. Niet zozeer het zitten in een vliegtuig maar wel even naar de andere kant van de wereld, daar waar je ook bepaalde relaties hebt opgebouwd de laatste 10 jaar. De leuke kroegjes, leveranciers, etc.

Nu word het reizen meer incidenteel. Is het een nieuwe functie dus het is nog even afwachten hoe het gaat en hoe het word vorm gegeven, wat ik deels in eigen hand heb ook. (tu)

Gefeliciteerd met de nieuwe functie Joost! (tu)

Heb het idee dat je in deze nieuwe functie meer te maken zal krijgen met externe problemen/klachten van de klanten zelf waar je je eerst meer bezig hield met issues tussen diverse afdelingen/productielocaties en niet zo zeer contact had met klanten rechtstreeks. Denk ik :};)

Gefeliciteerd Joost, altijd mooi als je intern je ambities kunt verwezenlijken.
En voor het bedrijf goed om jouw kennis te behouden.

Heb het idee dat je in deze nieuwe functie meer te maken zal krijgen met externe problemen/klachten van de klanten zelf waar je je eerst meer bezig hield met issues tussen diverse afdelingen/productielocaties en niet zo zeer contact had met klanten rechtstreeks. Denk ik grinning smileywinking smiley

Exact. Ik was in het voortraject wel vaak betrokken bij projecten om over bepaalde eisen te discussiëren met klanten. En als er problemen zijn tijdens productie ook wel eens met de klant in overleg wat zij willen accepteren. Maar met name intern. En nu is het hoofdzakelijk met klanten extern contact hebben. Maar ook met externe bedrijven die namens ons over de wereld problemen kunnen oplossen / inventariseren en uiteraard koppel ik alles intern terug om te zien of het een structurele fout is in het product of een indicent.

Ook zit er een commercieel randje aan, want begreep al dat een groot deel van de 'claims' door verkeerd gebruik word veroorzaakt, en dat betekend dus gewoon omzet ;) En zo af en toe zal ik naar locaties over de wereld gaan als het echt foute boel is., maar geen idee hoe vaak dat is.

Mercedes is ook weer terug van beurt + APK : 279 euro, valt mee

Gaaf! Die moet gewoon binnen hebben gestaan, ondanks er al wel het e.e.a. aan is gebeurd :} Lekker tijdsbepalend kleurtje ook. In matte vorm zie je deze kleur tegenwoordig vaak op exclusieve duitse bakken :T

Wat een rust hier!

@Corsa: leuk ding! Mijn moeder had er ooit zo eentje, van 1987.
Jammer dat dit exemplaar flatblade wissers heeft en dat het logo voorop ontbreekt. Ook hoort de 'voorspoiler' gewoon in carrosseriekleur te zijn gespoten. Grappig model wel, met die aparte 'voorspoiler'.

Dat soort details waren mij nog niet eens opgevallen, wel dat het een net exemplaar lijkt op het oog (tu)
Ik kan mij niet herinneren wanneer ik er een voor het laatst gezien heb.

En inderdaad, dergelijke kleuren zag je in die tijd heel veel. Toen heel lang niet, alles moest metallic en inmiddels komen ze steeds vaker terug. Al dan niet gewrapped.

Gisteren voor het eerst na de vakantie de auto gewassen, die was behoorlijk smerig dus.
Op vakantie wel 2x afgespoten. 1e keer omdat ik gek werd van alle vliegen op de voorruit van de heenrit. 2e keer omdat het 's nachts wat geregend had en de auto er niet uit zag omdat de auto natuurlijk behoorlijk stoffig was. Verder geen washandschoen oid gebruikt, alleen grondig afgespoten met foam/hogedruk bij een tankstation.

Gisteren dus wel grondig gedaan. Hogedrukreiniger geleend, die moet ik toch ook echt zelf maar gaan aanschaffen.
Voorkant in de bug remover gezet, velgen in de velgenreiniger. Even wachten en met hogedruk afgespoten, aardig verrast door het resultaat.
Vervolgens velgen nogmaals met de hand gedaan en uiteraard de auto zelf ook.

Uiteindelijk weer een vers laagje wetcoat erover. Vandaag is het een miezerige dag en heb ik zeker al 10x even naar buiten gegluurd naar een schone auto met daarop allemaal kleine druppeltjes :D

Terug
Bovenaan