Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Mogge

@peter, ik heb wel een oplossing voor je stulpje in Zeeland...
Hier thuis zijn een aantal vrijwilligers die volgende week wel een paar dagen poolshoogte willen nemen... (tu) *-)

opel_insignia_country_tourer_turbo_d_4_4_exclusive_76.jpg

opel_insignia_country_tourer_turbo_d_4_4_exclusive_36.jpg

opel_insignia_country_tourer_turbo_4_4_56.jpg

In juni staat ook een midweekje zeeland vakantie gepland. De vraag is of dat door gaat. Anders wil ik ook wel poolshoogte nemen daar voor een midweekje :}

Hier komt ook niemand in de buurt, het word dus gewoon de tondeuse straks. Ik ga bij een goede vriend soms nog wel even op bezoek, maar dan zitten we buiten met kopje koffie met zeer ruime afstand en verder zie ik ook niemand echt in real life. Gisteren de buurman met een half open heg tijdje gekletst. Maar laat ook niemand verder echt in de buurt komen hier

Hotdog zei:
Mogge

Hier thuis zijn een aantal vrijwilligers die volgende week wel een paar dagen poolshoogte willen nemen... (tu) *-)

Residentieel overnachten is hoedanook verboden.
Bezoek aan tweede verblijf mag enkel tussen 7u en 19u.

British Racing Green zei:
Hotdog zei:
Mogge

Helaas, dat was een van de randvoorwaarden :)

Stuur de sleutel van het huis dan naar Fer; kan hij er zo even heenrijden, hoef je er zelf niet heen :D

Ik kom bij mijn ouders en schoonouders, niet bij opa en oma en de rest ook zo weinig mogelijk.
Komend weekend wel met een vriendin afgesproken voor een 1,5 meterdate.

Tijdens hemelvaart 2 nachtjes naar Den Helder (appartementje)

Vakanties..tsja..wij hadden bijna vakantie geboekt en toen kwam de verrassing bij vrouwlief om de bocht..:)

Hadden eind juni ingepland maar a) is afwachten hoe het met haar gaat tegen die tijd b) mogen we van de overheid en is er nog wat beschikbaar en c) ze ziet van haar werk natuurlijk ziek thuis en bedrijfarts heeft advies uitgebracht dat ze ook niet meer aan werk mag tot aan haar bevalling (zwakke gesteldheid en risico Covid 19).

We zullen zien..ik heb er wel dringend behoefte aan want ik ben al vanaf begin februari vrijwel elke dag keihard aan het buffelen.

Ik hoop stiekem dat onze vakantie in Juni wel door gaat naar zeeland. Port zeelande. Faciliteiten geloof ik allemaal wel. Huisje is er en strand, beetje wandelen. Als we maar even weg zijn uit onze omgeving ben ik al blij. tegen die tijd maar even zien. En zo niet, dan niet, helaas :)

maar als ik jou was rob zou ik niet te veel risico nemen nu. Je zou eventueel kort bij huis een dagje en eventueel een nachtje weg gaan met alleen je dochter. Zijn jullie beiden in ieder geval wel even weg. Mits het weer een beetje kan natuurlijk en de wederhelft daar ook mee kan leven ;) .

Hotdog zei:
Mogge

Is Zeeland zo streng op dit moment? Mijn beeld was dat jullie een reguliere woning als tweede verblijf hadden gekocht. Dat is voor het NL bestemmingsplan 'wonen' en niet 'recreëren'. Ik weet dat Zeeland wat strenger afsteekt t.o.v. het grootste deel van Nederland als het gaat om recreëren. De Veiligheidsregio Twente had gelijke regels (vakantieparken en campings zonder meer gesloten), maar die zijn gisteren versoepeld.

Ik heb even vlug in de noodverordening gekeken, maar inderdaad: verboden om recreatief nachtverblijf aan te bieden, danwel op een locatie van recreatief nachtverblijf te zijn tussen 19:00 en 07:00. Ik zie ook dat de veiligheidsregio Zeeland nu overweegt om dat wat te versoepelen. Mogelijk kan Fer je gras volgende week toch maaien :-)

Hier nog geen vakantieplannen. We wilden richting Slovenië ergens deze zomer, maar concreter dan dat was het nog niet geworden. Dat zal er wel niet in zitten. Ach, vanmiddag even lunchen in de tuin met tal van vogels en vogeltjes die om het hardste zingen, een duif die af en aan vliegt met takjes in de bek en met een beetje 'geluk' uitzicht op het koppeltje duiven dat hun vaste plek op de tuinmuur weer inneemt voor het paarritueel *-) voelt het elke dag een beetje vakantie.

rjthefrisian zei:
We zullen zien..ik heb er wel dringend behoefte aan want ik ben al vanaf begin februari vrijwel elke dag keihard aan het buffelen.

Snap ik helemaal Rob! Komt veel op je af zo in korte tijd. Hou jezelf een beetje in de gaten he. Loyaliteit naar de baas is goed, maar neem op het juiste moment een beetje gas terug. Thuis heeft je de rest van het jaar ook nog hard nodig en daar kan je wat minder makkelijk iemand voor inhuren ;)

@Mokka: kan er nog weinig van maken zo. Ik vind de huidige wel lekker karakteristiek eerlijk gezegd. De crossland allesbehalve. De DS3 crossback een beetje gezocht, dus ik ben benieuwd wat het gaat worden zonder stickers.

Ik kom alleen bij mijn ouders. Mijn vriendin komt op haar werk echter wel met een hoop mensen in contact, alhoewel er wel maatregelen zijn. Dus als zij het meeneemt, heb ik het ook en wellicht mijn ouders ook wel.
Maar helemaal ontlopen kunnen (en hoeven) we het ook niet natuurlijk, ik ben echter wel van mening dat je het risico niet bewust moet opzoeken en vooral je gezond verstand moet gebruiken.

@ Rob, hoe lang moet de vrouw nog broeden eigenlijk?

@ Vakantie, we hadden nog niets geboekt omdat we niet precies wisten wat we wouden. 1x ver weg, 1x wat dichterbij en in het najaar nog een keer naar de zon. De keuze is nu gemaakt, hoogstwaarschijnlijk geen echte vakantie dit jaar. Baal ik wel een beetje, aangezien we vorig jaar niet zijn geweest en mijn vakantiedagen toen opgingen aan het verbouwen van de woning. Jammer, maar het is niet anders.

Komt het einde van de controle al in zicht?
Controle is bij ons opgedeeld in twee stukken, "mijn deel" gaat over twee weken van start. Ik loop, voor zolang het duurt, voor op de planning.

Buffelen gaat niet alleen op voor het werk maar vooral thuis. Alles komt op mijn schouders neer en das pittig. Tijd voor sporten of iets leuks is er momenteel gewoon even niet. Gelukkig hebben we wel wat lange weekenden.

Vrowlief zat afgelopen dinsdag op 15 weken. Bij onze dochter duurden de klachten tot week 24.

Controle is geweest (drie weken) en we zijn nu bezig met enkele aanpassingen in de verliep procesmatig en inhoudelijk eigenlijk heel soepel. Was mijn eerste jaarrekening traject waar ik de coördinatie deed.

Middag!

Wij hebben eind juni een vakantie staan; eiland hoppen op de Canarische Eilanden, maar dat gaat 'm niet worden vrees ik. Ze willen daar geen toeristen tot november/december hoorde ik.
Ben benieuwd of Toronto & New York doorgaan; eind september. Zal ook lastig worden. Ben blij dat we in februari even weg zijn geweest!
Als er weer een beetje horeca en dingen open gaan pakken we de auto voor een korte vakantie, hopelijk toch buitenland en anders binnen NL. Moet sowieso wel vrije dagen opnemen want opsparen mag niet en uitbetalen gebeurt nu ook niet. Maar nu even niet opnemen, want het is druk zat. Ik log dus pas om 13u in, maar voor die tijd had ik al bijna 2 uur bellen er op zitten. Het is nog redelijk vol te houden thuis, heeft haast wel iets relaxed. :) Nu met de schuifpui open; heerlijk!

@Rob: dat geldt niet voor jou. Sterkte man! Ook voor D uiteraard.

13 uur inloggen...heerlijk...dan zit ik al zes uren achter de pc...:)

Maar wat een weertje steeds..het houdt niet op. Vanavond weer heerlijk buiten gezeten en met dochterlief gespeeld! Dat doet een mens goed!

Net weer een stukje gewandeld. Dit weer is inderdaad echt geweldig. Niet te warm, niet te koud. Lekker zonnetje. Echt top.

AsconaGT zei:
Ik hoop stiekem dat onze vakantie in Juni wel door gaat naar zeeland. Port zeelande. Faciliteiten geloof ik allemaal wel. Huisje is er en strand, beetje wandelen. Als we maar even weg zijn uit onze omgeving ben ik al blij. tegen die tijd maar even zien. En zo niet, dan niet, helaas :)

maar als ik jou was rob zou ik niet te veel risico nemen nu. Je zou eventueel kort bij huis een dagje en eventueel een nachtje weg gaan met alleen je dochter. Zijn jullie beiden in ieder geval wel even weg. Mits het weer een beetje kan natuurlijk en de wederhelft daar ook mee kan leven ;) .

Port Zeelande valt onder Ouddorp en dat is Zuid-Holland. Burgemeester van Goeree-Overflakkee heeft een verbod op alle recreatie. Vakantieparken, campings en jachthavens zijn allemaal dicht. Alleen professioneel onderhoud door bedrijven mag uitgevoerd worden, verder mag er niemand komen. Er wordt meerdere keren per dag gecontroleerd en ze delen boetes uit. Ik hoop dat het verbod tegen die tijd is opgeheven.

Port Zeelande valt onder Ouddorp en dat is Zuid-Holland. Burgemeester van Goeree-Overflakkee heeft een verbod op alle recreatie. Vakantieparken, campings en jachthavens zijn allemaal dicht. Alleen professioneel onderhoud door bedrijven mag uitgevoerd worden, verder mag er niemand komen. Er wordt meerdere keren per dag gecontroleerd en ze delen boetes uit. Ik hoop dat het verbod tegen die tijd is opgeheven.

Center parcs zegt dit:

Center Parcs volgt de voorschriften van de overheden in elk land. Op dit moment zijn de maatregelen van toepassing zoals hierboven vermeld. Op basis van de huidige situatie gaan onze parken weer open op:

Belgische parken: maandag 4 mei 2020
Nederlandse parken: maandag 11 mei 2020
Duitse parken: maandag 4 mei 2020
Franse parken: dinsdag 12 mei 2020

Dit betekent dat als u een verblijf heeft geboekt na de heropening van onze parken uw vakantie kan plaatsvinden. Center Parcs volgt de ontwikkelingen en regelgeving op de voet, wanneer de richtlijnen worden aangepast, wordt u hierover per e-mail of sms geïnformeerd.

bron

heb ook bericht gehad per mail.dat 11 mei alles open gaat en mijn vakantie ook gewoon door gaat, zonder beperkingen. Dat zullen ze niet zeggen als er geen duidelijkheid is of ze open mogen. Natuurlijk is alles onder voorbehoud en hoop dat het gewoon door kan gaan. en zo niet, dan niet helaas. :)

Ik hoop het voor je. Hier vind het het besluit van de burgemeester van GO: https://www.goeree-overflakkee.nl/portal/overzicht-nieuwsberichten_43553/item/7-april-algeheel-verbod-recreatief-verblijf-op-campings-recreatieparken-en-jachthavens-goeree-overflakkee_252088.html

Totaalverbod geldt voor onbepaalde tijd. Misschien dat de campings al meer info hebben ontvangen. Het is nog geen juni, dus er kan nog veel gebeuren! Anders misschien omboeken naar een ander park. Mijn zeilboot ligt in Ouddorp (niet Port Zeelande, maar echt Ouddorp) en vanwege bovenstaande besluit mag ik niet naar mijn boot. De jachthavens aan de zuid kant van het Grevelingenmeer liggen in Zeeland. Die mogen wel naar hun boot, alleen niet aan boord slapen in de haven. Mensen kunnen dus wel gewoon zeilen...

AsconaGT zei:
Belgische parken: maandag 4 mei 2020

Forget it.
Wat uitgelet is dat deze middag in BE wordt beslist:

In drie fasen uit de lockdown
In haar tweede rapport stelt de Groep Experts belast met de Exitstrategie (GEES) voor horeca, pretparken en cinema’s al minstens tot 8 juni dicht te houden. “Niet eerder” dan die datum gaat de derde exitfase in. De eerste fase start op 4 mei.

Fase 1 – 4 mei

Opnieuw naar de sportclub
Buitensporten zoals tennis, vissen, golf, paardrijden ... kunnen opnieuw in gezinsverband of met maximaal twee personen.
Erkende sportclubs kunnen hun trainingen hervatten als de social ­distancing wordt gerespecteerd.
Parken en pleinen gaan opnieuw open, met uitzondering van de speeltuinen.
Garages, fietswinkels en vastgoedkantoren gaan open op afspraak.
Kleinere verf-, tegel-, licht- en keukenwinkels openen de deuren.
Ondernemingen uit niet-essentiële sectoren kunnen opnieuw opstarten op voorwaarde dat ze de gezondheidsregels naleven die afgesproken zijn binnen hun sector.
Een mondmasker of equivalent “zou verplicht moeten worden” op het openbaar vervoer.

Fase 2 – 18 mei “of later”

Opnieuw naar de kapper
Opening van alle handelszaken. Ook de kappers, maar die moeten een mondmasker dragen.
Geleidelijke opening van lagere en middelbare scholen voor beperkte leerjaren en in kleinere klassen.
Museumbezoek, alleen of met de familie, wordt opnieuw mogelijk. Onder voorwaarde van beperkt aantal bezoekers en maatregelen om afstand te bewaren.
Er wordt onderzocht of de strikte regels voor huwelijken en begrafenissen wat soepeler kunnen, maar indoorbijeenkomsten met meer dan 50 deelnemers zullen wellicht voor een langere tijd nog niet kunnen.
Er wordt ook nog bekeken of een kleine bijeenkomst van vrienden of familie thuis tegen dan veilig kan.
Het bezoek van tweedeverblijvers, huurders en dagjestoeristen aan de kust of elders wordt onderzocht.

Fase 3 – “niet eerder dan” 8 juni

Opnieuw op café en restaurant
Heel misschien kan de horeca ­tegen dan opnieuw de deuren openen. Een beslissing over de jeugdkampen wordt verwacht tegen eind mei

We gaan het zien :) als het door gaat is het fijn, gaat het niet door, dan niet, dan heb ik er ook begrip voor. Bespaart iig wel weer wat geld :p

Gisteren met de oudste zoon bij de sluizen wezen kijken, altijd wel mooi om te zien hoe de schepen in die krappe ruimtes manoeuvreren en de enorme sluisdeuren omhoog te zien gaan. Dat zijn toch wel de uitjes van nu (tu)

vanmorgen na 2 weken ook de laguna eens van stal gehaald om even naar het werk te rijden. goed voor de remmen, accu en smering in de auto.

Midje!

We gaan het inderdaad zien wat er open gaat. Ik hoop heel erg dat we rond pinksteren in ieder geval kunnen kamperen, na een druk seizoen is het altijd lekker ff tot rust komen. Maar net wat Joost aan geeft, als het niet kan werken we door en halen we het later wel in.

@ Rob: Het mooie nieuws van een zwangerschap wordt dan niet geheel onverwacht gevolgd door een zware periode voor D. En zwanger ben je samen zegt men, nu komen inderdaad dingen die zij zou doen in jouw handen te liggen. Een pittige opgave, gecombineerd in de periode waarin we nu zitten met alle ongemakken van dien. Maar hoop dat jullie over een aantal maanden in ieder geval een gezonde kleine mogen verwelkomen, zodat je weet waarvoor je het allemaal gedaan hebt.

En zwanger ben je samen zegt men,

mannen kunnen niet zwanger worden ruud :T je kunt beide misschien in verwachting zijn maar samen zwanger? Ben blij dat ik hier niet die ongemakken heb gehad. Natuurlijk kwamen er steeds meer taken op mij te rusten en ook nadien ben ik chef wasmand en andere til dingen. Maar gelukkig is ons dat van rob bespaart en hebben we er ook wel van kunnen genieten.

Mijn broer heeft ook een kleine gekregen, 2 maand geleden al. 1 keer op verre afstand mijn broer en de kleine gezien en verder alleen maar via videobellen. Toch wel raar, straks loopt dat mannetje al als we hem weer zien *-)

Zeeland gaat weer een beetje open voor toerisme: <https://www.ad.nl/zeeland/toerisme-deels-weer-toegestaan-in-zeeland~ac8f6cd4/>

Avond! Vandaag weer een fijn rondje gefietst en met de Kever gereden. Man, wat is dat genieten! Ik hou zo van de lente.
Iemand hier de nieuwste Autoweek gelezen? Test tussen de Corolla en Proceed. Beide auto's die ik wel zie zitten, ooit. Mooi spul hoor!

Mogguh!

En zwanger ben je samen zegt men, mannen kunnen niet zwanger worden ruud
Haha, al hebben velen wel de buik vol van alle rompslomp wat er bij komt kijken :}

Gisteren de nieuwe golf ook voor het eerst zien rijden. Vond het echt een tegenvaller! Die motorkap die door loopt in de grille vind ik geen succes.
En ook van achter vind ik hem wat smal over komen. De vorige kwam, zeker in leuke uitvoering best modern, tijdloos en krachtig over. De huidige versie mist dat.

Als ik nu de nieuwe focus ook zie. Daar staat een lekker sportieve en krachtige auto. Zeker als station een strakke wagen, in een wat donkere kleur.
De astra hatch oogt ook wel lekker sportief en vlot, maar zet de ST erbij.....die wil vooral sierlijk en elegant zijn. Die mist die sportieviteit, die de vorige versie wel had.
Dan heb ik toch een voorkeur voor een sportieve uitvoering ipv elegant.

Barri zei:
Zeeland gaat weer een beetje open voor toerisme: <https://www.ad.nl/zeeland/toerisme-deels-weer-toegestaan-in-zeeland~ac8f6cd4/>

Maar nu eerst nog de Belgische grens open krijgen... ;)

(..)

Ik heb in NL ook 1.700m2 liggen... wellicht intussen stilaan overwoekerd want ik mag de grens niet over ;)

Och, een mede landgenoot van u heeft een lekkende CV ketel in zijn Oostenrijkse vakantiehuis... :(

Duitslandinstituut.nl zei:
johan sauer - 25 april 2020 09:35

Ik wil graag naar Oostenrijk reizen vanuit België via Nederland en Duitsland.
Dringend onderhoud van de centrale verwarming in ons huis in Oostenrijk, waarschijnlijk een grote lek. (gedetecteerd door de CV-app.)
Kan dit?
(..)

1/2 Voor zover wij als redactie kunnen nagaan, zou u van de Vlaamse overheid hiervoor België niet mogen verlaten: https://www.vlaanderen.be/gezondheid-en-welzijn/gezondheid/gezondheid-en-preventie-tijdens-de-coronacrisis/verplaatsingen-en-reizen-tijdens-de-coronacrisis (..)

https://duitslandinstituut.nl/artikel/37287/corona-in-duitsland-24-april-verdere-versoepelingen-pas-na-6-mei
(in de reacties)

Mogguh!

Lees net het bericht van de Vivaro E. Leuk dat ze hem in een frisse en opvallende kleur geel presenteren.
Zo zal hij wel niet veel verkocht worden (alhoewel, DHL zal er wel van gecharmeerd zijn), maar zo komt de bus wel fris en sportief over.

Mooi dat hij verkrijgbaar is met een tot 75kw/h accu pakket. Daarmee haal je ook een acceptabele actieradius met zo'n bus.
Waar in steeds meer (grotere) stadscentra enkel nog E-auto's zijn toegstaan, kan Opel nu een goed alternatief bieden.

PSA zal vast niet enkel dit pakket ontwerpen voor zijn bedrijfsauto's, zodat de hoop ontstaat dat dit pakket straks ook in de Mokka verkrijgbaar is. Dan kun je uitkomen op een best redelijke actieradius B)

PSA zal vast niet enkel dit pakket ontwerpen voor zijn bedrijfsauto's, zodat de hoop ontstaat dat dit pakket straks ook in de Mokka verkrijgbaar is. Dan kun je uitkomen op een best redelijke actieradius

Ik heb mij niet heel erg verdiept nog in de details. Maar busjes hebben doorgaans veel loze ruimte tussen de wielen. Veel ruimte voor een fatsoenlijke accu. Daar zit hoogst waarschijnlijk die grote accu. Die accu zoals die daar in zit ga je niet in een kleine auto als een mokka krijgen vermoed ik.

Verder is het leuk en aardig; maar voor de meesten is het totaal niet aantrekkelijk om die EV busjes te rijden. Alleen maar beperkingen en relatief weinig voordeel. Waarschijnlijk overheidsinstanties die bepaalde uitgangsnormen in hun aanbesteding hebben zitten maar voor de grote massa niet interessant. De prijs moet nog bekend worden, vele concurrenten hebben ook al een EV bus. Vrijwel alle zonder echt veel te van verkopen door de prijsstelling en alle beperkingen. Het is denk ik nog net te vroeg voor die markt zonder grote subsidiëring.

Ben wel benieuwd naar de prijstelling van de zafira life met deze aandrijflijn of deze gustig uit gaat pakken. Want met verbrandingsmotor simpelweg een veel te duur ding in Nederland.

Het wordt eindelijk wat met de elektrische bestellers. Eerst de eVito, nu dit trio/kwartet. VW blijft aardig achter!
Zulke busjes hebben de toekomst, in ieder geval voor het stedelijke distributieverkeer. Nu nog goede subsidies voor alle pakketbezorgers, want als die allemaal in zo'n busje stappen werk je pas echt een een goed leef-klimaat binnen de bebouwde kom.

Als personenbus ook leuk: in NL waarschijnlijk net zo duur of ietsjes goedkoper dan de diesel. Maar gezien het feit dat taxi's niet meer BPM vrij zijn, is dit een ideale bus voor leerlingenvervoer (alleen hebben al die bedrijven eind 2019 al het gehele wagenpark, nog net BPM vrij, vernieuwd).

Verder is het leuk en aardig; maar voor de meesten is het totaal niet aantrekkelijk om die EV busjes te rijden. Alleen maar beperkingen en relatief weinig voordeel. Waarschijnlijk overheidsinstanties die bepaalde uitgangsnormen in hun aanbesteding hebben zitten maar voor de grote massa niet interessant. De prijs moet nog bekend worden, vele concurrenten hebben ook al een EV bus. Vrijwel alle zonder echt veel te van verkopen door de prijsstelling en alle beperkingen. Het is denk ik nog net te vroeg voor die markt zonder grote subsidiëring.

Ik denk dat je één hele grote groep hierin mist. De (grotere) bedrijven die willen hun MVO-normen ook halen en zoals Ruud ook al zei zijn er in steeds meer binnensteden regels m.b.t. uitstoot en kun je met een benzine/dieselvoertuig maar op enkele tijdsvakken de stad in of mag je er überhaupt niet in. Daarnaast zijn EV voertuigen juist op dat soort plekken subliem want lage snelheden, veel stilstaan en weer optrekken etc. Daar zit de grote winst t.o.v. een benzine/diesel voertuig.

Voor grote afstanden en veel snelweg zijn ze voor bedrijven veelal niet geschikt, maar ik denk dat veel bedrijven hier hun logistiek wel op aan passen. Kortom, de eerste fabrikant met een EV-bestelbus waarbij deze zonder problemen een volle dag is in te zetten is spekkoper.

De afgelopen dagen weer wat meer onderweg geweest, waaronder veel snelweg. Wat is het rustig op de weg en wat is 100 dan een absurd lage snelheid, ik heb heel veel moeite om mij eraan te houden. Zeker als het zoals gisterenavond 18.45 was en je nog een kwartier moet wachten totdat je 130 mag. Flitsmeister maakt overuren.

Ik ben gisteren naar Haarlem geweest, en kon wel wennen aan de snelheidslimiet. 105 op de cruise control en dutten maar. Wil nu alleen een actieve lane assist en adaptieve cruise control :D

Ik denk dat je één hele grote groep hierin mist. De (grotere) bedrijven die willen hun MVO-normen ook halen en zoals Ruud ook al zei zijn er in steeds meer binnensteden regels m.b.t. uitstoot en kun je met een benzine/dieselvoertuig maar op enkele tijdsvakken de stad in of mag je er überhaupt niet in.

Ik denk dat veel bedrijven groen willen zijn, maar wel tot een bepaalde hoogte. DHL heeft ook 100% EV auto's rijden, maar alleen een heel beperkt aantal terwijl dat best zou kunnen. Puur een geldkwestie en dat ze ook veel ZZP'ers in dienst hebben die het al niet heel breed hebben. En dat geld voor heel veel bedrijven. En ik begrijp wel waarom, als je naar de vito kijkt;

diesel ; 18.990 ex. ex.
Elektro; 41.990 ex. ex.

Meer dan het dubbele van de prijs; en dan zit je ook nog met een beperktere actieradius, laadvermogen, trekgewicht, etc. Voor die EV auto's kunnen bedrijven volgens mij nog steeds een milieusubsidie aanvragen maar dan nog is het verschil fors.

Het heeft vast toekomst hoor, en nu worden er ook wel wat verkocht. maar ik denk dat het nu beperkt blijft bij auto's die nood gedwongen moeten om in de binnensteden te leveren of (semi)overheidsinstaties. Het overgrotedeel word gebruikt in de bouwnijverheid, die zie ik echt niet zo snel overstappen op dit moment. In de toekomst zal dat allicht anders zijn. De e-vito is een jaar op de markt, ben benieuwd hoeveel er daardwerkelijk zijn geleverd, maar het is zeker geen stormloop zoals de model 3 bij personenwagens.

Ik denk dat veel bedrijven groen willen zijn, maar wel tot een bepaalde hoogte. DHL heeft ook 100% EV auto's rijden, maar niet het hele wagenpark terwijl dat best zou kunnen. Puur een geldkwestie. En dat geld voor heel veel bedrijven. En ik begrijp wel waarom, als je naar de vito kijkt;
Totdat de overheid bedrijven verlichtingen op gaat leggen. In veel (binnen)steden is dit al het geval.

Geld zegt niet alles bij dat soort bedrijven. Het halen van uitstoot normen of MVO-doelstellingen mag geld kosten, het niet halen van normen/doestellingen geeft veel meer gedoe namelijk.
Daarnaast zijn er steeds meer plekken die zonder EV-voertuig gewoon niet meer te bereiken zijn, dus dan heb je als bedrijf twee keuzes. Of een EV-voertuig of het werk aan een concurrent geven.

Bouwnijverheid is ook een mooi voorbeeld. Het standaard bouwvakkers busje zal niet snel elektrisch worden nee. Ik had echter een aannemingsbedrijf als klant welke ook veel voor gemeente/provincie/overheid deed, daar was uitstoot onderdeel van de aanbesteding. Zeker als het om werkzaamheden in natuurgebieden gaat, ik kan mij heel goed voorstellen dat elektrisch daar t.z.t. ook de norm wordt.

In de toekomst zal dit allicht steeds meer worden, al dan niet gedwongen om MVO doelen te halen die bedrijven opgelegd krijgen voor klanten/overheid. Maar ik vermoed dat we de vivaro E niet heel veel gaan zien voorlopig (net als een vito E die al bijna een jaar op de markt is). Misschien zit ik er naast, tijd zal het leren ;)

Barri zei:
Ik ben gisteren naar Haarlem geweest, en kon wel wennen aan de snelheidslimiet. 105 op de cruise control en dutten maar. Wil nu alleen een actieve lane assist en adaptieve cruise control :D

Vrijdagmiddag van Haarlem naar Alkmaar gereden. Met 110-120 werd je regelmatig gepasseerd. Het was trouwens net zo druk op de weg als normaal.

Barri zei:

Maar nu eerst nog de Belgische grens open krijgen... ;)

Van een professionele kennis die in vogelvlucht enkele kilometer van mij vandaan woont, maar net aan de Belgische zijde van de grens woont, vandaag vernomen dat je in die buurt ongestoord de grens over komt... Dat biedt goede vooruitzichten zodra daadwerkelijk weer mag overnacht worden in Zeeland.

Astra F zei:
Lees net het bericht van de Vivaro E. Leuk dat ze hem in een frisse en opvallende kleur geel presenteren.

Leuk ook dat de Vivaro E als eerste van het PSA setje bussen zo wordt gepresenteerd. Ik had toch verwacht dat de Peugeot Expert of Citroën Jumpy die eer zou krijgen. De eerste aankondiging vorig jaar was echter ook voor alle drie tegelijk. Interessant :)

Wat betreft de haalbaarheid in verkoop van dit soort voertuigen is het een beetje kip-ei natuurlijk. Joost had al wel een goed punt te pakken; in veel aanbestedingen van overheidsopdrachten is duurzaamheid tegenwoordig een onderwerp. Daar kun je pluspunten op scoren (en mag je wat duurder zijn dan je concurrent) of eenvoudigweg je aanbesteding verliezen als je niet een bepaalde drempelwaarde bereikt. In heel directe zin kun je deze terug zien bij zaken als leerlingenvervoer of basismobiliteit vanuit de WMO, maar niet ondenkbaar dat voor onderhoud aan onze wegen aannemers ook aan de bak moeten. Dubbele winst zelfs, niet alleen de uitstoot van CO2 beperken, maar ook die van stikstof.

Dat is volgens mij een veel slimmere manier van de overheid om bepaald gedrag te stimuleren dan via algemene subsidie. Ja, de aanbesteding zal ongetwijfeld duurder zijn dan de versie zonder eisen. Maar je kunt echt heel gericht op effecten sturen.

Van een professionele kennis die in vogelvlucht enkele kilometer van mij vandaan woont, maar net aan de Belgische zijde van de grens woont, vandaag vernomen dat je in die buurt ongestoord de grens over komt... Dat biedt goede vooruitzichten zodra daadwerkelijk weer mag overnacht worden in Zeeland.

Kijk! Dat gaat de goede kant op. Nu nog investeren in een goede hooimachine. Grasmaaier vind je niet meer terug tussen dat hoge gras ;-)

Dit weekend stond de alfa ineens zonder (zichtbaar) koelvloeistof. Volle liter kon erbij in, alles kwam keurig weer op temperatuur. Volgende ochtend echter weer behoorlijk onder minimum, zonder een meter gereden te hebben. Tankje was lekker nat en vettig, conclusie: lek. Morgen komt de nieuwe als het goed is. Scheelt weer dat ik nergens naar toe hoef!

Ev busjes tsja...wij hebben op het werk even proef mee gedaan maar heel gauw weer afscheid van genomen...standaard al loeizwaar en met de technische uitrusting van de vakmannen al helemaal..niet vooruit te branden...en verder totaal niet praktisch..dat waren van die Nissans....

Misschien dat dit spul beter is?

Snelweg wat is dat? Echt halverwege maart geweest dat ik voor het laatst op de snelweg zat..toen was net die 100 km geïntroduceerd..sindsdien niet meer en de laatste tankbeurt is nog steeds van 12 maart en de tankjes zitten nog steeds halfvol....:)

Vant weekdn wel ontdekt dat de airco van de C3 weer matigjes koud werd. Vorig jaar ook en toen was het na navullen koelmiddel weer oke. Nu dus weer niet echt koud. Maar eens even laten checken.

AsconaGT zei:
In de toekomst zal dit allicht steeds meer worden, al dan niet gedwongen om MVO doelen te halen die bedrijven opgelegd krijgen voor klanten/overheid. (..) (net als een vito E die al bijna een jaar op de markt is). Misschien zit ik er naast, tijd zal het leren ;)

Er rijden er in ieder geval 80 bij Willemsen de Koning in het leerlingenvervoer.

https://www.wdkgroep.nl/elektrisch/

Maar goed, dat is dan wel weer een ruimtebeslag van een publieke laadpaal. Neemt zo'n dieselbusje in een woonwijk (waar de medewerker/bestuurder woont) al een parkeerplek in. Nu staat zo'n Vito aan de laadpaal te lurken. Overdag niet zo'n ramp (alhoewel, in deze tijd misschien wel.. want er zullen wel meer EV's nu overdag in de wijk staan..;)) maar in de avonduren wellicht wel?

Qua bouwnijverheid: och, ik zie de eerste Tesla Model 3's al bij de uitvoerders/directieketen staan..:S Andere EV's staan met een krachtstroom verlengsnoer aan de prik.
Eens zal dit wel doorsijpelen naar de bedrijfsbusjes. Lang niet alle bouwbusjes hebben een complete, zware, inrichting mee. Veel materiaal wordt toch al op de bouwplaats 'on demand' geleverd.

Een stucadoor / spuiter heeft zo'n mixer achterin staan en een pallet met stucpleister achter de schuifdeur. Veel meer niet. Is wel aan het gewicht soms.

Een bouwbedrijf is in hartje Utrecht bezig aan een project (historisch bouwwerk, volgens mij). Die gebruiken een elektrisch aangedreven Knikmops.
https://www.deschansbv.nl/machine/knikmops-180e-8/

Qua bouwnijverheid: och, ik zie de eerste Tesla Model 3's al bij de uitvoerders/directieketen staan..confused smiley Andere EV's staan met een krachtstroom verlengsnoer aan de prik.
Eens zal dit wel doorsijpelen naar de bedrijfsbusjes. Lang niet alle bouwbusjes hebben een complete, zware, inrichting mee. Veel materiaal wordt toch al op de bouwplaats 'on demand' geleverd.

Ik denk ook dat veel bedrijven makkelijk met EV busjes weg kunnen komen, want veel busjes rijden helemaal niet zoveel kilometers of met zware ladingen of aanhangwagens. Maar blijkbaar doen de meesten dit (nog) niet. En ik denk dat dit gewoon een centenkwestie is. (semi)overheden zullen wel moeten en zo'n vivaro e is een goed aanbod (zo op het eerste oog zelfs het beste aannbod) van EV busjes. Maar het zal er zeker niet voor zorgen dat bedrijven nu massaal gaan overstappen op EV busjes als het verschil in prijs gigantisch is.
MIjn oom is stucadoor en heeft een paar busjes rijden. Zou prima EV kunnen rijden, maar die auto's zijn gewoon gereedschap voor hem en het moet betrouwbaar zijn, ruim genoeg en niet te duur. Merk, model, en brandstofsoort is voor hem niet belangrijk. zolang zijn opdrachtgevers daar ook niet moeilijk om gaan doen zal dat wel zo blijven. En ik denk dat dit voor veel bedrijven zo geld de komende jaren. Maar misschien zit ik er naast, tijd zal het leren :)

Snap ik. Zal wel wat PVC buis voor je beeld hebben gelegen

idd :}

EV's staan nog in de kinderschoenen, zeker v.w.b. de busjes.
Ik zie er wel potentie in als ze niet teveel kilometers hoeven te maken en niet teveel op de snelweg komen, meestal is er veel meer ruimte voor een groot accupakket dan in een gewone auto.

Dit weekend stond de alfa ineens zonder (zichtbaar) koelvloeistof. Volle liter kon erbij in, alles kwam keurig weer op temperatuur. Volgende ochtend echter weer behoorlijk onder minimum, zonder een meter gereden te hebben. Tankje was lekker nat en vettig, conclusie: lek.

Het Italiaanse karakter toont zich weer even, hoort er soms bij :p

Vant weekdn wel ontdekt dat de airco van de C3 weer matigjes koud werd. Vorig jaar ook en toen was het na navullen koelmiddel weer oke. Nu dus weer niet echt koud. Maar eens even laten checken.

Die van de Golluf stinkt af en toe :|
Toch maar eens vaart maken met de keuze voor een andere auto misschien.

Ik zie er wel potentie in als ze niet teveel kilometers hoeven te maken en niet teveel op de snelweg komen, meestal is er veel meer ruimte voor een groot accupakket dan in een gewone auto.
Ook de snelweg is in NL tegenwoordig geen probleem meer, bij max 110km/h (iedereen wil te hard rijden) kun je met zo'n accu echt wel ver komen. En als hij 's avonds weer aan de laadpaal staat en 's ochtends vol is, dan voorzie ik geen probleem.

B Real zei:
Dit weekend stond de alfa ineens zonder (zichtbaar) koelvloeistof. Volle liter kon erbij in, alles kwam keurig weer op temperatuur. Volgende ochtend echter weer behoorlijk onder minimum, zonder een meter gereden te hebben. Tankje was lekker nat en vettig, conclusie: lek.

Het Italiaanse karakter toont zich weer even, hoort er soms bij :p

Vlak voordat Joost mij spotte stond ik bij de Bauhaus drive-in met draaiende motor in de rij voor de kassa 8-) Tot opeens een piepje klonk, de watertemperatuur 130 aangaf en de auto mij aanraadde om de motor af te zetten. Dat gedaan, maar na een paar minuten moest ik toch ook weer verder om buiten te komen. Toen was het weer keurig 90 graden. Dat weet ik aan karakter en voorliefde voor drama. Lekkage zal wel horen bij een schone dame van middelbare leeftijd met de incontinentheidsongemakken die daar soms bij komen kijken..

Astra F zei:
Ook de snelweg is in NL tegenwoordig geen probleem meer, bij max 110km/h (iedereen wil te hard rijden) kun je met zo'n accu echt wel ver komen. En als hij 's avonds weer aan de laadpaal staat en 's ochtends vol is, dan voorzie ik geen probleem.

Precies. En het hangt toch af van de total cost of ownership? Als het goed is drukt elektriciteit die nogal t.o.v. diesel.

“Ook de snelweg is in NL tegenwoordig geen probleem meer, bij max 110km/h (iedereen wil te hard rijden) kun je met zo'n accu echt wel ver komen. En als hij 's avonds weer aan de laadpaal staat en 's ochtends vol is, dan voorzie ik geen probleem.

dat zal inderdaad voor de meesten niet het probleem zijn. prijzen van de vivaro E zijn nog niet bekend, maar een gewone vito heb je onder de 20.000 ex. ex. terwijl een EV vito meer dan 40.000 moet kosten. Daar zit hem wel het probleem. bedrijven die een grote duurzaamheidspot hebben (of moeten hebben) zullen hier en daar er wel een aanschaffen. Maar ik denk dat het prijsverschil gewoon te groot is voor een overgroot deel van de bedrijven. Los van de nadelen van minder actieradius, minder belading, minder trekgewicht.

Een vriend van mij werkt in de bouwnijverheid waar de meestje busjes in NL rijden. Bij een bedrijf die zeker een 100 busjes heeft lopen. Maar die jongens hebben de bus gewoon bij de deur. Af en toe komen ze wel even op de zaak, maar soms ook de hele week niet. Maar waar laden ze dan? Die gaan echt niet op met eigen stroom die bus laden. Openbare palen zijn hier in het oosten ook erg weinig in woonwijken. En met name zijn die prijzen zijn gewoon te hoog. En de restwaarde zal allicht hoger zijn en je hebt geen brandstofkosten. Maar dat maakt die 20.000 euro in het geval van de vito niet snel goed.

in de toekomst zal dat kantelpunt allicht ook daar wel komen, en zullen er meer oplossingen zijn mbt laden maar dan zijn we nog wel wat jaartjes verder.

Zulke busjes zijn ideaal voor de ZZP-ers. Hier in het dorp zijn er een aantal en die zijn altijd in de regio aan het klussen. Rijden per dag ook nooit meer dan 60km. Maar het meest ideaal natuurlijk voor de post- en pakketbezorgers, maar die laatste categorie zijn helaas ZZP-ers die zich dat echt niet kunnen veroorloven. Ze rijden niet voor niets een gare vijfdehands bus.

Klopt, onze DHL bezorger is een facelift multipla diesel :} ziet er echt niet uit. De avond bezorging van DHL word altijd wel gedaan met een gek EV autootje van DHL zelf.

Terug
Bovenaan