Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Barri zei:
Ik ben altijd verbaasd als ik in de buurt van huizen in de prijsklasse >7 ton zie dat er een kind geboren is. Dan denk ik: huh, we zitten qua leeftijd zo'n beetje in dezelfde fase, maar hoe kunnen jullie zo'n huis hebben? Maar ik denk niet dat ik jaloers moet zijn, want de leningen (hypotheek bijvoorbeeld) hangen dan als een molensteen om je nek.

Jubeltonnetjes, erfenis.......

Ach jah....ook hier heb je genoeg generatiegenoten die er veel warmer bijzitten. dat houdt je toch! Inderdaad vaak erfenisjes en/of jubbeltonnen of allebei gewoon een heel goed verdienende baan.

Mijn zus en zwager hebben het huis net ook verkocht en gaan van een eenvoudige twee onder een kapper naar een giga vrijstaande woning aan het water met sauna en dergelijke.
Is ook alleen maar mogelijk dankzij een flinke nalatenis. Het is ze uiteraard van harte gegund maar zo gaat het vaak.

Maar wat meer verbaasde is dat hun oude woning zo verkocht was (nog boven de vraagprijs) en er meerdere mensen waren die zo het hele bedrag op tafel konden leggen zonder voorbehoud van financiering. De koper is een gescheiden vrouwtje met twee kids en kon zo het geld van een dikke 3 ton op tafel leggen zonder financiering.

Onze vriendengroep heeft een mengelmoes van huizen; luxe/normale vrijstaande woning, boerenbedrijf overgenomen, rijtjeshuurwoning, nog bij moeder thuis, monument ombouwen naar woonhuis, etc
Mooi om te zien, leuk om over te hebben!

Verder sinds 2018 niet meer op vakantie geweest
Helemaal geen vakantie meer? Ik ben misschien erg verwend door (bijna) jaarlijks op vakantie te gaan, maar is zo'n vakantie (op welke manier dan ook) niet af en toe gewoon nodig om de batterij op te laden?

Maar wat meer verbaasde is dat hun oude woning zo verkocht was (nog boven de vraagprijs) en er meerdere mensen waren die zo het hele bedrag op tafel konden leggen zonder voorbehoud van financiering
Wij hebben ook zonder voorbehoud van financiering gekocht. We hadden natuurlijk wel een financiering nodig, maar we hebben de gok genomen dat dat wel goed zou komen ;)

In principe informeer je op voorhand bij de bank hoever je kan springen…
Duidelijk dat de verkoper de voorkeur geeft aan een onvoorwaardelijk bod boven een bod onder voorbehoud van financiering.

Sanoma zei:
Verder sinds 2018 niet meer op vakantie geweest
Helemaal geen vakantie meer? Ik ben misschien erg verwend door (bijna) jaarlijks op vakantie te gaan, maar is zo'n vakantie (op welke manier dan ook) niet af en toe gewoon nodig om de batterij op te laden?

)

Ik werk in het onderwijs, dus ik heb natuurlijk dan wel de nodige vakantieweken. Maar weg ben ik niet geweest.

Mijn ouders waren ook zeker 15 jaar niet p vakantie geweest toen wij klein waren. Dagje naar museum, dierentuin of strand, dat was de vakantie voor ons. Pas toen ik een jaar of 13 was had ik pas mijn eerste vakantie naar buitenland :cool: heb het reizen daarna ruimschoots ingehaald.

Mogguh,

Dit weekend nog op pad geweest met een Mercedes Vito personenuitvoering. Maar dat rijdt echt heerlijk.
Een soepele motor en heerlijk stil. Heel verschil met de 6 jaar oude Transporter die hij vervangt.

Ps. Nieuwe EV platform van PSA ziet er hoopvol uit. De 3008 zal er op komen te staan, dus neem aan dat de Grandland B deze ook zal gaan gebruiken
Met 700km rijbereik kan Stellantis dan eindelijk mee doen in de gunst van de EV rijders.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar de actieradius van een EV eindigt.

1.000km is natuurlijk lekker, net als dat de veel rijder vroeger een diesel nam met o.a. die reden. Bij een EV betekend meer actieradius ook een grotere en zwaardere accu. Ik denk dat de sweetspot voor de meesten wel op 400 misschien 500km ligt onder alle omstandigheden.

@ Ruud, je bent de eerste die ik positief hoor over een Vito. Ik hoor toch vooral Mercedes onwaardige verhalen.
Familielid rijdt met regelmaat een Vito in transport uitvoering en geeft zonder nadenken de voorkeur aan een veel grotere ** Crafter of een ** Caddy. Toevallig **, maar daar heeft het niet zo mee te maken. Zo'n Vito vind hij echt knap belabberd rijden.

Bij een vriend van mij hadden ze een tijd een behoorlijk luxe 6-persoons Vito in de familie, handig voor sportwedstrijden. Echter veel gedoe mee, reed niet lekker, niet comfortabel etc.
Is uiteindelijk verkocht en niet vervangen. Ook niet nodig gezien de rest van het wagenpark.

Ik denk dat de sweetspot voor de meesten wel op 400 misschien 500km ligt onder alle omstandigheden.

denk ik ook, zeker met snelladen en goed netwerk moet dat voor de meesten prima zijn. Misschien ooit met nieuwe accutechnieken dat ze in staat zijn veel compactere accu's te maken die goedkoper te produceren zijn maar met de huidige techniek is een 100Kw accu echt onnodig duur en zwaar voor een gemiddelde auto.

@ Ruud, je bent de eerste die ik positief hoor over een Vito. Ik hoor toch vooral Mercedes onwaardige verhalen.

Familielid rijd ook een vito, en is er ook heel erg over te spreken. ook zaken asl adaptice cruisecontrol en heel fraai interieur zit er in (y) Hij rijd hem ook prive en behoorlijk wat kilometers dus voor hem vielen de meeste busjes af, ook een transporter. Voor hem was dit de enige logische keuze. Maar ook mede omdat zakena ls stoelverwarming, verkoeling, adaptive cc, goede stoelen, burmester geluid en allerlei andere zaken kunt krijgen. Wil er eigenlijk ook wel een keer mee rijden. Volgens mij zijn de vito's ook heel erg duur, zeker naarmate je hem wat gaat aankleden.

Ik mag me vanaf volgende week weer Opel-rijder noemen. :p

720x540.webp

Een Opel Adam 1.4 Jam uit 2014. Ik hoop er veel plezierige kilometers mee te mogen maken.

Mogguh..vrienden van ons hebben ook zwarte vito op de zaak..nog nooit in gereden maar ziet er vooral van binnen goed uit. Van buiten vind ik hem erg lomp en groot. Vooral de achterzijde met die enorme achterruit. Ze hebben het bij de Astra K wel eens over een uitvaartauto maar zo'n zwarte Vito kan zeker ook mee in die vergelijking..:)

Het is op het astra k forum haast drukker dan hier..naast ferdinand, ik en sinds kort Ruud is Hans nu ook weer aangehaakt vanwege een zoektocht naar een k diesel..:)

denk ik ook, zeker met snelladen en goed netwerk moet dat voor de meesten prima zijn. Misschien ooit met nieuwe accutechnieken dat ze in staat zijn veel compactere accu's te maken die goedkoper te produceren zijn maar met de huidige techniek is een 100Kw accu echt onnodig duur en zwaar voor een gemiddelde auto.
Ligt heel erg aan de infrastructuur en gebruik. Rij je vaak met een aanhanger, wil je een zwaarder accupakket.
Rij je veel km. Dan wil je graag een goede infrastructuur of een groot accupakket.

Denk dat de betaalbare grens wel ergens tussen de 500-700km ligt, dus daar zit PSA met zijn 700km heel goed. Dan kun je zelfs met een caravan nog goed uit de voeten, als je na 350km (is 3 uur rijden) een 30min moet laden.

Vorige week wel tegen de tekortkoming in infrastructuur aangelopen. Vanuit huis naar Essen is 110km. Vol vertrokken, eerst een 40km met 80 km/h gereden. Daarna een 20km met 130 km/h. Daarna teruggezakt naar 100km/h en laatste 20km in de stad gereden met kruiptempo. Uitendelijk met 20% accu aangekomen bij de beurs. Ik ben vroeg vertrokken zodat ik meer kans had op een snellader, die was wel vrij maar de kabel met mijn Chademo aansluiting werkte niet. Dus doorgereden naar één van de 8 snellaadplekken 300meter verderop, die hadden echter alleen CCS koppelingen. Toen 45 min rondgereden in de buurt naar "trage" laadpalen, maar velen waren vol of stonden brandstofauto's geparkeerd.

Uiteindelijk met 10% accu maar terug gereden naar een snellader buiten het centrum en daar met 2% aangekomen. Auto aangesloten, 30-45min bij hotel wat er naast zat met de laptop kunnen werken, en daarna met 85% accu weer teruggereden naar het werk. Gevolg, halve dag verspild en de beurs niet bezocht.
Dat ligt niet aan de auto, die beperking met de Leaf is bekend.....maar bij een groot beursgebouw verwacht je toch tenminste een hele batterij aan laadpalen. Zeker nu de duitse autoindustrie ook volop meedoet in de EV-wedloop.

@ AJ Schuurmans: Welkom hier, leuke auto die ADAM. (y)

Oh vreselijk ruud :eek: ik dacht dat het tegenwoordig gewoon allemaal het zelfde was qua stekker maar je moet dus ook nog echt op zoek naar de juiste type stekker?

de benz had gewoon type 2 stekker, kon daar overal pluggen, waar ik ook was.

tsjezus..wat een gekloot zeg..met zo'n auto wil je vrouw toch ook niet op pad sturen..;) Mijn vrouw zou er dan heel snel klaar mee zijn..;)

Ik had vanmorgen ook een "akkefietje"....had zoonlief even in de gordel op de voorstoel. Trek ie op weg naar de kinderopvang (valkbij) zo aan het knopje van de elektronische handrem. Hij remde heel even maar het systeem haalde hem er ook net zo hard weer vanaf. Voortaan toch maar weer stevig vastsnoeren in zijn zitje.. :)

En waar ik gisteren bij het voetbal ook om moest lachen is dat er iemand voor zijn auto opgeroepen werd omdat er een auto met draaiende motor op het parkeerterrein stond..
hoe dan...??

Gevolg, halve dag verspild en de beurs niet bezocht.

Je had toch gerust die beurs kunnen bezoeken met de 20% rijbereik en na het bezoek een andere paal zoeken om terug naar huis te rijden.
Het gebrek aan palen op het openbaar domein wordt het zwakke punt voor EV-rijden; de politiek gaat er duidelijk vanuit dat je thuis oplaadt en/of de werkgevers hun bedrijfsparking volzetten met laadpalen voor het personeel (en die bedrijfsparking dan ook na de werkuren nog eens toegankelijk maken voor het grote publiek).

Jah het is een bijzondere situatie met die laadpalen. We hebben hier in het dorp een nieuw zwembad met twee openbare laadpalen...ik zie s ochtends heel vroeg en s avonds laat mensen in pyjama hun auto wegbrengen of ophalen en op slippers weer terugkeren.
Een C5 Aircross komt hier vlakbij uit de straat en zet hem continu daar aan de stroom en houdt die palen steeds bezet.
Toch effe een stukje rijden.

Oh vreselijk ruud eye popping smiley ik dacht dat het tegenwoordig gewoon allemaal het zelfde was qua stekker maar je moet dus ook nog echt op zoek naar de juiste type stekker?
In de regel gaat dat ook zo op, bijna alle merken gebruiken CCS.....zo ook Nissan bij zijn nieuwe modellen. Helaas hebben ze bij de Leaf op Chademo ingezet.
Je ziet nu wel steeds meer snelladers met enkel CCS. Ik zou voor een 2e hands auto dus niet zo snel voor een Leaf kiezen als je met enige regelmaat moet snelladen.

Je had toch gerust die beurs kunnen bezoeken met de 20% rijbereik en na het bezoek een andere paal zoeken om terug naar huis te rijden.
Eens, alleen dan moet ik na de beurs dus in de spits erop gokken dat die ene snellader die binnen bereik ligt vrij is. Als dat niet het geval is moet ik wachten tot de andere gebruiker klaar is met laden. Voor je beeld, aan zo'n snellader zitten dan 2 koppelingen....de CCS en de Chademo. Indien de CCS in gebruik is, kun je de Chademo niet gebruiken.

Jah het is een bijzondere situatie met die laadpalen. We hebben hier in het dorp een nieuw zwembad met twee openbare laadpalen...ik zie s ochtends heel vroeg en s avonds laat mensen in pyjama hun auto wegbrengen of ophalen en op slippers weer terugkeren.
Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je geen eigen oprit/parkeerplek hebt je dat inderdaad moet doen. Maar dan is de lol er wel heel snel af. Ik ben wel blij met de mogelijkheid om op het werk en thuis te kunnen laden.

.ik zie s ochtends heel vroeg en s avonds laat mensen in pyjama hun auto wegbrengen of ophalen en op slippers weer terugkeren.

waarom niet gewoon thuis laden? desnoods met een 220v thuislader pak je nog altijd zo'n 3,6 KW per uur zodat je na een nachtje toch al weer een 30Kw er bij hebt.

heb je geen eigen oprit en geen laadpaal in de straat dan is een EV gewoon echt een No Go wat mij betreft.

Helaas hebben ze bij de Leaf op Chademo ingezet.

is er niet iets van een verloopstekker? of is het manier van laden / stroom / signalen ook echt anders? zoals gezegt ik ken alleen maar type 2 stekkers. zo heb ik mijn laadpaal ook gemaakt met bijbehorende besturing. En af en toe komt een precies de zelfde leaf wat jij hebt ook bij mij laden (vrienden van de buren) en die plugt hem dan wel gewoon zo bij mij er in

of gaat het dan specifiek om de snellaad stekker die anders is?

EDIT; ja dat is het dus. zie ook gelijk dat veel mensen hun leaf voorzien van CCS wat blijkbaar een relatief eenvoudige ingreep is. Maar uiteraard in geval van lease geen optie.

Pfoh, wat een gedoe zeg. Ik zie hier in het dorp dat de laadpalen ook vaak bezet zijn. Overdag is er overigens plek zat.
M had pas op een rit Rotterdam op de bestemming ook geen vrije laadplek, dus zowel op de heenweg als op de terugweg naar de Fastned... :( Maar als je vaker zulke ritten doet, wil je echt geen EV. Of gewoon eentje met een flinke range.

AJ Schuurmans zei:
Ik mag me vanaf volgende week weer Opel-rijder noemen. :p

720x540.webp

Een Opel Adam 1.4 Jam uit 2014. Ik hoop er veel plezierige kilometers mee te mogen maken.
Heb nog een leuk setje Adam Glam velgen liggen, stuur maar even een PB als je interesse hebt.

rjthefrisian zei:
Het is op het astra k forum haast drukker dan hier..naast ferdinand, ik en sinds kort Ruud is Hans nu ook weer aangehaakt vanwege een zoektocht naar een k diesel..:)
Is ‘ie daar aangehaakt? Ga ik ‘m verwelkomen:)

Wat een gedoe Ruud, dat zou ik ook niet trekken hoor, ook ik wist neit dat er verschil in type aansluiting zit, maar heb me daar ook nooit in verdiept.

Gisteren een klant bezocht nabij Gent (BE). Zelfs vanuit ons was dat toch nog een stukje sturen, maar de 500C heeft zich prima gedragen :).
Alleen biJ Antwerpen was ik heel blij dat ik de Liefkenshoektunnel heb genomen ipv de Ring. Wat een drukte o_O

Leuke Adam!

@Richard, herkenbaar :D. L zat ook altijd overal aan in de auto toen ze klein was :)

Corsa 20SEH zei:
Gisteren een klant bezocht nabij Gent (BE). Zelfs vanuit ons was dat toch nog een stukje sturen, maar de 500C heeft zich prima gedragen :).
Alleen biJ Antwerpen was ik heel blij dat ik de Liefkenshoektunnel heb genomen ipv de Ring. Wat een drukte o_O

Was destijds ook de ervaring van H. ; zo'n TwinAir kan prima mee op de snelweg (maar dan wil je het verbruik niet kennen).
En er zijn op de Ring rond Antwerpen idd werken bezig aan het viaduct van Merksem, het verkeer rond A'pen is de laatste week één grote puinhoop.

Maar je had ook via de Westerscheldetunnel naar Gent kunnen komen; klein beetje om, maar pure rust onderweg!

Dat ga ik inderdaad volgende keer doen, dat rijdt inderdaad rustiger.

Verbruik was prima, hoor, heb wel gewoon 100-110 gereden. Gemiddeld verbruik tot nu toe is 1:15,5. Niet heel zuinig, maar ik klaag niet. De 1 serie was 1 op 10.

Was laatst met de Insignia ook in antwerpen. Snelweg ging wel maar zodra ik er af ging richting centrum was het echt een drama qua drukte. zelfs 's avonds laat

zondag begin van de middag was het overigens wel prima (y)

Leuke Adam! vind ik ook leuk. donkerpaars met wit dakje en lekkere motor (y) maar net als de 500 is hij zelfs als 2e auto gewoon echt wel klein. de 3 deuren is mee te leven voor ons maar ook de krappe achtebrank en kofferbak is echt wel een offer die je moet willen doen. Misschien als de kinderen wat ouder zijn en veel zelf fietsen zonder dat wij mee hoeven. maar dat zijn we al zo een jaar of 10 verder o_O

Bedankt voor de leuke reactie's op mijn Adam. (y)

Ja, een Adam is klein, maar ik ben alleenstaand dus ik hoef niet te kijken naar praktische bruikbaarheid. Voor die paar keer per jaar dat ik wellicht met meer dan 2 personen in de auto rijdt ga ik niet de rest van het jaar een minder leuke auto rijden hoor.

Volgende week woensdag kan ik 'm ophalen. Ik kijk er al naar uit. :p

Ja, een Adam is klein, maar ik ben alleenstaand dus ik hoef niet te kijken naar praktische bruikbaarheid. Voor die paar keer per jaar dat ik wellicht met meer dan 2 personen in de auto rijdt ga ik niet de rest van het jaar een minder leuke auto rijden hoor.
In ieder geval een goede reden waarom jij niet de BOB bent :)

Als ik alleen zou zijn zou ik ook misschien wel zoiets kiezen. heb er 1x in gereden en dat rijd best goed voor zo'n kleintje. ook op de snelweg. Bovengemiddeld in ieder geval. ja en de anderen hebben dan gewoon pech :)

Ik heb best lang gekeken naar geschikte Adams voor vrouwlief, maar die rijdt nu sinds ze 800 meter verderop werkt nog maar 3000km per jaar met de Ford Ka. Ze fietst meer dan dat ze de auto gebruikt.

We hebben nu besloten te wachten tot HPv1 18 wordt en zijn rijbewijs gaat halen, dan mag hij lekker oefenen in de Ka zonder dat je met geknepen billen de auto uitleent.

Dus die velgen lagen eigenlijk te wachten op een auto die niet gaat komen :D

Ik heb je PB gezien en beantwoord maar ik zie ‘m niet in mijn verzonden berichten staan. Heb je ‘m ontvangen?

Berichten komen niet standaard in Verzonden items viel me eens op. Alleen als je bij het verzenden een vinkje aan zet. Best bijzonder.

We hebben nu besloten te wachten tot HPv1 18 wordt en zijn rijbewijs gaat halen, dan mag hij lekker oefenen in de Ka zonder dat je met geknepen billen de auto uitleent.

bijna zo oud al weer :eek: Ik zou hem gewoon in het leaseblik laten rijden als die voor de deur staat. Als daar iets mee gebeurd gaat het niet van je no-claim af. groter, veiliger. Laat staan de kilometers en brandstof die je dan bespaard. Of zie ik dat verkeerd?

Als ik alleen zou zijn zou ik ook misschien wel zoiets kiezen. heb er 1x in gereden en dat rijd best goed voor zo'n kleintje. ook op de snelweg. Bovengemiddeld in ieder geval. ja en de anderen hebben dan gewoon pech
Heb hem ook ooit eens 3 dagen mogen proefrijden. Erg geinig wagentje voor in de stad, maar niet geschikt als het bier in de aanbieding is.
Eigenlijk jammer dat de 1.0T niet beschikbaar was ten tijde van de introductie. Dat is precies het blok wat je wilt hebben in de Adam.

Ik zou hem gewoon in het leaseblik laten rijden als die voor de deur staat.
Wel goed dan ff de lease-voorwaarden te checken. :)

Ps. Schijnt dat een nieuwe generatie 1.2T motoren zijn intrede gaat doen bij Stellantis. Meen toen hebben gelezen dat Opel verantwoordelijk zou worden voor de ontwikkeling van de benzine motoren. Als ik zie wat ze met de 1.0T, 1.4T en latere 1.6 SIDI geleverd hebben biedt dat hoop....

Wel goed dan ff de lease-voorwaarden te checken.

Uiteraard, maar als ik bij de buren zie met hun Mercedes en 3 kinderen waarvan de jongste ook 18 is, dan word zodra pa thuis is de auto voor alles en nog wat gebruikt, ook in het weekend staat de auto nooit stil en ook al hij thuis werkt rijd de auto af en aan met de kinderen er in. De oudste gaat binnenkort het huis uit, zal wel tegenvallen als hij een eigen auto moet hebben en de brandstof moet betalen :)

ze hebben er ook nog een polo bij naast, prive. maar begrijp wel dat zodra de benz voor de deur staat dat die word gepakt

Een van de voordelen van een lease auto. Die wordt gepakt zodra deze beschikbaar is.
Begin van de corona periode werkte ik volledig thuis en had ik de Focus nog. In die tijd reed mijn vriendin de meeste kilometers.

Ik denk dat we toen privé niet meer kilometers reden, maar nu wordt het meer gespreid over twee auto's. Destijds werd de lease auto gepakt zodra deze beschikbaar was.

@ AJ Schuurmans, leuk zo'n Adam. Heb er eens eentje als leenauto gehad en is een lekker compact en lekker sturend scheurijzertje. Houdt qua ruimte niet over, maar is in jou geval ook niet nodig zoals ik het lees (tU)

Bij ons werkt iemand met een leaser, en zijn dochter ook. Soms komt zij met die leaser en krijgt ze ook reiskostenvergoeding:)

Gebeurd hier op het werk ook. Mijn collega komt vaak met de leaseauto van zijn vrouw bij ons op het werk. ze werkt dan thuis en pakt hij de auto

Wat is dan weer niet vind kunnen is dat in het verleden een manager een leaseauto had van het werk, hoort bij de functie ondanks hij maar 2 km van het werk af woont. Je kunt je afvragen of hij dan echt een leaseauto nodig heeft, maar oke... het hoort er bij. Maar hij komt dan met de fiets naar het werk of ze zet hem af, en dan gaat zij met zijn auto naar het werk. Totdat er een keer een auto benodigd was om iets te bezorgen in nederland met spoed, notabene voor zijn klant, toen moest er bij een andere afdeling worden aangeklopt om een auto te lenen. Dat zorgde wel voor de nodige wrijving. Het werk mag daar nooit de dupe van worden. nu is ook vereist dat de leaseauto's altijd beschikbaar moeten zijn op de zaak als je op de zaak werkt.

1. Kinderen: hier voorziet de carpolicy dat enkel de inwonende partner in het bezit van een geldig rijbewijs met de firmawagen mag rijden.

2. Leaseblik en woonafstand
Mijn zus woont en werkt in Gent en doet in de regel haar verplaatsingen met de fiets.
In haar job zit een firmawagen inbegrepen, voorheen een BMW2, sinds kort een hybride Countryman.
Ze heeft de gezinswagen - die stilaan aan vervanging toe was - verkocht, en mijn schoonbroer doet zijn verplaatsingen huis/werk ofwel met de fiets, ofwel met het leaseblik van mijn zusje. Alles keurig met medeweten en stilzwijgend akkoord van de werkgever!

Mijn zus woont en werkt in Gent en doet in de regel haar verplaatsingen met de fiets.
In haar job zit een firmawagen inbegrepen, voorheen een BMW2, sinds kort een hybride Countryman.
Ze heeft de gezinswagen - die stilaan aan vervanging toe was - verkocht, en mijn schoonbroer doet zijn verplaatsingen huis/werk ofwel met de fiets, ofwel met het leaseblik van mijn zusje. Alles keurig met medeweten en stilzwijgend akkoord van de werkgever!

bijzonder, maar als de werkgever akkoord is prima natuurlijk. ik zou als werkgever wel afvragen waarom ik nog een dure leaseauto ter beschikking stel als de werknemer doorgaans met de fiets komt en de dure leaseauto met name prive door het thuisfront word bereden

Tsja...ik vind de leasewereld soms maar een bijzonder wereldje..bij mijn werkgever wordt het (terecht) steeds meer aan banden gelegd..managers krijgen geen leaseauto meer maar een mobiliteitsvergoeding. De meesten gebruiken hun auto alleen maar voor woonwerk en, zeker met het huidige hybride werken, vind ik persoonlijk een leaseauto niet nodig.

Maar waarom veel werkgevers toch nog zo scheutig strooien met leaseauto's...ik snap het als je er voor je werk veel zakelijke km's moet maken maar om alleen voor woonwerk een leaseauto beschikbaar te stellen...blijkbaar zitten er voor veel werkgevers toch veel financiële voordelen aan waardoor het financieel aantrekkelijker is om het personeel leaseauto's beschikbaar te stellen ipv vergoedingen.

Maar ook de soort leaseauto's vind ik maar wat buitensporig worden...onze buurjongen van in de 20 werkt bij een ICT bedrijf en maakt alleen maar woonwerk kilometers en heeft net een dikke lease-polestar op de oprit staan. Net als de hele vloot aan tesla's..maar jah..dat heeft de overheid zelf veroorzaakt...

Zakelijke auto bedoel je, je ziet er niet aan af of ie gekocht of geleased is ;)

Bij ons krijg je tegenwoordig ook niet snel meer een zakelijke auto. Ik bijvoorbeeld niet.

Barri zei:
Bij ons krijg je tegenwoordig ook niet snel meer een zakelijke auto. Ik bijvoorbeeld niet.

Blijkbaar zit de mentaliteit in BE toch nog anders.
Voor zover correct zicht heb op jullie jobs, kan ik me niet voorstellen dat voor jouw job en bv die van Jimmy hier in BE geen firmawagen zou bijhoren.
Maar goed,
hier te lande is het door de inhaligheid van de (r)overheid nog steeds voor een werkgever veel goedkoper een bedrijfswagen te geven dan een substantiële loonsverhoging.

Maar ook de soort leaseauto's vind ik maar wat buitensporig worden...onze buurjongen van in de 20 werkt bij een ICT bedrijf en maakt alleen maar woonwerk kilometers en heeft net een dikke lease-polestar op de oprit staan. Net als de hele vloot aan tesla's..maar jah..dat heeft de overheid zelf veroorzaakt...
Eens, een Corsa-e zou ook prima zijn. Maargoed, in de ICT wereld is al lang sprake van buitensporige arbeidsvoorwaarden. Het is voor bedrijven helaas noodzaak om erin mee te doen, anders gaan de mensen naar de concurrent. Ik zeg ook altijd "Er is geen personeelstekort, de mensen werken alleen niet bij jou". En dus ja, als je de medewerkers een dikke auto kunt aanbieden dan kiezen ze wellicht voor jou.

Vraag me wel af hoe zeker jongeren dat kunnen financieren. Als ik zie wat een auto van rond de 55k in de maand kost met de huidige tarieven, dat is dat echt fors. Dan moet je een auto echt wel veel privé gebruiken wil het uit kunnen.

@ Joost: Lastige situatie. Ik heb 100% begrip voor het standpunt van het bedrijf, de ondernomen actie. Lijkt me voor een eigenaar ook best zuur, zien dat je maandelijks veel geld betaald voor een auto van je werknemer, maar een ander die auto dan gebruikt. Het vreemde is ook dat de werkgever de kosten voor de auto draagt, maar zelf geen compensatie krijgt voor het privé gebruik. De bijtelling gaat immers direct naar de overheid.

Leuke auto, een Opel Adam, ook aan zitten te denken om een Opel Adam te kopen, maar het is een andere erg leuke auto geworden.:)

Astra F zei:
(..) Het vreemde is ook dat de werkgever de kosten voor de auto draagt, maar zelf geen compensatie krijgt voor het privé gebruik.(..).

Kan de werkgever middels de autoregeling wel inkleden. Eigen bijdrage voor privé gebruik verlangen (naast een eventuele eigen bijdrage wanneer boven budget gekozen wordt).

Aan de andere kant: met een mobiliteitsbudget dat naar eigen inzicht ingezet kan worden door werknemer dan zijn de budgetten (kosten) richting werknemer vrij overzichtelijk en vast. De pijn komt natuurlijk als de rekeningen voor dat mobiliteitsbudget aan leverancierskant uit de pas gaan lopen (hoger worden). Daar zal een werkgever dan een verrekening voor moeten opstellen, denk ik.

brg zei:
B Real zei:
Geen zin om te wachten tot een Opeling, dus bij deze een plaatje welke ik tegen kwam :)

maxresdefault.jpg

Bestaat die Opeling nog?
Dacht dat die in onbruik geraakt en afgevoerd werd.
Mocht ik de opeling hebben, bij deze het plaatje :)

Over Joost z’n opmerking over de leaseauto:
Ik ben daar te bescheiden in en laat alleen E in de leaseauto rijden als ik er niet bij ben.
Ben van mening dat een leaser een stukje verkapt salaris is die aan MIJ wordt uitgekeerd, niet aan mijn kinderen.
Feit blijft ook dat in de leaseafspraken staat dat de auto in eerste instantie ten behoeve van het werk word verstrekt. In simpele woorden kan ik dus niet op het werk komen met de Ka omdat E of mijn zoon de leasewagen nodig had.
Ik vind het vanuit dit licht gezien ook niet netjes wat die buurman van Joost doet.

Over de IT sector: er is geen CAO. Er is dus ook niets om op terug te vallen, alle arbeidsovereenkomsten zijn individueel afgesproken.
En aangezien goede IT bedrijven de gehele crisis flink verdiend hebben (en natuurlijk ook wel last hebben gehad van faillissementen bij klanten) is het echt de moeite waard om te job-hoppen tot je de juiste baan en dito salaris/leaseauto hebt gevonden.

Maar ik doe dat niet, zit goed op mijn plek en er staat alweer een leuke leasert in het vooruitzicht.

Ik heb zelf een firmawagen sinds 1996.
In al die tijd heeft 1x een zoon ermee een korte ritje gedaan om zijn vriendinnetje op te halen op school.

Komt er natuurlijk nog bij dat ik in direct contact sta met mijn bestuursorgaan.
Ik zou van schaamte onder tafel kruipen als ik in volle vergadering een nieuwe wagen zou moeten vragen omdat een van mijn kinderen de huidige TL gereden heeft...
Wellicht geldt dat argument minder als je enkel contact hebt met je collega wagenparkbeheerder.

Bestaat die Opeling nog? Dacht dat die in onbruik geraakt en afgevoerd werd.
Eens, die hebben we toen afgeschaft....volgens mij met de opmerking dat als iemand er toch energie in steekt dit wel gewaardeerd wordt.

@ Leaseauto: Nu een maandje bezig met de km. registratie met de Leaf, maar valt me niet tegen. Heb een klapper die tussen de passagiersstoel en middenconsole past, dus niet in de weg zit. Wel heb ik de registratie iets vereenvoudigd, bij een controle maar zien of men het er mee eens is.
Als ik enkel de standaard woon-werk weg heb (heen en terug dus exact dezelfde weg) schrijf ik beginlocatie HUIS, eindlocatie (NAAM WERK) en een vinkje in vakje "Retour". Dan schrijf ik de begin km.stand en eind km.stand van die totaalrit op. Ipv 2x de hele regel invullen.
Indien de heen/terugweg afwijkend is schijf ik de ritten wel apart op.

Heb meer collega's die in een bedrijfsauto rijden zonder privé gebruik, er is nog nooit iemand gecontroleerd.

Terug
Bovenaan