Opel Corsa / electric

https://www.youtube.com/watch?v=hBNww4ODDZ4

Ruimte prima. Ziet er ergonomisch ook gewoon goed uit. Als je langer bent en degene voor je zit laag dan krijg je wel last van je knieën. Materialen is ie niet van onder de indruk. Ik denk gewoon middle of the road zoals wel gebruikelijk is in het B-segment. In Duitsland zijn de prijzen van zowel de -e als de benzinemotor zeer concurrerend
 
GT 1973 zei:
Vrijwel niemand koopt meer een coupé zonder achterportieren en zonder hoge instap. Het lijkt me dus erg onwaarschijnlijk dat de Manta er als klassieke coupé gaat komen. Als er markt voor zou zijn, dan zouden Peugeot en Renault ook nog wel coupé's van hun grote middenklassers aanbieden. Ook Opel was na de Calibra en Tigra A allang gestopt met coupé's.

Dit is zo'n trieste quote uit de vingers van een autoliefhebber: waarom persé die marketingboys achterna hollen en die holle benamingen voor voertuigtypes gebruiken?
Ik ken maar één coupé met achterportieren en dat is de Opel Olympia.
Die hele hoop misbaksels waar jij naar verwijst zijn sportieve sedans en liftback SUVs. Ik hoop dat Opel zijn verleden niet verkracht door de naam Manta of Calibra voor zo'n misbaksel te gebruiken.

Klein zijsprongetje ter aanvulling en duiding:
als een sedan met aflopende daklijn en frameloze ramen een coupé zou zijn dan was de Citroën DS dat al. Er zijn meerdere wagens de DS gevolgd, al dat niet sportieve sedan (bv. Mazda 929 Legato hardtop. Ik dacht ook aan de Rover P5 maar die behoudt zijn raamlijsten en heeft een échte cabrioversie :) ), alleen waren de marketingboys in die tijd nog niet helemaal losgeslagen en werden ze niet aangeprezen voor iets dat ze niet waren.

Edit
Correctie van voorgaande: blijkbaar gebruikte Rover voor de P5B met verlaagde daklijn wél de term 'coup' wat het naast de Olympia dus de 2e vierdeurs coupé uit het verleden maakt. Terecht omdat er ook een sedan versie van deze wagens bestaat, meer terecht alleszins dan deze term te misbruiken voor SUV misbaksels.
 
Zeker in de jaren 80/90 waren er in Japan aardig wat raamstijlloze sedans met lager dak. Zoals de Toyota Carina ED, Mazda Persona/Efini MS-8 en Nissan Presea. Ook wel hardtop-style sedans genoemd. Gebaseerd op bestaande sedans. Gelukkig werden die niet of nauwelijks als "vierdeurs coupe" aangeduid

mazda_persona_type_b_1.jpg


Ik ken maar één coupé met achterportieren en dat is de Opel Olympia.

:confused: Dat werd toen gewoon gezien als 2-door saloon

De Mazda RX-8 is de enige 4-deurs coupe sportwagen. RWD, unieke motor en deels gebaseerd op het platform van de MX-5

5h0NptM.jpg


"4-deurs coupe" vind ik ook altijd wat overdreven. Natuurlijk in de moderne tijd begonnen met de Mercedes CLS. Meestal auto's gebaseerd op normale sedans/SUV's met een iets vlottere daklijn. Ik vind het soms meer gewoon (sportieve) hatchback varianten van een bestaande sedan of SUV
 
Eind jaren veertig waren er al Amerikaanse vierdeursmodellen met een schuin aflopende daklijn, vér voor de Opel Olympia (die overigens ook als Kadett LS verkrijgbaar was). Ik noem dat overigens een fastback, geen coupé. Wel nogal off-topic allemaal trouwens.
 
Curlew zei:
https://www.youtube.com/watch?v=hBNww4ODDZ4

Ruimte prima. Ziet er ergonomisch ook gewoon goed uit. Als je langer bent en degene voor je zit laag dan krijg je wel last van je knieën. Materialen is ie niet van onder de indruk. Ik denk gewoon middle of the road zoals wel gebruikelijk is in het B-segment. In Duitsland zijn de prijzen van zowel de -e als de benzinemotor zeer concurrerend

28.15!
 
Mwah zo veel B-segmenters waar je laaiend enthousiast wordt over de gebruikte materialen voor het dashboard zijn er ook niet. Het houdt de Polo ook niet tegen in de verkoopcijfers. Zal allemaal wel wat meevallen.
 
Vind zo frappant dat auto's enorm goeie materialen moet hebben. Het is echt niet de kopers/leasers allemaal designmeubelen in huis heeft staan. Volgens mij is het een beetje aangepraat door de autopers
 
Ja hallo, zeg er dan ook even bij welke generatie. De originele drie generaties waren 'gewoon' een saloon/sedan. Die weinig succesvolle die jij toont was overigens een fastback saloon
 
Carfanatic zei:
Mwah zo veel B-segmenters waar je laaiend enthousiast wordt over de gebruikte materialen voor het dashboard zijn er ook niet. Het houdt de Polo ook niet tegen in de verkoopcijfers. Zal allemaal wel wat meevallen.

Eens.
Wordt allemaal zwaar overtrokken.
Naast de Polo heeft ook de kekke en kwalitatief puike Citroen C3 kneiter harde deurpanelen - karretje verkoopt als een dolle.
 
Curlew zei:
Vind zo frappant dat auto's enorm goeie materialen moet hebben. Het is echt niet de kopers/leasers allemaal designmeubelen in huis heeft staan. Volgens mij is het een beetje aangepraat door de autopers

Klopt, sinds ik Carwow volg op Youtube prop ik voordat ik ga rijden altijd enorme flessen water in alle portiervakken (ik ben vaak een minuut of 40 onderweg, dan droog je enorm uit natuurlijk) en duw ik heel hard tegen de middentunnel om te kijken of er nog steeds evenveel beweging in zit.

Maar serieux, de materialen zelf kunnen een auto-interieur wel een flinke boost geven maar wat mij betreft is het veel belangrijker hoe het verwerkt is. Dus afwisseling qua materialen, nette passing, chroomrandje hier en daar, sfeerverlichting, dat soort dingen doen volgens mij veel meer voor de beleving dan dat je het allemaal als hoofdkussen kunt gebruiken. In bijvoorbeeld de V40 is het echt allemaal niet zo zacht, maar de combinaties (ook qua kleur(keuze)) zijn mooi en verzorgd, en de vormgeving is/was anders dan andere merken, daardoor komt het hoogwaardig-ish over. De Astra (K) die ik reed had grotendeels betere materialen (bijvoorbeeld op de deuren, dat was in de V40 allemaal keihard) en het rammelde bovendien niet itt de Volvo. Toch vond niemand die auto chiquer vanbinnen dan de Volvo denk ik.

De C3 die hierboven genoemd wordt heeft inderdaad knetterharde plastics vanbinnen, maar wat mij bij die auto (en familielid Cactus) vooral tegenstaat is dat het allemaal aanvoelt alsof het hol is. Dat vind ik toch bepaald niet uitnodigen. Maar met een leuk bekledingsstofje e.d. is het dan wellicht toch nog wel op te halen. Maar al met al verkoopt het interieur niet de hele auto, het is het totaalplaatje (de Focus nodigt bijvoorbeeld ook niet echt uit om in te gaan zitten, op 't eerste gezicht).
 
Klopt, sinds ik Carwow volg op Youtube prop ik voordat ik ga rijden altijd enorme flessen water in alle portiervakken

:) ik gebruik ook elke keer al die haakjes in de bagageruimte..

Maar serieux, de materialen zelf kunnen een auto-interieur wel een flinke boost geven maar wat mij betreft is het veel belangrijker hoe het verwerkt is. Dus afwisseling qua materialen, nette passing, chroomrandje hier en daar, sfeerverlichting, dat soort dingen doen volgens mij veel meer voor de beleving dan dat je het allemaal als hoofdkussen kunt gebruiken

Juist. Alleen bovenkant portieren vind ik belangrijk dat het zacht is want daar leg ik mijn arm wel eens op. Maar het dashboard bovenop kan me niet boeien. Alsof ik daar de hele tijd in druk. Zolang het maar niet weerspiegeld in de voorruit en idd goedkoop oogt. Mazda en Peugeot staan inmiddels aan de top van de 'normale' merken maar bv de Mazda2/CX-3 heeft ook een harde bovenkant maar oogt ook niet goedkoop, integendeel
 
In dat Autogefuehl-filmpje zit de beste man met zwaar opgetrokken knieën op de achterbank, hij schenkt er (vrijwel) geen aandacht aan, maar daar betaal je toch echt de prijs voor de trend om auto's in B-segment steeds lager te maken. Ik denk dat notabene de goedkoopste auto, de Dacia Sandero, zo'n beetje als enige overblijft waar je als volwassene tot 1.85 cm aardig comfortabel kunt zitten op de achterbank.
 
knakker zei:
In dat Autogefuehl-filmpje zit de beste man met zwaar opgetrokken knieën op de achterbank, hij schenkt er geen aandacht aan, maar daar betaal je toch echt de prijs voor de trend om auto's in B-segment steeds lager te maken. Ik denk dat notabene de goedkoopste auto, de Dacia Sandero, zo'n beetje als enige overblijft waar je bovenbenen nog fatsoenljjk ondersteund worden op de achterbank.

Helemaal mee eens! Ook bij grotere wagens inmiddels trend. Moet je eens achterin de s60 en een Tesla gaan zitten, zit je bijna op de vloer met opgetrokken benen, zeer oncomfortabel.
 
Als side note wellicht een opmerkelijk feit:
De werkelijk stokoude uitlopende Corsa staat 4% HOGER in de EU ranglijst dan vorig jaar.
Zekers, een uitloopmodel gaat met korting, maar toch.
De nieuwe Polo staat in H1 -9%, de kakelverse Fiesta zelfs -19%!

PSA kwam, zag en paste aan: Opel productie en logistiek was old-skool. Zag ook Lohscheller, Opel's CEO.
Nadat Tavares cs de GM Corsa hadden geanalyseerd volgden aanpassingen.
Door deze aanpassingen werd er €700 per unit bespaard.
O.m. dit hielp Opel reeds in het eerste jaar onder PSA's hoede aan €450 mio winst.
In H1 2019 was de winst al hoger dan heel 2018.

In dat licht ben ik benieuwd hoeveel meer marge PSA uit de gloednieuwe Corsa weet te halen.
Sowieso is het break-even point om winstgevend te produceren aanzienlijk verlaagd door de shared platform en motoren.
 
In nieuwste AW een rijimpressie met de nieuwe 208. Materialen zijn niet zo goed als in de Polo die volgens AW de norm is in het B-segment.
Persoonlijk vond ik juist de Polo heel erg tegenvallen als het om de gebruikte plastics gaat. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
De nieuwe Corsa zal wel redelijk vergelijkbaar zijn met de 208 op dat gebied.
 
e60cc4c9-2020-opel-corsa-lineup-at-2019-frankfurt-motor-show-27.jpg


539f5a52-2020-opel-corsa-lineup-at-2019-frankfurt-motor-show-28.jpg


552de4ee-2020-opel-corsa-lineup-at-2019-frankfurt-motor-show-58.jpg


1ae5638f-2020-opel-corsa-lineup-at-2019-frankfurt-motor-show-29.jpg


a85a01c9-2020-opel-corsa-lineup-at-2019-frankfurt-motor-show-61.jpg


f5c24857-2020-opel-corsa-lineup-at-2019-frankfurt-motor-show-48.jpg


Meer livepics: https://www.carscoops.com/2019/09/opel-and-vauxhall-target-all-buyers-with-new-corsa-e-and-corsa-ice-models/
 
corsa_vxr_2019_render_0.jpg


Vauxhall’s revival of the VXR performance sub-brand will be as an all-electric line, with a variety of bodystyles planned, according to boss Stephen Norman.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/vauxhall-bring-back-vxr-sub-brand-all-electric-range
 
Best een fraaie, nette auto geworden, de nieuwe Corsa. Veel volwassener. Toch zie ik er iets aan... Iets van kaligheid en bolheid aan de zijkanten. En merk dat ik op nieuwe modellen van Opel altijd snel uitgekeken ben als ze eenmaal veel op de weg te zien zijn. Wel scherpe prijzen valt me op, en volwassen uitstraling. Zo'n GS-line uitvoering ziet er best strak uit, bv in wit. Deze nieuwe Corsa oogt ook echt grote dan bv de nieuwe 208 en ook de Mazda 2..
 
Vandaag ben ik eens gaan kijken naar de nieuwe Corsa. Ik ik vind het in het echt een leuke auto om te zien! Zowel van buiten als van binnen. Het is best een sportief ogend karretje geworden. Duidelijk anders dan het vorige model die ik altijd een beetje suf vond.
Qua opties heb je ook een behoorlijke keuze met o.a. LED matrix koplampen, adaptieve cruisecontrol en stuurwielverwarming. Wel erg jammer dat het panoramadak niet open kan. Veel licht geeft dat dak wel: wat mij betreft erg welkom i.c.m. donkere hemel van de GS-line.

Ik heb ook een proefrit gemaakt. Het betrof een handgeschakelde 100pk sterke benzine uitvoering in GS line. Een prima motortje: voldoende krachtig en behoorlijk stil. Vering en demping zijn redelijk stevig, maar naar mijn smaak zeker niet té. Het stuurgedrag sprak mij ook aan: gelukkig niet dat vederlichte en gevoelloze wat je soms hebt. Wel vond ik het bandenlawaai op slecht wegdek (ook bij b.v. ruw asfalt) redelijk overheersend. Misschien mede door de 17inch velgen? Die velgen vielen sowieso niet in mijn smaak: m.n. door te veel ruimte tussen de spaken waardoor de ielige remschijven achter nogal detoneerde.

Heeft iemand ergens de lederen stoelen in de nieuwe Corsa gezien?
 
Alles is beter dan de Corsa D/E, maar bij de nieuwe Corsa zie ik niet meteen dat het om een Opel Corsa gaat. Het is een heel neutrale auto, die van elk ander merk zou kunnen komen. Maar misschien is dat ook zijn kracht.
 
De eerste exemplaren staan op kenteken/ zijn binnen.

Opel Corsa 1.2 Turbo 100pk GS Line

media.0003-1024w.jpg


media.0005-1024w.jpg


media.0025-1024w.jpg


media.0033-1024w.jpg


media.0041-1024w.jpg


Opel Corsa - 1.2 Elegance

opel-corsa-1-2-elegance-de-nieuwe-corsa.jpg


opel-corsa-1-2-elegance-de-nieuwe-corsa.jpg


opel-corsa-1-2-elegance-de-nieuwe-corsa.jpg


opel-corsa-1-2-elegance-de-nieuwe-corsa.jpg
 
Het ligt misschien aan de foto, maar ik vind met name die witte er niet heel sterk uitzien zo van de zijkant.
 
Wouter82 zei:
Het ligt misschien aan de foto, maar ik vind met name die witte er niet heel sterk uitzien zo van de zijkant.

Deurgrepen zijn echt te laag geplaatst en achterportier oogt erg kort.
 
smarter zei:
Wouter82 zei:
Het ligt misschien aan de foto, maar ik vind met name die witte er niet heel sterk uitzien zo van de zijkant.

Deurgrepen zijn echt te laag geplaatst en achterportier oogt erg kort.

Dat laatste komt weer door die te laag geplaatste deurgrepen, anders hadden die van de achterportieren verder naar achteren gekund en zou dat effect waarschijnlijk wel meevallen.
 
Zal wel een technische reden hebben, door beperkingen carrosserie oid. Zal dus niet zo simpel zijn;) 208 Heeft hetzelfde probleem.
 
Vuistregel is dat de voor- en achterportieren bij de heupen even lang moeten zijn. Dat is hier niet het geval.
 
Handgreep/portier ziet er idd wat vreemd uit, net als bij de 208. Maar dat is dan ook het enige minpunt voor mij. Ik vind beide modellen er goed uitzien. De 208 (als GT-Line) spreekt mij iets meer aan maar ik ben geen fan van hun interieurs.
 
Leuke koets, maar dat interieur ziet er in vergelijking met familielid 208 toch wel oubollig en goedkoop uit.
 
Staan ook al wat "instappers" op gaspedaal.nl.
Jammer genoeg nog geen versies gezien in het blauw.

Een Edition uitvoering.

opel-corsa-5-drs-1-2-edition-nieuw-model-navigatie.jpg


opel-corsa-5-drs-1-2-edition-nieuw-model-navigatie.jpg


opel-corsa-5-drs-1-2-edition-nieuw-model-navigatie.jpg


En in een andere tint grijs.

opel-corsa-1-2-turbo-elegance-navi-camera-climate-contr.jpg


opel-corsa-1-2-turbo-elegance-navi-camera-climate-contr.jpg


Een Edition met wat visuele opties.

opel-corsa-1-2-turbo-edition-navi-parkeerhulp.jpg


opel-corsa-1-2-turbo-edition-navi-parkeerhulp.jpg


En een Elegance.

opel-corsa-1-2-elegance-nieuw-luxe-auto.jpg


opel-corsa-1-2-elegance-nieuw-luxe-auto.jpg
 
Een OPC uitvoering ziet er altijd wel smakelijk uit. Zo denken ze bij AutoCar:

corsa_vxr_2019_render_0.jpg
 
Het enige waar ik me als fervent Opel rijder wel "aan stoor" is dat zowel het tankklepje als de uitlaat aan de verkeerde kant zitten.
 
Leuke, stoere auto. Gaat ongetwijfeld een succes worden.

Maar euh... de auto staat dus al bij de dealers en Autoweek heeft er nog steeds niet mee gereden?
 
Dat ligt aan Opel, niet AW. Ik zie op youtube ook nog geen enkele rijtest van de nieuwe Corsa. De eerste rijintroducties zullen vast snel komen
 
Opel Corsa vs. Peugeot 208 vs. Audi A1:

01_21.jpg


02_21.jpg


04_19.jpg


05_19.jpg


06_20.jpg


07_19.jpg


09_14.jpg


10_13.jpg


16_8.jpg


22_5.jpg


(...) The Audi sits in between the two and offers the best balance of ride comfort and body control. It’s steering is the nicest of the trio, too.

All the benefits of the Audi are offset by its high price, which makes it difficult to justify when both the Corsa and 208 are so good, too.

Whether you should go for the Vauxhall or Peugeot really depends on whether you fancier the sportier look and feel of the Corsa or the slightly more laid back feel and more stylised 208. Then it comes down to the deals that either brand has on offer as the cars launch in the coming months.

However, what we do know is how tough the competition is and both the Corsa and the 208 are going to have their work cut out to beat our current favourite supermini, the Renault Clio.

Complete vergelijkingstest: https://www.autoexpress.co.uk/vauxhall/corsa/108402/vauxhall-corsa-vs-peugeot-208-vs-audi-a1
 
Statische vergelijkingen:

opel-corsa-6-vs-renault-clio-5-03.jpg


opel-corsa-6-vs-renault-clio-5-01.jpg


opel-corsa-6-vs-renault-clio-5-02.jpg


opel-corsa-6-vs-renault-clio-5-04.jpg


Corsa en Clio: https://www.largus.fr/actualite-automobile/nouvelle-opel-corsa-6-vs-renault-clio-5-le-premier-duel-en-video-9952394.html

opel-corsa-2019-vw-polo-1.jpg


opel-corsa-2019-vw-polo-3.jpg


opel-corsa-2019-vw-polo-2.jpg


opel-corsa-2019-vw-polo-5.jpg


opel-corsa-2019-gs-line-10.jpg


volkswagen-polo-r-line-22.jpg


Corsa en Polo: https://www.largus.fr/actualite-automobile/opel-corsa-2019-vs-volkswagen-polo-premier-match-statique-en-video-10141393.html

De Clio vind ik nu wel de mooiste in zijn klasse. De 208 heeft een eigen karakter, de Corsa is het toch niet helemaal voor mij. De Polo ziet er vooral in goedkopere uitvoeringen niet mooi uit, de ondergewaardeerde Ibiza ziet er beter uit, maar redt het niet bij de Clio.
 
Een C-segmenter was in de jaren '80 3,80 meter kort en bood meer ruimte dan deze kneuzen van meer dan vier meter lengte. Het gaat de verkeerde kant op.
 
GT 1973 zei:
Een C-segmenter was in de jaren '80 3,80 meter kort en bood meer ruimte dan deze kneuzen van meer dan vier meter lengte. Het gaat de verkeerde kant op.

Grappig, ik heb een C-segmenter die geintroduceerd werd in de jaren 70, en die is exact 4 meter hetgeen naar mijn weten ook een redelijk gangbare maatvoering was toen. En ja, die is relatief ruim maar ook vanwege zaken die nu echt niet meer kunnen/mogen, zoals flinterdunne portieren.
 
Neem een Toyota Corolla. Veel typischer dan dat kan niet. Het jaren '80 model is 3,80 meter kort en is enorm ruim. Waarom zou een B-segment-auto groter moeten zijn dan dat?

De segmenten moeten verschuiven: Boven de vier meter lengte is C-segment en geen B-segment.
 
Een paar millimeters doen niets af aan het argument.

Als je kijkt naar de formaten en de prijzen, zijn alle auto's een segment opgeschoven. Dan vind ik dat de oude aanduidingen niet meer kloppen.
Er zou onderhand onder het A-segment ruimte zijn voor een nieuw compact segment.
Als je de maten uit de jaren '90 aanhoudt, heb je een veel duidelijkere indeling in segmenten.

Zou het een schande zijn als een Opel Corsa in een C-segment zou vallen, vanwege zijn formaat?
 
Terug
Bovenaan