Omgekat

Goedkoop zo'n bak rijden en nog steeds liquiditeitsproblemen! :D
Dat nieuwe kenteken is z'n redding, daardoor herken je de fout niet zo snel.

Door het nieuwe kenteken valt het wel minder op. Ik hoop altijd dat de eigenaar van zo'n auto in een 100%-controle op de weg terechtkomt, dan gaat-ie de shredder in.

Renault Nevada DIESEL RENAULT 21 19 STATIONWAGON ZEER MOOI C
€ 2.500,00

https://link.marktplaats.nl/m1781508658?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Zouden de foto's niet gewoon van een andere auto zijn? Het kenteken hoort bij een R21 Nevada met een 1,7 liter benzinemotor en die moet ook een langere wielbasis hebben.

Of de aangeboden auto heeft een ander kenteken dan in de advertentie beschreven.

Masar het is toch ook een Nevada? Verschil is inderdaad dat het kenteken een benzine is en de auto op de foto's (of in ieder geval de foto van de motor) een diesel... En de km-stand is ook vrij onwaarschijnlijk voor een diesel.

Dit is (of was, alleen begrijp ik in dit geval niet waarom je zou omkatten als het niet gewoon een fout is) de echte GD-LD-18: https://www.reezocar.be/occasion/annonce-renault-21-RZCATWNL29217210.html

Dizono zei:
Masar het is toch ook een Nevada? Verschil is inderdaad dat het kenteken een benzine is en de auto op de foto's (of in ieder geval de foto van de motor) een diesel... En de km-stand is ook vrij onwaarschijnlijk voor een diesel.

Het is ook een Nevada, maar de diesel heeft een kortere wielbasis vanwege de in lengterichting geplaatste motor. De voorwielen staan verder naar achteren. Ombouw is dus niet mogelijk tenzij de hele neus wordt verwisseld en dat gaat vast niet zo gemakkelijk.

Het kenteken is waarschijnlijk geleend om de advertentie op te kunnen stellen. Op marktplaats kun je dit nog wel omzeilen, maar op Autowereld waar deze Nevada ook staat moet je een kenteken invullen.
Ik heb deze advertentie dus ten onrechte hier geplaatst.

Maar waarom moet het kenteken omzeilt worden? Want de benzine-Nevada werd in Zandvoort aangeboden en de diesel in Drunen. Gaat om twee verschillende aanbieders. Wat is er met het kenteken van de diesel aan de hand dat die op de foto's buiten beeld wordt gelaten en bij Autowereld niet juist wordt opgegeven...?

Ik denk dat de auto helemaal nog geen kenteken heeft, komt ergens uit het buitenland en is nog niet ingevoerd. Om een advertentie op autowereld te kunnen plaatsen moet je eerst een kenteken invullen, dus heeft de verkoper het kenteken van een andere Nevada gebruikt.

Origineel Nederlands uit 1978: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/cadillac/m1788329288-cadillac-sedan-de-ville-7-0-aut-1978-geel

$_86.JPG

Het enige verschil tussen een B1 en de B2 zijn de kunststof bumpers, de rest is ook allemaal "plug & play". Er is geen enkele reden om aan te nemen dat deze Manta is omgekat.
Edit: en de dubbele spleten als grille natuurlijk. Maar dat kan ook worden overgezet.

De Manta b1 heeft aan beide zijden roosters onder de voorruit. Bij de b2 ontbreekt het rooster links, zeg maar bij de linker ruitenwisserarm. Dat verander je niet zomaar lijkt mij.

Maar weer eens een omgekatte Volvo.

Dit keer een post-'90er 740 want na de facelift, maar het kenteken (met duplicaatcode..) is van '84:

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/oldtimers/m1820976831-leuke-volvo-barnfind?correlationId=e4ab8cae-8520-4a51-a3db-b7262c7b3d6f

Ligier JS2 zei:
Maar weer eens een omgekatte Volvo.

Dit keer een post-'90er 740 want na de facelift, maar het kenteken (met duplicaatcode..) is van '84:

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/oldtimers/m1820976831-leuke-volvo-barnfind?correlationId=e4ab8cae-8520-4a51-a3db-b7262c7b3d6f

Het is zelfs een 940...

Een poosje terug stond deze schuurvondst te koop

Inmiddels staat ie weer te koop. Alleen is ie opeens een andere kleur (zonder dat er over gesproken wordt), en er zit nog laswerk aan.
Volgens mij klopt hier iets niet.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/opel-monza-benzine-zwart-c7d44f52-9c6a-45da-95fa-27bea8b157f6?utm_medium=email&utm_source=NL-RTM&utm_campaign=TatsuSearchSubscriptionResponsive_nl-NL_Live&utm_term=image

D Elzinga zei:
April 1982, dat zou dan nog een A1 moeten zijn toch? Ik zie een A2 dashboard...
Dat zou je evt nog om kunnen zetten (al zou het ook best het originele dashboard kunnen zijn voor een '82er), maar een origineel schuifdak waar bij de groene de dakraamspoiler op zit, verander je lijkt me niet voor een aftermarket kanteldakje. Verder had de groene ook een dakantenne en 3-delige spoiler die ik op de zwarte niet terug zie.

Tja...
Benieuwt welk kenteken de zwarte eerst had...Ken je die toevallig ook ?(bv in je register beste Astrawez)

Dit zaakje rammelt aan alle kanten.(n)

Zet hierbij het "omgekat" dan wel even in de meest ruime zin van het woord aangezien die term in de volksmond meestal gelijk aan criminele handelingen gekoppeld wordt: ik heb dus nergens beweerd dat deze CRR op een illegale wijze kunstmatig is verouderd.;)
(de roddel gaat namelijk snel en helaas vaak verdraaid rond op het internet)

Muddy Bandit zei:
Zet hierbij het "omgekat" dan wel even in de meest ruime zin van het woord aangezien die term in de volksmond meestal gelijk aan criminele handelingen gekoppeld wordt: ik heb dus nergens beweerd dat deze CRR op een illegale wijze kunstmatig is verouderd.;)
(de roddel gaat namelijk snel en helaas vaak verdraaid rond op het internet)

Deze uitleg klinkt mij toch niet helemaal legaal:
Muddy Bandit zei:
Het 108" chassis (lwb) is vanaf 1992, voor die tijd zat er een 100" chassis onder.... even een jonge body op een oud chassis schroeven gaat dus niet.
Er is een pools/duits bedrijf wat een nieuw vervangend chassis plaatst onder classic Range Rovers (en ook Mercedes G), deze worden na de chassiswisseling door de TUV opnieuw gekeurd en krijgen bij inlevering van het oude chassis (het deel met chassisnummer) het oude nummer dan weer ingeslagen in het nieuwe chassis... de bedoeling is echter dat het oude chassisnummer wat bij het voertuig hoort aangeboden wordt, en niet het chassisnummer van een ander ouder wrak.
Dit soort gelegaliseerd verouderen/omkatten geeft voor de rest van de wereld alleen maar een sterke waardevermindering van het voertuig en is dus ook absoluut niet interessant om te doen, maar enkel voor de export naar Nederland is dit big business i.v.m. de unieke fiscale regelingen die we hier hebben.

Theoretisch ook mogelijk het originele chassis te verlengen. Dit wordt onder andere ook gedaan met pick-ups vanwege de voorwaarden voor grijs kenteken. Overigens is in het geval van bovenstaande AH-19-51 de wielbasis volgens de RDW 254 cm, oftewel de originele 100 inch behorende bij het kenteken. ;)

Voor dat landbouwvoertuigen een eigen kenteken moesten hebben had je een zogen. GV-kenteken (grensverkeer).
Dat was nodig als je met een Nederlands landbouwvoertuig naar het buitenland (meestal Duitsland) ging.
Bestaat al heel lang.

Barri zei:
In diverse topics hier op het forum komen we omgekatte auto's tegen.
......
De advertentiesites missen de kennis om dit te herkennen en reageren niet altijd op een melding (want zeggen ze: met de advertentie is niets mis).
......
1. Hoe en waar is dit aan te kaarten? Is het een idee dit topic als 'omkat-registratie-topic' te hanteren? Op den duur zijn er vast wel RDW-medewerkers die dit topic weten te vinden.
Ten eerste hartelijk dank voor het maken en onderhouden van dit topic. Zoals de topicstarter al aangaf bestond de hoop dat er vroeg of laat een medewerker van de RDW lucht zou krijgen van dit topic. Helaas heb je hier een opsporingsdienst voor nodig en dat is de RDW niet.

Het goede nieuws is, de politie is dat wel. Het heeft even geduurd maar we weten nu dat dit topic bestaat. Omdat ik het zelf ook fijn zou vinden als ik een terugkoppeling zou krijgen wilde ik jullie op de hoogte stellen dat we de pagina's doorgespit hebben en al een behoorlijk aantal inbeslagnames hebben gedaan. Zelfs bij mensen thuis in de garage.

Daarom dank voor jullie inzet en informatie in dezen. Het helpt ons echt en maakt het werk een stuk eenvoudiger. Niet iedereen heeft een even scherp oog voor details mbt voertuigen/oldtimers als jullie. Het wordt dus gewaardeerd.

Ik ga proberen dit topic vaker mee te nemen en te bekijken.
Maar ik wil jullie vooral uitnodigen om, wanneer je écht zeker weet dat een voertuig omgekat is, dit te mailen naar:
meldpunt-kentekenfraude@politie.nl
We pakken de zaak dan altijd op of zetten het werk uit. Vanwege privacy kunnen we je helaas geen afloopbericht geven over de afhandeling. We waarderen de meldingen er niet minder om.

Als je dit spannend vindt mag je ook melden via Meld Misdaad Anoniem. Het nadeel hiervan is dat het ook écht anoniem is en we dus geen verduidelijkingsvraag kunnen stellen als dat nodig is. Als de informatie dan onvolledig is of niet duidelijk, kan het zijn dat het blijft liggen en dat is zonde.

Beschrijf bij je melding graag in ieder geval de volgende zaken:
-kenteken
-waar het voertuig staat, gezien is, aangeboden wordt
-waarom deze omgekat zou zijn. Waar kunnen we dit aan zien. (Bijv. Zoals hier vaker beschreven wordt dat een bepaalde uitvoering nog niet in dat bouwjaar gemaakt was etc)

Het kenteken is voor ons het meest waardevol omdat daar het onderzoek mee begint.

We horen graag van jullie en als jullie nog vragen hebben zal ik die zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Grappenmakers hebben we hier voldoende, die beperken zich over het algemeen tot de hoofdpagina en zien we niet op het forum. Hopelijk blijft dit de uitzondering die de regel bevestigt.

Op die manier.
Zoals je kan zien geef ik een politie mailadres op. Die kun je niet namaken. Maar als het mensen hier gerust stelt door het te laten verifiëren door een moderator van dit forum vind ik dat prima.

"1986" maar alles tot aan de handleiding toe is juist van een laat exemplaar.:rolleyes: Wat een onzin ook, alsof een niet-mrb vrije 205 op benzine zo'n dure auto is in de wegenbelasting...

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/peugeot/m1866604682-peugeot-205-1-4-1986

8965aecc-d484-42c0-b7cc-ffb25684f339

f50ccc66-c591-43b8-8a0f-e64b5dd951aa

69e0fdd5-aaf8-4448-9a58-a494e84d3d08

Extra raar is dat het volgens de kentekengegevens een GLD is, maar dan wel op benzine.o_O Kan natuurlijk zijn dat de RDW een foutje heeft gemaakt met de naamgeving, maar het lijkt me ook niet zo onwaarschijnlijk dat dit kenteken meerdere auto's heeft gesierd.

Terug
Bovenaan