Ik ben ook van mening dat de meeste auto's van gerenommeerde merken, in dezelfde klasse, van grofweg dezelfde prijs gewoon allemaal prima zijn en echt niet heel veel voor elkaar onder doen. Mooi of lelijk is een mening en uitrusting/ergonomie tot op zekere hoogte ook, maar als je er objectief in staat verschilt het niet zoveel.
Opbergruimte heb ik mij soms wel over verbaasd in de Astra, gewoon net iets minder doordacht. Zowel de plaatsing van de twee bekerhouders tussen de stoelen, de deurvakken als het ontbreken van een ruimte achter de versnellingspook.
De bekerhouders kun je een flesje water in zetten, maar dan raak je het flesje vaak al met je pols als je arm op de armsteun rust. De achterste bekerhouder kan geen flesje in staan als je ook de armsteun wilt gebruiken, de **** doet dat beter. Daarnaast heeft de **** een soort van flexibele houders waardoor kleinere flesjes ook goed worden vastgehouden.
De deurvakken van de Astra zijn bruikbaar en zit zelfs een uitsparing voor iets van een flesje, alleen bij de **** zijn ze wederom net iets beter doordacht en daardoor bruikbaarder.
Zo zijn er een hoop details die net even anders zijn, aan beide kanten overigens. Zo heb ik in het donker het liefst de dashboardverlichting zo donker mogelijk staan, dat ging bij de Astra eenvoudig met een knop achter het stuur. Bij de **** moet je daarvoor diep in het menu duiken.
Maakt dat de ene auto nou zoveel beter als de ander? Ik denk het niet, beide gewoon prima auto's.
Qua rijden durf ik nog niet goed te vergelijken eigenlijk. Uiteraard bij dagelijkse ritten gewoon prima en comfortabel, niets mis mee. Vanmiddag weer 180km voor de boeg en dat zal vast weer prettig verlopen. Adaptieve cruisecontrol is wel een uitkomst, maar het is afwachten hoe dit functioneert op drukkere momenten.
Ik heb het vermoeden dat de **** op hoge snelheid, zeg maar Duits tempo, wat beter op de weg ligt. Dat zal komen door de kleinere velgen (16" ipv 18" bij de Astra), maar ook door de iets langere carrosserie (station ipv hatchback). Dat vond ik overigens ook toen ik de tijdelijke Focus had. Het is net of stations beter om gaan met dwarsrichels e.d.
De Astra deed het bij 200 of harder op de cruise control dan weer iets beter, regelmatig een dik half uur met een los handje aan het stuur gezeten. De tijdelijke Focus ging nipt 200 en dan moest je toch echt wel iets beter op het stuur letten. Hoe de **** dat doet weet ik nog niet. Een ding is zeker, het verbruik zal met de **** dan wel iets gunstiger zijn
Op- en afritjes heb ik nog niet echt aangevallen met de ****, zal ook wel even duren voordat dat op hetzelfde tempo gaat als met de Astra
En nee, zo vaak rijd ik dat soort snelheden niet meer maar voorheen reed ik zeer regelmatig 100km enkele reis over de Dutise A31 en dan kom je daar dus wel achter.