Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Dat is fijn Jimmy! Dan is het toch nog mooi vlot gegaan!

Vakantie snap ik ook best...we hebben vorige week geboekt en helemaal niet zo bijzonder maar wat een geld in het hoogseizoen...

Vant weekend even een proefopstelling van het led in de Corsa gemaakt en alles even los aangesloten maar nog niet gemonteerd e.d.. Goede nieuws is dat het werkt; alleen kreeg ik, ondanks een setje canbus cancellers nog steeds een melding op het display van kapotte dimlichten. Volgens inbouwhandleiding Osram moet er in de Corsa E twee setjes cancellers in serie geschakeld worden. Tegen beter weten in had ik eerst één setje besteld maar dat werkt dus sowieso niet. Nu nog maar een setje cancellers besteld en hopelijk werkt het dan wel goed. Al met al wordt het zo wel een prijzige operatie maar wie mooi wil zijn moet pijn leiden. En dan nog inbouwen want dat wordt ook nog wel een operatie.

Verkoop ging dan nog best vlot Jimmy! Weer een zorg minder en wat centjes extra :)

@ Rob, tja als je eigenwijzer bent dan de handleiding dan is het wel een beetje je eigen schuld :ROFLMAO:
Kwestie van tijd (en dus nog een paar euro) voordat je het helemaal voor elkaar hebt (y)

Ik heb vandaag na wat uurtjes aanhanger rijles mijn BE rijbewijs gehaald. Ook weer een zorg minder met de aanstaande vakanties en oprecht leuk om er een dagje zo mee bezig te zijn.

@ Jimmy; leuk vooruitzicht die weekendjes weg! Wij willen aan het eind van mijn huidige 'vakantie' nog een nachtje weg en eind van het jaar met de vrienden naar Phantasialand; dus ach, we vermaken ons vast!

Yes, ik heb alweer wat nieuws in het vooruitzicht. Ging razendsnel, niet eens écht op zoek geweest. Per 1 juli weer aan het werk ;)

@ Richard: gefeliciteerd! Kan me voorstellen dat het prettig is om legaal op pad te zijn!

@ Rob: goed dat je dan eerst een testopstelling hebt gemaakt! Maarja, de instructies negeren; dan vraag je er ook om :p

Zag trouwens net nog een interessante private lease aanbieding voor een 600e occasion voorbij komen: 2 jaar, 15k per jaar voor 325 euro p/m

Maar geen idee hoe prettig zo'n ding is; misschien toch maar eens een ritje maken. :p

Gefeliciteerd Gerwin. Dat ging snel!
Zo'n 600E vind ik echt een leuk ding. Scherpe prijs idd!

Jimmy, mooi dat de verkoop goed ging.

Rob, twee van die kastjes? Wat een bijzondere constructie. Nog nooit van gehoord. Wel een gedoe idd.

Rob, twee van die kastjes? Wat een bijzondere constructie. Nog nooit van gehoord. Wel een gedoe idd.

Precies...en omdat Osram er ook nog eens "optioneel" bijgezet had, had ik eerst maar één setje besteld. Zon setje is al prijzig genoeg. Maar goed..nu dus maar twee in serie proberen te schakelen en hopen dat dat wel helpt.... :)

Maar er zijn nog een aantal merken/types waarbij ze het adviseren.

Gefeliciteerd Gerwin! Dat is mooi vlot weer!

zaterdag heb ik bij mijn ouders de hele dag lopen snoeien. Wel warm. maar ze zijn weer blij.

lekker die vakantieplannen. eigenlijk moet ik ook wat vaker er op uit. Maar ergens vind ik een relaxed weekend thuis ook erg fijn en bovendien kost het ook erg veel geld. Laatst een keer naar hof van saksen met mijn ouders. En in augustus 2 weken frankrijk/duitsland. thats it.
Maar misschien in het najaar nog maar een weekendje plannen of zo. Als ik thuis ben ga je toch altijd nog wel bezig met iets.

Yes, ik heb alweer wat nieuws in het vooruitzicht. Ging razendsnel, niet eens écht op zoek geweest. Per 1 juli weer aan het werk ;)

gefeliciteerd! zie wel waar je bent beland uiteindelijk :D

hier is B ook weer op zoek. 1 baan is wat verder weg (50 enkele reis, te doen met de twingo maar niet ideaal ivm afstand), 1 baan zit een auto bij (tjah, niet nodig, maar geen idee welk type), en andere is op 15 km rijden, dus prima.

Laatst bewerkt:
Korte reisafstand is lekker, maar het naar je zin hebben op je werk is echt het allerbelangrijkste!

Gisteren waren we even een middagje naar Duitsland. Over een paar weken zijn we een week vrij, maar we hebben - en dat is voor ons heel bijzonder - nog niks geboekt. Maar eens zien wat we gaan doen dus.

Uiteraard fijne werkplek hebben is fijn maar ik vind reisafstand wel heel belangrijk. Twee weken terug dagje naar Woerden voor het werk. Wat een drukte, files en verspilde tijd.

Echt zonde als je elke dag zoveel tijd in de files verdoet. Gaat allemaal ten koste van quality time met je gezin.

Ik heb me gisteren ingeschreven voor opleiding. Ondanks drukte genoeg kriebelt het weer om wat nieuws op te doen en nieuwe mensen te ontmoeten.
Gelukkig deze ronde in Zwolle en prima afstand om één keer in de week naartoe te rijden.

Gefeliciteerd met de verkoop Jimmy, mooi dat het zo vlot gelukt is. En een stel "gewone" geïnteresseerden is ook een verademing. Regelmatig tref je koopjesjagers van de "toettoet" nationaliteit die je de auto voor een rotprijs proberen af te troggelen. Dat is je mooi bespaard gebleven.

@ Gerwin: Kijk, dat is inderdaad vlot gegaan. In welke richting ga je aan het werk?

Jouw verlichtingsproject klinkt als vrij omslachtig Rob, met dubbele cancellers. Zijn deze Osram lampen zo uniek dat je hier kiest, temeer omdat ze dan vrij prijzig zijn? Naja, het is dan even puzzelen maar je bent volgens mij best handig met dat klussen, dan heb je er straks wel eer van. Vanuit halogeen naar LED is een hele stap vooruit.

Bij ons in de familie ook een autowissel. Zus heeft een 1e generatie Nissan qashqai (wie kan die naam in 1x goed schrijven zonder te googelen??) ingeruild op een 2020 Volvo XC60 Mild Hybrid. Ze twijfelden tussen een XC40 en XC60, zijn voor de laatste gegaan i.v.m. grotere kofferruimte.
Ben benieuwd hoe die gaat bevallen.... denk dat ze nog wel schrikt van de wegenbelasting & brandstofverbruik :rolleyes:

We zijn zelf afgelopen weekend nog even op pad geweest met de caravan naar oude Pekela. Lekker om er even uit te zijn met het gezin. Leuk ook om te zien dat kinderen zo weinig nodig hebben om zich te vermaken, en mooi om te zien hoe de jongste (1,5 jaar) zich ontwikkeld als je er zo enkele dagen tijd en energie in stopt.

Echt zonde als je elke dag zoveel tijd in de files verdoet. Gaat allemaal ten koste van quality time met je gezin.
Helemaal mee eens. Plezier in je werk is héél belangrijk, maar de reistijd bepaald voor mij ook de factor plezier in het werk. Zeker met jonge kinderen is vrije tijd schaars, die besteed ik liever zo weinig mogelijk aan reistijd. Maargoed, met hybride werken zijn daarin soms ook mogelijkheden,

Zeker fijn Ruud, koopjesjagers ook genoeg gehad per bericht hoor, maar die heb ik links laten liggen.

XC60 is wel een mooie auto, mijn schoonzus rijdt sinds kort een XC40 in de lease, maar ook dat is wel een erg mooie auto moet ik zeggen. Niet te groot, maar groot genoeg.

Gezien mijn nieuwe baan 50 km rijden is, valt het me tot nu toe goed mee. Hoop dat dit in de wintermaanden ook zo blijft. Vergt zeker wat aanpassingen maar lijkt allemaal prima te gaan.

Ik zag de foto's op FB, erg leuk! en tijd en aandacht is alles bij die kids, zeker op deze leeftijd :)

Maargoed, met hybride werken zijn daarin soms ook mogelijkheden,
Gelukkig wel...ik zou niet meer zonder kunnen.

Bij ons in de familie ook een autowissel. Zus heeft een 1e generatie Nissan qashqai (wie kan die naam in 1x goed schrijven zonder te googelen??) ingeruild op een 2020 Volvo XC60 Mild Hybrid. Ze twijfelden tussen een XC40 en XC60, zijn voor de laatste gegaan i.v.m. grotere kofferruimte.

Ik lees wel heel veel problemen met de hybride en elektrische Volvo's over onderdelen van het elektrisch systeem die bij vrij nieuwe auto's al kapot gaan en de kosten flink in de papieren lopen. Volvo is ook niet meer zo betrouwbaar als het was.

Jouw verlichtingsproject klinkt als vrij omslachtig Rob, met dubbele cancellers. Zijn deze Osram lampen zo uniek dat je hier kiest, temeer omdat ze dan vrij prijzig zijn? Naja, het is dan even puzzelen maar je bent volgens mij best handig met dat klussen, dan heb je er straks wel eer van. Vanuit halogeen naar LED is een hele stap vooruit.

Ik ga voor Osram LED omdat het de enige die goedgekeurd is voor de openbare weg en vooral omdat deze zo werkt dat het anderen niet verblind.

Ik ga voor Osram LED omdat het de enige die goedgekeurd is voor de openbare weg en vooral omdat deze zo werkt dat het anderen niet verblind.
Duidelijke keuze, maar hecht je zoveel waarde aan die "goedkeuring"? Er zijn immers veel setjes verkrijgbaar die ook goed functioneren.

Ik lees wel heel veel problemen met de hybride en elektrische Volvo's over onderdelen van het elektrisch systeem die bij vrij nieuwe auto's al kapot gaan en de kosten flink in de papieren lopen. Volvo is ook niet meer zo betrouwbaar als het was.
Ja, het is altijd een gok. Ik hoop voor ze dat hoge kosten ze bespaard blijven, maar lees nergens dat deze techniek overmatig veel problemen geeft. Je moet toch wat geluk hebben met een auto. Zeker de modernere met meer/complexere techniek.

Problemen met hybride Volvo's? Wat een onzin! In 2013 bij de introductie van de Twin Engine inderdaad, maar dat is al lang opgelost. Mijn tweede hybride V60 (eerst 2015 D5 en nu 2019 T8) is weer 100% probleemloos en dat is een genot. Verder ook nog eens erg zuinig ondanks 390 pk. Ik zit ook op het Volvo-forum, ook daar niks bijzonders met deze techniek.

Duidelijke keuze, maar hecht je zoveel waarde aan die "goedkeuring"? Er zijn immers veel setjes verkrijgbaar die ook goed functioneren.

Tsja..wat vind je goed functioneren. De Corsa heeft blinkers en Osram heeft voor alle merken/types speciale adapters voor de lampfitting en dusdanige lampen dat het brandpunt exact op de juiste plaats zit en verblinding voorkomt. Daar ben ik bij andere merken niet van overtuigd. Philips heeft ook een goed reeks maar zijn niet geschikt voor de Corsa.

Tsja..wat vind je goed functioneren.
Goed lichtbeeld, zonder dat het storend is voor medeweggebruikers. En dat het probleemloos functioneert in de auto, dus geen storingen ed.

En als de gekozen lampen aan jouw wensen voldoen, is die keuze uiteraard prima. ;)
Het is hoe dan ook een mooie upgrade aan de corsa.

Heb mijn auto laten chippen en er is zo'n 100PK bij gekomen en een hele sloot aan koppels. Leuk om te zien dat ook het display in de auto die eerder tot 200PK ging nu tot 400 gaat. blijkbaar dat ook aangepast. Het is echt een feestje om mee te rijden nu. Nu zou ik zelden al het vermogen aanspreken, maar het koppel onderin maakt de auto zoveel soepeler en lichtvoetiger aanvoelen. motortje heeft er echt zin in. genieten

54567204999_165845564b_b.jpg

Dat zal vast lekker rijden! Lekker hoor!

De astra is na tuning ook veel soepeler geworden en trekt in vooral de 4 en 5 veel beter.

De Corsa gaat er over een jaartje ook zeker aan geloven. Ook met name vanwege de soepelheid. Maar eerst de garantie even uitdienen.

Wel grappig nu ik af en toe de astra en/of de corsa rijdt. Echt wel een verschil. De driecilinder is veel vinniger en pittiger tm de 100. De Astra is wat lomer maar wel rustiger en soepeler en begint minder lastig te doen als je te laag in de toeren zit. En boven de 120 nog steeds veel power.

De astra stuurt wat strakker en directer en rijdt stabieler en rustiger door zijn langere lengte. De Corsa wordt boven de 120 wat losjes in het stuur. Moet nog even uitzoeken wat dat is. Banden zijn all seasons en erg hard opgepompt.

Qua verbruik ontlopen ze elkaar niet eens zoveel. Allebei rond de 6,0-6,5 l per 100 km

Mooi toch dat de Corsa goed bevalt, tegenwoordig is dat segment eigenlijk al helemaal prima als je niet al te veel in de auto zit.

Hier sinds gisteren ook mijn leaseauto in ontvangst genomen, tot einde leasecontract in Januari 2026 rijd ik een Renault Mégane station E-Tech plug in hybride. Hele mond vol, maar een verademing tov. de Peugeot 108 waar ik afgelopen maand ruim 2000 km in gereden heb.
Even kort na de eerste 100 km. hij heeft heerlijke stoelen, Apple Carplay draadloos en is verder prima uitgerust, niet heel luxe, maar getinte ramen, keyless entry, climate control 18 inch CMS velgen (automotive wereld natuurlijk). rijdt verder prima, even wennen aan het Hybride deel, je hoort hem niet wanneer hij al gestart is :) Alleen het plug in deel moet ik nog even uitvissen en ervaren. Op het werk zijn laadpalen dus dat komt goed, de accu wordt ook geladen tijdens het rijden, maar niet zo efficiënt natuurlijk. Morgenavond heb ik tijd om verder in de auto te duiken.
Gezien wij altijd redelijk compacte auto's hebben is deze kofferbak wel heel erg groot :)

Mooie upgrade Joost, zo'n vermogenstoename zul je inderdaad goed merken.
Heb voor de Astra het ook overwogen, de ervaringen zijn positief. Maar telkens '98 tanken houdt me nog een beetje tegen, en de vraag is maar net hoe lang de Astra blijft. We stoppen het geld momenteel maar even in andere potjes.

Qua verbruik ontlopen ze elkaar niet eens zoveel. Allebei rond de 6,0-6,5 l per 100 km
Daar had ik van de Corsa eigenlijk wel een iets beter verbruik verwacht. Kleinere en lichtere auto, kleiner blok.
Maar ligt er natuurlijk ook aan wat voor ritten je met welke auto maakt.

@ Werk: dank allen! Ik blijf in de bouwmaterialen zitten, maar dan een meer specifiek product.
Nu nog even genieten van wat dagen vrij; schuur schilderen, auto zoeken en meer van dat soort dingen (y)

Zo'n 600E vind ik echt een leuk ding. Scherpe prijs idd!
Was helaas alweer weg. Nu een DS3 Crossback e-tense voor gemiddeld 280 euro per maand op het oog. Morgen eerst even een exemplaar in het echt bekijken en dan hopen dat ie er smiddags nog is.
Want dan gaan we even 2 jaar elektrisch rijden uitproberen.

@ Ruud; mooi zo'n XC60! Buren hadden er ook 1 na een A6 te hebben gehad, maar die hadden binnen een jaar weer een A6 maar dan een plugin. Was toch meer hun merk.

@Rob: stabilisatiestangetje misschien?

@ Jimmy: klinkt als een prima auto! Hoeveel km zou je elektrisch moeten kunnen rijden?
Als hef hetzelfde systeem is als in de Captur van mijn ouders, dan valt het mij op dat ie soms erg laat opschakelt als je even flink doortrekt (bij invoegen bijvoorbeeld)

DS3 crossback...kan me niet herinneren dat ik die ooit heb zien rijden. Even plaatje opgezocht en echt nog nooit gezien..maar weet je zeker dat je daarin wilt rijden Gerwin...:cool: moet wel je smaak zijn dat glimmerding...

Daar had ik van de Corsa eigenlijk wel een iets beter verbruik verwacht. Kleinere en lichtere auto, kleiner blok.
Maar ligt er natuurlijk ook aan wat voor ritten je met welke auto maakt

Corsa wordt wat meer voor kortere ritten een meer in de bebouwde kom gebruikt. Astra vooral op snelweg van woonplaats naar h'veen. Maar denk dat ik Corsa niet heel veel zuiniger krijg maar als ik met Astra wat rustiger zou rijden zou die nog een stuk zuiniger worden.

Haha, begrijp je helrmaal Rob!
Het zou absoluut niet mijn eerste keuze zijn, maar voor zo'n maandbedrag relatief zorgenvrij 2 jaar kunnen rondtoeren spreekt me wel erg aan.

En realistisch bereik is ca. 200-250 km dus voor 95% van onze ritten voldoende.

Gemiddeld besparen we dan minstens 35 euro per maand qua vaste lasten en we pakken nog een paar honderd euro aan rente op het extra spaargeld door de verkoop van 2 auto's; maar die geven we weer uit aan een laadpaal...

Laden kan thuis relatief goedkoop met zonnepanelen en een dynamisch energiecontract.

Dus dit is meer het verstand laten spreken dan mijn hart ;)
Maarrr ik wil eerst wel weten hoe zo'n ding zit en dan moet ie daarna nog beschikbaar zijn

Ik heb vandaag trouwens nog oa in een Citroën C3, e208 en Grande Panda gezeten en dat was het qua stoel allemaal net niet.

Corsa, 600e, Avenger en Frontera waren prima. De Avenger voelde het beste aan.

@ Jimmy: klinkt als een prima auto! Hoeveel km zou je elektrisch moeten kunnen rijden?
Als hef hetzelfde systeem is als in de Captur van mijn ouders, dan valt het mij op dat ie soms erg laat opschakelt als je even flink doortrekt (bij invoegen bijvoorbeeld)
Ik denk inderdaad hetzelfde systeem.
Gisteravond heb ik hem geladen en dan zou je in theorie 60km EV kunnen rijden, nu op het werk heb ik hem weer aan de lader gehangen. Maar van de week ook zonder geladen te hebben naar huis gereden en rijdt het ook prima. Wat je zegt klopt wel, met snel gas geven dan schakelt hij laat op. Zit dan net een kleine vertraging in, Verder inmiddels 200 km gereden, zou denk ik niet mijn eigen keuze zijn, maar als voorloop auto helemaal tevreden.

Mooi dat je toch in dezelfde sector blijft, die staat je dan wel aan zo te horen.

DS3 crossback zie ik toch wel regelmatig rijden. Je moet er van houden, maar ik vind het wel een tof model.

Laatst bewerkt:
Iemand nog interesse in een gerestaureerde Kadett E? LINK

@ Gerwin, veel succes met je nieuwe baan!
@ Jimmy, gegeven paard mag je niets van zeggen. Dat is wel het leuke van lease, dat je eens een (voorloop)auto krijgt die je zelf misschien niet direct gekozen had.

Corsa wordt wat meer voor kortere ritten een meer in de bebouwde kom gebruikt. Astra vooral op snelweg van woonplaats naar h'veen. Maar denk dat ik Corsa niet heel veel zuiniger krijg maar als ik met Astra wat rustiger zou rijden zou die nog een stuk zuiniger worden.

Een blok met meer vermogen hoeft natuurlijk ook wat minder hard te werken voor dezelfde snelheden.
Heb het idee dat bijv. een Corsa, hoe je er ook mee rijdt, altijd rond hetzelfde verbruik zit. De Astra kan heel zuinig zijn, als je er normaal of ecopro mee rijdt, geef je gas dan kan het ook anders zijn. Korte ritjes/stadsverkeer zal ook gigantisch verschil maken idd.

Zo blijf ik mij ook verbazen over de 330i. Ondanks zijn 1600kg en vermogen haal ik op woon/werk met regelmatig 1:16 of beter. Ook de techniek staat niet stil. Want in de 4GC, die iets lichter (denk ik?) was en iets minder vermogen had, maar wel (in de basis) hetzelfde blok was het op dezelfde rit 1:14, soms 1:15.

En ach, reken maar eens op een bierviltje uit wat in euro's op jaarbasis het verschil is tussen gemiddeld 1:12 of 1:13. Daar zou ik het niet voor laten. Wil je goedkoper rijden, dan moet je de auto vaker laten staan :)

Precies... op het einde van de rit bespaar je een paar tientjes misschien maar op het gehele is dat niet zo spannend. Ik let daar ook niet heel erg op.

Die Mattig had ik inderdaad gezien, wat een geld!

Hier met de 5-serie (+/- 1600kg) gemiddeld sinds aanschaf in december 7.6 liter op de 100km. dus 1 op 13,2.

winter, ook genoeg korte ritjes. ik vind het helemaal prima. op langere ritten haal ik met gemak 1 op 15 / 16 gemiddeld. als ik echt overal netjes 100 rij in eco pro dan zal die zeker op de 1 op 18 uit komen bij langere ritten. alleen doe ik dat nooit. :p

Een benzinemotor verbruikt afhankelijk van het toerengebied waar hij zit per Kw vermogen een aantal gram benzine. Dit wordt in een EI-diagram weergegeven. Het specifiek verbruik. Zeer interessant om dat van je eigen auto eens op te zoeken, bij welke toerentallen hij relatief het zuinigste is. Dus normaal 80-100-120 sukkelen zal, ongeacht de auto, min of meer het zelfde verbruik op leveren. Grote auto's (BMW 5) hebben vaak een lagere Cw waarde (luchtweerstand) dan kleine hatchbacks en zijn daarom vaak op snelheid wat zuiniger (Daar waar Cw x A (oppervlak) gaat tellen). Grote motoren draaien vaak bij hogere snelheden "beter" in het zuinige gedeelte van het EI-diagram en verbruiken dan relatief minder.

precies, en eenmaal het gewicht op snelheid dan is er relatief weinig energie voor nodig mits de luchtweerstand je niet al te veel gaat tegenwerken. Maar moderne auto's zijn sowieso erg zuinig. Die kleintjes zijn te duur voor mild-hybride, cilinderuitschakeling, twin-scrol turbo's, directe injectie, gekoelde inlaat, etc wat op een C, D of E segment auto wel vaak zit.

Mogguh,

Allemaal goede pinksterdagen gehad? Jammer van het weer, maar gelukkig is beter weer in aantocht.
Ik had wel medelijden met de kampeerders die vrijdagmiddag in de regen moesten opbouwen, en gisteren in de regen weer inpakken konden.

Wij waren gisteren ook op de camping. Mijn schoonouders hebben er 2 weken gestaan. Na het herseninfarct van mijn schoonvader vorig jaar, kan hij niet meer autorijden. Mijn schoonmoeder wel, maar die rijdt niet met caravan.
Mijn zwager heeft de caravan naar de camping gebracht, wij haalden hem gisteren op.
Een ritje van 113km naar de camping, en dan via mijn schoonouders terug naar huis. In totaal rond de 250 km.
We hebben voor de Mokka gekozen, konden we de actieradius mooi testen.

De heenweg (13-16 graden) hebben we voornamelijk 100 km/h gereden op de snelweg, na 113km was het verbruik 17,5 khw/100km. Gemiddelde snelheid was 90 km/h, en we kwamen met 55% accu aan.
De terugweg reed ik in schoonpa zijn ** T-Rock 1.5 TSI en de caravan, B reed met de Mokka achter ons aan. Dit keer reden we met 18 graden en rond de 85-90 km/h. Daarmee kwamen we met 16% accu aan bij schoonouders.
Het laatste stukje naar huis reden we over 80 km/h wegen.

Al met al: 252km gereden, gemiddelde snelheid 74 km/h, 14,7 kwh/100km verbruikt. We kwamen dan ook met 9% accu thuis aan.

Het laat wel zien dat het veel uitmaakt of je met 90 km/h of 100 km/h rijdt, en laat ook zien dat bij iets warmer weer de 300km range wel haalbaar is....mits je niet boven de 90 km/h komt. Leuk om uit te testen in ieder geval, en we weten maar al te goed dat we deze cijfers in de winter niet gaan halen. Dan kom je snel op 24 kwh/100km en ben je dus binnen 200km "leeg".

Ps. Die T-Rock deed 't ook netjes. Een 7-bak DSG en 155pk, dan merk je een caravan van 1000/1100kg aan je haak echt niet.

T Roc is zonder K ;)
Vergelijkbaar met een Mokka, behalve de aandrijflijn dan.

Je durft wel, met 9% accu thuiskomen.

Vergelijkbaar met een Mokka, behalve de aandrijflijn dan.
Ja, dat viel mij ook op. Net de cijfers even naast elkaar gezet, de T-roc is 10cm langer wat je heel goed terugziet in de kofferruimte. Wat dat betreft is hij beter vergelijkbaar met de Peugeot 2008.
Die T-Roc is een keurig nette auto, ook van binnen doet ie alles netjes. Daarintegen vind de Mokka van binnen wel iets speelser/hipper. Nu vergelijk ik een top-uitvoering Mokka met een Business uitvoering T-Roc, dat is niet helemaal eerlijk. Maar kan me goed voorstellen dat veel mensen voor een T-Roc kiezen. Ik vind ze alleen mega saai om te zien, zeker in het grijs zoals mijn schoonvader hem heeft. :cautious:

Je durft wel, met 9% accu thuiskomen.
Ahjoh, zeker in de zomer is dat toch geen enkel probleem? Doe dat regelmatig, en eerlijk....als je ook nog eens ruim accu percentage over wilt houden dan blijft er weinig bruikbaar actieradius over.

Ik denk dat ** nooit speels of hip is van binnen, meer degelijk/zakelijk en goed. Afgelopen weekend nog in '20 Skoda Octavia gezeten. Ontzettend ruime auto en ontzettend fijn multimedia systeem. Rijden heb ik niet gedaan, maar zal vast ook prima zijn.

Spannend/hip/bijzonder? Zeker niet, prijs/kwaliteit uitstekend denk ik.

zodra de twingo hier onder de 20% komt (en dan al een reminder komt) dan hangt B hem al thuis aan de lader. Bij 10% gaat het accu lampje branden dat je moet laden, maar kan me weinig herinneren dat het zover gekomen is. Hoeft ook niet als je gewoon thuis kunt laden en we hem niet voor langere afstanden gebruiken.

kan bij herinneren dat ruud met de leaf nog wel spannendere percentages is tegen gekomen.

De terugweg reed ik in schoonpa zijn ** T-Rock 1.5 TSI en de caravan

een mokka vind ik ook leuker dan een T-Roc om te zien. Maar hier weer het punt wat ik al eerder aan haalde. Je kunt daar gewoon een B segment SUV krijgen met een fijne 4 cilinder en fijne automaat en lekker wat vermogen zodat er ook nog fatsoenlijk een caravan achter kan. zelfs wat bergen zou geen enkel probleem moeten zijn. Ik zou dat met een mokka met 1.2 3-cilinder toch wat minder fijn vinden, ondanks je die in de juiste toeren houd en flink vloer ook wel wat PK's er uit kan persen voor een aanhanger / caravan. Voor iemand die niet veel ruimte nodig heeft, hoge(re) instap en wel iets meer vermogen voor een caravan is het een prima keuze.

Je kunt de T-roc ook nog met 190PK 2.0 TSI krijgen (blijkbaar best veel verkocht als je de occasions zo snel ziet)

En dan nagaan dat je ook nog een T-Roc R hebt met 300PK (alsof Opel een Mokka OPC zou uitbrengen)

mooi dat het nog kan / kon.

Mogguh,

Inmiddels 500 km met de Renault Mégane afgelegd en moet zeggen dat op de schakelmomenten na ik erg tevreden ben.
Het inpluggen doe ik op mijn werk of in parkeergarages, dat went best snel. Het gemiddeld verbruik staat nu op 1:20 en het rijdt eigenlijk behoorlijk goed. Op sportstand wat strakker en directer en het display verandert dan ook mooi mee. Soms lijkt hij wat lui in opschakelen, net of hij nog niet ziet dat het schakelmoment eraan komt. Maar verder prima tevreden!

De T-Roc vinden wij ook een mooi model. Voor ons prima groot genoeg en ziet er prima uit. Staat op de shortlist voor wanneer ik zelf iets mag kiezen.

Over aanhangers/caravans gesproken. Zowel ik als mijn vriendin hebben de afgelopen weken ons BE rijbewijs gehaald, onze to-do lijst is daarmee afgewerkt.
Komend weekend de caravan ophalen. De buitenkans wassen en kijken of ik die nog enigszins van een bescherming kan voorzien. Weekend erna een weekend weg. Weekend daarna richting Kroatië.
In de tussentijd ook de auto nog even goed wassen. Stuur nog even behandelen en misschien de bekleding. Al tikken de vrije uurtjes wel rap weg moet ik zeggen.

Lekker vroeg vakantie dus, het voelt ook nog helemaal niet als bijna vakantie maar we hebben er wel zin in.

En dan nagaan dat je ook nog een T-Roc R hebt met 300PK (alsof Opel een Mokka OPC zou uitbrengen)
Hehe, die gaat er zeer waarschijnlijk komen....als GSE en full Electric. Snap alleen de businesscase niet.
De Mokka-e is al geen verkooptopper, dus dan uitgerekend van dit model zo'n uitvoering brengen vind ik dan ook jammer.

Maargoed, ze slaan bij Opel de plank momenteel best mis....dus dit past wel in het rijtje. :confused:

Spannend/hip/bijzonder? Zeker niet, prijs/kwaliteit uitstekend denk ik.
Eens, en dat maakt ook dat hij goed verkoopt.

Maar hier weer het punt wat ik al eerder aan haalde. Je kunt daar gewoon een B segment SUV krijgen met een fijne 4 cilinder en fijne automaat en lekker wat vermogen zodat er ook nog fatsoenlijk een caravan achter kan. zelfs wat bergen zou geen enkel probleem moeten zijn. Ik zou dat met een mokka met 1.2 3-cilinder toch wat minder fijn vinden, ondanks je die in de juiste toeren houd en flink vloer ook wel wat PK's er uit kan persen voor een aanhanger / caravan. Voor iemand die niet veel ruimte nodig heeft, hoge(re) instap en wel iets meer vermogen voor een caravan is het een prima keuze.
Eens, nu schijnt de 1.2 Puretec nog best een fijne caravantrekker te zijn. Kennissen hebben hem in de Peugeot 3008 en zijn er erg tevreden over, maar persoonlijk zou ik ook liever een 4-cylinder hebben.

Hehe, die gaat er zeer waarschijnlijk komen....als GSE en full Electric. Snap alleen de businesscase niet.
De Mokka-e is al geen verkooptopper, dus dan uitgerekend van dit model zo'n uitvoering brengen vind ik dan ook jammer.
maar hoe lang gaat de mokka nog mee dan? snap wel als je zoiets uit brengt met de introductie, ook om gelijk een statement te maken en wat aandacht te genereren. maar gevoelsmatig loopt de mokka nu op zn nadagen.

(valt mee zie ik nu, eind 2020)

ik vrees dat ze met een dure GSE niet heel veel gaan verkopen.

ben ook wel benieuwd hoe veel astra GSEs er zijn verkocht inmiddels

EDIT; zie dat de afschrijving ook al lekker zijn werk heeft gedaan met de astra GSE:

50.000 euro nieuw dit exemplaar, 16.000 km later staat hij voor 30.000 te koop bij de opel dealer. dat waren dure kilometers

Eens, nu schijnt de 1.2 Puretec nog best een fijne caravantrekker te zijn. Kennissen hebben hem in de Peugeot 3008 en zijn er erg tevreden over, maar persoonlijk zou ik ook liever een 4-cylinder hebben.

lijkt mij vreselijk , grote 3008 , caravan er achter en dan een 1.2 3-cilinder. :p Dat je er mee vooruit komt snap ik wel, en eenmaal op snelheid op de cruise control gaat het vast ook prima, maar een fijne caravantrekker...

Lekker vroeg vakantie dus, het voelt ook nog helemaal niet als bijna vakantie maar we hebben er wel zin in.

Oh heerlijk..dat is mooi vroeg! Have fun!

Al met al: 252km gereden, gemiddelde snelheid 74 km/h, 14,7 kwh/100km verbruikt. We kwamen dan ook met 9% accu thuis aan.

Ik vind het allemaal niet overhouden hoor. Dan zouden wij net een dagje Zwolle kunnen doen en dan billen knijpend thuis komen. Maar het feit dat je ook 80-90-100 moet gaan rijden om dit te bereiken op de snelweg. Ik houd van stevig doorrijden en rijdt eigenlijk nooit onder de 120 km/u. Dat je je snelheid moet gaan aanpassen om met je accu thuis te kunnen geraken, moet ik nog erg aan wennen..:)

De T-Roc vinden wij ook een mooi model. Voor ons prima groot genoeg en ziet er prima uit. Staat op de shortlist voor wanneer ik zelf iets mag kiezen.

De T-roc is gewoon de nieuwe Golf...voor een SUV geen verkeerd model

Hier vant weekend eindelijk wat tijd gevonden om met de Corsa aan de slag te gaan. Ook eens van binnen en van buiten goed aangepakt en wonderbaarlijk hoe goed hij eruit ziet. Echt werkelijkwaar geen krasje, deukje of steenslagje terwijl hij van 2019 is. Heb ook gelijk de lelijke plakletters van de kont gehaald en de Osram led ingebouwd..man wat een klus...

Eerst alles los aangesloten en getest. Toen kwam ik er achter dat er wel degelijk 2x canbus cancellers per koplamp nodig waren om van BC-meldingen af te komen. Vervolgens moest ik de adapters en led-lampen in de koplampen zien te prutsen met heeeeel weinig ruimte. Ik moest ook nog gaten in de koplampdoppen maken voor de canbus cancellers en toen moest ik de canbus cancellers nog zo goed mogelijk proberen weg te werken onder de motorkap maar wel op een dusdanige manier dat ze ook hun warmte kwijt kunnen. Uiteindelijk is het gelukt en is het resultaat super. Echt een enorme bak licht maar vooral optisch smoelt het gewoon veel beter bij de led dagrijverlichting maar ook oogt het veel moderner.
Op de foto's komt het totaal niet over want soms lijkt het blauw en dan juist weer geel maar in het echt is het gewoon strak led-wit.

20250606_200402 by

[url=https://flic.kr/p/2racEZE]
20250608_195751 by

[url=https://flic.kr/p/2ra8cyr]
20250606_224503 by

[url=https://flic.kr/p/2racF1b]
20250606_224415 by

En het kontje zonder letters

[url=https://flic.kr/p/2radLvz]
20250608_203546 by https://www.flickr.com/photos/189153232@N07/

Mooi reseltaat van die koplampen! Aan de achterkant ook ledjes erin gezet? (Vooral remlicht heeft bij hogere snelheden nogal wat meters eerder licht zichtbaar voor de achterop komende)

Ziet er goed uit Rob, Zo op de foto te zien geeft het zeker meer licht dan standaard. Zo te lezen was het toch nog best wat werk, maar het resultaat is erg strak. Sowieso ziet de Corsa er goed uit!

Ik zoek nog een uitlaatsierstuk maar dat is donders moeilijk omdat er al een soort van ovaal eindstuk aan de demper vastzit en ik heb nog geen stuk gevonden wat daar weer oppast.

Tzt nog iig even wat elementen zwart laten wrappen/dippen, een middenarmsteun, dempers onder de motorkap en dan is ie eerst wel af.

Moet zeggen dat we ook al veel complimenten op de auto hebben gehad terwijl het "maar" een Corsa is. Vooral de zwarte velgen vinden veel mensen erg fraai. Ze pimpen de auto enorm op.
En de Corsa is zoveel beter geworden met de nieuwe 1.0 driepitter en de nieuwe 6-bak.
En het is gewoon een hele degelijke stevig gebouwde auto die oersolide aanvoelt. Dat is echt het grootste verschil met de vorige C3.

Mooi reseltaat van die koplampen! Aan de achterkant ook ledjes erin gezet? (Vooral remlicht heeft bij hogere snelheden nogal wat meters eerder licht zichtbaar voor de achterop komende)

Kentekenverlichting wel.. achterlichten moet ik nog zien omdat je dan ook veel gezeik krijgt met BC-meldingen of storingen op radiosignaal, enz...

Mooi resultaat rob! zeker bij een witte auto een enorme upgrade zo. En natuurlijk de lichtopbrengst zelf in het donker

Fraai Rob!
Resultaat qua licht komt op de foto's niet helemaal over, maar ik weet hoe groot het verschil is. Ik ging van Astra (led) naar **** (halogeen) naar Focus (led) en de verschillen waren gigantisch.

Het enige wat "jammer" is, is dat je het nu gewisseld hebt nu de dagen zo lang zijn. Juist in het najaar, als het 's avonds weer echt donker is had je voor je gevoel nog veel meer eer van je werk gehad :D

Het enige wat "jammer" is, is dat je het nu gewisseld hebt nu de dagen zo lang zijn. Juist in het najaar, als het 's avonds weer echt donker is had je voor je gevoel nog veel meer eer van je werk gehad

Dat weegt niet op tegen het feit dat ik nu met fatsoenlijke temperaturen en een lange avond met licht het spul kon inbouwen...:) En voor je het weet korten de dagen alweer...:)

Resultaat qua licht komt op de foto's niet helemaal over, maar ik weet hoe groot het verschil is.

Verlichting komt op de foto's totaal niet over..koplampen lijken wel blauw terwijl je dat in het echt niet ziet.

ben ook wel benieuwd hoe veel astra GSEs er zijn verkocht inmiddels
Niet! Want laten we eerlijk zijn, de concurrentie (vooral VAG) biedt veel efficientere Hybride aandrijflijnen als Stellantis doet. Zo'n VAG hybrid komt al bijna 100km elektisch....dat zijn leuke en bruikbare cijfers.

Mooie Upgrade Rob, daar heb je best even werk aan gehad. Ik vind het knap dat je dit soort projectjes zelf uitvoert.
En ja, je hebt de Corsa in een kleurstelling waarin contrasten heel mooi kunnen uitpakken. Zelfde als wij bij de Mokka hebben. Ziet er dan snel wat sportiever uit.

De range zegt weinig over de efficiëntie. Alleen over de grootte van het aanwezige accupakket en de opzet van de auto.... (PHEV, stekkerloos, of alleen om de eerste meters te kunnen versnellen na stilstand)

Terug
Bovenaan