Oldtimers op oude en nieuwe foto's.

Klassiekerrijder zei:
Zo jammer dat de Vehikelbeurs niet meer bestaat.

Voor zover ik heb begrepen lag het accent de laatste jaren dat die beurs gehouden werd wel erg sterk op de motorfietsen en brommers. Daar heb ik weinig mee, dus het heeft me nooit zo getrokken om er naartoe te gaan.

Er waren altijd wel een paar hallen met auto's, gereedschap en automobilia. Ik heb me er nooit verveeld en ik heb niets met motoren en brommers.

Leuk! De rode Mehari met bijzondere hardtop naast de Eend heb ik een paar jaar geleden gespot bij Utrecht. Tenminste, daar zullen er niet zoveel van zijn.

Volkswagenbusjes met een bedrijfswagenbestemming vallen nog wel eens ten prooi aan transformaties die de originaliteit aantasten, omdat er in een aangepaste vorm meer mee kan worden verdiend. Dat lot trof ook de PA-34-18, die ooit dienst deed als brandweerwagen in Oudendijk.

PA-34-18 Volkswagen Transporter bestelwagen 1955
by Fautografisch Onderzoeker, on Flickr

Ik fotografeerde deze bus op Vehikel in februari 1992. Hij was toen nog in originele conditie.

Vehikel, Jaarbeurs Utrecht, februari 1992
by Okke Groot, on Flickr

Omstreeks 2010 is de bus grondig aangepakt. In zijn nieuwe vorm ziet hij er absoluut goed uit, maar het oorspronkelijke karakter is natuurlijk verloren gegaan.

PA-34-18 Volkswagen Transporter 1955
by Fautografisch Onderzoeker, on Flickr

Die is er inderdaad écht niet beter op geworden...

Het kan ook zo:
omstreeks 1978:
VA-32-49%20Leeuwarden%20[089-10].jpg

omstreeks 2015:
49753910006_4c00bb023f_b.jpg

2017: (in de kleur die onder het brandweerrood zat)
VA-32-49 by François Duquesnoy, on Flickr

Eigenlijk is bij deze Opel Olympia Caravan het motto 'op oude en nieuwe foto's' niet zo toepasselijk, omdat ik er geen echt nieuwe foto's van heb kunnen vinden. Mijn eigen foto stamt wederom uit februari 1992.

Vehikel, Jaarbeurs Utrecht, februari 1992
by Okke Groot, on Flickr

De meest recente foto's op Flickr zijn van Eduard Hattuma, maar die dateren ook alweer uit 2003. De auto ziet er op die foto's echter al vrij dramatisch anders uit.

Opel Olympia CarAvan 1957
by TedXopl2009, on Flickr

Wat een mooie bijdragen allemaal! Mooi om te zien. Dat gegoochel met die Triumph... Zal alleen het chassis gebruikt zijn of zo? Een andere reden voor
het gebruiken van dit kenteken kan ik niet bedenken. Ook wel weer van links naar rechts gestuurd, doe je ook niet als je op het vaste continent een auto bouwt.
Ontduiken van belasting kan het m. i. ook niet zijn, toch? Bijzonder hoor...

Mede door de geweldige foto's van Okke blijft dit topic echt geweldig om te volgen. Ga vooral door! (y)

Marc van der Togt zei:
Wat een mooie bijdragen allemaal! Mooi om te zien. Dat gegoochel met die Triumph... Zal alleen het chassis gebruikt zijn of zo? Een andere reden voor
het gebruiken van dit kenteken kan ik niet bedenken. Ook wel weer van links naar rechts gestuurd, doe je ook niet als je op het vaste continent een auto bouwt.

Dit is een kitcar die op het onderstel van een Herald of Vitesse kan worden gebouwd. In Engeland gebeurde dat in het verleden heel veel; bijna al die kitcars komen daar dan ook vandaan. Een prima oplossing voor het rekken van het leven en opleuken van een bejaard burgermansautootje. Hoewel dat bij deze Vitesse natuurlijk niet helemaal van toepassing is. Je moet na zo'n ombouw natuurlijk wel langs de RDW.

Okke Groot zei:
Marc van der Togt zei:

Dit is een kitcar die op het onderstel van een Herald of Vitesse kan worden gebouwd. In Engeland gebeurde dat in het verleden heel veel; bijna al die kitcars komen daar dan ook vandaan. Een prima oplossing voor het rekken van het leven en opleuken van een bejaard burgermansautootje. Hoewel dat bij deze Vitesse natuurlijk niet helemaal van toepassing is. Je moet na zo'n ombouw natuurlijk wel langs de RDW.

Oké, zoals ik al vermoedde dus. Zeker een prima oplossing zo. Eigenlijk is het langs gaan bij RDW het enige dat ontbreekt in het geheel. Dank voor je info!

Hee, die Vitesse staat ook nog ergens tussen mijn gescande oude foto's. Jammer dat-ie is geëindigd als kit car, een echte Vitesse Estate is een absolute zeldzaamheid.

Okke Groot zei:
Een Ford 12 M uit 1970, Vehikel, februari 1992.

Op Flickr aardig wat recentere foto's van deze P6 Taunus, waarvan die van Micha dijkhuizen de jongste zijn. Toch ook alweer uit 2015.

Hé leuk, dat ben ik :T. Goed gevonden Okke.

Inderdaad bedankt voor al je bijdragen, erg vermakelijk om te zien!

Drie maanden verschil, maar met een niet zo fijne ontwikkeling ertussen.:(

Januari:

50787526501_dabb8d1ca4_c.jpg

Gisteren:

https://www.gooieneemlander.nl/cnt/DMF20210407_72449997

https%3A%2F%2Fcdn-kiosk-api.telegraaf.nl%2Fc97902b4-97cc-11eb-b92c-02d2fb1aa1d7.jpg

Ook zonde van de 205 trouwens, en hoe krijg je het voor elkaar.o_O

Nee toch, wat sneu! Zelf in de poeier rijden is stom, maar dit is echt heel veel pech. Hopelijk wordt hij gefixt.

Ook zonde voor die 205 ja, in goede staat worden die ook steeds zeldzamer maar dit lijkt me einde oefening. Zal niet zachtjes gegaan zijn, anders verlies je geen wiel.

Flinke schadepost, maar dit zal nog best hersteld kunnen worden. Ik ben allang blij dat de GSA aan de overkant niet geramd is, dat was gelet op de waarde van dat model zeker einde verhaal geweest.

Die GSA is laatst nog getoond door XBXG in WZJVBV.

05-04-2021 18:53

Nog niet zolang geleden overgeschreven nadat hij aangeboden werd voor 1650euro. Gewoon, met ouderwets een A4tje achter het raam.

Ik had geen idee dat dat een Hilversumse GSA is geworden. Ik zie nu pas het hoekje GSA op een van de foto's. o_O

Als die GSA van de bekende Hilversumse eigenaar is, had ik het misschien anders moeten formuleren: "Ik ben allang blij dat de GSA aan de overkant niet geramd is, anders stond er binnen de kortste keren weer een andere bijzondere auto weg te rotten".

De MB was overduidelijk van een jonge eigenaar. (velgen en zwarte koplamp omlijsting)
Ergens vind ik het ook weer mooi, dat de jeugd een klassieker wil...
Zo hebben alle generatie's hun aanpassingen en opleukingen(?) gehad

Eén van de 72 door de Rijkspolite ingezette Porsches in de jaren 70 en 80. (bron: www.rijkspolitie.org)

Vorig weekend:

Lijkt nog helemaal origineel die Porsche. Als je goed kijkt is de rechter buitenspiegel anders gemonteerd. Ik vraag me dan gelijk af waarom dit is.
Voortkomend uit een restauratie misschien? Er moet toch welhaast een ander voorscherm gebruikt zijn. Mooie spot!

GB-85-66 Leyland-Den Oudsten LOK, 1974
GADO, Groningen 5615 te Amsterdam 02-06-1976
48447177137_76aa99bd94_b.jpg

Ex GADO 5615, inmiddels omgekeurd naar vrachtwagen en in gebruik als kampeerwagen. Lelystad, Strand Houtribhoek, 04-04-2021
51109505849_abf85f60d8_b.jpg

Marc van der Togt zei:
Lijkt nog helemaal origineel die Porsche. Als je goed kijkt is de rechter buitenspiegel anders gemonteerd. Ik vraag me dan gelijk af waarom dit is.
Voortkomend uit een restauratie misschien? Er moet toch welhaast een ander voorscherm gebruikt zijn. Mooie spot!

Ik zie sowieso een andere zwaailamp, een andere losse (achteruitrij-) lamp achterop (afgezien van de montageplek), andere megafoon (grijs in plaats van wit) en het lijkt wel of de stickers op de zijkant ook anders zitten (bij de oude loopt de sticker tot boven het handvat en bij de nieuwe halverwege). En het lijkt, maar dat kan ook optisch zijn, alsof de Rijkspolitie stickers op de nieuwe foto iets lager zitten.

Die “B-team” bus heb ik de afgelopen jaren tot de Corona-uitbraak regelmatig in het echt gezien. Blijft voor mij een droom om zelf ook zoiets te mogen bezitten.

Veel van de oud-RP-911s zijn na diensteinde bij de Domeinen terecht gekomen. Ze waren destijds niet zoveel waard en er werd in aankoopadviezen van 911 targa's expliciet gewaarschuwd voor deze auto's, die een zwaar leven hadden gehad. De nieuwe eigenaars zijn er daarom ook waarschijnlijk iets minder netjes mee omgesprongen waardoor de meeste auto's inmiddels zijn gerestaureerd. Grappig genoeg is een ex-RP-auto inmiddels erg gewild.

In mei 1992 maakte ik in Purmerend wat foto's tijdens een Fiat-clubrit. Ik denk dat er circa twintig Fiats van verschillende modellen aan meededen, waarvan ik er verschillende heb kunnen fotograferen. Een ervan was een tot Abarth gepimpte Zastava 750 die aan de voorkant van een ander kenteken was voorzien dan achter en die inmiddels schijnt te zijn geëxporteerd, maar dat is een ander verhaal. Minstens zo interessant waren de verschillende 130's, zowel Berlina's als Coupés, die deelnamen. Deze origineel Nederlandse Berlina kon ik in het voorbijrijden vastleggen.

Purmerend, mei 1992
by Okke Groot, on Flickr

Deze 130 bestaat nog steeds en ziet er, blijkens deze foto van Peter Olthof van twee jaar geleden, tegenwoordig nog minstens zo goed uit.

2x FIAT 130 3200 Berlina
by Peter Olthof, on Flickr

Een andere verschijning tijdens de Fiat-clubrit uit mei 1992: deze origineel Nederlandse 124 Spider.

Purmerend, mei 1992
by Okke Groot, on Flickr

De eigenaar van toen is nog steeds in bezit van deze auto. Op Flickr staan verschillende foto's van de Spider tijdens meer recente evenementen. Willem Alink fotografeerde hem tijdens het CdE in Apeldoorn in 2014. De eigenaar heeft zijn auto inmiddels op details aangepast, met onder meer andere (in mijn optiek hele mooie) wielen en een kleinere nummerplaat.

15-78-RT Fiat 124 SPORT SPIDER 1600 Concours d' Elegance 2014 Apeldoorn
by Willem Alink, on Flickr

Willem fotografeerde de 124 bij de 2017-editie van het CdE wederom. Opvallend is dat nu de originele nummerplaat weer terug is.

15-78-RT FIAT 124 SPORT SPIDER 1600 Concours d'Elegance zondag 2 juli 2017 Apeldoorn
by Willem Alink, on Flickr

Beide Fiat's 3200 komen allebei uit 1973. Kan iemand mij vertellen waardoor er dan toch detailverschilen (knipperlichten,spiegels ed.) zijn? Is er tussentijds een (soort van) facelift geweest?

TurboD zei:
Beide Fiat's 3200 komen allebei uit 1973. Kan iemand mij vertellen waardoor er dan toch detailverschilen (knipperlichten,spiegels ed.) zijn? Is er tussentijds een (soort van) facelift geweest?

Mij viel op dat de origineel Nederlandse 132 in 1992 nog van de zelfde spiegels als zijn geïmporteerde broertje was voorzien. Wat er nu opzit is dus mogelijk niet origineel.
Ik vermoed dat de later geïmporteerde auto eerder in Italië is geregistreerd geweest. De afwijkende kleur van de knipperlichten zou een nationaal gedicteerde regel kunnen zijn.

Witte knippers vóór waren tot 1976 verplicht in Italië en ik geloof ook Frankrijk. In bijvoorbeeld de BRD moesten deze juist weer oranje zijn, in Nederland was beide toegestaan. Buitenspiegels zouden ook kunnen verschillen omdat ze in Italië niet verplicht waren en er door de importeur of de dealer op zijn gezet.

Terug
Bovenaan