A
Anoniem
Guest
Iedere automobilist kent het fenomeen onderhoudsbeurt met het gebruikelijke olie verversen. Dat is al decennia lang zo ingeburgerd dat we dit klakkeloos laten uitvoeren, elk X-aantal kilometers of eenmaal per jaar. Maar is het echt nodig? Is het niets meer dan een verkapte maatregel om de dealerorganisatie en oliemaatschappijen winst te laten maken?
Als een dealer een nieuwe auto verkoopt waar geen onderhoud aan gepleegd zou hoeven te worden, had deze het ontzettend moeilijk. De meeste winst die een dealer genereert wordt gemaakt in de werkplaats en niet in de showroom.
En oliemaatschappijen zouden hun winst flink zien kelderen als auto's niet langer regelmatig van verse olie zouden moeten worden voorzien. Ze leveren dan alleen nog maar olie aan autofabrikanten om nieuwe auto's te vullen en aan automobilisten om olieverbruik te compenseren.
Ik ken mensen die sinds de aanschaf van hun auto nooit olie hebben laten verversen. Daaronder bevind zich zelfs een 1e monteur/APK-keurmeester. En goed beschouwd is olie verversen natuurlijk flauwekul. Kijk maar eens hoe snel nieuwe olie in je motorblok weer een donkere kleur krijgt, dat zie je direct aan je peilstok. En is de aanwezigheid van een verwisselbaar oliefilter niets meer of minder dan een psychologische maatregel om behalve dit filter ook de olie te laten verversen?
"Het filter kan verstopt raken", zullen sommigen zeggen. Elk oliefilter is voorzien van een by-pass klep die in dat geval olie buiten het filter om laat stromen. Ongefilterd, dat wel. Maar is dat zo'n ramp? Neem de oliepomp, die is vóór het filter geplaatst en zuigt dus z'n hele leven ongefilterde olie op uit het carter en dat terwijl die pomp het belangrijkste onderdeel is van het smeersysteem. Een precisie-onderdeel dat werkt met zeer kleine toegestane inwendige spelingen. Raakt ie ooit versleten of gaat ie kapot? Zeer zelden tot nooit. De goeie ouwe trouwe VW Kever had niet eens een oliefilter, alleen een zeef vóór de oliepomp. En die boxermotor staat juist bekend om z'n lange levensduur.
Persoonlijk ken ik geen gevallen van motorschade ontstaan door niet olie verversen. Wel door oliegebrek, maar dat is wat anders. Oliepeilen staat los van olie verversen. Dan is er nog de sludge (dat is de drab die je soms onderaan je olievuldop ziet zitten), deze ontstaat wanneer de motor zelden tot nooit op temperatuur komt. Korte stadsritjes dus. Deze sludge kan ook makkelijk in nieuwe, verse olie ontstaan. In plaats van vaker olie verversen is het dan beter om af en toe een lange rit te maken. Dan verdampen gecondenseerde water- en brandstofresten vanzelf uit de olie (de oorzaak van sludgevorming).
Voor de rest van de onderhoudsbeurt gaat hetzelfde op: onnodig. Als je je auto ophaalt na een uitgevoerde onderhoudsbeurt rijdt ie echt niet anders dan ervoor. Maar je bent wel een paar honderd euro's lichter. En op de rekening staat standaard altijd de ongevraagde ruitensproeiervulling. Als een auto na een beurt merkbaar beter rijdt is er behalve onderhoud ook een reparatie uitgevoerd. En reparatie is wat anders dan onderhoud. Slechts van twee zaken zie ik het nut van preventief onderhoud in: kleppen stellen en regelmatig vervangen van de distributieriem. Nou vooruit: ook het vervangen van brandstoffilters is nuttig.
Zitten onderhoudsbeurten en olie verversen alleen 'tussen de oren', met als bijverschijnsel dat de indusrie er beter van wordt?
Ik ben benieuwd wat jullie van deze stelling en bovenstaand verhaal vinden. Als ik maar niet de gehele olie- en auto-industrie over me heen krijg.... Laat maar horen.
Groetjes, Blitz
Als een dealer een nieuwe auto verkoopt waar geen onderhoud aan gepleegd zou hoeven te worden, had deze het ontzettend moeilijk. De meeste winst die een dealer genereert wordt gemaakt in de werkplaats en niet in de showroom.
En oliemaatschappijen zouden hun winst flink zien kelderen als auto's niet langer regelmatig van verse olie zouden moeten worden voorzien. Ze leveren dan alleen nog maar olie aan autofabrikanten om nieuwe auto's te vullen en aan automobilisten om olieverbruik te compenseren.
Ik ken mensen die sinds de aanschaf van hun auto nooit olie hebben laten verversen. Daaronder bevind zich zelfs een 1e monteur/APK-keurmeester. En goed beschouwd is olie verversen natuurlijk flauwekul. Kijk maar eens hoe snel nieuwe olie in je motorblok weer een donkere kleur krijgt, dat zie je direct aan je peilstok. En is de aanwezigheid van een verwisselbaar oliefilter niets meer of minder dan een psychologische maatregel om behalve dit filter ook de olie te laten verversen?
"Het filter kan verstopt raken", zullen sommigen zeggen. Elk oliefilter is voorzien van een by-pass klep die in dat geval olie buiten het filter om laat stromen. Ongefilterd, dat wel. Maar is dat zo'n ramp? Neem de oliepomp, die is vóór het filter geplaatst en zuigt dus z'n hele leven ongefilterde olie op uit het carter en dat terwijl die pomp het belangrijkste onderdeel is van het smeersysteem. Een precisie-onderdeel dat werkt met zeer kleine toegestane inwendige spelingen. Raakt ie ooit versleten of gaat ie kapot? Zeer zelden tot nooit. De goeie ouwe trouwe VW Kever had niet eens een oliefilter, alleen een zeef vóór de oliepomp. En die boxermotor staat juist bekend om z'n lange levensduur.
Persoonlijk ken ik geen gevallen van motorschade ontstaan door niet olie verversen. Wel door oliegebrek, maar dat is wat anders. Oliepeilen staat los van olie verversen. Dan is er nog de sludge (dat is de drab die je soms onderaan je olievuldop ziet zitten), deze ontstaat wanneer de motor zelden tot nooit op temperatuur komt. Korte stadsritjes dus. Deze sludge kan ook makkelijk in nieuwe, verse olie ontstaan. In plaats van vaker olie verversen is het dan beter om af en toe een lange rit te maken. Dan verdampen gecondenseerde water- en brandstofresten vanzelf uit de olie (de oorzaak van sludgevorming).
Voor de rest van de onderhoudsbeurt gaat hetzelfde op: onnodig. Als je je auto ophaalt na een uitgevoerde onderhoudsbeurt rijdt ie echt niet anders dan ervoor. Maar je bent wel een paar honderd euro's lichter. En op de rekening staat standaard altijd de ongevraagde ruitensproeiervulling. Als een auto na een beurt merkbaar beter rijdt is er behalve onderhoud ook een reparatie uitgevoerd. En reparatie is wat anders dan onderhoud. Slechts van twee zaken zie ik het nut van preventief onderhoud in: kleppen stellen en regelmatig vervangen van de distributieriem. Nou vooruit: ook het vervangen van brandstoffilters is nuttig.
Zitten onderhoudsbeurten en olie verversen alleen 'tussen de oren', met als bijverschijnsel dat de indusrie er beter van wordt?
Ik ben benieuwd wat jullie van deze stelling en bovenstaand verhaal vinden. Als ik maar niet de gehele olie- en auto-industrie over me heen krijg.... Laat maar horen.
Groetjes, Blitz