Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Hier gelukkig niets van dat alles, weinig zieken op het werk ook, gelukkig. :)

Over 3 weken wel zomer vakantie, moet eerlijk zeggen dat het totaal niet leeft , hele gevoel dat je er naar toe leeft is nu helemaal niet. Binnenkort Insignia voor een beurtje en APK, verwacht eigenlijk weinig dingen
 
Hier hetzelfde, nog 3 weken voor vakantie maar leeft maar weinig, zeker ivm. het huidige weer. de Clubman moet de 22e voor de APK en beurt, remolie sowieso en misschien remblokken voor. Nieuwe banden moeten misschien ook nog. Maargoed, gewoon onderhoud, verder denk ik niets spannends.
 
Ja voorbandjes van de Insignia twijfel ik over. zit nog 3mm op maar hebben wel hele kleine droogtescheurtjes. allemaal nog binnen de veiligheidsmarges maar top is het allemaal niet meer.

zit er aan de denken om die voorbanden achter te zetten aangezien ze voor vrij vlot slijten en achter vrijwel niet. Achterbandjes (zelfde merk en leeftijd) vertonen ook die zelfde kleine droogtescheurtjes maar zit nog zo'n 6,5 mm op. Die wil ik dus voor zetten om zo nog zeker een jaartje door te kunnen rijden en dan rondom vervangen voor iets vers (of een compleet verse auto) :p
 
Ik heb pas nieuwe banden onder de Golf, wat een verademing! Nu nog eigenlijk nieuwe remmen rondom en nieuwe draagarmrubbers.
Van welk jaar zijn je banden Joost?
 
Ik heb al 4 nieuwe banden gereserveerd op mijn werk, ze kunnen nog wel, maar wel wat beginnende droogtescheurtjes inderdaad. Ga weer voor All season, deze Vredest*in die er nu opzitten zijn me prima bevallen. Ik ga nu voor mijn huismerk :)
Km stand staat nu op 78.000 en ik denk nog niet niet aan vervangen, bevalt echt super goed. Zou ook niet weten wat dan te kopen. een Countryman vind ik niet zo mooi, een 3 serie vindt K. te groot. Nee voorlopig blijft deze Clubman nog lekker :).
 
Mijn auto gaf ook aan dat hij wat onderhoud wilde, ondanks dat hij nog niet aan zijn kilometers zit.
Dus dealer gebeld voor een afspraak. Wel fijn dat ze (blijkbaar obv mijn telefoonnummer) gelijk opnemen met mijn naam en het kenteken weten.

Ze maken contact met de auto en zien gelijk wat er nodig is. Alleen remolie, reguliere kleine beurt pas over 9.000km. Ik wilde deze toch graag voor de vakantie eind augustus in plannen. Dat kan, maar dan valt deze niet onder het onderhoudscontract en moet ik hem zelf betalen. Ook een beetje jammer. Dealer vond remolie ook niet dusdanig accuut om tussentijds langs te komen, dus een afspraak gemaakt voor medio september.

Wellicht alleen voor de vakantie nog twee nieuwe voorbanden. Ze kunnen echt nog wel even, maar voor de vakantie nieuwe is ook een prettig idee. De bijbehorende factuur is natuurlijk wat minder, dus wat dat betreft wacht ik liever tot ze echt moeten.

De C1 doen we traditiegetrouw in onze vakantie weer voor APK en een beurt. Daar ben ik niet zo bang voor. Kosten van onderdelen vallen reuze mee. Banden en remmen zijn al eens vervangen, andere grote/dure zaken verwacht ik niet.
 
@ Vakantie: ik moet nog ongeveer 1,5 maand wachten, maar ik kan echt niet wáchten om op vakantie te gaan...dagen aan het aftellen.

@ Onderhoud: volgens mij moet de Suzuki tegen het eind van het jaar en de Volvo rond de zomervakantie. Dus we hebben nog even.

@ Opel: Ik zag dat een lokale dealergroep de Corsa-e in een privatelease aanbieding had. 329 per maand voor 72 maand/5000 per jaar. Toch even kijken wat de prijs is bij een 'normale' looptijd/kilometers.
 
Ik heb pas nieuwe banden onder de Golf, wat een verademing! Nu nog eigenlijk nieuwe remmen rondom en nieuwe draagarmrubbers.
Van welk jaar zijn je banden Joost?

Zijn nog de af fabriek hankooks, mijn auto is van eind 2018. Banden dus ook ergens 2018. 6 jaar oud dus.

@Richard, vaak hebben ze toch ook een vakantiecheck of iets toch? Paar tientjes doorgaans. Dat zou ik doen dan
 
Ik zou er voor de vakantie altijd een nieuwe setje onder klappen. Niet alleen prettig maar en nieuwe swetje rijdt zoveel lekkerder en heb je op de lange afstand aleen maar profijt van. Maar jah de bandjes zijn ook duur geworden tegenwoordig.

Wij zitten net midden in het onderhoud van de beide auto's..Astra net 650 euro afgetikt (APK, beurtje en er was een oliekeerring bij de versnellingbak lek). De C3 heb ik gisteren nieuwe bandjes voor besteld (Hankooks) en gaat volgende week voor apk en beurt en verwacht daar ook wel wat kosten voor.

@ Opel: Ik zag dat een lokale dealergroep de Corsa-e in een privatelease aanbieding had. 329 per maand voor 72 maand/5000 per jaar. Toch even kijken wat de prijs is bij een 'normale' looptijd/kilometers.

Doe er minimaal nog maar een dikke 200 euro bovenop...heb even gekeken..bij 15.000 km stijgt de prijs al naar 441 euro.....en dan heb je waarschijnlijk een een hele kale corsa..leuk dit soort lokkertjes maar niet realistisch...
 
@Richard, vaak hebben ze toch ook een vakantiecheck of iets toch? Paar tientjes doorgaans. Dat zou ik doen dan

Tsja, dat zie ik voornamelijk als lokkertje zodat je weer binnen bent en eventueel wat koopt.
Uiteraard doe ik voor de vakantie zelf wel even een rondje. Banden checken op spanning en andere gekkigheden, vloeistoffen controleren, misschien nog nieuw setje ruitenwissers etc.

Ik vind het verder ook vooral een vorm van paniek dat iedereen voor de vakantie ineens van alles wil (laten) checken. Het hele jaar door kijken we er niet naar om en voor die paar duizend vakantie km's is het ineens wel belangrijk :D
De auto is verder jong, doet geen slag verkeerd, wordt volgens het boekje onderhouden, pechhulp zit er bij in. Zal wel loslopen op zo'n vakantierit dan :)

Ik zou er voor de vakantie altijd een nieuwe setje onder klappen. Niet alleen prettig maar en nieuwe swetje rijdt zoveel lekkerder en heb je op de lange afstand aleen maar profijt van. Maar jah de bandjes zijn ook duur geworden tegenwoordig.

Eens, maar als ze nog lang niet aan de APK norm zitten is voortijdig vervangen ook wel een beetje kapitaalvernietiging natuurlijk. Het mag duidelijk zijn dat ik echt niet met banden die op het randje zitten blijf doorrijden.

Net even vlug gezocht naar 225/35/20 met en zonder run flat. Ik had ergere prijzen verwacht...
Veel aanbod is er overigens niet als je gewoon een A-merk wilt als ik het zo snel zag.
 
@ Vakantie: ik moet nog ongeveer 1,5 maand wachten, maar ik kan echt niet wáchten om op vakantie te gaan...dagen aan het aftellen.

Voor ons duurt het ook nog zo lang. Heb er echt wel zin in, maar van aftellen is nog niet echt sprake gelukkig.
 
Vakantie is hier ook over 3 weken en ontzettend veel zin aan. Eindelijk weer echt even tijd met het gezin samen.
Altijd erg drukke weken in mei/junijuli met afsluitende etentjes, barbecue's, vergaderingen, school en opvangfeesten, rapportgesprekken, het werk, enz..

Ik vind het verder ook vooral een vorm van paniek dat iedereen voor de vakantie ineens van alles wil (laten) checken. Het hele jaar door kijken we er niet naar om en voor die paar duizend vakantie km's is het ineens wel belangrijk :D
De auto is verder jong, doet geen slag verkeerd, wordt volgens het boekje onderhouden, pechhulp zit er bij in. Zal wel loslopen op zo'n vakantierit dan

Ik plan de beurtjes en apk altijd bewust ergens in juni / juli. Ik vind het juist wel fijn idee dat de auto even gecheckt en weer lekker fris is voor de vakantie. Vloeistofjes en dergelijke kan k zelf allemaal wel maar echt technische zaken aan motor, ophanging of remmen pikken ze er dan mooi voor de vakantie even uit.

Als ik langer gewacht had had ik misschien in Duitsland wel zonder bakolie gestaan...nu hebben ze dat toevallig ontdekt en mooi voor de vakantie aangepakt. Uiteraard voorkom je echt niet alles maar strand liever ergens in Nederland dan in het buitenland..;)

De astra hield af en toe wat in bij flink doortrekken. Iemand kwam met de gouden tip op het K forum om eens de solenoids van de variabele kleptiming te vervangen. Nieuwe besteld en zelf geïnstalleerd en inderdaad stuk beter!

Net even vlug gezocht naar 225/35/20 met en zonder run flat. Ik had ergere prijzen verwacht...
Veel aanbod is er overigens niet als je gewoon een A-merk wilt als ik het zo snel zag.

Valt me ook nog mee...ik ben voor de bandjs voor de C3 net zoveel kwijt als voor de astra terwijl de astra bredere en plattere banden heeft. Die van de c3 zijn redelijk afwijkend en daardoor verhoudingsgewijs wat duurder.
Maar het zijn met name de montagekosten die flink zijn gestegen. Ook de monteurs moeten hun boodschappen kunnen blijven betalen... :)
 
Twingo heeft op 16 inch velgen ook een gekke bandenmaat. En achter ook anders dan voor. Insignia bandjes zijn vrij gangbaar qua maat en valt nog wel mee. Maar met 3mm ga ik ze nog niet vervangen, zet ze vooralsnog even achter op . Daar slijten ze amper. Voor gaat wel een stuk harder. Maar die zijn ook 6 jaar oud en kunnen dan dus mooi voor zitten
 
Ik had met de Astra echt al heel lang last van heftig gekraak bij hobbels en heuveltjes, dacht altijd dat dit de veren achter zouden zijn maar nu ze voor de APK de draagarmen hebben vervangen is het gekraak weg, zat dus aan de voorkant.
 
Mijn Ampera-e mag vrijdag voor de keuring. Ik ben benieuwd of daar wat uitkomt. De auto heeft nu bijna 200.000km gereden, dus dat is best wel wat! De achterbanden beginnen nu ook wat droogtescheurtjes te krijgen, hoewel niet erg (en bekend bij de Michelins). Maar mag het? Het zijn nog de originele banden! Voor de APK zou het nog geen probleem moeten zijn.

Ik ontdekte wel een wat strepend ruitenwisserblad, dus die heb ik maar vervangen. Dat zou zo'n stom afkeurpunt zijn en bij de dealer betaal je meteen 80 euro voor een setje. Dat is wel erg gortig.
 
Nieuwe banden zijn gepland, die laat ik de 16e monteren bij een klant van ons. Ik vond ze toch wel erg veel droogte scheuren hebben. aangezien ik zelden met de Mini rijdt let ik daar niet zo op, maar ze zijn wel toe aan vervanging. de APK en onderhoud gebeurd bij een BMW/MINI specialist.
 
Ik schreef het al in mijn eigen topic, maar na 200.000 km moet er een nieuw setje remblokken en achterremschijven op de Ampera. Ik had de hoop dat ze nog oké waren voor de APK (je hoorde ze wat slepen af en toe ivm wat roest). Maar helaas, net over het randje. Nou, lekker vervangen dan maar :)
 
Goedendag.

@ Banden: Meende dat ze na 6 jaar ofzo altijd moesten worden vervangen, dus zo bij de Astra ook staan kijken wat te doen. Maar sprak 2 monteurs, die beiden zijden dat de banden er nog prima uit zien en we er nog gerust mee op vakantie kunnen.
Dus, geloof maar dat die heren er verstand van hebben.

@ Michiel: Herkenbaar, bij de eerstvolgende beurt is ook aanbevolen de remblokken van de Leaf te laten vervangen. Waren aan het verglazen door het weinige gebruik. Merk ook dat als ik een paar keer steviger rem, hij begint te trillen/klapperen.

Sinds 2 weken staat ons leven een beetje op zijn kop. We zaten met de gedachten bij vakantie (nog niks geboekt, dus waar gaan we heen) en bij de verhuizing die over 2 maand gepland staat.
Totdat vorige week zondag mijn stiefschoonvader (62)een herseninfarct kreeg, bleek nadien ook een zwaar infarct te zijn. Daar kreeg hij nog een dubbele longontsteking overheen.... dus momenteel is het echt duimen voor hem dat hij er bovenop komt.

Op dat gebied ben ik ook zoooo blij dat we een huis hebben gevonden met de ruimte die we zochten. Dat we daar met ons gezin op de plek mogen zijn en er gelukkig kunnen worden, want het laat maar zien dat je moet genieten van elke dag die je hebt. Morgen kan de wereld er anders uit zien.

Ontopic: Zag dat de Frontera ook te configureren is. Ziet er met de kekke kleurtjes leuk uit in de configurator, met redelijke prijzen. Ben benieuwd hoe die in real-life over komt.

Heb het idee dat de nieuwe modellen er zo minder vers uit zien, omdat telkens die Opel-Vizor terug keert. Een designding waar we al weer even tegenaan kijken....
 
Heftig ruud, hopelijk komt hij er snel bovenop. Mijn vader is afgelopen weekend 75 geworden, in goede gezondheid. Iets wat zeker niet vanzelfsprekend is blijk maar weer.

Ontopic: Zag dat de Frontera ook te configureren is. Ziet er met de kekke kleurtjes leuk uit in de configurator, met redelijke prijzen. Ben benieuwd hoe die in real-life over komt.

Frontera is toch wat uit de kluiten gewassen B segment SUV toch? Ze hadden die naam echt beter kunnen laten liggen voor iets groters stoerders zoals een KIA EV9 is. Maar dat is meer mijn gevoel. Ben wel benieuwd hoe deze in het echt oogt.

Heb het idee dat de nieuwe modellen er zo minder vers uit zien, omdat telkens die Opel-Vizor terug keert. Een designding waar we al weer even tegenaan kijken....

Corsa facelift, grandland facelift en crossland facelift zie je toch al zelden. de astra nu heel iets vaker. Voor mij is het nog redelijk 'vers'. Op een of andere manier staat het de astra heel goed maar op de SUV modellen tot nu toe wat minder vind ik persoonlijk.

Gisteren even de banden van voor naar achter gezet en andersom. zijn nog de originele hankook banden, , dus 6 jaar oud. Voor (nu achter) zat nog 3,5 mm op. Die slijten veel harder, dus die zitten nu achter. En de achterbanden (6mm) zitten nu voor. slijten ze mooi gelijkmatig af voordat ze te oud zijn.
 
Mogguh

Sterkte Ruud, wat een heftige situatie. Hopelijk komt hij er naar omstandigheden weer bovenop.
Op zulke momenten komt inderdaad het besef dat er veel is om dankbaar voor te zijn.


@ Frontera: zo op de foto's best een leuk model. Ook beschikbaar met een paar kleurtjes, altijd goed. Vooral groen (y)

@ Opel: vorige week een aanvraag gestuurd voor een PL-offerte. Nog even achteraan gebeld voor wat extra aanvulling (de betreffende persoon kon niet veel zeggen behalve 'ik geef de informatie door aan de leasemaatschappij') maar tot op heden geen reactie.
Ik dacht dat door alle PL-aanbiedingen dat het een interessante markt zou zijn voor dealers, maar blijkbaar niet.

Of het komt omdat ik onze markt gewend ben dat je een klant binnen 1 werkdag een reactie stuurt.
 
Ik vermoed dat de leasemij al kortingen heeft bedongen bij de importeur of fabrikant, de leverende dealer een vast bedrag krijgt voor poetsen en afleveren (€ 750,-?) en daarna nog het garantiewerk mag doen en 1 beurtje..... Niet zijn winstpakkers.
 
Ik had je al even prive bericht maar ook via deze weg sterkte, Ruud. Wij kregen gisteren ook weer nare melding. Vriend van ons kreeg ernstige acute hoofdpijn en blijkt hersenvliesontsteking te zijn. Direct aan zware medicatie en nu afwachten. Afgelopen dagen druk met het opvangen van zijn vrouw en kinderen. En het zijn al hectische weken voor de vakantie. Maar gezondheid boven alles!
 
Frontera is toch wat uit de kluiten gewassen B segment SUV toch? Ze hadden die naam echt beter kunnen laten liggen voor iets groters stoerders zoals een KIA EV9 is. Maar dat is meer mijn gevoel. Ben wel benieuwd hoe deze in het echt oogt.
Hebben ze daarvoor de naam "Monza" niet op het oog? Maar laten we eerlijk zijn, stapt men in een Opel SUV van 60.000-70.000 euro die moet concurreren met de luxe-merken? Ik denk dat Opel niet groter moet gaan dan de Grandland.

@ Joost: Dat is dan de beste keuze inderdaad, mocht je er toch verder mee gaan rijden kun je de slechtste 2 altijd nog vervangen.

@ Rob: Aj, dat zijn geen mooie berichten. Sterkte

Collega heeft deze week zijn Kia E-Niro ingeleverd op een donkerblauwe EV-6. Nu ben ik niet zo gecharmeerd van dit model, maar in deze kleur valt hij me erg mee. Lekker ingetogen en toch chique. Ook nog even mee gereden, fijne auto.

Vervanging van de Leaf staat bij ons even op een laag pitje, ivm vakantie/verhuizing en nu ook privé. Toch hou ik de modellen wel in de gaten, shortlist:

- Opel Grandland (prijzen afwachten)
- Renault Scenic (gezien, best leuk ding. Nadeel vind ik de forse tildrempel van de bagageruime (geen verstelbare vloer)
- Kia EV3: Niet de ruimste, maar technisch wel erg interessant

Was ook benieuwd naar de kleine broer van de Skoda Enjaq die dit jaar komt, maar feit dat dashboard bijna een kopie is van de bijna 4 jaar oude Enjaq vind ik een afknapper.
Astra ST is voorlopig afgevallen. Vind hem te duur, en de Business Edition die financieel interessanter is, is niet met opties uit te breiden.
 
Zo'n EV6 is ook niet gek inderdaad.
Ik vind de Elroq erg leuk. Het dashboard van de Enyaq bevalt me juist wel, dus positief dat het daar op lijkt. Mooi stofje, paar knoppen als sneltoetsen, een schermpje voor je neus. We zijn al snel tevreden tegenwoordig :D :D
 
Sterkte Rob, dat zijn mindere tijden.

@ruud, hopelijk komt hij er goed bovenop. Sterkte in deze toch al hectische tijd!

Hier verder alles goed, Mini staat gepland voor nieuwe banden, en een afspraak voor APK en onderhoud. De 500 doe ik na de vakantie. Vervanging is niet aan de orde, een Z4 vind ik heel leuk, maar is absoluut alles behalve een verstandige keuze die suddert nog wel maar zal wel afdruipen :).
 
Hebben ze daarvoor de naam "Monza" niet op het oog? Maar laten we eerlijk zijn, stapt men in een Opel SUV van 60.000-70.000 euro die moet concurreren met de luxe-merken? Ik denk dat Opel niet groter moet gaan dan de Grandland.

Ondanks de leveringen pas net op gang komen zie ik de KIA EV9 toch redelijk vaak rijden, dat begint ook pas bij 70.000 euro. Ja veel geld, maar blijkbaar voor leaserijders met wat budget toch een prima keuze. De recenties zijn ook enorm positief. Zelfs bij autoblog waren ze opvallend positief. Denk dat er echt wel markt is voor zo'n grote SUV, maar dan moeten de specs, ruimte en afwerking ook op niveau zijn.

Ik zag ook recent de Hyundai Santa Fe hier op de website. Ook zo'n gigantisch bakbeest van een SUV. Was vooral verbaast dat de binnenkant er zo bijzonder mooi uit zag. Begin ook bij 60K, gaan we hier ook vast nog wel eens zien. Ook de nieuwe Kodiaq is enorm en gaan we vast veel zien op de NL wegen. Op zulke modellen vind ik de naam Frontera beter staan. Maar misschien wil stellantis de mensen die een grotere SUV dan de grandland willen wel naar de 5008 wijzen.


Ik hoor trouwens niets meer van een eventuele Insignia. Eerder zou die dit jaar op de markt komen op basis van de Citroen C5X (zie je ook nooit rijden overigens), maar vrees dat die er niet meer gaat komen.
 
Laatst bewerkt:
Hier op het werk ook 1 zakelijke Kodiaq. Rij daar ook wel eens in. Zulke SUV's zijn niet mijn type auto maar wel fijne stoelen, fijne automaat en bizar groot. Maar die moet volgend jaar plaats maken voor wat anders, en zoals het beleid nu is voor leaseauto's; het moet een EV worden. Geen idee wat de opvolger gaat worden.
 
Ondanks de leveringen pas net op gang komen zie ik de KIA EV9 toch redelijk vaak rijden, dat begint ook pas bij 70.000 euro. Ja veel geld, maar blijkbaar voor leaserijders met wat budget toch een prima keuze.
Scheelt wel dat KIA naam heeft op EV gebied, ze bieden samen met Hyundai het technisch modernste platform voor een betaalbare prijs. Stellantis kan daar helaas nog niet in mee. Met de 3008/Grandland hebben ze opzich een net platform (komt in de testen er wel goed uit kwa verbruik), maar kwa (snel) laadtechniek of energie delen lopen ze nog achter.

@ Frontera: Ik had de naam Crossland ook niet verkeerd gevonden, past prima in de rij met Grandland. En zowel de Crossland als Frontera zijn volgens mij betaalbare kleinere SUV's. En buiten dat het ontwerp van de Crossland niet heel sprankelend was, is volgens mij het imago niet direct verkeerd van die auto.

Naja, Frontera is ook prima. Nu hopen dat ze er ook een keer fatsoenlijk snel kunnen leveren.
 
En ben wel benieuwd in hoeverre je merkt dat het een compacte suv is. Mijn schoonzus rijd een E-2008 nu 3 jaar en in eerste instantie leek het mij best een fors ding. Maar als je er dan in zit, achterbank, kofferbak, afwerking, geluid in interieur dan merk je gewoon dat het echt in de basis een B-segment auto is. Ben benieuwd dat bij de Frontera ook zo gaat zijn.

En hopelijk hebben ze de infotainment op orde. Ook bij de E-5008 was het weer te traag. Anno 2024 echt niet nodig, zeker niet in het hogere segment
 
Laatst bewerkt:
De C3 is ook weer goedgekeurd. Gisteren al vier nieuwe hankooks eronder laten leggen.

Vandaag bij andere garage beurt en apk. Alleen aandrijfhoes was los/lek en we hebben zelf gevraagd om de airco weer bij te vullen omdat die elke zomer weer buiten werking is omdat er toch ergens wat lekt waarschijnlijk.

Ik moet zeggen dat het tot nu toe een zeer betrouwbaar karretje is die C3 met weinig bijzondere kosten.
 
Dieseltje toch? Rijdt ook verdomd fijn, ik had een DS3 met die aandrijflijn en mijn moeder had zo'n C3 als benzine.
 
Klopt..echt een geweldig dieseltje en maakt wel deze auto samen met de panoruit. Daarnaast ie ie gewoon hartstikke ruim en kunnen we er prima met het gezin mee op pad.

Alleen hij krijgt steeds meer butsen, schaafplekken, krassen en nu begin ook een koplamp te bladderen (die ga ik tzt nog vervangen door een van de sloop/onderdelenlijn).

Maar goed..we rijden haar lekker op.
 
Auto levert toch weinig op dus als er weinig gekke dingen zijn naar onderhoud waar je met elke auto hebt lekker door rijden. Afschrijven doet hij niet meer. En inderdaad die kleine diesels rijden vaak best fijn!
 
Butsen, schaafplekken en krassen is denk ik inherent aan de plekken waar je vrouw ivm haar werk moet parkeren? Dat ga je bij een nieuwe natuurlijk ook gelijk weer krijgen.

Zolang hij technisch goed blijft is het denk ik een prima en goedkoop "werkpaard" al zal de MRB telkens wel even pijn doen.
 
Sterkte Ruud ! 62 is toch nog wel erg jong ! Met mijn 59 ben ik ook al aardig op weg. Gelukkig (weer) goed gezond. Ik had ook wat kwaaltjes.

Dan de Astra: Ik ben boven verwachting aangenaam verrast. Het rijdt vergelijkbaar met de Insignia. De 3 cilinder is wel wat brommerig bij oprekken maar eenmaal ( best wel vlot ) op snelheid is ie heerlijk stil. De ruimte voor is prima, achter wat minder maar dat is voor mij niet zo belangrijk. Stoelen voor helemaal prima ( elektrisch verstelbaar ) en de uitrusting zeer rijk in de Ultimate uitvoering: Schuifdak, 8 traps automaat, Matrix verlichting, Helblauwe kleur, 18"lichtmetaal enzovoorts. De auto is straf comfortabel geveerd en voor het dagelijks gebruik helemaal prima !
Ik was wat sceptisch maar ben wel om. Toch weer een beetje meer bij de tijd dan de K en mooi afgewerkt. Ik laat later meer van me horen. 500 km ervaring in 3 dagen is nog niet zoveel.
 
Ik heb vorige week mijn stuur weer even goed behandeld. Eerst goed schoongemaakt en toen een beschermlaag er op. Resultaat is weer een mooi mat stuur ipv glimmend op een paar punten. Voor de vakantie de rest van het interieur ook nog even doen.

Bandjes ook laten beoordelen, die redden het prima tot na de vakantie.

Ondanks de leveringen pas net op gang komen zie ik de KIA EV9 toch redelijk vaak rijden, dat begint ook pas bij 70.000 euro. Ja veel geld, maar blijkbaar voor leaserijders met wat budget toch een prima keuze. De recenties zijn ook enorm positief. Zelfs bij autoblog waren ze opvallend positief. Denk dat er echt wel markt is voor zo'n grote SUV, maar dan moeten de specs, ruimte en afwerking ook op niveau zijn.

Voor 70k zit alles er zo ongeveer ook wel op, je kunt amper/geen opties aanvinken bij Kia. Voor dat geld krijg je dus gigantisch veel luxe en een bakbeest van een auto..... ik zou hem wel willen.

Vind de EV6 ook niet onaardig en denk dat de EV3 ook een topper gaat worden. Dacht dat die rond de 40/45k ging kosten, dus voor veel leaserijders een prima optie.

@ Ruud, sterkte!
 
Fijn dat hij goed bevalt Hans! Je hebt ook een lekkere uitvoering in deze kleur met de 18 inch velgen.

Hier geen nieuws, wel aanstaande zondag een motortour gepland, ben de route aan het voorbereiden. 200-250 km in zeeland rijden met een vriend. Erg leuk, veel zin in. Daarna nog een weekje werken en dan op naar Italië met de Clubman deze keer.

Die nieuwe Alfa, de Junior vind ik zelf ook wel een erg mooie auto zo op de foto's.
 
Richard, welk spul heb jij gebruikt voor je stuur? Dat is het enige waarvoor ik spul van die irritante poetser gebruik maar ik lees veel dat het te agressief schijnt te zijn voor leer.
 
Ik lees teveel uiteenlopende verhalen van de fabrieksnieuwe autopoetser en gebruik het daarom per definitie niet.

Daarnaast ben ik erachter gekomen dat als ik een bepaald middeltje zoek ik veel te veel tijd verdoe met het uitzoeken en vergelijken. Bij Carclean filter ik dus op best beoordeelde/meest verkochte merken, check vlug even wat reviews en that's it.

9 van de 10 keer kom ik dan uit bij Gyeon, zo ook voor mijn stuur. Ik heb DEZE, set er is ook nog een "strong" variant.
Gyeon is misschien wat duur, maar altijd topkwaliteit en makkelijk te gebruiken. Dat is mij wat waard, daarnaast gaat het ook gewoon lang mee.
Heb met deze set volgens mij al 2x mijn hele interieur gedaan en einde komt nog lang niet in zicht.
 
Richard, welk spul heb jij gebruikt voor je stuur? Dat is het enige waarvoor ik spul van die irritante poetser gebruik maar ik lees veel dat het te agressief schijnt te zijn voor leer.

ik heb dat zelfde spul ook van die zelfde vent. Het is inderdaad een reiniger (en geen beschermer). prima om een keer te gebruiken en alles weer op te knappen, maar zou dit niet een paar keer per jaar gebruiken, daarvoor is het te hardnekkig. En je moet het gewoon ook goed afnamen. Heb wel eens 'schade' gezien, maar die gene liet het ook intrekken/opdrogen.

Ik lees teveel uiteenlopende verhalen van de fabrieksnieuwe autopoetser en gebruik het daarom per definitie niet.

Ben er ook geen fan van, maar volgens mij haten mensen hem gewoon door zijn irritante filmpjes waardoor mensen hem ook graag in een kwaad daglicht zetten. Producten zijn best prima over het algemeen is mijn ervaring. Alleen relatief duur en er zijn zeker betere producten op de markt voor dat geld is mijn gevoel. Koop er zelf in prencipe niets meer, maar meer omdat ik denk dat er beter te koop is voor het geld.


Voor 70k zit alles er zo ongeveer ook wel op, je kunt amper/geen opties aanvinken bij Kia. Voor dat geld krijg je dus gigantisch veel luxe en een bakbeest van een auto..... ik zou hem wel willen.

ik ook wel! vind de santa fe ook prima voor een bakbeest SUV.

9 van de 10 keer kom ik dan uit bij Gyeon, zo ook voor mijn stuur. I

bij Gyeon is per definitie altijd goed! (niet goedkoop)


Was laatst op zoek naar een iron remover. gebruik het veel op velgen. meeste poets merken hebben dat spul wel in hun assortiment, de 'uitvinders' daarvan bieden het echter de helft goedkoper aan voorbeeld
 
Laatst bewerkt:
Velgen reiniger is zo'n product wat ik regelmatig gebruik en ook wel op komt. Heb tijden Monello Non Ferro gebruikt, maar heb vorig jaar (na goede reviews) Bilt Hamber gekocht. Werkt net zo goed, ruikt ietsje (niet veel) beter maar is per liter wel een stukje voordeliger. Ik heb overigens gewoon in 1x 5 liter gekocht.

De ruitenreiniger van Bilt Hamber is overigens een dikke aanrader. Ruikt goed, werkt prettig, maakt goed schoon en laat absoluut geen strepen achter. Werkt zo goed dat ik er laatst alle ramen in de garage ook mee gedaan heb en was wederom verbaasd over hoe goed het spul is!
 
Die interior matt cleaner moet je aanbrengen met een borstel, dan afnemen met een natte doek en dan daarna met een droge doek. Dan werkt het best wel goed. Ik kan me voorstellen dat het wat te heftig werkt als je het niet nabehandelt met een natte doek.
Bilt Hamber heb ik nog nooit van gehoord maar ga ik eens opzoeken. Ik heb die Monello non-ferro, maar ik was de auto's (en zeker de wielen) zo regelmatig dat ik dat spul niet vaak gebruik. Moeten wel een keer andere remmen op de Golf en dan gelijk eens kijken of er iets is wat minder remstof afgeeft. Zeker aan de achterkant heb ik héél veel remstof.
 
Non Ferro zou ik in principe ook niet echt nodig zijn. Ik vind alleen het schoonmaken van mijn velgen echt een *&%# klus, dus daar wil ik zo min mogelijk werk van hebben.

Bij het wassen van de auto spuit ik de velgen met hoge druk schoon. Dan is 70% van de remstof er wel af. Vervolgens was ik de auto en aan het eind spuit ik de velgen in met Non Ferro. Vervolgens ga ik met een grote velgen borstel door de velgen, dan ben ik voor 90% klaar. Met een oude washandschoen doe ik dan vlot alle spaken en hoekjes nog even. Vervolgens afspuiten. De volgende dag zie ik dan dat ik voor 98% klaar was, want altijd wel ergens een hoekje oid vergeten :ROFLMAO:

Als ik echt geen zin/tijd heb dan sla ik of de laatste stap of de laatste twee stappen over en volstaat het voor die keer wassen ook wel.

Misschien dat ik hetzelfde resultaat haal met reguliere auto shampoo, nog nooit geprobeerd eigenlijk.
 
Ik gebruik die non-ferro dus ook voor de velgen, gaat perfect. En Alu-teufel zijn als 'uitvinders' een van de beste maar vooral erg voordelig.

Wil eigenlijk nog wel een keer een hogedruk op accu hebben. zie wel eens van die handpistolen die je gewoon op een gardenaslang klikt. geen idee of dat goed werkt maar dan pak je die ook lekker snel. Maar heb een accu systeem van Bosch blauw voor boren ed. en een accu systeem van Stihl voor tuin gereedschap en beide merken bieden dat (nog) niet aan. maar ook geen idee of dat wat is.
 
Midje,

terug van weekendje weg ivm 40-jarig trouwjubileum schoonouders. Was weer dikke prima.

Had voor de tijd de astra gedaan maar is nu alweer als een zwijn. Gisteren sloep wezen varen in de weerribben en op de terugweg werden we door Maps diverse keren door het bos / offroad gestuurd. Prachtige paadjes maar voor de auto wat minder..:)

Stuur gebruik ik eigenlijk nooit wat voor..alleen een vochtig doekje. Maar mijn stuur wordt nooit vet en vies. Heb volgens mij niet zulke zweethandjes. Voor de velgen gebruik, is zoals velen op het K forum Alu teufel.
Werkt echt super, voordelige prijs en kan je na aanschaf nog probleem 1:1 verdunnen met water en werkt dan nog prima.


Nu flitsmaister achter het betaalscherm zit ben ik overgestapt naar Waze...ben er nog niet zo kapot van...ik vind het een beetje kinderlijk met die spookjes en alle die vage plaatjes waar je niks van kunt lezen in je scherm.
Ik mis wel het strakke en degelijke van FM. Qua werking is het overigens wel dikke prima.
 
Mijn vader heeft zo'n ding op accu van Parkside (Lidl). Ik vind het maar niets.
Dat ligt niet zozeer aan het merk, prijs/kwaliteit vind ik doorgaans prima. Heb er verschillende apparaten van, juist omdat het allemaal op dezelfde accu kan.

Het heeft gewoon te weinig druk tov al een eenvoudige hogedrukreiniger. Misschien prima voor een amper vieze auto wassen, maar een auto volledig onder de pekel of in de zomer vol met vliegenlijken wordt echt wel een uitdaging voor zo'n ding op accu vermoed ik.

Stuur gebruik ik eigenlijk nooit wat voor..alleen een vochtig doekje. Maar mijn stuur wordt nooit vet en vies. Heb volgens mij niet zulke zweethandjes. Voor de velgen gebruik, is zoals velen op het K forum Alu teufel.
Werkt echt super, voordelige prijs en kan je na aanschaf nog probleem 1:1 verdunnen met water en werkt dan nog prima.

Ik heb ook niet echt zweethandjes, maar je zit natuurlijk wel altijd met je handen aan het stuur en volgens mij zijn de handen per definitie het smerigste onderdeel van een mensenlichaam :D

Ik ga eens zoeken naar Teufel, twee mensen in een topic/uur moet toch wat betekenen :)

Flitsmeister merk ik niet veel verschil tussen. Gebruikte het al niet als navigatie en krijg nog net als voorheen gewoon de melding via speakers (CarPlay), precies zoals ik het wil.
Waze is qua kleurtjes inderdaad wat kinderlijker. Overigens zelfde (route)data als Google Maps, Waze is eigendom van Google maar Maps heeft geen flitsinformatie natuurlijk.

Wisselt bij mij dus wat ik gebruik. Vaak BMW navi met Flitsmeister, vind ik veruit het mooiste en prettigste icm headup display e.d.
Soms Waze. Soms Maps icm Flitsmeister.
 
Hier gebruik ik de Nanolex Wheelcleaner en iron remover. Erg tevreden over, was een keer in de aanbieding bij Carclean. Erg tevreden mee, maar die Alu Teufel en ook Monello vind ik beiden erg prettig werken. Ik ben niet zo een auto wasser, dus ze komen altijd van pas :). Ik was mijn auto overigens nooit thuis, of in de wabox vlak bij mijn werk (pasje van de zaak) of de wasboxen vlakbij mijn huis, die zijn ook fijn, maar vaak druk/bezet.
De motor daarentegen wordt na iedere rit netjes afgedaan en regelmatig in de was gezet :)

Hier geen Flitsmeister oid. Navigatie is gewoon van Mini en anders via Carplay die van Apple.
 
Terug
Bovenaan