Onderhoudsbeurten & olie verversen eigenlijk onzin? Pagina 2: zie Vara's consumentenprogramma Kassa

A

Anoniem

Guest
Iedere automobilist kent het fenomeen onderhoudsbeurt met het gebruikelijke olie verversen. Dat is al decennia lang zo ingeburgerd dat we dit klakkeloos laten uitvoeren, elk X-aantal kilometers of eenmaal per jaar. Maar is het echt nodig? Is het niets meer dan een verkapte maatregel om de dealerorganisatie en oliemaatschappijen winst te laten maken?

Als een dealer een nieuwe auto verkoopt waar geen onderhoud aan gepleegd zou hoeven te worden, had deze het ontzettend moeilijk. De meeste winst die een dealer genereert wordt gemaakt in de werkplaats en niet in de showroom.

En oliemaatschappijen zouden hun winst flink zien kelderen als auto's niet langer regelmatig van verse olie zouden moeten worden voorzien. Ze leveren dan alleen nog maar olie aan autofabrikanten om nieuwe auto's te vullen en aan automobilisten om olieverbruik te compenseren.

Ik ken mensen die sinds de aanschaf van hun auto nooit olie hebben laten verversen. Daaronder bevind zich zelfs een 1e monteur/APK-keurmeester. En goed beschouwd is olie verversen natuurlijk flauwekul. Kijk maar eens hoe snel nieuwe olie in je motorblok weer een donkere kleur krijgt, dat zie je direct aan je peilstok. En is de aanwezigheid van een verwisselbaar oliefilter niets meer of minder dan een psychologische maatregel om behalve dit filter ook de olie te laten verversen?

"Het filter kan verstopt raken", zullen sommigen zeggen. Elk oliefilter is voorzien van een by-pass klep die in dat geval olie buiten het filter om laat stromen. Ongefilterd, dat wel. Maar is dat zo'n ramp? Neem de oliepomp, die is vóór het filter geplaatst en zuigt dus z'n hele leven ongefilterde olie op uit het carter en dat terwijl die pomp het belangrijkste onderdeel is van het smeersysteem. Een precisie-onderdeel dat werkt met zeer kleine toegestane inwendige spelingen. Raakt ie ooit versleten of gaat ie kapot? Zeer zelden tot nooit. De goeie ouwe trouwe VW Kever had niet eens een oliefilter, alleen een zeef vóór de oliepomp. En die boxermotor staat juist bekend om z'n lange levensduur.

Persoonlijk ken ik geen gevallen van motorschade ontstaan door niet olie verversen. Wel door oliegebrek, maar dat is wat anders. Oliepeilen staat los van olie verversen. Dan is er nog de sludge (dat is de drab die je soms onderaan je olievuldop ziet zitten), deze ontstaat wanneer de motor zelden tot nooit op temperatuur komt. Korte stadsritjes dus. Deze sludge kan ook makkelijk in nieuwe, verse olie ontstaan. In plaats van vaker olie verversen is het dan beter om af en toe een lange rit te maken. Dan verdampen gecondenseerde water- en brandstofresten vanzelf uit de olie (de oorzaak van sludgevorming).

Voor de rest van de onderhoudsbeurt gaat hetzelfde op: onnodig. Als je je auto ophaalt na een uitgevoerde onderhoudsbeurt rijdt ie echt niet anders dan ervoor. Maar je bent wel een paar honderd euro's lichter. En op de rekening staat standaard altijd de ongevraagde ruitensproeiervulling. Als een auto na een beurt merkbaar beter rijdt is er behalve onderhoud ook een reparatie uitgevoerd. En reparatie is wat anders dan onderhoud. Slechts van twee zaken zie ik het nut van preventief onderhoud in: kleppen stellen en regelmatig vervangen van de distributieriem. Nou vooruit: ook het vervangen van brandstoffilters is nuttig.

Zitten onderhoudsbeurten en olie verversen alleen 'tussen de oren', met als bijverschijnsel dat de indusrie er beter van wordt?

Ik ben benieuwd wat jullie van deze stelling en bovenstaand verhaal vinden. Als ik maar niet de gehele olie- en auto-industrie over me heen krijg.... Laat maar horen.

Groetjes, Blitz

Dit verhaal zag ik laatst op TV, de beste man verkondigde het al 30 jaar oid.

Dit verhaal heb ik vaker gehoord.

Daarom heb ik vorig jaar een keer de olievv. overgeslagen, ook omdat ik op LPG rijd en de olie hartstikke helder was.;)
Dit jaar heb ik de olie wel laten verversen (na 30 000 km).

Echter een monteur vertelde mij, dat de kwaliteit van de olie kan verminderen. De dopes in de olie kunnen hun werking verliezen na verloop van tijd. Ook kunnen kleine metaaldeeltjes schade veroorzaken, al is de kans klein.

Controle op rubbers, ophanging-onderdelen, rem- en brandstofleidingen... om maar wat te noemen.
Lijkt me best zinvol om hiervoor periodiek de garage te bezoeken. De meeste autorijders zullen dit niet zelf kunnen...

Echter een monteur vertelde mij, dat de kwaliteit van de olie kan verminderen. De dopes in de olie kunnen hun werking verliezen na verloop van tijd. Ook kunnen kleine metaaldeeltjes schade veroorzaken, al is de kans klein.
Olie veroudert. Na een jaar zijn de schoonmaak en anti-oxidatiedopes wel uitgewerkt.

Kevertjes hadden een boxer-motor die met ongedoopte olie gesmeerd kon worden. Moderne oliesoorten zijn heel veel beter dan de kever minimaal nodig heeft. Daarbij komt dat de Kever nog een verversingsinterval van eens per 5000 km kent. De Honda Cub (is een "motorfiets") is zelfs zo ontworpen dat hij met werkelijk met slaolie gesmeerd kon worden.

Het is jouw gebaksdoosje. Het is jouw motor die je sloopt. Probeer het eens uit, dan besteed ik wel iedere 10.000 km dik 40 euro voor wat verse olie....

ZEN zei:
Controle op rubbers, ophanging-onderdelen, rem- en brandstofleidingen... om maar wat te noemen.
Lijkt me best zinvol om hiervoor periodiek de garage te bezoeken. De meeste autorijders zullen dit niet zelf kunnen...
100% mee eens. Je zal er maar een achter je hebben die met ijzer op ijzer probeert een noodstop te maken.

www.greentec.nl

Ik geloof er geen zak van. Olie moet je veelvuldig verversen omdat er allerlei verbrandingsresten achter blijven en daardoor de kwaliteit van de olie achteruit gaat. Na verloop van tijd zal de olie minder goed smeren en minder goed bestand zijn tegen hoge temperaturen.

Ik ken iemand die nooit z'n hol afveegt. Je kont afvegen is allemaal verzonnen door de toiletpapier industrie en die willen je alleen maar geld afhandig maken, zegt hij.

En ik heb ook ooit gehoord van iemand die nooit eet. Die gelooft heilig dat dit allemaal verzonnen is door de levensmiddelen industrie om ons allen geld afhandig te maken.

Er zijn ook mensen die nooit hun tanden poetsen, tanden poetsen en naar de tandarts gaan is verzonnen door tandartsen en de tandpasta industrie die allemaal alleen maar geld uit je zak willen kloppen.

Tja, iedereen begrijpt natuurlijk dat als je dat soort dingen denkt dat je natuurlijk niet helemaal okè bent. Zo iets heeft geloof ik ook een naam maar ik weet ff net hoe dat heet.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze stelling en bovenstaand verhaal vinden. Als ik maar niet de gehele autoweek-forum over me heen krijg.... Laat maar horen.

Groetjes Ricardo

https://www.greentec.nl

Na de biostabiel, de eeuwig brandende lamp, eldorado: het land waar de
gebraden duiven je in de mond vliegen, thinner om je brandstofverbruik te verminderen, magnetische ring rond de inlaat, de eeuwige energie met magneten nu ook de nooit verouderende olie.

Zonder problemen 1 miljoen kilometer rijden zonder je olie te verversen!

U heeft de groenste en meest innovatieve energie-vinding van 2008 gevonden!
Ontdek ook hoe u met onze toepassingen uw huidige smeermiddelen kunt vervangen door onze natuurlijke smeermiddelen for life! Dus nooit meer (motor)olie verversen. Door betere en schonere smering kunt u substantieel besparen op onderhoudskosten en brandstof. En zo draagt u direct bij aan een schoner milieu.

Sterker nog, je motor zal nooit geen olie meer verbruiken want de olie verbrand niet! Je bespaard zo 20% op je vebruik want de ecu kijkt wat voor mooie olie je hebt en spuit daarom minder in!

Bij toepassing van ons brandstof additief (extra kosten 0,01 per liter brandstof) een nog volledigere verbranding wordt gerealiseerd waardoor de uitstoot van NOx, SOx, roet en fijnstof met 70% wordt verminderd en uw auto's schoner zijn.

En dat is dan de winnaar van GreenTec is de winnaar van de MKB energie innovatieprijs 2008 van Senter Novem :LOL:

Deathknight, ben je dronken? o_O

Sterker nog, je motor zal nooit geen olie meer verbruiken want de olie verbrand niet! Je bespaard zo 20% op je vebruik want de ecu kijkt wat voor mooie olie je hebt en spuit daarom minder in!

1. Nooit geen = altijd wel. (dubbele ontkenning)
2. verbrand m/z verbrandt
3. bespaard m/z bespaart
4. vebruik m/z verbruik

:cry:

@ricardo: paranoïde? Of is dat niet de term die je bedoelt (of in AW-taal: bedoeld)? ;)

@ZEN

Ja dat bedoel ik...

Ik heb het ook al gevonden op internet.

Het meest kenmerkende van mensen met een paranoïde persoonlijkheidsstoornis is dat zij de gedragingen van anderen als opzettelijk in hun nadeel of bedreigend ervaren. Zij voelen zich vrijwel allemaal uitgebuit of bedreigd.

Bron: www.e-psychiater.nl

Tja,

Enkele wondermiddeltjes waarvan ik wel eens van gehoord heb:
- Olietoevoegingen. Van Slick50 waarmee je zelfs geen olie nodig hebt tot en met Molykote. Toch heb ik nog steeds een voorkeur voor gewone, (vaak erg dure) olie.
- Brandstoftoevoegingen. Ethanol (kan je prima drinken...), aceton, methanol... van alles wordt er in die tank gegooid. En dat doen ze natuurlijk omdat die vernuftelingen bij de Shell er geen snars van snappen.
- Dingetjes die in het inlaatkanaal gebouwd moeten worden. Raar genoeg werken deze dingen wel, maar vooral omdat de doorstroming van de inlaat verslechtert.
- Sommige mineralen schijnen aardstralen richting motormanagement te sturen. Daardoor zal het motormanagement minder last hebben van storende invloeden en dus heb je een beter draaiende motor.

Wat mij nog het meest verbaast is dat deze wondermiddeltjes soms zelfs door mensen met een relatief hoog iq aangeprezen worden.

P.s. De ANWB reed indertijd met Golfjes waarbij eens in de 100.000 km de olie ververst werd. Maar, deze karretjes reden dag in dag uit in het rond (meerdere tonnetjes per jaar), waardoor de motor vrijwel niet sleet. Dan kan wat extra slijtage dankzij verouderde olie geen kwaad, met 400.000 km op de teller is een auto toch geen drol meer waard.

ZEN Schreef:
-------------------------------------------------------
> Deathknight, ben je dronken? o_O
>
> Sterker nog, je motor zal nooit geen olie meer
> verbruiken want de olie verbrand niet! Je bespaard
> zo 20% op je vebruik want de ecu kijkt wat voor
> mooie olie je hebt en spuit daarom minder in!
>
>
>
> 1. Nooit geen = altijd wel. (dubbele ontkenning)
> 2. verbrand m/z verbrandt
> 3. bespaard m/z bespaart
> 4. vebruik m/z verbruik
>
>
> :cry:
>
>
>
>
> @ricardo: paranoïde? Of is dat niet de term die je
> bedoelt (of in AW-taal: bedoeld)? ;)

Hahah, misschien wat minder bier nuttigen tijdens pasen in het vervolg :eek:

Dat van (2) verbrand -> verbrandt en nr 3 wist ik trouwens niet eens :p

Ahum, in de ott (onvoltooid tegenwoordige tijd, lagere school werk): stam+t :cry:

ZEN Schreef:
> Ahum, in de ott (onvoltooid tegenwoordige tijd,
> lagere school werk): stam+t :cry:

Ja meester :T

Ik heb ooit eens een Volvo 240 op LPG gehad, waarvan de kleppen uitgesteld waren.
Een revisie-cylinderkop bij een km. stand van 650.000 km. leek mij economisch niet meer verstandig, daarom maar gewoon doorgereden tot hij echt slecht ging lopen.
Uiteraard wel alle vloeistoffen op tijd bijgevuld, maar uiteindelijk toch nog 106.000 km. verder gereden, zonder enig onderhoud.
Geen nieuwe bougies, geen nieuwe remblokken, geen olieververst, helemaal niets.
en van het uitgespaarde geld gewoon een weer wel goed onderhouden Volvo gekocht.

Denk dat de olie verversingsbeurtjes geen onzin zijn, kon het goed merken aan m'n oude 626. Altijd zo rond de 12 a 13 duizend km, begonnen de hydraulische kleppen van zich te laten horen, net na starten, als de motor koud was. Olie verversen en het was weer over.
Blijkbaar veranderd er dus toch wel wat qua eigenschappen na verloop van tijd.

rke Schreef:
> P.s. De ANWB reed indertijd met Golfjes waarbij
> eens in de 100.000 km de olie ververst werd. Maar,
> deze karretjes reden dag in dag uit in het rond
> (meerdere tonnetjes per jaar), waardoor de motor
> vrijwel niet sleet.

Vrachtauto's die voorzien zijn van synthetische olie worden om de 100.000 km ververst.
Bij personenauto's die ook zo gebruikt worden kan dat dus ook.
Mijn auto moet om de 30.000 km /1x per jaar ververst worden.
Lijkt mij niet overdreven.
Ik betaal ook nog extra om er synthetisch in te laten lopen.

Als ik een occasie koop, koop ik er 1 die het voorgeschreven onderhoud heeft gehad (onderhoudsfacturen + boekje).
Ik wens een ieder heel veel plezier met een niet correct onderhouden auto.

Overigens, de auto's die in Autoweek rubriek 'Klokje rond' staan en vele tonnen gelopen hebben zijn wel degelijk zeer correct onderhouden; check it out.
Graag verneem ik van iemand in welke Autoweek een auto gestaan heeft die, zeg eens, minimaal 2 ton gelopen had waar geen moer aan gedaan was qua onderhoud; ik ben dat nog nooit gezien.

En ja, natuurlijk de persoon wiens automotor in de soep gelopen is door black sludge (olie gaatjes verstopt, daarna geen smering) en 4000 euro kwijt was gaat dat niet in Autoweek laten zetten / op verjaardagen en partijen vertellen. Dus dat hoor je zelden.
Je gaat dus niet vertellen dat je een domme a-technische l.l bent.

Geloof het of niet maar ik ken iemand die ook altijd zegt 'kdoe er niets aan' en jawel hoor; zn distributieriem moest bij 120.000 km vervangen worden; dus niet.
Bij 122.000 (echt waar) liep hij stuk; kleppen krom etc, rekening eigenaar.

Ik vervang de motorolie (+ filter) elk seizoen voor de zekerheid..
Of het noodzakelijk is? Geen idee, maar 'verse' olie in je blok gieten is een heerlijk gezicht :D

Motorhead Schreef:
> Geen nieuwe bougies, geen nieuwe remblokken, geen
> olieververst, helemaal niets.

Ja er zijn meer mensen die zoiets gokken maar die kunnen dit niet meer navertellen omdat
die gok (bijvoorbeeld remblokken) bij hen toevallig slechts 1 x helaas slecht uit pakte.

heb ik een vrij simpele mening over:

Zelf doe ik het onderhoud van de auto zoals in handleiding en garantievoorwaarden staat voorgeschreven. Heb ik altijd een poot om op te staan als er toch str.nt aan de knikker komt. Is puur voor mezelf in te dekken. Gaat het mis, heeft de garage en eventueel bij een niet op te lossen geschil de importeur een groot probleem met mij.

Blitz Schreef:
> > "Het filter kan verstopt raken", zullen sommigen
> zeggen. Elk oliefilter is voorzien van een by-pass
> klep die in dat geval olie buiten het filter om
> laat stromen. Ongefilterd, dat wel. Maar is dat
> zo'n ramp? Neem de oliepomp, die is vóór het
> filter geplaatst en zuigt dus z'n hele leven
> ongefilterde olie op uit het carter en dat terwijl
> die pomp het belangrijkste onderdeel is van het
> smeersysteem.
> Groetjes, Blitz

De oliepomp zuigt wel olie aan die nog niet door het filter is gepompt, maar dat wil niet zeggen dat die olie vol met vuil en metaaldeeltjes zit. Bovendien: zit je filter vol, dan kan ie geen nieuw vuil meer uit de olie halen, waardoor dat in de olie blijft zitten.

Wat betreft de veroudering van olie: je oliepeil kan nog in orde zijn, maar dat wil niet zeggen dat je 100% olie op je peilstok ziet zitten. Een klein deel van de olie lekt in de verbrandingskamer van de cilinders en zo zal ook een klein deel van de benzine weglekken in de olie. Op den duur zit er bij je olie dus ook benzine, waardoor de olie niet meer optimaal smeert.

Vul je alleen je olie bij, dan heb je steeds maar een heel klein beetje verse olie die je bij de oude gooit, waardoor de smering ook niet optimaal is.

Als ik mijn auto wegbreng voor een onderhoudsbeurt, dan weet de garage bij mij dat ze ook preventief onderdelen mogen vervangen: banden die nog 2 mmm boven het minimumprofiel zitten mogen vervangen worden, anders moet ik er twee weken later voor terugkomen, rembloken / schijven die bijna versleten zijn, enz. Mijn auto rijdt dus wel degelijk "anders" dan voor de beurt.
Daarnaast kijken ze (zoals al eerder opgemerkt was) alles na: is er niets kapot wat ik niet zelf al gemerkt heb? Zit alles nog goed vast? Is er niets verbogen? Noem maar op. Genoeg dingen dus die nagekeken moeten worden.

Bij Audi olieverversen na elke 30.000 km. Moet je wel speciale long life olie gebruiken (wat duurder). Dus zegt genoeg lijkt mij.

Graag verneem ik van iemand in welke Autoweek een auto gestaan heeft die, zeg eens, minimaal 2 ton gelopen had waar geen moer aan gedaan was qua onderhoud; ik ben dat nog nooit gezien.
Ik meen dat er ooit eens een renault espace van de eerste generatie in stond die reeds lange tijd geen verse olie meer gezien had. Al minstens 7 jaar geleden, als het niet langer is.

Er zijn zelfs motoren waar geen oliefilter op zit. (kleine industrie motoren)

Verversen is natuurlijk altijd beter, maar wanneer een blok goed op temperatuur komt is er van vervuiling van de olie nauwlijks geen sprake meer.

Verversen is nodig, maar de voorgeschreven km stand om te verversen is maar een richtlijn.

schudde Schreef:
> Er zijn zelfs motoren waar geen oliefilter op zit.

De Kever boxer bijvoorbeeld.

Interessante discussie...
Niet helemaal on-topic maar wel gerelateerd: zelf vraag ik me vaak af of die synthetische olie die bij moderne auto's geadviseerd wordt wel nodig is. Het onderhoudsinterval kan door deze dure olie worden opgetrokken naar 30.000 km (of 1 jaar) zo zegt men. Echter wat heb ik daar aan als ik maar 15.000 km per jaar rijd en ik na elk jaar de olie toch moet vervangen omdat de olie een jaar oud is, terwijl ik nog lang geen 30.000 km heb gereden? Volgens mij zou ik dan eigenlijk net zo goed die goedkope minerale olie kunnen gebruiken.

Nochtans zei:
Volgens mij zou ik dan eigenlijk net zo goed die goedkope minerale olie kunnen gebruiken.
Die goedkope olie die nog wel aan de minimum specificaties voldoet die de fabrikant voorschrijft. Moderne motoren worden berekend op moderne olie. Als je in een moderne motor olie met verkeerde specificaties gooit, gaat het niet zo heel erg lang goed.

P.s. Ik heb ooit een C-Kadett gehad. Reed prima en vrijwel zonder olieverbruik op Duckhams 15W50. Ik gooide er 3000 km lang Helix 10W40 in en sindsdien gebruikte hij in plaats van vrijwel geen olie ineens meer dan 1 liter per 1000 km. Ondanks het opnieuw vullen met de vertrouwde Duckhams bleef het olieverbruik erg hoog.

Sindsdien ben ik heel wat "voorzichtiger" met de olie die ik in het blok mik.

Ik hou het toch op minimaal 1x p.j. olie verversen en de APK. En dat sommige monteurs niets aan hun auto doen dat weet ik! Ik ken er wel een, avond aan avond sleutelen maar vrouwlief mocht "eeuwig" met een halfgare koppeling rondrijden tot het echt niet meer ging...........ze hebben het te druk met hun vaste klantjes om aandacht aan hun eigen auto te besteden!(HAHA)

Nochtans Schreef:
> Interessante discussie...
> Niet helemaal on-topic maar wel gerelateerd: zelf
> vraag ik me vaak af of die synthetische olie die
> bij moderne auto's geadviseerd wordt wel nodig is.
> Het onderhoudsinterval kan door deze dure olie
> worden opgetrokken naar 30.000 km (of 1 jaar) zo
> zegt men. Echter wat heb ik daar aan als ik maar
> 15.000 km per jaar rijd en ik na elk jaar de olie
> toch moet vervangen omdat de olie een jaar oud is,
> terwijl ik nog lang geen 30.000 km heb gereden?
> Volgens mij zou ik dan eigenlijk net zo goed die
> goedkope minerale olie kunnen gebruiken.

Bij Audi 2 jaar, mits je longlife olie gebruikt.

Hier in amerika proberen ze je nog elke 3000 mijl nieuwe olie aan te smeren (kost ook maar $20)

Ik heb een ford expedition, gekocht met 71000 mijl. Nu staat er 211000 op de teller.
In die 140000 mijl heeft ie 4 olie beurten gehad. Dit voorjaar krijgt ie er echter weer een.
Er zijn in die tijd echter wel meer filters .
Er is ook een speciaal oliefilter te monteren dat een verversing elimineert.
Moet je alleen af en toe een olie analyse laten doen

Voor de nieuwsgierigen, ik gebruik amsoil. www.amsoil.com
100% synthetisch

Wat een onzin topic van Blitz zeg!
Sla jij even de plank mis! :rolleyes:

Ik zeg, APK afschaffen, dan hoef je helemaal niet meer naar de garage.. :D

rke Schreef:
> Volgens mij zou ik dan eigenlijk net zo goed die
> goedkope minerale olie kunnen gebruiken.
> Die goedkope olie die nog wel aan de minimum
> specificaties voldoet die de fabrikant
> voorschrijft. Moderne motoren worden berekend op
> moderne olie. Als je in een moderne motor olie met
> verkeerde specificaties gooit, gaat het niet zo
> heel erg lang goed.
>
>
>
>
> P.s. Ik heb ooit een C-Kadett gehad. Reed prima en
> vrijwel zonder olieverbruik op Duckhams 15W50. Ik
> gooide er 3000 km lang Helix 10W40 in en sindsdien
> gebruikte hij in plaats van vrijwel geen olie
> ineens meer dan 1 liter per 1000 km. Ondanks het
> opnieuw vullen met de vertrouwde Duckhams bleef
> het olieverbruik erg hoog.
>
> Sindsdien ben ik heel wat "voorzichtiger" met de
> olie die ik in het blok mik.

Op oude motoren geen Helix gooien.
Helix heeft veel reinigende dopes, dus na aan tijdje gaat alles rammelen, wat voorheen door koolaanslag niet rammelde...
(maar daar hadden we het in een ander topic wel eens over gehad volgens mij.. ;))

Niels(furious) Schreef:
> Wat een onzin topic van Blitz zeg!
> Sla jij even de plank mis! :rolleyes:

o_O 't Is toch maar een stelling lijkt me... En bestwel een relevante, alleen niet zo cru als gesteld. Als je heel veel kilometers maakt is een olie-verversing om de 10k kilometer overdone.

Ja,

Inmiddels ben ik wat wijzer geworden. Het hoofdstuk schade, zeg maar....

Ik heb inmiddels het vermoeden dat veranderen van olie uberhaupt slecht is. Ik heb het gemerkt aan een motorfiets waar ik van Bel Ray overstapte naar Elf. Allebei goede kwaliteit olie, allebei ruim voldoende specs. Toch nam het olieverbruik juist vlak na het overschakelen toe. Sinds de Elf olie is het olieverbruik van deze motor (mijn Savage) weer redelijk stabiel, het loopt slechts langzaam ietsje op.

Mijn huidige lease heeft de minste onderhoud gehad van allemaal maar rijdt nog helemaal toppie. Mijn vorige leasewagens gingen netjes op tijd voor de beurt en kwamen altijd slechter terug. Koppelt ie net lekker zoals ik het wil, zit er weer zo'n hork aan de verstelling. Nieuwe remmen, remt ie vreemd en piept, nooit meer goeg gekomen. Rammeltjes van het niet goed demonteren van ondedelen enz enz.

Mijn huidige renault Megane moet om de 30.000 maar gaat nu om de 45.000 omdat ik liever niet naar de garage ga. Er staat nu 125.000 op. Slechts 2 keer nieuwe olie en een set banden gehad en en koplampen. Remmen nog helemaal orgineel, en remt ook nog 100%. Laatste is nog getest bij een roodlicht flitser.

Moet zeggen dat ik geen korte stukjes rijd en de hele dag een paar keer halfwarm start en een zeer rustige rijstijl heb, laag in de toeren, nieuwe rijden en cruise control.

Morgen gaat ie voor de 3e keer, vraag me af ie ooit nog een 4e beurt meemaakt voordat de lease verloopt.

Ik heb het een paar jaar geleden geprobeerd.

Gewoon een Caddy SDI waarbij wij alleen de olie af en toe bijvulden.

Gevolg hiervan was een grote motorschade na 105.000km, toen brak de distributieriem namelijk........

Voor de goede orde: de wagen had toen 1 jaar geen onderhoud gehad.

Heb je die olie soms over de riem gegoten? Lijkt me zowiezo niet normaal dat een riem na slechts 105.000 knapt.

@Fer,

helaas je hebt het mis.

@Jeroentje,

klopt inderdaad. Maar als je iets test moet je het ook goed doen!!!

rke zei:
Moderne motoren worden berekend op moderne olie. Als je in een moderne motor olie met verkeerde specificaties gooit, gaat het niet zo heel erg lang goed.

Maar wanneer spreek je dan van verkeerde specificaties?

Of je er nu 5W30, 10W40, synthetische of halfsynthetische olie in gooit het maakt toch allemaal niets uit.

De viscositeit ( 5W30, 10W40 ) is een maat voor de "stroperigheid" van de olie. Mineraal, synthetisch of half synthetisch is een aanduiding voor de manier waarop de olie gemaakt is.

Een goed leesbare, korte samenvatting staat hier. De specificaties van de olie die in jouw auto moet staan in het instructieboekje en wphb.

Er zijn merken (o.a. VAG) die een eigen soort/merk olie adviseren, buiten deze internationale specificaties om. In hoeverre een Volksfiets op andere olie dan voorgeschreven kan rijden, weet ik niet.
De meeste merken adviseren bijvoorbeeld "SAE 10W30, beter dan API SJ".
Let er ook op dat je olie gebruikt die voor het voertuig geschikt is. Er is olie voor dieseltjes, olie voor benzinestokers en olie voor motorfietsen (natte plaat koppeling). Bij een goede garage wordt ook vermeld met welke olie de auto gevuld is na het olieverversen.

@rke

Als ik naar mijn eigen auto kijk dan wordt er bijvoorbeeld 5W30 geadviseerd maar wordt er door de dealer 10W40 ingegooid.

Ik heb bij eens bij de importeur nagevraagd hoe dit zat er kreeg toen het volgende antwoord:

U kunt zowel de olie 5W30 als 10W40 gebruiken. Olie met een lage waarde voor de W zorgt ervoor dat de auto goed start bij koud weer. Bij 5W30 is dit tot 29 graden onder nul. Bij 10W40 is dit tot 18 graden onder nul. De waarde achter de W geeft de viscositeit weer wanneer de olie op bedrijstemperatuur is. Olie met een hogere viscositeit is mogelijk beter geschikt wanneer met hoge snelheden of met veel belading wordt gereden. Het maakt niet uit of er halfsynthetische of synthetische olie gebruikt.

Even gekeken, de Getz heeft 6 jaar of 90.000. Ben echter mijn Franse leasekarretje gewend. Die kunnen er iets langer mee doen.

Kan me ook iets herinneren dat de 1.9 TDI blokjes vrij op tijd vervangen moeten worden. Net zoals de Fiat riemetjes, om de 3 jaar.

@fer, de fiat riemetjes idd erg vaak, bij mijn Coupé max 3 jaar of 60.000km (idd erg vaak). over de stelling... voor die paar euri's per jaar ga ik het niet testen. auto rijden is zoiezo duur, als die paar euro's al te veel voor je zijn moet je geen auto rijden. bereken de prijs van het vervangen van olie per kilometer en je ziet dat het muggenzifterij is. Ook gaf je zelf aan aan dat de dealer amper winst maakt, inruil voor goede service mogen ze die paar euro's van mij wel hebben, wat moeten we namelijk als de ene dealer na de andere failliet gaat? als je écht kosten wilt besparen, ga dan een Cuore rijden oid. dat merk je tenminste, en van het geld dat je dan bespaardt kan je mooi een paar keer je olie verversen :) óf het goed uittesten of het daadwerkelijk vershcil maakt, van het wederom bespaarde geld koop je als het toch niet zo goed blijkt voor je cuore gewoon weer een nieuwe :) en dan horen wij hier graag je bevindingen.... overigens vind ik de stelling niet verkeerd, het is best wel goed om eens na te denken of je het geld niet over de balk smijt.

Vandaag las ik op de site van de telegraaf het volgende:
Wat denken jullie hiervan?

Oliemiljonair: olie verversen onnodig!

AMSTERDAM - De man die rijk werd van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.

Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.

De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt... ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu."

Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling."

Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.

Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

"Ook daarom luid ik de noodklok", vertelt De Groot, "voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden."

Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden 'langgebruikers' de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

Tentakels

"Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler", aldus Henk de Groot. "Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming - er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen - werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken."

Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. "Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!"

Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. "Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan."

Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. "Leuk hoor, dat u meedenkt", werd hem dan fijntjes verteld, "maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!"

Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. "Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt."

Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard ( www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.

"Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen", zegt Henk de Groot. "Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte... 'Even doorsmeren', noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!"

https://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3713703/_Oliemiljonair__olie_verversen_onnodig___.html?p=8,1

Dit topic? https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3448329

Stel dat die man gelijk heeft.

Leuk dat hij nu de noodklok luid maar nu heeft hij er niets meer mee te verliezen.
Ik wil maar zeggen, toen hij aan de top stond riep hij dit niet.

Terug
Bovenaan