Springbok
Wegverkenner
Rob0032 zei:BMW Power zei:Ik vind ervan uitgaan dat belastingverhogingen (wat voor belastingen dan ook..) met X% ook leidt tot een inkomstenverhoging van X% juist wél kortzichtig.
Ik zoek de oplossing liever aan de kostenkant van de begroting. Het gaat mij persoonlijk niet om deze ene cent, die kan ik missen en daar rij ik geen kilometer minder om, maar het gaat om het signaal dat er wéér iets verhoogd wordt met het doel meer inkomsten te genereren.
Vreemd dat je mijn stelling kortzichtig noemt, en dan in je laatste zin zegt dat exact hetzelfde ook het signaal is. Niet echt logisch... En ik zeg ook niet dat er evenredig meer inkomsten zullen zijn hoor, begrijp me niet verkeerd. M'n punt was meer hoe je heel veel geld kunt ophalen met een uiterst minimale lastenverzwaring. Dat er om die ene lullige cent nog wat meer mensen de grens over gaan geloof ik meteen. Die mensen herken je meestal aan het harde roepen dat pompstations in de grensregio benadeeld worden... Ironisch.
Ik ben met je eens dat er aan de kant van de kosten heel wat kan veranderen, en door bezuinigingen gebeurt dat ook zo veel als mogelijk. Maar juist die afbraak van het zorgsysteem kun je (deels) opvangen met een minimale lastenverzwaring.
Het signaal dat wordt afgegeven is iets anders dan de uiteindelijke realisatie he..
Juist om het nu weer in de brandstofaccijnzen te zoeken na alle hectiek van de verhogingen van afgelopen jaar vind ik niet erg handig. Dat draagt in ieder geval niet bij aan het algemene vertrouwen van de gemiddelde Nederlander. En daarmee vel ik geen oordeel over of dit terecht, danwel onterecht is, maar het algemene vertrouwen is indirect wél een belangrijke variabele die bijdraagt aan de totale inkomsten van NL.