Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Joehoe..we zijn er weer..eerst wat plaatjes:

20201119_113026 by Rob de Vries

20201119_113044 by Rob de Vries

20201119_113322 by Rob de Vries, on Flickr

20201119_114455 by Rob de Vries, on Flickr

Prachtige kleur en wagen om te zien maar het wordt hem niet.
Uitgebreide proefrit gedaan en mijn bevindingen zijn als volgt. Heerlijke kleur en echt wat unieks. Smoelt allemaal erg goed met de 18-inch en de led achterlichten.
Qua power, uitrusting en aankleding ook helemaal goed. Veel luxe en die elektrische achterklep alleen is al leuk..:)
Auto was nog muf, vies en ongepoetst maar daar doorheen keurige auto. Even stuk gereden en negatief vielen mij het lawaai uit de kofferruimte en gedreun van de banden op. Weer die akelige Bridgestones die ik altijd erg lawaaiig vind; ook de remmen klonken niet helemaal lekker. Ook viel mij op dat de motor in hield bij doortrekken en niet helemaal lineair liep. Beetje zelfde wat Richard had dus. Technisch dus wel wat dingetjes waarvan de vraag is of het oplosbaar is en waar ik me nu al aan irriteerde.

Dat heeft me eigenlijk doen besluiten om niet voor deze gaan samen met het feit dat deze van 2016 is en bijna 80k op de teller heeft, en Intellilux ontbreekt. Ook kreeg ik hier maar een half jaar garantie terwijl je bv bij Stern bv een jaar krijgt.
Als de auto nou helemaal perfect was dan had ik dit allemaal wel door de vingers gezien maar nu heb ik teveel twijfel. Dan zoek ik toch liever een die technisch wel goed is en minder kilometers heeft; desnoods met een minder sprankelende kleur en velgen.

Wat beviel:
+ Motor veel pittiger en soepeler dan mijn huidige Astra; als je bij 120 in de zes gas geeft gaat ie er nog flink vandoor.
+ Innovation plus heerlijk luxe met alles wat je nodig hebt; camera en elektrische klep zijn heerlijk.
+ Allemaal moderne techniek en gadgets
+ Schermpje tussen tellers stuk moderner; klokkenwinkel oogt wel wat plastic tov de veel luxere tellers Astra J.
+ Veel meer ruimte (met name achterin) tov Astra J
+ Auto stuk lichter en lichtvoetiger dan Astra J
+ Agr stoelen zitten nog steeds goed maar in Astra J nog beter; daar zijn ze veel dikker en steviger.
+ Heel veel auto voor je geld
+ Zeker in Innovation vind ik de Astra K ST toch wel fraai.

Wat ik minder vond:
- Doordat alles veel lichter en dunner is, vind ik hem minder solide overkomen dan de J. Stoelen dunner, achterklep lichter, deuren lichter, enzz..
- Wat slappere kunstoffne..bv de hendels van de agr stoelen en van het verschuifbare zitvlak
- De J ligt echt als een blok op de snelweg..deze is wat beweeglijker
- Knopjes infotainment voelden al gammel.
- Deze auto was duidelijk lawaaiiger dan de Astra J. Kwam ook door de banden maar wielkasten lasten volgens mij ook veel meer door.

Omdat de banden en velgen nogal negatieve impact hadden wil ik misschien ook wel eens kijken naar 17-inch.

Tot zover! We zoeken rustig verder!

Niet-robs-toekomstige-opeling
50620725382_472790bd8e_k.jpg

50620618676_463e1eb93a_k.jpg

Ik vind de kleur ook mooi!

Verder duidelijk verhaal. Die banden is nog wel te overzien en wat aan te doen. De laguna was ook erg lawaaierig op het eind. Pas met nieuwe achterbanden merkte ik pas hoe erg het was. Enorm stuk stiller. De Benz heeft rondom nieuwe banden, die is echt akelig stil. Hopelijk blijft dat. Banden kunnen echt de auto maken of breken. Zeker me een station wat al van nature als een klankkast wil fungeren.

Remmen zou je ook even kunnen (laten) nakijken. Eventueel in overleg vervangen. Geluid hoeft niet altijd vervangen te betekenen natuurlijk. Soms moet het gewoon schoongemaakt worden.

Maar dat linear opbouwen van vermogen zou mij ook niet lekker zitten. En voor een garage ook lastig om hier iets over te zeggen of wat aan te doen

Kleur was echt mooi en heb ik nog nooit gezien op een ST; wel op de vijfdeurs.

Maar jah..vooral die vermogensopbouw zat me niet lekker; is bij mijn huidige Astra ook wel een dingetje en wil ik niet weer.

Schrok ook wel even van de forward collision..zat achter een lesauto die niet optrok en opeens allemaal rode flikkerende lampjes op mijn voorruit...:)

Wel écht een mooie auto in die kleur. De carpool Wolvega knapt er een stuk van op.

Klopt..:)

Vermogensopbouw van de K 1.4 zat je niet lekker.
En je geeft aan dat dit bij je huidige J ook een issue is.
Misschien toch nu eerst maar eens een Leon en Focus gaan testrijden?

Geeft dus een boel duidelijkheid zo'n proefrit.
Ik zie veel positieve punten maar ook een paar kritische die niet makkelijk te negeren zijn.
Toch de Leon en Focus eens testen, hoe interessant een K ook is?

Die kleur is trouwens wel echt prachtig; in elk licht weer anders (y)

Ohja; mijn Punto is goedgekeurd! 1 opmerking over het profiel van 1 achterband. Verder in topconditie aldus de keurmeester :)

Snap jullie goedbedoelde advies maar laat ik mij niet door tegen houden om toch de astra te prefereren. Bij de Leon krijg je voor hetzelfde geld stuk oudere auto met weinig moderne techniek. De Focus is vooral in 1.5 ook stuk prijziger en blijf het interieur niet echt mooi vinden.

Ik heb nu deze op de korrel. Weinig kms, 2018, alle benodigde opties incl IL. Alleen kleine velgjes en banden...maar daar is tzt wat aan te doen.. :)

link

Staat bij stern in wormerveer maar heeft ook vestiging in oa groningen. Weer zon ex huurauto. Zal morgen eens bellen voor info.

Als ik de koppelgrafiek van de 1.4 140pk en de 1.4 150pk naast elkaar leg, valt op dat die van de 140 pk veel vlakker is. De 150pk lijkt meer op een turbo-loze motor. Misschien verklaard dat het gevoel wat je hebt? De auto gaat steeds meer koppel leveren als het toerental stijgt, totdat je over de 4000 rpm heen gaat. De 140pk heeft nagenoeg een flakke lijn.
140pk:
dynochart.aspx

150pk:
dynochart.aspx

Als dat zo is valt er weinig aan te doen, of je moet een tuner vragen voor een custom tune waarbij de lijn weer vlak wordt.

Hoho wacht..BRG haalt nu het woordje vermogensopbouw erbij. Daar is niks mis mee. De motor is juist heerlijk soepel en de trekkracht is mooi verspreid.
Wat ik met niet linear optrekken bedoelde is dat hij inhield met gas geven. Je voelde een soort van stotter / hikken / aarzeling. Mijn huidige astra stottert af en toe ook..vooral als het vochtig is.
Garagist gaf aan dat het misschien aan de bougies kon liggen. Maar ik weet ook dat de eerste astras 1.4 er exemplarisch last van kunnen hebben.
En deze proefritauto was een van de eerste astras St en leek er last vante hebben.

rjthefrisian zei:
Hoho wacht..BRG haalt nu het woordje vermogensopbouw erbij. Daar is niks mis mee. De motor is juist heerlijk soepel en de trekkracht is mooi verspreid.
Wat ik met niet linear optrekken bedoelde is dat hij inhield met gas geven. Je voelde een soort van stotter / hikken / aarzeling. Mijn huidige astra stoterd af en toe ook..vooral als het vochtig is.
Garagist gaf aan dat het misschien aan de bougies kon liggen. Maar ik weet ook dat de eerste astras 1.4 er exemplarisch last van kunnen hebben.
En deze proefritauto was een van de eerste astras St en leek er last vante hebben.
Aha, duidelijk. Het is te hopen dat het niet een soort regeling is om aan allerlei mileu-eisen te voldoen, dan is het lastig er eentje te vinden die het niet doet. Daarvoor zou je eigenlijk meerdere auto's moeten proberen. Ik snap dat dat niet fijn is als je auto af en toe stottert, dat zou mij ook gaan storen.

Die bij Stern ziet er wel netjes uit, grotere velgen is inderdaad iets wat wel op te lossen is.

Op de Duitse site van Opel staan de prijzen wel van de beschikbare velgen, mocht je voor hagel nieuwe exemplaren willen gaan en een prijs-indicatie willen.

Thanx! Ja die velgen is nog wel een dingetje.
Op MP is vrijwel niks te vinden in 17 of 18 inch.
Maar ga ook bij garage even informeren wat er mogelijk is.

Maar eerst straks maar even bellen...misschien is alweer verkocht...😃😃

rjthefrisian zei:
Thanx! Ja die velgen is nog wel een dingetje.
Op MP is vrijwel niks te vinden in 17 of 18 inch.
Klopt, ik ben ook op zoek naar 18 inch velgen aangezien ik nog prima 18 inch winterbanden heb liggen van mijn vorige Insignia, maar er is inderdaad weinig aanbod. Best jammer dat Opel zo vaak van maat veranderd (iemand nog interesse in 18" lichtmetaal voor een Insignia A??).

Ik had wel deze aanbieder gevonden, wellicht staat er iets voor jou tussen? Ik weet zo niet welke maten er allemaal onder een Astra K passen...

rjthefrisian - 19-11-2020 16:49 zei:
Maar jah..vooral die vermogensopbouw zat me niet lekker; is bij mijn huidige Astra ook wel een dingetje en wil ik niet weer.

rjthefrisian - 20-11-2020 07:12 zei:
Hoho wacht..BRG haalt nu het woordje vermogensopbouw erbij. Daar is niks mis mee.

Goed dat je dat even nader toelicht.
Met die bijkomende uitleg kan ik er inderdaad inkomen dat je toch eerst eens met een ander exemplaar wil testrijden (y)
Want inderdaad, in de juiste kleur en met de juiste velgen is en blijft het een schitterende station.

Die velgen ga je wel vinden hoor rob. Als je op marktplaats een zoekactie instelt krijg je gelijk iets in de mailbox. Soms moet je even geduld hebben ;)

En als hij elders in het land ligt is er eventueel wel wat te regelen met andere forum leden. Fer heeft destijds een keer een setje twingo GT velgen voor mij opgehaald (y)

Sanoma zei:
Ohja; mijn Punto is goedgekeurd! 1 opmerking over het profiel van 1 achterband. Verder in topconditie aldus de keurmeester :)

Ligt de zoektocht naar een V40 daarmee stil, of gaat die gewoon verder?

mis mee.

Goed dat je dat even nader toelicht.
Met die bijkomende uitleg kan ik er inderdaad inkomen dat je toch eerst eens met een ander exemplaar wil testrijden thumbs up
Want inderdaad, in de juiste kleur en met de juiste velgen is en blijft het een schitterende station.

Oh heb zelf dus woordje vermogensopbouw in de mond genomen. Excuus. Ik bedoel dus met name het inhouden/stotteren/aarzelen.

rjthefrisian zei:
Ik heb nu deze op de korrel. Weinig kms, 2018, alle benodigde opties incl IL. Alleen kleine velgjes en banden...maar daar is tzt wat aan te doen.. :)

link

Mijn ervaring:
Als je de velgen groter wil, ze er meteen bij onderhandelen zodat je vanaf dag 1 plezier van hebt.
Want van "tzt" komt "ooit" en volgt "nooit".

Maar zou je echt een zwarte nemen?
Zwart en die chroomstrip heeft echt wel een bepaalde uitstraling waar ik nu nog niet wil in terecht komen ;)
Dat heeft hij dan weer niet bij die anthracietgrijze die - zeker met die velgen - er heel gelikt uitzag (y)

BRG zei:
rjthefrisian zei:

link

Mijn ervaring:
Als je de velgen groter wil, ze er meteen bij onderhandelen zodat je vanaf dag 1 plezier van hebt.
Want van "tzt" komt "ooit" en volgt "nooit".
Aan de andere kant, als je zelf voor velgen zorgt, kan je er ook banden op laten zetten die je zelf uit zoekt en niet wat een dealer toevallig heeft liggen of zo goedkoop mogelijk in koopt...En misschien de oude velgen gebruiken voor een winterset (hoewel dat amper nog nodig is in Nederland).

Ik zou dat inderdaad ook zelf willen regelen. Als het er nooit van komt, dan is het blijkbaar ook niet belangrijk. ;)

AsconaGT zei:
Ik zou dat inderdaad ook zelf willen regelen. Als het er nooit van komt, dan is het blijkbaar ook niet belangrijk. ;)

OK, kleine nuance.
Regelen met de verkoper of zelf meteen na aankoop wagen...

Wielen gewoon later doen. Dan heb je twee keer plezier: eerst van de nieuwe auto, en later van de nóg betere looks!

Mogguh!

Regelen met de verkoper of zelf meteen na aankoop wagen...
Eens! Vooral een merkdealer heeft vaak nog wel een setje liggen (tenminste; bij ons vroegah wel) dus kon daar nog wat mee onderhandeld worden.

Ligt de zoektocht naar een V40 daarmee stil, of gaat die gewoon verder?
Gewoon verder :) Morgen op pad!

Maar een nieuwe APK geeft wat 'rust'; kan soms onverwachte kosten met zich meebrengen, dus een APK die bijna verloopt kan voor mensen een 'punt van aandacht' zijn. En als er hoge kosten zaten aan te komen, zat de zoektocht onder druk.
Maar in dit geval is het een nieuwe APK zonder echte bijzonderheden, dus ik kan 'm vol vertrouwen aanbieden aan bedrijf en particulier; geeft een prettig gevoel en geen druk op de zoektocht.

Maar ja, ook als is er geen druk: er staat een prachtige V40 Ocean Race te koop, dus die gaan we eens van dichtbij bekijken :D (als ie zaterdag nog beschikbaar is; verkoper wilde liever niet een dag van te voren reserveren ivm slechte ervaringen daaromtrent)

Zo, net even een paar pagina's bijgelezen.

Ruud: gefeliciteerd met deze mooie stap in je leven !
Gerwin: succes met je speurtocht naar een mooie Volvo ( toch wel mijn 2e merk
Rob: jij met je speurtocht naar een mooe Astra !
Ik herken jouw analyse als het gaat om de verschillen tussen een J en K Astra. De J voelde ( zeker door het gewicht ) wat stabieler en steviger dan de K die ook wat minder degelijk is afgewerkt. Ik had precies dezelfde ervaring toen ( alweer 4 jaar geleden ) ik voor het eerst in een Astra K stapte. Ik herinner me de 1.4 als een prima versie met voldoende pit. Mijn 1.6 was wel nét iets lekkerder.

Op autogebied blijft het hier ook rustig. De Insignia's hebben het rustig. Ik werk voor 95% thuis dus weinig woon-werk kilometers.

Grappig: De verschillen tussen een A-Insignia en een B-Insignia zijn minder groot dan die tussen een J en K Astra. De B-Insignia is voel- en merkbaar een auto uit een hoger segment.

Een tijdje geleden had ik een vervangende auto mee van de dealer: ( De A-Insignia kreeg nieuwe lagers in de versnellingsbak ) Een nieuwe Astra Sportstourer met 1.2 110 PK 3-cilinder. Rijdt prima !

Grappig detail: De eigenaar van de Opel garage in Steenwijk is een oud-klasgenoot van mij ( lagere en middelbare school ) Wij waren in die tijd al heel druk met auto's

Astra K Turbo zei:
Zo, net even een paar pagina's bijgelezen.

Ruud: gefeliciteerd met deze mooie stap in je leven !
Gerwin: succes met je speurtocht naar een mooie Volvo ( toch wel mijn 2e merk
Rob: jij met je speurtocht naar een mooe Astra !
Ik herken jouw analyse als het gaat om de verschillen tussen een J en K Astra. De J voelde ( zeker door het gewicht ) wat stabieler en steviger dan de K die ook wat minder degelijk is afgewerkt. Ik had precies dezelfde ervaring toen ( alweer 4 jaar geleden ) ik voor het eerst in een Astra K stapte. Ik herinner me de 1.4 als een prima versie met voldoende pit. Mijn 1.6 was wel nét iets lekkerder.

Op autogebied blijft het hier ook rustig. De Insignia's hebben het rustig. Ik werk voor 95% thuis dus weinig woon-werk kilometers.

Grappig: De verschillen tussen een A-Insignia en een B-Insignia zijn minder groot dan die tussen een J en K Astra. De B-Insignia is voel- en merkbaar een auto uit een hoger segment.

Een tijdje geleden had ik een vervangende auto mee van de dealer: ( De A-Insignia kreeg nieuwe lagers in de versnellingsbak ) Een nieuwe Astra Sportstourer met 1.2 110 PK 3-cilinder. Rijdt prima !
Dat is handig, je review! Ik ben op zoek naar andere velgen voor mijn Insignia en had hetzelfde set gevonden als wat jij onder je Insignia hebt. Ook de kleur van je auto komt aardig overeen met de mijne, kan ik mooi zien hoe het zou staan :)

Maar ja, ook als is er geen druk: er staat een prachtige V40 Ocean Race te koop, dus die gaan we eens van dichtbij bekijken big smile smiley (als ie zaterdag nog beschikbaar is; verkoper wilde liever niet een dag van te voren reserveren ivm slechte ervaringen daaromtrent)

Neem aan dat je zaterdag nog wel even belt voordat je aan de roadtrip begint? Ook jammer als je voor niets zo'n stuk rijdt.
Fijn inderdaad dat de Punto nog even mee kan, dat geeft wat minder druk en kun je hem morgen netjes inruilen op de Ocean Race V40 :)

@ Rob, jammer dat het hem niet geworden is. Wel weer een ervaring rijker en dus weer wat punten waar je bij een volgende proefrit op kunt gaan letten.

De grafiekjes die EVV laat zien sluiten exact bij mijn gevoel aan v.w.b. de 1.4T.
Onder de 2000 rpm is de auto wat loom, vanaf 2000 rpm komt de turbo er echt in en sleurt hij er lekker van door. Nooit supersnel, absoluut lekker vlot.
Houdt je de auto boven de 3000rpm dan vind ik de auto echt wel vlot. Inhalen op 80 of zelfs 100km/u wegen is erg vermakelijk als je even terug schakelt naar z'n 4 of zelfs 3.

Uit mijn hoofd zeg ik dat de 1.4T in de Leon net even wat vlotter voelt (en is) doordat het max koppel er veel eerder in komt. Eigenlijk zou je daar voor het vergelijk eens een proefrit in moeten maken, dat blok is net even smeuïger dan die van Opel naar mijn mening.

De zwarte is ook in principe verkocht...gaat hem dus ook niet worden.

jeejtje, ik wist niet dat het zulke hardlopers waren. of je hebt gewoon pech. Ik zou nog even geduldig afwachten de komende paar maand tot er wat moois voorbij komt. Heeft geen haast toch?

rjthefrisian zei:
De zwarte is ook in principe verkocht...gaat hem dus ook niet worden.

Je haalt er dus telkens echt wel de meest interessante exemplaren uit; moet een keer dan toch wel eens lukken (al is het natuurlijk frustrerend als de pareltjes steeds weer net voor je neus weg zijn).

Die ik op het oog heb zijn erg scherp geprijst en wil stern voor het eind van het jaar vanaf. Zijn ex leenautos met weinig kms courant bouwjaar en veel luxe. Is me net verteld.

De taaln*** komt in mij naar boven: het is 'geprijsd' Rob :) Na derde keer moet ik er toch even iets van zeggen :cool:

Gaat wel hard met die Astra's! Maar als ze er voor het eind van het jaar van af willen geldt dat ook voor die auto's bij Stern Groningen toch? Misschien daar eens kijken? Is relatief dichtbij en er staan er genoeg.
Ik vind ze vrij luxe voor leenauto's, dat is wel bijzonder.

Dat is wel balen zeg, zo vaak achter het net vissen. Misschien je gegevens achter laten, zodat ze je kunnen bellen als er weer iets vergelijkbaars binnen komt?

Kunnen ze bij stern niet alvast zien of er nog meer zit aan te komen? Of is dat wat er nu online staat, is dat het?

Inderdaad, ook mijn idee. Als Stern weet dat er nog meer van die auto's beschikbaar komen dan kun je wellicht je lijstje met "musts" en "pre's" bij hun achter laten. Dan zit je wat dichter bij het vuur.

het is net een huizenzoektocht, alles is al verkocht voor je kans hebt te gaan kijken.

Wel jammer Rob, maar inderdaad laat je gegevens achter!

Allemachtig, wat gaat dat rap bij die Astra's... maarja: je krijgt veel auto voor je geld, dus daardoor interessant.
En veel mensen die nu overstappen naar benzine denk ik vanwege al het thuiswerk.

Astra zijn er genoeg maar allemaal kalere uitvoeringen en/of zwakkere motoren. Heel veel online editions en dat is op veel fronten geen innovation. En de Innovations vliegen de deur uit..

Gaat wel hard met die Astra's! Maar als ze er voor het eind van het jaar van af willen geldt dat ook voor die auto's bij Stern Groningen toch? Misschien daar eens kijken? Is relatief dichtbij en er staan er genoeg.

Wast maar zo..In Groningen staat er nog een en das een zilveren. Heeft nog steeds niet mijn voorkeur maar iets anders is er bijna niet meer..:)

Kunnen ze bij stern niet alvast zien of er nog meer zit aan te komen? Of is dat wat er nu online staat, is dat het?

Dit is het en daar willen ze juist voor einde van het jaar vanaf. Dan zijn ze toch weer een jaar ouder.

Bij Stern in Wormeveer staan er nog twee gelijkwaardige Astra in andere kleuren:

Cosmic Grey
15278599_1.jpg

Darkmoonblue (zwartblauw)
15059468_1.jpg

rjthefrisian zei:
En denk op die Darkmoon Blue even wat andere velgen dan is dat niet eens zon verkeerde kleur..:)

XR101D_1_6.jpg

Wat mij betreft veel stijlvoller dan zwart.
En wellicht ook iets minder gevoelig aan vuil.

Eindelijk weer een beetje Opel gehalte hier :)

Mooie astra's! Je ziet wel dat de velgen het hem wel maken of breken voor deze astra.
Die laatste veelspaaks velgen die Rob laat zien vind ik zelf minder, ik vind ze veel te druk. Je ziet ze ook regelmatig onder de Grandland, dan vind ik ze de auto echt te niet doen.
Een 2-tone velg zoals Richard had, of de velgen van de versie die Rob eerst op 't oog had (meer open velgen) vind ik veel sportiever op de Astra.

Overigens wel grappig om te lezen dat ze zo snel van de hand gaan, dat had ik niet verwacht.
Maar hij is ruim, kwalitatief prima (al lees je wel met regelmaat problemen met de 1.6 CDTI), leuke opties.....en met de 1.4T gewoon prima gemotoriseerd voor 80% van de klanten.

Die eerste in de link van TL is een mooie combi van kleur en velgen thumbs up

Waar ken ik die combi van...:) Maar ken hem. Mooie bak maar ZH is me echt te ver weg. Als ik dan een garantiedingetje heb mag ik even naar ZH op en neer. ..:)
Das het mooie van zo'n groot concern..kan je gewoon je garantie en onderhoud meenemen.

Jouw link werkt bij mij niet, BRG.

Terug
Bovenaan