Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Ik zou ook eerst even zo 'n 3 serie moeten rijden om te kijken of ie de meerprijs waard is, maar zo'n nieuwe C-segmenter is ook al zo goed dus ik ben wel benieuwd.

rationeel zal een C segment altijd beter zijn. Ook daar kom je niets te kort en rijd gewoon over het algemeen ook erg goed tegenwoordig.

Het is altijd zo dat je voor een niet-premium merk gewoon veel meer en veel jongere auto koopt met meer luxe en meer veiligheidssystemen. Maar bij BMW vind ik het altijd opvallend hoe 'kaal' ze zijn. Terwijl dat juist een van de merken is die je belachelijk rijk kunt uitrusten met de meeste moderne extra's.

zelfs een Volvo V60 van 15K heb je al gewoon met r-line pakket, 180PK T4 blokje, wel xenon, zelfs adaptive cruise control en dat hij vanzelf al gaat remmen bij het zien van een mogelijke aanrijding, en allerlei andere moderne hulpmiddeln etc.

Zaken zoals een open dak of head up display kan ik wel begrijpen dat iemand daar niets om geeft. Ik zou dat ook niet per se allemaal willen. Maar als ik een premium prijs betaal zou ik het wel een beetje dubbel gevoel vinden als een gemiddelde opel of vw van die prijs wél al die zaken zowat standaard aan boord hebben. En misschien mis ik nog wel meer de veiligheidssystemen die een enorme opmars hebben gemaakt. Mijn collega heeft er begin dit jaar een enorme aanrijding mee voorkomen toen zijn voorganger een file te laat op had gemerkt en achterop klapte. zijn auto had het al door voordat de aanrijding gebeurd was en begon al te remmen. Op een haar na geen ongeval en misschien een volle onderbroek :) was een VW golf. Aan zijn stem te horen was hij ook onder de indruk :) Toch wel fijne systemen.
Begin dit jaar zat ik ook in een auto met dimmende buitenspiegels. zit waarschijnlijk op veel auto's tegenwoordig. (geen idee eigenlijk) Ik heb altijd erg last van het licht in het donker, super fijn ook, voor mij persoonlijk draag zulke luxe ook bij aan het premium gevoel. (y)

@Joost, zeker maar die Volvo is ook weer 2 jaar ouder.. van 2011 vind ik ook een dikke E91 met alles op voor 15K. Maargoed.. BMW is inderdaad duur.

Dat is het precies. Wil je een beetje uitrusting hebben (liefst geen halogeen meer, en ik zou ook graag ACC willen), dan kom je direct bij een oude auto uit in dat segment en dat gaat mij wel even te ver. Liever een 2018 Focus dan een 2011/2013 V60 of 3-serie. Zit tussen de oren denk ik :)

Liever een 2018 Focus dan een 2011/2013 V60 of 3-serie.

Daarom moet je altijd voor jou het gewenste gemiddelde vinden.

Naar mijn idee is de uitrusting of het aantal opties op sommige auto's gewoon erg overdreven, natuurlijk zijn sommige extra's fijn maar het kan allemaal kapot, weegt wat en kost in eerste instantie een hoop geld als investering. Ik denk dat soms wel erg overdreven wordt wat er allemaal standaard op moet zitten, maakt auto's onnodig nog duurder dan ze toch al zijn.

Zeker eens, maar als je eenmaal iets hebt wil je niet meer zonder.
Climate control, cruise control, LED-verlichting, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel.

Straks wil ik ook stoelverwarming als ik die in de Focus werkend heb gekregen. En een automaat is fijn maar dan ook adaptive cruise control. Voor de echte ouderwetse ervaring heb ik de Kever nog :)

Sluit me helemaal bij Barri aan. Ook ik heb liever een veel modernere en nieuwere Astra of Focus dan bijvoorbeeld een Bmw van 10 jaar oud.
Het staat buiten kijf... een bmw rijdt voortreffelijk maar met een Focus of Astra is ook echt niks mis mee. En het zal mij aan de reet roesten wat anderen van vinden wat voor merk auto ik rijd. Daar ben ik echt heel ongevoelig voor.

Dan heb je gewoon de nieuwste technieken zoals touchscreens, electrische achterkleppen, led verlichting., adaptieve cruise controle, elektronische handremmen, enz..
Bij een bimmer mag je al blij zijn als er PDC op zit..

En ik zou ook nooit in een BMW met maar 136 pk stappen. Heeft mij pa ook gehad..dan doe je echt het potentieel van de auto tekort.
Nu met een 184 pk automaat is het wel leuk.

Wat wel leuk is: nu een oudere BMW/Audi kopen. Een E46, Audi TT, Audi A4 cabrio: allemaal auto's die je nu - ook in goede uitvoeringen - voor mooie prijzen koopt terwijl je er dan echt goed bij zit. Daar heeft ooit iemand serieus geld op stukgeslagen.

Ik sluit mij weer helemaal met Rob aan. Mede ook omdat die moderne auto's ook gewoon buitengewoon goed rijden en de afwerking op een hoog niveau hebben staan. Je kunt bij die auto's ook naar een compleet nieuwere generatie auto's kijken waardoor het verschil nog kleiner is. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat het je dan alleen om het logo gaat maar het speelt wel voor een groot deel (al dan niet onbewust) mee.

Maar ik begrijp de aantrekkingskracht wel hoor, ik kijk ook eerder naar een C-klasse of 3-serie dan een focus of astra. Maar rationeel is het natuurlijk niet uit te leggen, zeker omdat ik wél van die moderne systemen houd welke bijdragen aan het comfort en veiligheid.

En ja; natuurlijk heb je het niet nodig. Elektrische ramen hoef ik ook niet, die enkele keer bij een parkeergarage dat ik het raampje open moet doen kan prima met de hand. Laats staan de achterportieren die ik nooit open of dicht doe. Maar als ik een auto moderne auto vind met handslingers zou ik ook teleurgesteld zijn. :) Kwam laatst ook een 5 serie tegen in mijn zoektocht uit 2012 met halogeen. In onze Up vind ik het prima, maar niet in zo'n grote dure 5 serie.

at wel leuk is: nu een oudere BMW/Audi kopen. Een E46, Audi TT, Audi A4 cabrio: allemaal auto's die je nu - ook in goede uitvoeringen - voor mooie prijzen koopt terwijl je er dan echt goed bij zit. Daar heeft ooit iemand serieus geld op stukgeslagen.

als ik als een hobbyauto zal vinden, die ik dus niet dagelijks rij, zou ik een heerlijke E46 cabrio wel willen hebben. Vind dat nog steeds een geweldig model, 6-in-lijn motoren. DIe kosten nu ook niet meer de hoofdprijs wat iemand er wel ooit voor heeft betaald.

Ik blijf er toch iets anders in zitten, zeg ik nu.
Afgelopen jaren allemaal nieuwe C-segmenters gereden, stuk voor stuk goede en fijne auto's.
Toch zou ik tweedehands liever een iets oudere D-segmenter (liefst van een "premium" merk) hebben i.p.v. een jongere C-segmenter. Puur vanwege het comfort en de ruimte. Sportief rijden doen ze allemaal wel als het nodig is, ik krijg/kreeg de **** net zo hard de bocht om als de Astra en de Focus die ik hiervoor had.

Luxe en technische snufjes zijn leuk, maar geen must. Must op een volgende auto is:
- Climate control
- Cruise control
- Dimmende binnenspiegel
- Regen- en lichtsensor (iets minder keiharde must)
- Goede audio (valt mij overigens in de **** toch ietsje tegen t.o.v. de Astra)

Dat zit toch doorgaans wel op alle auto's

De rest is nice to have.
Xenon of LED, liefst adaptief is geweldig maar het halogeen wat ik nu heb geeft ook een bak licht. Ziet er alleen iets minder mooi uit.
Parkeersensoren en het liefst een camera is ideaal, maar zonder wen je ook wel weer aan. (camera mis ik toch wel overigens...)
Stoel+stuurverwarming is een genot, maar zonder wen je ook wel weer aan.
Keyless entry/start, erg prettig als het er op zit maar zonder valt ook prima mee te leven. Must is wel een compacte sleutel die je goed in je broekzak kunt doen!
ACC heb ik nu een tijdje en is fijn en had ik vorig jaar absoluut willen hebben, toen reed ik 150km per dag in een treintje op een N-weg. Doe je dat wat minder dan is gewoon cruise control ook echt prima.
Elektrische handrem en/of hill hold is leuk, is in de **** echt perfect. Ik voel/merk er nooit iets van, systeem doet foutloos zijn werk. Was bij de Astra toch soms wel iets anders. Een ouderwetse handrem overleef ik ook wel en is leuker op gladde dagen :)
Vermogen heb je nooit genoeg, maar alles wat <10 sec. naar de 100 gaat is wat mij betreft wel prima. Ik heb liever dat een auto op hogere snelheid (130+ dus) lekker stil en comfortabel is.

Tot slot, navi/multiemedia systeem. Heb het vaker gezegd, dat soort systemen verouderen toch in no-time. Apple Carplay/Android Auto wordt steeds meer standaard en zou ik wat dat betreft wel een must vinden in een tweedehands auto, maar voor nu verklein je daar het aanbod nog wel mee. Het aanbod met gebruikte auto's die het wel hebben zal de komende jaren steeds groter worden.

Let wel, zo sta ik er nu in o.b.v. de ervaringen die ik de afgelopen jaren heb opgedaan. Die ervaring loopt van een prima B-segmenter, naar prima C-segmenter naar praktisch full option C-segmenter, naar prima C-segmeter. Kan zomaar anders worden als ik voor de keuze van een occassion sta :)

Toch zou ik tweedehands liever een iets oudere D-segmenter (liefst van een "premium" merk) hebben i.p.v. een jongere C-segmenter. Puur vanwege het comfort en de ruimt

Trekt mij ook wel meer, Krijg dat hier thuis lastig verkocht. o_O auto's en emotie begrijpt de wederhelft niet, voor haar is het een rationeel ding. Al begrijps ze wel dat het voor mij iets ander ligt.

Maar voor de ruimte moet je al helemaal geen premium D segment te rijden en hoef ik hier thuis niet mee aan te komen als argument. een 3 serie is ruim tov zijn voorganger maar zeker niet zo ruim als een C segment auto van een niet -premium merk.

Jou golf 7 variant heeft 605 liter baggageruimte, met alles plat 1620

Een focus wagon van de huidige generatie 608 liter en alles plat 1653 liter

BMW 3-serie F31 heeft slechts 495 liter baggageruimte en 1500 liter met alles plat

De C klasse hybrid waar ik met een schuin oog naar kijk heeft ook slechts 490 liter baggageruimte (accu snoept iets op) en 1510 met alles plat

Ook op de achterbank zijn die premium auto's prima maar zeker niet ruim. Voorin ook niet. ze zijn vaak wel zwaarder en duurder in wegenbelasting en dus minder luxe.

Comfort begrijp ik, maar dat zijn de moderne C segment auto's ook. En dat maar dat zit hem mij persoonlijk ook wel in wat comfort verhogende zaken (lees; luxe). stoelverwarming, ook zoiets; dat is toch wel erg fijn!

Bij zo'n C klasse gebruik ik nu als argument dat deze zuiniger is als de Renault en dat er standaard matrix led op zit (ik zie slecht in het donker) en dimmende buitenspiegels. En standaard automaat. Allemaal luxe gerelateerde zaken. En zag later ook dat er standaard luchtvering op zit die je ook een centimeter of 2 hoger kunt zetten :) misschien krijg ik hem zelfs de garage in dan.

Dat is ook de reden dat wij afgelopen jaar een Renault Mégane hebben gekocht ipv. een oudere, minder luxe E90/E91 3 serie. Meer voor minder. en we hebben daar echt een goede lage prijs voor betaald. We hebben ook gekeken voor andere modellen die we mooi vonden, maar prijs/aanbod was de Mégane het meeste waar voor het geld. Dat is maar net waar je de nadruk op legt.

Mede doordat wij niet teveel geld willen hebben zitten in "het wagenpark" Maar als we straks 1 auto hebben, dan wil ik ook wel iets wat we beiden erg mooi vinden en lekker vinden rijden. Die opties en moderne dingen, ik geef er niets om en Kim nog minder. Maar een nieuw model Mégane vind ze ook erg mooi, evenals een Mini van 2016-2017... zitten allemaal rond de 15K. Maargoed, ik heb dan liever een F31. :) vind dat gewoon een hele mooie auto of er nu wel of geen luxe shizzles opzitten, wel of geen touchscreen, of elektrisch inklapbare achteruitrijgordels.

Nu hoeft het voor mij niet per se premium te zijn. Vrienden van mij hebben een Passat Variant en een SuperB variant. Heb daar meermaals in meegereden, ook langere afstanden en dat vind ik (zeker op lange afstanden) echt ontzettend fijn.
Zo'n Passat Variant, zeker met R-Line in/exterieur, is gewoon een hele mooie auto en daar zit voor mij echt het hoognodige op. Dat er amper vermogen in zit zal me dan een zorg zijn (hij heeft volgens mij de instap diesel).

Mijn wederhelft is nog best auto minded, valt me niets tegen. Qua auto's zitten we wat dat betreft best op één lijn.
Het wordt pas lastig als we de loterij (een paar keer) winnen, de nieuwe Bentley Flying Spur vind ze spuuglelijk en alles met grote vleugels zoals bij een 911 GT3 RS vind ze ook niet om aan te zien :)

Mogguh

De C klasse hybrid waar ik met een schuin oog naar kijk heeft ook slechts 490 liter baggageruimte (accu snoept iets op) en 1510 met alles plat
Dat valt inderdaad tegen bij die premium auto's. Al ben ik wel wat huiverig voor hybride auto's. Als de auto goed is gebruikt door de vorige eigenaar, is de accu regematig opgeladen en ontladen.....dus veel laadbewegingen. En dat is juist waar een accu van slijt. Dan zou ik wel op zien tegen dure reparaties.

Ik heb mij er laatst wat in verdiept, ik weet niet hoe het bij andere modellen is maar bij MB is word de accu inderdaad minder door de vele laadbewegingen. Eigenlijk stelt die accu sowieso weinig voor als je puur naar volledig EV kijkt. theorie 31 km , in de praktijk 20 km. Veel mensen halen na 4 jaar iets van 15 km volledig EV. Het is ook een mini accu eigenlijk (wel vloeistof gekoeld) die weinig voor stelt. Zal wel heel prijzig zijn om te vervangen :)

Maar wat MB ook een beetje toegeeft (net als die GTE modellen van VW) is dat ze volledig op EV kunnen rijden, belastingtechnisch is dat in veel landen aantrekkelijk, maar de hele opzet is natuurlijk om zuinig op benzine te kunnen rijden met de accu als ondersteuning. Dat zo'n auto volledig op EV kan rijden is leuk mee genomen maar als dat de opzet is om zo'n auto te kopen kun je beter een echte EV auto kopen.

Ik vind zo'n auto aantrekkelijk omdat je heel zuinig op benzine kan rijden, in hybrid modus heb je weinig last van de minder wordende accu. Prijzen zijn relatief goedkoop. Als je alles op scherp zet heb je 280PK en 600Nm :eek: schiet hij naar 100 in 6 seconden. Zo af en toe leuk. Maar je kunt ook super comfortabel zuinige kilometers rijden. Meeste mensen halen in de praktijk tussen de 1 op 15 en 1 op 20 in eco modus op een tank. Superieure afwerking en de hybrid modellen zijn standaard rijk uitgerust (zoals matrix led, luchtvering, voorverwarming/koeling, etc.)

maar wat ik gisteren ook zei; het knaagt wel dat je het voor het zelfde geld ook een hele nieuwe generatie niet-premium station koopt uit het C segment die niet alleen ruimer is, moderner is qua veiligheidsystemen, luxer maar ook gewoon veel minde kilometers en jonger.

Hoe lang zijn dergelijke hybrides nu op de markt? (even de Prius niet meegerekend)
Ik zou als particulier toch nog een beetje huiverig zijn om die hybride techniek als occasion aan te schaffen, als er iets aan kapot gaat ben je ook direct zeer stevig de sjaak. Ik weet in elk geval van de **** GTE's dat ze absoluut niet storingsvrij zijn. Plus dat je het in dergelijke gevallen ook niet kunt laten oplossen door een universele garage op de hoek gok ik en dus de volle mep bij de dealer mag betalen.

mogguh! Een plugin of hybride lijkt mij heerlijk; het voelt altijd als energie verspillen als ik met de Focus (die vrij licht 'draait') rem. Dat is zo mooi bij een (H)EV: die energie win je terug. Maar als ik dan zie wat die dingen wegen: onze Citigo weegt net zoveel als onze Focus. En een C-segment stationwagon PHEV weegt al snel 1600kg. Voor die techniek die 'm wat zuiniger maakt sleep je dus 300 a 350kg extra mee. Dat weerhoudt mij er nog van.

Ik weet het zo net niet... relatief nieuw of topmerk van iets ouder.
Hangt een beetje af van de situatie en het doel.

Stel dat ik mijn firmawagen door omstandigheden moet inleveren en privé moet gaan rijden.
Dan rij ik zonder twijfel naar 500E en haal ik die groene CL500 uit 2001 voor 12.000 EUR.

Ook bij de zoektocht naar een cabrio zou zo'n A4 2.4 van16 jaar oud met amper 60.000 km op de teller zeker een kans maken.

En dat terwijl ik wellicht altijd spontaan op de vraag zou antwoorden : "een recentere van een zogenaamd minder premiummerk natuurlijk ;)"

Ik zou als particulier toch nog een beetje huiverig zijn om die hybride techniek als occasion aan te schaffen, als er iets aan kapot gaat ben je ook direct zeer stevig de sjaak. Ik weet in elk geval van de **** GTE's dat ze absoluut niet storingsvrij zijn. Plus dat je het in dergelijke gevallen ook niet kunt laten oplossen door een universele garage op de hoek gok ik en dus de volle mep bij de dealer mag betalen.

Ik ben ook een beetje huiverig. Heb ook veel rond gelezen en tot op heden (geen garantie voor de toekomst) zijn de meeste kwaaltjes gek genoeg niet hybride gerelateerd en lijkt behoorlijk hufterproof. Zo super complex is het systeem ook niet zag ik later. Achter de versnellingsbak zit een elektromotor. En je hebt een accu en een regelunit. daarnaast zijn er allemaal foefjes om de accu maximaal te laden tijdens het rijden zoals regeneratie van remenergie, grille die open en dicht gaat, etc. Maar dat hebben veel niet-hybride modellen ook.

Het gewicht is wel een dingetje, in het val van een C klasse;

C300 estate; 1420 kg 217 per kwartaal
C350e estate; 1665 kg 131 per kwartaal (na 2025 waarschijnlijk 263)

Daar staat tegenover dat je een C350e al onder de 20K koopt en een C250 goedkoopste 26K en de goedkoopste C300 is 32K

En dat terwijl ik wellicht altijd spontaan op de vraag zou antwoorden : "een recentere van een zogenaamd minder premiummerk natuurlijk winking smiley"

hier idem :)

zo'n oude CL vind ik overigens ook gaaf, (model daarna begin ik ook wel te waarderen overigens). Maar dan wel in chique trim en niet als AMG met 4 uitlaten of iets. Dat past een CL minder goed vind ik persoonlijk (net als een S-klasse)

Ik weet in elk geval van de **** GTE's dat ze absoluut niet storingsvrij zijn.
Ik heb er eerlijk gezegd niet veel over gehoord. Kan me niet op één geval baseren, maar collega die er één heeft is er super tevreden over.

Ik zou als particulier toch nog een beetje huiverig zijn om die hybride techniek als occasion aan te schaffen, als er iets aan kapot gaat ben je ook direct zeer stevig de sjaak.
Yeps, dat geloof ik ook direct!

Een Corolla hybrid zou nog kunnen. Ik ken iemand die een Auris heeft, staat inmiddels op de 3 ton maar die heeft echt helemaal niets aan reparaties of storingen. Het is haast saai. Wel elke 15dkm een beurtje, maar daarnaast echt helemaal niks. Collega met een CT200h idem. Het is toch wel bijzonder wat een kwalitatief goed spul Toyota maakt. En de nieuwe Corolla is ook nog eens een leuk model.

En het schijnt ook nog eens heel goed te rijden tegenwoordig!

Ik heb wel eens in een eerste generatie auris hybride gereden. Het zal vast goed in elkaar zitten maar wat een draak van een auto. Het reed niet fijn, stoelen niet fijn. Wazig weggedrag en veel plastic op dashboard. Het zal dan wel goed in elkaar zitten maar ik vond het verschikkelijk. Een prius (2e generatie) hadden we destijds in de verhuurfloot zitten bij mijn werkgever. Dat was iets beter gevoelsmatig maar was verder ook niet echt wat.

Nu zien ze er goed en en rijden ook nog eens goed volgens de pers. Denk dat toyota een behoorlijk vlucht gaat maken qua verkopen in Nederland met de huidige modellen :)

Wat mij wel altijd op valt is dat veel toyotarijders ware ambassadeurs zijn om hun merk te promoten / op te dringen. Zowel hier op het forum als in mijn omgeving. Bij andere merken merk ik dat niet zo sterk. Doet toyota ook goed :)

Nu zien ze er goed en en rijden ook nog eens goed volgens de pers. Denk dat toyota een behoorlijk vlucht gaat maken qua verkopen in Nederland met de huidige modellen
Dat laatste vraag ik me af, je moet wel liefhebber zijn van hun designtaal.

Wat mij wel altijd op valt is dat veel toyotarijders ware ambassadeurs zijn om hun merk te promoten / op te dringen. Zowel hier op het forum als in mijn omgeving. Bij andere merken merk ik dat niet zo sterk. Doet toyota ook goed
Ik merk het onder de 1e generatie Leaf-rijders. Dat zijn de groene mensen die enkel de voordelen zien, en zaken als zeer beperkte actieradius van de huidige Leaf wegwuiven.:)

Wat wel grappig is; die collega reed eerst een Leon in de private lease. Is overgestapt naar een tweedehands CT. Toen had ie wel commentaar op de bediening enzo. Was ouderwets, en niet logisch. Maar nu is ie helemaal om en wegen die paar nadelen niet meer op tegen de voordelen. Er is altijd commentaar op een loeiende motor door de CVT, maar zeker de nieuwere generaties moeten echt fijne auto's zijn. Er is een irritante forummer die ze de hemel in prijst, maar in zijn land (Polen) worden ze ook wel bizar goed verkocht. Ik snap ook werkelijk niet waarom je in een Golf zou stappen in plaats van één van z'n fijne concurrenten zoals bijvoorbeeld de Corolla. Binnenkort maar eens een proefrit mee maken. Is altijd wel gedoe; dan moet je doen alsof je geïnteresseerd bent in een nieuwe, terwijl ik wil weten hoe ie rijdt om 'm over een paar jaar tweedehands te kopen.

Ja ergens snap ik het ook wel natuurlijk dat ze niet zomaar een auto van 30.000 willen mee geven voor 'fun rijden'. Omdat je misschien in de toekomst ooit een 2e handse wil kopen waarvan het sterk de vraag is of dat bij hen word aangeschaft.

Eerder toen ik in de autobranche werkte was dat heel normaal en werd het mij vaak wel even aangeboden als ik even moest wachten of zo bij een andere garages waar ik wel vaker kwam. Leuk was dat :D

Nu zou ik dat ook niet snel doen. Mijn oom en tante hebben dus een F31, daar ga ik maar een proefritje in maken eind dit jaar of zo als er genoeg op de bankrekening is gespaard. Er staat nu ook een C350e (occasion) te koop bij de MB dealer. Die ga ik nooit kopen want zilvergrijs en veel te duur ik zou daar graag een keer in willen rijden, maar het zit mij met name niet lekker omdat ik weet dat ik toch nooit die specifieke auto ga aanschaffen.

“Dat laatste vraag ik me af, je moet wel liefhebber zijn van hun designtaal.

ja de modellen moeten je wel aanspreken. Maar waar ik eerder altijd hoorde en las dat de modellen van Toyota zo saai waren, niet mooi en beetje geitenwollensokken imago hoor ik nu toch heel veel positieve geluiden. Zeker de nieuwe CHR en corolla word door heel veel mensen echt mooi gevonden. En het schijnt ook nog eens erg goed te rijden.

Midje!

@ Rob: goed om te horen dat het nu de goede kant wat op gaat :)

@ autobeslommeringen: erg leuk om te lezen van iedereen.
Ik heb qua opties maar weinig echte harde eisen op het moment: cruise-control en airco.

Maar sinds ik die Passat heb meegehad naar Berlijn, vind ik xenon en adaptieve cruise-control wel echt geweldig. En een grotere auto... ja prettig hoor! Dat vindt je dan weer niet zo gauw op een ouder model, dus dat is jammer.
Maar nog steeds als ik een R-Line Passat zie word ik er wel hebberig van...wat 1 uitgebreide proefrit wel niet met je kan doen. ;)

Dus ach: maar even zien of ik ergens geld vandaan kan toveren. In elk geval de optie van een elektrische auto bekijken, mocht dat niet wat worden dan weet ik het eerst nog niet :D

Mijn ouders vroegen laatst nog om tips: volgend jaar gaan de beide auto's waarschijnlijk plaatsmaken voor 1. Liefst wat hogere zit.
Vind zelf de Kia Xceed erg tof, maar ik weet niet of dat ook daadwerkelijk een hogere zit is. En over een jaar zijn die vast wat betaalbaarder geworden ;)

Mogguh@

Gisteren lekker klusdagje gehad. Ivm de gezinsuitbreiding moet er wat geschoven worden in kamers en flink geruimd worden. Ben op onze kamer bezig een inbouwkast te maken zodat een andere kast exit kan. Daarnaast gisteravond nog een nieuwe oven in de keuken gezet. Inbouw en das makkie. Oude eruit; nieuwe erin en klaar. Ut wordt nog wel wat.

Corolla ziet er van buiten fraai uit. Qua rijden schijnt het echter nog steeds niet een uitblinker te zijn. Er zijn klassegenoten die beter rijden. Ook de multimedia is nu al hopeloos verouderd. Das wel jammer.

CHR vind ik zelf in een blits kleurtje ook lekker opvallend.

De hybrids zijn dikke prima maar met een trekgewicht van 750 kg wordt het alweer lastig als we ooit een sleurhut willen.

Lekkere discussie over de keuze tussen leeftijd en segment of premium. Mijn primaire reactie zou zijn dat bouwjaar me niet zoveel zegt. De realiteit is echter ook dat ik weliswaar online heb zitten snoepen naar gebruikte bmw’s of Mercedessen, ik heb er nog nooit het geld voor over gehad. Mijn alfa is in elk geval een d-segmenter, of het premium is laat ik graag aan een ander over. Voor hetzelfde geld had ik misschien ook een Astra van een jaar of 2 jonger kunnen kopen. Een stuk praktischer met een grotere kofferbak. Die ruimte heb ik niet nodig, de Alfa is ruim zat. En beschikt over een mooie onafhankelijk geveerde achteras. Neemt een boel ruimte in, maar in een wat enthousiaster genomen bocht kan ik voelen dat de achterkant zich schrap zet en lekker meedoet om de auto aan de andere kant van de bocht te krijgen. Toch ook wel erg lekker en voor mij helemaal oké om wat ruimte aan op te offeren. Lekker genieten nog en dat is maar goed ook. Vooralsnog zou ik geen idee hebben wat het moet worden. Gaat een beetje heen en weer van een Dacia duster, via een Audi a2 naar een Lexus RX400h. Deze vind ik helemaal geweldig. Vind ik eigenlijk teveel geld in aanschaf, maar ik sus mezelf dan met de gedachte dat de afschrijving laag zal zijn. Nouja, ik droom nog even verder en zie volgend jaar wel weer verder.

@Rob: fijn dat jullie door het dal lijken te zijn! Lekker plannen maken en samen werken aan de komst van een klein Friesje :)

@Toyota: doen het erg goed. Corolla ziet er lekker uit hoor!

@Trekgewicht: collega vertelde van de week over de bootzoektocht die zij en haar man hadden gehad. Krabbel stond bijna, tot ze met hun Audi E-tron bij de dealer stonden voor een trekhaak, kon niet, wisten zij veel. Ik poeslief: ja, had je toch maar die tesla moeten kopen. Zucht van de andere kant, die zoektocht was nu aan de gang. En met de subtiele triomf die alleen vrouwen kunnen uiten: maarja, als die er is, is de bootspaarpot weer leeg. Mooi die, #firstworldproblems :)

Barri zei:
Zo'n RX400h is wel leuk, zeker in deze kleur. Kosten ook echt niet veel meer.

inderdaad, die waren een tijd lang behoorlijk duur en gewild (ook bij de dievengilde). Nu valt het mee, al blijft het een hoop geld nog voor een grote zware SUV van 12 jaar oud en 250.000 km.

Een Murano zag ik gisteren ook rijden hier in het dorp. Ook zo'n opvallende verschijning (y) Weegt wel 1840 kg en met een dikke V6 toch wel een dure jongen om te rijden.

Mogguh!!

Leuke test op AW tussen de XC40 en Grandland X, ik had echt verwacht dat de laatste groter was....maar niks blijkt minder waar te zijn.
Ik "klaag" wel eens over het simpele dash in de Grandland, mis daar de digitale tellers die de Insignia A2 al wel hadden. Maar als ik die simpele layout van de XC40 zie, dan zijn er dus zelfs premium merken die daarin achterlopen.

Blijf het wel een mooie auto vinden, die XC40. Maar als je ziet wat het prijsverschil tussen beide is, zeker als je de Grandland X in minder potente versie neemt.....dan is dat toch echt veel.

Hier op het werk ging het daar een tijdje geleden ook over (gewone versie, niet hybride), en iedereen vond ook dat Volvo echt nu wel tot de premium merken hoort, maar dat de prijzen daar ook absoluut nu bij horen en de XC40 een heel stuk duurder was dan vooraf gedacht.

een XC40 inscription (zit redelijk veel op en aan) in T2 (130 PK) en automaat gaat bijna over de 50.000 euro :eek: ga je verwarmbare zetels 360 camera, led koplampen en wat andere snuisterijen toevoegen dan ga je daar dus dik overheen met basis motorisering. :eek:

Volvo is briljant de laatste tijd.
Tijdje terug, toen we een proefrit gingen maken in de Focus, in een V60 geploft bij de dealer. Ik vind ze werkelijk waar prachtig, zowel van binnen als van buiten. De prijs van circa 50k was stevig, maar volgens mij zat daar toch echt al het nodige wel op.

Ik dacht overigens ook altijd dat de XC40 minder groot was, je hebt door "40" in de type aanduiding toch het gevoel dat het een V40 op hoge poten is. Dat is het absoluut niet, is echt een grote auto van het formaat Audi Q5.

Tsja...ik vind Volvo een sympathiek merk. Maar of ik het nou echt premium vind. Het ligt wel wat boven het gemiddelde maar qua rijden zijn het niet echt uitblinkers. Qua afwerking en uitstraling is zeker de laatste generatie wel dikke prima maar de prijzen zijn ook sky high.

Gisteren nog bij maat van mij geweest en heeft s60 van vorige generatie 2.0t gechipt naar 240 pk.
Ondanks de 240 pk is het geen hele snelle auto en ook qua weggedrag vind hij hem niet geweldig.
En ronduit krap.

Een v60 met t4 staat heel hoog op mijn lijstje maar ben wel heel benieuwd hoe het rijdt en hoe het met de ruimte zit. Anders kon het zo exit zijn.

Heb de astra vorige week volgegooid met 98 (sinds 12 maart). Vant weekend twee keer mee weg geweest en vind hem merkbaar beter rijden. Hij draait makkelijker rond, is minder bokkig/stotterig en pakt lekkerder op. Niet enorm verschil maar wel merkbaar.
En toch wel weer een heerlijke auto als je vooral in de c3 hebt gereden. Ligt als een blok op de weg, zeer solide en stil en stuurt lekker strak hoor.

Mogguh!

Afgelopen weekend samen met m'n vader wat planken opgehangen in de berging (voor boven de wasmachine/droger); vorige bewoner heeft het geïsoleerd en kunststof 'schrootjes' geplaatst...dus daar viel niet zomaar iets tegenaan te schroeven. Uiteindelijk heeft pa iets uitgedacht en nu hangt alles mooi stevig; mooi om te doen.
Helaas daarna migraine en op zondag weer, dus toen was de lol er wel weer af. Gelukkig komend weekend er een tussenuit :)

@ RX: ja, fantastisch! Sowieso altijd een zwak gehad voor Lexus, maar ze zijn duur/zwaar/etc dus tja...
S. en ik hebben 1 auto die we allebei wel wat vinden hebben (verder heeft S. totaal niks met auto's; boeit haar ook niet)
0-b24b81dc-e287-41bd-8a80-e47e3c8fdedb.jpg

Maar ook daarvoor geldt: veel te zwaar/duur/onzinnig :)

@ Volvo: inderdaad een sympathiek merk en ik zie mijzelf wel in een Volvo rijden. Mooie designs, nette interieurs; dik voor elkaar. Maar ja; zodra ze meer als premium gezien worden, gaan de prijzen ook naar dat niveau...

Hier een productief weekend.

Zaterdag al vroeg op pad. Planning was om bij het openen van de Ikea voor de deur te staan om voor de drukte aan te zijn. Dat plan hadden meer mensen dus om 10.10 stond er al een lange rij. Goed georganiseerd d.m.v. hekjes zodat je in de rij stond alsof het de Efteling was. Echter hadden wij daar geen zin in en dus gingen we de rest van ons to-do lijstje afwerken.
Bij de Hornbach was het een stuk rustiger en goed georganiseerd. Daar DEZE even opgehaald. Onkruid bestrijden met de hand en/of diverse middeltjes helpt allemaal niet voldoende, dus nu fikken we het gewoon kapot. Werkt als een malle! :)

Vervolgens de kinderwagen opgehaald die we besteld hadden. Ook daar was het lekker rustig. Wel handig zo'n station, de dozen schoven we er uiteraard met gemak in. Thuis kinderwagen in elkaar gezet en in elkaar geklapt past deze ook achter in de C1, wel moet er even één wiel af maar dat is 1,5 tel werk.
Op de weg terug nog een poging gedaan voor de Ikea, de rij was iets korter maar alsnog hebben we rechtsomkeert gemaakt. Komt de volgende keer wel.

Mijzelf er ook weer over verbaasd hoeveel kilometer je rijdt om "even" hier heen te rijden en "even" daarheen te rijden. Volgens mij afgelopen zaterdag iets van 250km weg getikt

De rest van het weekend een beetje in- en om het huis bezig geweest.

Gisteren toch ook stiekum weer bij een huis gekeken. Beetsterzwaag blijft ons trekken. Is een dorpje aan de A7 in de bossen nabij Drachten.
Mooi groen, chique, karateristiek dorpje. Er staan kasten van villa's met bekende Nederlanders maar ook veel andere woningen. Nadeel is echter dat het allemaal vrij oud is en de prijzen hoger liggen dan gemiddeld. Maar de omgeving trekt ons heel erg en ligt heerlijk centraal en veel dichter bij ons beide werk. Daarnaast wonen een van onze beste vrienden daar.
We zullen door voor hetzelfde geld met minder genoegen moeten nemen. Iets waar ik nog wat aan moet wennen. We hebben nu een relatief moderne woning ('95) met uitstekende isolatie, moderne uitstraling en strakke afwerking.
Daar gaan we weer wat terug in de tijd (jaren 80 stijl) met zichtbare leidingen, vaak veel bruin schilderwerk, tegelvloeren, enz..en de huizen zijn daar van dusdanige prijsniveau dat er niet heel veel budget overblijft om te verbouwen..

Deze was het..linkwel ruimschoots binnen budget maar de spoeling is daar zo dun in de prijsklasse tot 350k dat je blij mag zijn als eer iets te koop komt.
Ik knapte wat af op de uitstraling van het huis. Hij ligt wel lekker vrij en veel ruimte om het huis heen en boven. Maar het schilderwerk is allemaal bruin (in de rest van de straat ook), een garage met glazen deuren, deels nog enkel glas, een stenen vloer en beneden gaan we er niet heel veel op vooruit.

Denk dat we maar een andere kans afwachten..heb niet echt een klik met dit huis al zie ik er ook wel potentieel in.

Ja, zo'n infinity is onderhuids volgens mij gelijk aan de murano. Ook een dikke opvallende bak inderdaad die je voor weinig geld koopt. Maar zijn inderdaad dure jongens in nederland om op de weg te houden.

Mijn zwager heeft een tijd lang een V60 gereden (vorig model) en paar keer mee gereden. En aan de buitenkant echt tijdloos maar van binnen bij lange na nog niet het niveau van de bekende merken. Allemaal keurig en verzorgd maar niets springt er echt uit. Rijden was ook prima maar ook niet bijzonder. De huidig generaties ziet er niet alleen van buiten heel goed uit maar ook van binnen. Ja het zijn geen RWD auto's met directe rijeigenschappen , maar dat zijn audi's ook niet. Die rijden als FWD auto's ook niet echt bovengemiddeld goed maar gewoon prima. De vraag is dus of dat Volvo parten gaat spelen. Ik zou wel een V90 op de stoel willen hebben :cool:

Even checken wat de prijzen zijn op benzine; --> 32.000 is de goedkoopste. Mooie uitvoering ook wel. Valt mij niet tegen, maar veeeel te duur voor mij.

Is lastig Rob. Wel een mooi, ruim huis op een mooie plek inderdaad. Fijn ook dat speelveld zo direct achter het huis, ideaal voor de kids!
Zoveel groter is deze niet t.o.v. de huidige woning denk ik?
Schilderwerk is een terugkerend dingetje natuurlijk, als het houtwerk goed is zou ik mij niet laten tegen houden door de kleur. Daar is "snel genoeg" iets aan te doen, kost alleen wel een hoop vrije tijd (en wat euro's natuurlijk).

Keuken is relatief nieuw en modern, WC en badkamer ogen ook netjes en kunnen nog prima een tijdje mee lijkt mij. Zoals Joost al eens eerder zei, een huis kun je een hoop aan veranderen qua wensen de locatie zal altijd hetzelfde blijven.

Isolatie is wel een dingetje. Ik ging er qua isolatie ook op achteruit met de huidige woning en wil ook nog wel wat isoleren, er is alleen nog winst te behalen met het isoleren van de kruipruimte/vloer. Soms "erger" ik mij daaraan, maar dan hadden we maar nieuwbouw moeten kopen.
Ik zie echter een houtkachel staan en geloof mij, die krijgt het echt meer dan behaaglijk voor de hele benedenverdieping. Misschien wel iets té zelfs waardoor je de deur open zet naar boven. Scheelt qua stookkosten een behoorlijk slok op een borrel. Beetje rondvragen in de omgeving en je komt goedkoop aan hout.

Wij hebben een pelletkachel aangeschaft voor de sfeer en lekkere warmte in de zithoek, maar zelfs in de laagste stand verwarmd deze prima de gehele benedenverdieping. Mooi meegenomen dus. De vloerverwarming staat praktisch nooit aan. Ter info, in vergelijking met de eerste vier maanden van 2019 hebben we tot nu toe een kleine 500 kuub/kleine 300eu minder gas verbruikt en minder dan 100eu aan pellets (plus wat Kwh).

@Rob, leuk huis! Inderdaad wat verouderd, maar dat geeft ook de mogelijkheid naar je eigen zin te maken.
Dat wordt dan een sommetje los laten om te zien wat de opties zijn, ruim huis, ruime garage, ruime tuin, lekker vrij en geen inkijk.. Locatie lijkt me goed, de rest kan je aanpassen zoals al gezegd is. vloer,e muren, keukens badkamers is allemaal te vervangen...

Hier druk aan het werk thuis. Gaat nog steeds prima, al merk ik wel dat ik structureel 2 dagen op kantoor ben ivm. formaat scherm, en overleg met de directie.

Leuk huis rob (y)

Het doet mij heel sterk denken aan ons huis qua stijl toen wij hem kochten :) ons huis is ook uit 1980 en zelfs de die vloer was destijds erg modern waarschijnlijk, want die hebben wij ook :)

Voordeel is wel dat in die tijd al veel gewoon beton is zoals vloeren en je niet in de tijd zit waar huizen heel goedkoop en snel moest worden gebouwd zoals in de jaren 60. Dat bruine binnen en buiten hadden wij ook. Maar de kozijnen en alles was wel goed. Dus een team van 8 mensen en witte verf was de binnenkant binnen 1 dag vrijwel helemaal super mooi wit! Alleen enkele deuren moeten nog eigenlijk. De buitenkant hebben we de schilder laten doen en dan ziet het er ineens al een heel stuk beter uit na 2 dagen

Let wel op met de leistenen natuurvloer. Wij hebben hier geen vloerverwarming in en dat is tevens een van de punten die we nog gaan aanpakken. Het voelt ijskoud aan in de winter. Ik ga er van uit dat dat bij dit huis ook niet het geval is. Bij aankoop hadden we daar niet heel bewust bij stil gestaan.

En wat Jimmy ook zegt, alles kun je aanpassen, maar de locatie niet. en het zal vast niet allemaal jou smaak zjin, maar er is ook niets wat echt dringend aan vervanging doe is zo op het eerste oog.

Ik zie echter een houtkachel staan en geloof mij, die krijgt het echt meer dan behaaglijk voor de hele benedenverdieping. Misschien wel iets té zelfs waardoor je de deur open zet naar boven. Scheelt qua stookkosten een behoorlijk slok op een borrel. Beetje rondvragen in de omgeving en je komt goedkoop aan hout.

houtkachel hebben wij ook, heerlijk genieten! Heb hem wel eens flink opgestookt, buiten is het dan onder 0, binnen stook ik het zo op tot 24 graden :) dan gaan idd de deuren naar de gang open. Want doordat de cv niet aan slaat is de bovenverdieping ijskoud :) Maar de vloer blijft wel gewoon koud aanvoelen ondanks de warmte. Een dik vloerkleed is voor ons de oplossing totdat we vloerverwarming kiezen.

ons to-do lijstje afwerken.
Bij de Hornbach was het een stuk rustiger en goed georganiseerd. Daar DEZE even opgehaald. Onkruid bestrijden met de hand en/of diverse middeltjes helpt allemaal niet voldoende, dus nu fikken we het gewoon kapot. Werkt als een malle!

Pas maar wel op in deze droge tijden

vorige week zat ik thuis te werken in de kelder en hoorde een brandweer. Dus even kijken op internet zie ik een melding brand bij ons in de straat :eek: Loop ik naar boven; enorme brandlucht. Dus ik snel naar buiten, dwarrelen allemaal zwarte stukjes naar beneden. Was er iemand verderop ook met onkruidbrander bezig.

Het onkruid is wel weg :)

Rob,
Vind dat huis best nog meevallen nadat ik eerst je commentaar las.
Ruime woonkamer, nog vrij moderne keuken,
en dat bruin hout op de bovenverdieping stoort helemaal niet, of is met een likje verf zo verdwenen.

Exact wat ik dacht: zijn een heel aantal schuttingen en coniferen gesneuveld door die branders :)

Ik gebruik altijd round-up; werkt merakels (y)

@ Rob: Bijzonder dat de hele straat die kleurstelling heeft...voorschrift oid? Geeft het wel een klassieke uitstraling.
Verder qua binnenruimte niet bijzonder groot maar wel voldoende lijkt het, al zijn de foto's niet echt heel best. Maar het ziet er wel goed onderhouden uit, dus dat is dan een prima basis om er wat moois van te maken.
Ligging is mooi zo zonder achterburen (y)!

Huis valt me nog niet eens tegen. Heb nog de meeste "problemen" met de tegelvloer/stenen op de benedenvloer, dat zou ik nooit willen, tegels gebruik je in de badkamer, toilet en misschien de keuken maar verder gewoon niet, daar heb ik echt helemaal niks mee.
Maar al met al zou ik deze situatie ( en vooral de situatie van D ) nu echt helemaal niet naar huizen kijken, daar is het, zeker in jullie geval, nu niet de juiste timing voor.

Tegelvloer kan best mooi zijn en ik vind de vloer die Rob laat zien nog niet eens spuuglelijk, maar het is niet iets wat je makkelijk even vervangt. Ik zou het ook niet zo snel kiezen nee.

Mits de vloer goed recht/vlak is kun je er bijv. wel laminaat overheen leggen, bij ons is dat prima gelukt. Ja, de vloerverwarming werkt iets minder maar vooraf kon niemand mij vertellen hoeveel. Van de besparing op de kosten voor uitbikken van een vloer, opnieuw egaliseren en alsnog een nieuwe vloer leggen kunnen we een behoorlijke tijd de vloerverwarming opstoken. Overigens doet deze dus inmiddels alleen zijn werk op echt koude dagen om het niet te koud te laten worden als de pelletkachel niet aan kan.

Ik ben inderdaad maar bij de conifeer hagen e.d. vandaan gebleven, volle gieter stond klaar evenals de tuinslang. Dus ik ben niet als Rambo met een vlammenwerper gaan rondlopen :D

Ik gebruik altijd round-up; werkt merakels

Ik doe vaak schoonmaakazijn in een spuit, dat werkt ook best aardig maar een hoop onkruid komt net zo snel weer terug. Op een hoop plekken verwijder ik het met de hand, maar op een aantal plekken tussen de tegels is het gewoon niet weg te krijgen. Ja, hetgeen aan de oppervlakte zit wel maar je wilt juist de wortel verwijderen.
Daarnaast hebben we iets teveel grond om alles met de hand te blijven weghalen.

Als jij nog aan échte Round-Up (tegenwoordig is het sterk verdund en minder krachtig) kunt komen dan houd ik mij van harte aanbevolen overigens :T

Nog eens naar de foto's gaan kijken wegens de talrijke reacties op de vloertegels.
Die vloer is toch schitterend?
Ik hoopte dat er in Zeeland zo een in lag ipv vasttapijt ;)

@ Rob: Bijzonder dat de hele straat die kleurstelling heeft...voorschrift oid? Geeft het wel een klassieke uitstraling.

En dat is nou juist wat het punt. Ik weet dat een kozijn zo te witten is. Maar de hele straat en zelfs andere huizenblokken in de wijk met exact hetzelfde type huis zijn allemaal bruin...als wij het wit gaan maken is dat echt geen porum tov de rest. Al zal het er wel vreselijk van opknappen.
En als nieuwe bewoners wordt dat je denk ik niet in dank afgenomen. Daarnaast viel het ons op dat vrijwel de hele straat 60 plus was...allemaal Meriva's, Yeti, Scenics en ander hoogsoortig spul en grijze bollen voor de ramen... dat vonden wij ook wel een zwaar minpunt. Voor onszelf omdat wij toch ook wel leuk vinden om wat leuk contact met de buren te hebben als voor de kinderen wil je wel wat leeftijdsgenoten.

Maar al met al zou ik deze situatie ( en vooral de situatie van D ) nu echt helemaal niet naar huizen kijken, daar is het, zeker in jullie geval, nu niet de juiste timing voor.

Snap dat je dat zegt en gevoel heb ik zelf ook wel wat maar mevrouw kwam zelf met dit idee. Ze is weer wat aan de beterende hand en zou heel graag naar dat dorp willen. En zij is behoorlijk positief over dit huis. Ik heb nog niet de wow-factor...
Als we een stap gaan wagen zal het wel een huis moeten zijn waar we zo in kunnen. En dat kan bij deze best prima.

Let wel op met de leistenen natuurvloer. Wij hebben hier geen vloerverwarming in en dat is tevens een van de punten die we nog gaan aanpakken. Het voelt ijskoud aan in de winter. Ik ga er van uit dat dat bij dit huis ook niet het geval is. Bij aankoop hadden we daar niet heel bewust bij stil gestaan.

Goed dat je dat zegt. Ik vind het al niks en zeker niet met een baby straks. Die zal maar met haar/zijn koppie op de tegels terecht komen...brrr...
Laminaat geeft nog een beetje mee..:)
Maar voor mijn vrouw (kouwkleum) is dat wel een enorm minpunt.

Nog eens naar de foto's gaan kijken wegens de talrijke reacties op de vloertegels.
Die vloer is toch schitterend?
Ik hoopte dat er in Zeeland zo een in lag ipv vasttapijt

belgen zijn dol op leisteen..:) hele land is er mee bezaaid!

rjthefrisian zei:
En als nieuwe bewoners wordt dat je denk ik niet in dank afgenomen. Daarnaast viel het ons op dat vrijwel de hele straat 60 plus was...allemaal Meriva's, Yeti, Scenics en ander hoogsoortig spul en grijze bollen voor de ramen... dat vonden wij ook wel een zwaar minpunt. Voor onszelf omdat wij toch ook wel leuk vinden om wat leuk contact met de buren te hebben als voor de kinderen wil je wel wat leeftijdsgenoten.

Anderzijds... door die leeftijd van de originele eerste bewoners komen er de komende jaren komen aan een ijltempo huizen vrij die allemaal zullen ingenomen worden door jongelui.
En niet vergeten Rob, zo piepjong ben jij eigenlijk ook niet meer ;)

Terug
Bovenaan