Oldtimers op oude en nieuwe foto's.

In 2020 op de oprit van de eigenaar, die overigens ook een zeer fraaie Armstrong Siddeley heeft

88z3mbw.jpg

speedtouch zei:
Al 50 jaar bij dezelfde eigenaar, knap. Ben benieuwd hoe oud de eigenaar is!:cool:

Vermoedelijk minstens tachtig. Maar er is een nog veel extremer voorbeeld bekend, waarbij het (eerste) eigenaarschap teruggaat tot 1959. En dan gaat het ook nog eens om een product van nationale bodem:

DAF 600 (BG-33-90) op een foto van Eduard Hattuma uit (vermoedelijk) de jaren zeventig of tachtig

BG-33-90 DAF 600 1959
by TedXopl2009, on Flickr

Zelf zag ik het DAF'je tijdens een FEHAC-evenement op het Malieveld in Den Haag in 1987.

FEHAC Lustrumviering, Malieveld Den Haag, 30 april 1987
by Okke Groot, on Flickr

In 2010, met naar ik aanneem de eigenaar aan het stuur:

BG-33-90
by Erik van den Eijnden, on Flickr

Ook in 2019 nog gespot. Inmiddels is de auto meer dan zestig jaar in bezit van de eerste eigenaar.

1959 DAF 600
by Henri Brizee, on Flickr

Te koop in 1987, twotone gespoten:

51203331075_8728f9c2fe_o.jpg

Rood in 2019:

46625518745_50ea8f11a6_c.jpg

https://www.flickr.com/photos/nielsautos/46625518745/in/photolist-2e38Yje

In 1993 zag ik tijdens een vakantie in Gulpen een Opel Ascona A Voyage in Amerikaanse uitvoering. Ook toen al niet bepaald een alledaagse auto en dus een foto waard.

Gulpen, juni 1993
by Okke Groot, on Flickr

De Ascona blijkt nog steeds te bestaan, maar is al sinds 2014 niet meer gekeurd en wacht dus vermoedelijk ergens in een schuur op wederopstanding. Op Flickr vond ik echter nog wel een foto uit 2013.

1974 Opel Ascona Voyage (US spec)
by Skitmeister, on Flickr

Meestal plaats ik hier foto's die van origine om de gefotografeerde auto draaien, maar in theorie kun je in historische straatbeelden natuurlijk ook best auto's tegenkomen die nog steeds bestaan. Ik ben daar in mijn oeuvre uit de vorige eeuw echter nog niet heel veel voorbeelden van tegengekomen. Maar hier hebben we er toch eentje: het gaat om de zilvergrijze dondervogel rechts:

Maastricht, juni 1993
by Okke Groot, on Flickr

Een Thunderbird in Nederland heeft door zijn relatieve zeldzaamheid een hogere overlevingskans dan veel andere auto's en dit exemplaar blijkt dan ook inderdaad nog te bestaan. De RDW meldt echter wel een 'verbod voor rijden op de weg', dus is de auto naar alle waarschijnlijkheid op het moment niet rijdbaar. Op Flickr staat wel een uitgebreide fotoserie uit 2014 van een vorige eigenaar.

1993 Ford Thunderbird LX GD-XZ-40
by Rob Hartog, on Flickr

Een WOK-melding betekent meestal niet veel goeds. Evengoed bijzonder dat hij er nog is, de meeste Nederlandse Thunderbirds zijn ondertussen ten prooi gevallen aan autorodeo en bangerracing.

Ik heb met exact deze auto in in 2015, toen hij al te koop was, nog eens een proefrit gemaakt. Ik heb hem toen niet gekocht, ik vertrouwde de versnellingsbak niet ...

Een leuk verhaal met veel oude en nieuwe foto's: https://www.regio14.nl/2021/04/05/bijzonder-loosdrechts-brandweervoertuig-weer-thuis/

Nu ik de laatste tijd zo lekker bezig ben op dit forum - als een soort bijvangst van het plaatsen van de scans van mijn oude dia's op Flickr - breekt onvermijdelijk het moment aan dat ik een paar foto's plaats van de Citroën Visa 11 RE die ik in najaar 1989 kocht en, behoudens een kort intermezzo bij mijn toenmalige schoonmoeder tussen 1996 en 1998, heden ten dage nog steeds in mijn bezit heb.

De oudste foto die ik van de Visa heb, dateert uit mei 1990. Vreemd genoeg vond ik de Visa blijkbaar niet direct een foto waard - ik kwam immers uit een Lancia Delta die me weliswaar herhaaldelijk in de steek liet, maar wel mijn aanvankelijke droomauto was; de Visa was voor mijn gevoel een hele stap terug - en kwam dat er pas na een half jaar van.

Purmerend, mei 1990
by Okke Groot, on Flickr

In de file bij Flensburg onderweg naar Denemarken in de zomer van 1991. De al wat kalende jongeman links is mijn broer Maarten, die ook in een rode Visa reed en me wist te overtuigen de Lancia in te ruilen voor net zo'n apparaat.

Denemarken, augustus 1991
by Okke Groot, on Flickr

In racestemming met mijn toenmalige vriendin Monieke op Spa-Francorchamps. Het ronderecord werd niet verbeterd.

Francorchamps, augustus 1993
by Okke Groot, on Flickr

Van 1999 tot 2008 is de Visa gerestaureerd. Sinds 2008 rijd ik er weer incidenteel mee. Van de jaren 1993-2018 zijn veel foto's (ook van de restauratie), maar die staan helaas nog (lang) niet op Flickr. Mogelijk iets voor een deel twee..?

In mijn huidige woonplaats Apeldoorn, mei 2019

Apeldoorn, mei 2019
by Okke Groot, on Flickr

Schitterende Visa, Okke! Dit moet wel een van de fraaiste exemplaren van Nederland zijn. (y)

Dankjewel! Ik moet zeggen dat de (uitbestede) restauratie (door Erik Post Uiterweer c.s. in Alphen) wel vakwerk is geweest. Het werk aan de carrosserie dateert toch alweer van bijna twintig jaar geleden, maar hij houdt zich nog steeds goed. Ik heb nog een oude website in de lucht waar het verhaal van de restauratie op staat: https://visavision.info/redvisa.htm

Eén van de drie in Nederland verkochte Citroën 2CV Sahara's, lang geleden. Foto gevonden op Facebook.

Wormer, juni 2021.

In de buurt waar ik werk, in Duinzigt in Den Haag, zag je vroeger relatief veel wat oudere en bijzondere auto's, die veelal in bezit waren van de vergrijsde bevolking in die wijk. Echte oude Haagse chic. Tegenwoordig is dat helaas wat minder en nemen de expats de omgeving een beetje over. Ik werk er al sinds 1986 en heb er in al die jaren tijdens mijn lunchwandelingen vermoedelijk honderden auto's gefotografeerd.
Een van de auto's die ik er in de jaren tachtig en negentig steevast spotte was de onderstaande Lancia Fulvia 3 Coupé (29-MN-01). De auto was in bezit van een bejaarde dame. Het zou zo maar kunnen dat zij de auto nieuw had gekocht. Door de jaren heen werd de carrosserie van de Lancia wel steeds slechter en op een gegeven moment, het zal zo rond 2001 zijn geweest, zag ik de berijdster plotseling in een andere, bijna identieke Fulvia, maar voorzien van een roestvrijer koetswerk. Ik heb dat tweede exemplaar nog een tijdlang in de buurt zien rondrijden, maar ik vermoed dat de laatste keer dat ik de auto zag omstreeks 2010 is geweest.

Den Haag, oktober 1993
by Okke Groot, on Flickr

De 29-MN-01 is echter niet naar de sloop gegaan, maar bestaat nog steeds. De huidige bezitter heeft de auto sinds 2001 en is daarmee mogelijk de tweede eigenaar.

1976 Lancia Fulvia Coupé 1.3S Rallye
by Rutger van der Maar, on Flickr

Okke Groot zei:
XBXG zei:
Eén van de drie in Nederland verkochte Citroën 2CV Sahara's, lang geleden. Foto gevonden op Facebook.

[url]https://nsa40.casimages.com/img/2021/06/15/210615101936160613.jpg[/URL]

Wormer, juni 2021.

[url]https://live.staticflickr.com/65535/51249378231_a29d56e240_c.jpg[/url]

De oudste foto moet haast wel uit de winter van 1962 op 1963 dateren.

Volgens de RDW is het kenteken van begin '64. Geen idee wanneer er nog hele koude winters zijn geweest, de eerste Elfstedentocht was pas in '85 weer maar de foto lijkt mij ouder.

Leuke Lancia!

afentoe zei:
Okke Groot zei:
XBXG zei:

[url]https://nsa40.casimages.com/img/2021/06/15/210615101936160613.jpg[/URL]

Wormer, juni 2021.

[url]https://live.staticflickr.com/65535/51249378231_a29d56e240_c.jpg[/url]

De oudste foto moet haast wel uit de winter van 1962 op 1963 dateren.

Volgens de RDW is het kenteken van begin '64. Geen idee wanneer er nog hele koude winters zijn geweest, de eerste Elfstedentocht was pas in '85 weer maar de foto lijkt mij ouder.

Leuke Lancia!

O, dat lijkt mijn aanname wel te weerleggen. Ik dacht: zo'n grote ijsvlakte, dat moet het bevroren IJsselmeer zijn. Dat lag in de winter van 62/63 dicht, maar ik lees nu op internet dat begin 1979 ook over het IJsselmeer gereden kon worden. Misschien dat toen de foto is gemaakt...

Volgens het boek "De Eend" van Jan de Lange is die foto in januari 1966 gemaakt op de Vliehors, dus in het Waddengebied. En dat is dus (besneeuwd) zand, geen ijs. De auto zou op 9 maart 1963 zijn geleverd, maar was misschien al een keer van kenteken gewisseld. MA -kentekens zijn namelijk alleen als vervangend kenteken uitgegeven.

929V6 zei:
Volgens het boek "De Eend" van Jan de Lange is die foto in januari 1966 gemaakt op de Vliehors, dus in het Waddengebied. En dat is dus (besneeuwd) zand, geen ijs. De auto zou op 9 maart 1963 zijn geleverd, maar was misschien al een keer van kenteken gewisseld. MA -kentekens zijn namelijk alleen als vervangend kenteken uitgegeven.

Aha, staat de foto daar ook in? Dan is het raadsel opgelost.
Leuke boekjes waren dat, van Jan de Lange. Ik had destijds regelmatig contact met Jan en heb er (hoofdzakelijk uit hoofde van mijn functie als fotobeheerder bij de Sectie Militaire Geschiedenis KL) ook nog wel foto's voor aangeleverd.

Ik zie inderdaad je naam bij het dankwoord staan.:) Het zijn inderdaad leuke boekjes, ik heb die over de Kever en de Snoek ook in de kast staan.

Ik zat vanavond door het erfgoed centrum van de Achterhoek te kijken en heb nog wat leuke vondsten gedaan:

UD-57-25 DKW
Is al eens in dit topic voorbij gekomen, maar deze keer met een andere foto. Op de oude foto van omstreeks 1970:
1095-24-545.jpg

Nieuwe foto:
UD-57-25 DKW F7 cabriolet 1939 by Fautografisch Onderzoeker, on Flickr

97-62-TT Plymouth P.D.
Op de oude foto bij de opening van de rondweg in Hengelo. 7 juni 1977
1246_01.jpg

Nieuwe foto:
1933 Plymouth PD - 97-62-TT by Frans Verschuren, on Flickr
De auto lijkt overgespoten, maar is al sinds 1975 bij de huidige eigenaar, dus het zou goed kunnen dat deze op beide foto's te zien is.

EA-57-77 Oldsmobile
Op de oude foto bij dezelfde opening van de rondweg in 1977
1246_02.jpg

1228_02.jpg

De recenste foto die ik kon vinden:
Zwolse_Herinneringen_Jan_Trudy_Kistemaker_076.jpg

Bron: https://www.zwolleinbeeld.nl/index.php/667-foto-s-van-zwolle/zwolse-herinneringen/679-zwolse-herinneringen-van-samenwerking-kwam-een-huwelijk

De auto is in 2018 nog van eigenaar gewisseld, dus wellicht heeft iemand een recentere foto.

NS-11-61 Willys Jeep
Nog een leuke: Op de oude foto te zien als feesttreintje in Lichtenvoorde omstreeks 1965
0865-1829.jpg

Nieuw:
NS-11-61 (former) Willys Jeep by Skitmeister, on Flickr

Deze staat ook uitgebreid op https://www.hetnederlandschekentekenarchief.nl/hnka/index.php?topic=1708.0

05-SB-90 DAF MB200 GSM 1363
Een oude streekbus van Giesbeek - Arnhem. Voor de bus staat de interim directeur
1041.jpg

Nieuw:
19761558518_4a2040ae4d_b.jpg

Bron: https://www.flickr.com/photos/marcelwijers/19761558518

1982 (bij een uitsnede van deze foto wordt "Zeeland jaarboek 1982" als bron vermeld, en aangezien het kenteken van de VW-bus van de politie met BD lijkt te beginnen is dat waarschijnlijker dan 1980):

RAM XS-98-32 Oosterscheldebrug 1980 by Arthur, on Flickr

2016, nog in dezelfde staat:

DSC-8323-BorderMaker.jpg

2021, als blikvanger bij een groot takelbedrijf in gebruik genomen:

Zie wel zoveel andere dingen/aanpassingen dat het bijna een andere "auto" lijkt.
Dus die opknapbeurt was inderdaad overbodig ( rood/gele versie is veel sympathieker ) of het is gewoon een andere auto.

Ach, vind maar eens iemand die ruimte, geld en zin heeft om zo'n ding te bewaren. Van particulieren hoef je het niet te hebben, en als bedrijf moet je het wel een beetje 'nuttig' zien te maken. In originele staat in een museum zetten is ook jammer, nu wordt hij tenminste nog gebruikt.

Ik vind het nog wel meevallen met de aanpassingen, het meest opvallende is dat er nu fatsoenlijke spiegels op zitten die niet elke keer opnieuw gesteld moeten worden als het portier dicht gegooid wordt.
En dat het in de bedrijfskleuren van de nieuwe eigenaar is gespoten lijkt mij wel logisch, je neemt zo'n ding toch voornamelijk als blikvanger/reclamevoertuig voor je bedrijf en niet om de arbodiensten op de kast te krijgen.

D Elzinga zei:
Best kans dat hij inderdaad origineel in Nederland geleverd is, maar pas in 1958 z'n landelijke kenteken kreeg.

Het komt ook wel vaker voor dat de datum waarop dat kenteken is toegekend gelijk is aan de datum eerste toelating. 1958 is wel vrij laat, want vanaf 1 januari 1957 mocht men al niet meer rondrijden met een provinciaal kenteken.

929V6 zei:
D Elzinga zei:
Best kans dat hij inderdaad origineel in Nederland geleverd is, maar pas in 1958 z'n landelijke kenteken kreeg.

Het komt ook wel vaker voor dat de datum waarop dat kenteken is toegekend gelijk is aan de datum eerste toelating. 1958 is wel vrij laat, want vanaf 1 januari 1957 mocht men al niet meer rondrijden met een provinciaal kenteken.

Wellicht is ie pas in 1958 uit een (Nederlandse) schuur gehaald?

XBXG zei:
929V6 zei:
D Elzinga zei:

Wellicht is ie pas in 1958 uit een (Nederlandse) schuur gehaald?

Dat kan natuurlijk best.

In het boekje "Rijtechniek", uitgegeven door de ANWB in 1981, was deze Triumph een van de (splinternieuwe) fotomodellen:

51389612929_9e3d88beca_c.jpg

En in 2018:

51195381599_8497129ff0_c.jpg

https://www.flickr.com/photos/46529088@N05/51195381599/in/photolist-2mi8cx8-2kZXHk6-wfBY5x-wcSpoy

Terug
Bovenaan