Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Astra F zei:
@ Hans(toch?): Jij kunt het als geen ander benoemen. De luxe AGR stoelen zijn in de Astra K natuurlijk ook leverbaar, b

Hoi Ruud, Ja Hans.(tu) Ik beoordeelde de standaard stoelen in de Astra Innovarion en de Insignia Innovation Bij mijn beide auto's had / heb ik de standaard stoelen passend bij die uitvoering. Tegen meerprijs waren duurdere ( elektrisch verstelbare uitvoeringen ) mogelijk .

De Astra J voelde steviger aan dan de Astra K. Mijn stelling is dus dat de eerdere generaties op een wat hoger niveau stonden ( of aanvoelden ) dan de latere.

Dat herken ik wel. Door de gewichtreductie voelt alles wat lichter aan. Maar daardoor is de auto zoveel fijner om te rijden en is qua bak en motor zoveel beter. Op dat gebied maakt de K echt gehakt van de J.

En tuurlijk is een Insignia B nog wat beter maar de K biedt eigenlijk alles al wat je nodig hebt.

Zooooo, vakantie zit er weer op B)

Dik twee weken Frankrijk en dik twee weken heerlijk weer gehad. Gewoon elke dag 28-30 graden en zonnig. Alleen de laatste dag, toen we al wat aan het inpakken waren, een paar regenbuien. Wat dat betreft wel voor herhaling vatbaar om in deze periode op vakantie te gaan. Stukken goedkoper, nog altijd heerlijk weer, niet super druk maar alles is nog wel geopend en het is gezellig druk.
Eerste keer ook met de kleine man, dus vooraf wel benieuwd hoe dat zou gaan. Nouja, ontzettend relaxed eigenlijk. Hij vind alles prima en mooi. De dagjes weg afgewisseld met dagjes niks doen, wat sowieso wel lekker is op vakantie.

We hebben dik 3.500km weggetikt. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik ontzettend blij ben dat deze auto vlak voor onze vakantie op het pad kwam. Alles past er prima zonder te proppen in. De auto is een heerlijke cruiser gebleken.

Voor het eerst dat ik ACC in een auto heb, ook serieuze file gehad en dan is het icm een automaat toch wel een uitkomst hoor. Ook op de vele snelweg kilometers (zonder file) vind ik het een heerlijk systeem. Uiteraard moet je je een beetje aanpassen aan het systeem, heb je daar geen moeite mee dan is het zoveel relaxter rijden.

Wat ook even wennen is, is dat de auto best vlot accelereert als bijvoorbeeld een vrachtauto opzij gaat en de auto weer versneld. De automaat schakelt, afhankelijk van het verschil tussen de snelheid en ingestelde snelheid, één, twee of zelfs drie versnellingen terug en geeft dan behoorlijk gas. Niet oncomfortabel vlot, maar soms mag de auto wat mij betreft wel wat meer gebruik maken van het koppel van de motor ipv ver terugschakelen en doorhalen naar 4.000/4.500rpm.
Heb het ook wel eens geprobeerd in de handmatige stand, maar dan voelt het accelereren weer erg traag aan dus dat is ook niet de juiste oplossing. Plus dat je daarvoor geen automaat hebt
Ik ga toch eens uitzoeken of dat beter wordt met andere software voor de versnellingsbak.
Voor de duidelijkheid, het is niet zozeer een minpunt het is meer dat ik het zelf niet nodig vind en van mening ben dat de auto ook prima bij 3.000rpm weer op mag schakelen op de meeste momenten.

De auto heeft een sportonderstel, is daardoor wat extra laag en heeft 19" velgen. De auto is dus stug/sportief, iets waar wij ons absoluut niet aan ergeren. Echter toen we op aanraden van de navigatie een file probeerden te ontwijken (navigatie stelde een alternatieve route voor welke dik een uur korter was), kwamen we op achterafweggetjes af die niet het beste asfalt hadden. We hadden er toen al wat uurtjes en kilometers opzitten, dat was het eerst moment dat we tegen elkaar zeiden dat het wel iets comfortabeler mocht.

Verbruik van de auto was wisselend. Eerste deel van de heenweg hebben 1:15 gereden. Vmax +10 doorgaans.
Ter plekke heel veel in stadjes/dorpjes gereden. Veel rotondes en in de spits best wel wat filerijdend. Tsja, dan kom je maar tot 1:10.
Terugweg begon voortvarend, lekker rustig op de weg maar de laatste dag moesten we 800km dus de cruise control maar op 150 gezet op een vrijwel lege Peage. De motor draait dan 2.200rpm, maar 1:15 haal je niet meer natuurlijk. Dat aangevuld met redelijk wat file in Duitsland en het laatste stuk in Duitsland maar wat harder rijden zal ook niet voor de beste cijfers gezorgd hebben (ik moet nog tanken).
Grootste voordeel is wel dat de brandstof in Frankrijk een klap goedkoper is, zelfs langs de snelweg goedkoper als in Nederland en op de terugweg nog even voor 1,37 in Luxemburg getankt :T

Bij een tankstation in Duitsland parkeerde er een Duitse 4 GC naast ons. Zelfde kleur, zelfde velgen, zelfde remmen. Alleen zijn de raamlijsten en luchthappers bij mij zwart en waren die op de Duitse auto chrome........ dat laatste is echt een stuk minder mooi. De Duitser viel het zelf ook gelijk op, kort duimpje en weer door (tu)

Zo te lezen een heerlijke vakantie gehad! Toch spannend zo de eerste vakantie met zijn 3'en.

Dat schakelen snap ik wel dat je dat niet helemaal top vind, moet waarschijnlijk ook wel anders in te regelen zijn. Fijn dat de auto verder zo goed bevalt!

Ach, niet top. Zo erg is het allemaal niet. Het valt gewoon op als je uren en 100'en kilometers op de snelweg rijdt.
Het is dan rustig op de weg, je remt af voor een vrachtwagen. Vrachtwagen gaat opzij en zonder dat het echt hoeft schakelt de auto 2 of 3 versnellingen terug om iets minder als 3/4 gas weer te versnellen naar 140 en daarbij pas te schakelen bij een 4000/4500rpm. Als je zelf schakelt zou je wellicht maar één versnelling teruggaan wellicht en de auto wat meer op koppel laten versnellen met halfgas. De auto kan de omstandigheden ook niet ruiken, dus doet ook maar wat hem geprogrammeerd is :)

Overigens is het op de Autobahn ook wel weer leuk hoor. Zelfs uitsluitend rijdend op de ACC laat je nog best wat auto's achter je op zo'n moment. Terwijl het "maar" 184pk, door de 8 automatische versnellingen gaat accelereren wel lekker vlot :)

Heb overigens ook de verkeersbordherkenning gemist. Had ik voor de vakantie willen laten activeren, maar is er niet van gekomen. Zeker op zo'n rit en op onbekende plekken is dat toch wel prettig. Ben benieuwd of we er boetevrij vanaf gekomen zijn :T

Klinkt als een fijne vakantie, Richard! Fijn dat jullie kereltje zo makkelijk is. Die gaat ook alweer richting de 1 jaar of niet? 7 oktober wordt die van ons alweer 1. De tijd gaat zo hard..
De zomer is nu echt wel voorbij hoor.. snel donker, vochtig en koude avonden...

Grappig dat je over die zwarte nieren begint.... mijn pa heeft ze in de X1 ook chroom en twijfel om zwarte aan te schaffen. Ik zit zelf ook nog steeds te twijfelen of ik mijn grille en logo zwart maak. Op het forum zijn er diversen die al het chroom zwart maken maar alles zwart wordt mis ik toch stukje chiqueheid bij een auto...maar smaken verschillen daar enorm in.

Leuk Richard! Klinkt als een fijne vakantie.

Ik was gisteren nog in jouw (vorige) hometown: met de schoonouders even naar Wildlands geweest en ze hebben voor het eerst in hun leven een hunebed gezien *-)
Eindelijk weer eens wat kilometers op de teller gezet dus.

En eergisteren met m'n nichtje en haar vriend op autojacht geweest. Uiteindelijk een geschikte auto gevonden!

Klinkt goed richard. Krijg zo ook wel zin in een autovakantie B) volgend jaar misschien.

wel komend weekend naar Schokland met de auto, weekendje weg met wat vrienden

Vandaag de benz in de glascoating gezet, morgenvroeg 2e laagje;

51495858367_878e11d534_b.jpg

Ziet er top uit Joost, erg mooi werk!

@Berry, ik heb ook nog nooit een hunebed gezien hoor, zou dat graag eens doen want ik heb zeker interesse in de oudheid. Ik wilde vroeger ook archeoloog worden, totdat ik er uiteraard actherkwam dat het overgrote deel van het werk, heeeeeeeeel saai.

Ik ben nu thuis bezig met de kozijnen schilderen, de schilder die zou komen heeft wederom aangegeven te druk te zijn en bla bla bla.. Kansloos dus ben zelf maar begonnen, niet mijn hobby, maar gaat prima.

Mogguh!

Afgelopen vrijdag weer eens een bruiloftsfeest gehad; heerlijk! Nog schor van (:B

@ Richard: Klinkt als een prima vakantie! Mooi dat de eerste vakantie met z'n drietjes zo goed bevallen is (tu)

En eergisteren met m'n nichtje en haar vriend op autojacht geweest. Uiteindelijk een geschikte auto gevonden!
Je hebt je eigen Focus verkocht en nu op zoek naar een andere? :D

wel komend weekend naar Schokland met de auto, weekendje weg met wat vrienden
Altijd lekker zoiets in het vooruitzicht! Ik moet nog 4 weekjes wachten en dan gaan we weer lekker een weekje naar Overloon (tu)
De auto staat er in elk geval netjes bij; mooi werk Joost!

Ik ben nu thuis bezig met de kozijnen schilderen, de schilder die zou komen heeft wederom aangegeven te druk te zijn en bla bla bla.. Kansloos dus ben zelf maar begonnen, niet mijn hobby, maar gaat prima.
Tsjonge jonge... is het een hobby-schilder of heeft ie een echt schildersbedrijf?

Sanoma zei:
Je hebt je eigen Focus verkocht en nu op zoek naar een andere? :D
Haha nee :D
Ze zochten voor een reis door Europa een 4WD. Bij een particulier een mooie 3-deurs RAV4 gevonden in nette staat en met weinig kilometers.

@Gerwin gerenomeerd bedrif met goede recensies, maar door het slechte weer heel veel buitenklussen opgeschoven.. Snap ik, maargoed, echt een oplossing bieden deed hij ook niet.
Nu besloten de voorgevel door kunstof te laten vervangen in 2022, evenals de 2 zolderramen. De 1e verdieping is afgelopen jaar vervangen door nieuwe kozijnen, dus die laten we zo.

Achja, je moet je geld toch ergens aan uitgeven.

Ik heb vant weekend ook nog een kozijn buiten staan schilderen. Was het perfect weer voor.. mooi droog, niet te warm en windstil. Dan is het altijd ook zo gepiept en kijk ik altijd voldaan terug.

Nu besloten de voorgevel door kunststof te laten vervangen in 2022, evenals de 2 zolderramen. De 1e verdieping is afgelopen jaar vervangen door nieuwe kozijnen, dus die laten we zo.

Wat is het bouwjaar van jullie huis dan? Is het allemaal al zo slecht dan?

@Rob, 1979 is het bouwjaar, beneden voor en op zolder voor zijn nog de originele kozijnen, dit is tevens de zon en regen kant.
Die zijn zeker nog wel te redden, maar onder de kozijnen zitten houten latten verticaal, daarachter is ook regen gekomen. Die zijn wel echt slecht zijn we achtergekomen en om dat allemaal op te knappen, dan laat ik liever gelijk kunstof zetten wat anders over 6-8 jaar op de planning stond. Wel met dezelfde uitstraling.

00438-2160.jpg

Ons huis is ook uit 1979. Hier gaan ook 2 kozijnen worden vervangen volgend jaar

We hebben 3 gerenomeerde bedrijven aangeschreven voor kozijnen (en goede recensies uit onze omgeving) Kozijnen aan de weer kant achter (zuid-westen) zijn matig. Is echt wel te redden met was glaslatten, kitten, wat repareren en goede verf dan kan het zo weer jaren verder. Maar doordat de radiatoren weg gaan in het voorjaar bied dat ook een mogelijkheid om ramen tot aan de grond te maken. Em dan ook gelijk trippel-glas. Dus ga daar geen geld meer aan investeren. 1 bedrijf viel gelijk al af door de arrogante houding aan de telefoon. De andere 2 hebben netjes een offerte uitgebracht. 1 met stelkozijnen wat sterk mijn voorkeur had en had ook een iets beter gevoel. Prijzen waren gelijk.

Wat ik mij wel om had verbaast; beide bedrijven zeiden unaniem van elkaar (en dat was begin juni), hou er rekening mee dat we met de planning in maart/april volgend jaar zitten :O We dachten dat we belachelijk vroeg waren maar dus precies op tijd.

Ik heb pas de ruiten in de voordeur vervangen. Er zat bruin gebogen glas in, met strips ertussen. Ongelofelijk lelijk. Nu gewoon blank glas, met folie aan de binnenzijde. Huis ziet er gelijk wat moderner uit!

Alle kunststof kozijnen zijn van rond 1991, dus eigenlijk zou ik wel wat betere ruiten erin moeten zetten...

Mogguh!

@ Kunststof: we hebben alles aan de voorkant en zijkant van het huis in kunststof. (vorige bewoner) Is ook de kant waar het weer op staat, dus ideaal.
Nog wel her en der wat houten balken/planken op hoogte (boven de ramen) dus die moesten dit jaar écht geschilderd worden. Daarvoor een schilder gevraagd; ik ga niet zo hoog. Die heeft gelijk de ramen/deur aan de achterkant gedaan, want die zijn nog wel van hout maar dat is gelukkig alleen op de begane grond.
Kostte al met al 450 euro, dus viel me mee.

@Gerwin gerenomeerd bedrif met goede recensies, maar door het slechte weer heel veel buitenklussen opgeschoven.. Snap ik, maargoed, echt een oplossing bieden deed hij ook niet.
Mmm, niet echt een nette instelling... beetje arrogant zelfs. 'Werk zat, dus ik kan doen/zeggen wat ik wil'.

Dan inderdaad maar zelf doen ;)

Een eigen huis....hoop werk.....gelukkig valt dat bij die van ons mee.... das nog relatief nieuw (bouwjaar 1997) dus kozijnwerk is nog allemaal dikke prima en ook allemaal van kwalitatief goed hout en ook van moderne constructie waardoor vocht er moeilijk grip op krijgt.

En ga zelf altijd twee keer per jaar het verfwerk goed schoonmaken waardoor je goed zicht heb op de status en je tijdig kan ingrijpen met bijwerken of een schilderbuurt.
Net als je een auto.. als je hem gaat wassen of poetsen zie je pas echt alle plekjes.

Goed onderhoud is essentieel. maar jah..als de vorige bewoners dat niet gedaan hebben, zit je er mee.

Ik heb alleen veel werk van de houten velux ramen..ze waren blank gelakt en door de vorige bewoners wat teveel verwaarloost. Ik heb ze destijds geschuurd en wit geschilderd maar doordat ze toch vaak vochtig worden door condens wat 's nachts ontstaat krijgt schimmel er snel vat op en is niet goed voor het verfwerk.

Ja die werk zat instelling kom ik ook regelmatig tegen, op zich niet erg, maar er zijn ook tijden dat er geen werk zat is. Die bedrijven sla je dan op zeker over die nu de moeite niet nemen netjes te blijven.
Za van de week eens wat afspraken plannen om kozjinen te gaan bekijken/bestellen.

Als het schilderwerk nu allemaal goed is, dan pas in de Rob manier toe, 2x per jaar even nalopen en waar nodig bijwerken. Dan is het niet alles tegelijk.

Ik vind werk niet erg, maar een beetje balans tussen werk, gezin, eigen tijd en klussen blijft toch lastig. Vandaar dat de 7 ook geschorst staat onder een laag stof. Komt er gewoon niet van.

Zeker lastig...ik kom bijzonder weinig aan klussen in en om het huis toe....kan net het hoogstnoodzakelijke doen en meer tijd is er even niet....
Ik werk zelf maandag t/m donderdag.. vrijdag is pappadag en werkt mijn vrouw altijd en ben ik alleen met de koters bezig...en om het weekend werkt mijn vrouw de beide dagen en komt er met de kids ook weinig van...
En dan willen we ook nog wat leuks doen met het gezin, vrienden en familie bezoeken, naar het voetbal, enz..

Weg vliegt de tijd..:) maar het zal me even jeuken.. quality time met de kids en het gezin staat op eenzame hoogte bovenaan en vinden wij heel belangrijk.
We zijn niet aan kinderen begonnen om ze de hele week naar de opvang te brengen. Dan maar wat minder werken, verdienen en minder tijd aan materiele zaken zoals huis en dergelijke. Ze worden al zo verschrikkelijk snel groot.

Oh jah en dan loopt die spartelende pup ook nog rond die wat aandacht nodig heeft..;)

Herkenbaar Rob.

Ik ben woensdagmiddag vrij (pappamiddag) en wil die tijd ook echt besteden aan de jongens. Vandaag ook heerlijk boten wezen kijken bij de sluis, picknick, rennen in een wijland met gemaaid gras, en nog even treinen gekeken. B) Vrijdag werkt ons bedrijf maar tot 14.30 uur dus als het werk het een beetje toe laat ga ik dan ook weg om dan snel boodschappen of wat andere klusjes te doen om ook in het weekend tijd te hebben voor gezin, familie en vrienden. Klusjes blijven dan vaak liggen. Zaterdagochtend pak ik nog wel eens wat op.

Wat is dus vaak doe ik af en toe dagen vrij nemen als mijn vrouw aan het werk is en de kinderen naar de opvang (dinsdag of vrijdag) zodat ik echt kan schilderen of andere tijdrovende klusjes kan doen. Ik heb deze hele week ook vrij B) anders kon ik autopoetsen ook wel vergeten. Vanmorgen de tuin winterklaar maken en morgen het trapgat van kelder tot aan zolder schilderen staat nog op de planning. B heeft ales al afgeplakt, dus moet lukken. Vind het ook heerlijk om even niet met mijn hoofd bezig te zijn, geen telefoon die de hele dag gaat, mailbox die ontploft, diep nadenken of allerlei zaken, maar gewoon lekker met de handen bezig, muziek op de achtergrond en heerlijk rustig zonder die druktemakers even wat werk verzetten. :}

Mogguh!

Ik kan met jullie niet meepraten zo zonder kinderen ;) Maar ik kan me prima voorstellen dat je je tijd er wel mee vol kunt maken.

Als ik soms mijn eigen agenda zie; Wilde zaterdagmorgen in eerste instantie bezig met de tuin, maar ik heb het alweer volgepland met andere dingen...
Misschien eind van de middag nog even tijd want het is er mooi weer voor. En anders maar op zondag.

@Joost, ja dat is heerlijk! Ik had het eerst op donderdagmiddag, maar die verlofuren zijn op helaas.

@Gerwin, ja je zit zo vol gepland, daar heb je niet noodzakleijk kinderen bij nodig :)

Een middag vrij vind ik nooit wat waard...alle beetjes helpen maar zo'n middag is zo voorbij....dan kan je net niks. Zeker nu dochterlief om 13.45 al weer bij school staat te trappelen.
Ik heb dan altijd het gevoel dat je je werk net niet af krijgt en thuis ook net niks kunt bijdragen.

Ook de reden dat ik mijn vrije dag van woensdag naar vrijdag heb verschoven. Op de woensdag zit je midden in de werkweek en als je deadlines hebt of net wat dingetjes hebt waar collega's op zitten te wachten ga je toch weer achter de pc zitten. Nu kan ik donderdagmiddag de boel af sluiten en zie ik maandag wel weer vedrer. Geeft mezelf veel meer rust!

Ach ja..de dag heeft 24 uur...zonder kinderen krijg je de dag ook vast wel vol! Alleen dan doe je meer dingen die voor jezelf zijn en met kids ben je meer met "anderen" bezig.
Ook leuk hoor!

Ik had voor de vakantie nog even een abonnement bij BMW afgesloten voor navigatie updates en real time trafic information. Leek mij met de aanstaande vakantie wel goed besteed en was met 69eu ook geen wereldschokkend bedrag.

De kaarten gingen qua versie van eind 2019 naar medio 2020........ niet helemaal de stap die ik voor ogen had. Ik dacht ook dat er nieuwere kaarten waren, maar deze kon ik niet downloaden. Prima, nieuwe kaarten krijg ik vanzelf dacht ik.

Tijdens de vakantie kreeg ik een mailtje (ik had nergens omgevraagd overigens). Ergens was iets fout gegaan waardoor ik geen nieuwere kaarten kon downloaden, dit was aangepast en inmiddels werkte alles weer naar behoren.

Gisteren even gekeken en inderdaad, versie 2021-3 was beschikbaar. Die staan er nu dus op (tu)
Overigens download de auto de kaarten voor de BeNeLux zelf, dat verklaart dus wel waarom ik aan het eind van de vakantie (na dat mailtje) de melding kreeg dat de navigatie was bijgewerkt.
De kaarten voor de rest van Europa moet je downloaden en met een USB stick er opzetten. 35GB zal wel iets teveel van het goede zijn om "over the air" binnen te halen.

Werkt overigens super makkelijk. Programmatje download de kaarten, pakt deze uit op een USB stick, je steekt de stick in de auto en de auto regelt in 15 min de rest. Ondertussen kun je de navigatie gewoon blijven gebruiken (afgezien van een herstart aan het eind van de 15 min).

Overigens geen hinder gehad van de "oude" kaarten en wel een paar keer ons voordeel gedaan met de file informatie en alternatieve route (tu)

herkenbaar Richard, ik had het precies zo, alleen dan met 2017 kaarten, nu 2021 via USB overgezet, werkt echt handig he!

@Rob, ja de donderdagmiddg had ik ook voor lize, even boodschappen doen en daarna Lize uit school halen en samen iets leuks doen :)

Ik vind het maar gesodemieter...:}

Maps, FM of waze werken via Android auto toch uitstekend?
Van te voren even de route op de foon opzoeken, telefoon aansluiten op de auto en rijden maar!
Altijd de meest actuele info, flitsers en niks kaarten downloaden/bijwerken of dokken.

Wat is het voordeel van de navi van BMW zelf dan?

Na lange tijd geen teken van leven kan ik me opnieuw voorstellen: Ferdinand, 43, kalend en rij een Astra K van de zaak. Een rode 1.6 diesel 136pk met inmiddels 133K op de teller.. :}

@Richard, fijn dat de bim zo goed bevallen is!
Je zou toch niet die 3500km in de C1 hebben moeten afleggen! :O

@Rob: je volgt zo’n beetje mijn voorbeeld, tot 5 jaar geleden was ik ook elke vrijdag vrij voor de kids, vrouwlief aan het werk en ik vooral aan het uitrusten van 4x9 uur werken (in de regel was dat 4x10 uur)
Nu mijn jongste al 10 is en zichzelf ‘schoolklaar’ kan maken verandert de behoefte om een hele vrijdag vrij te zijn wel, ik week nu ook op vrijdagochtend en ook dat bevalt me prima. Zit er zelfs aan te denken om naar de 40 uur te gaan en eens in de zoveel tijd de 4uurtjes te compenseren. Kan ik ook eens meedoen met de vrijmibo :)

Corsa 20SEH zei:
@Rob, bij onze Mini dat ik die in het Heads up display zie :) Dat is wel handig :D Carplay navigatie komt daar niet in.
Dat vind ik inderdaad ook wel erg prettig dat het daar aangegeven wordt. Ik heb mijn aanwijzingen graag lang van te voren en dat is dan van de HUD af te lezen. Voor mij ook een reden om het ingebouwde navigatiesysteem te gebruiken.

rjthefrisian zei:
Ik vind het maar gesodemieter...:}

Maps, FM of waze werken via Android auto toch uitstekend?
Van te voren even de route op de foon opzoeken, telefoon aansluiten op de auto en rijden maar!
Altijd de meest actuele info, flitsers en niks kaarten downloaden/bijwerken of dokken.

Wat is het voordeel van de navi van BMW zelf dan?

Jarenlang met name Waze gebruikt omdat ik de ingebouwde navigaties minder mooi/prettig vond. Ik kan er niets aan doen, maar de navigatie in de BMW vind ik wel prettig/mooi en daarom heb ik veel minder de behoefte om Apple Carplay te gebruiken. Bijkomend voordeel is inderdaad ook dat ik de aanwijzingen in de HUD krijg.

Kaarten downloaden is wellicht gedoe, maar geld alleen voor het EU deel. De BeNeLux kaarten werkt de auto onmerkbaar op de achtergrond bij. Wel zo prettig in al mijn voorgaande auto's waren de kaarten al sterk verouderd toen ik bij de dealer de oprit afreed, updaten kostte eenmalig in elk geval bij Opel een veelvoud van wat ik nu bij BMW voor vier updates per jaar betaal. De Focus update de kaarten ook automatisch, maar het downloaden heeft mij letterlijk weken gekost waardoor ik later alsnog de bestanden van de Ford site gedownload heb en met een USB stick zelf heb geupdate.

Dan zit er ook nog actuele trafic/file informatie bij in. Hoe goed is die dan? Nou, die is dus vrijwel gelijk aan Google Maps kwamen we in de vakantie achter.

Routes opzoeken op de telefoon en naar de auto sturen kan nu ook gewoon, dat kon met de Astra ook maar dan was het vaak wel de vraag of het bericht aan kwam. Dat gaat nu feilloos.

Tot slot flitsers...... daar moet ik nog een oplossing voor hebben. Tot die tijd rijd ik niet meer te hard :}

Is het al met al veel beter? Nee, natuurlijk niet. Zo was de navigatie van de Astra ook niet beter of slechter dan die van de Focus, je komt er altijd wel. Wel vond ik de navigatie in de **** prettiger om mee te werken en vind ik die in de BMW nog een tandje prettiger wat er dus voor zorgt dat ik niet naar Carplay/Android Auto grijp.

Oh en telefoon aansluiten in de auto, dat is pas gesodemieter. Dat hoort natuurlijk gewoon draadloos en daarmee automatisch te gaan :p:}

Na lange tijd geen teken van leven kan ik me opnieuw voorstellen: Ferdinand, 43, kalend en rij een Astra K van de zaak. Een rode 1.6 diesel 136pk met inmiddels 133K op de teller.. grinning smiley

@Richard, fijn dat de bim zo goed bevallen is!
Je zou toch niet die 3500km in de C1 hebben moeten afleggen! eye popping smiley

Welkom Ferdinand! :T
Op vakantie met de C1 was wat mij betreft ook geen serieuze optie, mijn vriendin zou dat graag nog eens doen met haar auto'tje. Evenals een rondje Ring :D
Ik vond zelf wel meevallen hoeveel spullen we mee hadden, maar ook de helft van de spullen had absoluut niet gepast in de auto.

ik week nu ook op vrijdagochtend en ook dat bevalt me prima. Zit er zelfs aan te denken om naar de 40 uur te gaan en eens in de zoveel tijd de 4uurtjes te compenseren. Kan ik ook eens meedoen met de vrijmibo smiling smiley

Dat is wel fijn aan 4x9 werken, dat wend vroeg of laat wel. Zeker met thuiswerken en daardoor geen reistijd voelt het helemaal niet als een langere dag.
Als je dan op de vrijdagochtend thuis nog een paar uurtjes werkt zijn die ook zo om en heb je gelijk weer wat uren te pakken die je later kunt compenseren.

Dat is ook hoe ik het doe.

Ik herken wel wat richard zegt; ik vind het via de auto gewoon mooier / beter werken. Beter in de zit van mooier geïntegreerd

Komt ook omdat ik geen android auto heb en dus alleen op het telefoonschermpje moet kijken of luisteren. Bij het gebruik van de fabrieksnavi ook geluid gedempt als er navigatie is. Ik zie tussen de tellerklokken ook info over de navi. zelfs de hybride batterij ziet wanneer hij het beste even wat accu kan sparen als er nog stadritjes in het verschiet zitten (en daar veel efficiënter is dan de snelweg). Spraakbedieding werkt echt subliem bij de mercedes. Ik heb linguatronic in mijn auto, en daar kun je gewoon tegen praten in plaats van gerichte losse commando's. Dus gewoon adres in 1x doorspreken en klaar zonder de handen van het stuur te moeten houden. Dat werkt dermate goed en soepel dat ik het ook geregeld gebruik.

Dat is wel fijn aan 4x9 werken, dat wend vroeg of laat wel. Zeker met thuiswerken en daardoor geen reistijd voelt het helemaal niet als een langere dag.

4x9 zijn ze bij ons pertinent op tegen. Het is bewezen dat de focus dat laatste uurtje vele malen minder is. sterker nog; het 8e uurtje is soms al minder, afhankelijk van functie en persoon. Wat is de volgende stap. 3x 12 uur? en dan 4 dagen vrij? :} 4 dagen werken kan wel bij ons, maar dan gewoon verlof.

Ik heb net de auto volgepakt. Ik organiseer altijd ons vriendenweekendje en had aangeboden om ook de boodschappen te doen voor vanavond en morgenvroeg. Maar met 13 kinderen en 10 volwassenen is het toch behoorlijk wat boodschappen. de kofferbak van de auto ligt al vrijwel vol *-) Dus de Up gaat ook maar mee. Is ook maar uurtje rijden. En B vind het ook fijner om als ze zelf even weg wil dat ze dan haar up kan pakken. ze rijd niet zo graag in mijn auto *-)

Ach, ik vind x aantal uren per week sowieso achterhaald. Ik word afgerekend op wat ik doe, niet op de uren die ik maak. Als ik mijn werk in 20 uur af krijg is er geen haan die er naar kraait als ik de overige 20 uur op de bank lig. Helaas ben ik niet zo goed dat mij dat ook daadwerkelijk lukt :}

Ik geloof echter best dat er genoeg mensen zijn die nu met het thuiswerken weinig werkdruk hebben en er een bijbaantje bij kunnen hebben als je dat ook nog eens vanachter hetzelfde bureau kunt doen.

Mijn vriendin gaat binnenkort een dag per week ouderschapsverlof opnemen. Haar werkgever wilde graag dat ze o.a. halve dagen ging werken, dat was wel handig in het kader van overdracht met een collega.
Dat hebben we toch maar even niet gedaan. Halve dag werken kost je wel gewoon de normale reistijd (ze kan niet thuiswerken). Je bent er altijd iets eerder, gaat iets later weg en dus kost het je meer dan een halve dag. Vervolgens doe je in zo'n halve dag ook weer net niks zoals Rob zegt. Plus dat het ook weer gedoe opleverde qua opvang/oppas.
Anyway, ze heeft haar poot stijf gehouden en uiteindelijk is het geregeld zoals ze zelf uitgedokterd had (tu)

En ik maar zwoegen die 4x9 uur per week :,(:,(:T

Is ook gewoon afhankelijk van het bedrijf. Wij hebben een productiebedrijf. De robots draaien 24/7 maar montage / spuiterij / eindcontrole / specials gaan gewoon op tijd van start. De 'trein' gaat lopen om 7.30 uur. Dus ondersteunende kantoormensen moeten dan ook rond die tijd gewoon aanwezig zijn (al dan niet thuis zover mogelijk). Ook om die reden is 4x9 bij ons niet wenselijk. Of de hele fabriek moet 4x9 gaan werken. Voor afdelingen zoals sales ligt dat wel anders. daar zie je ook dat mensen met Azie als klantenkring heel vroeg beginnen, soms zitten die om 6 uur 's ochtends al in teams vergaderingen. maar de america's juist heel laat (ivm tijdsverschillen)

Ik ben ook wel heel blij dat ik mijn week zelf mag indelen. Op papier werk ik ook 4x9..maar schipper wel eens wat en doe het weekend ook wel eens wat.

Zeker met het thuiswerken kun je tussendoor eens wat privezaken regelen en haal je op ander moment die uren wel weer in. Zeker met kids die ook wel eens ziek zijn en een vrouw die niet zomaar vrij kan nemen van haar werk, zijn we hier wel blij om. Maar jah....zoals Joost zegt is dat heel erg afhankelijk type werkgever.

Oh en telefoon aansluiten in de auto, dat is pas gesodemieter. Dat hoort natuurlijk gewoon draadloos en daarmee automatisch te gaan

Ik heb prive als zakelijk niet eens meer een draadloos oplaadbare telefoon. Had ik ooit wel (gebruikte het nooit) maar was wel klaar met die steeds duurder wordende foons.
Je kan in de astra wel draadloze mogelijkheden installeren maar ik geloof het wel.

Vant weekend end of summer days he...niet vergeten! Zal dat spul van Richard eens proberen. Zweren veel astra forummers ook bij.

Ik ben ook wel heel blij dat ik mijn week zelf mag indelen
Hier ook en dat bevalt goed. Helaas zo veel werk dat de balans werk/prive regelmatig zoek is. En dat voor een gemeenteambtenaar :D

Idrive in de BMW werkt zo mooi en goed dat ik in deze auto mijn smartphone nooit gebruik voor navigatie. Wil de ook boel gewoon up to date houden qua kaartmateriaal. Wordt er bij mij gelukkig gratis op gezet, scheelt wel.

Vant weekend end of summer days he...niet vergeten! Zal dat spul van Richard eens proberen. Zweren veel astra forummers ook bij.
Ik ga mijn lijstje vandaag ook eens even maken. Foam voor de winterperiode, een goede beschermende detailspray (Sonax Ceramic of Sonax Brilliant Shine) en kan vast nog wel wat dingen bedenken.

@ Ferdinand: welkom in dit topic! :T

@ Autonavi: die van de V40 is niet veel soeps, daarom maar gewoon mijn telefoon. Werkt prima ;)

@ werk: Nou, hier 'gewoon' 40 uur per week en 8 uur per dag. Geen gekkigheid daaromtrent. Misschien in de toekomst een keer geen salarisverhoging maar 4 uurtjes minder in de week. Maar dat mag nog wel 10 jaren duren.

Hier ook gewoon 5x8, en dat bevalt prima.
Zag vandaag dat ik nog 178 verlofuren heb dit jaar. 40 lever ik in voor korting op de PL, dan kan ik er nog 40 meenemen. Dus nog 98 opmaken. Zal eens wat vrijdagen vrij nemen :)

Ik zou graag 4-9 hebben, in praktijk is het nu vaak 5-9, al heb ik wel geleerd neit meer in de avond uren te werken, het is toch nooit af :D

hier is 5 dagen wel nodig ivm. bezetting, maaroged ook niet erg, op andere vlakken zijn ze erg flexibel :D

Mogguh!

Ik heb nog zo'n 175 uur nog staan. Daarvan maak ik er in elk geval nog 40 op tijdens de herfstvakantie en de rest zie ik nog wel wat ik er mee doe.

al heb ik wel geleerd neit meer in de avond uren te werken, het is toch nooit af
Ik heb me vanaf het begin al voorgehouden om niet thuis te werken; dus geen mail naar mijn telefoon of laptop aan 's avonds. Tot nu toe gaat dat goed :D
(al neem ik de laptop voor nood wel mee op vakantie, want er is altijd nog wel iemand die belt met vragen)

Ach, ik vind x aantal uren per week sowieso achterhaald. Ik word afgerekend op wat ik doe, niet op de uren die ik maak. Als ik mijn werk in 20 uur af krijg is er geen haan die er naar kraait als ik de overige 20 uur op de bank lig. Helaas ben ik niet zo goed dat mij dat ook daadwerkelijk lukt
Zo'n constructie kan wel, als je bedrijf er ook op ingericht is dat je normaal 38-40uur maakt. Ben je vanwege je functie vaak vroeger en/of later aanwezig als de productie, dan kom je al in de overuren....als je vijf dagen per week wilt werken. Pak je ook een zaterdag soms mee....dan gaat het helemaal hard.

Ook om die reden is 4x9 bij ons niet wenselijk. Of de hele fabriek moet 4x9 gaan werken. Voor afdelingen zoals sales ligt dat wel anders. daar zie je ook dat mensen met Azie als klantenkring heel vroeg beginnen, soms zitten die om 6 uur 's ochtends al in teams vergaderingen. maar de america's juist heel laat (ivm tijdsverschillen)
Anderzijds, als je overuren maakt en die niet wilt laten uitbetalen is het uiteindelijk een probleem van de werkgever. Immers, is of jouw functie of het bedrijf niet op elkaar toegespeeld.

Hou het sinds dit jaar weer bij met overuren, zit momenteel al op 300 overuren, enkel dit jaar.....8-)
van die overuren vorige week 15 stuks opgenomen.....we zaten een weekje in Drenthe op de camping. Opzich hadden we mooi weer, maar de wind was wel hard en koud. Dat verpeste alles toch een beetje. Toen we vrijdagmiddag opruimden hingen er 3 personen aan onze voortent, toen we die inpakten. :}

Helaas kwam ik er voor de vakantie, bij het wassen van de astra, achter dat op het plaatwerk net bij de kofferklep de blanke lak heeft losgelaten waardoor er vocht tussen kwam. Dat laten zitten is gegarandeerd roest, dus helaas moet hij weer naar de spuiter. Dat "verlies" maar genomen, volgende week krijgt ie een deels nieuw jasje aan.....hopelijk verrast hij ons daarna niet meer.

Tjemig..denk je beetje om jezelf..das elke week bijna een dag extra?

Overuren ken ik niet meer.. tuurlijk doe ik 's avond en in het weekend ook wel eens wat maar dat snoep ik later weer terug..
Wil ik ook echt niet meer met een gezin en een priveleven. Is allemaal al druk zat.

Balen van je kofferdeksel..is dat een ander stuk van je klep dan wat eerder gespoten was?

Overuren ken ik ook niet. Als ze meer werk van mij vragen dan 40 a 45 uur, dan moeten ze er maar iemand naast zetten :T

@Ruud: je investeert nog aardig in die oude cabrio! Zo komt die Cascada er natuurlijk nooit!

Overuren ken ik ook niet. Als ze meer werk van mij vragen dan 40 a 45 uur, dan moeten ze er maar iemand naast zetten
Dan zit je toch ook al snel in de 5-7 overuren per week...... maar ben het in de basis wel eens met jouw visie. Tijdelijk een x overwerken kan gerust, maar als het structureel en ongewenst is is moet wel worden gekeken of er taken kunnen worden weggenomen. Wan realiseer je wel dat er ook genoeg mensen zijn die overuren nodig hebben om naar wens rond te kunnen komen.

Balen van je kofferdeksel..is dat een ander stuk van je klep dan wat eerder gespoten was?
Ja, dit het het paneel wat de bak waar het dak in valt afdicht.

@Ruud: je investeert nog aardig in die oude cabrio! Zo komt die Cascada er natuurlijk nooit!
Haha ja, ook meer dan mij eigenlijk lief is. Maargoed, dit jaar heb ik dan een 550 euro aan onverwachte kosten gehad op de astra. Da's nie mooi, maar valt natuurlijk in het niet wanneer je dat af zet tegen de afschrijving die je bij een Cascada zou hebben. En hobby's kosten nu eenmaal geld.....

Overuren?
Ik heb in mijn intussen 33-jarige carrière nog nooit ook maar één overuur gedeclareerd.
Mijn loon staat wat mij betreft tegenover een takenpakket en in sommige periodes van het jaar volstaan 37u/week structureel daarvoor niet.

Stiefzoon en schoondochter gaan vandaag een Ioniq5 testrijden.
Ze zijn al helemaal om naar elektrisch rijden maar de e208 is echt wel te klein voor hu tweeling.
Maar als ze hun huidige leasing van de 208 stopzetten en de Doblo diesel inruilen, zijn ze fiscaal op zakelijk gebied veel goedkoper af met één Ioniq5.
Er staan in BE enkele stockwagens met grote kortingen, helaas vrij karig uitgerust in vergelijking tot hun e208 (vb. geen blinde hoek detectie); een nieuwe is evenwel pas eind volgend jaar leverbaar.

Terug
Bovenaan