Onderhoudsbeurten & olie verversen eigenlijk onzin? Pagina 2: zie Vara's consumentenprogramma Kassa

Roy R Schreef:
-------------------------------------------------------
> Stel dat die man gelijk heeft.
>
> Leuk dat hij nu de noodklok luid maar nu heeft hij
> er niets meer mee te verliezen.
> Ik wil maar zeggen, toen hij aan de top stond riep
> hij dit niet.

Deze man heeft het hier al meer dan 30 jaar over. Toen hij dit aangaf bij de hoge bazen van de oliemaatschappij vloog hij eruit, voordat hij trouwens miljonair kon worden. Dit even ter info.

Over het wel regelmatig vervangen van het oliefilter heeft ie het niet. Zou ie dat ook alleen doen als z'n bijzondere oliekwaliteitsmetende peilstok dat aangeeft?

Interessant verhaal, dat wel.

DrDre Schreef:
> "Mensen denken dat het foute boel is als olie
> inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar!
> Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten,
> krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor
> zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed.

Als deze olie gewoon nog 'goed' is, kunnen we die voortaan toch gewoon gaan hergebruiken?..:)

Roy R Schreef:
> Stel dat die man gelijk heeft.
>
> Leuk dat hij nu de noodklok luid maar nu heeft hij
> er niets meer mee te verliezen.
> Ik wil maar zeggen, toen hij aan de top stond riep
> hij dit niet.

Als hij zo begaan is met het milieu had hij dit inderdaad moeten roepen toen hij er zelf nog (veel) aan verdiende!
Mosterd na de maaltijd verhaal... is ie er misschien uitgedonderd en is dit zijn "trap na"?

Zoals ik al eerder schreef:

Toen Henk de Groot aan de Board in Engeland vertelde dat olieverversen niet nodig was (meer dan 30 jaar geleden al) kon hij vertrekken als directeur van Castrol. Hij heeft nooit miljoenen verdiend! Hij was een selfmade man die als vertegenwoordiger begon en opklom tot directeur, puur en alleen om zijn kwaliteiten. Dit even ter informatie. Hij heeft regelmatig dit probleem aangekaart maar het is vechten tegen de "olie" bierkaai. Er spelen te veel belangen. De auto's van de ANWB hebben ook op aanraden van Henk de Groot vele km's gereden zonder olie te verversen en resultaten waren goed. Waarom wordt er dan niets mee gedaan, welke belangen spelen hier?

met vriendelijke groet,
Ariana

De grote vraag is en blijft nog steeds:

Wie maakt ons nu wat wijs? De olie industrie of mensen die zeggen dat wij allemaal bedonderd worden.....

Ik weet best dat mensen heel onbetrouwbaar kunnen zijn en dat vele voornamelijk in eigen belang handelen maar ik leef niet zo met het idee dat de hele wereld een groot complot is.

Volgens mij riep hij dat al in de jaren 70. Hij stond toen op de foto met zijn BMW 2002 waar al dik 100000km dezelfde olie inzat.

ik weet niet of olie meer dan 100.000 meegaat, maar in ieder geval meer dan 10 a 15.000 km's die fabrikanten aanhouden. Dat vond ik altijd wel een beetje belachelijk. Gelukkig is dit enigszins gerekt met longlife-olie.

vraag me toch af hoe je dan een oliefilter vervangt, want dat is wél nodig (en staat niet in de tekst)

Mijn huidige wagen bracht ik bij 78000 voor de 60000 beurt, zei de garagehouder dat ik wel bij na 90000 weer moest komen anders loopt ie uit zijn schema. Ja dag, das over 2,5 maand alweer zei ik.

Mijn vorige auto HAD een intelligente oliemeter, aan de hand van aantal omwentelingen, koude starts en tijd gaf ie aan waneer de kleine beurt nodig was. Nu rijd ik vrij laag in de toeren en veel lange afstanden. Ben van 20000 doorgereden tot de 60000 beurt, 60000 was verplicht onafhankelijk van de indicator, tijdens deze beurt hebben ze volgens mij de meter uitgezet. Hierna liep ie gewoon naar de 80000km het inteligente was eruit gehaald.

Overigens was bij 60000 remblokken gemeten, pas op de helft versleten. Bij 80000 moesten ze opeens vervangen worden.

Stelletje oplichters? JA

Nooit meer olie verversen met 10 jaar garantie en verzekert bij de ALLIANZ.
www.lifetime24.com
https://frontal21.zdf.de/ZDFde/inhalt/14/0,1872,7142766,00.html

Blijkbaar is dit topic dat ik gestart heb toch wel actueel, het consumentenprogramma Kassa van de Vara besteedde er zaterdag 12 april ook aandacht aan. Er zijn dus meer mensen die zich met het verschijnsel niet-olieverversen bezighouden. Kijk en luister naar de ervaringen van mensen uit de praktijk, zowel automobilisten als onderzoeksdeskundigen. Klikken maar:

Vara's Kassa

@knille, je punt is duidelijk, maar daar zijn geen 6 posts voor nodig. Daarom heb ik er een paar weggehaald...

CorZa
Moderator Autoweek.olie

Wat zijn nou de kosten van 3 of 4 of zelfs 5 oliewissels per 100,000 km? Is toch te verwaarlozen en al helemaal niet de moeite waard om je mee bezig te houden of de motor nu wel of niet zonder oliewissel kan.
Olie verversen kan nooit slechter zijn dan de olie niet verversen dus waarom het risico nemen.

Afgezien van wat elke partij ook beweert.

BMW Schreef:
> Wat zijn nou de kosten van 3 of 4 of zelfs 5
> oliewissels per 100,000 km? Is toch te
> verwaarlozen en al helemaal niet de moeite waard
> om je mee bezig te houden of de motor nu wel of
> niet zonder oliewissel kan.
> Olie verversen kan nooit slechter zijn dan de olie
> niet verversen dus waarom het risico nemen.
>
> Afgezien van wat elke partij ook beweert.

Zo zie ik het ook!

Ik vond het nou niet echt een helder filmpje bij Kassa. "Ververs niet zo vaak je olie, maar als je dit doet is het op eigen risico".

Lekker nuttig.

Ik betwijfel het...

Het is toch niet helemaal voor niets dat fabriekanten dit voorschrijven?

Wel gek genoeg is dat versnellingsbakolie (bij handgesch bakken) eigenlijk nooit vervangen hoeft te worden...

De oplossing is wel: Rij een auto die veel olie verbruikt; als je het vaak bijvult ververst je de olie in principe al vanzelf, toch?
Wel raar verhaal... ik ben nu niet 1,2,3 in om bij mijn auto te gaan testen met langer doorrijden op dezelfde olie..

BMW zei:
Wat zijn nou de kosten van 3 of 4 of zelfs 5 oliewissels per 100,000 km? Is toch te verwaarlozen en al helemaal niet de moeite waard om je mee bezig te houden of de motor nu wel of niet zonder oliewissel kan.

Bij mijn garage kost olie verversen € 50,- dus de kosten bedragen minimaal € 50,- per jaar voor mij. In jouw voorbeeld van 100.000 km moet ik zeven keer verversen volgens de fabrikant en ben ik dus € 350,- lichter; een niet onaanzienlijk bedrag.

Bedenk goed dat dit rekensommetje niet alleen voor mijn auto geldt, maar voor alle miljoenen auto's die wereldwijd rondrijden. Als die man die bij Castrol gewerkt heeft inderdaad gelijk heeft gaat het dus wereldwijd om gigantische bedragen, nog afgezien van de milieuschade die veroorzaakt wordt door de productie en verwerking van deze motorolie.

Of olie verversen nu overbodig is of niet, ik vind het in ieder geval een interessant item en ik zou graag zien dat er onderzoeksresultaten beschikbaar komen over dit onderwerp.

De verversings termijn voor mijn auto is 15.000 KM maar als ik geen korte stukjes rij en dus de motor telkens voor langere ritten goed warm laat worden en niet de voorgeschreven olie maar betere koop zou 30.000 KM geen probleem moeten geven!
Omdat de fabriek niet weet of ik vele korte en enkele langere stukken rij en welk type olie er in gaat doen ze de veilige marge, en ik koop liever iets duurdere en betere als voorschrift en afgelopen 32 jaren altijd de dubbele termijn aangehouden dus kleine beurten altijd over geslagen, en nooit problemen met meerdere merken en type's auto, op Benzine, Gas of Diesel...
Dus voor mensen die geen Olie bij de Aldi kopen maar iets betere en zelden korte stukjes rijden waar de motor nauwelijks warm word, want daar is de verversings termijn op gemaakt omdat die ook heel moesten blijven!

Even reageren.

Geloof dat ik gelezen hebt dat de oliepomp de 'vuile' olie opzuigt. Der zit nog altij een zeefje voor dus het wordt gezuiverd van de grote delen.

Kzou het wel een graag zien, bij km 0 olie opdoen en bij km 90 000km trg kijken naar je olie. De kwaliteit van je olie zal een stuk, zeg maar zo goed als niets meer zijn. Zal bijzonder vuil zijn doordat oliefilter verzadigd is. Ik zou het toch nie proberen.
In theorie kan je dit doen want de meeste wagen verbruiken olie dus om de 15 000km moet je er een liter bij doen dus rij je telkens met trg iets betere olie rond.

Volgens mij gaat je motor niet zolang draaien denk ik. Gaat veeeel sneller slijten wat jij natuurlijk niet ziet maar wel gaat voelen na een tijd.

Meen mij ook te herinneren dat je gezegd hebt dat je uwe mazoutfilter wel zou vervangen. Waarom dit dan wel?

Het is dus niet zomaar om hun zakken te vullen. Het is mss wel zo dat de olie er 30 000km op kan zitten ipv 15 000km maar de constructeur zegt toch ook de D-riem te vervangen op bepaalde km stand. Op deze km stand springt die toch niet af? Er zit dus een marge op.

Ibiza_boy

hoeveel zou de viscociteit afnemen bij olie na 1000zenden km's?
ik heb er eens een stuk over gelezen maar kan het niet meer vinden op het net,daarin werdt olie getest voor motorfietsen die na 2500 km gebruik al flink wat van de viscociteit hadden ingeleverd....zegt me wel genoeg over wel of niet op tijd olie vervangen.

bij mijn galant vervang ik de olie na 10.000km ,en dan is er duidelijk verschil met koude start...hydraulische units zijn na een seconde gelijk stil,met de 10.000km olie duurt het zeker een 10a20 seconden...we hebben het dan wel over een soort olie.

ik gok niet,reparaties/revisies zijn vele malen duurder als een paar liter olie.

alfred

In dat KASSA filmpje zeiden ze wel dat de viscositeit idd toe nam, wat dus gewoon betekend dat je brandstofverbruik omhoog gaat. Ik vraag me af of je dan uiteindelijk nog wel kosten bespaard.

Daarbij is het uberhaupt niet echt duur om olie te verversen en kan het zeker geen kwaad zoals hierboven al is gezegd, dus ik blijf het zeker wel doen. Het zal niet echt op de kilometer precies komen, 5k meer of minder...tis maar net wanneer ik tijd heb voor de beurt :)

Goeie zet om te gaan bezuinigen op het verversen van olie. Als je dat al niet meer kunt of wilt betalen, vraag ik me af of je wel een auto moet nemen.

Olie verversen ik zeker goed om dat jaarlijks te doen. Mijn Cinquecento was eind vorig jaar weer toe aan een onderhoudsbeurtje (had er +/- 12.000 km mee gereden). Een Cinquecento staat er om bekend dat de hydraulische klepstoters (althans de 900 cc) heel erg gevoelig zijn voor tikken. Bij mijn Fiatje begonnen ze dus ook te tikken. Nu verse olie er in, en geen last meer gehad.

alfredo1 Schreef:
> hoeveel zou de viscociteit afnemen bij olie na
> 1000zenden km's?
> ik heb er eens een stuk over gelezen maar kan het
> niet meer vinden op het net,daarin werdt olie
> getest voor motorfietsen die na 2500 km gebruik al
> flink wat van de viscociteit hadden
> ingeleverd....zegt me wel genoeg over wel of niet
> op tijd olie vervangen.
>
> bij mijn galant vervang ik de olie na 10.000km ,en
> dan is er duidelijk verschil met koude
> start...hydraulische units zijn na een seconde
> gelijk stil,met de 10.000km olie duurt het zeker
> een 10a20 seconden...we hebben het dan wel over
> een soort olie.
>
> ik gok niet,reparaties/revisies zijn vele malen
> duurder als een paar liter olie.
>
> alfred

olietest visco

op deze pagina onderaan staat het stuk over de viscociteit van olie na 1500 mijlen(ik dacht 2500 km foutje)

ik krijg een nieuwe citroen berlingo in maart geleverd, (op lpg3)
nu vraag ik me af of ik er goed aan doe om molycoat in te gooien.
Word de motor dan minder heet?, door minder wrijving, is dat juist wel of niet goed?
Kan iemand advies geven?
Heb wat rond gekeken op internet maar nergens duidelijk iets tevinden!
In afwachting ,
groet René Leemeijer

Niet doen!!!!

Gewoon de voorgeschreven olie gebruiken, verdere toevoegingen zijn echt weggegooit geld.

Er worden zoveel middeltjes aangeboden waarbij de motor minder wrijving heeft en blablabla. Als dat echt zo goed zou zijn zou de fabrikant dat wel voorschrijven of adviseren. Een goede moderne olie heeft echt geen toevoegingen nodig.

Geloof ook niet dat motorolie een autoleven lang meegaat. Kon dat aan m'n vorige 626 altijd goed merken. Als de olie er zo'n 15000km inzat begonnen de hydraulische klepstoters meer en meer heftig te tikken bij een koude motor, kon dan wel tot enkele minuten duren voordat ze weer stil waren. nieuwe olie erin en ze waren weer stil bij de koude start.
Er veranderd dus duidelijk wat aan de olie als deze ouder word.

Onderhoudsbeurten zijn natuurlijk wel nodig, maar de prijzen die ze ervoor rekenen zijn gewoon idioot...

Vriendins TwingoII moet voor de jaarbeurt naar de dealer. Kost even 261 euro! En dat voor:
-oliefilter
-olie
-carterdopring
-pollenfilter

o_O

Zelf kun je dat voor nog geen 80 euro aan onderdelen, maargoed, het garantieverhaal hè. Je hebt het stempeltje nodig(n)

De Daihatsu Sirion moet eerdaags ook voor de eerste onderhoudsbeurt. Liefst was ik er voor naar mijn dorpsgarage gegaan (want die werken niet zo duur), alleen ook hier het verhaal van de garantie. Ik wil niet het risico lopen om een garantieclaim niet in te kunnen dienen.

Wettelijk gezien mag je het wel hè. Maar dan moet er ook weer aangetoond worden dat het onderhoud volgens Renault is gevolgd.
Tja, het onderhoud volgens Renault-specificaties doen dat lukt allemaal zelf ook, alleen het aantonen nog :confused:

Mn Golfje 5 moest om en nabij de 50000 km voor een beurt. Heel schappelijk. Sommige "moderne" wagens moeten nog om de 20000. Oplichting?

adinsx zei:
Onderhoudsbeurten zijn natuurlijk wel nodig, maar de prijzen die ze ervoor rekenen zijn gewoon idioot...

Vriendins TwingoII moet voor de jaarbeurt naar de dealer. Kost even 261 euro! En dat voor:
-oliefilter
-olie
-carterdopring
-pollenfilter

o_O

Zelf kun je dat voor nog geen 80 euro aan onderdelen, maargoed, het garantieverhaal hè. Je hebt het stempeltje nodig(n)

Dat heb ik toevallig bij de Marea gisteravond gedaan, was zonder brug in een 3 kwartier klaar. Spul was iets van 100€ (Castrol 0W40 is nu eenmaal duurder dan de Aldi, maar de auto loopt met name als ie koud is gewoon beter). Aan onze auto merk je het wel degelijk. Met nieuwe olie loopt de motor een stuk mooier en regelmatiger. Ter info, hij staat nu bijna op 2 ton.

Thema zei:
Mn Golfje 5 moest om en nabij de 50000 km voor een beurt. Heel schappelijk. Sommige "moderne" wagens moeten nog om de 20000. Oplichting?

Termijnen voor m'n Clio zijn helemaal laag. Elk jaar olie, pollenfilter etc.. En de olie is al niet de goedkoopste :)
Maar goed, dat weet je van te voren bij een RS model. Elke specifiek onderdeel is duur.

Tja, op onderdelen krijg ik korting, en met een 2-kolomshefbrug thuis is alles simpel te doen natuurlijk :)
Achja, even die 2 jaar garantie doorbijten voor haar, en dan mag ie bij mij in onderhoudt komen ;)

barchettista zei:
Dat heb ik toevallig bij de Marea gisteravond gedaan, was zonder brug in een 3 kwartier klaar. Spul was iets van 100€ (Castrol 0W40 is nu eenmaal duurder dan de Aldi, maar de auto loopt met name als ie koud is gewoon beter). Aan onze auto merk je het wel degelijk. Met nieuwe olie loopt de motor een stuk mooier en regelmatiger. Ter info, hij staat nu bijna op 2 ton.

Marea's rock. Op naar de 300.000.

Go Marea, go!

Het is hier wel allemaal zwart of wit, ik denk zelf dat er een goede tussenweg is. De mensen die denken dat de fabrikanten van auto's of de olie industrie het bij het juiste eind hebben zijn in mijn ogen wel erg naief. We leven in een consumptiemaatschappij en ik zie een autofabrikant, garage, olie giganten nou niet echt als een filantropische instelling. Deze gasten verdienen goud geld en willen dit graag blijven doen, en sentiment zijn we in de westerse wereld heel gevoelig voor. Hier draaien grote marketingmachines voor. Ik denk dan ook dat je het niet heel strak moet aanhouden maar af en toe een onderhoudsbeurt iig een check lijkt me niet overbodig. Wanneer je dat moet laten doen is afhankelijk van je aantal km’s per jaar en wat voor auto je rijdt.

Thema zei:
Qua olie zal dat wel gaan, maar is 50000km niet een beetje erg veel voor de rest van de auto. Ik red net aan 50.000km met een paar remblokken voor.

Het zal ook veel schelen hoeveel ermee gereden wordt. Zodra mijn wagen uit gerantie is ga ik ook minder beurten doen. Naar mijn mening maakt het motorisch weinig verschil of je 15K/j aan kort stukje rijdt of 30K/j met veel autosnelweg. In het tweede geval ligt de gemiddelde snelheid veel hoger waardoor de motor ongeveel net zoveel bedrijfsuren heeft gemaakt.
Regelmatige controle is wel belanrijk voor andere componenten die je als leek (zoals mij) moeilijk kan beoordelen.

De moderne diesels met roetfilter die veel korte stukjes rijden hebben het probleem dat door slecht (of niet) regeneren van de roetfilter de olie vervuild. De auto's komen dan bij bv 10000km al binnen waarbij olie en filters moeten worden vervangen.

Heb Kassa niet gezien maar heef men het daar ook over gehad?

aras zei:
Thema zei:
Qua olie zal dat wel gaan, maar is 50000km niet een beetje erg veel voor de rest van de auto. Ik red net aan 50.000km met een paar remblokken voor.
Mijn golf IV heeft de eerste 2 ton ook een interval van 50.000 km (of volgens fabriek anders eens per jaar bij minder kilometers) gehad, zogenaamd Longlife met zeer dunne synthetische olie. Op zich prettig. Het is dat ik op gegeven moment zelf overgegaan ben op wat dikkere olie omdat die wat prettiger voelde qua loop van de motor. Voor een diesel die veel snelwegkilometers rijdt (zoals de mijne) is om de 50.000 prima te doen. Je moet misschien zelf wel iets meer opletten dan bij kleinere intervallen, bv. als je remblokken minder worden voel je dat wel. Ik kan me voorstellen dat het bij een bepaald merk beleid kan zijn om niet op de klant te vertrouwen en daarom het interval te verkorten. Bovendien verdien je er dan ook meer aan.
Overigens had ik niet het idee dat VW minder verdiende aan die grote intervallen. Ze zijn gewoon duur, ik kom al jaren bij een universele garage. En niet alleen de olie is daar zwart. :p

Tja,

Wat je bij auto's die zelf het gebruik en de noodzaak van vervangen registreren ook ziet:

Het gebruik telt enorm mee. ANWB-blikjes worden heel intensief gebruikt. Die dingen draaien meer dan 100.000 per jaar en van warm draaien veroudert olie niet. Maar, om nu in jouw eens per jaar een toertochtje - klassieker de olie 20 jaar te laten zitten..... ik zou het niet doen.

Anyway, die eens per zoveel duizend kilometer is een richtwaarde om met "slecht" gebruik toch een goede smering en reiniging te houden. Ik hou mezelf hieraan. Ik kan beter zoveel duizend euro in zoveel jaar te veel uitgeven aan een plons olie dan diezelfde hoeveelheid geld in een keer moeten ophoesten omdat ik in de jaren ervoor op olie bespaard heb.

En wat denk je dat de inruilwaarde doet als de nieuwe eigenaar er achter kan komen dat er nog steeds olie uit het jaar kruik in dat carter rondzwemt?

Ik zou zeggen: Ik geef een tientje voor dat kreng van drie jaar oud, maar dan moet je hem wel zelf even uit elkaar trekken.

Vorig jaar ruilde ik mijn Safrane 2.5 20V aut in met 275K op de teller. Officieel moest deze auto elke 15k een onderhoudsbeurt hebben. Daar heb ik me nooit iets van aan getrokken en sloeg gewoon 2 beurten over. Dus na 45k werd de olie vervangen!! Met deze auto nooit enig motorisch probleem gehad. Ik reed ongeveer 22,5k per jaar, waarvan het grootste gedeelte snelweg.

Daar sluit ik me bij aan..Mijn Mercedes wil om de 15.000km een beurtje. Nu weet ik hoe je de melding via de BC weer ongedaan kan maken en zet hem vrolijk op +15.000km en gooi er een litertje (goedkope) 10W40 olie bij...na de 30.000km (ongeveer een jaar) mag hij weg voor een grote beurt en APK. Nooit problemen gehad !

Mijn seicento moet volgens het boekje elke 15.000 km een beurt. Bij de vorige beurt heeft de dealer op het kaartje 20.000 km erbij geteld voor de volgende beurt. Inmiddels heb ik al 30.000 km gereden en nog steeds geen onderhoud laten doen. Geen probleem. Olieverbruik is nihil en het loopt nog goed. Ben wel van plan binnenkort onderhoud te laten uitvoeren (of zelf doen), maar die 15.000 km is volgens mij gebaseerd op stadsgebruik en niet op snelweggebruik.

Ik weet uit ervaring binnen onze familie, dat olieverversen zeker geen spekken van de oliemaatschappijen is. Ooit, in een ver en grijs verleden, was mijn vader in het bezit van een Volvo V70. Gekocht met 200k (was een auto op LPG, wellicht ex-lease) en in het eerste jaar 50k gereden, totaal geen onderhoud laten plegen. Eens een grote beurt laten uitvoeren, direct erna een blijvend brandend olielampje. Gedachte was dat het vanzelf wel weer uit zou gaan. Dat ging het uiteindelijk ook, tezamen met de motor die het loodje legde. Bij nadere inspectie (en dus deels ook demontage) bleek dat er te lang met oude olie was gereden en daardoor de oliepomp te veel was ingesleten, waardoor er onvoldoende oliedruk werd opgebouwd. Gevolg: nokkenassen waren volledig zonder olie komen te zitten en waren dus vastgelopen. Remedie, motor vervangen. Sindsdien regel ik het onderhoud van ons hele wagenpark en is er geen vuiltje meer aan de lucht.

Mijn eigen auto doe ik zelfs om de 10k waar om de 20k afdoende zou moeten zijn. Maar ja, ik neem liever t zekere voor het onzekere, zeker omdat ik afhankelijk ben van een goede auto.

Terug
Bovenaan