Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Gisteren ook veel gewandeld, bewust op de niet-populaire plekken. En achteraf hoorde ik dat het maar goed was ook. Bleek dat er in het naburige bos gewoon een file stond van auto's en giga veel fietsers en wandelaars.

Daar heb je hier totaal geen last van. Het is overal gewoon heerlijk rustig..:) We hebben de ruimte en niet zoveel mensen per m2.
Dat zie je op de Corona kaarten met het aantal besmettingen ook wel terug.

Zag ook dat jullie omgeving ook een behoorlijke brandhaard is/was. Komt waarschijnlijk ook door de grotere plaatsen Almelo, Hengelo en Enschede.

Hier zijn het eigenlijk alleen de grotere plaatsen Leeuwarden, Sneek, Heerenveen en Drachten.

met 2 jonge kinderen zou ik nooit voor een hatchback gaan, daar krijg je wel spijt van inderdaad. Zeker nu je nog zit met kinderwagens en een bult andere zooi

Nee hoor. gaat ook echt niet gebeuren..maar als ik die ruimte niet nodig had was ik zeker voor een hatch gegaan.

Was qua uiterlijk eigenlijk een kopie van Richard zijn ex astra.

Dat was de eerste reactie toen ik de foto zag :D
Dat er geen LED op zit snap ik enerzijds weer niet zo goed, maar anderzijds ook weer wel. Als Innovation+ zit eigenlijk alles er wel op, velgen waren iets van 400eu extra en schuifdak ook zoiets. LED was 1500eu dacht ik.
Zat er wel lederen bekleding in? Want dat was ook (i.c.m. winterpakket) ook 1500eu.

Blijft toch een fraaie en sportieve verschijning op deze manier, was een mooie en fijne auto (tu)

@ Joost, lekker mannen tripje (tu)
Wandelen in het bos hoef je hier nu ook niet te doen op de bekendere plekken, de parkeerplaatsen staan ramvol. Waarschijnlijk is het in het bos goed te doen, maar wij rijden dan wel naar wat meer afgelegen plekken (doen we sowieso vaak).

Zaterdag de hele dag in de tuin bezig geweest, daar was het ontzettend lekker weer voor.
Wij zijn gisteren voor het eerst ook op echte roadtrip geweest. Even bliksem bezoek bij familie in het midden van het land.

Bij het achteruitparkeren een stoepje (het is daar qua plek behelpen) kwam ik door een kuil met een van de voorwielen en schraapte de bumper over de grond. Dat was kras nummer twee :|, gelukkig wederom volledig uit het zicht.

Terugweg na 19u was het lekker doorrijden. Om weer even een vergelijk tussen auto's te maken. LED verlichting dwingt respect af, auto's gaan merkbaar eerder naar rechts als bij de **** met halogeen verlichting :D
De Astra had hetzelfde effect als de Focus, daarom weet ik zeker dat het daar door komt. Zelfs mijn vriendin viel het op.

Overigens alles zonder te bumperkleven of te seinen. Ik heb de adaptive cruisecontrol lekker zijn werk laten doen

opel_astra_972_02ce00f00c71095d.jpg

opel_astra_sports_tourer_22.jpg

Zag ook dat jullie omgeving ook een behoorlijke brandhaard is/was. Komt waarschijnlijk ook door de grotere plaatsen Almelo, Hengelo en Enschede.

Onze gemeente is de laagste van twente. Maar opmerkelijk genoeg zijn de gemeenten die er het meest uit springen de gemeentes waar niet die grote steden zijn. o.a. daar waar ruud woont bijvoorbeeld. (dinkelland) en Tubbergen. Geen idee hoe het komt. Die twee gemeenten stonden zelfs landelijk in de top 10.

Maar ik hoorde van een collega dan ook dat de jongeren nog steeds samenkomen in bierketen op het platteland en daar hun feestjes doen. Omdat het op eigen gebeid gebeurd kan de politie er weinig tegen doen ook behalve dringend adviseren.

Mogguh,

@Joost, dat zag er op de foto's inderdaad heerlijk uit! Lekker van het weer genieten en naar buiten.
Ik heb zaterdag mijn e-bike opgehaald en daarna met Lize ook een stuk gaan fietsen, was heerlijk.

NU weer @work @de keukentafel. (:B

Mogguh!

Afgelopen weekend heeft een onverlaat mijn velgen onder de auto weg gehaald. Moet wel zeggen dat hij daarna ook weer een ander setje er weer onder heeft geschroefd; ik stond er bij en ik keek er naar. Was gezellig Fer!
Komend weekend gaan vrouwlief en ik op autozoektocht: in de buurt zit een grote autohandelaar met allerlei merken/modellen, dus daar kunnen we mooi even wat zitten en vergelijken. Als een V40 dan nog steeds een goede kandidaat is, gaan we proefrijden.

Praktisch is een 7 niet, dat is een nadeel. Maar het rijden is fantastisch big smile smiley
Ik kan me er íets bij voorstellen... nouja: alleen het rijden zonder kap. En dat is al fantastisch, dus dat pure/rauwe wat de 7 heeft zal helemaal een extra dimensie geven :D

@ Rob: Nette uitvoering van de K! (mooie velgen) Ik vind het ontbreken van de matrix-verlichting niet gelijk een nadeel; de koplampen van de K hebben altijd die wat luxere uitstraling door de projectorlampen hebben. Vind ik wel echt een plus.

Hij is er nog vol van het avontuur big smile smiley en ik vond het ook leuk. Maar het weer was daar ook wel een belangrijke factor in.
Super leuk! En het weer was fantastisch inderdaad; overal echt ontzettend druk met wandelaars zag ik al wel.

Overigens alles zonder te bumperkleven of te seinen.
Dat doet die verlichting wel voor je: beetje via de binnenspiegel je voorliggers verblinden :p
Maar valt wel op dat veel van die moderne systemen het nog niet helemaal onder controle hebben qua tegenliggers: vaak komt er zo'n xenonschijnsel al en zit je te wachten tot ze groot licht aan doen, tot ze dichterbij zijn en blijkt dat ze groot licht niet eens aan hadden...irritant.

Mogguh!!

Zoals velen al schreven, wat een lekker weer de afgelopen week. B) Vrijdag dan ook vrij genomen, om goed de tijd te hebben om de caravan te wassen en klaar te maken voor de stalling. Zaterdag hebben we hem met de auto van mijn zus naar de stalling gebracht, een Nissan Quascai 1.6 16v. :} Had wederom echt niks over, maargoed.....je komt wel vooruit in het vlakke Nederland. Volgend jaar kan hij weer gewoon achter de astra, die met 40% meer PK en een hoger koppel hopelijk iets makkelijker van de plek komt.

Fijn om te horen dat de auto zo goed bevalt Joost, al moet dat ook bijna wel in zo'n luxe schuit. :}
En ja, net als Rob dit weekend een beetje wezen "snoepen" op internet. Er is echt zoveel leuks te koop, maar in de basis zijn er nu zo'n beetje 2 plannen.

1. Als er over 1,5 jaar een voordelige leasert ist neem ik die. En kopen we privé een goede auto voor B. Daarbij zijn de Mokka X, Grandland X en Astra K ST wel favoriet.
Die moet in ieder geval goed de caravan trekken. Dus voorkeur ligt dan eigenlijk meer bij de Astra/Grandland gezien de Mokka maar 1200kg mag trekken.

2. Over 1,5 jaar neem een fatsoenlijke auto en accepteer meer bijtelling. De nieuwe Astra L is daarbij wel een kanshebber, of evt. de nieuwe Grandland X die er tegen die tijd zal zijn. En dan voor B een kleinere auto erbij, of dat we voor haar gunstig de Leaf overnemen.

Achja. B vind het allemaal wel okay, die geeft niks om auto's (Anders had ze ook geen ** polo gereden(:P)).
En over 2 jaar kan de wereld er wel weer anders uit zien. Maar dagdromen mag toch? B)

AsconaGT zei:
Maar de prijs was ook stevig en voor hetzelfde geld kun je ook een dikke ST krijgen of een lekkere auto van een ander merk.
En qua ruimte ga ik er spijt van krijgen maar ook qua uitstraling staat er met een ST toch een stuk meer auto.
met 2 jonge kinderen zou ik nooit voor een hatchback gaan, daar krijg je wel spijt van inderdaad. Zeker nu je nog zit met kinderwagens en een bult andere zooi
Na de kinderwagenperiode is een station ook nog steeds handig. Uiteindelijk wordt de hoeveelheid kleding die mee moet op vakantie ook groter bijvoorbeeld.
Ik had ook getwijfeld of ik niet met een hatchback uit de voeten kon. Ik ben blij dat ik het niet gedaan heb, dit weekend een andere fiets (24 inch wielen) gekocht voor de oudste (7 jaar), pastte prima achterin de auto nadat het fietswiel er uit gehaald was. Ik kon zelfs het afdekzeil nog gewoon dicht doen. Mijn zoon was een beetje teleurgesteld aangezien hij voorin had mogen zitten als de bank plat moest, wat dus niet nodig was.

De nieuwe Astra L is daarbij wel een kanshebber, of evt. de nieuwe Grandland X die er tegen die tijd zal zijn.

wel grappig dat je ze als kanshebber hebt benoemd terwijl er nog vrijwel niets van bekend is :}

Er veranderd zoveel, zowel qua modellen, belastingregels als persoonlijke situatie. Duur nog 1,5 jaar, maar dagdromen over een astra L mag altijd natuurlijk :p

De kans dat een betaalbare EV komt met een fatsoenlijke accu waar je ook fatsoenlijk iets mee kan trekken en een acceptabele range is natuurlijk wel klein. Dan word het snel optie 1.

Als ik zie dat een dure tesla met de grote longe range accu en een mini caravan van 900 kg met een volle accu maar 190 km komt met rustig rijden wil ik niet weten hoe een iets goedkopere EV met kleinere accu daar mee weg gaat komen. Rij je weg uit je woonplaat richting het zuiden kun je ergens bij roermond al weer laden met een lege accu :} Zelfs de waddeneislanden ga je niet redden zonder laadpauze. Denk dat je Robs huis net haalt met zo'n tesla long range met caravan zonder te laden

Astra F zei:
En over 2 jaar kan de wereld er wel weer anders uit zien. Maar dagdromen mag toch? B)

Over 2 jaar ben je misschien voltijds brandweerbevelvoerder en heb je privé 2 wagens nodig ;)

wel grappig dat je ze als kanshebber hebt benoemd terwijl er nog vrijwel niets van bekend is
Noujah, in de basis blijft het concept gelijk. Hij zal gemiddelde ruimte bieden, met normale motoren leverbaar zijn en voorzien zijn van de laatste gadgets die Opel kan bieden.
Dus enkel het design is dan nog een vraag, maar in de regel vind ik Opels wel mooi. Dus zo verrassend zal hij niet zijn :)

De kans dat een betaalbare EV komt met een fatsoenlijke accu waar je ook fatsoenlijk iets mee kan trekken en een acceptabele range is natuurlijk wel klein. Dan word het snel optie 1. Als ik zie dat een dure tesla met de grote longe range accu en een mini caravan van 900 kg met een volle accu maar 190 km komt met rustig rijden wil ik niet weten hoe een iets goedkopere EV met kleinere accu daar mee weg gaat komen. Rij je weg uit je woonplaat richting het zuiden kun je ergens bij roermond al weer laden met een lege accu grinning smiley Zelfs de waddeneislanden ga je niet redden zonder laadpauze. Denk dat je Robs huis net haalt met zo'n tesla long range met caravan zonder te laden
Eens!! Er zal binnen 2 jaar echt wel een EV zijn met een 100kw accupakket en redelijk trekvermogen......maar die zijn dan nog niet betaalbaar. En zeker nu de overheid het belastingvoordeel op EV's wil verlagen, is het dan al snel niet meer aantrekkelijk om voor een EV te kiezen.

Ik zelf reken het meest op optie 2. Maargoed, zoals Peter zegt kan de wereld er dan anders uit zien. Reken echter wel, 1,5 jaar klinkt nu als veel......maar voor dat je het weet is het zover.

Dat doet die verlichting wel voor je: beetje via de binnenspiegel je voorliggers verblinden tongue sticking out smiley
Maar valt wel op dat veel van die moderne systemen het nog niet helemaal onder controle hebben qua tegenliggers: vaak komt er zo'n xenonschijnsel al en zit je te wachten tot ze groot licht aan doen, tot ze dichterbij zijn en blijkt dat ze groot licht niet eens aan hadden...irritant.

Op zijn minst een dimmende binnenspiegel is voor mij in elke auto een must :D

Xenon/LED geeft gewoon een bak licht, maar ik snap nooit zo goed dat mensen het zo verblindend vinden. Ja, met grootlicht wel maar dat is halogeen ook. Xenon en zeker LED kun je als bestuurder weinig aan afstellen, dat regelt de auto helemaal zelf en zit dus altijd binnen de marges van de regelgeving. Ik stoor mij er zelf echt nooit aan bij overige weggebruikers.

Verkeerd afgestelde halogeen lampen zijn dan vervelender lijkt mij.

@ Ruud, er zitten nogal wat onbekende variabelen in je dagdromen :D
Maar daarvoor is het dagdromen natuurlijk. Je staat in elk geval open voor verschillende scenario's. T.z.t lekker op zoek gaan naar de beste oplossing voor jullie logistieke probleem.

B Real zei:
Dat doet die verlichting wel voor je: beetje via de binnenspiegel je voorliggers verblinden tongue sticking out smiley

Op zijn minst een dimmende binnenspiegel is voor mij in elke auto een must :D

Xenon/LED geeft gewoon een bak licht, maar ik snap nooit zo goed dat mensen het zo verblindend vinden. Ja, met grootlicht wel maar dat is halogeen ook. Xenon en zeker LED kun je als bestuurder weinig aan afstellen, dat regelt de auto helemaal zelf en zit dus altijd binnen de marges van de regelgeving. Ik stoor mij er zelf echt nooit aan bij overige weggebruikers.

Toen ik mijn auto kocht vroeg de verkoper of ik veel in Nederland zou rijden. Volgens hem zijn het vooral Nederlanders die zich storen aan LED lampen en knipperen terwijl dit in Duitsland niet het geval is.

Verkeerd afgestelde halogeen zijn inderdaad vervelender. Mensen die met Xenon of LED per ongeluk groot licht aan hebben doen dat meestal wel uit na een knipper, bij verkeerd afgesteld halogeen kan je knipperen wat je wilt, het blijft verkeerd staan...

Ja, in de toekomst kijken is wat lastig natuurlijk! We gaan er met de nieuwe auto ook vanuit dat die weer voor een jaar of 6 is... maarja, dat zal blijken ;)
Net de verzekeraar nog even gebeld hoeveel de kosten zouden zijn: oef. Even slikken. Je moet wat over hebben voor een nieuwere/grotere auto :T

Jep! Daarvoor geldt hetzelfde. En er is ook van dat volk wat de instelling van de lampen standaard op standje 'hoog' heeft staan en daarna de kofferbak volladen met spul... lekker handig. (vaak de wat oudere medemensen)
Bij xenon/led zijn het vaak wel de hogere modellen waar ik hinder van heb: audi/bmw SUVs vooral.

Maar goed; liever incidenteel wat verblindend effect dan die wappies die met alleen dagrijverlichting rondrijden in het schemerdonker. ('s ochtends/'s avonds) Dat is de laatste tijd opvallend. Net of de klok in die auto's nog niet verzet is :}

B Real zei:
@ Ruud, er zitten nogal wat onbekende variabelen in je dagdromen :D
Maar daarvoor is het dagdromen natuurlijk.

In mijn dagdromen lever ik over 4 jaar steeds vaker mijn firmawagen in en rij ik privé tegen kostenvergoeding een benzineslurper genre 600 CL van Marco Hof met gele platen ;)

Eens!! Er zal binnen 2 jaar echt wel een EV zijn met een 100kw accupakket en redelijk trekvermogen......maar die zijn dan nog niet betaalbaar. En zeker nu de overheid het belastingvoordeel op EV's wil verlagen, is het dan al snel niet meer aantrekkelijk om voor een EV te kiezen.

Die is er nu al, model X heeft als ik mij niet vergis een 100kw accu en mag ook behoorlijk wat trekken. Maar dat kost een een boel, denk dat je zo een ton kwijt bent, en dat word in de toekomst vast wel minder, maar het blijven nog wel de komende jaren prijzige dingen vermoed ik. ook over 1,5 jaar.

Airstream er bij en je hebt een opvallend amerikaans (zeer prijzig) pakketje :}
Tesla-Press-site-768x512.jpg

Optie 2 word het dan waarschijnlijk, zonder zakelijk een EV.

@Ruud; Hoe gaan jullie eigenlijk om met EV auto's en hybride autos'met brand?

Mijn auto heeft een veiligheidskaart. Op diverse plekken staan QR code , o.a. in deurstijlen, waarmee men dit snel kan raadplegen

Onder de motorkap zit dit lipje om de HV systeem uit te schakelen
c-klasse_hybrid_205_content-picture_big_1000xxy_2.jpg

Of bij deze zekeringkast als het moet kun je dit door knippen

20504_c-klasse_hybrid_plus_alternative_hochvolt-abschaltvorrichtung_bild_02.jpg

maar dit is bij elk type auto toch anders, dat kun je toch nooit onthouden als brandweer

In mijn dagdromen lever ik over 4 jaar steeds vaker mijn firmawagen in en rij ik privé tegen kostenvergoeding een benzineslurper genre 600 CL van Marco Hof met gele platen

gewoon zeggen dat je geen auto wil, maar een tankpas voldoende is :}

Bij xenon/led zijn het vaak wel de hogere modellen waar ik hinder van heb: audi/bmw SUVs vooral.

Ik ervaar het ook hoor.. bij bepaalde auto's met led wordt je onder een bepaalde hoek behoorlijk verblind. Zijn vaak volvo's / BMW's en Audi's.

@ Rob: Nette uitvoering van de K! (mooie velgen) Ik vind het ontbreken van de matrix-verlichting niet gelijk een nadeel; de koplampen van de K hebben altijd die wat luxere uitstraling door de projectorlampen hebben. Vind ik wel echt een plus.

Klopt..en het voordeel is dat er dan ook fatsoenlijk aftermarket led of xenon in kan.

@Ruud; Hoe gaan jullie eigenlijk om met EV auto's en hybride autos'met brand?
Mijn auto heeft een veiligheidskaart. Op diverse plekken staan QR code , o.a. in deurstijlen, waarmee men dit snel kan raadplegen

Wij hebben in onze eerstelijns voertuigen een Ipad met programma waar we auto's in kunnen opzoeken (merk/model/type/motorisering of via kenteken).
Die geeft aan met welke veiligheidsaspecten we rekening moeten houden. Bij auto's met een (al dan niet deels) elektrische aandrijving vinden we informatie over hoofdschakelaars en/of kabels die doorgeknipt kunnen worden.

Die is er nu al, model X heeft als ik mij niet vergis een 100kw accu en mag ook behoorlijk wat trekken. Maar dat kost een een boel, denk dat je zo een ton kwijt bent, en dat word in de toekomst vast wel minder, maar het blijven nog wel de komende jaren prijzige dingen vermoed ik. ook over 1,5 jaar.
Dat klopt, de tesla 3 mag 1.000kg trekken en de ID 4 en Skoda Enjaq mogen meen ik ook tot 1400kg trekken. Maargoed, als je met zo'n Enjaq 80kw normaal zo'n 550km ver komt en er met een caravan nog 150km actieradius over blijft zit je niet ontspannen in je auto op vakantie. Ik denk dat een actieradius van 300km met caravan nog goed te doen is (in de praktijk elke 3-4uur laden) Mits je dan bij aankomst aan de paal direct kunt laden, en binnen 20-30min vol zit.

Wij hebben in onze eerstelijns voertuigen een Ipad met programma waar we auto's in kunnen opzoeken (merk/model/type/motorisering of via kenteken).
Die geeft aan met welke veiligheidsaspecten we rekening moeten houden. Bij auto's met een (al dan niet deels) elektrische aandrijving vinden we informatie over hoofdschakelaars en/of kabels die doorgeknipt kunnen worden.

Je moet wel een echt autokenner zijn wil je bij mijn auto het onderscheid weten tussen een gewone C of een hybride variant. Of word gewoon elke auto preventief gecheckt om wat voor voertuig het gaat?
Ik denk dat een actieradius van 300km met caravan nog goed te doen is (in de praktijk elke 3-4uur laden) Mits je dan bij aankomst aan de paal direct kunt laden, en binnen 20-30min vol zit.

300km actieradius met caravan is inderdaad prima te doen. al zal je een uurtje staan, dan is het nog prima te doen als je dan weer volledig onderweg kunt. in de toekomst gaat dat vast komen. Maar met een 80kw Enjaq ga je dat zeker niet halen

Je moet wel een echt autokenner zijn wil je bij mijn auto het onderscheid weten tussen een gewone C of een hybride variant. Of word gewoon elke auto preventief gecheckt om wat voor voertuig het gaat?
Indien we het kenteken weten, weten we ook welke aandrijflijn in de auto zit. Indien een melding via e-call binnen komt, worden voertuiggegevens meegestuurd.
Dan kunnen we éénmaal ter plaatse de chauffeur vragen, en in je team zit altijd een "veiligheidsman" die in zijn verkenning ook probeert te achterhalen wat de aandrijflijn van de auto is.

300km actieradius met caravan is inderdaad prima te doen. al zal je een uurtje staan, dan is het nog prima te doen als je dan weer volledig onderweg kunt. in de toekomst gaat dat vast komen. Maar met een 80kw Enjaq ga je dat zeker niet halen
Eens, al is een uur laden al wel vrij lang.......zeker als je ook nog "even" moet wachten tot er een laadpaal vrij komt. Vraag is alleen hoe betaalbaar die EV's gaan worden. De toekomst zal het ons leren.

Bij de keuze voor de Leaf heb ik naast bedrijfsvoorkeur ook het financiele voordeel sterk laten meewegen. Nu dat voordeel steeds minder wordt, wil ik bij een volgende auto ook gewoon wat leuks hebben. En dat kan ook een burgerbak zijn, maar dan wel in een lekker complete uitvoering en een model wat ik zelf mooi vind.

@Ruud, Best veel info die je moet weten/vergaren in zo een korte tijd.
Ik heb vorig jaar bij de brandweer hier op de kijkdag hier ook een korte uitleg over bijgewoond maar het is best indrukwekkend hoe snel en goed dit georganiseerd is. Al zal het in de praktijk, onder druk geregeld ook anders uitpakken natuurlijk. Sowieso, dikke respect voor brandweerlieden!

Eens, al is een uur laden al wel vrij lang.......zeker als je ook nog "even" moet wachten tot er een laadpaal vrij komt. Vraag is alleen hoe betaalbaar die EV's gaan worden. De toekomst zal het ons leren.

ik ging er wel van uit dat een paal gelijk beschikbaar is. Na 3-4 uur sturen is even iets eten en drinken wel fijn en benen strekken. Dan ben je zo een uurtje verder.

ikke respect voor brandweerlieden!

Zeker (tu) Moeten toch wel erg veel weten of op buitengewoon veel diverse situaties voorbereid zijn en veel kennis hebben. Ook chemische stoffen in vrachtwagens en bij bedrijven met alle bijbehorende veiligheidseisen. En dan is een groot deel ook nog vrijwillig.

@ Ruud, is toch een veelomvattend beroep. Is wel even wat meer als "brandjes blussen"
We hebben hier in het dorp ook een vrijwillige brandweer, kennis van mij vroeg laatst of ik geen interesse had. Was wel makkelijk aangezien ik toch veel thuis werk. Elke maandag avond training en even nazitten :-D

Is wel een mooie uitdaging/hobby, maar zoiets doe je niet vrijblijvend en ik weet niet of ik daar op zit te wachten.

ik ging er wel van uit dat een paal gelijk beschikbaar is. Na 3-4 uur sturen is even iets eten en drinken wel fijn en benen strekken. Dan ben je zo een uurtje verder.

Dat kan op de drukke vakantiedagen nog wel eens vies tegenvallen, moet je maar net trek in hebben.
Natuurlijk kun je je reis lekker ruim plannen, maar als je elke 300 á 400km minimaal een uur moet wachten op een laadpaal dan duurt zo'n dag toch behoorlijk lang.

Maar dat zijn nadelen (net als de actieradius met een caravan erachter) waar je een heel groot deel van het jaar gewoon geen last van hebt, dus wellicht best de opoffering waard.

@Ruud, Best veel info die je moet weten/vergaren in zo een korte tijd.
Ik heb vorig jaar bij de brandweer hier op de kijkdag hier ook een korte uitleg over bijgewoond maar het is best indrukwekkend hoe snel en goed dit georganiseerd is. Al zal het in de praktijk, onder druk geregeld ook anders uitpakken natuurlijk. Sowieso, dikke respect voor brandweerlieden!
Dank! Je moet inderdaad veel weten, maar daarom ben je ook met een heel team waarbij iedereen precies weet wat zijn/haar taak is. En dat team stel je samen op basis van persoonlijke kenmerken. Een automonteur zet je niet bij een slachtoffer, en een kleinere dame niet aan zo'n zwaar hydraulisch gereedschap.

Is wel een mooie uitdaging/hobby, maar zoiets doe je niet vrijblijvend en ik weet niet of ik daar op zit te wachten.
Nee, vrijblijvend is het zeker niet! Maar je krijgt er wel iets heel moois voor terug. De eerste 2 jaar is ff "doorbijten" omdat je naast de oefenavond ook nog de opleiding hebt.
Maar ook die opleiding is gewoon leuk, en bouw je ook kameraadschap op met je studiegenoten. Éénmaal opgeleid is het in de regel idd. één avond per week, die je zo lang kunt maken als je wilt. De meeste korpsen oefenen van half 8 tot half 10. Je kunt nadien nog ff een drankje doen en om 10uur thuis zijn, een ander blijft hangen en zit om 1 uur nog aan 't schap:} Dat laatste deed ik vroeger ook vaak, maar daar ben ik nu ook wel van terug gekomen.

Ik kan het iedereen aanraden, als je die ene avond in de week vrij kunt maken. En zeker als je overdag ook kunt uitrukken, dan is zo'n melding zo'n fijne onverwachte onderbreking van je werkdag.

Dat kan op de drukke vakantiedagen nog wel eens vies tegenvallen, moet je maar net trek in hebben.
Natuurlijk kun je je reis lekker ruim plannen, maar als je elke 300 á 400km minimaal een uur moet wachten op een laadpaal dan duurt zo'n dag toch behoorlijk lang.
Dat is voor iedereen anders natuurlijk. Maar na 3-4uur rijden telkens een heel uur moeten wachten, vind ik wel lang. Ik snap dat als je ooit kinderen hebt je vaker stopt en wat langer, maar als je dan op een dag 2-3uur staat te laden.......mij niet gezien:}

Met kinderen zal het vast anders zijn. Maar ik ben doorgaans ook wel van het door rijden.

Ben wel eens weggereden hier in de nacht en een half uurtje voor Basel pas de eerste stop gehad omdat de tank helemaal leeg was. ontbijten, plassen, drinken en 30 min later weer door en italië ergens bij milaan pas de 2e stop. Dat gaat je met een EV niet lukken, zeker niet met caravan. Maar met zo'n caravan er achter moet je sowieso niet willen door rijden en veel tijd hebben , zeker gevoelsmatig :p

Mogguh,

@ Electrisch: voor verre vakanties zal het niet ideaal zijn inderdaad. Ik rij de eerste dag liefst ook een lekker stuk door, dan overnachten en daarna deel 2 van de reis.
Om dan elke 200/300km een uur te moeten wachten is dan best wel wat veel. Maar als je met 1 stop de hele trip kunt doen, dan is het natuurlijk prima.

Misschien pas je dan je vakanties ook wel wat aan op de auto... wie weet :D

@ Brandweer: meest pittige vrijwilligerswerk wat er is volgens mij. Fysiek en mentaal kun je natuurlijk behoorlijk door elkaar geschud worden. Ik denk niet dat ik daar sterk genoeg voor ben ;)

Dat is voor iedereen anders natuurlijk. Maar na 3-4uur rijden telkens een heel uur moeten wachten, vind ik wel lang. Ik snap dat als je ooit kinderen hebt je vaker stopt en wat langer, maar als je dan op een dag 2-3uur staat te laden.......mij niet geziengrinning smiley

Daar zit ik ook niet op te wachten. Wij zijn gelukkig beide van het meters maken naar/van het vakantieadres en stoppen dus niet zoveel. Daarnaast mag ik ook graag een hoge gemiddelde snelheid aanhouden, iets wat met een EV ook al niet zo goed wil ivm de actieradius.

Dus nee, voor de vakantieritten moet ik geen EV hebben :D

Overigens hoef je niet hard te rijden om een vlot op bestemming te zijn, weinig stoppen is hetgeen wat tijd uit spaart. Dat valt mij altijd weer op met bijv. vrachtwagens die je in Duitsland een kwartier voor het tanken voorbij vliegt met 150 á 160, na het tanken duurt het zomaar weer een kwartier of langer voordat je ze opnieuw ingehaald hebt. "Gang is alles" zeggen vrachtwagenchauffeurs hier in het noorden/oosten niet voor niets :)

Ik kan het iedereen aanraden, als je die ene avond in de week vrij kunt maken. En zeker als je overdag ook kunt uitrukken, dan is zo'n melding zo'n fijne onverwachte onderbreking van je werkdag.

Tsja, maar al teveel dingen die ik leuk vind en te weinig tijd.

Maar met zo'n caravan er achter moet je sowieso niet willen door rijden en veel tijd hebben , zeker gevoelsmatig tongue sticking out smiley

Dat is waarom wij vroeger ook nooit zo heel ver weg gingen met de caravan. Mijn vader had geen zin om meerdere dagen onderweg te zijn. Verkeerde instelling wellicht, maar zijn vakantie begon pas als op de camping alles op zijn plek stond.
Toch geld ook hier weer. Als je weinig stopt en constant 80 á 100 rijdt, dan schiet het ook wel lekker op hoor.

Bijzonder dat het nog steeds kan, de vrijwillige brandweer. Mijn familie en kennissen zaten erbij (oom, opa, broer van opa, monteur), maar het is niks voor mij. Wel gaaf dat het nog kan op deze manier.
Ik vind die programma over de brandweer ook interessant, zoals gisteravond op tv dat ze de Brandweer Rotterdam volgen.
Wij hebben geen brandweer meer in het dorp, maar een dorp verderop nog wel.

EV op vakantie: wat is er is mis met een uur wachten na 3 of 4 uur rijden? Het is vakantie hè! :)

AsconaGT zei:

Met kinderen zal het vast anders zijn. Maar ik ben doorgaans ook wel van het door rijden.

Ben wel eens weggereden hier in de nacht en een half uurtje voor Basel pas de eerste stop gehad omdat de tank helemaal leeg was. ontbijten, plassen, drinken en 30 min later weer door en italië ergens bij milaan pas de 2e stop. Dat gaat je met een EV niet lukken, zeker niet met caravan. Maar met zo'n caravan er achter moet je sowieso niet willen door rijden en veel tijd hebben , zeker gevoelsmatig :p
Met kinderen kan het ook prima hoor. Ik ben dit jaar om half 4 's morgens vertrokken, om 15:30 was ik ruim 1200 km verder in Italië. De kinderen vermaakte zich wel op de achterbank, onderweg 1 keer wat langer gestopt om wat te eten en in Oostenrijk pas hoeven tanken, mooi van de snelweg af voor 98 cent/liter.

We zijn ooit een keer met een auto op LPG richting Italië gereden, die had ook een bereik van ongeveer 350 km. Wat wordt je daar flauw van, ben je net lekker onderweg moet je al weer stoppen en op zoek naar een LPG station. Na 3 keer tanken toch gewoon op benzine verder gereden. Met een EV lijkt me dat nog erger aangezien je de LPG tank nog wel een keer vol hebt...

Ja met LPG hebben we dat ook eens gedaan, voordeel was dat hij op benzine ook prima liep :)

Ik wil na 300km ook gewoon stoppen. even eruit, bakje koffie, rondje lopen.. Als dat dan wat langer duurt omdat je moet laden, prima.. Nadeel is dat je in de rij moet staan om te laden en het je zo maar 2-3 uur kan duren.

Met een tank van amper 55 liter en een verbruik van 9 liter is mijn rijbereik ook niet echt fenomenaal (met de Honda geraakte ik ruim 1.000 km ver met één tank).
Maar nog minder autonomie zie ik echt niet meer zitten, is volledig onwerkbaar (td)

@BRG: Is die 9 liter voor je cabrio? Ik haal dat ook bij gemengde ritten (wel met E5), ondanks 3.0V6, quattro en automaat.

1:9 ja? Dat moet op langere afstanden toch wel wat beter kunnen lijkt mij?
Carbase spreekt over een gecombineerd verbruik van 1:14,9, dan moet je 1:12 toch wel kunnen halen.

Met de **** zat ik altijd rond de 1:18/19, hoe je er ook mee reed. Zelfs op de terugweg van vakantie met veel Autobahn gewoon netjes 1:18.
De Focus doet volgens mij net geen 1:14, maar rijdt de laatste tijd voornamelijk korte stukjes. 600km op een tank red ik vrij makkelijk volgens mij en dat vind ik wel toereikend.

Voorgaande gaat over de S90, die lust wel een slokje;)
Met veel snelweg en lange afstanden lukt 7 liter/100 km (of zelfs nog iets zuiniger), woonwerkverkeer in precoronatijden met file loopt dat op richting de 10 liter/100 km.

Maar ik reken voor de T5 op E5 alles door mekaar op 1 op 11,5.

Allemachies, 1 op 9 is een dure kostganger :T

Ik gok dat ik ongeveer rond de 1 op 20 zit met mijn Punto; op het begin wel eens bijgehouden, laatste jaren niet meer ;)

Volgens mij is het geen 1 op 9 maar 9 liter op 100 kilometer, dus 1 op 11/11,5 wat BRG later ook zegt.
En inderdaad, waarom zou hij zuinig aandoen met een tankpas van de zaak op zak?

De laguna deed ook 1 op 9, wel voornamelijk korte stukjes.

De laatste vakantie naar zeeland waar je vrijwel overal 100 reed haalde ik 1 op 12,2. Ik kan er ook nooit zo mee zitten.

Na mijn benzinerit naar deventer/apeldoorn zaterdag is mijn gemidelde verbruik weer iets gestegen naar 1 op 43.5 *-) als ik weer naar schoonfamilie kan in het westen en weer naar schiphol mag om te reizen dan word het wel anders. Maar 1 op 20 hoop ik gemiddeld echt wel te halen

Daarnaast mag ik ook graag een hoge gemiddelde snelheid aanhouden, iets wat met een EV ook al niet zo goed wil ivm de actieradius.

180km/u is de sweet spot van de Model 3, langer dan 25 minuten heb ik nog nergens staan laden, en de Tesla navigatie weet perfect welke laders beschikbaar zijn , een laad file heb ik nog nooit meegemaakt.

Vanavond van zeer nabij een Polestar kunnen bewonderen.
Nou, zo’n Tesla3 verzinkt - qua uiterlijk althans- in het niets naast zo’n “Volvo”.

ik vind een polestar ook een stuk mooier dan een Tesla. Zeker de binnenzijde. Al is dat ook een uitgesproken auto die lang niet iedereen mooi gaat vinden

McShine zei:
Daarnaast mag ik ook graag een hoge gemiddelde snelheid aanhouden, iets wat met een EV ook al niet zo goed wil ivm de actieradius.

180km/u is de sweet spot van de Model 3, langer dan 25 minuten heb ik nog nergens staan laden, en de Tesla navigatie weet perfect welke laders beschikbaar zijn , een laad file heb ik nog nooit meegemaakt.

Valt me niets tegen!
En inderdaad Tesla doet het ontzettend goed met hun navigatie i.c.m. de laadpalen op de route.

180 km/h was ook de sweetspot tussen verbruik en snelheid bij mijn Astra. Natuurlijk was het verbruik dan wat steviger, maar ging je harder rijden dan steeg het verbruik naar verhouding een stuk meer. In weken dat ik heel veel door Duitsland reed was dat wel het verschil tussen elke dag tanken of om de twee dagen.

Total Loss zei:
Volgens mij is het geen 1 op 9 maar 9 liter op 100 kilometer, dus 1 op 11/11,5 wat BRG later ook zegt.
En inderdaad, waarom zou hij zuinig aandoen met een tankpas van de zaak op zak?

Haha mooi, die spraakverwarring. Zo ook dit weekend met schoonmoeders wiens auto we mochten lenen om de caravan op te halen.
Schoonmoeder: "De clio heeft een 1200 motor".
Ik: Huh, weet je dat zeker?? Volgens mij is hij enkel met een 0,9L blok geleverd.
Schoonmoeder: "Jawel, m'n vriend heeft het nagekeken.....hij mag 1200kg trekken"
Ik: Zucht :}

Ook bij EV's is het soms verwarrend. Velen spreken over een verbruik van kw/h per 100km.
Echter kun je ook andere schalen instellen. Krijg je ook snel verwarring over B)

Astra F zei:
Ook bij EV's is het soms verwarrend. Velen spreken over een verbruik van kw/h per 100km.
Echter kun je ook andere schalen instellen. Krijg je ook snel verwarring over B)
De laatste tijd lees ik steeds vaker hoeveel kilometer je uit een kWh kan halen, terwijl het eerder inderdaad over # kWh per 100km ging.

Als je verbinding eruit ligt, dan moet je wat. Dus ik heb eens wat configurators aangeslingerd. Opzoek naar een hagelnieuwe D-segmenter.
Grofweg de uitgangspunten:
- Station uitvoering
- Lichtste benzinemotor. Vaak is dat al 150pk, soms zoals bij Volvo 250pk
- Automaat. Veelal ookal standaard
- LED matrix. LED is vaak standaard, matrix soms maar de meerprijs van +/- 1000eu valt mee
- Lekker fel kleurtje. Rood of blauw. Vaak niet duurder dan grijs/zwart
- Sportieve uitvoering als het kan. Dus R-Line, S-Line, M Sport etc
- Lederen bekleding, mits de prijs rond de 1000eu extra zit
- Uitgebreide navigatie als het er niet op zit.

Kortom, sportief ogende auto's met lekker wat luxe. Ik dacht vooraf dat je met 50 á 55k een heel eind komt, maar dat lukt eigenlijk alleen bij ** enigszins.

Ik heb gekeken naar:
- Audi A4 S-line (150pk DSG)
- Volvo V60 R-Design (253pk plugin hybrid)
- ** Arteon R R-Line Business + (190pk DSG)
- ** Passat R-Line Business+ (150pk DSG)
- BMW 318i M Sport (156pk)

Stuk voor stuk hele dikke, sportieve, gezinsauto's met voldoende (ook niet meer dan dat) vermogen. De Passat is de goedkoopste van het stel, maar loopt ook al weer even mee (wanneer komt de nieuwe?).
De A4 vond ik misschien wel de lekkerste van het stel, maar de V60 is de beste deal. Meeste vermogen van het rijtje en standaard al heel luxe uitgerust. Beide zijn in het rood te verkrijgen, waar ik van de V60 weet dat dit bijzonder dik staat. (ik sta bijna wekelijks op de parkeerplaats in de buurt van een V60 in het rood).

Natuurlijk is er wel wat luxe weg te strepen, zoals lederen bekleding maar dat maakt het verschil op het totaal ook niet.

Maargoed, de tijd dat je voor 45k een lekkere D-segmenter had is ook wel voorbij dan zit je echt op een instappertje. Wat in dat segment ook niet behelpen is, maar of je het moet willen?

Ohja, waarom geen Insignia? Sorry, maar voor dat geld liep ik toch niet bij Opel naar binnen vrees ik. Ik vind de Insignia geen partij t.o.v. bijv. een V60 en ik zou er niet aan kunnen wennen dat ik tegen praktisch hetzelfde dashboard aan kijk als de Astra welke ik vier jaar lang heb gehad. Daarnaast zit een nagenoeg full option GSI-Line ook richting de 55k.

Een Ford Mondeo is toch wel voordeliger? Spreekt mij nog steeds wel aan, al vind ik de wagon minder mooi dan de vijfdeurs.
Maar auto's zijn echt knetterduur geworden.

speedtouch zei:
Heb je ook hier naar gekeken?
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-3008-benzine-2020-50422104 (225 PK)

Niet naar gekeken nee, Peugeot trekt mij niet zo. Qua uiterlijk vind ik ze nog best aardig, van binnen en qua multimedia vind ik het minder.
Was wel van plan om ook de SUV's nog eens te checken. Ik weet niet of ik het zou kopen voor het geld, maar vind veel modellen vaak wel geslaagd.

Overigens is veel vermogen voor mij absoluut geen must. 150pk en in 9 sec naar de 100 is prima. Meer vermogen is leuk, maar helemaal onbetaalbaar in dit land. Dan liever voor dat geld wat meer luxe.

Barri zei:
Een Ford Mondeo is toch wel voordeliger? Spreekt mij nog steeds wel aan, al vind ik de wagon minder mooi dan de vijfdeurs.
Maar auto's zijn echt knetterduur geworden.

De Mondeo ook niet gecheckt, maar is al een wat ouder model en vind ik inmiddels ook niet meer je van het.

De MB C-klasse zal ik op een later moment nog eens checken.

Ik denk: pak even een stapje kleiner dus ik had een A-klasse sedan samengesteld: 60.000 euro :}
Een Giulia zit ook al gauw rond de 55.000 euro.

De Passat is de goedkoopste van het stel, maar loopt ook al weer even mee (wanneer komt de nieuwe?).
De facelift vind ik echt niks.
A4, Arteon of V60 de mooiste keuzes

Terug
Bovenaan