Al met al, of je hem nu wel of niet hebt kunnen zien......ze moeten leveren wat aangegeven is.
ze hebben exact geleverd wat aangegeven is. Immers een auto die 378 km haalt volgens de destijds geldende NEDC norm die alle fabrikanten hanteren in die tijd. De norm. Onafhankelijk gemeten zelfs. Dat die norm niet echt op de praktijk slaat kan nissan ook weinig aan doen. Het is net hoe je het bekijkt.
ze hadden ook kunnen adverteren, "rij-bereik van 378 gemeten volgens NEDC, maar ik de praktijk ga je dat toch niet halen"

maarja, dat doet geen enkele autobouwer. Ook niet bij benzinevoertuigen.
In die tijd is al jaren bekend dat de NEDC methode achterhaalt was en was men al jaren bezig met WLTP die een veel realistischer beeld zou geven. Juist voor elektrische auto's omdat die resultaten zeer sterk afwijken. Edit; even opgezocht in januari 2018 was bekend dat de WLTP range 270 km zou zijn, maar toen had jij hem net besteld dacht ik.
verbruikcijfers met benzineauto's worden ook volgens de NEDC methode gemeten in die tijd, was ook nooit haalbaar.
Dat die 378 volgens NEDC nooit ging halen kon je dus van te voren wel verwachten. Dat het veel ging afwijken ook. Maar hoeveel mag je dan verwachten dat hij in de praktijk wel gaat halen? geen idee... In autotesten van EV's hoorde je vaak (ook bij autoweek) dat je 1/3 of soms 2/5 van de NEDC reikwijdte af moet halen om het praktijkverbruik een beetje in te schatten. Dan klopt het wel aardig met wat jij haalt.
Als je al weet dat de NEDC meting van 378 sterk gaat afwijken had je ook nog heel even kunnen wachtten to de wat meer realistischer WLTP metingen binnen waren, of als je nog meer zekerheid wil wachten totdat er mat meer rijtesten en gebruikerservaringen zijn. Ik begrijp de teleurstelling wel, maar het is wel een risico als je de auto als early adapter koopt.
In geval van een ID 3, hoef je echt niet te accepteren dat hij softwarestoringen heeft en dat evt. functies het niet doen die je beloofd zijn.
klopt, daar mag je terecht om zeuren. Ik wil het niet eens zeuren noemen maar terecht klachten over hebben.
Maar hoor mensen ook wel een klagen over een verwarming die het niet snel genoeg doet. stuurgevoel, ruimte, bediening, een automaat die ze niet fijn vinden schakelen, windgeruis, een aanraakscherm wat net niet zo soepel loopt als men verwacht, . En dat laatste woord zit het hem in. Wat verwacht je, wat mag je verwachten en wat hoop je op.