De ene drie cilinder is de andere niet, dus ik zou ze niet per definitie van een ander merk ook links laten liggen.
Afgezien van het geluid bij flink gas geven, volstaat de motor verder? Acceleren doe je ook niet altijd, als de motor stil en trillingsvrij (dingetje bij een 3 cilinder!) is op constante snelheden dan is het iets waar je wellicht aan kunt wennen. Ik vind het drie cilinder geluid ook wat goedkoop aan doen, maar ik vind het ook altijd wat hebben van een Porsche met hun boxer motoren als je ze flink doorhaalt.
Nogmaals..je hoeft me niet te overtuigen hoor. De 3 cilinder die ik vanmiddag mee had was de nieuwe 1.2 3 cilinder met 130 pk. Qua power, loopcultuur en vermogensopbouw een juweeltje en veel beter dan mijn huidige 1.4T en verder ook erg stil. Ding ging als de brandweer.
Maar bij stevig doortrekken (wat ik geregeld doe) hoor je die kabouterbrom die onze Cuore uit 1996 ook had en vind dat echt afbreuk dan aan de algehele kwaliteitsbeleving van de auto. Toen ik vanmiddag weer in mijn huidige Astra stapte had ik gelijk weer het gevoel van zo ja hoort het....heerlijk rustig en voornaam en een lekker imponerende brom bij optrekken.
En die brom zal je ook hebben bij een Focus of G*lf. En nogmaals het is ons gevoel en we hebben waarschijnlijk de keuze en dan ligt er een sterke voorkeur voor een viercilinder.
@Richard De Astra K is er ook als 1.4 met 125 pk, die is alleen niet in Nederland geleverd, maar bestaat dus wel!
Klopt..zie je geregeld; waarschijnlijk import. maar qua prijs ook nauwelijks goedkoper dan de 150pk variant.
Als ik nu wat anders zou moeten kiezen, zou een Leon ST 1.4 TSI FR hoog in het lijstje staan.
Ook erg leuk!
De Astra die ik vanmiddag mee had had 1000 km op de teller en was een gefacelifte 1.2 130pk. Volgeladen met de nodige opties zoals ledverlichting, allerhande hulp systemen, digitaal dashboard, camera's, enz..
Positief vond ik de power van de motor, de ruimte en de keurige afwerking.
Minder vond ik de het digitale dashboard, ik vond het eigenlijk maar halfdigitaal en het is wel heel druk.
Erg veel lampjes en metertjes en teveel informatie.
Verder is het een goedzak die nergens door de mand valt maar ook nergens enorm in uitblinkt. Gewoon veel auto voor je geld.
Maar wel graag met wat grotere velgen want dit is geen porem.
IMG-20201112-WA0003 by
Rob de Vries
IMG-20201112-WA0004 by
Rob de Vries