Onzinnige wetenswaardigheden

Auto encyclopedie zei:
929V6 zei:
Klassiekerrijder zei:
Ja, die Superbs zijn gewoon hetzelfde model met een evolutie ertussen. De Colt vind ik ook niet zo'n sterk voorbeeld, allebei hatchbacks.

De Colt van 1996 is een sportieve lage driedeurs hatchback en die van 2004 een MPV-achtig modelletje dat er in eerste instantie alleen als vijfdeurs was. Ik vind het verschil wel significant.

Ik kan mij sowieso geen 5 deurs colt meer herinner voor het model van 2004, maar die schijnt hier wel ooit rond gereden te zijn,(..)

De eerste generatie (vanaf de herintroductie / de voorwielaangedreven periode) in NL was er ook als 5 deurs. De generatie daarna ook. Toen stopte het, in de jaren 90.
Waarom eigenlijk? 5 deuren waren toen toch best wel populair al?

9723434mitsubishi_colt_1978_photos_1.jpg

https://bestcarmagz.net/gallery/1978-mitsubishi-colt/page/6

Mijn eerste autofolder was van deze generatie Colt. :).
 
Je bent nu gewoon auto's aan het pakken die een trend volgen. De Carens, 5008 en veel van je andere voorbeelden, voldoen allemaal niet aan de beschrijving.
 
Durashift zei:
Auto encyclopedie zei:
929V6 zei:
Klassiekerrijder zei:
Ja, die Superbs zijn gewoon hetzelfde model met een evolutie ertussen. De Colt vind ik ook niet zo'n sterk voorbeeld, allebei hatchbacks.

De Colt van 1996 is een sportieve lage driedeurs hatchback en die van 2004 een MPV-achtig modelletje dat er in eerste instantie alleen als vijfdeurs was. Ik vind het verschil wel significant.

Ik kan mij sowieso geen 5 deurs colt meer herinner voor het model van 2004, maar die schijnt hier wel ooit rond gereden te zijn,(..)

De eerste generatie (vanaf de herintroductie / de voorwielaangedreven periode) in NL was er ook als 5 deurs. De generatie daarna ook. Toen stopte het, in de jaren 90.
Waarom eigenlijk? 5 deuren waren toen toch best wel populair al?

Mijn eerste autofolder was van deze generatie Colt. :).

Volgens mij was 3 deurs nog best wel populair in de jaren 90, had het idee dat het grote gros van de golf 3, drie deurs waren, en de polo 3 was er pas als 5 deurs , maar ook had ik bij deze generatie het idee dat de 3 deurs meer rond reed. En Alfa was ook niet meer actief met een 5 deurs hatchback met de komst van de 145/146 en later weer met de Mito met deze keer in het b-segment en Suzuki deed ook niet aan een 5 deurs hatchback.
 
Durashift zei:
Auto encyclopedie zei:
929V6 zei:
Klassiekerrijder zei:
Ja, die Superbs zijn gewoon hetzelfde model met een evolutie ertussen. De Colt vind ik ook niet zo'n sterk voorbeeld, allebei hatchbacks.

De Colt van 1996 is een sportieve lage driedeurs hatchback en die van 2004 een MPV-achtig modelletje dat er in eerste instantie alleen als vijfdeurs was. Ik vind het verschil wel significant.

Ik kan mij sowieso geen 5 deurs colt meer herinner voor het model van 2004, maar die schijnt hier wel ooit rond gereden te zijn,(..)

De eerste generatie (vanaf de herintroductie / de voorwielaangedreven periode) in NL was er ook als 5 deurs. De generatie daarna ook. Toen stopte het, in de jaren 90.
Waarom eigenlijk? 5 deuren waren toen toch best wel populair al?

Bij de derde generatie kwam er een vijfdeurs Lancer voor in de plaats.


1991 Mitsubishi Lancer by Alpus, on Flickr

Ik vind de twee generaties Smart Forfour qua grootte en prijsklasse maar weinig van elkaar verschillen.
 
Op basis van Colt en op basis van Twingo. Wel een klasse verschil (en FWD naar RWD). De Toyota Mirai ook twijfelgeval; wel beide sedan en waterstof maar ene is FWD en Prius-achtige styling en de ander RWD en meer klassieke sedan-styling.
 
Ja, zo zijn er nog wel veel meer voorbeelden te bedenken. Maar hier gaat het om verschillende gelijknamige modellen van hetzelfde merk.
 
929V6 zei:
Ja, zo zijn er nog wel veel meer voorbeelden te bedenken. Maar hier gaat het om verschillende gelijknamige modellen van hetzelfde merk.

idd haal maar snel weg voordat "het begint met een m en eindig op een getal die nog weleens veranderd" het ziet.
 
Chevrolet Trailblazer: Het was een mid-size SUV gebaseerd op een truck-platform. De huidige is een hippe subcompact crossover SUV.

CMk5skn.jpg


haIzOic.jpg
 
Chrysler 300C. Dat ze niet op elkaar lijken is natuurlijk logisch; zit decennia tussen. Maar de 1957 300C was een 2-deurs hardtop en cabriolet, terwijl de 2005 een sedan was.

Chrysler3003.jpg
 
In Australie noemde GM een aangepaste Suzuki Swift (zoals ie heette in Japan) Holden Cruze, een compacte SUV. Later was de Holden Cruze een C-segment sedan in Australie.

HRyV6fy.jpg


b25o88L.jpg
 
Hoog tijd voor een update en schifting van de genoemde voorbeelden.
Vraag 35: Namen plakken op een model dat "mijlen" ver afstaat van het originele en of voorganger. Noem auto's waarbij ondanks het behoud van een typenaam het een heel ander soort auto betreft.

Alfa Romeo Giulietta: sedan -> hatchback (klasse kleiner)
Audi S4: sedan -> sedan (klasse kleiner)
Austin A40: sedan -> sedan (klasse kleiner)
BMW 328: roadster -> coupé
Citroën Ami: sedan & stationwagen -> microcar
Chevrolet Nova: sedan -> hatchback (klasse kleiner)
Chevrolet Trailblazer: SUV -> cross-over (paar klassen kleiner)
Chrysler 300C: coupé & cabriolet -> sedan (klasse groter)
Chrysler Pacifica: SUV -> MPV
Chrysler Town & Country: sedan & stationwagen -> MPV
Dodge Charger: hardtop coupé -> 3d coupé (paar klassen kleiner) -> 4d sedan
Dodge Dart: van fullsize sedan naar compacte sedan
Fiat Brava: sedan (131) -> 5d hatchback (klasse kleiner)
Fiat Croma: liftback -> hoog-dak-hatchback
Fiat Panda: 3d hatchback -> 5d hoog-dak-hatchback
Fiat Strada: hatchback -> pick-up
Ford Courier: bestelwagen -> pick-up -> bestelwagen
Ford Fusion: sedan (USA) -> hoog-dak-hatchback (Europa) (paar klassen Kleiner)
Ford Puma: coupé -> SUV
Ford Maverick: mid size coupé -> terreinwagen
Ford Mustang: coupé/cabriolet -> SUV
Ford Thunderbird: roadster -> hardtop
Holden Cruze: SUV -> sedan (klasse groter)
Honda Insight: 3d coupé -> 5d liftback
Honda Integra: 5d liftback -> 3d coupé
Honda Jazz: hatchback -> hoog-dak-hatchback (klasse groter)
Jeep Wagoneer: full size SUV -> SUV (klasse kleiner)
Kia ProCeed: 3d hatchback -> 5d stationwagen (shooting brake achtige)
Kia Rio: sedan & stationcar -> hatchback
Lancia Flavia: sedan -> cabriolet
Lotus Elite: coupé -> shooting brake (klasse groter)
Maserati Ghibli: sportcoupé -> coupé -> sedan (klasse groter)
Mazda 121: sedan & coupé -> hatchback (paar klassen kleiner) -> sedan (iets groter) -> hatchback
Mazda2: hoog-dak-hatchback -> hatchback
Mercedes-Benz 190: sedan (W121) -> sedan (W110) (klasse groter) -> sedan (W201)
Mercedes-Benz A-Klasse: MPV -> hatchback (klasse groter) -> hatchback & sedan
Mercury Capri: 3d coupé -> roadster
Mercury Cougar: coupé -> stationwagen -> 3d coupé
MG ZS: hatchback & sedan -> MPV
Mini Clubman: coach & 2+2d stationwagen -> 5d stationcar (paar klassen groter)
Mitsubishi Eclipse: coupé -> cross-over
Mitsubishi Colt: hatchback -> hoog-dak-hatchback & cabriolet
Mitsubishi Space Star: MPV -> hatchback (klasse Kleiner)
Opel Ampera: liftback -> hoog-dak-hatchback (klasse Kleiner)
Opel GT: coupé -> roadster
Opel Olympia: coach -> coach (klasse groter) -> fastback (weer terug)
Opel Tigra: coupé -> roadster
Opel Zafira: MPV -> personenbus
Rover 100: sedan -> hatchback & cabriolet (paar klassen Kleiner)
Seat Toledo: liftback -> sedan -> MPV -> liftback (klasse kleiner)
Skoda Felicia: cabriolet -> hatchback & stationcar
Skoda Octavia: sedan -> liftback (klasse groter)
Skoda rapid: cabriolet -> coupé -> liftback (klasse kleiner)
Smart Forfour: hatchback –> hatchback (klasse Kleiner)
SsangYong Korando: terreinwagen -> SUV
Subaru Justy: hatchback (3x) -> MPV -> hatchback
Sunbeam Alpine: roadster -> coupé (klasse groter)
Suzuki Vitara: terreinwagen -> cross-over
Vauxhall Viva: sedan -> hatchback (paar klassen kleiner)
Volvo V40: stationcar -> hatchback (klasse kleiner)
Wolseley Hornet: sedan -> coach (paar klassen Kleiner)

Twijfelgevallen:
Alfa Romeo 159 & Alfetta: beetje een mix van namen
Alfa Romeo GTV: blijven coupés, maar vooral heel anders gestileerd
BMW 6-serie: verandert in 6 GT, en dat is eigenlijk een andere naam
Dodge Challenger: technisch behoorlijk verschillend, maar wel steeds een coupé
Ford Escort: Vóór de Escort Mk1 werd de naam ‘Escort’ geplakt op een eenvoudigee uitvoering van de stationcarversie van de Ford Anglia. Omdat de latere Escorts ook leverbaar waren als stationcar valt deze net af.
Ford Taunus: diverse generaties lang werden alle Duitse Fords ‘Taunus’ onafhankelijk van de maatvoering. Daarnaast tevens de Ford Taunus Transit bestelwagen
Ford Granada: sedan/stationcar (USA) vs. (Europa)
Kia Carens: verloop van MPV naar meer cross-over achtige MPV/SUV is een modeverschijnsel
MG TF: blijven roadsters, er zit alleen een enorme tijd tussen, waardoor de modellen totaal anders zijn
Peugeot 5008: beide generaties 5008 zijn een verlengde 3008, en beiden zijn gelijksoortige auto’s gebleven die nu meer cross-over zijn geworden
Skoda Superb: sedan -> semi-sedan -> liftback (dat kun je best een evolutie noemen)
Suzuki Baleno: er zit veel tijd tussen beide generaties maar het zijn wel ongeveer dezelfde maat auto's
Suzuki Ignis: er zit veel tijd tussen beide generaties maar het zijn wel ongeveer dezelfde maat auto's
Toyota Prius: veranderde wel van sedan naar liftback, maar valt in de categorie Ford Escort/Opel Kadett (die veranderden in de loop van de tijd van coach/sedan naar hatchback)

Ik gebruik de term hoog-dak-hatchback voor auto’s als de tweede generatie Fiat Croma, omdat dergelijke auto’s buiten de categorieën hatchbck, MPV of cross-over vallen.
 
Suzuki SX-4? Of is de toevoeging 'S-Cross' voldoende afwijkende modelnaam? Van klein B-segment SUVtje naar een vrij forse en ruime C-segment SUV.
 
Die Rover 200 is nog een goede aanvulling op het lijstje. Toch denk ik dat we inmiddels een beetje aan het einde zijn gekomen van vraag 35.

Graag wil ik er een nieuwe ingooien:
Vraag 36: Pleegkinderen, of bastaarden. Kun je automodellen aangeven waarvan de techniek (het DNA) duidelijk van een ander merk komt?
We beperken ons hier tot automodellen die wel specifiek ontwikkeld is voor het merk dat de auto verkocht. Dat betekent dat badge-engineering niet meedoet. Laten we zeggen: auto's waarvan de portieren 'geleend' zijn van de donorauto doen niet mee.

Laat ik dicht bij huis beginnen.
volvo_343_1.jpeg

Volvo 343 DL

De Volvo 340 komt overduidelijk uit de koker van DAF. Net als de 'grotere' DAF's zien we Renault motoren, een variomatic die onder de achterbank zit waardoor de auto een wat hoog postuur heeft. Aanvankelijk zien we ook nog typische DAF 'grafzerk' voorstoelen. Pas later krijgt de Volvo 340 stoelen met de typische Volvo 'klimrek' hoofdsteunen. Net als bij de DAF 66 en 46 heeft de Volvo 340 een DeDion achteras die afgeveerd is met bladveren. De Zweedse Volvo's hebben een duidelijk andere bouw.
De Volvo 340 voldoet dus aan de vraag.
volvo_343_variomatic_suspension_clip_art_18750.jpg


Er was toch ook een Volvo 66? Klopt. Maar dit is dus een DAF 66 met een paar veranderingetjes. Die voldoet dus niet aan de vraagstelling.
Ik ben benieuwd naar jullie kandidaten.
 
In de Franse hoek:

Peugeot 104-Talbot Samba-Citroen LN
De Visa heeft dacht ik ook wat Peugeot 104 DNA.
Misschien nog de Fiat 124-Lada 2105/07.
DKW F102-Audi Super 90.
 

03-PG-12 by Erik van den Eijnden, on Flickr

De Renault 14, voorzien van de aandrijflijn van de Peugeot 104 met een dwarsgeplaatste lichtmetalen motor en een versnellingsbak die werd gesmeerd door de motorolie. Andere compacte Renaults hadden destijds nog een in lengterichting geplaatste ouderwetse Cléon Fonte-motor onder de kap.
 
Hyundai Lantra met de PSA 1.9 non-turbo diesel.

m1fyhdwbbgqy_600.jpg

[size=small]ter illustratie[/size]
https://www.autoweek.nl/auto/16582/hyundai-lantra-19-d-glx/

Info.
https://www.auto-abc.eu/hyundai-lantra/v4926-1998

Beeld van het motorblok.
https://www.youtube.com/watch?v=R00lUyWR7gc

.. en zo kan je nog wel meer modellen opnoemen, de 1.8 turbo diesel van Peugeot uit, bijvoorbeeld, de 205, is ook in de Rover 400 (Tourer) geleverd.

Suzuki heeft, ik dacht in o.a. de Baleno, ook de 1.9 diesel van PSA een paar jaartjes gemonteerd.
 
Volgens mij gaat het niet echt om alleen geleende motoren maar om modellen waarvan de hele technische lay-out van een ander merk afkomstig is.
 
929V6 zei:
Volgens mij gaat het niet echt om alleen geleende motoren maar om modellen waarvan de hele technische lay-out van een ander merk afkomstig is.

Zoals BMW Z4 - Toyota Supra ofzo?
 
^^^ dat is een gezamenlijke ontwikkeling, van meet af aan bedacht.

Inkoop van een motor is inderdaad beperkt.. maar wel een wezenlijk onderdeel natuurlijk. ;)
 
MCW 84 zei:
929V6 zei:
Volgens mij gaat het niet echt om alleen geleende motoren maar om modellen waarvan de hele technische lay-out van een ander merk afkomstig is.

Zoals BMW Z4 - Toyota Supra ofzo?

Dat lijkt me wel een aardig voorbeeld. Inderdaad een gezamenlijke ontwikkeling, maar wel eentje met erg veel BMW-DNA. Niet alleen technisch maar ook het infotainment bijvoorbeeld.
 
De opvolger van de Mazda Chantez (in Japan) was de Autozam Carol (1989-1995). Tegenwoordig rebadges maar deze werd gebaseerd op de derde generatie Suzuki Alto (1988-1994) omdat Mazda niet de mogelijkheden had om een nieuw platform te bouwen voor een kleine auto vanwege grote veranderingen op de Japanse automarkt. Mazda gaf het van binnen en buiten wel een eigen ontwerp.

Z4op1DX.png


75GIcUZ.png


Zoiets dan?
 
Laten we even aan de hand van de bovengenoemde voorbeelden kijken of die voldoen aan de vraagstelling.

Vraag 36: Pleegkinderen, of bastaarden. Kun je automodellen aangeven waarvan de techniek (het DNA) duidelijk van een ander merk komt?
We beperken ons hier tot automodellen die wel specifiek ontwikkeld is voor het merk dat de auto verkocht. Dat betekent dat badge-engineering niet meedoet. Laten we zeggen: auto's waarvan de portieren 'geleend' zijn van de donorauto doen niet mee.

Auto's met motoren van een ander merk doen niet mee, het gaat om meer dan een motorblok. Bovendien kun je zo wel een paar honderd voorbeelden noemen, daar ga ik niet aan beginnen.

Peugeot 104, Talbot Samba, Citroën LN(A): De Talbot Samba zou je kunnen noemen. De Citroën LN(A) is een Peugeot 104 Coupé met wat aanpassingen, en daarmee niet meer dan een rebadge.
De Citroën Visa is een goed voorbeeld. Peugeot met een Citroën-jas
Fiat 124 t/m Lada 2107: dat is toch wel duidelijk een gevalletje rebadgen wat later doorontwikkeld is
De Audi 60/75/90 is een evolutie van de DKW F102. De portieren zijn identiek. Voldoet niet aan de vraag.
Renault 14: Jep, dit is zuiver zo'n voorbeeld. De techniek is on-Renault, en sterk gebaseerd op die van de Peugeot 104.
Toyota Supra (BMW Z4): ja, dit lijkt me een goed voorbeeld.
Autozam Carol: ja, ook een goed voorbeeld.

Laat ik nog een voorbeeld noemen uit Born:
De 1e generatie Smart Forfour is technisch niet anders dan een Mitsubishi Colt, en heeft helemaal niets gemeen met de Smart modellen die tot dan toe gemaakt zijn.
smartforfour_750_500_70.jpg

De benzinemotoren zijn van Mitsubishi. De driecilinder diesels zijn afgeleid van de diesel uit de Mercedes-Benz A-Klasse.
 
En de Volvo S40/V40 en Mitsubishi Carisma dan? Delen zelfde platform maar andere motoren. Tellen samenwerkingen sowieso wel mee dan?

dat is een gezamenlijke ontwikkeling, van meet af aan bedacht.

Ik vind het knap om van oudere auto's te achterhalen of het een gezamenlijke ontwikkeling is of niet. En is dat een pré voor deze categorie? De smart ForFour en Colt is ook door een samenwerking tot stand gekomen.
 
Cadilac BLS

Deze rolde uit dezelfde fabriek als de Saab 9-3 was niet in de VS verkrijgbaar en deelde Techniek, motoren en onderstel met de Saab 9-3

Was de 1e stationwagen van Cadilac

m1fygujbkqbo.jpg
 
De Kia Visto die buiten Korea en wellicht ook andere landen verder ging als Hyundai Atos, en dit was rond de tijd dat beide samen gingen en Kia los kwam van Mazda

m1by0hobdkan.jpg
 
Hejsan zei:
Laten we even aan de hand van de bovengenoemde voorbeelden kijken of die voldoen aan de vraagstelling.
(..)

Auto's met motoren van een ander merk doen niet mee, het gaat om meer dan een motorblok. Bovendien kun je zo wel een paar honderd voorbeelden noemen, daar ga ik niet aan beginnen. (..)

Dan moet je techniek nader specificeren. Aandrijflijn, onderstel, besturingssysteem, etc..

Hejsan zei:
(..)
Laat ik nog een voorbeeld noemen uit Born:
De 1e generatie Smart Forfour is technisch niet anders dan een Mitsubishi Colt, en heeft helemaal niets gemeen met de Smart modellen die tot dan toe gemaakt zijn.
(..)
De benzinemotoren zijn van Mitsubishi. De driecilinder diesels zijn afgeleid van de diesel uit de Mercedes-Benz A-Klasse.

Ja, dus.. wát is het nu? Ja of Nee?

In mijn optiek is het slechts een Mitsubishi met een andere koets. Werden in één fabriek, samen, gebouwd. Dat zal bij de Renault 12 en de Volvo 340 niet het geval geweest zijn..
 
Ik herhaal de vraag nogmaals. En ja, dit is een vraag die je niet zomaar opgoogled. En daarom is het ook een onzinnige wetenswaardigheid.

Vraag 36: Pleegkinderen, of bastaarden. Kun je automodellen aangeven waarvan de techniek (het DNA) duidelijk van een ander merk komt?
We beperken ons hier tot automodellen die wel specifiek ontwikkeld is voor het merk dat de auto verkocht. Dat betekent dat badge-engineering niet meedoet. Laten we zeggen: auto's waarvan de portieren 'geleend' zijn van de donorauto doen niet mee.

Ik wil er wel aan toevoegen dat we de vraag beperken tot 'de eerste keer' waarbij een dergelijke samenwerking tot stand kwam. Als er opvolgers van de genoemde auto zijn die wederom uit een joint-venture/samenwerking/overname voortkomen doen die niet meer mee.

Tot nu toe:
Autozam Carol: Bij te weinig budget is samenwerken met een andere fabrikant altijd handig. De Suzuki Alto stond voor de basis.
Citroën Visa: Tot dusver zat Citroën op het spoor van luchtgekoelde tweecilinders en separate chassis. De Visa is specifiek ontworpen voor en door Citroën op basis van de geleende techniek van de Peugeot 104. Bijna alle latere Citroëns delen ook techniek met Peugeot, en gaan we dus niet noemen.
Ford Corcel: Ontstaan uit een samenwerking met Renault. Technisch geheel gelijkend aan de R12. De Renault 12 was voor Renault begrippen wel een uitbijter, opmdat het motorblok zich voor de vooras bevindt i.p.v. andersom. Ook heeft de R12 een starre achteras op schroefveren. Tamelijk anders dan de torsiestaafvering met ongelijke wielbasis.
Renault 14: Ontstaan in samenwerking met Peugeot. Voor het eerst een Renault met dwarsgeplaatste motoren. Veel overeenkomsten met ... alweer de Peugeot 104. Het bleef bij een eenmalige actie.
Smart Forfour: Smart wilde groter en zo werd er aangeklopt bij concerngenoot Mitsubishi. De Mitsubishi Colt en Smart Forfour zijn technisch verregaand gelijk en technisch zeer on-Smarts.
Talbot Samba: Simca/Chrysler/Talbot was een beetje een lege winkel. Om de Simca 1000 snel te kunnen opvolgen is de Peugeot 104 Coupé omgemeubeld tot de iets grotere Samba.
Toyota Supra: Met de tanende belangstelling naar sportcoupés zochten Toyota en BMW elkaar op. De Toyota Supra wijkt sterk af van de overige Toyota's en lijkt veel BMW Z4-DNA te bevatten. Wat voor een typische Toyota-kenmerken heeft de Z4 eigenlijk?
Volkswagen K70: NSU werd overgenomen door Volkswagen. VW zat nog te klooien met luchtkoeling, motoren achterin en dergelijke. NSU verschafte VW ineens toegang tot de jaren '70. Met NSU is het helaas niet goed afgelopen.
Volvo 340-serie: Volvo nam DAF over om zo te beschikken over compacte auto's. En zo ontstond er de Volvo 343 met alle specifieke kenmerken van een DAF.
Volvo S40/V40: Wederom was Volvo op zoek naar een partner voor diens middenklasser. De techniek stamt van de Mitsubishi Lancer. De Mitsubishi Carisma is de tweelingbroer van de S40/V40, en deelt uiteraard ook de techniek met die Lancer. Motorisch wijken alleen de benzinemodellen (m.u.v. de GDI) van de Volvo af van de Mitsubishi's. Interessant weetje is dat die Mitsubishimotoren andersom moesten draaien omdat deze anders niet met de Renault en Volvo versnellingsbakken en motoren gepaard konden worden. Mitsubishi was een van de weinige automerken die bij dwarsgeplaatste motoren normaliter het blok links plaats, i.p.v. rechts.

De Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroën C1 hebben een Daihatsu motor, en zijn qua platform totaal anders dan wat al die fabrikanten ervoor hebben gedaan. Ik gok dat de Fransen het meeste hebben bijgedragen aan de packaging en nieuwe fratsen omdat Toyota daarin erg conservatief is. Qua productieprocessen en kwaliteit is het een Toyota. De auto's delen echter zichtbaar carrosseriedelen (voorportieren). Dat geldt ook voor de opvolgers.

Kia Visto en Hyundai Atos lijkt me een zuiver geval van badge engineering.

De Cadillac BLS is eigenlijk een gevalletje badge-engineering vcan de Saab 9-3. De daarna gewijzigde 9-3 heeft exact dezelfde portieren als de BLS.
 
Voetnoot: ten tijde van de K70 was Volkswagen ook bezig met de ontwikkeling van een eigen FWD platform. De Passat was het eerste gevolg daarvan en verscheen net na de introductie van de K70. De techniek van NSU is, op wat gestrande experimenten met rotatiemotoren na, ook niet verder gebruikt.
 
Daewoo Espero: gebaseerd op de Opel Ascona C

m1by0krb9wm9_800.jpg


53270482dc10dd7f3483c91384ce8b49.jpg


De Daewoo dateert uit een periode dat Daewoo gebruik maakte van technologie van GM (vnl. Opel) maar nog een zelfstandig werk was.
Pas later (2002) kocht GM de boel op.
 
Hejsan zei:
Ik herhaal de vraag nogmaals. En ja, dit is een vraag die je niet zomaar opgoogled. En daarom is het ook een onzinnige wetenswaardigheid.

Vraag 36: Pleegkinderen, of bastaarden. Kun je automodellen aangeven waarvan de techniek (het DNA) duidelijk van een ander merk komt?
We beperken ons hier tot automodellen die wel specifiek ontwikkeld is voor het merk dat de auto verkocht. Dat betekent dat badge-engineering niet meedoet. Laten we zeggen: auto's waarvan de portieren 'geleend' zijn van de donorauto doen niet mee.

Ik vind het vooralsnog tamelijk onduidelijk.

"We beperken ons hier tot automodellen die wel specifiek ontwikkeld is zijn voor het merk dat de auto verkocht." -> dan zouden de Volvo 300 en VW K70 er niet bij horen want die modellen zijn niet ontwikkeld als Volvo of VW.
 
Nog een Opelverhaal maar hier is het merk niet de donor:

In 1995 presenteert Lotus de Elise, een sportwagen met aluminium chassis en kunststof carrosserie:
2560px-Car_cleaning.jpg


In 2001 verschijnt de eerste gefacelifte versie:
2880px-%28Series_2%29_Lotus_Elise_%28type_111%29_version_SC_%28SuperCharged%29_2009.jpg


Lotus doet ook aan Engineering voor andere autobedrijven.
Lotus stelt het chassis van de Elise ter beschikking aan andere fabrikanten.
Met Opel waren er al banden: in het verleden (1989) hadden ze de Lotus Omega al ontwikkeld.
Nu maakt Opel gebruik van de diensten van Lotus om een nieuwe roadster op de markt te brengen: de Speedster:
2880px-Opel_Speedster_Blue.jpg


Volgens de Nederlandstalige Wikipedia een 'gemeenschappelijke ontwikkeling'. Dat klopt dus niet: onvolledig geïnformeerde schrijver, Opel fan?

Maar Opel is niet de enige klant voor dit chassis. De eerste levenstekenen van Tesla komen ook van een wagen die op de Elise baseert: de Tesla Roadster
2560px-TeslaRoadster-front.jpg
 
Terug
Bovenaan