Oldtimers op oude en nieuwe foto's.

In de buurt van mijn werk in Den Haag, op de hoek Waalsdorperweg/Else Mauhslaan, bevond zich jarenlang Garage Duindal, waar ik heel wat bijzondere auto's heb gespot. Deze Fiat 130 fotografeerde ik er in augustus 1992.

Den Haag, augustus 1992
by Okke Groot, on Flickr

Het kenteken YG-85-BX is volgens de Finnik-app sinds 2009 'tijdelijk ongeldig'. Dat kan van alles betekenen - gestolen, gesloopt, geëxporteerd, bij de RDW achter de kast gevallen - maar bij youngtimers betekent het vaak dat het oorspronkelijke kenteken uit de reguliere serie is verruild voor een - hoe kan het ook anders - youngtimerkenteken. En dat dan weer onder invloed van de wonderlijke regel dat je met een sidecode-4-kenteken, om het onze trouwe gezagsdragers bij de handhaving niet al te moeilijk te maken, geen blauwe plaat mag voeren.
In de open data van de RDW kun je met kennis van de datum eerste toelating/datum eerste afgifte Nederland die je in de Finnik-app vaak nog kunt vinden, doorgaans vrij eenvoudig het huidige youngtimerkenteken achterhalen. En dan blijkt dat YG-85-BX vrijwel zeker is overgegaan naar 64-YB-05, die gelukkig nog steeds vrolijk rondrijdt. Heel vaak wordt hij niet gespot, maar gelukkig maakte Rob in 2020 de onderstaande foto.

1976 Fiat 130 3200
by Rob, on Flickr

Die heb ik toentertijd samen met Rob gespot. Echt een geweldig mooi exemplaar in hele nette staat. Grappig genoeg is hij op 5km (was even zoeken...) van jouw foto vastgelegd.

Okke Groot zei:
In de open data van de RDW kun je met kennis van de datum eerste toelating/datum eerste afgifte Nederland die je in de Finnik-app vaak nog kunt vinden, doorgaans vrij eenvoudig het huidige youngtimerkenteken achterhalen. En dan blijkt dat YG-85-BX vrijwel zeker is overgegaan naar 64-YB-05, die gelukkig nog steeds vrolijk rondrijdt. Heel vaak wordt hij niet gespot, maar gelukkig maakte Rob in 2020 de onderstaande foto.

Interessante info en tevens mooi speurwerk, dank je Okke!
(y)

Vandaag zat ik nog wat scans van oude dia's door te kijken en kwam toen een iets recentere foto van deze 130 tegen (eveneens gemaakt bij Duindal), maar nu van de voorzijde. Ik plaats mijn oude foto's echter chronologisch op Flickr, dus moet hij nog even wachten... :p

Bij heel oude auto's neemt de kans dat je er oudere foto's van aantreft statistisch gezien natuurlijk toe, zeker wanneer het een voertuig betreft dat al jarenlang acte de présence heeft gegeven bij evenementen. Van de Ford Model A Pick Up met kenteken RA-91-04 kun je dat wel zeggen. Op Flickr staan van deze auto foto's die teruggaan tot de jaren zestig. De oudste in de vorm van een knipseltje uit een Autovisie van 1969.

1922 T-Ford & 1928 A-Ford... of eigenlijk B-Fords met de B van Bierbrouwerij
by Michiel V, on Flickr

Iets later is de onderstaande, gedateerd 30 november 1970, die oorspronkelijk afkomstig is (en rechtenvrij te downloaden en te gebruiken) uit de Anefo-collectie bij het Nationaal Archief (hoewel de boevenbende van Alamy hem voor flinke bedragen aan argeloze beeldredacteuren probeert te verkopen).

Ford model A (RA-91-04), VW T2 (ZJ-68-49), Amsterdam 1970
by Arthur, on Flickr

Zelf kreeg ik het apparaat tijdens de Oldtimerdag in Alphen aan den Rijn in september 1992 voor de lens.

Oldtimerdag Alphen aan den Rijn, september 1992
by Okke Groot, on Flickr

De laatste foto's op Flickr dateren uit 2011, maar aangezien het Fordje nog steeds gewoon verzekerd is, zou het zo maar kunnen dat hij binnenkort, wie weet na de coronatijd, weer eens ergens opduikt.

1929 Ford Model A Amstel Bier
by Paul, on Flickr

Nog een tikkie ouder dan de A-Ford hierboven is de T-Ford met kenteken ZZ-37-01. Tijdens de Alphense oldtimerdag van 1986 maakte ik hiervan mijn eerste foto.

Oldtimerdag Alphen aan den Rijn, september 1986
by Okke Groot, on Flickr

Maar ook tijdens de editie van 1992 vond ik hem weer een foto waard.

Oldtimerdag Alphen aan den Rijn, september 1992
by Okke Groot, on Flickr

Op Flickr vond ik ook nog een paar recente foto's van de T-Ford, waarvan ik de onderstaande van Frans Verschuren wel de leukste vind. Veel is er niet aan de auto veranderd, maar de blauwe kentekenplaat is een in het oog lopende verbetering.

1914 Ford T Touring - ZZ-37-01
by Frans Verschuren, on Flickr

En zo te zien meer periode correcte koplampen. Leuke serie ook weer, mooi om te zien dat die Amstel wagen in ere blijft!

Of deze hier nu echt past?
De ZV-41-ST in een Aral-reclame uit 1995.
51118576538_80d8b3402b_b.jpg

Maar de RDW maakt duidelijk dat hier geen Audi maar een Honda aan vast hoort te zitten.
51118636138_10445272dd_z.jpg

En dan nog ééntje waar ik persoonlijk iets meer mee heb. Van de 325iX Baur zijn twee exemplaren in een folder terecht gekomen. Een zilver exemplaar in een BMW-folder, een zwart exemplaar in een Baur-folder. En vorige week kwam ik erachter dat deze wagens meer met elkaar van doen hebben dan gedacht.

Begin 2007 krijg ik een mailtje van Bernd T. Al jaren BMW-gek, kocht begin jaren '70 al een tot Alpina A2-omgebouwde BMW 2002. Hij had ook al een paar jaar een 316i Baur, maar had graag een 325iX Baur. Daarvoor had hij zelfs bij de lokale dealer navraag gedaan naar de mogelijkheid zijn 316i om te laten bouwen tot 325iX. Maar hij had toch maar verder gezocht, en gevonden.
51132273985_8f9c7048de_c.jpg

De auto blijkt voorzien te zijn van een MK Motorsport-motorblok, goed voor 204pk. In de productielijsten en de Fahrzeugbrief staat Christian M. vanaf oktober 1988 als eigenaar beschreven, kenteken toen was S-JA1101. En dat is dan weer een kenteken welke terug te vinden is in een BMW-folder voor de BMW Cabriolet, met daarin 2 pagina's over de Baur TC.
51131363828_e7296e3c57_c.jpg

Later laat Bernd de auto voorzien van een bordeauxrood dak. Geschmacksache zal ik maar zeggen.
51131927284_42baf4cbce_c.jpg

Eind 2008 wordt de auto aangeboden op ebay. Omdat er wordt gesproken over een erfenis wordt er vanuit de club contact opgenomen en krijgen we inderdaad de weduwe van Bernd aan de lijn. De auto wordt verkocht en is sindsdien(!) niet meer opgedoken.
Op facebook heb ik samen met een andere 325iX Baur-eigenaar een pagina over deze auto's. "Baur ix". Een paar jaar geleden post iemand een foto van de 325iX Baur welke hij eind jaren '90 had. De velgen maken direct duidelijk welke wagen dit is.
51131927264_c21f49417d_b.jpg

Twee weken geleden werd op ebay-kleinanzeigen een gedemonteerde 325iX Baur aangeboden welke al sinds 1988 van de weg af is. Het waren nogal onduidelijke foto's maar een plaatje welke achter het dashboard zit duidde op een zinnoberrood exemplaar. Vergeleken met mijn witte zou dit één van de eerste 325iX-en moeten zijn geweest en beetje rekenend met body-nummer ten op zichte van chassisnummers kwam ik lager uit dan mogelijk.
51131353958_4bcca5fc23_b.jpg

Via diezelfde facebookpagina probeerde de nieuwe eigenaar meer te weten te komen over wat hij nou had gekocht. Ik kreeg een chassisnummer, maar dit was niet terug te vinden in de Baur-productielijsten. In eerste instantie denk je dan dat het wel een 325iX zal zijn geweest welke later in zijn leven is voorzien van een Baur-dakje. Maar er klopte meer niet. Het chassisnummer kwam namelijk overeen met een zwarte wagen, niet een rode. Ondertussen had ik wel een foto gekregen van de Fahrzeugbrief en bij originele Baurs werd hier altijd met de hand de koper en het model in genoteerd. En dat is altijd door één en dezelfde dame gedaan. Heel herkenbaar dus. En dat stond er bij deze wagen ook in. Dus zover klopte het. Uiteindelijk duikelde de koper een ander type-plaatje boven water, met daarop wel de juiste kleurcode. Het bleek dat de wagen rechtsvoor flink in elkaar had gezeten en dat er een groot stuk van de koets vervangen was. Bij de papieren zat ook een document betreffende het uit het verkeer halen van de auto, september 1988. Toenmalige eigenaar blijkt Christian M. te zijn geweest! Op deze papieren staat ook waar hij woonde, op ongeveer 4 kilometer van de Baur-fabrieken. En dan begint opeeens een muntje te vallen. Een zwarte 325iX Baur met flinke frontschade, eigendom van Christian M welke direct daarna bij Baur een nieuwe wagen kocht...dan zou het heel goed kunnen dat hij zijn schade-wagen ook naar Baur (ze waren ook gewoon BMW-dealer) heeft laten brengen. En laat Baur nou ooit een foldertje hebben gemaakt over hoe veilig het Baur TC-principe is. Één wagen welke over de kop was gegaan, een zwarte 325iX Baur met een frontale aanrijding.
51130476007_67e35f30b7_n.jpg

En zoals jullie zien, zitten dezelfde velgen er altijd nog op. En wat staat ook eingetragen op de Fahrzeugbrief? Juist, een MK Motorsport-motor met 204pk...

Gr Jeroen

Mooi verhaal Jeroen! Ook dat detail dat de eigenaar altijd door dezelfde vrouw op de fahrzeugbrief genoteerd werd, als je dat hebt uitgezocht (adhv het handschrift) dan mag je oprecht een kenner genoemd worden! (y)

Fraaie toevoegingen weer, Okke en Baur! (y)

Tokio, 1964.

[size=small](gevonden op Facebook)[/size]

Zandvoort, 2018.

Toen ik in het begin van de jaren negentig in Alphen aan den Rijn ging wonen, kwam ik al vrij snel de onderstaande Chevrolet Apache 40 ex-brandweerwagen tegen. Hij diende destijds als automobiel uithangbord van Auto Electric, een garagebedrijf dat zich (nog steeds) toelegt op werkzaamheden aan de elektrische installatie van auto's.

Alphen aan den Rijn, maart 1993
by Okke Groot, on Flickr

De Apache had ooit toebehoord aan het brandweerkorps Renkum en had later nog gediend bij een bedrijfskorps in Wolfheeze (zie https://www.brandweervoertuigenonline.nl/korpsen.php?korps=1005&vtg=7236). Het oorspronkelijke kenteken (uit 1964) was US-15-11, maar dat werd op enig moment vervangen door het huidige 30-93-VB.

Skitmeister fotografeerde hem in 2013 in Noordwijkerhout. Hij was toen nog herkenbaar als brandweerwagen.

1964 Chevrolet Apache 40
by Skitmeister, on Flickr

Tim van Essen spotte hem vervolgens in 2018, inmiddels getransformeerd tot verkoopwagen.

Chevrolet Apache - 1964
by timvanessen, on Flickr

Bijzonder.
Waar zou die typische motorkap gebleven zijn?
Kan me voorstellen dat je die minder mooi vind maar toch.
Deze is waarschijnlijk van een later model.

Soms is er verbluffend weinig verschil te zien in de conditie van auto's nu vergeleken met pakweg dertig jaar geleden. In april 1993 werd bij de toenmalige vestiging van Citroën Johan Zwart in de Ambonstraat in Alphen aan den Rijn een klein evenement gehouden, ik geloof ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het bedrijf. Er verschenen enkele tientallen auto's, vooral snoeken. Een aantal daarvan bestaat nog steeds en laat zich ook nog regelmatig bij evenementen bewonderen. Enkele zijn zelfs nog in bezit van dezelfde eigenaar als toen. Een daarvan is onder meer de onderstaande Idéal 19 met ONK, die er in 1993 in Alphen ook bij was.

Alphen aan den Rijn, april 1993
by Okke Groot, on Flickr

Willem Alink fotografeerde hem tijdens het Concours d'Élégance in Soestdijk in 2019

BG-60-15 CITROEN IDEAL 19 1960
by Willem Alink, on Flickr

47-FK-FP by CitroenAZU, on Flickr
Ik rek de topictitel iets op, want dit is natuurlijk nog geen oldtimer te noemen. Vooral betrekkelijk toeval dat hij zo 'jong' al is gespot, in 2005 - net uit de lease? - gezien door medeforummer citroenAZU. Een kenner als hij zag hier destijds mogelijk al een opvallend late XM in.

2000 Citroën XM by My Name, on Flickr
En vorige week gezien door ondergetekende, ik stop nog niet voor elke XM maar eentje uit het laatste bouwjaar gaat op de foto.

Ook van mijn kant een bijdrage. Deze Peugeot 201 was van de lokale garagehouder in ons dorp. Vorig jaar is deze auto door de familie verkocht, of is in elk geval de intentie tot verkoop gedaan.

Ergens begin jaren 80:

En recent:
<https://www.carrosso.nl/inventory/peugeot-201/>
1-6-800x500.jpg

afentoe zei:
Die oude foto's lijken wel op een filmset gemaakt, met al die mensen en die hoge fiets erbij, leuk!

Lijkt me eerder een optocht of zoiets. Als het een filmset is zijn de rekwisieten matig uitgekozen, want zo'n velocipede was al antiek toen die Peugeot nieuw was.

In veel facebook-groepen worden foto's geplaatst van auto's welke men had. Hier een 325i rond 1995.
51140288245_bc2ff585e1_b.jpg

En vandaag de dag uitgevoerd als M-Plastic II...eh, M-Technic II.
BMW 325i 1990 by Eelco, on Flickr

Gr Jeroen

Hij ziet er wel apestrak uit en de Alpina-wielen staan 'm stukken beter dan die verschrikkelijke 5-spaaks hoepels van de lokale discounter.

Wel helemaal anno- dat tijdperk, die oude velgen. Ik mis nog de donkere achterlichten en 1 enkele, rechtop staande ruitenwisser...:T

In mijn archief, dat wat betreft mijn eigen oeuvre teruggaat tot de jaren zeventig, zitten heel veel foto's van auto's, maar toch komt het relatief weinig voor dat ik door de jaren heen foto's van eenzelfde auto blijk te hebben gemaakt. Deze Pontiac fotografeerde ik in de jaren tachtig en negentig echter minstens twee keer, terwijl ik er ook een foto uit 2016 van heb.
Of ik de auto in de tussenliggende jaren ook nog heb gefotografeerd, zal bij het verwerken van dat specifieke deel van mijn archief nog moeten blijken. Heel veel maakt het allemaal niet uit, want veel lijkt er niet aan LB-32-GX te veranderen.

Histocar 88, RAI, Amsterdam, november 1988
by Okke Groot, on Flickr

Purmerend, mei 1993
by Okke Groot, on Flickr

Oldtimerdag Medemblik, 24 juli 2016
by Okke Groot, on Flickr

Studebakers uit de beginjaren vijftig weten wat mij betreft altijd indruk te maken. Geen wonder, want het Loewy-ontwerp is natuurlijk niet minder dan legendarisch. Een bekende Nederlandse Studebaker is deze Commander met kenteken 22-FJ-18, die ooit blauw was.

Studebaker 1952 Commander State Starlight Coupe oud en nieuw
by Hendrik Jan Bakker, on Flickr

In 1993 fotografeerde ik de Commander zelf. Hij was toen al rood overgespoten.

Purmerend, mei 1993
by Okke Groot, on Flickr

Willem Alink spotte de Studebaker in ons mooie Apeldoorn in 2014

22-FJ-18 Studebaker Commander AAC rit Apeldoorn eindelijk in levende lijve!
by Willem Alink, on Flickr

Groen? Dat lijkt mij blauw.

Nu deze lurker een reactie plaatst; mooie gelegenheid om te zeggen dat dit een fantastische topic is! (y)

Het is in elk geval een stuk blauwer dan het groen van een vroege Twingo, bijvoorbeeld. En ik vind ook dat het veel mooier staat en beter bij het tijdsbeeld past dan rood. Die whitewalls hoeven van mij ook niet zo, het is een misvatting dat alle Amerikaanse auto's daar in de jaren 50 mee rondreden.

Helaas is het niet altijd goed nieuws wat de klok slaat op dit forum. In juni 1993 was ik bij de English Car Rally op het circuit van Valkenswaard, waar ik aardig wat film verschoot. Een van de auto's die voor mijn lens verschenen, was deze Vauxhall Velox (VG-33-01) uit 1956, die er toen nog prima uitzag.

English Car Rally, Eurocircuit Valkenswaard, juni 1993
by Okke Groot, on Flickr

Helaas lijkt het de Vauxhall na 1993 niet goed te zijn vergaan. In de Flickr-fotostream van Wouter Duijndam staat een foto van de Velox van later datum (2011?) in een nogal onttakelde staat. Inmiddels geven zowel Finnik als de RDW-website geen gegevens meer over het kenteken prijs. Mogelijk is het slapend, maar de auto kan ook zijn gesloopt.

Fwd: [Website feedback]
by Fautografisch Onderzoeker, on Flickr

Almere, 31 mei 2006.

15 jaar later heb ik nog steeds de voorkant niet kunnen fotograferen. :p

Amerongen, 27 april 2021.

Rover 100 uit 1961 (FD-72-91), sinds 1970 al bij dezelfde baas. Geen wonder dat daarvan wat foto's van door de jaren heen zijn te vinden. Zoals deze, uit 1985:

FD-72-91 Rover 100
by Fautografisch Onderzoeker, on Flickr

Zelf had ik in 1993 de gelegenheid om de Rover in mijn diadozen te laten belanden.

English Car Rally, Eurocircuit Valkenswaard, juni 1993
by Okke Groot, on Flickr

In 2000:

Rover 100
by TedXopl2009, on Flickr

2011:

1961 Rover 100 P4
by Niels de Wit, on Flickr

En ook nog in 2020...

Rover in Austerlitz
by koen struijk, on Flickr

Terug