olie/benzine prijs

ClioIVrijder zei:

In elk geval grote bedrijven hebben eigen inkoopcontracten voor benzine. Voor hen is de bij de pomp geadverteerde prijs daarmee irrelevant. Zij betalen een afgesproken kortingsprijs tov landelijke adviesprijs. Dus kunnen hun medewerkers tanken waar ze willen, ook langs de snelweg. Kennelijk verandert dat nu? Of mogelijk kon KLM meer korting bedingen als ze niet meer langs de snelweg tankte...

Zuur voor de exploitanten langs de snelweg. Door de veilingen hebben ze een boel betaald voor dat stekkie en dus moeten ze dat ergens terugverdienen. NL gaat een beetje op Frankrijk lijken, langs de snelweg alleen als het echt niet anders kan, supermarkt is fors (tot 20ct) goedkoper
 
exroosje zei:
ClioIVrijder zei:

In elk geval grote bedrijven hebben eigen inkoopcontracten voor benzine. Voor hen is de bij de pomp geadverteerde prijs daarmee irrelevant. Zij betalen een afgesproken kortingsprijs tov landelijke adviesprijs. Dus kunnen hun medewerkers tanken waar ze willen, ook langs de snelweg. Kennelijk verandert dat nu? Of mogelijk kon KLM meer korting bedingen als ze niet meer langs de snelweg tankte...

Huh? Ik ben niet zo thuis in deze branche, maar ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. Brandstof (ik neem dat je dat bedoelt met 'benzine') vooraf inkopen voor een vaste prijs?

Overigens zit het bij mij helemaal ingebakken dat je eigenlijk nooit moet tanken langs de snelweg, tenzij noodzakelijk om thuis te geraken. In mijn belevingswereld denkt vrijwel iedere niet-leaserijder dit.

@Bimmert,
Mooi gezegd. (y)
 
Rob0032 zei:
Huh? Ik ben niet zo thuis in deze branche, maar ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. Brandstof (ik neem dat je dat bedoelt met 'benzine') vooraf inkopen voor een vaste prijs?
Dat staat er niet Rob. ;)
 
Durashift zei:
€ 1,56 vandaag bij de Dwaze (Tango) Donderdag. (y)
Zaterdag €1,579 bij de Peek Autoservice in Bodegraven. Voor de niet-topografen onder ons: Bodegraven ligt midden in het Groene Hart.
 
Joël D. zei:
Rob0032 zei:
Huh? Ik ben niet zo thuis in deze branche, maar ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. Brandstof (ik neem dat je dat bedoelt met 'benzine') vooraf inkopen voor een vaste prijs?
Dat staat er niet Rob. ;)

Ah nee?

exroosje zei:
In elk geval grote bedrijven hebben eigen inkoopcontracten voor benzine. Voor hen is de bij de pomp geadverteerde prijs daarmee irrelevant. Zij betalen een afgesproken kortingsprijs tov landelijke adviesprijs.
 
Rob0032 zei:
exroosje zei:
ClioIVrijder zei:

In elk geval grote bedrijven hebben eigen inkoopcontracten voor benzine. Voor hen is de bij de pomp geadverteerde prijs daarmee irrelevant. Zij betalen een afgesproken kortingsprijs tov landelijke adviesprijs. Dus kunnen hun medewerkers tanken waar ze willen, ook langs de snelweg. Kennelijk verandert dat nu? Of mogelijk kon KLM meer korting bedingen als ze niet meer langs de snelweg tankte...

Huh? Ik ben niet zo thuis in deze branche, maar ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. Brandstof (ik neem dat je dat bedoelt met 'benzine') vooraf inkopen voor een vaste prijs?

Niet een vaste prijs, een vaste korting op de landelijke adviesprijs (lap) bij afname van een bepaald volume aan brandstof.
Maar dan ben je wel gebonden aan een bepaald merk en daarmee hun stations.
Nu zijn die contracten ook wel een beetje met de tijd meegegaan en dus wordt er ook wel een bepaalde korting gegeven als er bij de express pompen getankt wordt. Die zal minder zijn en als je op een 'dwaze donderdag tankt.. Op een gegeven moment 'heb' je de korting tov de 'lap' wel ontvangen;)
 
Rob0032 zei:
Joël D. zei:
Rob0032 zei:
Huh? Ik ben niet zo thuis in deze branche, maar ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. Brandstof (ik neem dat je dat bedoelt met 'benzine') vooraf inkopen voor een vaste prijs?
Dat staat er niet Rob. ;)

Ah nee?

exroosje zei:
In elk geval grote bedrijven hebben eigen inkoopcontracten voor benzine. Voor hen is de bij de pomp geadverteerde prijs daarmee irrelevant. Zij betalen een afgesproken kortingsprijs tov landelijke adviesprijs.

En de landelijke adviesprijs is constant?
 
jef zei:
De benzinepompen zouden een keer per jaar op hun prijsborden de prijzen ZONDER BTW en ZONDER Accijnsen moeten vermelden. Het liefst in de week dat er verkiezingen zijn :)
Brandstofprijzen zonder belastingen

Ideaal idee (niet dus) en dan er minstens 1,5 a 2 uur voor uit moeten trekken om even te tanken omdat heel Nederland dan ineens aan de pomp staat.
Ik heb dat gezien toen Tango in 2010 stuntte met de prijs omdat ze 10 jaar bestonden voor € 1,16 per liter voor Euro 95 en € 0,85 cent voor diesel dus. Je reed ongeveer een tank leeg in de wachtrij aangezien het zo druk was dat je echt wel 1 km. minstens in de file stond voor je aan de pomp was.
Het was niet voor niets dat ze 250 verkeersregelaars hadden ingehuurd.
 
Vaste korting tov de adviesprijs bedoelde ik. Dan maakt het dus niet meer uit waar je tankt.

De laatste particulier is 10 jaar geleden gesignaleerd op een snelwegtankstation.
 
Dit is wel lekker tanken, vooral met ruim 60 liter!

15525947399_d5d32cb26d_c.jpg
 
Voor die 20 cent per liter blijf ik graag in West-Europa. ;)
 
Nieuw, 'onafhankelijk', keten van tankstations opent vandaag haar eerste vestiging:

[size=x-large]PEUT[/size]

:) Toepasselijke naam, lekker 'ouderwets'
Dat begint al goed, in ieder geval (y)

Telegraaf zei:
Een groep van 100 zelfstandige pomphouders zet vanaf vandaag de aanval in op de gevestigde oliemaatschappijen. Onder de naam Peut wordt een nieuwe benzineketen opgericht.

Binnen twee jaar moeten 300 benzinestations die naam dragen. Vanmiddag wordt de allereerste vestiging daarvan in het Zuid-Hollandse Moordrecht, van pomphouder Pieter van Gennep, geopend. „Dit zal de eerste zijn. De rest van Nederland volgt snel”, zegt initiatiefnemer Ewout Klok. De groep heeft er genoeg van dat ze zoveel moeten dansen naar de pijpen van de miljardenconcerns.

'Markt verandert continu'

Zo daalt bijvoorbeeld de wereldwijde olieprijs, maar gaat er bij benzineprijs aan de pomp maar weinig van af. „Wij willen snel kunnen handelen”, zegt initiatiefnemer Ewout Klok. „Als pomphouders hebben we altijd langjarige overeenkomsten met de oliemaatschappijen. Zo zitten we vijf jaar vast aan onze brandstofleverancier. Die kan halstarrig hoge prijzen blijven rekenen. Dat is niet logisch, want de markt verandert continu. Wij willen veel meer flexibiliteit, met direct opzegbare contracten.”

Argos

Er is een afnamecontract gesloten met oliehandelaar Argos.

Pas begin februari werd door de groep zelfstandige pomphouders, die nu nog veelal opereren onder de vleugels van de grote maatschappijen, een samenwerkingsverband opgericht onder de naam De Vrije Pomp. „Wij willen het ondernemerschap terug. Al onze handel en wandel wordt bepaald door de grote multinationals. Dat is vervelend, zeker als je bedenkt dat ze hun eigen pompstations, die ze ook allemaal hebben, bevoordelen. Zelfstandige pomphouders moeten bijvoorbeeld direct hun benzine afrekenen, terwijl de stations die direct eigendom zijn van de oliemaatschappijen daarvoor weken de tijd krijgen. Als pomphouder betaal je verder ook voor de Airmiles, de Rocks en de Freebees die je weggeeft. Als Peut kunnen we dat zelf invullen. Bij ons spaart een klant ook, maar dan voor bijvoorbeeld de lokale sportvereniging.”

„Het belang van de multinationals ligt primair bij de wereldhandel”, zegt Van Gennep. „Ik heb belang bij een goede binding met mijn directe marktgebied.”

'Revolutionair'

Nederland kent zo’n 4.000 pompstations; 1.600 daarvan zijn in handen van zelfstandige pomphouders. De rest is in handen van grote olieconcerns. Revolutionair noemt Klok het startschot van vandaag. „Niet eerder bundelden zoveel pomphouders hun krachten.”

Het is geen keuze uit luxe. „Als we nu niets doen, dan zijn we over tien jaar uitgespeeld en hebben de grote partijen het helemaal voor het zeggen”, besluit bestuurder Martijn van der Kolk van De Vrije Pomp.

https://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23297531/__Nieuwe_keten_pompstations__.html
 
Hoe lang gaat de prijs "laag" blijven?
Ik overweeg een 2000 liter tank in mijn achtertuin te laten plaatsen en die op het verwachte dieptepunt vol te gooien. Dan rijd ik nog ruim een jaar goedkoop.
 
ClioIVrijder zei:
Hoe lang gaat de prijs "laag" blijven?
Ik overweeg een 2000 liter tank in mijn achtertuin te laten plaatsen en die op het verwachte dieptepunt vol te gooien. Dan rijd ik nog ruim een jaar goedkoop.

Ik zou hem op een aanhangertje plaatsen zodat je onderweg niet hoeft te tanken.
 
Het is verschrikkelijk.. Zeker als je weleens op tv ziet dat de pomp houders met moeite hun hoofd boven water kunnen houden..
 
Wat is verschrikkelijk? De lagere olieprijs? Dan is de inkoopprijs voor de pomphouder toch ook lager?
 
In september heb ik nog diesel getankt voor €1,399, deze week voor €1,259.
Dit gaat lekker zo, scheelt ongeveer 10 Euro op een tank. :)
 
Precies. In Duitsland zag ik al prijzen van 1,179 voor een liter Diesel. De E10 was er vanavond 1,299.
 
Net getankt voor 1.499 Euro per liter, volgens mij heb ik nog nooit zo weinig betaald.

7 Dollar per gallon omgerekend dus. o_O
 
@ClioIVRijder en anderen, geniet er nog maar van zolang als het duurt en vooraf meer inslaan kan nooit kwaad natuurlijk.
Ik kom namelijk net het bericht tegen dat de (r)overheid per 1 januari 2015 de accijnzen voor de verandering weer eens gaat verhogen. De accijns op benzine wordt met 0,9 procent verhoogd en gaat 76,6 cent per liter bedragen.
Ook de accijns op diesel wordt verhoogd met 0,9 procent per liter en gaat 48,2 cent per liter bedragen. De accijns op LPG wordt opgeschroefd naar 18,5 cent per liter. Over de accijns wordt bovendien 21 procent BTW geheven.

https://www.telegraaf.nl/dft/geld/belastingen/23439260/__Accijns_op_benzine_omhoog_in_2015__.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter


De prijzen van de eerste keer dat ik tankte in 2010 gaan we natuurlijk bij lange na niet halen. Ik heb mijn auto in maart 2010 gekocht en maart/april, bij heel weinig rijden in het begin misschien mei getankt voor € 1,449 per liter bij de Tango. Daarna zijn er helaas verscheidene jaren geweest waarop de accijns verhoogd werd en bovendien is in de tussentijd de BTW van 19 naar 21 procent gegaan.

Overigens nog even als toevoeging, een litertje Euro 95 kost bij mijn Shell station vandaag de dag € 1,549 en een litertje Diesel kost bij mijn Shell station € 1,289.
Overigens zijn bij mijn Shell station van de winst (maakt een benzinestation dat nog?) nieuwe pompautomaten geplaatst. Dat wil zeggen dat de houders waar de slangen in hangen en de daaraan gekoppelde meters (hoeveel euro zit erin, hoeveel liter zit erin, wat kost het per liter) vervangen zijn.
Helaas zonder vooraankondiging (is dat gebruikelijk bij een benzinestation? Bij een supermarkt/andere winkel in ieder geval wel) van een sluiting van 3 dagen (maandag t/m woensdag daar niet kunnen tanken gezien het benzinestation tijdens de verbouwing gesloten was, dus moest ergens anders heen).
 
Echt... Walgelijke graaicultuur is het hier aan het worden. Na studeren wordt straks ook autorijden iets dat enkel nog toebehoort tot de elite...
 
De prijzen zijn zolang ik mijn auto heb nog nooit zo laag geweest. Waar ik 3 maand geleden €1,69 een koopje vond, heb ik vandaag bij de Firezone voor €1,47 getankt :D Houwe zo zou ik zeggen! :p
 
Klein pompstation de Birkt in Soest: 1,17 voor diesel en 1,51 voor benzine. Zij zijn in de regio altijd de goedkoopste. Ik zag vandaag nog in de directe omgeving pompstations met dieselprijzen van 1,30! Hoogste dieselprijs die ik me dit jaar herinner is 1,49.
 
Gemiddelde prijs Euro 95 hier in Polen nu rond de 1,05 :D https://www.brandstofprijzen.info/kaart-europa.php

Bij de "stunters" tank je voor een Euro per liter!
 
ginkelvanmichiel zei:
Echt... Walgelijke graaicultuur is het hier aan het worden. Na studeren wordt straks ook autorijden iets dat enkel nog toebehoort tot de elite...

Het vervoer hier in Nederland wordt je überhaupt steeds moeilijker gemaakt.
Autorijden is duur en wordt alleen nog maar duurder, en zoals u al zo mooi schetst wordt dat straks iets dat enkel nog toebehoort tot de elite.
Dan heb je nog het Openbaar Vervoer om ergens te komen, maar ook dat is hard achteruit gegaan sinds de OV chipkaart er is. Als je retour wilt met de trein betaal ik over een afstand van naar schatting ongeveer 10 kilometer € 5,60 vol tarief (€ 2,30 heen, € 2,30 terug en nog een toeslag van 1 euro omdat je een kaartje uit de NS kaartjesautomaat koopt) als je een kaartje koopt. Ben je in het bezit van een (anonieme) OV chipkaart dan wordt je nog harder gepakt.
Op een anonieme OV-chipkaart moet minstens 20 euro staan en daar heb je nog geen meter voor gereisd. Wil ik nog minstens 1x retour dan moet er dus 25 euro op staan. Een gepersonaliseerde kaart moet overigens ook € 10,00 op staan standaard en ook dan heb je nog geen meter gereisd. Voor sommige mensen is dat heel veel geld!!! Als 2e voorbeeld zal ik ook meteen de bus erbij pakken. Deze rijdt vaak met een gigantische omweg door allerlei stadsdelen waardoor je alleen maar extra betaald omdat er geen bus is die 1 rechte lijn volgt.
Toevallig ken ik via via een alleenstaand iemand die 10/15 jaar geleden de auto eruit gedaan heeft omdat die te duur werd en het OV goedkoper was als een auto. Vandaag de dag is dat niet meer het geval volgens mij, maar degene heeft bij mijn weten geen auto meer aangeschaft. Ik heb geen idee wat daar de reden van is, en dat hoef ik ook niet te weten maar dit voorbeeld wilde ik wel even schetsen.

Jacob106xs zei:
De prijzen zijn zolang ik mijn auto heb nog nooit zo laag geweest. Waar ik 3 maand geleden €1,69 een koopje vond, heb ik vandaag bij de Firezone voor €1,47 getankt :D Houwe zo zou ik zeggen! :p

Zie mijn post van vandaag (12-12-2014 17.36u), dat gaat dus helaas niet gebeuren.
Per het nieuwe jaar is het weer duurder.......

Highland zei:
Klein pompstation de Birkt in Soest: 1,17 voor diesel en 1,51 voor benzine. Zij zijn in de regio altijd de goedkoopste. Ik zag vandaag nog in de directe omgeving pompstations met dieselprijzen van 1,30! Hoogste dieselprijs die ik me dit jaar herinner is 1,49.

De ANAC in Nijmegen stond vandaag ook op € 1,51 voor benzine. Diesel was wel over de € 1,20 dacht ik, maar die zijn hier in de regio wel het goedkoopste.
Ik weet overigens dat ze ook vestigingen in Arnhem hebben.
 
@eerste-opel,
Je bent zo jong, en zó gefrustreerd. Dat kan gewoon niet gezond zijn. Kijk dat je uit je nek lult is tot daar aan toe. Dat je geen flauw idee hebt waarover je het hebt, er uiterst curieuze principes op nahoudt en geen flauw benul hebt hoe deze maatschappij in elkaar zit, soit. Maar al die frustraties die je eruit braakt... Man man man, zoek een goede psycholoog en leer eens van het leven te genieten.

ginkelvanmichiel zei:
Echt... Walgelijke graaicultuur is het hier aan het worden. Na studeren wordt straks ook autorijden iets dat enkel nog toebehoort tot de elite...

Michiel, zoek eens op wat graaicultuur betekent. Niemand wordt hier beter van, ook de politiek niet. Jij wilt goedkoper auto kunnen rijden? Prima, je eigen risico in de zorg wordt verhoogd tot 1.250 euro, huur-, kinder- en zorgtoeslag wordt afgeschaft, BTW wordt verhoogd naar 25%, fileprobleem wordt jouw probleem want er is geen geld meer... Moet ik doorgaan? Nee, alles om te zorgen dat jij je autootje kunt blijven rijden. Ouderenzorg, onderwijs, gehandicaptenzorg.... Vergeet het maar, want jij moet in je autootje kunnen blijven rijden!

Bedenk eens waarover je het hebt en stop met sneeuwbal-achtige geroeptoeter, want dat is wat je nu aan het doen bent. Het gaat om nog een cent per liter, maar toch zou het nu ineens voor de elite zijn? Wat een onzin zeg. Dit is gewoon achter elkaar aan hobbelen en klagen over de overheid. En dan roeptoeteren dat politici er beter van worden. Natuurlijk...
En studeren voor de elite? Verdiep je eens in collegegelden, het leengedrag van huidige studenten en het gebruik van OV-kaarten.
In de politiek moet je keuzes maken, helemaal als we allemaal tegelijk roepen dat het crisis is en daardoor ook daadwerkelijk in een crisis geraken. Natuurlijk zijn dit geen toffe keuzes, maar een auto of kunnen studeren iets duurder maken zorgt er wel voor dat gehandicapten of bejaarden niet op straat komen. Dat die met de overgebleven, beperkte middelen nog geholpen kunnen worden en niet aan hun lot overgelaten worden. Jij kunt die extra cent per liter echt wel missen, maar bejaarden of gehandicapten die niet weerbaar zijn kunnen hun zorg niet missen. En dat is een maatschappij!
 
Het valt me op dat de benzine "in de provincie" (onder de 1.60) een stuk goedkoper is dan langs de A-wegen.
Ik heb alle bonnetjes bewaard. Zodra ik tijd heb, maar ik even een statistiekje.
 
Rob0032 zei:
@eerste-opel,
Je bent zo jong, en zó gefrustreerd. Dat kan gewoon niet gezond zijn. Kijk dat je uit je nek lult is tot daar aan toe. Dat je geen flauw idee hebt waarover je het hebt, er uiterst curieuze principes op nahoudt en geen flauw benul hebt hoe deze maatschappij in elkaar zit, soit. Maar al die frustraties die je eruit braakt... Man man man, zoek een goede psycholoog en leer eens van het leven te genieten.

ginkelvanmichiel zei:
Echt... Walgelijke graaicultuur is het hier aan het worden. Na studeren wordt straks ook autorijden iets dat enkel nog toebehoort tot de elite...

Michiel, zoek eens op wat graaicultuur betekent. Niemand wordt hier beter van, ook de politiek niet. Jij wilt goedkoper auto kunnen rijden? Prima, je eigen risico in de zorg wordt verhoogd tot 1.250 euro, huur-, kinder- en zorgtoeslag wordt afgeschaft, BTW wordt verhoogd naar 25%, fileprobleem wordt jouw probleem want er is geen geld meer... Moet ik doorgaan? Nee, alles om te zorgen dat jij je autootje kunt blijven rijden. Ouderenzorg, onderwijs, gehandicaptenzorg.... Vergeet het maar, want jij moet in je autootje kunnen blijven rijden!

Bedenk eens waarover je het hebt en stop met sneeuwbal-achtige geroeptoeter, want dat is wat je nu aan het doen bent. Het gaat om nog een cent per liter, maar toch zou het nu ineens voor de elite zijn? Wat een onzin zeg. Dit is gewoon achter elkaar aan hobbelen en klagen over de overheid. En dan roeptoeteren dat politici er beter van worden. Natuurlijk...
En studeren voor de elite? Verdiep je eens in collegegelden, het leengedrag van huidige studenten en het gebruik van OV-kaarten.
In de politiek moet je keuzes maken, helemaal als we allemaal tegelijk roepen dat het crisis is en daardoor ook daadwerkelijk in een crisis geraken. Natuurlijk zijn dit geen toffe keuzes, maar een auto of kunnen studeren iets duurder maken zorgt er wel voor dat gehandicapten of bejaarden niet op straat komen. Dat die met de overgebleven, beperkte middelen nog geholpen kunnen worden en niet aan hun lot overgelaten worden. Jij kunt die extra cent per liter echt wel missen, maar bejaarden of gehandicapten die niet weerbaar zijn kunnen hun zorg niet missen. En dat is een maatschappij!

Laat ik ook hier even netjes op je reageren Rob0032. In het andere topic in de sectie 'Verkeer' heb ik net ook al even op je post gereageerd. Voor het uit de nek lullen staat daar een verklaring voor.
Ik zie persoonlijk overigens niet in wat er in dit topic verkeerd gaat. Ik heb eind van de middag een post geplaatst met een nieuwsbericht dat de accijnzen weer eens omhoog gaan. Daar balen we allemaal van mag ik aannemen en bovendien reageer ik op een post van ClioIVRijder van 5 december waarin die zich afvraagt hoelang de prijs nog laag gaat blijven.
De post van 19.49u is misschien een stuk kritischer van mijn kant maar ook daar staan geen onwaarheden in.
Ik heb zelf een schurfthekel aan het OV (meermaals voorgekomen dat bij de trein van 07.55u mensen op het perron achterblijven, maar de NS doet er niets aan of laat 15 minuten eerder een trein rijden terwijl de schoolgaande jeugd waaronder ik niet meer val, maar meestal wel mee samen reis liever een 15 minuten later nog een trein heeft). Bussen hebben daarnaast ook altijd vertraging waardoor je net weer de benodigde aansluiting mist.

Ik zelf heb er over het algemeen geen problemen qua financiën, maar anderen (ook in mijn omgeving aan vrienden/familie) wordt het wel onmogelijk gemaakt en dat wil ik graag schetsen in de quote op ginkelvanmichiel.
Ik vind het echter wel zonde van mijn 20 euro die op een anonieme OV chipkaart niets staan te doen, maar daar is niets aan te veranderen en daar ben ik me ook wel van bewust.

Voor wat betreft de quote op Jacob106xs. Deze had ik inderdaad achterwege moeten laten aangezien ik er zelf al een post aan gewijd had waar ik alleen maar naar verwijs.
 
Ff iets anders: zodra de benzineprijzen de pan uit rijzen gingen we door middel van stakingen (langzaam rijden op de snelweg, op het Malieveld allemaal leuzen roepen, tankstations boycotten, etc.) ons onvree uitten.

Maar nu is er het omgekeerde aan de hand. De brandstofprijzen worden weer betaalbaar laag.
Wat mij betreft houden we een landelijke Tevreden-dag, met slagroomgebak en gratis olie-bollen.

Is het een idee? Hoe zou dit vorm kunnen krijgen?
 
Wie moeten we daar voor bedanken dan?
Rusland?
IS?
Opec?
Schaligasproducenten?

De Nederlandse overheid heeft er in ieder geval niet veel mee te maken.
Die verhoogt de accijns alleen maar.
 
eerste-opel zei:
Rob0032 zei:
@eerste-opel,
Je bent zo jong, en zó gefrustreerd. Dat kan gewoon niet gezond zijn. Kijk dat je uit je nek lult is tot daar aan toe. Dat je geen flauw idee hebt waarover je het hebt, er uiterst curieuze principes op nahoudt en geen flauw benul hebt hoe deze maatschappij in elkaar zit, soit. Maar al die frustraties die je eruit braakt... Man man man, zoek een goede psycholoog en leer eens van het leven te genieten.

ginkelvanmichiel zei:
Echt... Walgelijke graaicultuur is het hier aan het worden. Na studeren wordt straks ook autorijden iets dat enkel nog toebehoort tot de elite...

Michiel, zoek eens op wat graaicultuur betekent. Niemand wordt hier beter van, ook de politiek niet. Jij wilt goedkoper auto kunnen rijden? Prima, je eigen risico in de zorg wordt verhoogd tot 1.250 euro, huur-, kinder- en zorgtoeslag wordt afgeschaft, BTW wordt verhoogd naar 25%, fileprobleem wordt jouw probleem want er is geen geld meer... Moet ik doorgaan? Nee, alles om te zorgen dat jij je autootje kunt blijven rijden. Ouderenzorg, onderwijs, gehandicaptenzorg.... Vergeet het maar, want jij moet in je autootje kunnen blijven rijden!

Bedenk eens waarover je het hebt en stop met sneeuwbal-achtige geroeptoeter, want dat is wat je nu aan het doen bent. Het gaat om nog een cent per liter, maar toch zou het nu ineens voor de elite zijn? Wat een onzin zeg. Dit is gewoon achter elkaar aan hobbelen en klagen over de overheid. En dan roeptoeteren dat politici er beter van worden. Natuurlijk...
En studeren voor de elite? Verdiep je eens in collegegelden, het leengedrag van huidige studenten en het gebruik van OV-kaarten.
In de politiek moet je keuzes maken, helemaal als we allemaal tegelijk roepen dat het crisis is en daardoor ook daadwerkelijk in een crisis geraken. Natuurlijk zijn dit geen toffe keuzes, maar een auto of kunnen studeren iets duurder maken zorgt er wel voor dat gehandicapten of bejaarden niet op straat komen. Dat die met de overgebleven, beperkte middelen nog geholpen kunnen worden en niet aan hun lot overgelaten worden. Jij kunt die extra cent per liter echt wel missen, maar bejaarden of gehandicapten die niet weerbaar zijn kunnen hun zorg niet missen. En dat is een maatschappij!

Laat ik ook hier even netjes op je reageren Rob0032. In het andere topic in de sectie 'Verkeer' heb ik net ook al even op je post gereageerd. Voor het uit de nek lullen staat daar een verklaring voor.
Ik zie persoonlijk overigens niet in wat er in dit topic verkeerd gaat. Ik heb eind van de middag een post geplaatst met een nieuwsbericht dat de accijnzen weer eens omhoog gaan. Daar balen we allemaal van mag ik aannemen en bovendien reageer ik op een post van ClioIVRijder van 5 december waarin die zich afvraagt hoelang de prijs nog laag gaat blijven.
De post van 19.49u is misschien een stuk kritischer van mijn kant maar ook daar staan geen onwaarheden in.
Ik heb zelf een schurfthekel aan het OV (meermaals voorgekomen dat bij de trein van 07.55u mensen op het perron achterblijven, maar de NS doet er niets aan of laat 15 minuten eerder een trein rijden terwijl de schoolgaande jeugd waaronder ik niet meer val, maar meestal wel mee samen reis liever een 15 minuten later nog een trein heeft). Bussen hebben daarnaast ook altijd vertraging waardoor je net weer de benodigde aansluiting mist.

Ik zelf heb er over het algemeen geen problemen qua financiën, maar anderen (ook in mijn omgeving aan vrienden/familie) wordt het wel onmogelijk gemaakt en dat wil ik graag schetsen in de quote op ginkelvanmichiel.
Ik vind het echter wel zonde van mijn 20 euro die op een anonieme OV chipkaart niets staan te doen, maar daar is niets aan te veranderen en daar ben ik me ook wel van bewust.

Voor wat betreft de quote op Jacob106xs. Deze had ik inderdaad achterwege moeten laten aangezien ik er zelf al een post aan gewijd had waar ik alleen maar naar verwijs.

Je posts, en ook deze, barst van de onwaarheden en verdraaide waarheden. Dat is prima, leef lekker in je eigen waarheid, maar ik vraag me dan af wat je bijdrage toevoegt in casu. Je klaagt over dingen die onvermijdelijk zijn, zoals die 20 euro. Zullen we daar 5 euro van maken, of liever 0 euro? Prima, vergroot de kans op zwartrijden en dus de kosten van het OV nog verder vergroot. Wil je dat dan? Die 20 euro gebruik je overigens gewoon als je met 21 euro incheckt, en wordt zelfs een negatief bedrag als je over grote afstand reist.
Ook je 'waarheden' van doorrijdende treinen en bussen die 'altijd' te laat komen gaan natuurlijk nergens over. Zal vast een keer gebeurd zijn, maar echt geen structureel probleem. Laat staan 'altijd'....

En daarom zeg ik dat je in je eigen waarheden leeft. Prima, maar houd zoiets dan lekker voor je. En als jij zo'n schurfthekel hebt aan het OV, dan moet je lekker in je auto blijven rondtuffen en niet klagen over de brandstofprijzen.

@Hotdog,
LOL!
Ik ben vooral benieuwd of men nu ook gaat opkomen voor de tankstations omdat ze inkomsten missen door de lage brandstofprijzen. Vast niet...
 
Rob0032 zei:
@eerste-opel,
Je bent zo jong, en zó gefrustreerd. Dat kan gewoon niet gezond zijn. Kijk dat je uit je nek lult is tot daar aan toe. Dat je geen flauw idee hebt waarover je het hebt, er uiterst curieuze principes op nahoudt en geen flauw benul hebt hoe deze maatschappij in elkaar zit, soit. Maar al die frustraties die je eruit braakt... Man man man, zoek een goede psycholoog en leer eens van het leven te genieten.

ginkelvanmichiel zei:
Echt... Walgelijke graaicultuur is het hier aan het worden. Na studeren wordt straks ook autorijden iets dat enkel nog toebehoort tot de elite...

Michiel, zoek eens op wat graaicultuur betekent. Niemand wordt hier beter van, ook de politiek niet. Jij wilt goedkoper auto kunnen rijden? Prima, je eigen risico in de zorg wordt verhoogd tot 1.250 euro, huur-, kinder- en zorgtoeslag wordt afgeschaft, BTW wordt verhoogd naar 25%, fileprobleem wordt jouw probleem want er is geen geld meer... Moet ik doorgaan? Nee, alles om te zorgen dat jij je autootje kunt blijven rijden. Ouderenzorg, onderwijs, gehandicaptenzorg.... Vergeet het maar, want jij moet in je autootje kunnen blijven rijden!

Bedenk eens waarover je het hebt en stop met sneeuwbal-achtige geroeptoeter, want dat is wat je nu aan het doen bent. Het gaat om nog een cent per liter, maar toch zou het nu ineens voor de elite zijn? Wat een onzin zeg. Dit is gewoon achter elkaar aan hobbelen en klagen over de overheid. En dan roeptoeteren dat politici er beter van worden. Natuurlijk...
En studeren voor de elite? Verdiep je eens in collegegelden, het leengedrag van huidige studenten en het gebruik van OV-kaarten.
In de politiek moet je keuzes maken, helemaal als we allemaal tegelijk roepen dat het crisis is en daardoor ook daadwerkelijk in een crisis geraken. Natuurlijk zijn dit geen toffe keuzes, maar een auto of kunnen studeren iets duurder maken zorgt er wel voor dat gehandicapten of bejaarden niet op straat komen. Dat die met de overgebleven, beperkte middelen nog geholpen kunnen worden en niet aan hun lot overgelaten worden. Jij kunt die extra cent per liter echt wel missen, maar bejaarden of gehandicapten die niet weerbaar zijn kunnen hun zorg niet missen. En dat is een maatschappij!

Want autobelastingen zijn de enige inkomsten en de ouderenzorg, onderwijs en gehandicaptenzorg zijn de enige uitgaven...? Jou standpunt is met zo'n argument net zozeer kortzichtig.
 
BMW Power zei:
Rob0032 zei:
@eerste-opel,
Je bent zo jong, en zó gefrustreerd. Dat kan gewoon niet gezond zijn. Kijk dat je uit je nek lult is tot daar aan toe. Dat je geen flauw idee hebt waarover je het hebt, er uiterst curieuze principes op nahoudt en geen flauw benul hebt hoe deze maatschappij in elkaar zit, soit. Maar al die frustraties die je eruit braakt... Man man man, zoek een goede psycholoog en leer eens van het leven te genieten.

ginkelvanmichiel zei:
Echt... Walgelijke graaicultuur is het hier aan het worden. Na studeren wordt straks ook autorijden iets dat enkel nog toebehoort tot de elite...

Michiel, zoek eens op wat graaicultuur betekent. Niemand wordt hier beter van, ook de politiek niet. Jij wilt goedkoper auto kunnen rijden? Prima, je eigen risico in de zorg wordt verhoogd tot 1.250 euro, huur-, kinder- en zorgtoeslag wordt afgeschaft, BTW wordt verhoogd naar 25%, fileprobleem wordt jouw probleem want er is geen geld meer... Moet ik doorgaan? Nee, alles om te zorgen dat jij je autootje kunt blijven rijden. Ouderenzorg, onderwijs, gehandicaptenzorg.... Vergeet het maar, want jij moet in je autootje kunnen blijven rijden!

Bedenk eens waarover je het hebt en stop met sneeuwbal-achtige geroeptoeter, want dat is wat je nu aan het doen bent. Het gaat om nog een cent per liter, maar toch zou het nu ineens voor de elite zijn? Wat een onzin zeg. Dit is gewoon achter elkaar aan hobbelen en klagen over de overheid. En dan roeptoeteren dat politici er beter van worden. Natuurlijk...
En studeren voor de elite? Verdiep je eens in collegegelden, het leengedrag van huidige studenten en het gebruik van OV-kaarten.
In de politiek moet je keuzes maken, helemaal als we allemaal tegelijk roepen dat het crisis is en daardoor ook daadwerkelijk in een crisis geraken. Natuurlijk zijn dit geen toffe keuzes, maar een auto of kunnen studeren iets duurder maken zorgt er wel voor dat gehandicapten of bejaarden niet op straat komen. Dat die met de overgebleven, beperkte middelen nog geholpen kunnen worden en niet aan hun lot overgelaten worden. Jij kunt die extra cent per liter echt wel missen, maar bejaarden of gehandicapten die niet weerbaar zijn kunnen hun zorg niet missen. En dat is een maatschappij!

Want autobelastingen zijn de enige inkomsten en de ouderenzorg, onderwijs en gehandicaptenzorg zijn de enige uitgaven...? Jou standpunt is met zo'n argument net zozeer kortzichtig.

Dat zijn respectievelijk grote inkomsten en grote uitgaven, dus zo kortzichtig is dat niet. In 2013 werd er 13.328.000.000 liter brandstof verkocht in Nederland, wat dan zou neerkomen op iets meer dan 133 miljoen euro aan extra opbrengsten. Voor die ene lousy cent die we gemakkelijk kunnen missen. Als je dan bedenkt hoe veel er bezuinigd moet worden op zorg en onderwijs, dan is dit geen slechte oplossing om kwetsbare groepen enigszins te ontzien. Lijkt me toch niet zo heel kortzichtig...
 
Rob0032 zei:
Dat zijn respectievelijk grote inkomsten en grote uitgaven, dus zo kortzichtig is dat niet. In 2013 werd er 13.328.000.000 liter brandstof verkocht in Nederland, wat dan zou neerkomen op iets meer dan 133 miljoen euro aan extra opbrengsten. Voor die ene lousy cent die we gemakkelijk kunnen missen. Als je dan bedenkt hoe veel er bezuinigd moet worden op zorg en onderwijs, dan is dit geen slechte oplossing om kwetsbare groepen enigszins te ontzien. Lijkt me toch niet zo heel kortzichtig...

Ik vind ervan uitgaan dat belastingverhogingen (wat voor belastingen dan ook..) met X% ook leidt tot een inkomstenverhoging van X% juist wél kortzichtig.

Ik zoek de oplossing liever aan de kostenkant van de begroting. Het gaat mij persoonlijk niet om deze ene cent, die kan ik missen en daar rij ik geen kilometer minder om, maar het gaat om het signaal dat er wéér iets verhoogd wordt met het doel meer inkomsten te genereren.
 
BMW Power zei:
Rob0032 zei:
Dat zijn respectievelijk grote inkomsten en grote uitgaven, dus zo kortzichtig is dat niet. In 2013 werd er 13.328.000.000 liter brandstof verkocht in Nederland, wat dan zou neerkomen op iets meer dan 133 miljoen euro aan extra opbrengsten. Voor die ene lousy cent die we gemakkelijk kunnen missen. Als je dan bedenkt hoe veel er bezuinigd moet worden op zorg en onderwijs, dan is dit geen slechte oplossing om kwetsbare groepen enigszins te ontzien. Lijkt me toch niet zo heel kortzichtig...

Ik vind ervan uitgaan dat belastingverhogingen (wat voor belastingen dan ook..) met X% ook leidt tot een inkomstenverhoging van X% juist wél kortzichtig.

Ik zoek de oplossing liever aan de kostenkant van de begroting. Het gaat mij persoonlijk niet om deze ene cent, die kan ik missen en daar rij ik geen kilometer minder om, maar het gaat om het signaal dat er wéér iets verhoogd wordt met het doel meer inkomsten te genereren.

Vreemd dat je mijn stelling kortzichtig noemt, en dan in je laatste zin zegt dat exact hetzelfde ook het signaal is. Niet echt logisch... En ik zeg ook niet dat er evenredig meer inkomsten zullen zijn hoor, begrijp me niet verkeerd. M'n punt was meer hoe je heel veel geld kunt ophalen met een uiterst minimale lastenverzwaring. Dat er om die ene lullige cent nog wat meer mensen de grens over gaan geloof ik meteen. Die mensen herken je meestal aan het harde roepen dat pompstations in de grensregio benadeeld worden... Ironisch.

Ik ben met je eens dat er aan de kant van de kosten heel wat kan veranderen, en door bezuinigingen gebeurt dat ook zo veel als mogelijk. Maar juist die afbraak van het zorgsysteem kun je (deels) opvangen met een minimale lastenverzwaring.
 
Terug
Bovenaan