Of deze hier nu echt past?
De ZV-41-ST in een Aral-reclame uit 1995.
Maar de RDW maakt duidelijk dat hier geen Audi maar een Honda aan vast hoort te zitten.
En dan nog ééntje waar ik persoonlijk iets meer mee heb. Van de 325iX Baur zijn twee exemplaren in een folder terecht gekomen. Een zilver exemplaar in een BMW-folder, een zwart exemplaar in een Baur-folder. En vorige week kwam ik erachter dat deze wagens meer met elkaar van doen hebben dan gedacht.
Begin 2007 krijg ik een mailtje van Bernd T. Al jaren BMW-gek, kocht begin jaren '70 al een tot Alpina A2-omgebouwde BMW 2002. Hij had ook al een paar jaar een 316i Baur, maar had graag een 325iX Baur. Daarvoor had hij zelfs bij de lokale dealer navraag gedaan naar de mogelijkheid zijn 316i om te laten bouwen tot 325iX. Maar hij had toch maar verder gezocht, en gevonden.
De auto blijkt voorzien te zijn van een MK Motorsport-motorblok, goed voor 204pk. In de productielijsten en de Fahrzeugbrief staat Christian M. vanaf oktober 1988 als eigenaar beschreven, kenteken toen was S-JA1101. En dat is dan weer een kenteken welke terug te vinden is in een BMW-folder voor de BMW Cabriolet, met daarin 2 pagina's over de Baur TC.
Later laat Bernd de auto voorzien van een bordeauxrood dak. Geschmacksache zal ik maar zeggen.
Eind 2008 wordt de auto aangeboden op ebay. Omdat er wordt gesproken over een erfenis wordt er vanuit de club contact opgenomen en krijgen we inderdaad de weduwe van Bernd aan de lijn. De auto wordt verkocht en is sindsdien(!) niet meer opgedoken.
Op facebook heb ik samen met een andere 325iX Baur-eigenaar een pagina over deze auto's. "Baur ix". Een paar jaar geleden post iemand een foto van de 325iX Baur welke hij eind jaren '90 had. De velgen maken direct duidelijk welke wagen dit is.
Twee weken geleden werd op ebay-kleinanzeigen een gedemonteerde 325iX Baur aangeboden welke al sinds 1988 van de weg af is. Het waren nogal onduidelijke foto's maar een plaatje welke achter het dashboard zit duidde op een zinnoberrood exemplaar. Vergeleken met mijn witte zou dit één van de eerste 325iX-en moeten zijn geweest en beetje rekenend met body-nummer ten op zichte van chassisnummers kwam ik lager uit dan mogelijk.
Via diezelfde facebookpagina probeerde de nieuwe eigenaar meer te weten te komen over wat hij nou had gekocht. Ik kreeg een chassisnummer, maar dit was niet terug te vinden in de Baur-productielijsten. In eerste instantie denk je dan dat het wel een 325iX zal zijn geweest welke later in zijn leven is voorzien van een Baur-dakje. Maar er klopte meer niet. Het chassisnummer kwam namelijk overeen met een zwarte wagen, niet een rode. Ondertussen had ik wel een foto gekregen van de Fahrzeugbrief en bij originele Baurs werd hier altijd met de hand de koper en het model in genoteerd. En dat is altijd door één en dezelfde dame gedaan. Heel herkenbaar dus. En dat stond er bij deze wagen ook in. Dus zover klopte het. Uiteindelijk duikelde de koper een ander type-plaatje boven water, met daarop wel de juiste kleurcode. Het bleek dat de wagen rechtsvoor flink in elkaar had gezeten en dat er een groot stuk van de koets vervangen was. Bij de papieren zat ook een document betreffende het uit het verkeer halen van de auto, september 1988. Toenmalige eigenaar blijkt Christian M. te zijn geweest! Op deze papieren staat ook waar hij woonde, op ongeveer 4 kilometer van de Baur-fabrieken. En dan begint opeeens een muntje te vallen. Een zwarte 325iX Baur met flinke frontschade, eigendom van Christian M welke direct daarna bij Baur een nieuwe wagen kocht...dan zou het heel goed kunnen dat hij zijn schade-wagen ook naar Baur (ze waren ook gewoon BMW-dealer) heeft laten brengen. En laat Baur nou ooit een foldertje hebben gemaakt over hoe veilig het Baur TC-principe is. Één wagen welke over de kop was gegaan, een zwarte 325iX Baur met een frontale aanrijding.
En zoals jullie zien, zitten dezelfde velgen er altijd nog op. En wat staat ook eingetragen op de Fahrzeugbrief? Juist, een MK Motorsport-motor met 204pk...
Gr Jeroen