Oldtimers op oude en nieuwe foto's.

Wat mij bevreemdt is dat op de oudste foto een kentekenplaat met naar het schijnt een APK-sticker zit, op de middelste niet, en op de jongste weer wel.

Op de middelste foto heeft de kentekenplaat ook opgelegde letters. Misschien ooit gejat of beschadigd en had de eigenaar de oude nog liggen?

Slotemaker-Jetten Rally de Monte Carlo 1977
DSCN6539_zpsrwnmkitb.jpg

50 jarig jubileum Kadett Rallye, Jetten Cuijk 23-10-2016
DSCN6545_zpsiqysy6mk.jpg

Hierbij een oude en nieuwe foto van mijn manta

https://www.flickr.com/gp/146320491@N07/R1o20s

https://www.flickr.com/gp/146320491@N07/o4j9t3

Ja altijd leuk .maar mijn vader heeft deze auto ooit gehad en 3 jaar geleden terug gekocht na 25 jaar afwezigheid

Dat is helemaal leuk dan. Is ie in de tussentijd nog gerestaureerd, of mooi gebleven door de jaren heen?

Heeft wel wat deel reparaties gehad maar netjes gedaan .maar voor 40 % originele lak.zelfs de kras die mijn vader in 1982 erin reed zit er nog op

Wat een mooie Manta, Stoef! (y)

Hier een T1-bus waarvan ik, toen ik nadat ik de oude foto vond het kenteken zonder resultaat had gecheckt, had vermoed dat hij al meer dan 15 geleden naar het buitenland verdwenen was. Dat laatste is uiteindelijk wel gebeurd, maar veel recenter dan gedacht:

https://www.archieftholen.nl/onze-b...beelding/140325d3-e9f7-bca7-a0c9-3273b8bb4c02

Ergens tussen 1987 en ongeveer 2003 met het vervangende gele kenteken uit de jaren 80:

ST-88-LN Volkswagen Transporter kombi 1963 by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr

In 2013 met zijn klassiekerkenteken van ongeveer 2003, een paar maanden voordat hij helaas zou worden geëxporteerd en dus niet meer te traceren is:

AH-63-18 Volkswagen Transporter Kombi 1963 by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr

Hoe weet je dat dit dezelfde T1 is? Op de tweede en derde foto zie ik de typerende dakraampjes die niet op de eerste foto zijn te zien.

XBXG zei:
Hoe weet je dat dit dezelfde T1 is? Op de tweede en derde foto zie ik de typerende dakraampjes die niet op de eerste foto zijn te zien.

Die informatie kreeg ik door van Volkswouter. De raampjes kunnen natuurlijk later ingebouwd zijn.

Leuke toevoegingen weer! De leukste vondst vind ik de Kever hierboven omdat de Kever niet bewust op de (archief)foto is gezet. ;)

Op 3 december 2016 spotte ik deze 'uitvaartbus' in Haarlem.

Op internet circuleert nog een foto van deze bus op 17 december 1998:

Vanwege de grootte van de foto in KLIK-vorm. ;)

Iedereen die geïnteresseerd is in (Nederlandse) autohistorie moet eens op de onvolprezen site www.conam.info kijken.
Ik las daar het verhaal van ene meneer Helder die in de jaren vijftig zelf op basis van een oude vooroorlogse DKW een eigen sportwagen bouwde.
360.jpg

360.jpg

Na wat omzwervingen kwam de auto terecht bij een DKW liefhebber die hem weer ombouwde naar een oude DKW.
360.jpg

Persoonlijk vind ik het sportwagentje leuker.

Zou het kunnen dat de Rolls op dat moment (nog) geen Nederlands kenteken had, en dat men er toen maar even de platen van de Chevrolet op heeft geschroefd?

D. Elzinga zei:
Zou het kunnen dat de Rolls op dat moment (nog) geen Nederlands kenteken had, en dat men er toen maar even de platen van de Chevrolet op heeft geschroefd?

Dat moet het zijn. De Rolls was vast in dienst van een verhuurbedrijf waarvan ook de Chevy tot het wagenpark behoorde en die toen nog een vierdeurs carrosserie had (zoals nog steeds vermeld op het kenteken dat toebehoort aan een Bel Air, de huidige carrosserie is van een Impala...).

Mooi speurwerk mannen! Ik kan mij iets voorstellen van het verhaal van 929V6.

Op mijn Flickr-stream kwam laatst de volgende spot voorbij:

Nieuw (2016, Apeldoorn):

©Willem Alink.

Oud (1971, Amsterdam):

©Beeldbank Amsterdam (door Michiel V.).

Die is gaaf! En zo te zien ook helemaal origineel nog, alleen de logo's op de voorportieren ontbreken.

Jaren 80
Den Oudsten Trolley 175 op weg naar de garage by Michiel V, on Flickr

Trolleybus 175 by Michiel V, on Flickr

1988 ©Jos van Hemert
5770634805_73b012c0bb_b.jpg

1990 ©Jos van Hemert Beschildering door Herman Brood
5771175972_dfe20308de_b.jpg

2010 Op het terrein van de busremise in Arnhem
BJ-dS7fCIAAtvWW.jpg:large

2011© Edwin Janssen, Stadsblokken Arnhem
7150263331_f5263f23b4_b.jpg

2011 Hugo Richter
vuOvWEpmyIV2Z8FCMl5G3n5yeuhhOMt6ZxB9UJaegKJfTIvJesEIojeL-2bi4rDql4HC_0jTbdskFw=w1680-h1050-no

2013 bus is inmiddels al een tijd uit de stalling gezet en buiten geparkeerd
Arnhem Kadedagen 2013 959 vanaf de veerpont by Jan, on Flickr

2013 Kop in de Gelderlander: Broodbus gaat in stukjes!
image-3811419.JPG

2014 ©Jelle Leenes
De bus staat ineens weer met alle panelen er op buiten de stalling
Bh4ZciTIQAASFg5.jpg:large

2015 ©Landgoed Altembrouck België 2015
broodbus2 by michael Mc donald, on Flickr
broodbus1 by michael Mc donald, on Flickr

2016-Heden bus staat alweer een hele tijd buiten geparkeerd.
CuY6xOZWcAAfU3U.jpg

CwlfUrIW8AQRcFT.jpg

Zou deze bus ooit nog gered gaan worden?

Erg leuk al die bussen. Vooral de laatste. Wat een leven heeft die bus gehad zeg...

Ik kwam er net toevallig op Flickr weer 1 tegen.

Door Gijsbert den Hollander waarschijnlijk in de jaren '80 gespot:

Door mij in mei 2015 gespot bij een Opeltreffen:

Mooi vondst weer (y)

Maar wat is die groene sedan in het midden op de achtergrond? Ik dacht een Mercedes /8 of een Peugeot 505, maar volgens mij is het toch wat anders :confused:

Bedoel je die naast de Rover SD1 (Ford Granada Mk II) of tussen de Fiat 127 en de Mercedes-Benz SEC (Opel Rekord E1)?
Ik meen trouwens de locatie te herkennen als de parkeerplaats achter de Jaarbeurs in Utrecht.

929V6 zei:
Bedoel je die naast de Rover SD1 (Ford Granada Mk II) of tussen de Fiat 127 en de Mercedes-Benz SEC (Opel Rekord E1)?

Die laatste :) Toch een Rekord, had ik ook even aan gedacht maar de achterlichten leken mij er te smal voor.

Wouter82 zei:
929V6 zei:

maar de achterlichten leken mij er te smal voor.

Ze vallen gedeeltelijk weg achter de neus en buitenspiegel van de Mercedes.

929V6 zei:
Ik meen trouwens de locatie te herkennen als de parkeerplaats achter de Jaarbeurs in Utrecht.

Klopt helemaal, ik heb daar ook veel van mijn oude spots gefotografeerd. Het ziet er daar nog net zo uit overigens...

Leuke vondsten! (y) Vooral de T3 vind ik erg leuk (natuurlijk ook omdat ik die zelf gespot heb). ;)
Het is wel goed te zien dat ie in ieder geval nog dezelfde achterklep heeft. Het stopbord is alleen vervangen voor een derde remlicht.

Opvallend vind ik wel de achterruitenwisser op de camperfoto. Op de politiebusfoto
is moeilijk te zien of de voorziening hiervoor achter het stopbord zit. Naderhand opbouwen
kan natuurlijk maar lijkt me niet eenvoudig.....

Heel leuk topic overigens!

Marc van der Togt zei:
Opvallend vind ik wel de achterruitenwisser op de camperfoto. Op de politiebusfoto
is moeilijk te zien of de voorziening hiervoor achter het stopbord zit. Naderhand opbouwen
kan natuurlijk maar lijkt me niet eenvoudig.....

Ik gok dat die wisser er door de politie-ombouwers t.b.v. het stopbord afgehaald is en dus door de nieuwe eigenaren weer opgezet. Waarom? Omdat de sproeier er duidelijk wel zit op de politieauto, terwijl je op andere T3's zonder wisser geen sproeiergaatje (met afdekdopje) ziet (en ook geen afgedekt gat als wisservoorbereiding).

In dik 30 jaar kan er veel gebeuren, maar ik zie toch wel wat detailverschillen tussen die T3's. Zo zou je volgens mij ook het spijltje in de schuifdeur op de foto van de politiebus moeten kunnen zien.

Wouter82 zei:
In dik 30 jaar kan er veel gebeuren, maar ik zie toch wel wat detailverschillen tussen die T3's. Zo zou je volgens mij ook het spijltje in de schuifdeur op de foto van de politiebus moeten kunnen zien.

Dat schuifruitje is er uiteraard later ingezet, een beetje ventilatie is wel fijn in een kampeerauto.

Middelburg, 1974;
15644318528_4412f23e11_b.jpg

En gespot door Tim van Essen in Medemblik, 2015.
20071010151_cbbb3ffa1d_k.jpg

Kerkrade, +/- 1980;
24314944310_435f01d486_b.jpg

Foto van Willem Alink op Concours d´elegance Paleis het Loo 2014.
14305221738_d32cad438f_k.jpg

Gr Jeroen

Na een korte speurtocht op Wikipedia kwam ik onderstaande foto tegen. Links staat de "nieuwe" 20-XB-10, en rechts een Mack die veel meer lijkt op het model van de oude foto.
Gevalletje kentekenplaten gewisseld of simpelweg omgekat?

1485902564-1980-mack-f-786-st-overdorp-ijmuiden-t88-trailer-overdorp-opl-059-01.jpg

Grotere foto op Wikipedia.

Terug
Bovenaan