Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
ClioIVrijder zei:
exroosje zei:ClioIVrijder zei:
In elk geval grote bedrijven hebben eigen inkoopcontracten voor benzine. Voor hen is de bij de pomp geadverteerde prijs daarmee irrelevant. Zij betalen een afgesproken kortingsprijs tov landelijke adviesprijs. Dus kunnen hun medewerkers tanken waar ze willen, ook langs de snelweg. Kennelijk verandert dat nu? Of mogelijk kon KLM meer korting bedingen als ze niet meer langs de snelweg tankte...
Dat staat er niet Rob.Rob0032 zei:Huh? Ik ben niet zo thuis in deze branche, maar ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. Brandstof (ik neem dat je dat bedoelt met 'benzine') vooraf inkopen voor een vaste prijs?
Zaterdag €1,579 bij de Peek Autoservice in Bodegraven. Voor de niet-topografen onder ons: Bodegraven ligt midden in het Groene Hart.Durashift zei:€ 1,56 vandaag bij de Dwaze (Tango) Donderdag.![]()
Joël D. zei:Dat staat er niet Rob.Rob0032 zei:Huh? Ik ben niet zo thuis in deze branche, maar ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. Brandstof (ik neem dat je dat bedoelt met 'benzine') vooraf inkopen voor een vaste prijs?![]()
exroosje zei:In elk geval grote bedrijven hebben eigen inkoopcontracten voor benzine. Voor hen is de bij de pomp geadverteerde prijs daarmee irrelevant. Zij betalen een afgesproken kortingsprijs tov landelijke adviesprijs.
Rob0032 zei:exroosje zei:ClioIVrijder zei:
In elk geval grote bedrijven hebben eigen inkoopcontracten voor benzine. Voor hen is de bij de pomp geadverteerde prijs daarmee irrelevant. Zij betalen een afgesproken kortingsprijs tov landelijke adviesprijs. Dus kunnen hun medewerkers tanken waar ze willen, ook langs de snelweg. Kennelijk verandert dat nu? Of mogelijk kon KLM meer korting bedingen als ze niet meer langs de snelweg tankte...
Huh? Ik ben niet zo thuis in deze branche, maar ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. Brandstof (ik neem dat je dat bedoelt met 'benzine') vooraf inkopen voor een vaste prijs?
Rob0032 zei:Joël D. zei:Dat staat er niet Rob.Rob0032 zei:Huh? Ik ben niet zo thuis in deze branche, maar ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. Brandstof (ik neem dat je dat bedoelt met 'benzine') vooraf inkopen voor een vaste prijs?![]()
Ah nee?
exroosje zei:In elk geval grote bedrijven hebben eigen inkoopcontracten voor benzine. Voor hen is de bij de pomp geadverteerde prijs daarmee irrelevant. Zij betalen een afgesproken kortingsprijs tov landelijke adviesprijs.
jef zei:De benzinepompen zouden een keer per jaar op hun prijsborden de prijzen ZONDER BTW en ZONDER Accijnsen moeten vermelden. Het liefst in de week dat er verkiezingen zijn
Brandstofprijzen zonder belastingen
Telegraaf zei:Een groep van 100 zelfstandige pomphouders zet vanaf vandaag de aanval in op de gevestigde oliemaatschappijen. Onder de naam Peut wordt een nieuwe benzineketen opgericht.
Binnen twee jaar moeten 300 benzinestations die naam dragen. Vanmiddag wordt de allereerste vestiging daarvan in het Zuid-Hollandse Moordrecht, van pomphouder Pieter van Gennep, geopend. „Dit zal de eerste zijn. De rest van Nederland volgt snel”, zegt initiatiefnemer Ewout Klok. De groep heeft er genoeg van dat ze zoveel moeten dansen naar de pijpen van de miljardenconcerns.
'Markt verandert continu'
Zo daalt bijvoorbeeld de wereldwijde olieprijs, maar gaat er bij benzineprijs aan de pomp maar weinig van af. „Wij willen snel kunnen handelen”, zegt initiatiefnemer Ewout Klok. „Als pomphouders hebben we altijd langjarige overeenkomsten met de oliemaatschappijen. Zo zitten we vijf jaar vast aan onze brandstofleverancier. Die kan halstarrig hoge prijzen blijven rekenen. Dat is niet logisch, want de markt verandert continu. Wij willen veel meer flexibiliteit, met direct opzegbare contracten.”
Argos
Er is een afnamecontract gesloten met oliehandelaar Argos.
Pas begin februari werd door de groep zelfstandige pomphouders, die nu nog veelal opereren onder de vleugels van de grote maatschappijen, een samenwerkingsverband opgericht onder de naam De Vrije Pomp. „Wij willen het ondernemerschap terug. Al onze handel en wandel wordt bepaald door de grote multinationals. Dat is vervelend, zeker als je bedenkt dat ze hun eigen pompstations, die ze ook allemaal hebben, bevoordelen. Zelfstandige pomphouders moeten bijvoorbeeld direct hun benzine afrekenen, terwijl de stations die direct eigendom zijn van de oliemaatschappijen daarvoor weken de tijd krijgen. Als pomphouder betaal je verder ook voor de Airmiles, de Rocks en de Freebees die je weggeeft. Als Peut kunnen we dat zelf invullen. Bij ons spaart een klant ook, maar dan voor bijvoorbeeld de lokale sportvereniging.”
„Het belang van de multinationals ligt primair bij de wereldhandel”, zegt Van Gennep. „Ik heb belang bij een goede binding met mijn directe marktgebied.”
'Revolutionair'
Nederland kent zo’n 4.000 pompstations; 1.600 daarvan zijn in handen van zelfstandige pomphouders. De rest is in handen van grote olieconcerns. Revolutionair noemt Klok het startschot van vandaag. „Niet eerder bundelden zoveel pomphouders hun krachten.”
Het is geen keuze uit luxe. „Als we nu niets doen, dan zijn we over tien jaar uitgespeeld en hebben de grote partijen het helemaal voor het zeggen”, besluit bestuurder Martijn van der Kolk van De Vrije Pomp.
https://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23297531/__Nieuwe_keten_pompstations__.html
Twix zei:Twix zei:A3-White zei:$ 3.48 voor een gallon, Twix zal wel de minst dure zijn.
Twixin zei dat we rond de $ 3.30 zitten voor supreme. Normaal zit volgens mij rond de 3 dollar.
Net even getankt. $ 2,80 per gallon.... een gallon is 3.8 liter.
ClioIVrijder zei:Hoe lang gaat de prijs "laag" blijven?
Ik overweeg een 2000 liter tank in mijn achtertuin te laten plaatsen en die op het verwachte dieptepunt vol te gooien. Dan rijd ik nog ruim een jaar goedkoop.
Twix zei:Twix zei:Twix zei:A3-White zei:$ 3.48 voor een gallon, Twix zal wel de minst dure zijn.
Twixin zei dat we rond de $ 3.30 zitten voor supreme. Normaal zit volgens mij rond de 3 dollar.
Vandaag getankt: $ 2,40 per gallon.
su ki zei:Het is verschrikkelijk.. Zeker als je weleens op tv ziet dat de pomp houders met moeite hun hoofd boven water kunnen houden..
Twix zei:Twix zei:Twix zei:Twix zei:A3-White zei:$ 3.48 voor een gallon, Twix zal wel de minst dure zijn.
Vandaag getankt: $ 2,40 per gallon.
Gisteren getankt: $ 2,30 per gallon.
Overigens nog even als toevoeging, een litertje Euro 95 kost bij mijn Shell station vandaag de dag € 1,549 en een litertje Diesel kost bij mijn Shell station € 1,289.
Overigens zijn bij mijn Shell station van de winst (maakt een benzinestation dat nog?) nieuwe pompautomaten geplaatst. Dat wil zeggen dat de houders waar de slangen in hangen en de daaraan gekoppelde meters (hoeveel euro zit erin, hoeveel liter zit erin, wat kost het per liter) vervangen zijn.
Helaas zonder vooraankondiging (is dat gebruikelijk bij een benzinestation? Bij een supermarkt/andere winkel in ieder geval wel) van een sluiting van 3 dagen (maandag t/m woensdag daar niet kunnen tanken gezien het benzinestation tijdens de verbouwing gesloten was, dus moest ergens anders heen).
Carkiller zei:Hier net getankt voor 1.479 bij de Tango in Nootdorp.
Is weer zo'n dwaze donderdag actie vandaag.
ginkelvanmichiel zei:Echt... Walgelijke graaicultuur is het hier aan het worden. Na studeren wordt straks ook autorijden iets dat enkel nog toebehoort tot de elite...
Jacob106xs zei:De prijzen zijn zolang ik mijn auto heb nog nooit zo laag geweest. Waar ik 3 maand geleden €1,69 een koopje vond, heb ik vandaag bij de Firezone voor €1,47 getanktHouwe zo zou ik zeggen!
![]()
Highland zei:Klein pompstation de Birkt in Soest: 1,17 voor diesel en 1,51 voor benzine. Zij zijn in de regio altijd de goedkoopste. Ik zag vandaag nog in de directe omgeving pompstations met dieselprijzen van 1,30! Hoogste dieselprijs die ik me dit jaar herinner is 1,49.
ginkelvanmichiel zei:Echt... Walgelijke graaicultuur is het hier aan het worden. Na studeren wordt straks ook autorijden iets dat enkel nog toebehoort tot de elite...
Carfanatic zei:Carkiller zei:Hier net getankt voor 1.479 bij de Tango in Nootdorp.
Is weer zo'n dwaze donderdag actie vandaag.
ik lach me altijd kapot om de rij die er op zo'n dag staat.
Rob0032 zei:@eerste-opel,
Je bent zo jong, en zó gefrustreerd. Dat kan gewoon niet gezond zijn. Kijk dat je uit je nek lult is tot daar aan toe. Dat je geen flauw idee hebt waarover je het hebt, er uiterst curieuze principes op nahoudt en geen flauw benul hebt hoe deze maatschappij in elkaar zit, soit. Maar al die frustraties die je eruit braakt... Man man man, zoek een goede psycholoog en leer eens van het leven te genieten.
Michiel, zoek eens op wat graaicultuur betekent. Niemand wordt hier beter van, ook de politiek niet. Jij wilt goedkoper auto kunnen rijden? Prima, je eigen risico in de zorg wordt verhoogd tot 1.250 euro, huur-, kinder- en zorgtoeslag wordt afgeschaft, BTW wordt verhoogd naar 25%, fileprobleem wordt jouw probleem want er is geen geld meer... Moet ik doorgaan? Nee, alles om te zorgen dat jij je autootje kunt blijven rijden. Ouderenzorg, onderwijs, gehandicaptenzorg.... Vergeet het maar, want jij moet in je autootje kunnen blijven rijden!
Bedenk eens waarover je het hebt en stop met sneeuwbal-achtige geroeptoeter, want dat is wat je nu aan het doen bent. Het gaat om nog een cent per liter, maar toch zou het nu ineens voor de elite zijn? Wat een onzin zeg. Dit is gewoon achter elkaar aan hobbelen en klagen over de overheid. En dan roeptoeteren dat politici er beter van worden. Natuurlijk...
En studeren voor de elite? Verdiep je eens in collegegelden, het leengedrag van huidige studenten en het gebruik van OV-kaarten.
In de politiek moet je keuzes maken, helemaal als we allemaal tegelijk roepen dat het crisis is en daardoor ook daadwerkelijk in een crisis geraken. Natuurlijk zijn dit geen toffe keuzes, maar een auto of kunnen studeren iets duurder maken zorgt er wel voor dat gehandicapten of bejaarden niet op straat komen. Dat die met de overgebleven, beperkte middelen nog geholpen kunnen worden en niet aan hun lot overgelaten worden. Jij kunt die extra cent per liter echt wel missen, maar bejaarden of gehandicapten die niet weerbaar zijn kunnen hun zorg niet missen. En dat is een maatschappij!
eerste-opel zei:Rob0032 zei:@eerste-opel,
Je bent zo jong, en zó gefrustreerd. Dat kan gewoon niet gezond zijn. Kijk dat je uit je nek lult is tot daar aan toe. Dat je geen flauw idee hebt waarover je het hebt, er uiterst curieuze principes op nahoudt en geen flauw benul hebt hoe deze maatschappij in elkaar zit, soit. Maar al die frustraties die je eruit braakt... Man man man, zoek een goede psycholoog en leer eens van het leven te genieten.
Michiel, zoek eens op wat graaicultuur betekent. Niemand wordt hier beter van, ook de politiek niet. Jij wilt goedkoper auto kunnen rijden? Prima, je eigen risico in de zorg wordt verhoogd tot 1.250 euro, huur-, kinder- en zorgtoeslag wordt afgeschaft, BTW wordt verhoogd naar 25%, fileprobleem wordt jouw probleem want er is geen geld meer... Moet ik doorgaan? Nee, alles om te zorgen dat jij je autootje kunt blijven rijden. Ouderenzorg, onderwijs, gehandicaptenzorg.... Vergeet het maar, want jij moet in je autootje kunnen blijven rijden!
Bedenk eens waarover je het hebt en stop met sneeuwbal-achtige geroeptoeter, want dat is wat je nu aan het doen bent. Het gaat om nog een cent per liter, maar toch zou het nu ineens voor de elite zijn? Wat een onzin zeg. Dit is gewoon achter elkaar aan hobbelen en klagen over de overheid. En dan roeptoeteren dat politici er beter van worden. Natuurlijk...
En studeren voor de elite? Verdiep je eens in collegegelden, het leengedrag van huidige studenten en het gebruik van OV-kaarten.
In de politiek moet je keuzes maken, helemaal als we allemaal tegelijk roepen dat het crisis is en daardoor ook daadwerkelijk in een crisis geraken. Natuurlijk zijn dit geen toffe keuzes, maar een auto of kunnen studeren iets duurder maken zorgt er wel voor dat gehandicapten of bejaarden niet op straat komen. Dat die met de overgebleven, beperkte middelen nog geholpen kunnen worden en niet aan hun lot overgelaten worden. Jij kunt die extra cent per liter echt wel missen, maar bejaarden of gehandicapten die niet weerbaar zijn kunnen hun zorg niet missen. En dat is een maatschappij!
Laat ik ook hier even netjes op je reageren Rob0032. In het andere topic in de sectie 'Verkeer' heb ik net ook al even op je post gereageerd. Voor het uit de nek lullen staat daar een verklaring voor.
Ik zie persoonlijk overigens niet in wat er in dit topic verkeerd gaat. Ik heb eind van de middag een post geplaatst met een nieuwsbericht dat de accijnzen weer eens omhoog gaan. Daar balen we allemaal van mag ik aannemen en bovendien reageer ik op een post van ClioIVRijder van 5 december waarin die zich afvraagt hoelang de prijs nog laag gaat blijven.
De post van 19.49u is misschien een stuk kritischer van mijn kant maar ook daar staan geen onwaarheden in.
Ik heb zelf een schurfthekel aan het OV (meermaals voorgekomen dat bij de trein van 07.55u mensen op het perron achterblijven, maar de NS doet er niets aan of laat 15 minuten eerder een trein rijden terwijl de schoolgaande jeugd waaronder ik niet meer val, maar meestal wel mee samen reis liever een 15 minuten later nog een trein heeft). Bussen hebben daarnaast ook altijd vertraging waardoor je net weer de benodigde aansluiting mist.
Ik zelf heb er over het algemeen geen problemen qua financiën, maar anderen (ook in mijn omgeving aan vrienden/familie) wordt het wel onmogelijk gemaakt en dat wil ik graag schetsen in de quote op ginkelvanmichiel.
Ik vind het echter wel zonde van mijn 20 euro die op een anonieme OV chipkaart niets staan te doen, maar daar is niets aan te veranderen en daar ben ik me ook wel van bewust.
Voor wat betreft de quote op Jacob106xs. Deze had ik inderdaad achterwege moeten laten aangezien ik er zelf al een post aan gewijd had waar ik alleen maar naar verwijs.
Rob0032 zei:@eerste-opel,
BMW Power zei:Rob0032 zei:@eerste-opel,
Want autobelastingen zijn de enige inkomsten en de ouderenzorg, onderwijs en gehandicaptenzorg zijn de enige uitgaven...? Jou standpunt is met zo'n argument net zozeer kortzichtig.
Rob0032 zei:Dat zijn respectievelijk grote inkomsten en grote uitgaven, dus zo kortzichtig is dat niet. In 2013 werd er 13.328.000.000 liter brandstof verkocht in Nederland, wat dan zou neerkomen op iets meer dan 133 miljoen euro aan extra opbrengsten. Voor die ene lousy cent die we gemakkelijk kunnen missen. Als je dan bedenkt hoe veel er bezuinigd moet worden op zorg en onderwijs, dan is dit geen slechte oplossing om kwetsbare groepen enigszins te ontzien. Lijkt me toch niet zo heel kortzichtig...
BMW Power zei:Rob0032 zei:Dat zijn respectievelijk grote inkomsten en grote uitgaven, dus zo kortzichtig is dat niet. In 2013 werd er 13.328.000.000 liter brandstof verkocht in Nederland, wat dan zou neerkomen op iets meer dan 133 miljoen euro aan extra opbrengsten. Voor die ene lousy cent die we gemakkelijk kunnen missen. Als je dan bedenkt hoe veel er bezuinigd moet worden op zorg en onderwijs, dan is dit geen slechte oplossing om kwetsbare groepen enigszins te ontzien. Lijkt me toch niet zo heel kortzichtig...
Ik vind ervan uitgaan dat belastingverhogingen (wat voor belastingen dan ook..) met X% ook leidt tot een inkomstenverhoging van X% juist wél kortzichtig.
Ik zoek de oplossing liever aan de kostenkant van de begroting. Het gaat mij persoonlijk niet om deze ene cent, die kan ik missen en daar rij ik geen kilometer minder om, maar het gaat om het signaal dat er wéér iets verhoogd wordt met het doel meer inkomsten te genereren.