Mogguh!
Mooi huis Gerwin! Geen gekke prijs ook naar lokaal perspectief, maar ik kan me voorstellen dat Ommen relatief duur is. Ik zie je een opmerking maken over de afstand naar Zwolle toe, zou je meer die richting op willen dan waar je nu woont? Ik dacht juist dat jullie iets meer in het noord-oosten van de provincie gesettled zijn.
AsconaGT zei:
Maar momenteel wel tegen giga-gunstige voorwaarden, waardoor de maandlasten beperkter zijn als een paar jaar terug.
de voorwaarden zijn tegenwoordig heel stuk minder gunstig dan toen ik de hypotheek af sloot. Ik heb nog gewoon een spaar hypotheek

Krijg nog over het volledige bedrag hypotheekrente aftrek. Rente is wel gunstig nu.
En de huizenprijzen zijn ook astronomisch gestegen. Ben benieuwd of het wel zoveel scheelt in de maandlasten. Ons huis was 290K toen wij hem kochten in 2015. Laatst is een zelfde huis voor 375 van de hand gegaan. Denk dat ons huis nog wel duurder is. Bizar! Dan is de rente misschien wel heel gunstig, je moet alsnog wel flink wat geld af tikken voor de huidige huizen.
En hoe gunstig ook, die netto maandlasten moet je wel willen dragen.
Dat is een hele belangrijke Joost. De dalende rente houdt een sterk verband met de stijgende prijzen. Vergeleken met een jaar of 5-10 geleden is de draagkracht van mensen niet vermenigvuldigd. Maar voor €1000,- per maand kun je nu wel een veel hogere hypotheek afsluiten. Dus is de belangrijkste afweging wat je aan woonlasten kwijt wil zijn en de volgende afweging die ik zou maken is hoe lang je wil blijven wonen*. Het is onzeker wat de woningmarkt gaat doen na jaren groei en het zou vervelend zijn als je over een paar jaar met een flinke restschuld blijft zitten omdat de woning harder in waarde is gedaald dan je hebt weten af te lossen. Overigens is die voorwaarde wel flink verbeterd: geen renteaftrek meer op aflossingsvrije hypotheken en max 100% woningwaarde lenen.
* allerlei onvoorziene ellende daargelaten
@Rob: soms komt alles tegelijk blijkbaar, hopelijk is de C3 weer snel in orde!
@Joost: je gaat vrij snel van 'dromen' over een C350e naar een concrete zoektocht

Als de gedacht zich eenmaal genesteld heeft... prima keuze wel!
@Ruud: interessante vergelijking van auto's en de minpunten die je bij de E-niro benoemt. Je bent volgens mij aardig tevreden over de Leaf, met uitzondering van de actieradius. Volgens mij is het huidige aanbod vrijwel zonder uitzondering een verbetering t.o.v. je huidige Leaf.
Hier nog wat autonieuws. Recent wat koelvloeistoflekkage bij de alfa ontdekt. Reservoir was nat aan de buitenkant in een verder erg droge periode, dus dat was mijn hoofdverdachte en die heb ik vervangen. Bleef ik echter een beetje koelvloeistof verliezen. Rondom de oliedop geen gekkigheid, en gezien drukte rondom het huis besloten om het bij bijhouden te laten. Totdat de stuurbekrachtigingspomp wat begon te gieren en ik dat een paar dagen later ook in het stuur kon voelen, ding toch maar naar de garage. Blijken de stuurbekrachtigingspomp én het thermostaathuis lek te zijn. Reparatiekosten konden oplopen tot zo'n €1000,-. Ik heb 'm met alle vloeistoffen op peil weer meegekregen met de opdracht dat in de gaten te houden en de aanbeveling er eens goed over na te denken en in de tussentijd met de corsa te rijden. Nu wil dat prima, de enige reden dat we met de alfa nog wat kilometers maakten was spullen vervoeren met een aanhanger. En we waren net begonnen aan de gedachte om beide auto's de deur uit te doen voor één auto die zuiniger/goedkoper rijdt dan de alfa, maar meer ruimte en trekvermogen biedt dan de corsa. Een soort beste van beide werelden. Gezien de kilometers die we nu rijden is die auto repareren voor zoveel geld het eigenlijk niet waard en ik vraag me af of ik daar iets van terug zie als ik 'm inruil. Aan de andere kant is het me ook allemaal net wat te vroeg, zeker gezien de verbouwing die net van start is gegaan. Toch geloof ik dat ik langzaam maar zeker begin te wennen aan de gedachte om 'm eens op een website zet waar handelaren erop kunnen bieden. Ik heb in elk geval weinig trek in marktplaats, zeker in deze staat.
@Berry: lekkere vectra! Past alleen niet helemaal in bovenstaande kader 'zuiniger dan de alfa' vrees ik :T