Er worden ook weinig huizen gebouwd. Veel bouwvakkers zijn er overigens ook niet meer, zijn omgeschoold door de crisis en willen nu echt niet meer terug de bouw op. Veel metselaars en stukadoors komen uit oost Europa. Niet zozeer vanwege de prijs, maar omdat ze er simpelweg veel te weinig zijn in NL. (en ze werken lekker door)
Een vriend van mij werkt bij een groot bouwbedrijf / projectontwikkelaar. die in het hele land werkt. Sommige projecten beginnen ze niet eens aan omdat het gewoon veel te onzeker en duur is als men daadwerkelijk gaat bouwen qua prijzen en vergunningen. Met name projecten in het westen van het land. Iedereen probeert er een slaatje uit te slaan. gemeentes vragen hoofdprijzen voor projecten om hun tekorten op te vullen. en ook toeleveranciers vullen graag hun zakken.
Veel bouwmaterialen zijn dagprijzen lijkt het . Vooral grote prefab betonplaten en wat andere specifieke dingen kunnen ten tijde van aanbesteding een bepaalde prijs hebben. maar ten tijde ven bestellen een jaar later zomaar vele duizenden euro's duurder zijn per plaat. Nog los van de maanden levertijden die ook erg onzeker zijn.
En dan nog het hele stickstofbeleid en vergunningen. Ze kunnen wel sneller bouwen maar vergunningen en regels houd de rem er ook flink op
Tel daar bij jou dat de economie weer is aangezwengeld, mensen hebben weer meer financiële ruimte, rentestanden zijn laag en dan krijg je dus een enorm te tekort wat ook niet zomaar even is ingehaald. Die vriend van mij verwacht dat het wel iets gaat afvlakken maar dat dit echt nog wel jaren gaat duren, maar ook afhankelijk van de economie.
Bij sommige nieuwbouwprojecten is gewoon verlies op geleden door vertragingen, exorbitant hoge prijzen ten tijde van bouw qua arbeid en materialen. Ondanks de hoge verkoopprijzen. Ik vermoed ook dat daar de toch wel matige kwaliteit van nieuwe huizen vandaan komt als ik dat soms zie in mijn omgeving met nieuwbouw. Alles moet goedkoop en snel. Op het eerste oog lijkt het heel mooi, maar als je gedetailleerd kijkt zie je toch wel veel zaken die net zo netjes zijn.
vrienden van mij hadden iemand ingehuurd die hun nieuwbouwhuis ging inspecteren voor oplevering, die vond nog 104 punten die opgelost moesten worden

allemaal kleine dingen overigens.