Opel Corsa / electric

Hm, zonder zwart dak mooier. Is groen ook in het kleurenpallet?

5750019_v0.jpg

5750021_v0.jpg

5750020_v1.jpg

5750022_v0.jpg

Meer foto's: https://www.auto.cz/opel-vstupuje-do-elektrifikovane-pritomnosti-odhaluje-elektrickou-corsu-a-grandland-x-phev-129531

Is dit nou de Corsa E of de Corsa F? In sommige media wordt er gesproken van de E en bij andere hebben ze het over de F. Ik vind het wel een leuk karretje maar dat vind ik het uitgaande gefacelifte model ook nog steeds. (vooral in fel groen:)) Ik ben benieuwd of ik daar bij deze nieuwe na 12 jaar ook nog zo over denk...

SVF zei:
Is dit nou de Corsa E of de Corsa F? In sommige media wordt er gesproken van de E en bij andere hebben ze het over de F. Ik vind het wel een leuk karretje maar dat vind ik het uitgaande gefacelifte model ook nog steeds. (vooral in fel groen:)) Ik ben benieuwd of ik daar bij deze nieuwe na 12 jaar ook nog zo over denk...

Je bent waarschijnlijk in de war omdat de elektrische variant hiervan de Corsa-e heet. Qua modelgeneratie is dit de F.

D Elzinga zei:
SVF zei:

Je bent waarschijnlijk in de war omdat de elektrische variant hiervan de Corsa-e heet. Qua modelgeneratie is dit de F.

Ah oké duidelijk, ik dacht even dat die eigenaardige Fransen met terugwerkende kracht de vorige generatie tot Corsa D hadden gedegradeerd

^ (y) Heel treffend gekozen plaatje van alle forummers na het lezen van de immer zure, kleinzielige, badinerende, hooghartige en onbeschofte opmerkingen van ganzenlever. Ik word hier zo moe van. Waarom?

Maar goed:

opel-corsa-e-1.jpg

5750022_v0.jpg
01e4303461807cf152f70e16531d6d671370346175282908f46232a609a1a7db6f3f658955.jpeg
vauxhall-corsa-rear_1.jpg

Groot verschil qua uitstraling als je alleen al van achteren op de Corsa afstapt. Nogmaals, knap van PSA.
Opel is te lang gehandicapt geweest door dat ongeinspireerde GM design.

Ik vond de Corsa D eigenlijk wel een leuk autootje. Alleen bij de facelift (Corsa E) werd vooral de neus ontzettend mislukt en de rest ook niet fraaier. Bleef het gek genoeg goed doen. De Corsa F is vooral een stuk groter en volwassener om te zien.

Automerken snijden zichzelf wel aardig in de vinger; waar juist ruimte kwam voor A-segment auto's, omdat de B-segment auto's steeds groter werden, gaan die nu juist verdwijnen..

MattCurlew zei:
Ik vond de Corsa E eigenlijk wel een leuk autootje. Alleen bij de facelift werd vooral de neus ontzettend mislukt en de rest ook niet fraaier. Bleef het gek genoeg goed doen. De Corsa F is vooral een stuk groter en volwassener om te zien.

Automerken snijden zichzelf wel aardig in de vinger; waar juist ruimte kwam voor A-segment auto's, omdat de B-segment auto's steeds groter werden, gaan die nu juist verdwijnen..
Ik denk dat je de Corsa D bedoelt. De Corsa E is de (zeer uitgebreide) facelift van de D, die in 2014 op de markt kwam. En wat mij betreft qua uiterlijk een enorme verbetering tov de D. Qua rijden vermoed ik ook, of hoop ik eigenlijk, want ik vond de Corsa D typisch een auto die je voor straf moest rijden.

https://www.opel.nl/apps/News/Opelminded/opel-corsa-5-generaties.aspx

Oops, heb het aangepast. Bedankt

En wat mij betreft qua uiterlijk een enorme verbetering tov de D

Serieus? Van https://www.netcarshow.com/Opel-Corsa-2011-1024-2e.jpg naar https://www.netcarshow.com/Opel-Corsa-2015-1024-1b.jpg een verbetering?

MattCurlew zei:
Serieus? Van https://www.netcarshow.com/Opel-Corsa-2011-1024-2e.jpg naar https://www.netcarshow.com/Opel-Corsa-2015-1024-1b.jpg een verbetering?
Ja, al denk ik dat je foto van de E een wat ongelukkige hoek is, de neus ziet er daar 'afgezakt' uit. Ik vind deze overtuigender:
Opel-Corsa-2015-800-05.jpg

Ik vind de extra detaillering in de vorm van vouwen, randjes en chroom een verbetering, de auto oogt er verfijnder en chiquer door. Ook de vorm van de achterportierruiten vind ik leuk gevonden.

Nog steeds een afgezakte neus. Duidelijk gedaan vanwege de voetgangersveilgheid maar ziet er echt niet uit. Net als dat geknutselde afgeronde raampje en blije achterkant. De D oogde perfect in harmonie, strak en chique

Tsja, oneens, zoals bekend. Ik vind de Corsa D echt een niksig ding, grof en goedkoop ogend design. En het rijdt verschrikkelijk. De E kan niet anders dan een verbetering zijn op bijna alle denkbare vlakken.

MattCurlew zei:
Ik vond de Corsa D eigenlijk wel een leuk autootje. Alleen bij de facelift (Corsa E) werd vooral de neus ontzettend mislukt en de rest ook niet fraaier. Bleef het gek genoeg goed doen. De Corsa F is vooral een stuk groter en volwassener om te zien.

Met het laatste stukje ben ik het zeker eens, verdwijnen van het A-segment lijkt mij een nogal vreemde en onlogische keuze.
Zeker compacte auto's met sterke motor en een hoop luxe lijken mij juist een goed idee, niet te groot en zwaar maar wel de luxe van een grotere auto.

Met betrekking tot Corsa zelf ben ik het niet met je eens, de E is was mij betreft op meerdere vlakken echt wel een verbetering geweest ten opzichte van de D. Wat betreft veranderingen aan achterzijde van de auto het minst eigenlijk maar technisch gezien, de voorzijde en met name de binnenkant echt een veel betere auto.
Kwam bijvoorbeeld deze tegen, zeker in een dikkere uitvoering goed te doen. Corsa E

Komt tot mijn verbazing op opel.de opeens al een werkende configurator tegen.
Dus bij deze wat plaatjes van de diverse uitvoeringen, kleuren en velgen etc.

De basis/instapper.

image.gen

image.gen

image.gen

imageinterior.gen

Hmm. Terwijl ik bezig ben verdwijnt gewoon de helft uit de configurator, net kon ik nog kleuren kiezen, velgen aanpassen etc.
Volgens mij stond een deel van de configurator per ongeluk maar heel even online ofzo. :)
De intro-uitvoering is namelijk helemaal verdwenen nu en juist daar kon ik alles op aanpassen.
We hebben in ieder geval de beelden van de instapper nog.

Nee staat er nog op. Ik had hetzelfde. Maar als je vervolgens helemaal opnieuw naar opel.de gaat dan lukt het wel weer :)

YbaIXjd.jpg

PxgSXSR.png

Nee staat er nog op. Ik had hetzelfde. Maar als je vervolgens helemaal opnieuw naar opel.de gaat dan lukt het wel weer grinning smiley

Hmm, had ik keer of 3 geprobeerd maar lukte mij niet, toen maar opgegeven :)

Ding weegt wel nogal wat zeg.

TECHNISCHE DATEN

Breite inkl. / exkl. Außenspiegel (mm) 1960/1765
Gepäck-/Laderauminhalt(ECIE) (l) 267
Höhe bei Leergewicht(mm) 1435
Länge (mm) 4060
Leergewicht(kg) 1530
Radstand (mm) 2538
Spurweite, hinten (mm) 1500
Spurweite, vorn (mm) 1501
Tankinhalt(l) / Batterie-Kapazitätin kWh 330 KM (WLTP)
Motor
Antriebsart Frontantrieb
Beschleunigung 0-100 km/h (s)
0 - 50 km/h: 2,8 s
0 - 100 km/h 8,1 s

Drehmoment, max (Nm / min-1) 260
Höchstgeschwindigkeit(km/h) 150
Kraftstoffart Strom
Leistung, max. (kW (PS) / min -1) 100 (136) / Elektromotor
Tankinhalt(l) / Batterie-Kapazitätin kWh 330 km Reichweite (WLTP)

Lijkt alsof er 3 soorten koplampen zijn/komen.
Ik dacht normaal halogeen en/of Led Matrix, dus 2 soorten.
Als ik kijk naar alle foto's en plaatjes tot nu toe lijkt dit hieronder me weer een andere combi ( in configurator heb ik hier gekozen voor LED Matrix ).
Deze volledig volgeklikte versie komt trouwens in Duitsland uit op 40k.

image.gen

image.gen

image.gen

Total Loss zei:

Renault Zoe weegt 1475 kg leeg en zonder bestuurder, wordt er in Duitsland niet 100 kg bij opgeteld of zo? 1530 of 1430 kg lijkt me dan ook normaal voor zo'n auto. Vergeleken met een benzine-Corsa veel natuurlijk, maar de 208 is volgens mij relatief licht in zijn klasse, dus dat zal ook wel voor de Corsa gelden.

Rutger DC zei:
Total Loss zei:

Renault Zoe weegt 1475 kg leeg en zonder bestuurder, wordt er in Duitsland niet 100 kg bij opgeteld of zo? 1530 of 1430 kg lijkt me dan ook normaal voor zo'n auto. Vergeleken met een benzine-Corsa veel natuurlijk, maar de 208 is volgens mij relatief licht in zijn klasse, dus dat zal ook wel voor de Corsa gelden.

Zal heus wel marktconform zijn inderdaad, te verklaren door de hoeveelheid accu's natuurlijk, maar als je het zo ziet staan toch even raar idee wanneer je het hebt over een B-segmenter.

Leuk dat blauwe met een grijs dak. Zou ik ook zo willen zien met die oranje body, en laat dat klapdak maar weg. Leuk design wielen ook.

PxgSXSR.png

Wit dak, niet grijs ;) Alstu:

hAQMMyE.png

Je kan natuurlijk zelf ook even kijken: https://www.opel.de/fahrzeuge/corsa-e/konfigurator.html

Trouwens wel heel leuk en fleurig dat die oranje kleur de enige gratis standaard kleur is op de middelste en intro-versie.
Die ga je in het begin dus zeker wel veel zien denk ik!
Ikzelf zou voor de felblauwe versie hier net boven gaan, ook een frisse kleur.
Jammer dat je tegenwoordig nog maar heel weinig groen ziet.

Fraai. Lijkt mij een model dat 'tot leven komt' (beter tot zijn recht) als hij op straat voorbij komt.

Total Loss zei:

Mee eens. Voor de C3 gebruikt Citroen bijv. een leuke mintkleur. En voor de Cactus een groenblauw... Of was het blauwgroen?

straatos zei:
Total Loss zei:

Mee eens. Voor de C3 gebruikt Citroen bijv. een leuke mintkleur. En voor de Cactus een groenblauw... Of was het blauwgroen?

Ik doelde zelf eigenlijk meer op mooie en chique tinten donkergroen.
Zoiets dus.

opel-corsa-1-4-cdx-nieuwstaat-1e-eigenaar-stuurbekrahctiging-lmv-elektrisch.jpg

Hmm, doe mij dan maar fris en fruitig groen. :)

1280px-Opel_Corsa_1.3_CDTI_ecoFLEX_Innovation_%28E%29_–_Frontansicht%2C_24._Dezember_2015%2C_Ratingen.jpg

(Foto: https://de.wikipedia.org/wiki/Benutzer:M_93 )

Don Klepp Zeijcker zei:
Fraai. Lijkt mij een model dat 'tot leven komt' (beter tot zijn recht) als hij op straat voorbij komt.

Ja, dat heb ik ook. Ik ben nog niet overtuigd op basis van deze platen.

Achterkant is goed om te bekijken.. vanaf de achterkant (schuin van achteren).

Kijk je schuin van voren naar de achterkant.. dan vind ik dat maar een rare vorm.
Voorzijde is ook iets te ovaal naar mijn mening (neussectie).

Ik vind de Corsa beter geslaagd dan de 208 qua exterieur. Ik vind de 208 proporties niet kloppen. En knap hoe Opel de auto er, ondanks dezelfde basis, behoorlijk anders uit laat zien. Als je goed kijkt zie je dat de basisvorm identiek is maar o.a. vanwege de zwarte lijn op de C-stijl en de andere vorm van de bovenkant van het achterportier lijkt er een andere auto te staan. De voorruit, de buienkant van de C-stijl, de daklijn en de onderkant van de portieren zijn volgens mij identiek. Bij de 3008 en Grandland (en zeker C5 Aircross) zijn de verschillen iets groter maar dat heeft waarschijnlijk met de kosten en ontwikkelingstijd te maken. In elk geval beter gelukt dan wat VAG bv. met de Ateca en Karoq heeft gedaan.

Rutger DC zei:
Hmm, doe mij dan maar fris en fruitig groen. :)

1280px-Opel_Corsa_1.3_CDTI_ecoFLEX_Innovation_%28E%29_–_Frontansicht%2C_24._Dezember_2015%2C_Ratingen.jpg

(Foto: https://de.wikipedia.org/wiki/Benutzer:M_93 )

Heerlijk kleurtje. En op zich ziet de huidige Corsa er best nog leuk en modern uit, zeker als 3-deurs. Maar naast concurrentie zie je dat hij toch ouder is.
Vorig jaar paar dagen in Estland met een goed aangeklede 1.0 16V of 1.2 16V onderweg geweest. Viel me niet tegen. Op de stugge bak, korte stoelen en wat ongevoelige besturing na dan. En, knopjes op het dash voelen goed aan, maar het zijn er veel en ze zijn klein. Zicht rondom vond ik ook matig.

Ben benieuwd of deze nieuwe Corsa soepeler rijdt, echt anders voelt met de PSA-techniek.

Qua design was ik eerst enthousiast, ik merk dat ik na wat meer foto's toch meer gecharmeerd ben van de nieuwe 208 en Clio, al ben ik niet zo Frans-minded.

Gelukkig zie ik in het interieur nog genoeg Opel-knoppen. Zorgt voor net wat meer onderscheid met de 208, al zal het gros van de autokopers het niet opvallen natuurlijk...

De Corsa-e verschijnt in eerste instantie als Launch Edition in de Nederlandse showrooms. Op het Nederlandse prijskaartje is een prijs van € 34.999 genoteerd. Voor dat geld is de Opel uitgerust met onder andere eco-led-koplampen, lichtmetalen 17-inch wielen, multimedia met navigatie, automatische klimaatregeling en cruisecontrol. Ook is een zesjarig E-Service-contract bij de prijs inbegrepen, waarbij Opel kosteloos het onderhoud voor zijn rekening neemt. In de Free2Move Lease kost de Corsa maandelijks € 435 (60 maanden, 10.000 km per jaar), als Private Lease komt de auto uit op een maandbedrag van € 499.

De Launch Edition staat vanaf maart 2020 bij de dealers. Een instapversie volgt in juli. Met een vanafprijs van net geen € 35.000 is de Opel een fractie goedkoper dan zijn (nieuwe) familielid uit Frankrijk. De Peugeot e-208 kost in ons land namelijk minimaal € 36.250 als Allure. Onderhuids delen beide auto’s hun techniek. Die is in de Opel goed voor een elektrische actieradius van 330 kilometer.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/eerste-prijzen-opel-corsa-e-bekend/

Volgens opel.nl is deze prijs inclusief :

- 6 jaar gratis onderhoud of maximaal 180.000 km
- 6 jaar gratis APK
- 8 jaar fabrieksgarantie op accu
- 2 jaar fabrieksgarantie
- Navigatie map updates
- Opel pechhulp NL inclusief afsleepregeling

Je weet wel redelijk duidelijk waar je aan toe bent. (y)

Altijd lachen die reacties over de prijzen van EV's. Leaseprijzen zijn veel belangrijker voor dit soort spul

MattCurlew zei:
Altijd lachen die reacties over de prijzen van EV's. Leaseprijzen zijn veel belangrijker voor dit soort spul

Dat niet alleen, prijs is ook nog eens marktconform, goedkopere uitvoeringen komen later heus nog wel.

MattCurlew zei:

Leaseprijzen zijn ook in het reguliere D segment veel belangrijker dan catalogusprijs. Maar toen maakte je er zelf ook een punt van door bij de BMW 3 de Mazda6 als voordeliger alternatief aan te halen, gelet op de catalogusprijs.

MattCurlew zei:
Een dure auto heeft altijd een duurdere 'leaseprijs'. Leasemaatschappijen verrekenen natuurlijk zaken als afschrijving en onderhoud in het leasetarief maar bij al mijn leaseauto's tot dusver blijkt het aantal contractmaanden maal het maandelijkse tarief + wegenbelasting toch verdacht dicht bij de cataloguswaarde uit te komen. Wat natuurlijk ook niet heel vreemd is. Maar dan kun je je wel voorstellen dat een Teslaatje modelletje s of x voor velen gewoon keihard boven budget is, ondanks dat die nauwelijks bijtelling doet.

Een elektrische Corsa van 35000 euro is voor bescheidener leasebudgetten natuurlijk wel dichterbij, maar als je in de categorie Polo mag leasen is er nog steeds best een kans dat ie boven budget gaat, je mag namelijk meestal niet onbeperkt over je maandbedrag heen (ik iig niet).

DeeTwee zei:
Een dure auto heeft altijd een duurdere 'leaseprijs'.

Toch niet. Toen ik in 2013 in de running was voor een D segmenter was de BMW die ik uiteindelijk koos vergelijkbaar in de lease geprijsd als een Mazda6 met een aanzienlijk lagere fiscale waarde (minus 9k of zo).

Bimmert zei:
DeeTwee zei:
Een dure auto heeft altijd een duurdere 'leaseprijs'.

Toch niet. Toen ik in 2013 in de running was voor een D segmenter was de BMW die ik uiteindelijk koos vergelijkbaar in de lease geprijsd als een Mazda6 met een aanzienlijk lagere fiscale waarde (minus 9k of zo).
Er zijn naast de catalogusprijs allerlei andere aspecten die het leasetarief beïnvloeden. Ik denk dat botweg de hoeveelheid korting die de importeur links- of rechtsom geeft de belangrijkste is. Dit verschilt ook per leasemaatschappij. Daarnaast constateer ikzelf dat net geïntroduceerde modellen vaak gunstig zijn. Hoe dan ook heb ik het idee dat Mazda niet meedoet met het kortingenfestijn, alle keren dat ik voor een nieuwe auto ging waren ze schreeuwend duur in het leasetarief. Kennelijk ligt hun prio niet bij zakelijke leasers, al zullen er ongetwijfeld bedrijven zijn waarvoor het wel gunstig is Mazda's te leasen.

Maar goed, neemt niet weg dat je mijns inziens niet domweg kunt zeggen "catalogusprijs (van een EV) maakt niet uit, het gaat om het leasetarief". Dat is gewoon te kort door de bocht. Dure EV's hebben hoge leasetarieven net zoals dure conventionele auto's dat hebben.

DeeTwee zei:
Er zijn naast de catalogusprijs allerlei andere aspecten die het leasetarief beïnvloeden. Ik denk dat botweg de hoeveelheid korting die de importeur links- of rechtsom geeft de belangrijkste is. Dit verschilt ook per leasemaatschappij. Daarnaast constateer ikzelf dat net geïntroduceerde modellen vaak gunstig zijn. Hoe dan ook heb ik het idee dat Mazda niet meedoet met het kortingenfestijn, alle keren dat ik voor een nieuwe auto ging waren ze schreeuwend duur in het leasetarief. Kennelijk ligt hun prio niet bij zakelijke leasers, al zullen er ongetwijfeld bedrijven zijn waarvoor het wel gunstig is Mazda's te leasen.

Maar goed, neemt niet weg dat je mijns inziens niet domweg kunt zeggen "catalogusprijs (van een EV) maakt niet uit, het gaat om het leasetarief". Dat is gewoon te kort door de bocht. Dure EV's hebben hoge leasetarieven net zoals dure conventionele auto's dat hebben.

Die Mazda6 moest vaker voor onderhoud (20k om 30k) en de post afschrijving was hoger dan bij de BMW, volgens mij verklaarde dat het. En ik denk zeker dat Mazda hun prioriteit bij zakelijke rijders leggen wil/ moet, dat is de grootste afzetmarkt voor nieuwe auto's als de 6.

Met je laatste opmerking ben ik het van harte eens.

Volgens mij is het inmiddels traditie dat de Opel-importeur flink wat meer marge rekent op de (deels)elektrische auto's. Dat was bij de Ampera zo, dat was wederom het geval bij de Ampera-e en ook de Corsa-e lijkt vergeleken met Duitsland aan de prijs te zijn. Al is het mogelijk dat men extra marge op de Corsa-e compenseert met minder marge op de modellen die minder BPM-vriendelijk zijn (Astra en Insignia bijvoorbeeld).

Vraag is of er ook een (mooiere) Opel pendant komt op basis van de Peu 2008....

Corsa zonder -e

nuova-opel-corsa.jpg

nuova-opel-corsa.jpg

nuova-opel-corsa.jpg

De minst potente nieuwe Corsa krijgt de atmosferische driepitter die bij PSA PureTech heet. Die kennen we van de 208 en levert 75 pk. Hij komt er alleen in combinatie met een handgeschakelde vijfbak. Hetzelfde aluminium blok is er ook met turbo en daarbij kun je kiezen tussen 100 en 130 pk. Laatstgenoemde heeft standaard een achttraps automaat, de 100 pk-variant krijgt die optioneel en heeft standaard zes handgeschakelde verzetten vooruit. De automaat is door middel van flippers aan het stuur ook zelf te bedienen.

De diesel is nog niet afgeschreven bij Opel, want de nieuwe Corsa wordt ook leverbaar met een 1.5-diesel met 100 pk en 250 Nm, die dankzij onder meer stikstof- en partikelfilters, SCR-katalysator en AdBlue-injectie de besmeurde reputatie van de diesel van zich af moet boenen. Uiteraard is dit ook een machine die afkomstig is van de planken van PSA.

Hoewel de verbruikscijfers nog niet bekend zijn, weet Opel wel al te melden dat alle varianten minder CO2 uitstoten dan de zuinigste afzwaai-Corsa. Behalve door de motoren werd dat bereikt door gewichtsreductie. De lichtste nieuwe Corsa weegt leeg 980 kg en dat is ruim 100 kg minder dan nu. Bespaarpunten: carrosserie (-40 kg), motor van vier naar drie cilinders (-15 kg), lichtere stoelen (-10 kg) en een aluminium motorkap (-2,4 kg).

De nieuwe Corsa komt er in vier uitvoeringsniveaus. De eenvoudigste heeft standaard botspreventie, voetgangerherkenning, rijbaanassistent, verkeersbordherkenning en cruisecontrol met snelheidsbegrenzer. Neem een Edition en je krijgt daar onder meer airconditioning bij. Daar weer boven wacht de liefhebber van weelde een Elegance (ruimere stoelverstellingsmogelijkheden, sierlijsten, stiksels, led-kop- en mistlampen) en de sportieveling een GS Line (sportstoelen, aluminium pedalen, rode wijzerplaten en een sportieve rijmodus).

Opel maakt begin juli de prijzen bekend en kort daarop openen ook de orderboeken. In het laatste kwartaal van dit jaar verschijnen de eerste nieuwe Corsa's op de Nederlandse wegen.

Leuk wagentje, zeker in two-tone een welcome opvolger van zijn voorganger.
Ben benieuwd of de AGR-stoelen ook in de Corsa leverbaar worden.

Terug
Bovenaan